Tiesību akts: spēkā esošs
Rēzeknes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 34

Rēzeknē 2024. gada 2. maijā
Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem
APSTIPRINĀTI
Rēzeknes novada domes
2024. gada 2. maija sēdē (prot. Nr. 9, 2. §)
ar precizējumiem
Rēzeknes novada domes
2024. gada 20. jūnija sēdē (prot. Nr. 12, 8. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka Rēzeknes novada pašvaldības (turpmāk arī – pašvaldības) brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus un apmēru, pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību un ģimenes (personas), kuras ir tiesīgas saņemt šajos noteikumos paredzētos pabalstus (turpmāk – noteikumi).

2. Noteikumos lietotais termins:

2.1. ēdināšanas pakalpojuma pašizmaksa – maksas par ēdināšanas pakalpojuma sniegšanu izglītojamajiem pašvaldības izglītības iestādēs, kas sastāv no divām komponentēm:

2.1.1. produktu izmaksas, kurās ietilpst maksa par iepirktajiem pārtikas produktiem ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanai;

2.1.2. pārējās izmaksas, kurās ietilpst ar ēdināšanas pakalpojumu saistīto darbinieku atalgojums, inventāra iegāde, pamatlīdzekļu nolietojums, komunālie pakalpojumi, personāla apmācība, u.tml.

3. Noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, sniedzot pašvaldības finansiālu atbalstu atsevišķām mērķgrupām, ar mērķi sniegt materiālu atbalstu, neizvērtējot sociālos riskus, personas ienākumus un materiālo stāvokli, ja šajos noteikumos nav noteikts citādi.

4. Šajos noteikumos paredzētos brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus ir tiesības saņemt ģimenēm (personām), kuras deklarējušas savu pastāvīgo dzīvesvietu pašvaldības administratīvajā teritorijā.

5. Pašvaldība piešķir šādus brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus:

5.1. pabalsts aprūpes mājās nodrošināšanai;

5.2. pabalsts bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei;

5.3. pabalsts aizgādnim;

5.4. pabalsts no ieslodzījuma atbrīvotām personām;

5.5. pabalsts veselības aprūpei;

5.6. pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā;

5.7. apbedīšanas pabalsts;

5.8. pabalsts ģimenei sakarā ar bērna piedzimšanu;

5.9. pabalsts pirmklasniekiem;

5.10. pabalsts bērna ēdināšanai vispārējās izglītības iestādēs un pirmskolas izglītības iestādēs;

5.11. pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai.

6. Pabalstu izmaksu nodrošina Rēzeknes novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests).

II. Pabalsts aprūpes mājās nodrošināšanai

7. Pabalstu aprūpes mājās nodrošināšanai piešķir personām, kurām pašvaldības Sociālais dienests, objektīvu apstākļu dēļ, nevar nodrošināt aprūpes mājās pakalpojumu:

7.1. kuras slimības laikā vai atveseļošanās periodā, vecuma dēļ, garīga vai fiziska rakstura traucējumu dēļ, nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi;

7.2. kurām pēc sociālā darba speciālista veiktā personas funkcionālo spēju novērtējuma ir nepieciešams aprūpes mājās pakalpojums, atbilstoši aprūpes 1.–2. līmenim.

8. Pabalsta aprūpes mājās nodrošināšanai apmērs:

8.1. personām, kurām nepieciešams aprūpes mājās pakalpojums, atbilstoši aprūpes 1. līmenim – EUR 48,00 (četrdesmit astoņi euro, 00 centi) mēnesī;

8.2. personām, kurām nepieciešams aprūpes mājās pakalpojums, atbilstoši aprūpes 2. līmenim – EUR 72,00 (septiņdesmit divi euro, 00 centi) mēnesī.

9. Pabalstu piešķir uz laika periodu līdz 6 (sešiem) mēnešiem. Pēc 6 (sešiem) mēnešiem persona var atkārtoti griezties Sociālajā dienestā.

