1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Salaspils novada pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) tiek noteikts un ģimenei piešķirts pašvaldības daudzbērnu ģimenes statuss.
2. Noteikumos lietotie termini:
2.1. vecāki – tēvs, māte, likumiskais pārstāvis, kuru aprūpē atrodas bērns (t.sk., adoptēts vai aizbildnībā esošs), kuriem ir kopīga saimniecība un kuru pamata deklarētā dzīvesvieta ir Salaspils novada administratīvajā teritorijā;
2.2. bērns – persona, kuras pamata dzīvesvieta ir deklarēta vecāku vai likumiskā pārstāvja deklarētajā dzīvesvietā Salaspils novadā un, kura nav sasniegusi 18 gadu vecumu, izņemot persona, kura saskaņā ar likumu izsludināta par pilngadīgu vai stājušos laulībā pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas, kā arī persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu, ja tā mācās vispārējās vidējās izglītības iestādē, profesionālās izglītības iestādē vai ir klātienes students, t.sk. aizbildnībā esošas personas un personas, kas ievietotas audžuģimenē saskaņā ar bāriņtiesas lēmumu;
2.3. daudzbērnu ģimene – šo noteikumu izpratnē ir ģimene, kas sastāv no viena vai abiem vecākiem un to aprūpē ir vismaz trīs bērni (kopīgi vai atsevišķi, ja vecāki reģistrējuši savstarpēju laulību), kuri atbilst noteikumu 2.2. apakšpunktā noteiktajam termina skaidrojumam;
2.4. reģistrs – pašvaldības daudzbērnu ģimeņu uzskaites sistēma.
3. Noteikumu mērķis ir veikt pašvaldībā dzīvojošo daudzbērnu ģimeņu uzskaiti, daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanu, lai dotu iespēju ģimenei, kurai piešķirts attiecīgais statuss, izmantot pašvaldības noteiktos atvieglojumus un prioritātes.
5. Lai reģistrētu daudzbērnu ģimeni, viens no ģimenes vecākiem vai viņu pilnvarotā persona (turpmāk – iesniedzējs), iesniedz vecāka parakstītu noteiktas formas pieteikumu, kas pieejama Salaspils novada valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā (turpmāk – Apkalpošanas centrs) vai pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.salaspils.lv.
6. Daudzbērnu ģimeni reģistrē, ja iesniegtais pieteikums ir aizpildīts pilnībā un pieteikumā norādītās ziņas ir patiesas.
7. Apkalpošanas centra darbinieks, saņemot pieteikumu, pārbauda šādas ziņas:
7.1. saņemot pieteikumu klātienē, iesniedzēja identitāti saskaņā ar uzrādīto personu apliecinoša dokumenta oriģinālu vai notariāli apliecinātu pilnvaru, ja iesniedzējs ir pilnvarotā persona;
7.2. ziņas par bērniem, vecāku un bērnu deklarētajām dzīvesvietām;
7.3. ja ziņas par bērnu nav iekļautas iedzīvotāju reģistrā, vecāks uzrāda bērna dzimšanas apliecību, bet gadījumos, kad vecāks audzina bērnu uz cita tiesiska pamata:
7.3.1. par aizbildnībā esošiem bērniem uzrādīto bāriņtiesas lēmumu par aizbildnības nodibināšanu;
7.3.2. par audžuģimenē ievietotiem bērniem uzrādīto bāriņtiesas lēmumu par bērna ievietošanu audžuģimenē.
8. Apkalpošanas centra darbiniekam ir tiesības pārbaudīt iesniedzēja sniegtās ziņas, izmantojot pašvaldības vai valsts datu reģistros pieejamās ziņas par ģimeni (personu), kā arī pieprasīt iesniedzējam iesniegt uzrādīto ziņu apliecinošus dokumentus.
9. Ja ģimene atbilst noteikumu 2.3. apakšpunktā noteiktajām daudzbērnu ģimenes pazīmēm un ir iesniegusi šajos noteikumos paredzētos dokumentus, uz Apkalpošanas centra darbinieks uz pieteikuma vai pašvaldības dokumentu vadības sistēmā izdara atzīmi par atbilstību statusam un pieteikumu nodod izskatīšanai pašvaldības administrācijas Izglītības daļai (turpmāk – Izglītības daļa).
10. Lēmumu par pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusa piešķiršanu pieņem Izglītības daļas vadītājs un pieņemtais lēmums ir pamats ģimenes iekļaušanai pašvaldības daudzbērnu ģimeņu reģistrā.
