Tiesību akts: spēkā esošs
Valmieras novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 123

Valmierā 2024. gada 28. martā (prot. Nr. 4, 66. §)
Par Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanu un pārvaldīšanu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:

1.1. Valmieras novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) īpašumā esošajā nekustamajā īpašumā "Industriālais parks", kadastra Nr. 9662 002 0772, ietilpstošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 9662 002 0613 57,55 ha platībā (turpmāk – Teritorija Nr. 1) un zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 9662 003 0137 26 ha platībā (turpmāk – Teritorija Nr. 2) veidojamā nacionālas nozīmes industriālā parka (turpmāk kopā – Valmieras Industriālais parks) teritorijas un infrastruktūras izmantošanu, kā arī tā pārvaldīšanas nosacījumus;

1.2. Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras raksturojumu;

1.3. komersantu tiesības Valmieras Industriālajā parkā īstenot apbūves un teritorijas labiekārtošanas darbus;

1.4. prasības komersantiem, kas pretendē uz Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanu, tostarp iesniedzamo informāciju (apliecinājumus un izziņas);

1.5. komersantu, kas pretendē uz Valmieras Industriālā parka teritorijas izmantošanu, uzraudzības kārtību.

2. Šo noteikumu mērķis ir veicināt inovatīvu produktu ražošanu un Valmieras Industriālā parka turpmāku attīstību, sekmējot jaunu, augsti kvalificētu darba vietu radīšanu nozarēs, kas ražo uz eksportu orientētus produktus ar augstu pievienoto vērtību, lai veicinātu ekonomisko attīstību Pašvaldībā un Vidzemes reģionā.

II. Pieejamās teritorijas un publiskās infrastruktūras raksturojums Teritorijā Nr. 1

3. Teritorijā Nr. 1 plānota pilnībā sagatavota teritorija – rūpnieciskās teritorijas attīstībai – ražošanas ēku būvniecībai, kā arī papildu teritorijas labiekārtošanai:

3.1. tiks nodrošināta iespēja pievienoties inženierkomunikācijām – ūdensapgādei, sadzīves kanalizācijai, lietus ūdens kanalizācijai;

3.2. Teritorijas Nr. 1 funkcionalitātes nodrošināšanai un iekļaušanai ekonomiskajā apritē tiks nodrošināts industriālais elektroenerģijas pieslēgums, kas pēc projekta īstenošanas atradīsies sadales sistēmas operatora īpašumā. Teritorijā Nr. 1 2025. gada 31. decembrī būs pieejama elektroenerģija 15 MW apmērā; maksimālā jauda līdz 78 MW apmērā būs pieejama 2027. gada 1. februārī ar brīvās jaudas ģenerācijas iespēju;

3.3. lai nodrošinātu transporta pārvietošanos apkārt Teritorijai Nr. 1, tiks izveidots apgaismots iekšējais pievedceļš, kā arī pievedceļi autoceļam V184.

4. Teritorijā Nr. 1 tiks izbūvēti divi publiski pieejami ar videonovērošanu aprīkoti stāvlaukumi:

4.1. apgaismots stāvlaukums 15 000 m2 platībā ar nestspēju 40 t/m2, kravas un vieglo transportlīdzekļu ilglaicīgai novietošanai;

4.2. apgaismots stāvlaukums aptuveni 10 000 m2 platībā.

5. Teritorijā Nr. 1, lai nodrošinātu kravu pārvietošanu starp Valmieras dzelzceļa staciju uz Valmieras Industriālo parku, būs pieejams platsliežu dzelzceļa privātās lietošanas tīkls aptuveni 3,1 km garumā ar savienojošu sliežu ceļu ar esošo valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" publisko infrastruktūru, kā arī:

5.1. viens iekraušanas-izkraušanas ceļš;

5.2. divi pieņemšanas-nosūtīšanas sliežu ceļi.

6. Teritorijā Nr. 1 iekšējā dzelzceļa tīkla sākumā tiks izbūvēts industriālais laukums ~44 600 m2 platībā ar nestspēju 60 t (laukuma ieseguma materiāls – betons) kravu iekraušanai – izkraušanai.

7. Pārējā Teritorijas Nr. 1 daļā komersantu vajadzībām būs pieejams noplanēts zemes laukums aptuveni 368 000 m2 platībā.

III. Pieejamās teritorijas un publiskās infrastruktūras raksturojums Teritorijā Nr. 2

8. Teritorija Nr. 2 ir atmežota teritorija Valmieras Industriālajā parkā rūpnieciskās teritorijas attīstībai – ražošanas ēku būvniecībai, kā arī teritorijas labiekārtošanai.

9. No 2027. gada 1. februāra Teritorijā Nr. 2 būs pieejama elektroenerģija ar maksimālo jaudu līdz 63 MW.

IV. Prasības personām teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanai

10. Tiesības izmantot Valmieras Industriālā parka teritorijas daļu, kas minēta Noteikumu 5. līdz 8. punktā, komersanti iegūst Pašvaldības organizētā, atklātā nomas vai apbūves tiesību izsolē, kas organizēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

11. Ražošanas ēku un ar to saistīto infrastruktūru būvniecībā komersanti Valmieras Industriālā parka teritorijā ievēro šādas prasības:

11.1. iekļauj inovatīvus (tai skaitā zaļās infrastruktūras vai enerģiju taupošus) videi draudzīgus risinājumus, ievērojot zaļā publiskā iepirkuma principus "aprites cikla skatījums";

11.2. nodrošina notekūdeņu attīrīšanu atbilstoši Pašvaldības saistošajiem noteikumiem par sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību, lai nepieļautu neattīrītu ražošanas notekūdeņu nonākšanu vidē;

11.3. Valmieras Industriālā parka izveides un darbības laikā izmanto ilgtspējīgus un atjaunojamo energoresursu (AER) risinājumus vai ar tiem saistītas tehnoloģijas, tai skaitā viedos risinājumus apgaismojuma izveidē.

12. Komersanti, kas pretendē uz Teritorijā Nr. 1 ietilpstošās rūpnieciskās teritorijas izmantošanu, izpilda atbilstības kritērijus atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 30. augusta noteikumu Nr. 543 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.3.i. investīcijas "Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 543) prasībām, kā arī izpilda šādus kritērijus:

12.1. līdz 2026. gada 30. jūnijam izveido vismaz 140 jaunas darba vietas;

12.2. līdz 2028. gada 31. decembrim veic nefinanšu investīcijas paša nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos vismaz 100 000 000 euro apmērā;

12.3. plāno sasniegt vismaz 3 000 000 euro eksporta apjomu triju gadu periodā pēc komersanta veiktās infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā.

13. Gadījumā, ja Teritorijā Nr. 1 esošās rūpnieciskās teritorijas izmantošanas tiesības 10. punktā noteiktajā kārtībā iegūs vairāki komersanti, MK noteikumos Nr. 543 noteiktās prasības attiecībā uz sasniedzamajiem rādītājiem tām ir jāizpilda kopā.

14. Komersanti, kas pretendē uz Teritorijā Nr. 2 ietilpstošās rūpnieciskās teritorijas izmantošanu, izpilda šādas prasības:

14.1. komersants darbojas Pašvaldības attīstības programmā ietvertās attīstāmajās nozarēs viedās specializācijas jomās (zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija, fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika un mobilitāte, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas);

14.2. komersants plāno nodarbināt kvalificētus speciālistus ar vidējo algu, kas pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē saskaņā ar apbūves tiesību un/vai nomas tiesību izsoles noteikumiem pieteikuma iesniegšanas brīdī pieejamo aktuālo informāciju par darba samaksu attiecīgajā reģionā;

14.3. komersants plāno izveidot vismaz 50 jaunas darba vietas;

14.4. komersants nodarbojas ar inovācijām vai ražo inovatīvus vai augstas pievienotās vērtības produktus. Prioritāte tiks noteikta komersantiem, kuri vienlīdz izpilda arī klimatneitrālu vai zaļus produktu ražošanas nosacījumus vai tas savā darbībā ievēro materiālu aprites nosacījumus ražošanas tehnoloģijā;

14.5. komersants plāno sasniegt vismaz 3 000 000 euro eksporta apjomu triju gadu periodā pēc komersanta veiktās infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā;

14.6. līdz 2030. gada 31. decembrim komersantam vienlaikus jāveic nefinanšu investīcijas pašu nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos vismaz 70 000 000 euro;

14.7. komersants plāno investīcijas pētniecībā un attīstībā triju gadu periodā pēc komersanta veiktās infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā ne mazāk kā 100 000 euro apmērā;

14.8. komersantam ir izstrādāta laba korporatīvā pārvaldība.

