1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:
1.1. kārtību, kādā Ogres novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvajā teritorijā mājsaimniecībām tiek izīrēti dzīvokļi Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros izveidotajās zemas īres maksas dzīvojamās mājās (turpmāk – Dzīvokļi);
1.2. kārtību, kādā mājsaimniecības reģistrē Pašvaldības īres Dzīvokļu reģistrā (turpmāk – Īres reģistrs).
2. Noteikumi neattiecas uz:
2.1. kārtību, kādā tiek izīrētas Pašvaldībai īpašumā vai valdījumā esošas dzīvojamās telpas;
2.2. kārtību, kādā tiek sniegta Pašvaldības palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā un reģistrējamas personas, kurām izīrējamas Pašvaldībai piederošas vai tās nomātas dzīvojamās telpas.
3. Lēmumu par mājsaimniecības reģistrēšanu, atteikumu reģistrēt, izslēgšanu no Īres reģistra, par Dzīvokļa izīrēšanu mājsaimniecībai, par šāda Dzīvokļa apmaiņu pret citu Dzīvokli, par atļauju Attīstītājam slēgt Dzīvokļa īres līgumu ar mājsaimniecību pieņem Dzīvokļu komisija.
4. Mājsaimniecības reģistrē Īres reģistrā vispārējā kārtībā, ja tās atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – Noteikumi Nr. 459) noteiktajiem mājsaimniecību atbilstības kritērijiem.
5. Īres reģistrā prioritārā kārtībā reģistrē šādas mājsaimniecības, kas atbilst Noteikumu 4. punktam un kuru īpašumā vai valdījumā nav likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 16. panta trešās daļas noteikumiem atbilstošas dzīvošanai derīgas dzīvojamās mājas vai dzīvojamās telpas Ogres novada administratīvajā teritorijā:
5.1. vismaz viena no mājsaimniecībā dzīvojošajām personām ir nodarbināta Ogres novada administratīvajā teritorijā un veic ar Pašvaldības funkciju izpildi saistītus uzdevumus Pašvaldības iestādē vai institūcijā (t.sk., pašvaldību sabiedrībās ar ierobežotu atbildību un aģentūrās);
5.2. mājsaimniecība, kurā dzīvo persona ar invaliditāti;
5.3. mājsaimniecība, kurā dzīvo un kuras apgādībā ir trīs un vairāk bērni vecumā līdz 18 gadiem, vai līdz 24 gadu vecumam, kuri iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību;
5.4. vismaz viena no mājsaimniecībā dzīvojošām personām ir nodarbināta tādās uzņēmējdarbības nozarēs, kā ražošana, pārtikas apstrāde, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
6. Īres reģistrā mājsaimniecības reģistrē trijās grupās:
6.1. prioritārās mājsaimniecības – saskaņā ar Noteikumu 5. punktu;
6.2. vispārējās mājsaimniecības – saskaņā ar Noteikumu 4. punktu;
6.3. īrēto dzīvokļu apmaiņa – saskaņā ar Noteikumu V nodaļu.
7. Reģistrācijai Īres reģistrā mājsaimniecība iesniedz Pašvaldībā šādus dokumentus:
7.1. rakstveida iesniegumu (pielikumā), ko paraksta mājsaimniecībā esošās visas pilngadīgās personas, norādot:
7.1.1. visu personu vārdus, uzvārdus un personas kodus;
7.1.2. cik istabu Dzīvokli vēlas īrēt (atbilstoši Noteikumu Nr. 459 noteiktajiem mājsaimniecību atbilstības kritērijiem);
7.1.3. saziņas veidu;
7.1.4. apliecinājumu, ka nevienai no mājsaimniecībā esošajām personām īpašumā vai valdījumā nav likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 16. panta trešās daļas noteikumiem atbilstošas dzīvošanai derīgas dzīvojamās mājas vai dzīvojamās telpas Ogres novada administratīvajā teritorijā.
7.2. Valsts ieņēmumu dienesta, Kredītinformācijas biroja vai līdzvērtīgas ārvalstu nodokļu administrācijas izziņu par mājsaimniecības iepriekšējā taksācijas gadā kopējiem mēneša vidējiem neto ienākumiem, par ko maksāts iedzīvotāju ienākumu nodoklis;
7.3. invaliditātes apliecības kopiju, ja atbilst Noteikumu 5.2. apakšpunktam;
7.4. bāriņtiesas lēmuma par aizbildnības nodibināšanu vai bērna ievietošanu audžuģimenē izrakstu, ja atbilst Noteikumu 5.3. apakšpunktam;
7.5. izziņu no izglītības iestādes, ja atbilst Noteikumu 5.3. apakšpunktam;
7.6. izziņu no darba devēja par kvalificēta speciālista darba tiesiskajām attiecībām, ja atbilst Noteikumu 5.1. un 5.4. apakšpunktam.
