Tiesību akts: spēkā esošs
Preiļu novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2024/10

2024. gada 25. aprīlī
Preiļu novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi
Apstiprināti ar Preiļu novada domes
2024. gada 25. aprīļa lēmumu (prot. Nr. 5, 18. §)

Precizēti ar Preiļu novada domes
2024. gada 30. maija lēmumu (prot. Nr. 6, 23. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
45. panta pirmās daļas 2. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka Preiļu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) īpašumā un tiesiskajā valdījumā esošo kapsētu (turpmāk – kapsēta) darbību un uzturēšanu, kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, kapliču izmantošanas kārtību, kapsētu pārziņu un kapavietas uzturētāja tiesības un pienākumus.

2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:

2.1. kapsēta – teritorija, kas saskaņā ar Pašvaldības teritorijas plānojumu ierādīta mirušo apbedīšanai;

2.2. apbedījums – mirušā vai urnas ar kremēta mirušā pelniem kapavieta;

2.3. atvērta kapsēta – kapsēta, kurā mirušo apbedīšanai tiek ierādītas jaunas kapavietas;

2.4. daļēji slēgta kapsēta – kapsēta, kurā mirušo apbedī ģimenes kapavietās, bet jaunu kapavietu ierādīšana ir ierobežota;

2.5. bezpiederīgo mirušais – mirušais, kura apbedīšanai nav pieteikušies piederīgie vai citas personas, un kura apbedīšanu organizē Preiļu novada Sociālais dienests;

2.6. kapavieta – zemes teritorija kapsētā ar noteiktām robežām viena vai vairāku mirušo apbedīšanai, kapavietas izveidošanai un kopšanai;

2.7. kapavietas uzturētājs – persona, kas nodrošina kapavietas izveidošanu un kopšanu;

2.8. kapliča – ēka kapsētā mirušo novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei;

2.9. kapsētas apsaimniekotājs – attiecīgā pagasta pārvalde, kuras administratīvajā teritorijā atrodas Pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esoša kapsēta lauku teritorijā un pašvaldības kapitālsabiedrība sabiedrība ar ierobežotu atbildību "PREIĻU SAIMNIEKS", kurai pašvaldība deleģējusi pienākumu apsaimniekot kapsētas Preiļu pilsētā;

2.10. kapsētas pārzinis – kapsētas apsaimniekotāja norīkota persona, kura pilda saistošajos noteikumos paredzētos kapsētu uzturēšanas pienākumus;

2.11. neuzraudzīta kapavieta – kapavieta, kura netiek kopta trīs gadus pēc kārtas;

2.12. virsapbedījums – mirušā vai urnas ar kremēta mirušā pelniem apbedīšana virs esošā apbedījuma šajos saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā;

2.13. piederīgais (-ie) – persona (-as), kas organizē miruša apbedīšanu.

3. Preiļu novadā ir atvērtas un daļēji slēgtas kapsētas. Kapsētas statusu nosaka vai maina Preiļu novada dome normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Preiļu novada dome var lemt par jaunu kapsētu izveidošanu un esošo paplašināšanu.

5. Šie noteikumi ir obligāti un saistoši visām fiziskajām un juridiskajām personām Preiļu novada administratīvajā teritorijā.