15. Komersants iesniedz informāciju par komersanta potenciālo spēju (stratēģiju vai biznesa plānu vai apliecinājumu par interesi) vai apņemšanos (sadarbības līgumā) pozitīvu saistošo Pašvaldības procesu (nomas, apbūves tiesību) lēmumu pieņemšanas gadījumā pildīt specifiskos kritērijus un nosacījumus, kas nepieciešami Teritorijas Nr. 2 pilnai funkcionalitātei un darbspējai, kā arī nodrošinot mērķu sasniegšanu vismaz tādā apmērā, kādi noteikti noteikumu 14. punktā.

V. Pašvaldības pienākumi un tiesības Valmieras Industriālā parka teritorijas izmantošanā un pārvaldīšanā

16. Pašvaldība nodrošina normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (nomas, apbūves tiesību izsole) iegūto tiesību izmantošanu Valmieras Industriālā parka teritorijas daļā Noteikumu 5. līdz 8. punktā minētajām teritorijām.

17. Teritorijas Nr. 1 iekšējā pievadceļa, Teritorijas Nr. 1 nožogojuma, teritorijas apgaismojuma un lietus ūdens attīrīšanas iekārtu apsaimniekotāju Pašvaldība izvēlas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

18. Komersanti, kas ieguvuši tiesības izmantot Noteikumu 5. līdz 7. punktā minēto Valmieras Industriālā parka teritorijas daļu, kopīgi sedz Noteikumu 17. punktā noteiktās apsaimniekošanas izmaksas.

19. Pašvaldība nodrošina atbalstu atbilstoša darba spēka piesaistes pasākumiem, tostarp, sadarbības veidošanu ar Pašvaldības teritorijā esošām profesionālās izglītības un augstākās izglītības iestādēm.

20. Pašvaldība nodrošina atbilstošu sabiedriskā transporta pieturvietu izvietošanu un sabiedriskā transporta maršruta izveidi.

21. Pašvaldība nodrošina nepieciešamo uzņēmējdarbības atbalsta pakalpojumu sniegšanu, tostarp regulāru informācijas apmaiņu par dažādiem Pašvaldības pakalpojumiem, informāciju par pieejamām uzņēmējdarbības veicinošu atbalstu programmām un to finansējumu.

VI. Noslēguma jautājums

22. Atzīt par spēku zaudējušiem Valmieras novada pašvaldības 2023. gada 27. aprīļa saistošos noteikumus Nr. 94 "Par Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanu un pārvaldīšanu".

Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Baiks
Paskaidrojuma raksts
Valmieras novada pašvaldības 2024. gada 28. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 123 "Par Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanu un pārvaldīšanu"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Skaidrojums 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums Saskaņā ar likumu "Par valsts meža zemes nodošanu Valmieras pilsētas pašvaldībai" (turpmāk – Likums) valsts bez atlīdzības ir nodevusi Valmieras novada pašvaldībai (kas saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 6. punktu ir Valmieras pilsētas pašvaldības finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja; turpmāk – Pašvaldība) nekustamo īpašumu "Industriālais parks" ar kadastra numuru 9662 002 0772 (turpmāk – Nekustamais īpašums), 102,54 hektāru platībā.

Pašvaldība 2023. gada 27. aprīlī izdeva saistošos noteikumus Nr. 94 "Par Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanu un pārvaldīšanu", kuri bija attiecināmi uz industriālās teritorijas pirmās kārtas attīstību Nekustamajā īpašumā ietilpstošajā zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 9662 002 0613 57,55 ha platībā (turpmāk – Teritorija Nr. 1), kā rezultātā komersantiem kā potenciālajiem investoriem industriālās ražošanas uzsākšanai tika piedāvāta pašpietiekama, pilnas funkcionalitātes industriālā parka teritorija. Saistošo noteikumu jaunā redakcija tiek papildināta ar regulējumu otrās kārtas teritorijai – zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 9662 003 0137 26 ha platībā (turpmāk – Teritorija Nr. 2).

Nacionālas nozīmes industriālā parka Teritorija Nr. 1 un Teritorija Nr. 2 turpmāk kopā veido Valmieras Industriālo parku.

Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punktā noteikto, proti, grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniedz pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma, šādā gadījumā tiek sagatavots jauns noteikumu projekts, tiek izdoti jauni saistošie noteikumi.

Saistošie noteikumi izdoti ar mērķi sekmēt Valmieras novada un Vidzemes plānošanas reģiona integrētu attīstību un ekonomisko izaugsmi, kā arī paaugstināt reģiona iedzīvotāju dzīves kvalitāti.

