1. Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības iestādes "Ventspils novada Sociālais dienests" (turpmāk – Dienests) sniegtos maksas pakalpojumus un to cenrādi (pielikumā), kā arī maksas par pakalpojumu maksāšanas kārtību un personas, kuras atbrīvotas no līdzmaksājumu veikšanas.
2. Persona samaksu Dienestam par sniegtajiem maksas pakalpojumiem veic skaidras naudas norēķinu veidā vai bezskaidras naudas norēķinu veidā ar kredītiestāžu starpniecību.
3. Iegūtos līdzekļus par sniegtajiem maksas pakalpojumiem Dienests var izmantot atbilstoši Dienesta apstiprinātajām budžeta tāmēm, ar to saistīto nodokļu un izdevumu samaksai, kā arī citu ar Dienesta saimnieciskās darbības nodrošināšanu saistītu izdevumu samaksai.
4. No maksas par sociālā darba ietvaros sniegtiem atbalsta pasākumiem atbrīvoti klienti, kuriem ir sociālā darbinieka nosūtījums sociālā pakalpojuma saņemšanai.
5. Gadījumā, ja Dienests pieņēmis lēmumu par pakalpojuma sniegšanu, klients ir atbrīvots no līdzmaksājuma par šādiem pakalpojumiem:
5.1. "Grupu dzīvoklis";
5.2. sociālo rehabilitāciju;
5.3. specializētām darbnīcām.
6. No samaksas par dušas izmantošanu un veļas mazgāšanu atbrīvotas personas, kurām ir noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.
7. Dienests ir atbildīgā par šo saistošo noteikumu izpildes organizēšanas un ievērošanas nodrošināšanu institūcija.
8. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ventspils novada domes 2022. gada 27. janvāra saistošie noteikumi Nr. 11 "Par Ventspils novada Sociālā dienesta maksas pakalpojumiem".
Nr. | Pakalpojuma veids | Pakalpojuma ilgums | Cena (euro) |
I. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumi un sociālā darba ietvaros sniegtie atbalsta pasākumi | |||
1. | Sociālā darba ietvaros sniegtie atbalsta pasākumi | ||
1.1. | Sociālā darbinieka konsultācija | 45 min. | 22,50 |
1.2. | Atbalsta grupas un grupu nodarbības | 2 stundas | 37,60 |
2. | Grupu dzīvokļa pakalpojums | ||
2.1. | Grupu dzīvoklis personai ar pašaprūpes prasmēm | diennakts | 24,00 |
3. | Specializētās darbnīcas | ||
3.1. | Sociālā rehabilitācija specializētajās darbnīcās | viena diena | 18,47 |
4. | Sociālā rehabilitācija | ||
4.1. | Psihologa konsultācija | 45 min. | 37,29 |
II. Maksas pakalpojumu cenrādis Ventspils novada Sociālā dienesta higiēnas centros | |||
5. | Higiēnas pakalpojumi | ||
5.2. | Veļas mazgāšana personai (t.sk. pievienotās vērtības nodoklis) | 1 mazgāšanas cikls | 2,50 |
5.3. | Duša personai (t.sk. pievienotās vērtības nodoklis) | 30 min. | 2,50 |
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Likums "Par pašvaldībām" zaudēja spēku 2023. gada 1. janvārī, kad stājās spēkā Pašvaldību likums. Šā likuma pārejas noteikumu 6. punkts paredz izdoto uz 2023. gada 1. janvārī spēku zaudējušā likuma "Par pašvaldībām" normu pamata saistošo noteikumu izvērtēšanu un piemērošanu ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam. Ventspils novada dome, nodrošinot likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 7. punktā noteiktā autonomās funkcijas par sociālo palīdzību iedzīvotājiem izpildi, saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu 2022. gada 27. janvārī ir izdevusi saistošos noteikumus Nr. 11 "Par Ventspils novada Sociālā dienesta maksas pakalpojumiem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 11). Tā kā pašvaldību autonomā kompetencē ietilpst atbalsta iedzīvotājiem sociālo problēmu risināšanā un sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšana, kā to nosaka Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punkts, Ventspils novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) turpina organizēt pasākumus un īstenot brīvprātīgās iniciatīvas sociālās palīdzības jomā, kas vērsti uz personu pamatvajadzību