8. Ja mājsaimniecība nav norādījusi visu informāciju vai nav iesniegusi visus dokumentus, Dzīvokļu komisija informē par to, norādot termiņu trūkumu novēršanai.
9. Pēc Noteikumu 7. punktā noteikto dokumentu saņemšanas Dzīvokļu komisija divu mēneša laikā pieņem lēmumu par mājsaimniecības reģistrēšanu Īres reģistrā vai par atteikumu.
11. Dzīvokļu komisija izslēdz mājsaimniecību no Īres reģistra, ja:
11.1. pirms Dzīvokļa īres līguma noslēgšanas ar Attīstītāju mājsaimniecība neatbilst Noteikumu Nr. 459 noteiktajiem mājsaimniecību atbilstības kritērijiem;
11.2. mājsaimniecība iesniedz Pašvaldībā rakstveida iesniegumu par izslēgšanu no Īres reģistra, ko paraksta mājsaimniecībā esošās visas pilngadīgās personas;
11.3. mājsaimniecība neievēro termiņu Noteikumos noteiktās informācijas vai dokumentu iesniegšanai;
11.4. Īres reģistrā reģistrēta prioritārās grupas mājsaimniecība neatbilst Noteikumu 6. punktam un nevēlas turpmāk reģistrēties Īres reģistra vispārējā grupā;
11.5. mājsaimniecība nav noslēgusi Dzīvokļa īres līgumu ar Attīstītāju.
12. Attīstītājs trīs mēnešus pirms zemas īres maksas dzīvojamās mājās nodošanas ekspluatācijā informē par to Pašvaldību, nosūtot informāciju uz elektronisko pasta adresi: ogredome@ogresnovads.lv
13. Dzīvokļi tiek izīrēti mājsaimniecībām, kuras ir reģistrētas Īres reģistrā secībā, kādā ir saņemti prioritāro mājsaimniecību iesniegumi un visi nepieciešamie dokumenti, slēdzot Dzīvokļa īres līgumu ar Attīstītāju.
14. Ja Īres reģistrā nav reģistrēta neviena mājsaimniecība no prioritārās grupas, tad brīvo dzīvokli piešķir īrei nākamajai attiecīgajā Īres reģistrā reģistrētajai mājsaimniecībai.
15. Pēc Noteikumu 12. punktā noteiktās informācijas saņemšanas, ievērojot Dzīvokļu skaitu un Noteikumu 6. punktu, atbilstošajām mājsaimniecībām atkārtoti pieprasa divu nedēļu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas iesniegt attiecīgos Noteikumu 8. punktā norādītos dokumentus.
16. Ja tiek konstatēts, ka prioritārās grupas mājsaimniecība vairs neatbilst Noteikumu 6.1. apakšpunktam, bet atbilst Noteikumu 6.2. apakšpunktam, mājsaimniecību informē par pienākumu divu nedēļu laikā no pieprasījuma paziņošanas dienas iesniegt Pašvaldībā Noteikumu 7.1. apakšpunktā minēto iesniegumu.
17. Pēc visu Noteikumu 15. un 16. punktā noteikto dokumentu saņemšanas un zemas īres maksas dzīvojamās mājās nodošanas ekspluatācijā Dzīvokļu komisija pieņem lēmumu par Dzīvokļa izīrēšanu un par atļauju Attīstītājam un mājsaimniecībai slēgt Dzīvokļa īres līgumu.
18. Mājsaimniecībai un Attīstītājam viena mēnešu laikā pēc Dzīvokļu komisijas lēmuma par Dzīvokļa izīrēšanu un par atļauju Attīstītājam un mājsaimniecībai slēgt Dzīvokļa īres līgumu pieņemšanas dienas jānoslēdz Dzīvokļa īres līgums. Gadījumā, ja Dzīvokļa īres līgums netiek noslēgts šī punkta minētajā termiņā, pieņemtais Dzīvokļu komisijas lēmums zaudē spēku.
19. Ja kāds no mājsaimniecības locekļiem īrē Pašvaldības īpašumā vai valdījumā esošu dzīvojamo telpu vai Pašvaldībai piederošu vai tās nomātu dzīvojamo telpu, viņam ir pienākums mēneša laikā pēc tam, kad šo Noteikumu noteiktajā kārtībā ir noslēgts Dzīvokļa īres līgums, izbeigt dzīvojamās telpas īres līgumu ar Pašvaldības kompetento iestādi.