Saistošo noteikumu nepieciešamību nosaka Likuma regulējums: noteikt industriālā parka (teritorijas un infrastruktūras) izmantošanas un pārvaldīšanas nosacījumus, kā arī personām (komersantiem), kas pretendē uz attiecīgās teritorijas izmantošanu, izvirzāmos kritērijus, īstenojot Likuma 4. panta otrajā daļā Pašvaldībai ietverto deleģējumu.

Saistošie noteikumi nosaka teritorijas un infrastruktūras izmantošanu, kā arī pārvaldīšanas nosacījumus.

Ņemot vērā, ka Teritorijas Nr. 1 publiskās infrastruktūras izveidei tiek piesaistīts finansējums, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 22. augusta noteikumu Nr. 543 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.3.i. investīcijas "Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK Nr. 543) ietvaru, pašvaldības saistošajos noteikumos ir iekļautas vairākas normas, kas stiprina Valmieras industriālā parka kopējo attīstības konceptu atbilstoši Valmieras industriālā parka attīstības stratēģijai, kas apstiprināta ar Pašvaldība domes 27.04.2023. lēmumu Nr. 172 (protokols Nr. 6, 9. §) (Attīstības stratēģijas aktuālā versija, kas apstiprināta ar Pašvaldības domes 24.11.2023. lēmumu Nr. 530 (ārkārtas sēdes protokols Nr. 18, 4. §)), pieejama Pašvaldības tīmekļa vietnē www.valmierasnovads.lv sadaļā Pašvaldība – Dome – Domes sēdes https://www.valmierasnovads.lv/content/uploads/2024/01/lem_530_Pielikums_strategija.pdf).

Saistošajos noteikumos ietverts pieejamās teritorijas un publiskās infrastruktūras raksturojums: Teritorijā Nr. 1 plānoti divi publiski pieejami stāvlaukumi ar videonovērošanu, viens apgaismots stāvlaukums 15000 m2 platībā ar nestspēju 40 t/m2, kravas un vieglo transportlīdzekļu ilglaicīgai novietošanai. Stāvlaukumā paredzēts uzstādīt konteinertipa publiski pieejamu tualeti ar 3 kabīnēm un dušu, no kurām viena paredzēta personām ar invaliditāti, un velo nojumi, un otrs – apgaismots stāvlaukums aptuveni 10 000 m2 platībā, ne mazāk kā 200 vieglo automobiļu stāvvietām, 20 vietām motocikliem, skūteriem, kā arī velosipēdu nojumi, vietu 4 autobusu novietošanai. Teritorija tiks iežogota ar metāla paneļu žogu 2,30 m augstumā, paredzot divas iebrauktuves uz teritoriju, kuras no publiskās teritorijas norobežo ar bīdāmiem vārtiem.

Teritorijā Nr. 1 iekšējā dzelzceļa tīkla sākumā tiks izbūvēts industriālais laukums aptuveni 44 600 m2 platībā ar nestspēju 60 t (laukuma ieseguma materiāls – betons) kravu iekraušanai – izkraušanai. Pārējā Teritorijas Nr. 1 daļā komersantu vajadzībām būs pieejams noplanēts zemes laukums aptuveni 368 000 m2 platībā.

Teritorijā Nr. 2 Pašvaldība pašreiz neplāno veikt inženiertehnisko tīklu izbūvi, ne arī veikt cita veida ieguldījumus, bet tā ir atmežota un sagatavota būvdarbu veikšanai.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu Saistošie noteikumi rada tiešu fiskālo ietekmi uz Pašvaldības budžetu.

Valmieras Industriālā parka attīstībai Teritorijā Nr. 1 Pašvaldība plāno izmantot Eiropas Savienības struktūrfondu finanšu līdzekļus. Šobrīd īstenošanas stadijā ir Atveseļošanas un noturības mehānisma programmas projekts "Valmieras Industriālā parka attīstība", kura ietvaros plānots izveidot publisko infrastruktūru un nepieciešamos komunikāciju pieslēgumus Teritorijā Nr. 1, kā arī šīs teritorijas pievedceļu un dzelzceļa infrastruktūru, t.sk., vienu iekraušanas-izkraušanas ceļu un divus pieņemšanas-nosūtīšanas sliežu ceļus. Projekta plānotās kopējās izmaksas 23 761 723 euro, t.sk, ārējais finansējums 20 000 000 euro. Pēc projekta īstenošanas plānots, ka izbūvētās infrastruktūras uzturēšanas izmaksas būs 78 057 euro gadā, savukārt ieņēmumi no nomas un apbūves tiesību maksas būs 104 306 euro gadā.