6. Preiļu novada pašvaldības teritorijā ir šādas kapsētas:

6.1. atvērtās kapsētas: Preiļu pilsētas jaunie kapi, Preiļu pagasta Augustovkas kapi, Pupāju kapi, Rībuļu kapi, Dzeņu kapi, Šoldru kapi, Moskvinas kapi, Vaivodu kapi, Borišu kapi, Seiļu kapi, Ivdrīšu kapi; Aizkalnes pagasta Jasmuižas kapi, Bleidenes kapi, Raipoles kapi, Daugaviešu kapi, Gāgu kapi, Aizkalnes kapi; Pelēču pagasta Pelēču kapi, Gornijašu kapi, Novoseļjes kapi, Krasnogorkas kapi, Solkas kapi, Bramaņu kapi, Džeriņu kapi, Vecumu kapi, Anengofas kapi; Saunas pagasta Prīkuļu kapi, Pauniņu kapi, Lakausku kapi, Aizupiešu kapi, Anspoku kapi, Betišķu kapi, Smelteru kapi, Lielo Orīšu kapi, Skuteļu kapi, Jakušu kapi; Upmalas pagasta Vārkavas kapi; Vārkavas pagasta Pilišku kapi, Stabulnieku kapi, Borbaļu kapi; Rožkalnu pagasta Dubencas kapi, Lazdānu kapi, Strodu kapi, Augšmuktu kapi, Romānvecumu kapi; Riebiņu pagasta Petrausku kapi, Sprindžu kapi, Sila kapi, Kokoriešu kapi, Pieniņu kapi, Sunepu kapi Saunas kapi, Zabegu kapi, Puščas kapi, Medvenieku kapi, Lukašisku kapi, Ebreju kapi, Novinu kapi, Paļšas kapi, Skangeļu kapi, Pivovaru kapi, Vinkovas kapi, Opūgu kapi; Galēnu pagasta Maltas Trūpu kapi, Bukšinu kapi, Galēnu kapi, Bortnieku kapi, Soboļevkas kapi, Rušonas pagasta Rutuļu kapi, Antonišķu kapi, Kristapiņu kapi, Ondzuļu kapi, Eikša kapi, Žogotu kapi, Eisāgu kapi, Gailīšu kapi, Kalnacku kapi, Pizānu kapi, Rutkovsku – Kažu kapi, Šamšuru kapi, Prīkuļu kapi, Tišas kapi, Pizānu kapi, Makušu kapi, Firšovas kapi, Astragino kapi, Zolvas kapi; Stabulnieku pagasta Stabulnieku kapi, Trūpīšu kapi, Saunas Vulānu kapi, Krištobu kapi, Brišku – Balckaru kapi, Pastaru kapi; Grigu kapi, Vilciņu kapi; Silajāņu pagasta Červoniku kapi, Silajāņu kapi, Kostigu kapi, Krievu Balbāržu kapi, Špaku kapi, Markovas kapi; Sīļukalna pagasta Kapenieku kapi, Teilānu kapi, Seiļu kapi, Salenieku kapi, Opolūs kapi; Aglonas pagasta Dzerkaļu kapi, Starodvorjes kapi.

6.2. daļēji slēgtās kapsētas: Preiļu pilsētas kapi, Vārkavas pagasta Klaparu kapi; Silajāņu pagasta Podlipjes kapi.

7. Preiļu novada kapsētas vai tās daļas pēc reliģisko organizāciju vai citu juridisko personu pieprasījuma, vienojoties ar Preiļu novada pašvaldību, var nodot šo organizāciju uzturēšanā. Pirms tam jāveic teritorijas inventarizācija un kapu apbedījumu shēma. Kapu grāmatas vai elektroniskā datu bāze tiek nodoti ar aktu. Izdevumus kas saistīti ar nodošanu maksā reliģiskā organizācija vai juridiskā persona.

II. Kapsētu kārtības noteikumi

8. Kapsētās aizliegts:

8.1. patvaļīgi mainīt ierādītās kapavietas robežas;

8.2. iebraukt ar automašīnām vai citiem transportlīdzekļiem, izņemot gadījumus, kad ir saņemta kapsētas pārziņa atļauja. Ja darbu veikšanai ir nepieciešams transports, drīkst izmantot tikai tos celiņus, kuri atbilst transportlīdzekļu izmēriem;

8.3. veikt rakšanas, apbedīšanas vai pārapbedīšanas darbus bez saskaņošanas ar kapsētas pārzini.

9. Kapsētu apsaimniekotājs, kapsētas pārzinis un pašvaldības policija pārrauga un kontrolē šo noteikumu ievērošanu visās Preiļu novada kapsētās.

10. Par noteikumu neievērošanu personas var tikt sauktas pie administratīvās atbildības šo noteikumu VII nodaļas kārtībā.

