Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 14
Ventspils novadā 2024. gada 30. maijā (prot. Nr. 52, 36. §)
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta pirmo daļu
Atzīt par spēku zaudējušiem Ventspils novada domes 2009. gada 26. novembra saistošos noteikumus Nr. 67 "Kārtība, kādā Ventspils novada pašvaldībā tiek skatīti jautājumi par zemes vienību sadalīšanu".
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saskaņā ar Zemes ierīcības likuma 10. panta pirmo daļu, un
Ministru kabineta 2007. gada 11. decembra noteikumu
Nr. 867 "Zemes ierīcības projekta izstrādes
noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 867) 11. punktu
Ventspils novada dome 2009. gada 26. novembrī ir izdevusi
saistošos noteikumus Nr. 67 "Kārtība, kādā Ventspils
novada pašvaldībā tiek skatīti jautājumi par zemes vienību
sadalīšanu" (sēdes protokols Nr. 11, 23. §; turpmāk -
Noteikumi Nr. 67). Atbilstoši Oficiālo publikāciju un
tiesiskās informācijas likuma 9.panta piektās daļas
nosacījumiem, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas
tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma,
uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku
zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā
daļa. Tā kā MK noteikumi Nr. 867 ir zaudējuši spēku 2011.
gada 29. aprīlī, bet Noteikumu Nr. 67 izdošanas pamatojumā
iekļauta atsauce vēl uz citu likuma normu, kas ir spēkā
esoša, pašvaldībai iestājas pienākums izvērtēt ārējā
tiesību akta tiesiskumu, lai noskaidrotu, vai tā satur
pilnvarojumu noteikt regulējumu ar saistošajiem
noteikumiem. Kā redzams no Zemes ierīcības 10. panta pirmās
daļas, zemes ierīcības projekta un tā grozījumu izstrādes
un apstiprināšanas kārtību, saturu, prasības attiecībā uz
paskaidrojuma rakstu un grafisko daļu, kā arī datu un
dokumentu aprites kārtību nosaka Ministru kabinets, līdz ar
ko konstatējams, ka likumdevējs tajā nav ietvēris
deleģējumu pašvaldībām noteikt šādu regulējumu ar
saistošajiem noteikumiem.
Noteikumu Nr. 67 mērķis būtībā ir noteikt Ventspils novada domes Projektu, investīciju un būvniecības komisijas kompetenci, uzdodot izskatīt jautājumus un pieņemt lēmumus par: detālplānojuma izstrādi, kad to paredz Ministru kabineta 2009. gada 6. oktobra noteikumi Nr. 1148 "Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 1148); zemes ierīcības projekta izstrādi Zemes ierīcības likuma 8. pantā paredzētajos gadījumos; atļaujas sniegšanu veikt zemes gabalu sadalīšanu; nosaukumu un adreses piešķiršanu jaunizveidoto nekustamo īpašumu zemes vienībām. MK noteikumi Nr. 1148 zaudēja spēku 2012. gada 19. oktobrī. Savukārt visas minētās procesuālās darbības un lēmumu pieņemšanu pašlaik regulē Zemes ierīcības likums, Zemes pārvaldības likums, Teritorijas attīstības plānošanas likums, Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumi Nr. 628 "Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem", Ministru kabineta noteikumi 2021. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 455 "Adresācijas noteikumi", Ministru kabineta 2016. gada 2. augusta noteikumi Nr. 505 "Zemes ierīcības projekta izstrādes noteikumi" u.c. Ievērojot iepriekš izklāstītos apsvērumus, to starpā par deleģējuma pašvaldībām izdot attiecīgos saistošos noteikumus neesamību, kā arī izrietoši no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73. panta ("Iekšējo normatīvo aktu veidi") pirmās daļas un Pašvaldību likuma 50. panta ("Iekšējie normatīvie akti") pirmās daļas nosacījumiem, Ventspils novada pašvaldības institūciju kompetence un kārtība, kādā piemērojami norādītie likumi un Ministru kabineta noteikumi, reglamentējama nolikumos un pārējos iekšējos normatīvos aktos. Komisiju