1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā adresācijas objektu – ielu nosaukumu un ēku numerācijas plākšņu dizainu, ielu nosaukumu, ēku, dzīvokļu grupu un dzīvokļu numuru zīmju izvietošanas un uzturēšanas kārtību, kā arī atbildību par noteikumu neievērošanu un noteikumu izpildes kontroli Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā.
2. Lai nodrošināt vizuālo adresācijas objekta atrašanās vietas noteikšanu pilsētā uz visām dzīvošanai, saimnieciskai, administratīvai vai publiskai darbībai paredzētām ēkām, kurām piešķirta atsevišķa adrese, atbilstoši šo noteikumu prasībām Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā trīs mēnešu laikā pēc adreses piešķiršanas (vai pēc adreses maiņas), jābūt izvietotām atbilstošām noteikumu pielikumā apstiprinātajiem paraugiem ielu nosaukumu un ēku numerācijas plāksnēm, kā arī izvietotas dzīvokļu grupu un dzīvokļu numuru zīmes.
3. Ielu nosaukumu un ēku numerācijas plākšņu izgatavošanu atbilstoši šajos noteikumos noteiktām parauga (dizaina) prasībām, izvietošanu, uzturēšanu, atbilstību Valsts valodas likuma prasībām un aktuāliem Valsts adrešu reģistra datiem, nodrošina personas, kas ir atbildīgas par īpašumu, valdījumu.
4. Ielu nosaukumu un ēku numerācijas plākšņu izvietošana uz ēkām (būvēm), kas ir arhitektūras un kultūras pieminekļi, kā arī kas atrodas to aizsardzības zonās, jāsaskaņo ar Nacionālo kultūras mantojuma pārvaldi.
5. Ēkas numerācijas un ielu nosaukumu plāksnes ir jāuztur labā tehniskā un vizuālā stāvoklī (tā nedrīkst būt bojāta, sarūsējusi, deformēta, ar skaidri salasāmiem uzrakstiem).
6. Ielu nosaukumu plāksnes tiek izgatavotas tumši zilā krāsā (ultramarīna tonis – pēc kataloga RAL 5013 vai ORACAL 50 Dark blue) ar baltu apmali un uzrakstiem baltā krāsā. Teksts latviešu valodā.
Plākšņu izmēru tipi (sk. pielikumā):
1) 160 x 470 mm;
2) 160 x 620 mm;
3) 160 x 770 mm;
4) 160 x 930 mm.
7. Plāksnes novietojamas uz ēkas fasādes daļas, kura ir vērsta pret ielu vai žogu tā, lai ielas nosaukums būtu labi saskatāms no ielas puses.
8. Ielu nosaukumu plāksnes tiek izvietotas uz katras šķērsielas stūra ēkas 2,5 m augstumā no zemes un 30 cm attālumā no ēkas stūra. Iespējamas šī izvietojuma variācijas atbilstoši ēkas arhitektoniskajam veidojumam.
9. Ēkas numerācijas plāksnes tiek izgatavotas tumši zilā krāsā (ultramarīna tonis – pēc kataloga RAL 5013 vai ORACAL 50 Dark blue) ar baltu apmali un uzrakstiem baltā krāsā. Plākšņu izmēru tipi (sk. pielikumā):
160 x 245 mm – līdz trīszīmju numuriem;
160 x 310 mm – līdz pieczīmju numuriem;
320 x 250 mm – privātīpašumā esošo ēku numerācijai.
10. Ēkas numerācijas plāksnes tiek izvietotas pie ēkas centrālās ieejas labajā pusē 2,5 m augstumā no zemes. Uz ēkām ar daudzām vienāda tipa ieejām numerācijas plāksnes tiek izvietotas pie abām malējām ieejām.
11. Vietās, kur ēkas siena vai žogs nav piemēroti plāksnes uzstādīšanai atbilstoši šiem noteikumiem, plāksni piestiprina speciāli izgatavotam stabam, iepriekš saskaņojot to ar Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības Būvvaldi.
12. Ēkām, kuru fasādes vērstas uz apbūves iekšpusi, numerācijas plāksne papildus tiek izvietota uz ēkas daļas, kas atrodas uz ielas pusi. Ja ēka atrodas perpendikulāri ielai, papildus jāizvieto ēkas numerācijas zīme uz ēkas gala sienas.
