Tiesību akts: spēkā esošs
Balvu novada domes saistošie noteikumi Nr. 3/2024

Balvos 2024. gada 22. februārī
Par teritoriju kopšanu, ēku un būvju uzturēšanu Balvu novadā
APSTIPRINĀTI
ar Balvu novada domes 2024. gada 22. februāra
lēmumu (sēdes prot. Nr. 2, 4. §)

PRECIZĒTI
ar Balvu novada domes 2024. gada 28. marta
lēmumu (sēdes prot. Nr. 4, 4. §)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk tekstā – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā uzturamas ēkas, būves un to teritorijas Balvu novadā un kopjamas īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas, kā arī atbildību par Noteikumos minēto prasību neievērošanu.

2. Īpašuma teritorija, kas vērsta pret publisku ārtelpu ir jebkura apbūves zemes teritorija vai tās daļa, neatkarīgi no īpašuma piederības formas, kas vērsta pret publisku vietu (ārtelpu), piekļaujas publiskai vietai (ārtelpai), ir redzama no publiskās vietas (ārtelpas) teritorijas un veido pilsētvides ainavu (piemēram, daudzdzīvokļu mājas īpašuma teritorija, individuālo dzīvojamo māju apbūves teritorijas daļa, kas vērsta pret publisku vietu, komercdarbības objektu apbūves zemes teritorija, kas vērsta pret publisku vietu u.tml.).

II. Nekustamā īpašuma un tam piegulošo teritoriju uzturēšana un kopšana

3. Nekustamajam īpašumam pieguļošo teritoriju trīs metru platumā no nekustamā īpašuma robežas, daudzdzīvokļu dzīvojamo māju un to teritoriju, nedzīvojamo namu un to teritoriju kopšanu nodrošina:

3.1. nekustamā īpašuma īpašnieks vai faktiskais valdītājs;

3.2. ēkas īpašnieks, ja nekustamais īpašums sastāv no zemesgabala un ēkas, kas pieder dažādām personām, un ja saskaņā ar zemes nomas līgumu nav noteikta cita kārtība. Ja ēkas īpašnieks nav noskaidrojams, nekustamā īpašuma un tam piegulošās teritorijas kopšanu nodrošina zemes īpašnieks;

3.3. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopība vai pārvaldnieks;

3.4. dalītā īpašuma gadījumā daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopībai vai pārvaldniekam ir pienākums kopt tikai mājai noteikto (piesaistīto) funkcionāli nepieciešamo zemesgabalu, turpmāk – piederīgā teritorija, kā arī šim zemesgabalam piegulošo teritoriju. Kopt mājām funkcionāli nepiesaistīto zemesgabala daļu un šim zemesgabalam piegulošo teritoriju ir zemes īpašnieka pienākums.

4. Noteikumu 3. punktā minētajām personām (izņemot viendzīvokļu dzīvojamo māju un to teritoriju īpašniekus, kā arī neapbūvētu teritoriju īpašniekus) nekustamajā īpašumā (viendzīvokļu dzīvojamo māju un to teritoriju īpašniekiem, kā arī neapbūvētu teritoriju īpašniekiem īpašuma teritorijā, kas vērsta pret publisku ārtelpu) un visām Noteikumu 3. punktā minētajām personām to īpašumam piegulošajā teritorijā trīs metru platumā no nekustamā īpašuma robežas ir pienākums:

4.1. sakopt teritoriju;

4.2. regulāri pļaut zālienu:

4.2.1. pilsētu teritorijās zāliena pļaušana nozīmē zāles pļaušanu ne retāk kā vienu reizi mēnesī;

4.2.2. ciemu teritorijās zālienu pļaušana nozīmē zāles pļaušanu ne retāk kā divas reizes gadā: pirmā reize veicama līdz 22. jūnijam; otrā reize – līdz 30. jūlijam, taču nepieciešamības gadījumā biežāk.