III. Kapsētu apsaimniekotāja un kapsētas pārziņa pienākumi

11. Kapsētu apsaimniekotāja pienākums ir nodrošināt:

11.1. kapsētu uzturēšanu un apsaimniekošanu (iekšējo ceļu un celiņu, koplietošanas laukumu, vēsturisko piemiņas vietu, sētu, solu uzturēšanu un remontu, ārpus kapavietām esošo stādījumu un koku apkopšanu, atkritumu savākšanas vietas ierādīšanu, atkritumu izvešanu un tīrību laukumos pie konteineriem tualetes un ūdens ņemšanas vietu ierīkošanu u.c.);

11.2. ievērojamu novada personību atdusas vietu uzturēšanu un kopšanu, ja nav piederīgo;

11.3. kapsētu apbedījumu vietu precīzu uzskaiti, kā arī datu pieejamību;

11.4. kapsētu sektoru, rindu un kapavietu nospraušanu dabā;

11.5. kapsētu arhitektūras un ainavas veidošanu atbilstoši vietējām kultūrvēsturiskajām tradīcijām;

11.6. apbedījumu uzskaiti kapu grāmatās vai elektroniskā datu bāzē;

11.7. informācijas stendu izvietošanu pie kapsētām, kurā norādīta informācija par kapsētas apsaimniekotāju, kapsētas pārziņa kontaktinformācija, un šie saistošie noteikumi;

11.8. kapsētu paplašināšanu un jaunu kapsētu ierīkošanu saskaņā ar noteiktā kārtībā apstiprinātajiem projektiem, kuros būtu apzīmēti zemes gabali apbedīšanai, gājēju celiņu izmēri, izvietojums un labiekārtojums, zaļo stādījumu izvietojums, funkcionālo ēku un iekārtu (kapliča, sabiedriskā tualete, ūdens ņemšanas vieta, iežogojums u.c.) izvietojums.

12. Kapsētas apsaimniekošanas nodrošināšanai kapsētas apsaimniekotājs nozīmē kapsētas pārzini un nosaka viņa pienākumus, t. sk. pienākumus nodrošināt:

12.1. kapavietas ierādīšanu, uzmērīšanu un nospraušanu dabā;

12.2. kapsētas un kapličas sakopšanu pēc bēru ceremonijas un kapsētas teritorijas ikdienas uzturēšanu;

12.3. mirušo reģistrāciju kapu grāmatās vai elektroniskā datu bāzē, kurā norāda datus par apbedīto personu, apbedīšanas datumu, kapavietas izmēru, kapavietu uzturētāju;

12.4. kapsētās esošo vērtību un īpašuma saglabāšanu.

IV. Kapavietas piešķiršanas kārtība

13. Kapavieta tiek piešķirta un ierādīta, pamatojoties uz:

13.1. miršanas apliecību vai miršanas izziņu;

13.2. sociālās aprūpes institūcijas amatpersonas rakstveida iesniegumu par kapavietas piešķiršanu un ierādīšanu, ja tiek apbedīta sociālās aprūpes institūcijā dzīvojušā persona.

14. Kapavietas uzturētājam ir tiesības tikt apglabātam, kā arī apbedīt savus piederīgos viņam piešķirtajā kapavietā, ģimenes vai dzimtas kapavietā. Daļēji slēgtās kapsētās gadījumos, kad mirušajam ir tiesības tikt apbedītam ģimenes kapavietā, bet saskaņā ar šiem noteikumiem nav tiesību kapavietā veikt virsapbedījumus, kapsētas apsaimniekotājam ir tiesības izlemt jautājumu par kapavietas piešķiršanu.

15. Ģimenes kapavieta tiek ierādīta uz mirušās personas radinieka pieprasījuma pamata, līdz ar pirmo apbedījumu. Ģimenes kapavietu nevar izveidot lielāku par sešām kapavietām.

16. Apbedīšana ģimenes kapa vietā var notikt tikai ar ģimenes kapa vietas uzturētāja vai tā pienākumu pārņēmēja atļauju.

17. Atkārtotu apbedīšanu kapa vietā var veikt ne agrāk kā 25 gadus pēc iepriekšējā apbedījuma.

18. Kapa vietu dabā ierāda kapsētas pārzinis un vienojas par apbedīšanas laiku. Bez saskaņošanas ar kapsētas pārzini kapsētā nav pieļaujami nekādi rakšanas darbi.