10. Pabalsta aprūpes mājās nodrošināšanai izmaksas pārtrauc, ja persona:

10.1. atguvusi pašaprūpes spējas;

10.2. pieprasa pārtraukt pabalsta izmaksu;

10.3. pabalstu aprūpes mājās nodrošināšanai izmanto citiem mērķiem;

10.4. izbrauc uz pastāvīgu dzīvi citas pašvaldības teritorijā vai uz ārzemēm;

10.5. pēc sociālā darba speciālista veiktā personas funkcionālo spēju novērtējuma ir atbilstoša aprūpes 3.–4. līmenim;

10.6. saņem ilgstošas sociālās aprūpes pakalpojumu institūcijā;

10.7. ir mirusi.

III. Pabalsts bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei

11. Pabalstu piešķir personai, kura kopj bērnu, kuram noteikta invaliditāte, vecumā līdz 18 (astoņpadsmit) gadiem, ja tam objektīvu apstākļu dēļ nav iespējas nodrošināt sociālās aprūpes pakalpojumu.

12. Pabalsta apmērs ir EUR 50,00 (piecdesmit euro, 00 centi) mēnesī.

13. Pabalsta piešķiršanas pamats ir Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas noteikta invaliditāte bērnam un atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.

14. Pabalsta izmaksu pārtrauc, ja izbeidzas bērnam noteiktās invaliditātes vai atzinuma par īpašas kopšanas nepieciešamību termiņš vai tiek nodrošināts sociālās aprūpes pakalpojums.

IV. Pabalsts aizgādnim

15. Pabalsts aizgādnim pilngadīgām personām, kurām ar tiesas nolēmumu nodibināta pagaidu aizgādnība vai kurām tiesa ierobežojusi rīcībspēju un Rēzeknes novada bāriņtiesa ir iecēlusi aizgādni.

16. Pabalsta apmērs par vienu aizgādnībā esošu pilngadīgo personu ir:

16.1. EUR 30,00 (trīsdesmit euro, 00 centi) mēnesī, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ārpus ilgstošas sociālās aprūpes vai rehabilitācijas iestādes un tās pamata dzīvesvieta ir deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā;

16.2. EUR 50,00 (piecdesmit euro, 00 centi) apmērā gadā, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes vai rehabilitācijas iestādē un tās deklarētā pamata dzīvesvieta, līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, ir bijusi pašvaldības administratīvajā teritorijā.

V. Pabalsts no ieslodzījuma atbrīvotai personai

17. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kuras deklarētā dzīvesvieta pirms brīvības atņemšanas bijusi pašvaldības administratīvajā teritorijā.

18. Pabalsts ir vienreizējs un tā apmērs ir EUR 30,00 (trīsdesmit euro, 00 centi).

19. Pabalstu piešķir ne vēlāk kā 1 (viena) mēneša laikā pēc atbrīvošanās no ieslodzījuma vietas.

20. Lai saņemtu pabalstu, pieprasītājam, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), jāiesniedz ieslodzījuma vietu pārvaldes izsniegta izziņa par atbrīvošanu vai tiesas spriedums par atbrīvošanu.

VI. Pabalsts veselības aprūpei

21. Pabalstu veselības aprūpei piešķir:

21.1. personām, kurām nepieciešama hemodialīzes procedūra;

21.2. personām ar diagnozi – onkoloģija – ārstēšanās kursa (ķīmijterapija, staru terapija) laikā;

21.3. vientuļiem pensionāriem, vientuļām personām, kurām noteikta I, II, III grupas invaliditāte par ārstnieciskajām manipulācijām, nepieciešamajām operācijām, stacionāru, ārstniecisko rehabilitāciju, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu apmaksai;

21.4. politiski represētajām personām;

21.5. Afganistānas kara veterāniem;

21.6. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem;

21.7. 1991. gada barikāžu dalībniekiem;

21.8. trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm rehabilitācijas pasākumiem bērniem.