5. Lapu savākšana un zāliena pļaušana nav jāveic teritorijās, kuru izmantošanas veids ir lauksaimniecības, meža, krūmāju, purvu un ūdens objektu zemes.

6. Tirdzniecības un pakalpojumu sfēras objektu īpašnieks nodrošina teritorijas sakopšanu ap objektu, kā arī objekta skatlogu, durvju un fasādes tīrību.

7. Noteikumu 3. punktā minētajām personām daudzdzīvokļu dzīvojamo namu un nedzīvojamo namu publiskajos pagalmos, t.sk., tirdzniecības ēkām piederīgajās teritorijās vai piesaistītajās zemēs, ir pienākums ziemas periodā attīrīt no sniega un ledus ietves (ja to neveic pašvaldība), iekšpagalma un piebraucamos ceļus, ievērojot šādus noteikumus:

7.1. sniega un apledojuma laikā sniega tīrīšanu no ietvēm katru dienu jānodrošina līdz plkst. 8.00 vai 12 stundu laikā pēc sniega snigšanas beigām;

7.2. ietvju attīrīšana jāveic līdz cietajam segumam;

7.3. apledojuma laikā, lai novērstu slīdēšanu, katru dienu jānodrošina regulāra cietā seguma ietvju, iekšpagalma ceļu un laukumu kaisīšana ar pretslīdes materiāliem;

7.4. grantēto un bez cietā seguma ietvju, iekšpagalma ceļu un laukumu kaisīšana ar pretslīdes materiāliem jānodrošina pēc nepieciešamības, bet ne vēlāk kā 12 stundu laikā pēc sniega snigšanas beigām.

III. Prasības ēku fasāžu un citu ārējo konstrukciju uzturēšanai

8. Noteikumu 3. punktā minētās personas ēku fasādes un citas ārējās konstrukcijas uztur tādā tehniskajā stāvoklī un ārējā izskatā, kas nedegradē vidi un nebojā apkārtesošo ainavu, ievēro šādas prasības:

8.1. nepieļaut bojājumus būvju jumtu segumos (piemēram, caurumus, plaisas, atsevišķu materiālu kārtu atdalīšanos, seguma elementu neesamību u.c.);

8.2. nepieļaut bojājumus ēku lietusūdens novadīšanas sistēmu elementos (piemēram, korozijas radītus caurumus, atsevišķu elementu neesamību u.c.);

8.3. ēku sienās vai cokola stāvā novērst plaisas, caurumus, izdrupumus, atšķēlumus, piesātināšanos ar mitrumu vai saistvielu izskalojumus, kā arī koka sienām papildus novērst koka materiāla trupes vai masveidīga satrunējuma pazīmes, horizontālo līniju izliekumus vai ieliekumus, sienu vai apmetuma izspiešanos, nevienmērīgu nosēšanos un citu veidu deformācijas, bet metāla sienām papildus novērš virsmas vai aizsargājošā pārklājuma bojājumus, sienu karkasa konstrukciju ieliekumus vai izspiedumus;

8.4. nepieļaut ēku vēsturisko un dekoratīvo elementu bojājumus;

8.5. nepieļaut un likvidēt uz ēku fasādēm vai citām ārējām konstrukcijām, kā arī lietusūdens novadīšanas sistēmā augošus krūmus, kokus, sūnas, vīteņaugus, stiebrzāli vai citus augus;

8.6. ēku apdares materiālu plaisāšanas, nodrupšanas, erozijas vai trupes gadījumā veikt apdares atjaunošanu;

8.7. nodrošināt ēku fasāžu un citu ārējo konstrukciju savlaicīgu atjaunošanu un krāsošanu atbilstoši ēkas arhitektoniskajam stilam un apkārt esošajai pilsētvides ainavai, nepieļaujot nesakoptas fasādes stāvokli – fasādi, kurai ir bojāts krāsojums (samelnējis, plankumains vai pilnīgi zudis), ir atsegts ārējo konstrukciju pamatmateriāls, plaisas, izdrupumi vai apdares materiālu atslāņojumi;

8.8. nodrošināt ēku, būvju jumtu, karnīšu, notekcauruļu savlaicīgu attīrīšanu no gružiem, sniega, ledus un lāstekām vietās, kur tas var apdraudēt cilvēka dzīvību un veselību vai trešo personu īpašuma (tai skaitā transportlīdzekļu) drošību, un norobežot bīstamo (darba) zonu.