Teritorijā Nr. 2 finansējuma piesaisti un infrastruktūras izveidi Pašvaldība patreiz neparedz. Teritorijai Nr. 2 atbilstoši nekustamā īpašuma vērtējumam iespējamā apbūves tiesību maksa ir noteikta 5900 euro apmērā, attiecīgi paredzamie ieņēmumi no nomas un apbūves tiesību maksas būs vismaz 6900 euro gadā plus pievienotās vērtības nodoklis.

Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci Saistošie noteikumi attiecas uz sabiedrībai nozīmīgu jomu – industriālas teritorijas un publiskās infrastruktūras attīstību apkārtējās vides organizētu attīstību, kas sekmē vietējā reģiona ekonomisko izaugsmi, infrastruktūras izveidošanas aspektu balstīšanu uz zaļās dimensijas un digitālās dimensijas rādītāju sasniegšanu, ieguldījumu sasaisti ar stratēģiskās autonomijas un drošības jautājumiem.

Saistošo noteikumu ietekmju vērtējums:

3.1. sociālā ietekme – paredzama tieša ietekme uz cilvēku dzīves līmeni un sabiedrību kopumā, jo industriālā parka attīstība sekmēs darba vietu ar augstu pievienoto vērtību un uz eksportu orientētu darba vietu radīšanu, veidojot jaunus uzņēmumus, lai dažādotu Pašvaldības, kā arī Vidzemes reģiona ekonomiku;

3.2. ietekme uz vidi – saistošo noteikumu īstenošana mazinās dažādu atsevišķu ražošanas uzņēmumu ietekmi uz vidi teritoriāli lokālā līmenī, jo komersantiem kā potenciālajiem investoriem tiek piedāvāta pilnībā sagatavota teritorija un paredzētas noteiktas prasības komersantiem ražošanas ēku un ar to saistīto infrastruktūru būvniecībā, piemēram, ievērot videi draudzīgus risinājumus, nodrošināt notekūdeņu attīrīšanu, lai nepieļautu neattīrītu ražošanas notekūdeņu nonākšanu vidē; prasības izmantot ilgtspējīgus un atjaunojamo energoresursu (AER) risinājumus vai ar tiem saistītas tehnoloģijas, tai skaitā viedos risinājumus. Prioritāte tiks noteikta komersantiem, kuri vienlīdz izpilda arī klimatneitrālu vai zaļo (videi draudzīgu) tehnoloģiju izmantošanu ražošanas procesā un tas savā darbībā ievēro materiālu aprites nosacījumus ražošanas tehnoloģijā;

3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – saskatāma neitrāla ietekme, ņemot vērā ražošanas ēku būvniecībā noteiktās prasības paredzēt dzesēšanas un ventilācijas risinājumus, kas nodrošina tādu iekštelpu gaisa apmaiņu un ventilāciju, kas mazina kaitējumu veselībai un novērš ekstremālu gaisa temperatūru maiņu ietekmi uz cilvēku;

3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā:

3.4.1. ar saistošajiem noteikumiem tiks veicināta komercdarbības attīstība, palielināta esošo uzņēmumu produktivitāte, sekmēta jaunu uzņēmumu veidošanās, esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja – tiek plānots, ka Teritorijā Nr. 1 kopumā komersanti sasniegs vismaz 3 000 000 euro eksporta apjomu triju gadu periodā pēc infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā ne vēlāk kā līdz 2028. gadam, kā arī investīcijas pētniecībā un attīstībā triju gadu periodā pēc infrastruktūras būvniecības pabeigšanas ne mazāk kā 250 000 euro apmērā;

Teritorijā Nr. 2 plānots, ka komersanti sasniegs vismaz 3 000 000 euro eksporta apjomu triju gadu periodā pēc infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā, bet ne vēlāk kā līdz 2030. gadam, kā arī investīcijas pētniecībā un attīstībā triju gadu periodā pēc komersanta veiktās infrastruktūras izbūves un nodošanas ekspluatācijā ne mazāk kā 100 000 euro apmērā;

Minētie un turpmāk norādītie rādītāji attiecībā uz Teritoriju Nr. 1 jāsasniedz, lai izpildītu Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju projekta "Valmieras Industriālā parka attīstība" sasniedzamos rādītājus, savukārt Teritorijā Nr. 2 sasniedzami rādītāji atbilstoši kopējam Valmieras Industriālā parka attīstības plānam.

