Tiesību akts: spēkā esošs
Rēzeknes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 26

Rēzeknē 2024. gada 21. martā
Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā
Izdoti saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma
8.1 panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rēzeknes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā, kā arī kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu (turpmāk – noteikumi).

2. Pašvaldības nozīmes ceļš vai iela ir nekustamais īpašums vai tā daļa Rēzeknes novada administratīvajā teritorijā, kuram ir noteikts pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss.

II. Pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanas finansēšana

3. Pašvaldība uztur pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu tādā kārtībā, kādā uztur pašvaldībai piederošu ceļu vai ielu, vai koplietošanas ceļu vai ielu, ievērojot Ministru kabineta noteikumus par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli, Rēzeknes novada domes (turpmāk – domes) apstiprinātā ikgadējā budžeta ietvaros.

4. Ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss:

4.1. piešķirts ar administratīvo aktu, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus pēc tam, kad beidzies administratīvā akta apstrīdēšanas termiņš vai ir stājies spēkā galīgais nolēmums, ar kuru pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss ir saglabāts spēkā;

4.2. noteikts pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā, pašvaldība uzsāk uzturēšanas darbus 1 (viena) mēneša laikā no dienas, kuru noteica par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgās ministrija, kad var uzsākt attiecīgo saistošo noteikumu īstenošanu.

5. Pašvaldība pirms pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanas darbu veikšanas uzsākšanas apseko pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu un pārbauda, vai:

5.1. dabā ir izbūvēts ceļš vai iela;

5.2. ceļa vai ielas tehniskais stāvoklis pieļauj ceļa vai ielas drošu ekspluatāciju;

5.3. ceļš vai iela piekļaujas valsts vai pašvaldības ceļam vai ielai un veido vienotu ceļu tīklu ar citiem koplietošanas vai pašvaldības nozīmes ceļiem vai ielām.

6. Apsekošanu veic un atzinumu par tās rezultātiem sagatavo pašvaldības Centrālās pārvaldes Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļa (turpmāk – nodaļa). Ņemot vērā apsekošanas rezultātus, nodaļa piešķir pašvaldības nozīmes ceļam vai ielai uzturēšanas klasi saskaņā ar 1. pielikumu, un dome apstiprina pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu uzturēšanas sarakstus ziemas sezonai (no 1. novembra līdz 31. martam) un vasaras sezonai (no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim). Nepieciešamības gadījumā dome aktualizē šos sarakstus ar atsevišķu lēmumu.

7. Pašvaldība nepiešķir pašvaldības nozīmes ceļam vai ielai uzturēšanas klasi un pašvaldības dome neiekļauj pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu attiecīgā uzturēšanas sarakstā, kā arī izņem iepriekš iekļauto pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu no attiecīgā uzturēšanas sarakstā, tādējādi pārtraucot tā uzturēšanu, šādos gadījumos:

7.1. ja tiek konstatēti būtiski šķēršļi pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas uzturēšanai;

7.2. ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss noteikts, pamatojoties uz spēkā esošā detālplānojumā un administratīvajā līgumā par tā īstenošanas kārtību noteikto, un šajā līgumā ielas vai ceļa īpašniekam (īpašniekiem) ir pielīgts tā uzturēšanas pienākums;

7.3. sakarā ar pašvaldības budžeta līdzekļu nepietiekamību.

8. Nodaļa informē pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas īpašnieku par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas neiekļaušanu uzturēšanas sarakstā vai izņemšanu no uzturēšanas saraksta. Šajā gadījumā pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu uztur šīs ielas vai ceļa īpašnieks (īpašnieki).

9. Pēc pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas iekļaušanas attiecīgā uzturēšanas sarakstā ar domes lēmumu, pašvaldība kļūst par tā pārvaldītāju Ceļu satiksmes likuma izpratnē. Pašvaldība uztur pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu, pilnībā sedzot ar to uzturēšanu saistītās izmaksas no pašvaldības budžeta, kā arī patstāvīgi nosaka satiksmes organizāciju, aprīkojot pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu ar nepieciešamiem satiksmes organizācijas tehniskiem līdzekļiem.