kompetenci, sastāvu un darba organizāciju nosaka likums, domes lēmums vai domes pieņemts nolikums (Pašvaldību likuma 53. panta otrā daļa), bet komiteju kompetenci - pašvaldības nolikumā (Pašvaldību likuma 14. panta otrā daļa). Līdz ar to saistošo noteikumu "Par Ventspils novada domes 2009. gada 26. novembra saistošo noteikumu Nr. 67 "Kārtība, kādā Ventspils novada pašvaldībā tiek skatīti jautājumi par zemes vienību sadalīšanu" atzīšanu par spēku zaudējušiem" (turpmāk - Saistošie noteikumi) izdošana nepieciešama, lai atzītu par spēku zaudējušiem Noteikumus Nr. 67, kas izdoti pamatojoties uz tiesību normām, kuras vairs nav spēkā un neietver deleģējumu izdot šādu normatīvo aktu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošie noteikumi negroza ne hierarhiski augstāka juridiska spēka normatīvajos aktos pašvaldībām noteikto funkciju un citu valsts pārvaldes uzdevumu, ne tajos paredzēto tiesību un pienākumu apjomu, un tādējādi to apstiprināšanai nav fiskālas ietekmes uz Ventspils novada pašvaldības budžetu. |
3. Sociālā ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvo procedūru veidi, kapacitāte un īstenošanas kārtība, vienlīdz kā pašvaldību kompetence, ciktāl to līdz šim noteica arī Noteikumi Nr. 67, izriet no Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta izdoto tiesību aktu regulējuma un ar to saistītās izmaksas saglabājas nemainīgas, jo normatīvā akta pieņemšana nerada Ventspils novada pašvaldības izdevumu pieaugumu vai finanšu līdzekļu ietaupījumu. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Kā jau norādīts paskaidrojuma raksta 2. un 4. sadaļā, Saistošie noteikumi neietekmē pašvaldības autonomo kompetenci vai deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu apjomu, līdz ar ko papildus finanšu līdzekļi vai citi resursi nav nepieciešami. Jaunu institūciju izveide vai jau esošo likvidācija vai reorganizācija, vienlīdz kā darbinieku skaita palielināšana vai samazināšana, nav nepieciešama. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Nav attiecināms. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldība, kā atvasināta publiska valsts pārvaldes institūcija darbojoties normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros, rīkojas tai piešķirtā deleģējuma ietvaros un savas pilnvaras izmanto tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Domes saistošo noteikumu tiesiskajam pamatojumam un saturam jābūt atbilstošam ārējā normatīvā akta mērķim. Ņemot vērā, ka ne likumdevējs, ne Ministru kabinets nav deleģējis pašvaldībai ar saistošajiem noteikumiem regulēt zemes vienību sadalīšanu, kā arī to, ka jebkāda paskaidrojuma raksta 1. sadaļā minēto hierarhiski augstāka juridiska spēka tiesību aktu normu dublēšana saistošo noteikumu saturā - saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktu - nav pieļaujama, secināms, ka ar Noteikumu Nr. 67 atzīšanu par spēku zaudējušiem nodrošināms Ventspils novada pašvaldības darbības tiesiskums, kas ir leģitīms mērķis un sasniedzams ar atsevišķu saistošo noteikumu izdošanu, neradot vienlaikus papildus budžeta līdzekļu izlietojumu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošana par sagatavoto tiesību aktu veikta atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas prasībām, publicējot Saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv (Par mums→Dome→Saistošo noteikumu projekti), sniedzot iespēju ikvienai privātpersonai rakstveidā vai elektroniskā formā iesniegt savus priekšlikumus, iebildumus un komentārus. Publicēšanas periodā no 2024. gada 8. aprīļa līdz 2024. gada 22. aprīlim viedokļi vai priekšlikumi par Noteikumu projektu nav saņemti. |
Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks