1. Saistošie noteikumi "Par tirdzniecību publiskajās vietās Mārupes novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) nosaka:
1.1. kārtību, kādā Mārupes novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) izsniedz atļauju ielu tirdzniecībai, tirdzniecības organizēšanai un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai;
1.2. ielu tirdzniecības vietās realizējamās preču grupas;
1.3. tirdzniecības dalībnieka, tirdzniecības organizatora un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzēja pienākumus kārtības nodrošināšanā;
1.4. nosacījumus Pašvaldības izsniegto atļauju darbības apturēšanai uz laiku vai anulēšanai;
1.5. lēmumu apstrīdēšanas kārtību.
2. Nodarboties ar ielu tirdzniecību, tirdzniecības organizēšanu un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu publiskās vietās var tikai ar Pašvaldības izsniegtu rakstisku atļauju.
3. Atļauju ielu tirdzniecībai, tirdzniecības organizēšanai un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai Mārupes novada administratīvajā teritorijā izsniedz Pašvaldības izpilddirektors.
4. Par minētās atļaujas izsniegšanu ir maksājama Pašvaldības nodeva saskaņā ar Mārupes novada pašvaldības domes saistošajiem noteikumiem. Atļauja tirdzniecībai tiek izsniegta tikai pēc Pašvaldības nodevas samaksas.
5. Nodarboties ar ielu tirdzniecību, tirdzniecības organizēšanu vai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu var ar Pašvaldību individuāli saskaņotās publiskās vietās.
6. Informācija par Mārupes novada administratīvajā teritorijā iekārtotām Pašvaldības publiskām tirdzniecības vietām pieejama Pašvaldības interneta vietnē https://www.marupe.lv/lv/uznemejdarbiba.
7. Saistošajos noteikumos lietotie termini atbilst Ministru kabineta noteikumu, kas nosaka tirdzniecības veidus, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību, lietotajiem terminiem un skaidrojumiem.
8. Saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā juridiskām un fiziskām personām, ir atļauts realizēt šādas preču grupas:
8.1. fiziskā persona, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ir tiesīga pārdot Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumos Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 7. punktā noteiktās preču grupas;
8.2. Juridiskās un fiziskās personas, kuras reģistrējušas un realizē saimniecisko darbību, ir tiesīgi pārdot:
8.2.1. pašu ražotu lauksaimniecības produkciju;
8.2.2. izmantošanai pārtikā paredzētos augkopības, biškopības, lopkopības un svaigas zvejas produktus;
8.2.3. mājas apstākļos ražotus pārtikas produktus no pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas;
8.2.4. visa veida lauksaimniecības (augkopības, lopkopības, zivkopības, biškopības) un tās pārstrādes produkciju;
8.2.5. augļu koku un ogulāju stādus, dekoratīvo koku un krūmu stādmateriālus;
8.2.6. iepirktus skuju kokus un zarus, no tiem gatavotos izstrādājumus;
8.2.7. saldējumu;
8.2.8. iepirktos ziedus;
8.2.9. karstās uzkodas no speciālām iekārtām;
8.2.10. bezalkoholiskos dzērienus;
8.2.11. pašu izgatavotus amatniecības darinājumus;
8.2.12. pašu izgatavotus mākslas priekšmetus;
8.2.13. iepirktus augļus, dārzeņus, ogas;
8.2.14. saldētos pārtikas produktus;
8.2.15. rūpnieciski ražotās pārtikas preces.