V. Kapavietu uzturēšana

19. Apstādījumi ap kapavietu jāveido ierādītās teritorijas iekšpusē, kapa aprīkojumam jābūt uzstādītam tā, lai varētu droši uzkopt kapu un netiktu traucēti blakus esošie kapi.

20. Krūmi, kuri norobežo kapavietu, nedrīkst būt augstāki par 70 cm, krūmu vainags nedrīkst pārsniegt 1 m.

21. Kapavietas apmales, kas norobežo ierādīto kapavietu, nedrīkst pārsniegt 20 cm augstumu. Kapavietas labiekārtošanas rezultātā aizliegts sašaurināt celiņu starp kapavietu rindām.

22. Kapavietas uzturētājam jākopj ierādītā kapavietas teritorija.

23. Kapavietas uzturētāja pienākums ir gada laikā pēc apbedīšanas labiekārtot kapavietu un to regulāri kopt.

24. Jaunveidojamo kapavietu nožogošanai aizliegts izmantot neatbilstošus materiālus. Kapavietas nožogojuma augstums nedrīkst pārsniegt 0.5 m.

25. Ja tiek apbedīts bezpiederīgo mirušais, kapavieta tiek saglabāta piecus gadus, un tās kopšanu organizē kapsētas apsaimniekotājs.

VI. Apbedīšanas kārtība

26. Apbedīšanu organizē kapavietas uzturētājs.

27. Apbedīšanas noteikumi kapavietās:

27.1. katru mirušo apbedī atsevišķā kapā;

27.2. kapa garumam jābūt ne mazākam par 2 m, platumam – 0,8 m līdz 1,0 m, dziļumam – 1,5 m līdz zārka vākam;

27.3. apbedot bērnus, kapa izmēri var attiecīgi mainīties, izņemot kapa dziļumu;

27.4. urna ar mirušā pelniem jārok 1 m dziļumā;

27.5. urna var tikt apglabāta jau esošajā ģimenes kapavietā vai jaunā kapavietā, kā arī ir pieļaujama vienlaicīga vairāku urnu apglabāšana vienā kapavietā;

27.6. attālumam starp kopiņām to garajās malās jābūt 1 m, īsajās malās – 0,5;

27.7. Jaunizveidots kaps nedrīkst būt tuvāk par 1 m līdz kokam un 0.3 m līdz piemineklim.

28. Ierādāmo kapavietu izmēri:

Kapavieta

Kapavietas platums (m)

Garums (m)

Laukums (m2)

Vienvietīga

1,75

3,00

5,25

Divvietīga

2,50

3,00

7,50

Trīsvietīga

3,00

3,00

9,00

Četrvietīga

4,00

3,00

12,00

Piecvietīga

5,00

3,00

15,00

Sešvietīga

6,00

3,00

18,00

Vienvietīga urnu kapavieta

1,50

1,50

2,25

29. Kapsētu apsaimniekotājs bēru gadījumos iznomā kapliču mirušā novietošanai līdz apbedīšanas brīdim un atvadu ceremonijai. Mirušo, kas novietots kapličā, drīkst apmeklēt ar kapsētas pārziņa atļauju, pārējā laikā kapliča ir slēgta.

30. Mirstīgās atliekas var pārapbedīt, saņemot kapsētas apsaimniekotāja atļauju.

31. Mirstīgo atlieku ekshumāciju var veikt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, informējot par to kapsētas apsaimniekotāju un kapavietas uzturētāju.

VII. Atbildība un administratīvā soda piemērošana

32. Personas par šo saistošo noteikumu neievērošanu var saukt pie atbildības normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ņemot vērā izdarītā pārkāpuma raksturu un vainas pakāpi.