22. Pabalsta veselības aprūpei apmērs:

22.1. personām, kurām nepieciešama hemodialīzes procedūra, transporta pakalpojumu kompensācijai – EUR 180,00 (viens simts astoņdesmit euro, 00 centi) gadā;

22.2. personām ar diagnozi – onkoloģija – ārstēšanās kursa (ķīmijterapija, staru terapija) laikā – EUR 150,00 (viens simts piecdesmit euro, 00 centi);

22.3. vientuļiem pensionāriem, vientuļām personām, kurām noteikta I, II, III grupas invaliditāte par ārstnieciskajām manipulācijām, nepieciešamajām operācijām, stacionāru, ārstniecisko rehabilitāciju, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu apmaksai reizi kalendārajā gadā, nepārsniedzot 75 % no valstī noteiktās minimālās algas

22.4. politiski represētām personām, Afganistānas kara veterāniem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, 1991. gada barikāžu dalībniekiem – EUR 50,00 (piecdesmit euro, 00 centi) gadā;

22.5. trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm rehabilitācijas pasākumiem bērniem reizi kalendārajā gadā, nepārsniedzot 75 % no valstī noteiktās minimālās algas.

23. Lai saņemtu pabalstu veselības aprūpei politiski represētām personām, Afganistānas kara veterāniem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, 1991. gada barikāžu dalībniekiem, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), Sociālajā dienestā jāiesniedz vai jāuzrāda statusu apliecinoši dokumenti.

24. Lai saņemtu pabalstu veselības aprūpei vientuļiem pensionāriem, vientuļām personām, kurām noteikta I, II, III grupas invaliditāte, trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm (personām), uzrādot personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), Sociālajā dienestā jāiesniedz ārsta izziņa, kurā norādīta procedūru saņemšanas nepieciešamība, izdevumus attaisnojošus dokumentus (to kopijas), kas pierāda pieprasītāja izdevumu par medicīnas ierīču un preču iegādi, medicīnisko aprūpi, veiktajām operācijām, ārstnieciskajām manipulācijām, stacionāru, ārstnieciskās rehabilitācijas pakalpojumu apmaksu.

VII. Pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā

25. Pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā tiek piešķirts:

25.1. 85 gadu jubilejā – EUR 85,00 (astoņdesmit pieci euro, 00 centi) apmērā;

25.2. 90 gadu jubilejā – EUR 90,00 (deviņdesmit euro, 00 centi) apmērā;

25.3. 95 gadu jubilejā – EUR 95,00 (deviņdesmit pieci euro, 00 centi) apmērā;

25.4. 100 gadu jubilejā – EUR 100,00 ( viens simts euro, 00 centi) apmērā;

25.5. 105 gadu jubilejā – EUR 105,00 (viens simts pieci euro, 00 centi) apmērā.

26. Pabalsts ir vienreizējs un tiesības saņemt pabalstu saglabājas 1 (viena) gada laikā no jubilejas dienas.

VIII. Apbedīšanas pabalsts

27. Tiesības saņemt apbedīšanas pabalstu ir personai, kura apņēmusies veikt mirušās personas apbedīšanu, ja mirušās personas pēdējā dzīvesvieta bija deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā un par kuru no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) netiek saņemts Valsts sociālo pabalstu likumā noteiktais apbedīšanas pabalsts, vai VSAA piešķīrusi pabalstu, kas ir mazāks par pašvaldības noteikto apbedīšanas pabalsta apmēru, un, saskaņā ar Civillikumu, nav likumīgu apgādnieku vai likumīgie apgādnieki nav sasnieguši pilngadību, vai likumīgie apgādnieki ir trūcīgas personas. Ja VSAA piešķirtais apbedīšanas pabalsts ir mazāks par pašvaldības noteikto apbedīšanas pabalstu, tad tiek izmaksāts pabalsts, lai segtu starpību starp pašvaldības un VSAA noteikto pabalstu.