3.4.2. saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa – komersanti (lielais, vidējais vai mazais komersants bez valsts vai pašvaldību kapitāla daļas – Teritorijā Nr. 1 un saskaņā ar MK Nr. 543 4. punktu, bet Teritorijā Nr. 2 – lielais, vidējais vai mazais komersants ar vai bez valsts vai pašvaldību kapitāla daļas), kas darbojas šādās pašvaldības Valmieras novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2022.–2038., Valmieras novada attīstības programmā 2022.–2028. un detalizēti Valmieras Industriālā parka attīstības stratēģijā ietvertās attīstāmajās nozarēs viedās specializācijas jomās (zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija, fotonika un viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika un mobilitāte, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas).;

3.4.3. tiks nodrošināta jaunu darba vietu izveide – Teritorijā Nr. 1 tiek plānots, ka līdz 2026. gada 31. jūlijam tiks radītas ne mazāk kā 140 jaunas darba vietas, ar vidējo darba algu, kas pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē valstī;

Teritorijā Nr. 2 – vismaz 50 jaunas darba vietas līdz 2032. gadam ar vidējo darba algu, kas pārsniedz vidējo darba samaksu attiecīgajā tautsaimniecības nozarē;

3.4.4. vienlaikus ar ieguldījumiem privātajā infrastruktūrā tiks nodrošinātas privātās investīcijas komersanta ražošanas paplašināšanā – komersantiem Teritorijā Nr. 1 kopā jāveic ieguldījumi privātajā infrastruktūrā – komersantu privātās investīcijas ražošanas ēku un saistītās infrastruktūras, iekārtojuma, kā arī teritorijas labiekārtošanā, paplašināšanā un nefinanšu investīciju pašu nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos līdz 2028. gada 31. decembrim vismaz 100 000 000 euro apmērā; gadījumā, ja Teritorijā Nr. 1 esošās rūpnieciskās teritorijas izmantošanas tiesības iegūs vairākas personas, noteiktās prasības attiecībā uz sasniedzamajiem rādītājiem tām ir jāizpilda kopā. Teritorijā Nr. 2 komersantam vienlaikus jāveic nefinanšu investīcijas pašu nemateriālajos ieguldījumos un pamatlīdzekļos vismaz 70 000 000 euro līdz 2030. gada 31. decembrim;

3.5. ietekme uz konkurenci – saistošo noteikumu regulējums veicinās konkurenci, palielinot pieejamību inovatīviem vai augstas pievienotās vērtības produktiem, veicinot pāreju uz augsto tehnoloģiju izmantošanu, kas nodrošinātu veiksmīgu dalību globālajās vērtību ķēdēs;

3.6. saistošie noteikumi paredz sociāli atbildīga publiskā iepirkuma piemērošanu, tai skaitā, ievērojot godīgas konkurences principu, nodrošinot konsultēšanos ar tirgus dalībniekiem caurskatāmā un atklātā veidā, Infrastruktūras pieejamībai plašam personu – interesentu lokam nodrošinās vienotas prasības teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanai, pretendentus noskaidrojot atklātā procesā – nomas vai apbūves tiesību izsolē – balstoties uz objektīviem un nediskriminējošiem kritērijiem.

Pašvaldības rīcībā Valmieras Industriālā parka Teritorijas Nr. 2 ziemeļu daļā ir zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 96010151203, kas atrodas tiešā 110 kW un 330 kW elektro pārvades līniju tuvumā, un tās iespējamās apbūves veids ir apakšstacijas būvniecība. Apbūves tiesība iegūstama normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (apbūves tiesību izsole), attiecīgi industriālās ražošanas vajadzībām ir iespējams elektrības jaudas palielinājums.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos ieinteresētā persona var vērsties Pašvaldības iestādē "Valmieras novada Kapitāla pārvaldības un uzņēmējdarbības atbalsta nodaļa" personīgi vai rakstot uz elektronisko pasta adresi pasts@valmierasnovads.lv.

Lai iegūtu tiesības izmantot Teritorijas Nr. 1 daļu (Noteikumu 5.–7. punkts) un Teritoriju Nr. 2 (Noteikumu 8. punkts), pretendentiem jāpiesakās nomas vai apbūves tiesību izsolē. Nomas un apbūves tiesību izsoli organizēs Pašvaldības Nekustamā īpašuma nomas un nomas tiesību izsoles komisija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Informācija par izsoli tiks izsludināta Pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē www.valmierasnovads.lv.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošie noteikumi izstrādāti, lai nodrošinātu Pašvaldības autonomās funkcijas (Pašvaldības likuma 4. panta pirmās daļas 12. apakšpunkts) un brīvprātīgās iniciatīvas izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs.