9. Lai saņemtu atļauju ielu tirdzniecībai, tirdzniecības dalībniekiem, tirdzniecības organizatoriem un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem jāiesniedz Pašvaldībai iesniegums, norādot un pievienojot šādu informāciju un dokumentus:
9.1. atsevišķu uzņēmējdarbības veidu veikšanai nepieciešamās speciālās atļaujas (licences);
9.2. apliecinājums par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētas nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases, vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētu kvīšu esību;
9.3. limitēto dabas resursu (zivju, medījumu, ogu, augu u.c.) ieguves atļauja vai izziņa par zemes lietošanas tiesībām, lai noteiktu pārdodamās produkcijas izcelsmi;
9.4. Pārtikas un veterinārā dienesta piešķirto reģistrācijas numuru;
9.5. nekustamā īpašuma īpašnieka rakstiska piekrišana par tirdzniecības vietas ierīkošanu, ja tirdzniecības vietu paredzēts ierīkot privātīpašumā esošajā teritorijā;
9.6. saskaņojumu ar publiska pasākuma rīkotāju par tirdzniecības veikšanu publiska pasākuma norises laikā un vietā, ja tirdzniecība paredzēta attiecīgā publiskā pasākuma norises laikā un vietā;
9.7. fiziskās personas apliecinājums, ka tā neveic saimniecisko darbību vai saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" var nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicēja, kā arī nenodarbina citas personas.
10. Pašvaldība piecu darba dienu laikā pēc visu dokumentu saņemšanas, izskata 9. punktā minēto iesniegumu un izsniedz atļauju tirdzniecībai publiskās vietās vai pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju, rakstiski informējot par to iesnieguma iesniedzēju.
11. Tirdzniecības atļauju tirdzniecībai publiskā vietā izsniedz uz iesniegumā norādīto laika periodu, bet ne ilgāk par sešiem mēnešiem.
13. Ielu tirdzniecības dalībniekam, tirdzniecības organizatoram jāievēro Latvijas Republikas Ministru kabineta 2010. gada 12. maija noteikumu Nr. 440 "Noteikumi par tirdzniecības veidiem, kas saskaņojami ar pašvaldību, un tirdzniecības organizēšanas kārtību" 12. un 23. punkta nosacījumi, pārtikas apritei noteiktās prasības un citi tirdzniecību un sabiedrisko kārtību reglamentējošie normatīvie akti.
14. Papildu 13. punktā noteiktajam, ielu tirdzniecības dalībnieks ievēro, lai:
14.1. tiktu ievērota tirdzniecības vieta;
14.2. tiktu ievēroti ielu tirdzniecības atļaujā norādītie nosacījumi;
14.3. tiktu ievēroti tirdzniecības noteikumi konkrētā tirdzniecības vietā, tīrība un kārtība 5 m rādiusā ap to, kā arī atkritumu urnu izvietošana un savlaicīga izvešana;
14.4. tiktu ievērotas normatīvo aktu prasības attiecībā uz speciālajām iekārtām, kuras tiek izmantotas tirdzniecībai;
14.5. savlaicīgi tiktu izvestas iekārtas, kas zaudējušās savu funkcionālo nozīmi, no tirdzniecības vietas;
14.6. tirdzniecības laikā tirdzniecības vieta tiktu uzturēta kārtībā un pēc darba beigšanas tiktu sakārtota.
15. Katrā tirdzniecības vietā jābūt šādiem dokumentiem:
15.1. personu apliecinošam dokumentam;
15.2. attiecīgu valsts institūciju izsniegtam dokumentam par tiesībām tirgoties ar konkrētām precēm;
15.3. Pašvaldības atļaujai;
15.4. dokumentam, kas apliecina Pašvaldības nodevas samaksu.
16. Tirdzniecības dalībniekam aizliegts:
16.1. veikt tirdzniecību ārpus atļaujā noteiktās vietas, platības un laika, kā arī realizēt preču grupas, kuras nav norādītas atļaujā;
16.2. veicot tirdzniecību, bojāt pilsētvides un sabiedrisko apstādījumu elementus;
16.3. aizsegt satiksmes organizācijas tehniskos līdzekļus, pasliktinot to redzamību un uztveršanu;
16.4. traucēt tuvumā esošo iestāžu darbu;
16.5. atļauju nodot izmantošanai citām personām.
17. Tirdzniecības dalībniekam, tirdzniecības organizatoram un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu snidzējam, pēc kontrolējošās amatpersonas pieprasījuma, jāuzrāda 15. punktā noteiktie dokumenti.