13. Uz ēkas numerācijas plāksnes var uzrādīt ēkas piederību (valsts īpašums, pašvaldības īpašums, privātīpašums).
14. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas īpašnieks, tiesiskais valdītājs vai pārvaldnieks (apsaimniekotājs) izvieto ēkas ārpusē virs ieejas kāpņu telpā esošo dzīvokļu grupu numurus, norādot pirmo un pēdējo numuru un atdalot tos ar horizontālo svītru. Ja ēkai ir divas un vairāk ieejas, dzīvokļu grupu numurus izvieto pie visām ieejām. Dzīvokļu grupu numuriem jābūt labi saskatāmiem, ciparu minimālais augstums 60 mm.
15. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās individuāla dzīvokļa īpašnieks vai tiesiskais valdītājs uz dzīvokļa ārdurvīm izvieto dzīvokļa kārtas numuru.
17. Ja tiek konstatēts ielu nosaukumu un ēku numerācijas norādes kārtības pārkāpums, Rēzeknes valstspilsētas Pašvaldības policija pieņem lēmumu par šo noteikumu prasību izpildi.
18. Šo noteikumu 17. punktā minēto lēmumu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā pieņemšanas dienas Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā, Atbrīvošanas alejā 93, Rēzeknē, LV-4601.
19. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
20. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Rēzeknes pilsētas domes 2009. gada 11. decembra saistošie noteikumi Nr. 17 "Rēzeknes pilsētas ielu nosaukumu un ēku numerācijas norādes kārtības noteikumi".
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums. Izpildot tā pārejas noteikumu 6. punktā noteikto, ka pašvaldības domei jāizvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstība šim likumam un jāizdod jauni saistošie noteikumi atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam, ir izstrādāti jauni Rēzeknes valstspilsētas ielu nosaukumu un ēku numerācijas norādes kārtības noteikumi. Noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā adresācijas objektu – ielu nosaukumu un ēku numerācijas plākšņu apzīmēšanu, to vienotu dizainu, ielu nosaukumu, ēku, dzīvokļu grupu un dzīvokļu numuru zīmju izvietošanas un uzturēšanas kārtību, izpildes kontroli un atbildību par noteikumu neievērošanu. Problēmas raksturojums: tiesību normas nenosaka vizuālo adresācijas objekta atrašanās vietas apzīmēšanu dabā un tas rada grūtības gan personām, gan operatīvajiem dienestiem atrast vajadzīgo vietu – adresācijas objektu. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Savukārt šī panta trešā daļa nosaka, ka saistošajos noteikumos, kas nodrošina pašvaldības autonomo funkciju izpildi, var paredzēt pašvaldības tiesības izdot tiesiskus pienākumus nosakošus administratīvos aktus, ciktāl tie nepieciešami saistošajos noteikumos ietverto normu īstenošanai. Šie noteikumi pašvaldībai, ir nepieciešami lai novērst minēto trūkumu un nodrošināt vizuālo adresācijas objekta atrašanās vietas noteikšanu pilsētā, paredzot vienotas prasības, kā noformējamas un izvietojamas ielu nosaukumu, ēku, dzīvokļu grupu un dzīvokļu numuru zīmes. Pastāvošais tiesiskais regulējums Rēzeknes pilsētas domes saistošie noteikumi Nr. 17 "Rēzeknes pilsētas ielu nosaukumu un ēku numerācijas norādes kārtības noteikumi" bija pieņemti 2009. gada 11. decembrī un daļēji neatbilst spēkā esošajam regulējumam. Izmaiņas pašvaldības darbības tiesiskajā regulējumā nepieciešamas arī saistībā ar sabiedrības iesaisti, kas nodrošinās viedokļu uzklausīšanu un izvērtēšanu sabiedrībai būtiskos ar pašvaldību darbību saistītos jautājumos. Ar noteikumiem nav paredzēts veidot no esošā regulējuma radikāli atšķirīgu normatīvo aktu pēc būtības, bet gan nepieciešams uzlabot jau esošo adresācijas objektu – ielu nosaukumu un ēku numerācijas plākšņu dizainu, ielu nosaukumu, ēku, dzīvokļu grupu un dzīvokļu numuru zīmju izvietošanas un uzturēšanas kārtību, kā arī atbildību par noteikumu neievērošanu un noteikumu izpildes kontroli Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros. Palielina ieņēmumu daļu, bet nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no noteikumu neievērošanas gadījumiem, kad iestādes konstatēto trūkumu novēršanas laiks netiks ievērots un būs piemērota (iekasētā pašvaldības budžetā) piespiedu nauda. 