33. Par šo saistošo noteikumu pārkāpumiem piemēro:

33.1. 8. punkta pārkāpuma gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz 50 naudas soda vienībām;

33.2. 18. punkta gadījumā – naudas sodu fiziskai personai līdz 50 naudas soda vienībām;

33.3. 22. punkta gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz 10 naudas soda vienībām;

33.4. 23. punkta gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz 10 naudas soda vienībām;

33.5. 24. punkta gadījumā – brīdinājumu vai naudas sodu fiziskai personai līdz 20 naudas soda vienībām.

34. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošajos noteikumos minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Pašvaldības policija.

35. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Pašvaldības administratīvā komisija.

VIII. Noslēguma jautājumi

36. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

37. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Preiļu novada domes 2022. gada 31. marta saistošie noteikumi Nr. 2022/15 "Preiļu novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi".

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns
Paskaidrojuma raksts
Preiļu novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 2024/10 "Preiļu novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi"

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt Preiļu novada pašvaldības īpašumā un tiesiskajā valdījumā esošo kapsētu darbību un uzturēšanu, kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, kapliču izmantošanas kārtību, kapsētu pārziņu un kapavietas uzturētāja tiesības un pienākumus.

1.2. Pašvaldību likuma 4. panta pirmā daļa nosaka pašvaldības autonomās funkcijas, tai skaitā 2. apakšpunktā nosakot, ka pašvaldības pienākums ir gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (tai skaitā kapsētu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrisko drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Atbilstoši Pašvaldības likuma 4. panta trešajai daļai autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība.

1.3. Preiļu novada pašvaldībā ir spēkā Preiļu novada domes 2022. gada 31. marta saistošie noteikumi Nr. 2022/15 "Preiļu novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi", kuri izdoti saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām", bet ar 2023. gada 1. janvāri likums ir zaudējis spēku. No 2023. gada 1. janvāra spēkā ir Pašvaldību likums. Saskaņā ar Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam; līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma Par pašvaldībām normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar Pašvaldību likumu. Līdz ar to šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamats neatbilst Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam, un nepieciešams tos izdot no jauna. Pašvaldības dome ir izvērtējusi tās 2022. gada 31. marta saistošos noteikumus Nr. 2022/15 "Preiļu novada kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi" atbilstību normatīvajiem aktiem un sagatavojusi jaunus Saistošos noteikumus, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktu.

1.4. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. apakšpunktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvo pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus jautājumā par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, tostarp, kapsētu izmantošanu.

Par saistošo noteikumu 8.; 18.; 22.; 23.; 24. punktu neievērošanu paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods.

Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt personas no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis nav administratīvi sodīt pēc iespējas vairāk personas, bet gan nodrošināt pašvaldības administratīvās teritorijas esošo kapu vides drošu un sakārtotu esību.

Soda apmērs tiks piemērots atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtē pašvaldības administratīvā komisija.

Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, tiks ņemts vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, pie atbildības saucamās personas personība, mantiskais stāvoklis, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi, atbildību mīkstinošie un pastiprinošie apstākļi.

Par 8. un 18. punktos noteiktajiem pārkāpumiem sodi tiek piemēroti par personu apzinātu un patvaļīgu rīcību, kuru sekas būtiski ietekmē kārtību kapsētās.

Par 22., 23., 24. punktos noteiktajiem pārkāpumiem sods tiek piemērots par mazāk nozīmīgiem pārkāpumiem, kas nerada būtisku kaitējumu, tomēr ietekmē kapsētas kopējo vizuālo skatu.

Izvērtējot saistošajos noteikumos iekļautos soda veidus un apmērus, Preiļu novada dome uzskata, ka noteikumos iekļautie sodi ir ar pietiekamu preventīvu spēku, lai, piemērojot sankcijas pārkāpumu gadījumā, tās būs pietiekami atturošas no turpmākiem pārkāpumiem.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu projektam nav ietekmes uz pašvaldības budžetu, salīdzinot ar izdevumiem, kas ir bijuši līdz šim saistībā ar šobrīd spēkā esošo saistošo noteikumu piemērošanu.