10. Pašvaldība nodrošina 2. pielikumā minēto uzturēšanas darbu veikšanu, ievērojot 3. pielikumā un 4. pielikumā attiecīgajai ceļa vai ielas uzturēšanas klasei noteiktās prasības vasaras un ziemas sezonā un atbilstoši pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem.

11. Veicot ceļa vai ielas uzturēšanu, pašvaldība nodrošina tā uzturēšanu, nepasliktinot minētās infrastruktūras esošo kvalitāti, kas tiek noteikta, veicot šo noteikumu 5. punktā noteikto apsekošanu.

III. Pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecības finansēšana

12. Pašvaldība apstiprinātā budžeta ietvaros var piedalīties pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecības izmaksu segšanā, patstāvīgi izvēloties būvdarbu veicēju un apmaksājot būvdarbus Publisko iepirkumu likumā noteiktā kārtībā šādos gadījumos:

12.1. ja pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas pārbūve vai atjaunošana ir plānota pašvaldības Attīstības programmā, lai nodrošinātu novada vienota ceļu un ielu tīkla izveidošanu vai uzturēšanu;

12.2. ja ir nepieciešams ierīkot jaunas inženierkomunikācijas – iekārtas, ierīces, ietaises, tīklus, līnijas un to piederumus.

13. Pašvaldības dalību ceļa būvniecības finansēšanā 12. punktā noteiktajos gadījumos nosaka pašvaldības dome ar atsevišķu lēmumu par finansējuma piešķiršanu.

Rēzeknes novada pašvaldības
domes priekšsēdētāja vietniece Ē. Teirumnieka
1. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Ceļa vai ielas uzturēšanas klasifikācija un pārbaudes uzskaite

1. Ceļa vai ielas (turpmāk kopā un katrs atsevišķi saukti – ceļi) uzturēšanas klasi (A, B, C, D un E) nosaka, ņemot vērā transportlīdzekļu satiksmes intensitāti:

1.1. A uzturēšanas klasi nosaka ceļiem ar transportlīdzekļu gada vidējo intensitāti virs 1000 vienībām;

1.2. B uzturēšanas klasi nosaka ceļiem ar transportlīdzekļu gada vidējo intensitāti no 500 līdz 1000 vienībām;

1.3. C uzturēšanas klasi nosaka ceļiem ar transportlīdzekļu gada vidējo intensitāti no 100 līdz 499 vienībām;

1.4. D un E uzturēšanas klasi nosaka ceļiem ar transportlīdzekļu gada vidējo intensitāti mazāk par 100 vienībām.

2. Ceļu vai to posmu sarakstus, kuros norādītas ceļu uzturēšanas klases ziemas sezonai (no 1.novembra līdz 31. martam) un vasaras sezonai (no 1. aprīļa līdz 31. oktobrim), apstiprina dome. Apstiprinātos sarakstus publicē pašvaldības mājaslapā.

3. Lai nodrošinātu netraucētu transportlīdzekļu satiksmi pa ceļiem pastāvīgos un mainīgos laikapstākļos, pašvaldība nodrošina ceļu uzturēšanu, ievērojot prasības un darbu izpildes termiņus, kas attiecīgajai ceļa uzturēšanas klasei noteikti šo noteikumu 3. pielikumā un 4. pielikumā.

4. Pastāvīgos un mainīgos laikapstākļos ceļu apsekošanu veic ne retāk kā:

4.1. uz A uzturēšanas klases ceļiem – reizi divās nedēļās;

4.2. uz B uzturēšanas klases ceļiem – reizi mēnesī;

4.3. uz C uzturēšanas klases ceļiem – reizi ceturksnī;

4.4. uz D un E uzturēšanas klases ceļiem – reizi pusgadā.

5. Ārkārtējos laikapstākļos ceļu apsekošanu, A un B uzturēšanas klases ceļiem, veic ne retāk, kā reizi divās diennaktīs, C, D un E uzturēšanas klases ceļiem – mēneša laikā.

