1. Saistošie noteikumi nosaka koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu (turpmāk – koplietošanas transportlīdzekļi) izmantošanas prasības, ātruma ierobežojuma zonas un novietošanas aizlieguma zonas Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā.
2. Rīgas valstspilsētas pašvaldība publicē koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonas un novietošanas aizlieguma zonas pašvaldības datu publiskošanas portāla "GeoRīga" tīmekļvietnes www.georiga.eu sadaļā "Satiksme un mobilitāte" (turpmāk – karte).
3. Koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonu un novietošanas aizlieguma zonu Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā izvērtēšanu un apstiprināšanu veic Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departaments.
4. Koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonu un novietošanas aizlieguma zonu noteikšanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departaments izmanto Rīgas pilsētas izpilddirektora apstiprinātus kritērijus, kurus publicē tīmekļvietnē www.riga.lv.
6. Aizliegts novietot koplietošanas transportlīdzekli novietošanas aizlieguma zonās, izņemot kartē norādītās novietošanas vietas.
7. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniegšanai atļauts izmantot tikai tādus koplietošanas transportlīdzekļus, kuri aprīkoti ar tādu sistēmu, kas regulē ātrumu un novietošanu, pielāgojot to kartē norādītajām koplietošanas transportlīdzekļu ātruma ierobežojuma zonām un novietošanas aizlieguma zonām.
8. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējs (operators) nodrošina koplietošanas transportlīdzekļu, kas novietoti stāvēšanai novietošanas aizlieguma zonā, pārvietošanu nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju stundu laikā pēc administratīvā akta spēkā stāšanās brīža.
10. Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija izdod administratīvo aktu par saistošajos noteikumos paredzēto pienākumu uzlikšanu koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējam (operatoram).
11. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējs (operators) nodrošina tūlītēju sasniedzamību saistošajos noteikumos noteikto prasību izpildei.
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi Saistošie noteikumi izdoti, pamatojoties uz Ceļu satiksmes likuma 9. panta astoto daļu, ar kuru likumdevējs pašvaldībai piešķīris tiesības noteikt koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus, ātruma ierobežojuma zonas un to novietošanas aizlieguma zonas. Rīgas valstspilsētas pašvaldība ir lielākā pašvaldība Latvijā, kur ik dienu vērojams gan vietējo, gan ārvalstu tūristu pieplūdums. Viena no galvaspilsētas nozīmīgajām teritorijām ir Rīgas vēsturiskais centrs, kas iekļauts UNESCO Pasaules mantojuma sarakstā, tādējādi apstiprinot šī kultūras objekta īpašo un universālo vērtību. Šajā teritorijā, kā arī citviet Rīgā, atrodas vairāki rekreācijas objekti, plaša kultūrvēsturiskā vide, vēstniecības un konsulāti, izglītības iestādes un citi nozīmīgi objekti. Novērojama mazāk aizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku intensīva pārvietošanās gan kājām, gan izmantojot mikromobilitātes rīkus. Koplietošanas transportlīdzekļu popularitāte un izmantošana pēdējā laikā strauji augusi, to lietotāji nereti pārkāpj ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu prasības, kā arī izturas neapdomīgi pret pārvietošanos ar koplietošanas transportlīdzekļiem, īpaši ar elektroskrejriteņiem. Proti, elektroskrejriteņi tiek novietoti vai pat nomesti vietās, kur tie būtiski traucē valsts pārvaldes darbību nodrošināšanu, apdraud un rada neērtības citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Lai tiktu aizsargātas ceļu satiksmes dalībnieku (gājēji, velosipēdu vadītāji, autovadītāji u. c.) intereses un drošība, citu cilvēku tiesības, kā arī ievērotu sabiedrības intereses un neaizšķērsotu veikalu, dzīvojamo ēku, iestāžu ieejas, vārtus, lai novērstu negadījumus, tostarp veicinātu koplietošanas transportlīdzekļu vadītāju drošu pārvietošanos, ir nepieciešams izstrādāt koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu izmantošanas noteikumus, noteikt ātruma ierobežojuma zonas un to novietošanas