apmierināšanu. No attiecīgā valsts pārvaldes uzdevuma izrietošo pienākumu izpilde ir Ventspils novada domes izveidotās iestādes "Ventspils novada Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests) kompetences jautājums. Saistošo noteikumu "Par pašvaldības iestādes "Ventspils novada Sociālais dienests" maksas pakalpojumiem" (turpmāk – Saistošie noteikumi) izdošana nepieciešama, lai Sociālais dienests varētu turpināt nodrošināt iedzīvotājiem atsevišķus sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, sociālā darba ietvaros paredzēto atbalsta pasākumu un higiēnas pakalpojumu sniegšanu Ventspils novadā to pilnā apjomā, izlietojot maksājumu par šiem pakalpojumiem rezultātā iegūtos līdzekļus izdevumu par to faktisko uzturēšanu segšanai. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Izrietoši no Pašvaldību likuma 72. panta pirmās daļas un 73. panta pirmās daļas nosacījumiem, pašvaldību ekonomiskais pamats ir manta, tostarp kustamais un nekustamais īpašums, un finanšu līdzekļi, kas veidojas no vietējām nodevām un citiem maksājumiem pašvaldības budžetā un kura izmantojama administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Saistošos noteikumos maksas sociālo pakalpojumu cena noteikta atbilstoši ekonomiskā pamatojuma principiem, vienotai metodikai un kārtībai, kādā aprēķināma maksa par Pašvaldības iestāžu un struktūrvienību sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Cenrādī norādītās maksas apmērs ir aprēķinātais sociālā pakalpojuma saņēmēja līdzmaksājums budžetā saimnieciskā gadā paredzētajiem izdevumiem, kas nepieciešami attiecīgo sociālo pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai iedzīvotājiem Ventspils novadā. Eiropas Savienība bija piešķīrusi finansējumu deinstitucionalizācijai, ar ko saprotama pakalpojumu sistēmas izveide, kas sniedz personai, kurai ir ierobežotas spējas sevi aprūpēt, nepieciešamo atbalstu, lai tā spētu dzīvot mājās vai ģimeniskā vidē procesa īstenošanai. Ņemot vērā, ka deinstitucionalizācijas procesa projekts, kas ilga no 2015. gada līdz 2023. gada 31. decembrim, ir noslēdzies, budžetā papildus iedalīti 8000 euro, lai turpmāk segtu pakalpojuma "Grupu dzīvokļi" izmaksas, jo šim mērķim norādītajā laika periodā Pašvaldība varēja izlietot Eiropas Sociālā fonda piešķirto finansējumu attiecīgā projekta īstenošanai, tādējādi samazinot klientu līdzmaksājuma apmēra pieaugumu. Citas prognozējamas ietekmes uz Pašvaldības budžetu nav, jo nav nepieciešamības veidot jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci, lai Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai papildus būtu vajadzīgs piešķiramo finanšu līdzekļu palielinājums. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi nosaka Sociālā dienesta sniegto maksas pakalpojumu veidus, cenu, samaksas kārtību un līdzekļu izlietojuma mērķus, kā arī personas, kuras ir atbrīvojamas no to samaksas. Saistošajos noteikumos paredzēti līdzmaksājumi par šādiem pakalpojumiem: 1. Sociālā darbinieka konsultācija. 2. Atbalsta grupas un grupu nodarbības. 3. Grupu dzīvoklis personai ar pašaprūpes prasmēm. 4. Sociālā rehabilitācija specializētajās darbnīcās. 5. Psihologa konsultācija. 6. Dušas izmantošana un veļas mazgāšana. Salīdzinājumā ar līdzšinējo tiesisko regulējumu jaunus līdzmaksājumu veidus Saistošie noteikumi neparedz, taču – saistībā ar energoresursu sadārdzināšanos valstī un administratīvo izdevumu pieaugumu – palielināts maksas apmērs atsevišķiem atbalsta un higiēnas pakalpojumiem: atbalsta grupas un grupu nodarbībām – par 8,27 euro; grupu dzīvokļa personai ar pašaprūpes prasmēm – par 9,34 euro; dušas izmantošanai un veļas mazgāšanai – par 0,50 euro. Atbalsta pasākumu pašizmaksu aprēķinu ir veikusi Pašvaldības administrācijas Finanšu nodaļa, un aplēšu pamatotību pārbaudījusi Ventspils novada domes Sociālā, izglītības, kultūras un sporta komiteja. Tai pašā laikā, izvērtējot sociālo situāciju un regulējuma ietekmi uz sociāli vismazāk aizsargātajiem Ventspils novada iedzīvotājiem, nav mainīti kritēriji, kādiem jāatbilst personām, kuras ir atbrīvotas no līdzmaksājumu veikšanas. Šo personu lokā ietilpst Sociālā dienesta klienti, kuriem izdots nosūtījums sociālā pakalpojuma saņemšanai. Pilnīgs to uzskaitījums iekļauts Saistošo noteikumu 4.