6. Ceļu apsekošana tiek dokumentēta tehniskā stāvokļa apsekošanas žurnālā. Tajā norāda ceļa apsekošanas datumu, apsekotā ceļa nosaukumu, atklātos trūkumus, trūkuma atrašanās vietu, nepieciešamos pasākumus trūkumu novēršanai un trūkumu novēršanas termiņu.

7. Veiktos ceļu uzturēšanas darbus dokumentē ceļu uzturēšanas darbu nodošanas un pieņemšanas žurnālā. Tajā norāda ceļu nosaukumu un darbu veikšanas vietu, veikto darbu nosaukumu, mērvienību, daudzumu, izmantotos mehānismus, izlietotos materiālus un darbu veikšanas datumu.

2. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Ceļa vai ielas ikdienas uzturēšanas darbi

1. Tiek paredzēti šādi ceļa vai ielas (turpmāk kopā un katrs atsevišķi saukti – ceļi) ikdienas uzturēšanas darbi: segumu uzturēšana, ceļu kopšana, gājēju un veloceliņu uzturēšana, ceļu ikdienas uzturēšana ziemā, satiksmes organizēšana.

2. Ceļu melno segumu uzturēšana ietver:

2.1. plaisu aizliešanu ar bitumenu vai bitumena emulsiju, vai aizpildīšana ar bitumena mastiku;

2.2. bedrīšu aizpildīšanu:

2.2.1. ar karsto asfaltbetonu, izmantojot pilno vai nepilno tehnoloģiju;

2.2.2. ar melnajām šķembām un bitumenu, izmantojot nepilno tehnoloģiju;

2.2.3. ar šķembām un bitumena emulsiju, izmantojot nepilno tehnoloģiju;

2.2.4. ar auksto asfaltbetonu vai melnajām šķembām, izmantojot nepilno tehnoloģiju;

2.3. segumu tīrīšanu;

2.4. iesēdumu labošanu;

2.5. virsmas apstrādi.

3. Grants un šķembu segumu uzturēšana, uzlaboto grunts ceļu uzturēšana ietver:

3.1. ceļu klātņu planēšanu;

3.2. seguma atjaunošanu;

3.3. iesēdumu un bedru labošanu grants segumos un uzlabotos grunts ceļos;

3.4. grants, šķembu, uzlabotas grunts segumu nošļūkšanu.

4. Ceļu kopšana ietver:

4.1. izskalojumu likvidēšanu;

4.2. segto lietus ūdens novadīšanas sistēmu (drenāža, kontrolakas, lietus ūdens kolektori) tīrīšanu un kopšanu;

4.3. satiksmes drošībai bīstamu koku novākšanu.

5. Gājēju celiņu un veloceliņu uzturēšana ietver:

5.1. segumu tīrīšanu;

5.2. segumu uzturēšanu:

5.2.1. bedrīšu labošanu melnajās segās;

5.2.2. bruģakmens un plātnīšu segumu uzturēšanu;

5.2.3. grants un šķembu segumu planēšanu.

6. Ceļu ikdienas uzturēšana ziemā ietver ceļa attīrīšanu no sniega:

6.1. ceļa attīrīšanu no irdena sniega, izmantojot automobiļus un mehānismus, kas aprīkoti ar sniega lāpstām;

6.2. ceļa kaisīšana ar pretslīdes materiālu;

6.3. ceļa attīrīšanu no sniega slīpi attiecībā pret ceļa asi.

7. Satiksmes organizēšana ietver:

7.1. ceļa zīmju uzturēšanu:

7.1.1. ceļa zīmju stabu nomaiņu un uzstādīšanu;

7.1.2. ceļa zīmju nomaiņu un uzstādīšanu;

7.1.3. ceļa zīmju mazgāšanu.

7.2. brauktuves apzīmējumu atjaunošanu;

7.3. luksoforu uzturēšanu, remontu, nomaiņu un uzstādīšanu.

3. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Prasības ceļa vai ielas uzturēšanai vasarā

Nr.

p.

k.

Prasības

Uzturēšanas klase

A

B

C

D

E

Pieļaujamie rādītāji

1.

Seguma defekti, kas var radīt draudus satiksmes drošībai vai konstrukciju noturībai, jānovērš, jāapzīmē vai jānorobežo vai minētās darbības jāuzsāk nekavējoties pēc minēto defektu atklāšanas

2.

Dubļi vai netīrumi no ielas asfalta seguma jānovāc

20 diennakšu laikā

25 diennakšu laikā

netiek normēts

netiek normēts

netiek normēts

3.

Asfalta segumos bedres nedrīkst būt dziļākas par 25 mm. Atklātie trūkumi jānovērš

Izveidojoties šādām bedrēm, tās pavasarī jāaizpilda

līdz 1. jūnijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

Vēlāk izveidojušās bedres jāaizpilda līdz 30. septembrim

4.

Grants segumam jābūt līdzenam, bez bedrēm, šķērsviļņiem, risām, iesēdumiem, vaļņiem, vaļējiem akmeņiem, kas lielāki par 70 mm, un vaļējām velēnām. Šķērsslīpumam jābūt 3–5 % (virāžās – līdz 6 %). Ūdens novadīšana no nomalēm un seguma nedrīkst tikt traucēta. Atklātie trūkumi jānovērš

-

-

1 mēneša laikā

netiek normēts

netiek normēts

Grants segumus profilē vai planē pavasarī, kad zemes klātne apžuvusi pēc atkušņa, bet ne vēlāk kā

-

-

līdz 10.maijam

netiek normēts

netiek normēts

5.

Grants segumus planē rudenī pirms sala iestāšanās

-

-

netiek normēts

netiek normēts

6.

Grants seguma virsmai jābūt līdzenai, tā nedrīkst radīt autobraucējam diskomfortu

-

-

Ja laikposmā no pavasara atkušņa līdz sala iestāšanās brīdim grants segumā 30 % no apskatāmā laukuma veidojas šķērsviļņi, risas vai bedres, kas dziļākas par 60 mm, grants segums jānoplanē

-

-

1 mēneša laikā

2 mēnešu laikā

2 mēnešu laikā

7.

Grants segumā nav pieļaujami iesēdumi un bedres, kas dziļākas par 100 mm. Atklātie trūkumi jānovērš

-

-

1 mēneša laikā

2 mēnešu laikā

2 mēnešu laikā

8.

Bruģa segumā radušās bedres pavasarī jāsalabo pārbruģējot

līdz 1. jūnijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

līdz 1. jūlijam

Vēlāk izveidojušās bedres jāsalabo līdz 30. septembrim

Satiksmei bīstamās bedres jānovērš (pieļaujams cits materiāls)

10 diennakšu laikā

15 diennakšu laikā

3 nedēļu laikā

1 mēneša laikā

1 mēneša laikā

9.

Uz ceļa klātnes pēkšņi radušos satiksmi kavējošu vai satiksmes drošībai bīstamu šķēršļu norobežošana vai ceļa zīmju uzstādīšana jāuzsāk nekavējoties pēc to atklāšanas

10.

Uz ceļa klātnes pēkšņi radušos satiksmi kavējošu vai satiksmes drošībai bīstamu šķēršļu (izņemot avarējušus transportlīdzekļus vai to kravas) novēršana jāuzsāk nekavējoties pēc to atklāšanas

11.

Gūlijām un drenāžas akām jābūt tīrām, bez sanesumiem. Pavasarī tās pirmo reizi jāiztīra

līdz 1. jūnijam

līdz 1. jūnijam

netiek normēts

netiek normēts

netiek normēts

Vēlāk līdz sala iestāšanās brīdim tās jāiztīra

12.

Drenāžas vai kanalizācijas caurulēs nav pieļaujami aizsērējumi. Caurules, kurās aizsērējums ir lielāks par norādīto procentuālo daudzumu, jāiztīra

20 %; 6 nedēļu laikā

35 %; 2 mēnešu laikā

50 %; līdz ziemas sezonai

50 %; līdz ziemas sezonai

50 %; līdz ziemas sezonai

13.