aizlieguma zonas. Koplietošanas mehānisko transportlīdzekļu, ceļu satiksmes drošības organizatoriskos un tiesiskos pamatus nosaka Ceļu satiksmes likums un Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi". Šobrīd būtiskas problēmas ar šo transportlīdzekļu, izņemot elektroskrejriteņus un velosipēdus, izmantošanu nav novērojamas. Saistošo noteikumu mērķis ir ietvert regulējumu, kas nosaka koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu operatoriem pienākumu nodrošināt, lai to īpašumā vai valdījumā esošie mikromobilitātes rīki tiktu izmantoti ar cieņu pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Mērķa īstenošanai ir apzināti objekti, teritorijas, kur ieviešams ātruma ierobežojums, kā arī nosakāmas novietošanas aizlieguma zonas. Šie objekti galvenokārt atrodas Rīgas vēsturiskā centra teritorijā, taču tiek apzinātas jaunas vietas un tās publicētas Rīgas valstspilsētas pašvaldības datu publiskošanas portāla "GeoRīga" tīmekļvietnes www.georiga.eu sadaļā "Satiksme un mobilitāte". Jau šobrīd virknē normatīvo aktu (piemēram, Aizsargjoslu likumā, Valsts drošības iestāžu likumā, Ministru kabineta 2009. gada 10. novembra noteikumos Nr. 1312 "Noteikumi par darbību ierobežojumiem aizsargjoslās ap valsts aizsardzības objektiem") ir noteiktas teritorijas vai objekti, kuru tuvumā nav atļauts novietot visu veidu transportlīdzekļus. Turklāt novērojumi liecina, ka koplietošanas elektroskrejriteņi un velosipēdi nereti tiek novietoti, dažreiz pat nomesti pie izglītības iestādēm, medicīnas un rekreācijas iestādēm un citur, kur tie būtiski traucē un apdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus. Vērtējot saistošo noteikumu izdošanas leģitīmo mērķi, secināms, ka šāda kārtība ir nepieciešama, lai aizsargātu sabiedrības drošību un intereses, tādējādi nodrošinot, ka koplietošanas transportlīdzekļu vadītāji ar savu rīcību neapdraud sabiedrības aizsargātās intereses. Tādēļ ir noteiktas vietas, kurās ir aizliedzama koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu novietošana, kā arī noteikts samazināts šo transportlīdzekļu pārvietošanās ātrums. Saistošie noteikumi paredz tiesības Rīgas valstspilsētas pašvaldības iestādēm uzlikt koplietošanas transportlīdzekļu operatoram par pienākumu izpildīt noteiktu darbību, piemēram, izmantojot attālinātās vadības un kontroles sistēmu, kontrolēt koplietošanas transportlīdzekļu pārvietošanās un novietošanas iespējas, kā arī nodrošināt tūlītēju šo transportlīdzekļu savākšanu, ja tie novietoti vietās, kur tas ir aizliegts. Ērtākai koplietošanas elektroskrejriteņu lietošanai Rīgas valstspilsētas pašvaldības datu publiskošanas portāla "GeoRīga" tīmekļvietnes www.georiga.eu sadaļā "Satiksme un mobilitāte" ir norādītas arī ieteicamās šo transportlīdzekļu novietošanas vietas. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Ar saistošajiem noteikumiem tiks panākts, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā koplietošanas transportlīdzekļu lietotāji tiks disciplinēti, tie varēs pārvietoties ar tādu maksimālo braukšanas ātrumu, ko pats lietotājs nevar uzstādīt, kā arī lietotājs būs spiests novietot koplietošanas transportlīdzekli tā, lai tas neapdraud citus ceļu satiksmes dalībniekus, kā arī sabiedrības intereses. Saistošie noteikumi paredz jaunu regulējumu, kurš attiecināms uz komercdarbības veicējiem, proti, koplietošanas transportlīdzekļu operatoriem (īpašniekiem vai valdītājiem). Minētajām personām var rasties papildu finanšu slogs, piemēram, koplietošanas transportlīdzekļa attālinātās vadības un kontroles sistēmas ieviešanai. Tomēr, sabalansējot atsevišķu indivīdu un visas sabiedrības intereses, būtiskāka ir tieši ceļu satiksmes dalībnieku drošība. Regulējums neierobežo komercdarbību, tas attiecināms uz visiem attiecīgās sfēras komercdarbības veicējiem, tiem tiks radīti vienlīdzīgi pienākumi, tādējādi nav saskatāma ietekme uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām Kompetentā iestāde, kas var sniegt informāciju par saistošo noteikumu izpildi vai piemērošanu, ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija, kuras kompetencē ir saistošo noteikumu izpildes kontrole, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departaments un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departaments, kuru kompetencē ir attiecīgu vietu un objektu apzināšana un kartes papildināšana. Saistošo noteikumu piemērošanā ikviena persona var vērsties pie Rīgas valstspilsētas pašvaldības policijas vai Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departamenta (Satiksmes vadības centrā) un ziņot par neatbilstību saistošo noteikumu prasībām. Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums paredz, ka koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu operatoriem ir jānodrošina šo transportlīdzekļu droša izmantošana. Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija, saņemot informāciju par koplietošanas elektroskrejriteņu vai velosipēdu novietošanu aizliegtā vietā vai konstatējot, ka šiem transportlīdzekļiem nav ieviesta ātruma kontrole, izdod administratīvo aktu. Ar šiem saistošajiem noteikumiem netiek paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 14. punktā noteikta pašvaldības autonomā funkcija piedalīties sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā, tostarp izveidojot un finansējot pašvaldības policiju. Ņemot vērā pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanas pienākumu, kā arī likumdevēja piešķirto pilnvarojumu, saistošo noteikumu ievērošanas kontrole ir uzdota Rīgas valstspilsētas pašvaldības policijai. Tādējādi nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. Administratīvā procesa likumā paredzētā piespiedu izpilde ir efektīva no sabiedrības interešu aizsardzības aspekta, tomēr tā prasa zināmus resursus no pašvaldības līdzekļiem. Proti, tiks patērēti cilvēkresursi saistošo noteikumu normu pārkāpumu konstatēšanai, administratīvā akta izdošanai, tā paziņošanas nodrošināšanai, izpildes kontrolei. Gadījumā, ja administratīvais akts netiks izpildīts, tiks patērēti cilvēkresursi administratīvā akta piespiedu izpildes, tajā skaitā piedziņas, nodrošināšanai. Kā arī paredzams finanšu līdzekļu izlietojums iespējamo piedziņu nodrošināšanai. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildes kontroli nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības policija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai atbilstoši likumam un dotā pilnvarojuma ietvaram. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija Saistošo noteikumu izstrādes laikā tika vērtēta arī citu Eiropas valstu (piemēram, Vācijas) pieredze koplietošanas transportlīdzekļu (elektroskrejriteņu) iekļaušanai ceļu satiksmē, kas pēc iespējas ņemta vērā. Saistošo noteikumu izstrādes laikā tika organizētas tikšanās ar mikromobilitātes transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējiem (operatoriem), nevalstiskajām, valsts organizācijām, Rīgas valstspilsētas pašvaldības institūcijām. Saistošo noteikumu projekts tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot to Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē www.riga.lv, Rīgas valstspilsētas pašvaldības Ārtelpas un mobilitātes departamenta tīmekļvietnē www.rdsd.lv, kā arī sociālajos tīklos Facebook, Twitter, Instagram. Viedokļa izteikšanas termiņš tika noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas – no 2024. gada 16. janvāra līdz 2024. gada 30. janvārim. Publicēšanas laikā par saistošo noteikumu projektu saņemti 25 viedokļi: 1) koplietošanas transportlīdzekļiem jābūt numura zīmēm, tiem jābūt civiltiesiski apdrošinātiem, plašākas iespējas kompetentai iestādei tiešsaistē sekot stāvošiem vai tikko iznomātiem koplietošanas transportlīdzekļiem, noteikt pieļaujamo ātrumu līdz 10–15 km/h. Viedokļi nav ņemti vērā. Pašvaldību likuma 44. pantā noteikts, ka saistošos noteikumus izdod tikai atbilstoši likumā vai Ministru kabineta noteikumos ietvertajam pilnvarojumam. Kā arī saistošajos noteikumos nav atļauts dublēt likumā vai Ministru kabineta noteikumos ietvertās normas. Ņemot vērā, ka šajā punktā apkopotie priekšlikumi pārsvarā paredz likumdevēja dotā pilnvarojuma pārkāpšanu, tie saistošajos noteikumos netiek iekļauti. Papildus norādāms, ka Ceļu satiksmes likuma 10.2 pantā ir noteikta prasība obligāti reģistrēt elektroskrejriteņus, tajā skaitā pie to konstrukcijām pielīmēt reģistrācijas uzlīmi. Savukārt kārtību, kādā