28. Apbedīšanas pabalsts ir vienreizējs un tā apmērs ir EUR 430,00 (četri simti trīsdesmit euro, 00 centi).

29. Lai saņemtu apbedīšanas pabalstu, tā pieprasītājs, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), kā arī, tikai tādā gadījumā, ja pašvaldība vai Sociālais dienests objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pats pabalsta piešķiršanai nepieciešamo informāciju, Sociālajā dienestā iesniedz:

29.1. miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu);

29.2. VSAA lēmuma par piešķirto valsts nodrošinātā apbedīšanas pabalstu vai par pabalsta atteikumu kopiju;

29.3. izziņu par atbilstību trūcīgas ģimenes (personas) statusam, personām, kuru dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā.

30. Apbedīšanas pabalstu piešķir, ja tas pieprasīts ne vēlāk kā 3 (trīs) mēneši no mirušās personas miršanas apliecības izdošanas datuma.

IX. Pabalsts ģimenei sakarā ar bērna piedzimšanu

31. Pabalstu sakarā ar bērna piedzimšanu EUR 360,00 (trīs simti sešdesmit euro 00 centi) apmērā par katru jaundzimušo ir tiesības saņemt vienam no bērna vecākiem, ja viena no bērna vecākiem reģistrētā dzīvesvieta un bērna reģistrētā dzīvesvieta kopš dzimšanas brīža ir pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pabalsta izmaksa tiek veikta katru mēnesi EUR 20,00 (divdesmit euro, 00 centi) apmērā līdz bērns sasniedz 1,5 (pusotra) gadu vecumam.

32. Pabalstu sakarā ar bērna piedzimšanu EUR 720,00 (septiņi simti divdesmit euro 00 centi) apmērā par katru jaundzimušo ir tiesības saņemt vienam no bērna vecākiem, ja abu bērna vecāku reģistrētā dzīvesvieta un bērna reģistrētā dzīvesvieta kopš dzimšanas brīža ir pašvaldības administratīvajā teritorijā. Pabalsta izmaksa tiek veikta katru mēnesi EUR 40,00 (četrdesmit euro 00 centi) līdz bērns sasniedz 1,5 (pusotra) gadu vecumu.

33. Tiesības saņemt pabalstu saglabājas 6 (sešus) mēnešus no bērna piedzimšanas dienas.

34. Lai saņemtu pabalstu, vienam no bērna vecākiem, uzrādot personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), jāiesniedz Sociālajā dienestā bērna dzimšanas apliecības kopija, uzrādot oriģinālu.

35. Sociālais dienests, saņemot personas iesniegumu un šo noteikumu 34. punktā norādīto dokumentu, pārbauda ziņas par bērna un viņa vecāku deklarēto dzīvesvietu.

36. Pabalstu jaundzimušā aprūpei nepiešķir:

36.1. ja bērns pēc piedzimšanas nodzīvojies mazāk kā 7 (septiņas) diennaktis;

36.2. ja bērna vecāki normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā atteikušies no bērna kopšanas un audzināšanas.

X. Pabalsts pirmklasniekiem

37. Pabalsts vispārizglītojošo skolu pirmklasniekiem tiek piešķirts EUR 30,00 (trīsdesmit euro, 00 centi) apmērā reizi gadā pirms mācību gada sākuma skolas piederumu komplekta iegādei, neizvērtējot skolēnu vecāku materiālo stāvokli.

38. Skolas piederumu komplektu iegādi nodrošina Izglītības un sporta pārvalde, bet finansē no Sociālā dienesta budžeta līdzekļiem, gada budžeta tāmes ietvaros.

39. Skolas piederumu komplekts tiek izsniegts skolēniem, kuri apmeklē pašvaldības vispārējās izglītības iestādes, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas.