20. Attīstītājam ir pienākums nekavējoties informēt Pašvaldību par gadījumiem, kad tiek izbeigts Dzīvokļa īres līgums un netiek noslēgts Dzīvokļa īres līgumu, nosūtot informāciju uz elektroniskā pasta adresi: ogredome@ogresnovads.lv
21. Mājsaimniecība, kura jau īrē Dzīvokli, norādot pamatotus apstākļus, var to apmainīt, iesniedzot iesniegumu Pašvaldībā:
21.1. pret lielāku, ja ir brīvs attiecīgais Dzīvoklis vai īrnieks ir vienojies rakstiski ar citu īrnieku par maiņu;
21.2. pret mazāku, ja ir brīvs attiecīgais Dzīvoklis vai īrnieks ir rakstiski vienojies ar citu īrnieku par maiņu.
22. Noteikumu 21. punktā noteikto īrēto Dzīvokļu maiņa tiek veikta, ja mājsaimniecībai nav kavēti ar Dzīvokļa lietošanu saistītie maksājumi ilgāk kā divus mēnešus vai, ja ir noslēgta vienošanās par parāda apmaksu, tā tiek pildīta un nevienai no darījumā iesaistītajām pusēm nav iebildumu pret maiņas Dzīvokļa tehnisko stāvokli.
23. Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā:
23.1. Dzīvokļu komisijas lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības domē;
23.2. Pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
25. Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Ogres novada pašvaldībai
Brīvības ielā 33, Ogrē, Ogres novadā, LV-5001
vai uz e-pastu ogredome@ogresnovads.lv,
izmantojot drošu elektronisko parakstu
vai, izmantojot Ogres novada pašvaldības oficiālo e-adresi
(vārds, uzvārds) | |
(personas kods) | |
(deklarētā dzīvesvieta) |
Kontaktinformācija saziņai:
(adrese, e-adrese, e-pasta adrese, tālrunis) |
Lūdzu reģistrēt Ogres novada pašvaldības reģistrā mājsaimniecību:
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
uz ____ istabu dzīvokļa īri zemas īres mājoklī.
Apliecinu/-ām, ka mājsaimniecībā dzīvojošai/-ām pilngadīgai/-ām personai/-ām nav īpašumā vai valdījumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 16. panta trešās daļas noteikumiem atbilstošas dzīvošanai derīgas dzīvojamās mājas vai dzīvojamās telpas Ogres novada administratīvajā teritorijā.
Apliecinu, ka mājsaimniecība atbilst kādai no noteikumu saistošo noteikumu Nr. ___/___ noteiktajām prioritārajām grupām (atbilstošo atzīmēt):
6.1. apakšpunkts ;
6.2. apakšpunkts ;
6.3. apakšpunkts ;
6.4. apakšpunkts .
Parakstot šo iesniegumu, piekrītam, ka mani/mūsu personas dati tiks izmantoti mana iesnieguma izskatīšanai (apstrādāšanai) un sniegto ziņu patiesuma pārbaudei.
Pielikumā:
1. Izsniegta (-s) izziņa (-s) par mājsaimniecības kopējiem mēneša neto vidējiem ienākumiem (atzīmēt izsniedzējiestādi):
Valsts ieņēmumu dienests
Kredītinformācijas birojs
Cita iestāde_____________________________________
2. Citi dokumenti
20___.gada ____.__________ | Iesniedzēja paraksts*: | |
(paraksts, atšifrējums) |
* Pašrocīgs paraksts nav nepieciešams, ja dokuments parakstīts ar drošu elektronisku parakstu, kas satur laika zīmogu.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – Noteikumi Nr. 459), tika apstiprināta zemas īres maksas mājokļu būvniecības atbalsta programma. 1.2. Atbalsta programmas mērķis ir dzīvojamo īres māju būvniecība, lai veicinātu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu zemas īres maksas mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem. 1.3. Viens no atbalsta aizdevuma un kapitāla atlaides veidā saņemšanas nosacījumiem nekustamā īpašuma attīstītājiem ir pašvaldības saistošo noteikumu kopijas, kas nosaka Noteikumu Nr. 459 ietvaros finansēto dzīvojamo īres māju īrnieku reģistrēšanu rindā, iesniegšana akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum". Noteikumu Nr. 459 35.4. apakšpunktā noteikts, ka dzīvokļi tiek izīrēti mājsaimniecībām, kas ir reģistrētas rindā atbilstoši pašvaldību saistošo noteikumu ietvaros noteiktajai izīrēšanas kārtībai, tajā skaitā paredzot prioritāro secību noteiktām iedzīvotāju grupām. 1.4. Pašvaldību likuma 3. panta otrās daļas 1. punktā noteikts, ka publisko tiesību jomā pašvaldība īsteno autonomo kompetenci – autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas, kas tiek īstenotas kā autonomās funkcijas. Proti, saskaņā ar 4. panta pirmās daļas 10. punktu, pašvaldības autonomā funkcija ir sniegt iedzīvotājiem palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, kā arī veicināt dzīvojamā fonda veidošanu, uzturēšanu un modernizēšanu. Atbilstoši minētā panta trešajai daļai autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. 