notiek šo transportlīdzekļu reģistrācija, nosaka Ministru kabinets. Viedoklis par iestādes kompetenci tiešsaistē sekot koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu novietošanas vai iznomāšanas apstākļiem nav atbalstāms, jo šāda iestādes rīcība būtiski ietekmētu komersanta darbību, kā arī radītu nepamatotu resursu izlietojumu. Ātruma robeža, līdz kurai paredzēts samazināt koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu ātrumu zonā, kas apzīmēta kartē Rīgas valstspilsētas pašvaldības datu publiskošanas portāla "GeoRīga" tīmekļvietnes www.georiga.eu sadaļā "Satiksme un mobilitāte", ir pielīdzināma Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumos Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" noteiktajam ātrumam dzīvojamās zonās, daudzdzīvokļu namu pagalmos, degvielas uzpildes staciju un stāvvietu teritorijās. Proti, atļautais ātrums noteikts līdz 20 km/h, kas ir samērīgs un adekvāts ierobežojums ceļu satiksmes drošības nodrošināšanai; 2) izteikts priekšlikums saistošajos noteikumos paredzēt, ka koplietošanas transportlīdzekļi šo saistošo noteikumu izpratnē ir koplietošanas automobiļi, elektroskrejriteņi, elektrovelosipēdi, velosipēdi un citi transportlīdzekļi, kuru nomu piedāvā transportlīdzekļu koplietošanas pakalpojumu sniedzēji. Viedoklis nav ņemts vērā. Tā kā gan Ceļu satiksmes likums, gan Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" nosaka plašas prasības, kādas jāievēro, lai ceļu satiksmē piedalītos ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, nav nepieciešams tos atsevišķi noteikt saistošajos noteikumos. Ceļu satiksmes likuma 9. panta pirmajā daļā noteikts, ar kādiem transportlīdzekļiem drīkst piedalīties ceļu satiksmē, tostarp konkrēti norādīti velosipēdi un elektroskrejriteņi. Minētā likuma 1. pantā ir definēti konkrēti transportlīdzekļu veidi. Pašvaldībai nav likumdevēja deleģējuma, lai atsevišķi papildinātu un noteiktu citus transportlīdzekļu veidus; 3) izteikti priekšlikumi piemērot koplietošanas transportlīdzekļu lietotājiem līgumsodus par ātruma pārsniegšanu vai novietošanu neatļautā vietā. Viedokļi nav ņemti vērā. Piemērot līgumsodu par koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu neatbilstošu izmantošanu un lietošanu ir tikai attiecīgo operatoru izvēles brīvība; 4) izteikts priekšlikums kontrolēt koplietošanas transportlīdzekļu lietotāju vecumu. Viedoklis pieņemts zināšanai. Ceļu satiksmes likuma 24. panta piektajā daļā jau ir paredzēta prasība elektronisko pakalpojumu sniedzējam, kurš nodrošina elektroskrejriteņu kā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu, mobilajā lietotnē vai tīmekļvietnē veikt pakalpojuma saņēmēja identitātes un vecuma pārbaudi, tādējādi dublēt šādu prasību saistošajos noteikumos nav nepieciešams; 5) izteikts priekšlikums aizliegt novietot koplietošanas elektroskrejriteņus sabiedriskā transporta pieturvietās. Viedoklis ņemts vērā. Koplietošanas transportlīdzekļu novietošanas aizlieguma zonās iekļautas Rīgas valststpilsētas sabiedriskā transporta pieturvietas; 6) izteikts priekšlikums noteikt laiku koplietošanas transportlīdzekļu pārvietošanai – līdz astoņām stundām; saistošajos noteikumos paredzēt izmantošanas prasības arī attiecībā uz privātpersonām un to īpašumā esošajiem mikromobilitātes rīkiem. Viedoklis nav ņemts vērā. Saistošo noteikumu mērķis ir nodrošināt tūlītēju rīcību, lai nepieļautu ceļu satiksmes drošības apdraudējumu gadījumos, kad koplietošanas elektroskrejritenis vai velosipēds ir novietots stāvēšanai zonā vai vietā, kur tas nav atļauts. Astoņu stundu reaģēšanas laiks nesasniegs izvirzīto mērķi. Prasību noteikšana privātpersonām un to īpašumā esošajiem mikromobilitātes rīkiem, kas nav koplietošanas transportlīdzekļi, neietilpst Ceļu satiksmes likuma 9. panta astotajā daļā pašvaldībām piešķirtajā pilnvarojumā, tādēļ šāds priekšlikums nav atbalstāms; 7) izteiktas pozitīvas atziņas par pašvaldības rīcību koplietošanas elektroskrejriteņu un velosipēdu izmantošanas sakārtošanai. Kā arī izteiktas atziņas, ka šāda veida transportlīdzekļu izmantošana būtu aizliedzama, proti, pausts negatīvs subjektīvs viedoklis par koplietošanas elektroskrejriteņiem kā transportlīdzekļu veidu. |