XI. Pabalsts bērna ēdināšanai vispārējās izglītības iestādē un pirmskolas izglītības iestādē

40. Pabalsts bērna ēdināšanai vispārējās izglītības iestādē un pabalsts bērna ēdināšanai pirmsskolas izglītības iestādē pusdienās, ja ģimene ir deklarējusi savu dzīvesvietu un faktiski dzīvo pašvaldībā, tiek piešķirts:

40.1. daudzbērnu ģimenēm – 100 % (simts procentu) apmērā no ēdināšanas pakalpojumu pašizmaksas;

40.2. audžuģimenēm un ģimenēm ar bērnu aizbildnībā – 100 % (simts procentu) apmērā no ēdināšanas pakalpojumu pašizmaksas.

41. Lai saņemtu pabalstu bērna ēdināšanai, vecāki iesniedz Sociālajā dienestā izziņu no izglītības iestādes, kurā bērns uzsāk vai turpina mācīties.

42. Pabalstam piešķirtie līdzekļi tiek pārskaitīti pakalpojuma sniedzējam, kas realizē ēdināšanu katrā konkrētā izglītības iestādē, saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja iesniegto rēķinu vai uz personas norādīto kredītiestādes kontu, ja nav konkrēta pakalpojuma sniedzēja. Pabalsta apmērs nevar pārsniegt EUR 3,00 (trīs euro, 00 centi) dienā pusdienām 1 (vienam) bērnam.

43. Sociālajam dienestam, izvērtējot situāciju, ir tiesības uz laiku pārtraukt piešķirto pabalsta izmaksu bērna ēdināšanai skolā, ja bērns neattaisnoti kavējis vairāk kā trešo daļu no mācību programmā noteikto stundu skaita mēnesī. Pabalsts tiek atjaunots, ja izglītojamais nākošā mēneša laikā pēc pabalsta pārtraukšanas ir regulāri apmeklējis izglītības iestādi.

XII. Pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai

44. Pabalstu piešķir, lai novērstu vai mazinātu invaliditātes, darbnespējas, veselības traucējumu, atkarības, vardarbības vai citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas klienta dzīvē un nodrošinātu klienta sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā.

45. Pabalstu ir tiesīgas saņemt mājsaimniecības, kurām noteikts trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, un, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu, ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi, ir nepieciešams veicināt sociālās funkcionēšanas spēju un dzīves kvalitātes uzlabošanu.

46. Pabalsta apmērs ir līdz EUR 200 (divi simti euro, 00 centi) gadā mājsaimniecībai, nepārsniedzot faktiskos izdevumus.

XIII. Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalsta piešķiršanas kārtība

47. Šajos noteikumos noteiktā pabalsta saņemšanai ģimene (persona) Sociālajā dienestā vai pašvaldības iestādē – apvienības pārvaldē – iesniedz iesniegumu, kurā norāda nepieciešamo pašvaldības materiālā pabalsta veidu. Mutvārdos izteiktu iesniegumu personas klātbūtnē Sociālā dienesta darbinieks noformē rakstveidā un, ja nepieciešams, personai izsniedz iesnieguma kopiju.

48. Sociālajā dienestā persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu (tikai iesniedzot iesniegumu klātienē), dokumentus (to kopijas), atbilstoši piešķiramā pabalsta veidam, kā arī statusu, invaliditāti apliecinošu dokumentu vai pensionāra apliecību, ja persona ir ar invaliditāti vai pensionārs, tikai tādā gadījumā, ja pašvaldība vai Sociālais dienests objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pats pabalsta piešķiršanai iepriekšminēto informāciju.

49. Persona iesniegumam, ņemot vērā pieprasāmo pabalsta veidu, pievieno izdevumus attaisnojošus dokumentus (to kopijas). Par izdevumus attaisnojošiem dokumentiem uzskatāmi: maksājumu apliecinošie dokumenti – kases čeki, stingrās uzskaites kvītis, kredītiestāžu maksājumu uzdevumi un grāmatvedības uzskaites dokumenti – rēķini, pavadzīmes u.tml., kuros norādīts pakalpojuma saņēmēja vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis vai pakalpojuma nosaukums un cena.