2.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – paredzama tieša ietekme, jo kapsētu apsaimniekošana un kapavietu kopšanas kultūra ir saistāma ar cilvēku dzīvesveidu un vispārējiem ētikas apsvērumiem, kas rada nepieciešamību izveidot un uzturēt īpašas teritorijas, kas paredzētas mirušo apbedīšanai, organizējot un pārvaldot kapsētu uzturēšanu un lietošanu.

3.2. Ietekme uz vidi – saistošo noteikumu īstenošana mazinās kapsētu ietekmi uz vidi teritoriāli lokālā līmenī, jo tiek paredzēta noteikta kārtība kapsētu kā īpašo teritoriju, kas izveidotas mirušo apbedīšanai, apsaimniekošanai un uzraudzībai. Viena no būtiskākajām ietekmēm ir saistīta ar kapsētu apsaimniekošanas un kapavietu kopšanas rezultātā radītiem atkritumiem, kuru apsaimniekošana ir jānodrošina atbilstoši vides aizsardzības un atkritumu apsaimniekošanas prasībām.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošie noteikumi nerada ietekmi uz iedzīvotāju veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, kas sniedz apbedīšanas pakalpojumus, konkurētspēju.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Preiļu novada pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Preiļu novada pašvaldības Administratīvā komisija.

4.2. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošie noteikumi izstrādāti, lai īstenotu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju tai skaitā kapsētu izveidošana un uzturēšana).

5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Izpildi nodrošina Preiļu novada pašvaldības, attiecīgā pagasta pārvalde, kuras administratīvajā teritorijā atrodas Pašvaldības īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esoša kapsēta lauku teritorijā un pašvaldības kapitālsabiedrība sabiedrība ar ierobežotu atbildību "PREIĻU SAIMNIEKS", kurai pašvaldība deleģējusi pienākumu apsaimniekot kapsētas Preiļu pilsētā.

6.2. Situācijā, kad nepieciešams piemērot administratīvo sodu par noteikumu prasību neievērošanu, saistošo noteikumu izpildē tiek piesaistīta Preiļu novada Pašvaldības policija un Administratīvā komisija.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei. Mērķa sasniegšanai nosakot samērīgas prasības kapsētu apsaimniekošanai, uzturēšanai un lietošanai, kā arī samērīgu atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša.

7.2. Izdodot saistošos noteikumus, tiks izpildīts Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteiktais pienākums.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Saistošo noteikumu projekta izstrādē tika iesaistīti: Aglonas pagasta pārvalde, Upmalas pagasta pārvalde, Rožkalnu pagasta pārvalde, Saunas pagasta pārvalde, Vārkavas pagasta pārvalde, Pelēču pagasta pārvalde, Preiļu pagasta pārvalde, Aizkalnes pagasta pārvalde, Rušonas pagasta pārvalde, Riebiņu pagasta pārvalde, Silajāņu pagasta pārvalde, Stabulnieku pagasta pārvalde, Sīļukalna pagasta pārvalde, Galēnu pagasta pārvalde un pašvaldības kapitālsabiedrība sabiedrība ar ierobežotu atbildību "PREIĻU SAIMNIEKS".

8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts 2024. gada 10. aprīlī publicēts Preiļu novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.preili.lv sadaļā Normatīvie akti – Saistošo noteikumu projekti.

8.3. Viedokļu sniegšanas termiņš – divas nedēļas no saistošo noteikumu projekta publicēšanas.

8.4. Viedokli var iesniegt, nosūtot pašvaldībai elektronisku iesniegumu uz pašvaldības e-adresi, vai elektroniski parakstītu iesniegumu uz pašvaldības e-pasta adresi: dome@preili.lv, iesniedzot pašvaldības informācijas un klientu apkalpošanas centrā pašrocīgi parakstītu iesniegumu vai aizpildot iesnieguma veidlapu (pieejama kādā no pašvaldības klientu apkalpošanas centriem vai pašvaldības tīmekļvietnē sadaļā – https://www.preili.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti-0.

8.5. Iedzīvotāju viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav saņemti.

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns
14.06.2024