Virs caurtekām nav pieļaujami tukšumi. Atklātie tukšumi nekavējoties jānorobežo vai jānovērš

14.

Ceļa zīmju stabiem vai balstiem jābūt krāsotiem pelēkā krāsā vai pārklātiem ar pelēku aizsargājošu segumu. Bojājumi, kuru laukums ir lielāks par 30 % no kopējā laukuma, vasaras sezonā jānovērš

15.

Ceļa zīmju stabi vai balsti nedrīkst būt salauzti, deformēti vai sasvērušies. Atklātie trūkumi jānovērš

3 diennakšu laikā

10 diennakšu laikā

1 mēneša laikā

netiek normēts

netiek normēts

16.

Ceļa zīmēm jāatbilst Latvijas standartu LVS 77–1:2009 "Ceļa zīmes. 1. daļa: Ceļa zīmes", LVS 77–2:2009 "Ceļa zīmes. 2. daļa: Uzstādīšanas noteikumi" un LVS 77–3:2007 "Ceļa zīmes. 3. daļa: Tehniskās prasības" prasībām

Bojātās vai nozagtās brīdinājuma, aizlieguma vai priekšrocības ceļa zīmes jāatjauno

5 diennakšu laikā

10 diennakšu laikā

15 diennakšu laikā

20 diennakšu laikā

20 diennakšu laikā

Pārējās ceļa zīmes (izņemot virzienrādītājus un informācijas zīmes) jānomaina

1 mēneša laikā

netiek normēts

netiek normēts

netiek normēts

netiek normēts

17.

Uz melnās ceļa segas jābūt horizontālajam apzīmējumam, kas atbilst Latvijas standarta LVS 85:2009 "Ceļa apzīmējumi" prasībām. Iepriekšējā apzīmējuma pēdu redzamība nav pieļaujama. Ja horizontālais apzīmējums 30 m garā posmā ir nodzisis vairāk par 50 % no tā laukuma, horizontālais apzīmējums jāatjauno līdz 31. augustam

tikai bīstamās vietās

prasību nav

prasības nav

prasības nav

4. pielikums
Rēzeknes novada pašvaldības 2024. gada 21. marta
saistošajiem noteikumiem Nr. 26
Prasības ceļa vai ielas uzturēšanai ziemā

Nr.

p.

k.

Prasības

Uzturēšanas klase

A

B

C

D

E

Pieļaujamie rādītāji

1.

Laiks brauktuves attīrīšanai no

sniega

6 stundas

12 stundas

18 stundas

netiek normēts

netiek normēts

2.

Sniega biezums uz brauktuves mainīgos laikapstākļos

60 mm

80 mm

160 mm

netiek normēts

netiek normēts

3.

Sniega sanesumu biezums uz brauktuves atsevišķās vietās sniegputenī

120 mm

160 mm

200 mm

netiek normēts

netiek normēts

4.

Uzturēšanas klases ir spēkā šādās diennakts stundās

6.00-22.00

6.00-18.00

6.00-18.00

netiek normēts

netiek normēts

Paskaidrojuma raksts
Rēzeknes novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā"

Paskaidrojuma raksta

sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā Rēzeknes novada pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā.

1.2. Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta pirmo daļu, pašvaldības nozīmes ceļš vai iela ir privātā īpašuma lietošanas tiesību aprobežojums nekustamajam īpašumam, kas noteikts sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības ikvienam to izmantot. Savukārt, atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta ceturtajai daļai, pašvaldība saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā. Pašvaldības saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu.

1.3. Pašvaldībā nav spēkā esošu saistošo noteikumu, kas reglamentē pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā, sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu. 