18. Pašvaldības izpilddirektors var pieprasīt, lai tirdzniecības dalībnieks, ne vēlāk kā trīs darba dienas no paziņojuma saņemšanas brīža, pārvieto konkrēto tirdzniecības vietu, uz noteiktu laiku šādos gadījumos:
18.1. sakarā ar veicamiem neatliekamiem remontdarbiem (komunikāciju, ietvju, ielas seguma remonts u.tml.);
18.2. saistībā ar paredzētiem publiskiem pasākumiem, kurus saskaņojusi Pašvaldība;
18.3. ja tas rada draudus iedzīvotāju, apmeklētāju vai tirgotāju drošībai;
18.4. ja tas nepieciešams pilsētas projektu īstenošanai.
19. Pašvaldība ir tiesīga ielu tirdzniecības dalībniekam izsniegto atļauju anulēt vai apturēt tās darbību uz laiku, ja tirdzniecības dalībnieks:
19.1. apzināti Pašvaldībai ir sniedzis nepatiesas ziņas;
19.2. patvaļīgi mainījis tirdzniecības vietas izvietojumu, platību;
19.3. tirgo preču grupas, kuras nav norādītas izsniegtajā atļaujā;
19.4. neievēro pārtikas apriti reglamentējošos normatīvajos aktos noteikto prasību izpildi.
20. Ja tiek anulēta tirdzniecības atļauja vai tiek atsaukta nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana, vai publiska pasākuma organizatora piekrišana, samaksātā Pašvaldības nodeva netiek atmaksāta.
21. Pašvaldības izpilddirektora pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
22. Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
23. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
24. Ar šo Saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 25. maija saistošie noteikumi Nr. 31/2022 "Par tirdzniecību publiskajās vietās Mārupes novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Mārupes novada pašvaldībā ir spēkā esoši Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 25 .maija saistošie noteikumi Nr. 31/2022 "Par tirdzniecību publiskajās vietās Mārupes novadā", kuru izdošanas pamatojums ir likuma "Par pašvaldībām" 43. panta pirmās daļas 3. punkts. Likums "Par pašvaldībām" zaudējis spēku 2023. gada 1. janvārī. Saskaņā ar Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu, dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Mārupes novada pašvaldības dome ir izvērtējusi 2022. gada 25. maija saistošo noteikumu Nr. 31/2022 "Par tirdzniecību publiskajās vietās Mārupes novadā" un atzinusi, ka nepieciešams tos izdot jaunā redakcijā, nemainot to saturu pēc būtības. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros: – ieņēmumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iekasētajām nodevām atbilstoši pašvaldības domes saistošajiem noteikumiem, kas nosaka kārtību, kādā maksājama pašvaldības nodeva par tirdzniecības atļaujas izsniegšanu; – nav attiecināms uz izdevumu daļu; – nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. Nav nepieciešami papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, lai nodrošinātu Saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošajiem noteikumiem nav sociālās ietekmes, ietekmes uz vidi vai iedzīvotāju veselību. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un konkurenci – Saistoši noteikumu tiesiskais regulējums attiecināms uz esošajiem un potenciālajiem ielu tirdzniecības dalībniekiem, tirdzniecības organizētājiem un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējiem. Tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupai jaunas tiesības, neuzliks jaunus pienākumus. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Lēmumu par tirdzniecības atļaujas izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt pieņem Mārupes novada pašvaldības izpilddirektors, kura lēmumus var apstrīdēt Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. Galvenie procedūras posmi tirdzniecības dalībniekam, tirdzniecības organizatoram un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniedzējam veicamās darbības noteiktas Saistošajos noteikumos. Par tirdzniecības atļaujas izsniegšanu ir maksājam Pašvaldības nodeva saskaņā ar Mārupes novada pašvaldības domes saistošajiem noteikumiem. Atļauja tirdzniecībai tiek izsniegta tikai pēc Pašvaldības nodevas samaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neietekmēs citas novada pašvaldības funkcijas. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Mārupes novada pašvaldības Centrālā pārvalde un pašvaldības izpilddirektors. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 7. februāra līdz 21. februārim publicēts pašvaldības mājas lapā sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā termiņā sabiedrības viedokļi nav saņemti. |