2021. gadā tika konstatēti 28 pārkāpumi, 24 novērsti iestādes noteiktā termiņā un 4 nodoti soda piemērošanai; 2022.gadā – 75 pārkāpumi, visi novērsti un 2023.gadā – 87 pārkāpumi, 1 nodots soda piemērošanai, ieņēmumu daļa provizoriski varētu būt līdz 200,- eiro gadā. Nav attiecināms uz izdevumu daļu. Nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. Noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu šo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci. | Noteikumu regulējums attiecas uz personām, kuras atbildīgas par adresācijas objektu numerāciju un ielu nosaukumu izvietošanu uz dzīvošanai, saimnieciskai, administratīvai vai publiskai darbībai paredzētām ēkām, kurām piešķirta atsevišķa adrese. Sociālā ietekme – šīs tiesiskais regulējums nodrošina vizuālo adresācijas objekta atrašanās vietas noteikšanu pilsētā, atvieglojot personām iespēju orientēties daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā ietilpstošo dzīvokļu izvietojumā un iespēju operatīvajiem dienestiem maksimāli īsā laika periodā ierasties precīzā adresē. Noteikumu tiesiskais regulējums tieši neietekmē vidi un iedzīvotāju veselību, kā arī neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām. | Saistošo noteikumu prasību neievērošanas gadījumā Rēzeknes valstspilsētas Pašvaldības policija uzsāk administratīvo procesu un informē personu par trūkumu novēršanu (tiesiskos pienākumus uzliekošs administratīvais akts). Iestādes norādīta trūkumu novēršanas laka neievērošanas gadījumā Rēzeknes valstspilsētas Pašvaldības policija pieņem lēmumu par piespiedu izpildi. Minēto lēmumu var apstrīdēt viena mēneša laikā no tā pieņemšanas dienas Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā, Atbrīvošanas alejā 93, Rēzeknē, LV-4601. Pašvaldības lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Noteikumi izstrādāti, lai īstenotu brīvprātīgu iniciatīvu pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs, jo tā nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Saistošo noteikumu projekts neietekmē citas Pašvaldības funkcijas. Noteikumu izpildes īstenošana neietekmēs esošus pašvaldībai pieejamus cilvēkresursus. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Noteikumu izpildē nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Iepriekš adresācijas objektu – ielu nosaukumu, ēku numerācijas plākšņu dizainu, ielu nosaukumu, ēku, dzīvokļu grupu, dzīvokļu numuru zīmju izvietošanas un uzturēšanas kārtības uzraudzību veica Administratīvā inspekcija un pēc apvienošanas ar Pašvaldības policiju minētā funkcija un cilvēkresursi pāriet Pašvaldības policijai. Noteikumu prasību ievērošanu savas kompetences ietvaros uzraudzīs un kontrolēs Pašvaldības policijas amatpersonas. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. Personu tiesību ierobežojošie pasākumi ir piemēroti leģitīmā mērķa – nodrošināt vizuālo adresācijas objekta atrašanās vietas noteikšanu pilsētā, atvieglojot personām iespēju orientēties daudzdzīvokļu dzīvojamā mājā ietilpstošo dzīvokļu izvietojumā un iespēju operatīvajiem dienestiem maksimāli īsā laika periodā ierasties precīzā adresē, sasniegšanai. Noteikumi atbilst spēkā esošajam regulējumam un augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, ir līdzsvaroti un samērīgi, pamatoti ar likumu un piemēroti leģitīma mērķa sasniegšanai. Sabiedrības ieguvums ir lielāks par fizisko un juridisko personu tiesībām nodarīto kaitējumu. Alternatīvi, mazāk ierobežojošie pasākumi, ar kuriem tikpat efektīvi leģitīmo mērķi varētu sasniegt nav konstatēti. No saistošo noteikumu reglamentētiem ierobežojuma sabiedrība gūst labumu – tiesības dzīvot labvēlīgā un drošā vidē. Pastāv iespēja katru noteikumu pārkāpumu samērīgi vērtēt uzsākot un izskatot lietu. Lai konkrētā situācijā personām uzliktais slogs nebūtu pārmērīgas, katrs gadījums tiek vērtēts individuāli, tajā skaitā komunicējot ar visām iesaistītajām pusēm. Noteikumu prasības un tā izpilde radīs samērīgas papildus izmaksas personām, kas ir atbildīgas par īpašumu, valdījumu, tikai gadījumos, kas saistīti ar jaunu adresācijas objektu numerācijas un ielu nosaukumu norāžu izvietošanu vai esošo nomaiņu to neatbilstību saistošo noteikumu prasībām vai ielu nosaukumu maiņas gadījumā. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar to izpildes nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām. Noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 02.04.2024. bija publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 16.04.2024. Par saistošo noteikumu projektu sabiedrības viedoklis netika saņemts. |