11. Pašvaldības daudzbērnu ģimenes statuss tiek piešķirts uz 12 mēnešiem, bet tas izbeidzas ātrāk, ja iestājas kaut vai viens no šādiem nosacījumiem:
11.1. viens no bērniem ir sasniedzis pilngadību un neturpina mācības vispārējās, profesionālās vai augstākās izglītības iestādē;
11.2. beidzas Bāriņtiesas lēmumā norādītais termiņš bērna ievietošanai audžuģimenē vai personai beidzas aizbildnības tiesības par aizbildnībā esošu bērnu, kā rezultātā ģimene vairs neatbilst noteikumos noteiktajiem kritērijiem pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusam;
11.3. Bāriņtiesa pieņem lēmumu par aprūpes vai aizgādības tiesību atņemšanu vecākam, kā rezultātā ģimene vairs neatbilst noteikumos noteiktajiem kritērijiem pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusam;
11.4. ģimene deklarē dzīvesvietu ārpus pašvaldības administratīvās teritorijas;
11.5. bērns līdz 24 gadu vecumam pārtrauc mācības vispārējās, profesionālās vai augstākās izglītības iestādē.
12. Pieteikumu atkārtotai pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanai un reģistrācijai daudzbērnu ģimeņu reģistrā pieņem vienu mēnesi pirms statusa izbeigšanās perioda beigām, t.sk., noteikumu 11.2. apakšpunktā noteiktā perioda beigām. Ja pieteikums saņemts noteiktā termiņā un pārbaudīta tajā norādītā informācija, pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusu nosaka no nākošās dienas pēc iepriekšējā perioda beigām.
13. Ja pārbaudot pieteikumu konstatē, ka ģimene vairs neatbilst noteikumos noteiktajiem kritērijiem pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusam, Izglītības daļas vadītājs viena mēneša laikā no pieteikuma saņemšanas dienas pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusu.
14. Pēc ģimenes reģistrācijas pašvaldības daudzbērnu ģimenes reģistrā noteikumos noteiktā kārtībā, iesniedzējam uz pieteikumā norādīto e-pastu nosūta lēmumu par attiecīgā statusa piešķiršanu. Lēmumu nosūta piecu darba dienu laikā pēc tā pieņemšanas. Lēmumā norāda tikai tos bērnus, kas atbilst noteikumu 2.2. apakšpunktā noteiktajām prasībām un norāda statusa piešķiršanas termiņu atbilstoši noteikumu 11. punktam.
15. Pašvaldības daudzbērnu ģimenei ir pienākums paziņot pašvaldībai par jebkādiem apstākļiem, kas ietekmē pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusu.
16. Izglītības daļas darbiniekiem ir tiesības jebkurā laikā pārbaudīt valsts un pašvaldības reģistros pašvaldības daudzbērnu ģimenes atbilstību noteikumos noteiktajām prasībām. Šāda pārbaude ir obligāta, ja saņemta informācija no citām personām par apstākļiem, kas varētu ietekmēt pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusu.
17. Ja noteikumu 16. punktā noteiktās pārbaudes rezultātā konstatēts, ka ģimene neatbilst neatbilst noteikumos noteiktajiem kritērijiem pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusam, pārbaudes rezultātus nodod Izglītības daļas vadītājam izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai par pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusa anulēšanu un izslēgšanu no pašvaldības daudzbērnu ģimeņu reģistra.
18. Ģimene ir tiesīga saņemt atkārtotu lēmumu, ja izsniegtais lēmums nozaudēts vai, ja mainījušies personas dati, kādai no lēmumā norādītajām personām. Šādu lēmumu izsniedz pamatojoties uz rakstisku iesniegumu, kurā norādīts pamatojums atkārtota lēmuma izsniegšanai.
19. Izglītības daļas vadītāja pieņemto lēmumu var apstrīdēt Salaspils novada domē lēmumā noteiktajā termiņā.
20. Salaspils novada domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā lēmumā noteiktajā termiņā.
21. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Salaspils novada domes 2013. gada 28. augusta saistošie noteikumi Nr. 22/2013 "Salaspils novada daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanas kārtība".
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Salaspils novada pašvaldībā jautājumus par pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanas kārtību regulē domes 2013. gada 28. augusta saistošie noteikumi Nr. 22/2013 "Salaspils novada daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanas kārtība". Lai izpildītu Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkta prasības un turpinātu veikt pašvaldībā dzīvojošo daudzbērnu ģimeņu uzskaiti, daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanu, lai dotu iespēju ģimenei, kurai piešķirts attiecīgais statuss, izmantot pašvaldības noteiktos atvieglojumus un prioritātes, ir izdodami jauni saistošie noteikumi, kas būtībā satur tos pašus nosacījumus un kārtību, kāda jāievēro, lai ģimene varētu saņemt pašvaldības daudzbērnu ģimenes statusu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu projektam nav tiešas ietekmes uz pašvaldības budžetu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Noteikumu projekts turpinās nodrošināt pašvaldībā dzīvojošo daudzbērnu ģimeņu uzskaiti, daudzbērnu ģimenes statusa noteikšanu, lai dotu iespēju ģimenei, kurai piešķirts attiecīgais statuss, izmantot pašvaldības noteiktos atvieglojumus un prioritātes. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Projektam nav būtiskas ietekmes uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, jo jaunas administratīvās procedūras nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Salaspils novada pašvaldības administrācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Projekts ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 18.04.2024. līdz 02.05.2024. Neviens viedoklis par projektu no sabiedrības netika saņemts. |