IV. Saistošo noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu

9. Par Noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktā noteikto darbību nepildīšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz trīsdesmit naudas soda vienībām.

10. Par Noteikumu 6. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz divdesmit naudas soda vienībām.

11. Par Noteikumu 7. punktā noteikto pienākumu nepildīšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecdesmit naudas soda vienībām.

12. Par Noteikumu 8. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz simt piecdesmit naudas soda vienībām.

13. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu II nodaļas 4. punkta pārkāpšanu veic Balvu novada pašvaldības policijas amatpersonas.

14. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu II nodaļas 6. un 7. punkta pārkāpšanu līdz administratīvā pārkāpuma izskatīšanai veic Balvu novada pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Balvu novada Administratīvā komisija.

15. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu III nodaļas 8. punkta prasību pārkāpšanu līdz administratīvā pārkāpuma izskatīšanai veic Būvvaldes amatpersonas un Balvu novada pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Balvu novada Administratīvā komisija.

16. Šo noteikumu 9., 10., 11. un 12. punkts neattiecas uz pārkāpumiem attiecībā uz daudzdzīvokļu mājām un to teritorijām, par kuriem administratīvo atbildību paredz Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 29. pants.

V. Noslēguma jautājums

17. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Balvu novada domes 2022. gada 26. maija saistošie noteikumi Nr. 19/2022 "Par teritoriju kopšanu, ēku un būvju uzturēšanu Balvu novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2022, Nr. 169).

Balvu novada domes priekšsēdētājs S. Maksimovs
Paskaidrojuma raksts
Balvu novada domes 2024. gada 22. februāra saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2024 "Par teritoriju kopšanu, ēku un būvju uzturēšanu Balvu novadā"
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir ar ārējo normatīvo aktu noteikt tiesisko regulējumu, kas nodrošinātu Balvu novada administratīvās teritorijas sakopšanu un tajā esošo ēku un būvju uzturēšanas prasības.

1.2. Nekustamo īpašumu īpašnieki ne vienmēr sakopj sava īpašuma teritoriju. Pilsētās un ciemos daudziem privātajiem īpašumiem piekļaujas arī pašvaldībai piederošas publiskas teritorijas. Pašvaldībai nav nepieciešamo resursu visus tos uzturēt kārtībā un kopt pilnā apjomā. Daudzi īpašnieki labprātīgi sakopj arī piegulošas teritorijas, tādējādi rūpējoties par sev tuvumā esošo kārtību un patīkamo vidi. Tajā pat laikā citiem īpašniekiem attieksme pret vides uzturēšanu kārtībā ir pavirša. Rezultātā īpašumiem piegulošās publiskās teritorijas un arī pašu īpašumu teritorijas ir nesakoptas (netiek savlaicīgi nopļauta zāle, notīrīts sniegs). Balvu novada pašvaldībā ir saņemtas sūdzības no fiziskām personām, ka no kaimiņos esoša nekustamā īpašuma, kurā ilgstoši nav pļauta zāle un kopta teritorija, pārvietojas rāpuļi (zalkši, odzes). Tas apdraud citu personu (īpaši bērnu) drošību, veselību un labsajūtu. Arī ērču izplatība nekoptajās teritorijās nav retums. Ziemas periodā ir svarīgi, lai ietves būtu savlaicīgi atbrīvotas no sniega un tās neslīdētu. Ievērojama daļa personu, kas pārvietojas pa ietvēm ir gados vecāki cilvēki, kuriem pārvietošanās pa nekoptu ietvi sagādā ievērojamas grūtības. Apkārtesošo ainavu bojā arī vidi degradējošas būves, kas izjauc kultūrvēsturiskās vides tēlu pilsētās un ciemos novada teritorijā.