1.4. Ņemot vērā iepriekšminēto normatīvo aktu regulējumu, citu iespējamo alternatīvu nav, lai noteiktu kārtību, kādā Rēzeknes novada pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā un segt izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu tiesisko regulējumu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana ietekmē pašvaldības budžets izdevumu daļu, jo pašvaldība katru gadu budžetā plāno līdzekļus pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībai un uzturēšanai. Izmaksas ceļa uzturēšanai vienam kilometram gada ietvaros varētu būt EUR 605,42.

2.2. Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" ietekmē cilvēku dzīvesveidu, labsajūtu, sabiedrību kopumā, jo nodrošinās vienotu ceļu un ielu tīklu pašvaldībā un sabiedrības iespējas un tiesības to izmantot.

3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošanu netiek izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošana tieši neietekmēs cilvēku veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" skars, radot labvēlīgu uzņēmējdarbības vidi.

3.5. Ietekme uz konkurenci – saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" īstenošanu varētu atstāt ietekmi uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" piemērošanas jautājumos var vērsties Rēzekne novada pašvaldības iestādē – Centrālās pārvaldes – Atbrīvošanas alejā 95A, Rēzeknē, Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļā.

4.2. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" tiek izstrādāti pašvaldību funkcijas – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību (Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts), izpildei.

5.2. Papildu cilvēkresursu iesaiste saistošo noteikumu īstenošanā netiek paredzēta.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" izpildē iesaistītā institūcija ir pašvaldības iestādes – Centrālās pārvaldes – Saimnieciskā nodrošinājuma nodaļā.

6.2. Saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" izpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saistošie noteikumi "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītais līdzeklis saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" izdošanai ir piemērots leģitīmā mērķa sasniegšanai, nav citu saudzējošāku līdzekļu, lai sasniegtu leģitīmo mērķi un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi pašvaldības speciālistu darba grupa un atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" projekts 2024. gada 21. februārī nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Rēzeknes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.rezeknesnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai "Par Rēzeknes novada pašvaldības dalību pašvaldības nozīmes ceļu un ielu būvniecībā un uzturēšanā" projekts nosūtīts Rēzeknes novada pašvaldības pagastu un Viļānu pilsētas konsultatīvajām padomēm.

8.2. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas termiņā līdz 2024. gada 6. martam ir saņemts personas J. S. viedoklis par saistošo noteikumu "Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā" projektu.

Attiecībā uz viedokļa jautājumiem, kas skar saistošo noteikumu "Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā" projektu tiek sniegts šāds vērtējums.

1. Saistošo noteikumu "Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā" projekta sagatavots saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta ceturto daļu, kas nosaka, ka pašvaldība saistošajos noteikumos paredzētajā kārtībā piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā un pašvaldības saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu.

2. Netiek ņemts vērā izteiktais J. S. viedoklis par saistošo noteikumu "Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā" projekta Vispārīgo jautājumu daļas papildināšanai ar kritērijiem, atbilstoši kuriem tiek noteikts pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statuss un kas nosaka šo statusu:

2.1. jo saistošo noteikumu "Par kārtību, kādā pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā" projekts nosaka kārtību, kādā Rēzeknes novada pašvaldība piedalās pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecībā un uzturēšanā, kā arī kārtību, kādā pašvaldība sedz izmaksas par pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas būvniecību un uzturēšanu.

2.2. pašvaldības nozīmes ceļa vai ielas statusa noteikšana ir jau reglamentēta ar ārējo normatīvo aktu, proti, Zemes pārvaldības likuma 8.1 panta otro daļu, kas paredz, ka pašvaldības nozīmes ceļu vai ielu pašvaldība nosaka pašvaldības teritorijas plānojumā vai lokālplānojumā. Pašvaldības nozīmes ielas statusu pašvaldība var piešķirt ar atsevišķu administratīvo aktu, kam pievienots grafiskais pielikums. Pirms lēmuma pieņemšanas pašvaldība noskaidro to zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju viedokli, kuru zemes robežās atrodas pašvaldības nozīmes iela.

Rēzeknes novada pašvaldības
domes priekšsēdētāja vietniece Ē. Teirumnieka
27.03.2024