50. Persona iesniegumu un dokumentus Sociālajā dienestā var iesniegt klātienē vai sūtot pa pastu uz adresi – Atbrīvošanas aleja 95A, Rēzekne, LV-4601, vai nosūtot uz Sociālā dienesta e-adresi vai e-pasta adresi socialais.dienests@rezeknesnovads.lv parakstītu ar drošu elektronisko parakstu.

51. Sociālais dienests personas iesniegumu izskata un pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu, atbilstoši Administratīvā procesa likumam.

52. Steidzamos gadījumos, ja persona nonākusi situācijā, kas prasa neatliekamu risinājumu pēc Sociālā dienesta lēmuma, pabalstu izmaksā 1 (vienas) dienas laikā.

53. Sociālais dienests informē pabalsta pieprasītāju par pieņemto lēmumu ievērojot Paziņošanas likuma noteikumus.

XIV. Lēmuma apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība

54. Sociālā dienesta lēmumu par pabalstu piešķiršanu vai atteikumu var apstrīdēt, iesniedzot rakstveida iesniegumu, Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvo aktu apstrīdēšanas komisijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā un kārtībā.

55. Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvo aktu apstrīdēšanas komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā termiņā un kārtībā.

XV. Noslēguma jautājums

56. Ar noteikumu spēkā stāšanās brīdi atzīt par spēku zaudējušiem Rēzeknes novada pašvaldības 2021. gada 2. decembra saistošos noteikumus Nr. 15 "Par Rēzeknes novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem".

Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs
Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem"
Paskaidrojuma raksta sadaļasNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus un apmēru, pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību un ģimenes (personas), kuras ir tiesīgas saņemt noteikumos paredzētos pabalstus. Saistošie noteikumi ir nepieciešami, lai novērstu vai mazinātu sociālo atstumtību, nabadzību un citas sociālās problēmas, kā arī, lai veicinātu dzīves kvalitātes uzlabošanos, nodrošinot materiālu vai mantisku atbalstu Rēzeknes novadā deklarētajiem iedzīvotājiem.

1.2. 2023. gada 1. janvārī stājies spēkā Pašvaldību likums. Atbilstoši Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktam, dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Pašvaldību likumu.

1.3. Šobrīd materiālās palīdzības pabalstu veidus un apmēru, pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību un ģimenes (personas), kuras ir tiesīgas saņemt noteikumos paredzētos pabalstus nosaka Rēzeknes novada pašvaldības 2021. gada 2. decembra saistošie noteikumi Nr. 15 "Par Rēzeknes novada pašvaldības materiālajiem pabalstiem", turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 15, (publicēti "Latvijas Vēstnesis" 13.01.2022., stājušies spēkā 01.01.2022.). Ar saistošo noteikumu Nr. 15 izdošanu tika saglabāta Rēzeknes novada pašvaldības 2015. gada 4. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 54 "Par sociālās palīdzības un citiem pašvaldības pabalstiem Rēzeknes novadā", Rēzeknes novada pašvaldības 2021. gada 4. marta saistošajos noteikumos Nr. 75 "Par pabalstu 1991. gada barikāžu dalībnieka statusu ieguvušajām personām" un Viļānu novada pašvaldības 2015. gada 24. septembra saistošajos noteikumos Nr. 77 "Pašvaldības pabalsti un to piešķiršanas kārtība Viļānu novadā" ietvertā tiesību pēctecība, nodrošinot tiesiskās paļāvības principa ievērošanu likumdošanas procesā.