Saistošie noteikumi neparedz administratīvā sloga palielinājumu uz Pašvaldībā pieejamiem cilvēkresursiem, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai amata vietu izveide, Investīcijas vadībā Pašvaldība darbosies esošo amata vietu robežās.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildē iesaistīta Pašvaldības iestāde "Valmieras novada Kapitāla pārvaldības un uzņēmējdarbības atbalsta nodaļa", "Nekustamā īpašuma apsaimniekošanas pārvalde", "Valmieras pārstāvniecība Rīgā", "Attīstības pārvalde".
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Mērķa sasniegšanai noteiktas samērīgas prasības Valmieras Industriālā parka teritorijas un publiskās infrastruktūras izmantošanai, primāri saskaņā ar spēkā esošo likumu "Par valsts meža zemes nodošanu Valmieras pilsētas pašvaldībai" un citiem saistītajiem tiesību aktiem. Saistošo noteikumu regulējums paredz atbilstošu rīcību ar Valmieras Industriālā parka teritorijas kā publiskas personas mantu.

Saistošiem noteikumiem ir pozitīva ietekme uz tautsaimniecību nacionālā mērogā, jo tiek veicināta ekonomikas attīstība un investīciju nonākšana tautsaimniecībā, jaunu darba vietu radīšana, kā arī privāto investīciju piesaistīšana Pašvaldībā un Vidzemes reģionā.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldības likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajai kārtībai saistošo noteikumu projekts tika publicēts Valmieras novada pašvaldības mājaslapā: www.valmierasnovads.lv, sadaļā "Sabiedrība" – "Sabiedrības līdzdalība" – "Publiskās apspriešanas" – "Saistošo noteikumu publiskās apspriešanas" laika posmā no 2024. gada 29. februāra līdz 2024. gada 15. martam.

Par saistošo noteikumu projektu saņemts viens ārvalstu juridiskas personas un Latvijā reģistrētas juridiskas personas kopīgs viedoklis, kurā:

1. lūgts precizēt, vai noteikumu 19. punkts nosaka prasības komersantam, kurš pretendē uz apbūves tiesībām, jau apbūves tiesību pieteikuma iesniegšanas brīdī veikt aktīvu komercdarbību konkrētajās jomās. Ņemot vērā, ka ārvalstu investori, uzsākot darbību jaunā valstī, tajā nodibina t.s. projekta vai mērķa kapitālsabiedrības, kurām projekta sākumposmā nav pašai savu finanšu rādītāju, pieredzes vai citu būtisku resursu darbības nodrošināšanai vai atbilstības pierādīšanai, lūgts skaidrot, vai jaundibināta kapitālsabiedrība, kuras grupas sabiedrība cita ES dalībvalstī atbilst noteikumu 19.1. un 19.4. punktā noteiktajiem kritērijiem un apliecina savu resursu un pieredzes nodošanu projekta attīstītājam Latvijā, tiktu uzskatīta par atbilstošu noteikumu 19. punkta prasībām un precizēt noteikumu 19. punktu, lai minētais vispārpieņemtais investīciju modelis būtu iespējams arī Valmieras Industriālajā parkā.

Saistošo noteikumu 14.1. punktā termins "darbojas" attiecināms uz darbojošos vai jaundibinātu juridisko personu, kas ir reģistrējusi savu darbību Latvijā, bet iespējams vēl nav uzsākusi faktisku komercdarbību. Ar to saprotama arī tādas juridiskas personas, kas identificējamas kā ārvalstu vai nacionāli investori. Attiecīgi finansiālo kapacitāti un spēju sasniegt noteiktos kritērijus var pierādīt ar citas juridiski saistītas personas apliecinājumu (piemēram, mātes sabiedrības, koncerna, kredītiestādes finanšu datiem).

2. Lūgts precizēt saistošo noteikumu paskaidrojuma raksta 1. sadaļu daļā par pieejamo infrastruktūru Teritorijā Nr. 2.

Paskaidrojuma raksta 1. sadaļa ir precizēta, norādot, ka Teritorijā Nr. 2 Pašvaldība neplāno veikt inženiertehnisko tīklu izbūvi, bet tā ir atmežota un sagatavota būvdarbu veikšanai.