1.3. No 2023. gada 1. janvāra spēkā stājās Pašvaldību likums. Saistošie noteikumi izstrādāti atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, par īpašumam piegulošu, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas) kopšanu.

Nepieciešamību izdot šādus saistošos nosaka tas, ka iepriekšējie saistošie noteikumi par teritoriju uzkopšanu ir izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, bet tas ir zaudējis spēku. Tas nozīmē, ka ņemot vērā Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju iepriekšējie saistošie noteikumi šai jomā zaudē spēku un nekāda pašvaldības regulējuma vairs nebūs šajos jautājumos. Vienlaicīgi noteikumi tiek pārskatīti un pilnveidoti, ņemot vērā likumdošanā paredzēto deleģējumu attiecībā uz pašvaldību tiesībām izdot saistošos noteikumus un pašvaldībā esošajām problēmām šajā jomā.

1.4. Par saistošo noteikumu atsevišķu punktu neievērošanu ir paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods, ievērojot Administratīvās atbildības likumā noteiktos minimālos un maksimālos soda apmērus. Piemērojamā soda apmērs tiks diferencēts atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtēs pašvaldības pašvaldības policijas darbinieks vai Administratīvā komisija (atkarībā no pārkāptā noteikumu punkta). Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, tiks ņemts vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, pie atbildības saucamās personas mantiskais stāvoklis, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļi. Prasību ēku fasāžu un citu ārējo konstrukciju uzturēšanai pārkāpumus līdz administratīvā pārkāpuma izskatīšanai veic Būvvaldes amatpersonas un Balvu novada pašvaldības policijas amatpersonas, bet administratīvā pārkāpuma lietu izskata Balvu novada Administratīvā komisija. Administratīvā naudas soda piemērošana tiks veikta tikai situācijās, kad aizrādījumi nebūs devuši gaidīto rezultātu.

Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt īpašniekus no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Par saistošo noteikumu punktu neievērošanu, kas attiecināmi uz personu bezdarbību sava īpašuma un tam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas sakopšanā, paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Brīdinājumu piemēros gadījumos, kad konstatē, ka soda mērķi iespējams sasniegt ar pie administratīvās atbildības saucamās personas mazāk ierobežojošiem līdzekļiem nekā naudas soda piemērošana. Naudas sodam ir jāmotivē personu atturēties no atkārtota pārkāpuma izdarīšanas un jāattur citas personas no pārkāpuma izdarīšanas. Vienlaikus naudas sodam ir jābūt efektīvam un samērīgam ar ieguvumu (labumu), kādu pie administratīvās atbildības saucamā persona guva vai varēja gūt, pārkāpjot saistošajos noteikumos iekļautās prasības.

Pašvaldība ir paredzējusi arī savu līdzdalību privātajiem īpašumiem blakus esošo teritoriju kopšanā, kas mazina personām radīto apgrūtinājumu. Noteikumos paredzēta pašvaldības līdzdalība īpašumam pieguļošās teritorijas kopšanā, tām personām, kuru nekustamajam īpašumam piegulošās teritorijas josla ir platāka par 3 metriem. Arī savākto lapu un zaru izvešana ir pašvaldības atbildība. Vairākās vietās pilsētās un ciematos, kur ir ietves, pašvaldība daļu no tām pati ziemas periodā attīra no sniegā (vietās, kur aktīvāka gājēju kustība arī nokaisa ar pretslīdes materiālu).