–6. punkta saturā. Ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbību un konkurenci – nav attiecināma. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvo procedūru veidus, kapacitāti un īstenošanas kārtību Saistošie noteikumi būtībā nemaina, līdz ar ko normatīvā akta izdošana neietekmē to izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošajiem noteikumiem nav ietekmes uz Pašvaldības kompetencē ietilpstošo autonomo funkciju izpildi, un ar tiem netiek grozīts brīvprātīgo iniciatīvu apjoms. Jaunu institūciju izveide vai jau esošo likvidācija vai reorganizācija, vienlīdz kā darbinieku skaita palielināšana vai samazināšana, nav nepieciešama. Ne Sociālā dienesta, ne citiem Pašvaldības nodarbinātajiem darbiniekiem amata aprakstos vai iekšējos normatīvos aktos papildus jau paredzētajiem uzdevumiem papildus pienākumi nav nosakāmi. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Institūcija, kas īsteno Saistošo noteikumi izpildi un atbildīga par ievērošanas nodrošināšanu, t.sk. skaidrojumu un informācijas sniegšanu iedzīvotājiem to piemērošanas jautājumos, ir Sociālais dienests, kas, darbojoties atbilstoši Ventspils novada domes apstiprinātajā iestādes nolikumā noteiktajai kompetencei, turpina attiecīgo uzdevumu veikšanu pēc tam, kad Noteikumi Nr. 11 vairs nebūs spēkā esoši. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldība publisko tiesību jomā īsteno autonomo kompetenci – autonomās funkcijas, pie kādām pieskaitāma sociālā palīdzība iedzīvotājiem, un uzdoto kompetenci – deleģētos pārvaldes uzdevumus, kā arī brīvprātīgās iniciatīvas (Pašvaldību likuma 3. panta otrā daļa un 5. pants). Pašvaldība ir tiesīga lemt par to izpildes kārtību, ciktāl to neaprobežo Pašvaldību likums u.c. darbību reglamentējošie normatīvie akti. Pašvaldība, lai nodrošinātu iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā un iespēju saņemt sociālos pakalpojumus, likumdevēja piešķirtās rīcības brīvības ietvaros ir izraudzījusies piemērotu tiesisku instrumentu iepriekš minēto leģitīmo mērķu sasniegšanai, izlietojot Pašvaldību likuma normās ietvertā deleģējuma tiesības. Līdz ar to, uz izdarīto lietderības un samērīguma apsvērumu pamata, atzīstams, ka ieguvums ne vien ir vērsts uz iedzīvotāju vajadzību apmierināšanu, bet arī konstatējams, ka nav alternatīva līdzekļa, lai sociālie un higiēnas pakalpojumi arī turpmāk būtu pieejami Ventspils novadā tādā pašā kvalitātē, zaudējot spēku saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām" izdotajiem Noteikumiem Nr. 11. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Sabiedrības viedokļa noskaidrošana par sagatavoto tiesību aktu veikta atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas prasībām, publicējot Noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ventspilsnovads.lv (Par mums → Dome → Saistošo noteikumu projekti), sniedzot iespēju ikvienai privātpersonai rakstveidā vai elektroniskā formā iesniegt savus priekšlikumus, iebildumus un komentārus. Atzinums par sabiedrības līdzdarbības rezultātā izteikto viedokļu izvērtējumu sagatavojams pēc Noteikumu projekta publicēšanas laika periodā no 2024. gada 28. februāra līdz 2024. gada 13. martam un iekļaujams paskaidrojuma rakstā. Šajā termiņā viedokļi vai priekšlikumi par Saistošo noteikumu projektu nav saņemti. |