1.5. Pašvaldību likuma 10. panta pirmās daļas 1. punkts noteic, ka dome ir tiesīga izlemt ikvienu pašvaldības kompetences jautājumu un tikai domes kompetencē ir izdot saistošos noteikumus. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa paredz tiesības izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. 1.6. Saistošo noteikumu "Par dzīvokļu izīrēšanas kārtību zemas īres maksas dzīvojamās mājās Ogres novadā" (turpmāk – Noteikumi) izdošana ir pašvaldības brīvprātīgā iniciatīva, kas veicinās jaunu būvniecības standartiem un energoefektivitātes prasībām atbilstošu zemas īres maksas mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem, kā arī palielinās nekustamo īpašumu attīstītāju aktivitāti Ogres novadā. 1.7. Noteikumi ietver zemas īres maksas dzīvojamo māju dzīvokļu izīrēšanai nepieciešamo tiesisko regulējumu, kas nosaka mājsaimniecības, kuras ir tiesīgas reģistrēties dzīvokļu īres reģistrā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Noteikumu izpildei papildus finanšu līdzekļi budžetā nav nepieciešami. Nav nepieciešams izveidot pašvaldības jaunu institūciju, Noteikumu izpildi nodrošinās Ogres novada Dzīvokļu komisija. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – Noteikumi paplašinās mājokļu pieejamību mājsaimniecībām, kas nevar atļauties mājokli uz tirgus nosacījumiem, kā arī veicinās kvalificētu speciālistu piesaisti pašvaldības iestādēs vai institūcijās, kā arī citās Noteikumu 5.4. apakšpunktā minētajās nozarēs, veicinās nodarbinātību novadā kopumā. Prioritārās grupas ir izvēlētas, ņemot vērā iedzīvotāju pieprasījumu pēc dzīvojamām telpām, kuras saskaņā ar likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" pašvaldība nevar nodrošināt ar dzīvojamo telpu, jo tās nav maznodrošinātas mājsaimniecības, vai neatbilst citiem minētā likuma priekšnosacījumiem. Kā prioritāras tiek noteiktas mājsaimniecības, kurās dzīvo persona ar invaliditāti, kā arī mājsaimniecības, kurās dzīvo un kuru apgādībā ir vismaz trīs bērni vecumā līdz 18 gadiem vai bērni līdz 24 gadu vecumam, kuri iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību. Kā prioritāra tiek noteikta mājsaimniecība, kurā ir kvalificēts speciālists, kas ir nodarbināts Ogres novada administratīvajā teritorijā un veic ar pašvaldības funkciju izpildi saistītus uzdevumus pašvaldības iestādē vai institūcijā (t.s., pašvaldību sabiedrībās ar ierobežotu atbildību, pašvaldības aģentūrā); kā arī vismaz viena no mājsaimniecībā dzīvojošajām personām ir nodarbināta tādās uzņēmējdarbības nozarēs, kā ražošana, pārtikas apstrāde, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas. 3.2. Ietekme uz vidi – nav attiecināms. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināms. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – ar Noteikumiem tiks veicināta uzņēmējdarbības aktivitāte nekustamā īpašuma projektu attīstītāju starpā, kuri vēlēsies iesaistīties zemas īres maksas mājokļu būvniecības projektā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Noteikumu piemērošanas jautājumos privātpersonas var vērsties Ogres novada pašvaldībā. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas noteikumu projektā. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Atkarībā no iedzīvotāju intereses var palielināties darba pienākumu apjoms Ogres novada Dzīvokļu komisijai. Iedzīvotāju interese un aktivitāte nav prognozējama. 5.2. Noteikumu izpilde ietekmēs Ogres novada Dzīvokļu komisijas darba apjomu, jo būs nepieciešams pārbaudīt sniegtās informācijas patiesumu par mājsaimniecībām, izmantojot pieejamās ziņas, kā arī pieņemt lēmumu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Noteikumu izpildē iesaistīta Ogres novada Dzīvokļu komisija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Noteikumu izstrādes procesā nav notikušas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem. Saistošie noteikumu projekts no 2024. gada 22. februāra līdz 2024. gada 8. martam tika publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ogresnovads.lv sadaļas "Sabiedrības līdzdalība", apakšsadaļā "Saistošo noteikumu projekti". Viedokļa noskaidrošanas periodā no iedzīvotājiem priekšlikumi vai viedoklis par Saistošo noteikumu projektu netika saņemts. |