1.5. Alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, kuras rezultātā būtu sakopti īpašumi un tiem pieguļoša teritorija visā Balvu novadā ir kopt pilnībā visus publiskos īpašumus pašvaldībai. Taču vienlaicīgi tik un tā būs nesakopti daudzi privātie īpašumi. Šādu resursu šobrīd pašvaldības rīcībā nav. Protams, nav garantijas, ka arī darbojoties noteikumiem viss būs sakopts, taču situācija būs labāka.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā budžeta ietvaros. Ieņēmumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iekasētajiem sodiem. Izdevumu daļa atkarīga no īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijām sagrābto un kaudzēs salikto lapu apjoma, ko jāizved no pilsētām, kā arī no ietvju attīrīšanas no sniega izmaksām. Saistošo noteikumu īstenošana neparedz ietekmi uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā.

2.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu īstenošana paredz ietekmi uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu kā arī sabiedrību kopumā, jo pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana, sanitārās tīrības uzturēšana, labiekārtota, droša un sakopta vide veicinās iedzīvotāju labsajūtu.

3.2. Ietekme uz vidi – Saistošo noteikumu pieņemšana labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi – ļaus izmantot noteikumus stingrākai prasību kontrolei par īpašumam piegulošo teritoriju sakopšanu, ēku uzturēšanu tādā kārtībā, lai tās neapdraudētu apkārtējos un nebojātu ainavu.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nodrošinās sanitāro tīrību, kas mazinās infekciju izplatības risku (tai skaitā ērču un indīgu rāpuļu izplatību) apdzīvotās vietās.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – Noteikumu īstenošanā varēs tikt piesaistīti saimnieciskās darbības veicēji, kas sniedz teritoriju sakopšanas, trimmerēšanas pakalpojumus, ēku fasāžu un konstrukciju elementu remontdarbus. Tiks papildus veicināta dažādas teritorijas sakopšanas tehnikas tirdzniecība un remontēšana.

3.5. Ietekme uz konkurenci – lai īstenotu noteikumos noteiktās prasības, nekustamo īpašumu īpašnieki varēs piesaistīt saimnieciskās darbības veicējus, kas sniedz teritoriju sakopšanas, pļaušanas pakalpojumus, ēku fasāžu un konstrukciju elementu remontdarbus. Ņemot vērtā, ka īpašumu teritorijas nav lielas, būs iespēja cilvēkiem piesaistīt individuālā darba veicēju pakalpojumus. Tas veicinās konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai atkarībā no izskatāmā noteikumu pārkāpuma veic Balvu novada pašvaldības policija un Balvu novada Būvvalde. Šīs arī ir institūcijas, kurās iedzīvotāji var vērsties saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Balvu novada pašvaldības Administratīvā komisija un noteikumos paredzētajos gadījumos pašvaldības policija.

4.2. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Balvu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek uzturēta sanitārā tīrība un veikti teritorijas sakopšanas darbi nekustamajiem īpašumiem piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijās, kā arī nosaka prasības, kā tiek uzturētas būves un tām pieguļošās teritorijas. Pašvaldības būvvalde, atbildīgie tehniskie speciālisti un pašvaldības policijas inspektori tiks iesaistīti publiskām teritorijām piegulošo īpašumu apsekošanās, situācijas novērtēšanā un nepieciešamo pasākumu īstenošanā, lai panāktu noteikumos izvirzīto mērķu sasniegšanu.

5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Izpildi nodrošina Balvu novada Pašvaldības policijas un Būvvaldes kontrole. Minētās institūcijas sekos, kā šie noteikumi tiek ievēroti un pārkāpumu gadījumā tiks piemēroti administratīvie sodi.

6.2. Papildus resursi minēto institūciju darbībai nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Noteikumi ir piemēroti tajā paredzētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša.

7.2. Izdodot saistošos noteikumus, tiks izpildīts Pašvaldības likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteiktais pienākums.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem saistošo noteikumu izstrādes procesā nav notikušas. Konsultācijas ir notikušas ar Balvu novada Pašvaldības policiju un Būvvaldi.

8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Balvu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē divas nedēļas (no 2024. gada 7. februāra līdz 2024. gada 21. februārim). Iedzīvotāju priekšlikumi netika saņemti.

Balvu novada domes priekšsēdētājs S. Maksimovs
16.04.2024