1.4. Pašvaldību likuma 5. panta pirmajā un otrajā daļā noteikts, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa dod tiesības pašvaldībai izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

Rēzeknes novada pašvaldība, izdodot saistošos noteikumus "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" saglabā esošo materiālo pabalstu jeb brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, pabalstu pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību, kā arī pabalstu apmēru. Rēzeknes novada pašvaldība vēlas realizēt brīvprātīgās iniciatīvas un atbalstīt Rēzeknes novada iedzīvotājus, piešķirot šādus pabalstus: 1) pabalstu aprūpes mājās nodrošināšanai – atbalstot personas, kurām pašvaldības Sociālais dienests, objektīvu apstākļu dēļ, nevar nodrošināt aprūpes mājās pakalpojumu; 2) pabalsts bērna ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei – pabalstu piešķirot personai, kura kopj bērnu, kuram noteikta invaliditāte, vecumā līdz 18 (astoņpadsmit) gadiem, ja tam objektīvu apstākļu dēļ nav iespējas nodrošināt sociālās aprūpes pakalpojumu; 3) pabalsts aizgādnim – pilngadīgām personām, kurām ar tiesas nolēmumu nodibināta pagaidu aizgādnība vai kurām tiesa ierobežojusi rīcībspēju un Rēzeknes novada bāriņtiesa ir iecēlusi aizgādni; 4) pabalsts no ieslodzījuma atbrīvotām personām; 5) pabalsts veselības aprūpei – izrādīt cieņu personām, kurām nepieciešama hemodialīzes procedūra, personām ar diagnozi – onkoloģija – ārstēšanās kursa (ķīmijterapija, staru terapija) laikā; vientuļiem pensionāriem, vientuļām personām, kurām noteikta I, II, III grupas invaliditāte par ārstnieciskajām manipulācijām, nepieciešamajām operācijām, stacionāru, ārstniecisko rehabilitāciju, medicīnas ierīču un preču iegādes izdevumu apmaksai; politiski represētajām personām; Afganistānas kara veterāniem; Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem; 1991. gada barikāžu dalībniekiem; trūcīgām un maznodrošinātām ģimenēm rehabilitācijas pasākumiem bērniem; 6) pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā – iedzīvotājiem, kas sasnieguši nozīmīgās dzīves 85, 90, 95, 100 vai 105 gadu jubilejas; 7) apbedīšanas pabalsts – personai, kura apņēmusies veikt mirušās personas apbedīšanu, ja mirušās personas pēdējā dzīvesvieta bija deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā un par kuru no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras netiek saņemts Valsts sociālo pabalstu likumā noteiktais apbedīšanas pabalsts, u.c. nosacīju gadījumos; 8) pabalsts ģimenei sakarā ar bērna piedzimšanu – atbalstot ģimenes ar bērniem; 9) pabalsts pirmklasniekiem – atbalstot pirmklasnieku vecākus pirms mācību gada sākuma skolas piederumu komplekta iegādei; 10) pabalsts bērna ēdināšanai vispārējās izglītības iestādēs un pirmskolas izglītības iestādēs; 11) pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai – lai novērstu vai mazinātu invaliditātes, darbnespējas, veselības traucējumu, atkarības, vardarbības vai citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas klienta dzīvē un nodrošinātu klienta sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā.

1.5. Saistošie noteikumi Nr. 15 izdošanas tiesiskais pamats ietver atsauci uz spēku zaudējušā likuma "Par pašvaldībām" normām, tāpēc ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus. Ņemot vērā iepriekšminēto normatīvo aktu regulējumu, citu iespējamo alternatīvu nav, lai noteiktu tiesisko regulējumu minētajā jautājumā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" aizstās spēkā esošos Saistošos noteikumus Nr. 15 un to īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

2.1.1. nav attiecināms uz ieņēmumu daļu;

2.1.2. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā;

2.1.3. palielinās izdevumu daļu, ņemot vērā 2023. gada budžeta izpildi, kopējais 2024. gada budžeta izdevumu palielinājums ir par 52 029 euro, proti:

Pabalsta mērķisIzpilde 2023/euroPlāns 2024/euro
Pabalsts veselības aprūpei22 89725 000
Pabalsts ēdināšanai vispārējā izglītības iestādē un pirmskolas izglītības iestādē205395230 000
Pabalsts aprūpes mājās nodrošināšanai17282000
Apbedīšanas pabalsts560510 000
Pabalsts ģimenei sakarā ar bērna piedzimšanu115 648120 000
Pabalsts pirmklasniekam52807000
Pabalsts no ieslodzījuma atbrīvotai personai330500
Pabalsts nozīmīgā dzīves jubilejā11 98015 000
Pabalsts aizgādnim45606000
Pabalsts bērnu ar smagiem funkcionāliem traucējumiem aprūpei12 27120 000
Pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai2772500
Kopā:385 971438 000

2.2. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" ietekmēs cilvēku dzīvesveidu, labsajūtu, sabiedrību kopumā, jo īstenošanas rezultātā tiks uzlabota pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju sociālā situācija un dzīves kvalitāte, novērsta vai mazināta sociālā atstumtība, nabadzība un citas sociālās problēmas, kā arī veicināta dzīves kvalitātes uzlabošanās, nodrošinot materiālu vai mantisku atbalstu Rēzeknes novadā deklarētajiem iedzīvotājiem.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" īstenošana ietekmēs cilvēku veselību – tiesiskais regulējums sekmējot noteikto iedzīvotāju mērķgrupu veselības uzlabošanu.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" neietekmē, jo neskar šo jomu.

3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" īstenošanu neietekmē konkurenci, jo neskar šo jomu.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" piemērošanas jautājumos var vērsties Rēzekne novada pašvaldības iestādē – Sociālajā dienestā, Atbrīvošanas alejā 95A, Rēzeknē vai vienā no piecām pašvaldības iestādēm – apvienības pārvaldēm.

4.2. Piedāvātais regulējums nemaina līdzšinējo kārtību. Persona pabalsta saņemšanai iesniedz iesniegumu Rēzeknes novada pašvaldības Sociālajā dienestā (klātienē, nosūtot pa pastu, e-pastu vai uz eAdresi), pievienojot Saistošo noteikumu projektā norādītos dokumentus. Pēc dokumentu saņemšanas Sociālais dienests pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu. Sociālā dienesta lēmumu persona/ģimene ir tiesīga apstrīdēt Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvo aktu apstrīdēšanas komisijā, atbilstoši Administratīvā procesa likuma normām. Rēzeknes novada pašvaldības Administratīvo aktu apstrīdēšanas komisijas lēmumu – pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likuma normām.

4.3. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" tiek izstrādāti īstenojot brīvprātīgo iniciatīvu izpildi nosakot brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus un apmēru, pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību un ģimenes (personas), kuras ir tiesīgas saņemt noteikumos paredzētos pabalstus, lai novērstu vai mazinātu sociālo atstumtību, nabadzību un citas sociālās problēmas, kā arī, lai veicinātu dzīves kvalitātes uzlabošanos, nodrošinot materiālu vai mantisku atbalstu Rēzeknes novadā deklarētajiem iedzīvotājiem.

5.2. Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu6.1. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" izpildē iesaistītā institūcija ir pašvaldības iestāde – Sociālais dienests, kā arī pašvaldības Centrālās pārvaldes Izglītības un sporta pārvalde, vispārējās izglītības iestādes, pirmsskolas izglītības iestādes, Rēzeknes novada bāriņtiesa.

6.2. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana7.1. Saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītais līdzeklis saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" izdošanai ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām8.1. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" projekts 2024. gada 8. aprīlī nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Rēzeknes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.rezeknesnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai "Par Rēzeknes novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" projekts nosūtīts Rēzeknes novada pašvaldības pagastu un Viļānu pilsētas konsultatīvajām padomēm.

8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas termiņā līdz 2024. gada 22. aprīlim sabiedrības viedokļi nav saņemti.

Rēzeknes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs M. Švarcs
28.06.2024