3. Lai novērstu nepareizas interpretācijas, aicināts precizēt noteikumu 19.4. punktā noteikto kritēriju saturu un ietvaru, vismaz paskaidrojuma rakstā paskaidrojot kritērijos lietoto jēdzienu lietoto nozīmi, piemēram, dodot atsauces uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem vai politikas dokumentiem.

Noteikumu 14.4. apakšpunktā noteiktajos kritērijos minētās viedās specializācijas darbības nozaru ietvars ir definēts saskaņā ar Nacionālās Industriālās politikas pamatnostādnēm 2021–2027, kurā Latvijā ir noteiktas piecas zināšanu ietilpīgas jomas, kurās Latvijai ir pieejami resursi un kompetence, un kas veido Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) konceptu.

Ietvars pārnests arī atbilstīgos attīstības plānošanas dokumentos: Valmieras novada Ilgtspējīgas attīstības stratēģija 2022–2038, Valmieras novada Attīstības programma 2022–2028, kā arī Valmieras industriālā parka attīstības stratēģija 2023–2028.

Eksporta sasniegtos rādītājus komersants uzrāda ar uzņēmuma finanšu datiem. Savukārt, inovācijas un augstas pievienotās vērtības definīcijai jāizpildās ar Nacionālās Industriālās politikas pamatnostādnēs 2021–2027 minēto:

- Inovācija – zinātniskās, tehniskās, sociālās, kultūras vai citas jomas ideju, izstrādņu un tehnoloģiju veiksmīga īstenošana jaunā produktā, pakalpojumā vai procesā. Būtiska inovācijas īpašība ir tas, ka tā ir īstenota. Produkta vai pakalpojuma inovācija ir uzskatāma par īstenotu tikai tad, kad tā ir nonākusi tirgū. Procesa, mārketinga vai organizatoriska inovācija ir īstenota tikai tad, kad tā ir praktiski ieviesta un tiek lietota attiecīgajā organizācijā.

- Produkti ar augstu pievienoto vērtību – produkti, kuru ražošanas pievienotā vērtība noteiktā laikā (gadā, stundā) uz vienu nodarbināto ir augstāka nekā vidēji tautsaimniecībā, tātad ir lielāki kopējie ienākumi un augstāka to produktivitāte.

- Pietiekami finanšu resursi investīciju projekta īstenošanai (nefinanšu investīcijas pēc Latvijas Bankas publiski sniegtiem skaidrojumiem), ko apliecina attiecīgs finansējuma pieejamību pamatojošs dokuments (piemēram, līgums, kas noslēgts ar Eiropas Savienībā vai Eiropas Ekonomikas zonā reģistrētu kredītiestādi par projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma piešķiršanu, projekta pieteikuma uzsākšanu, ja ir attiecināms līgumi, kas noslēgts ar saistīto personu par projekta īstenošanai nepieciešamā finansējuma nodrošināšanu). Vai arī finansiālo kapacitāti un spēju sasniegt noteiktos kritērijus var pierādīt ar citas juridiski saistītas personas apliecinājumu (piemēram, mātes sabiedrības, koncerna, kredītiestādes finanšu datiem).

Apliecinot to ar aprakstošā formā (piemēram, stratēģijas, biznesa plāna formātā, vai projekta kopsavilkumā).

4. Lūgts precizēt, kuri saistošo noteikumu paskaidrojuma raksta 3.4. sadaļā noteiktie sasniedzamie rādītāji un konkrēti atskaites termiņi attiecināmi uz Teritoriju Nr. 1 un kuri uz Teritoriju Nr. 2, nav skaidri identificējami to izpildes termiņi. Aicina ņemt vērā, ka projekti, kas atbilstu saistošo noteikumu 19. punkta norādītajiem kritērijiem, visdrīzāk būtu kompleksi, kas prasa ievērojamus resursus un ir laikietilpīgi plānošanas stadijā, turklāt, piemēram, ņemot vērā nepieciešamību veikt ietekmes uz vidi novērtējumu, šādu projektu laika grafiks nav precīzi izplānojams.

Paskaidrojuma 3.4. sadaļa ir precizēta, atsevišķi nodalot Teritorijai Nr. 1 un Teritorijai Nr. 2 noteiktos sasniedzamos radītājus, kā arī norādot termiņus to sasniegšanai.

Valmieras novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Baiks
09.04.2024