Tiesību akts: spēkā esošs
Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 3

Jelgavā 2024. gada 11. martā
Jelgavas novada iedzīvotāju padomes nolikums
APSTIPRINĀTS
ar Jelgavas novada domes
2024. gada 11. marta lēmumu Nr. 1 (prot. Nr. 4)

Izdots saskaņā ar
Pašvaldību likuma 58. panta sesto daļu
I. Vispārīgie noteikumi

1. Iedzīvotāju padome (turpmāk – Padome) ir konsultatīva institūcija, kas izveidota pēc iedzīvotāju iniciatīvas, lai nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un Jelgavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam.

2. Padomes darbības teritorija ir Jelgavas novada teritoriālā iedalījuma vienība – pagasts. Katrā Jelgavas novada pagastā var tikt izveidota 1 (viena) Padome.

3. Padomes sastāvā darbojas ne mazāk kā 5 (pieci) un ne vairāk kā 11 (vienpadsmit) locekļi. Padomes locekļu skaits var būt lielāks saskaņā ar šī nolikuma 12.16. apakšpunktu.

4. Padomes locekļu darbs nav algots.

II. Padomes kompetence

5. Padomes uzdevums ir sekmēt iedzīvotāju interešu pārstāvību Pašvaldībā šādos jautājumos:

5.1. Pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošana un sanitārā tīrība (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);

5.2. teritorijas un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

5.3. iedzīvotājiem sniedzamais kultūras piedāvājums un iespējas piedalīties kultūras dzīvē;

5.4. pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšana un atbalsts kultūras norisēm;

5.5. atbalsta sniegšana saimnieciskās darbības sekmēšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā.

6. Padome izskata no šī nolikuma 5. punktā minētajām Pašvaldības funkcijām izrietošus jautājumus, kas skar Padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses, un iesniedz lēmumu projektus izskatīšanai domē.

7. Padome sniedz Pašvaldībai savu viedokli vai redzējumu, ja Pašvaldība lūdz Padomes viedokli par izmaiņām šī nolikuma 5. punktā noteikto funkciju izpildes kārtībā un risinājums var skart Padomes darbības teritorijas iedzīvotāju intereses.

III. Padomes izveides kārtība un darbības termiņš

8. Padomes izveidi uzsāk, ja Pašvaldībā ir saņemti vismaz 5 (pieci) rakstiski ierosinājumi vai vismaz 5 (piecu) personu parakstīts iesniegums Padomes izveidei.

9. Padomes izveidi līdz Padomes ievēlēšanas brīdim organizē Pašvaldība.

10. Par Padomes locekli var būt fiziska persona, kura sasniegusi 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsonis vai tāds Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas Republikas pilsonis, bet ir reģistrēts Fizisko personu reģistrā. Viens iedzīvotājs var piedalīties tikai 1 (vienā) Padomē.

11. Par Padomes locekli nav atļauts būt domes deputātam, Pašvaldības izpilddirektoram, viņa vietniekam un attiecīgās pagasta pārvaldes vadītājam.

12. Kandidātu izvirzīšanas kārtība:

12.1. Pašvaldība izsludina pieteikšanos Padomes locekļa amatam, aicinājumu publicējot informatīvajā izdevumā "Jelgavas Novada Ziņas", oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv un informāciju izvietojot uz informatīvajiem stendiem pagastos.

12.2. Pieteikšanās paziņojumā norāda Padomes locekļu kandidātu pieteikumu iesniegšanas termiņu un kārtību.

12.3. Ja noteiktajā termiņā pieteikušos kandidātu skaits ir mazāks kā Padomē ievēlējamo minimālo locekļu skaits, Pašvaldība pagarina pieteikšanās termiņu.

12.4. Ja pēc atkārtota termiņa noteikšanas nav saņemts pietiekams pieteikumu skaits, Padomes izveidošanu atliek, līdz saņemti iedzīvotāju ierosinājumi saskaņā ar šī nolikuma 8. punktu.

12.5. Pašvaldība apkopo pretendentu pieteikumus darbībai Padomē un organizē Padomes vēlēšanas:

12.5.1. veic pārbaudi par pretendentu atbilstību nosacījumiem darbībai Padomē saskaņā ar šī nolikuma 10. un 11. punktu;

12.5.2. sagatavo Padomes locekļu kandidātu sarakstu, kurā ir norādīti kandidātu vārdi un uzvārdi;

12.5.3. publicē Padomes locekļu kandidātu sarakstu Pašvaldības informatīvajā izdevumā "Jelgavas Novada Ziņas", tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv un Pašvaldības sociālo tīklu kontos;

12.5.4. publicē informāciju par Padomes ievēlēšanas kārtību, laiku, vietu un termiņiem, un balsošanas veidlapu Pašvaldības informatīvajā izdevumā "Jelgavas Novada Ziņas", tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv un Pašvaldības sociālo tīklu kontos.

12.6. Padomes vēlēšanas ir rīkojamas ne agrāk kā 30 (trīsdesmit) dienas pēc Padomes locekļu kandidātu saraksta publiskošanas.

12.7. Par kandidātu Padomes locekļa amatam sevi var izvirzīt paši iedzīvotāji. Ja kandidāts tiek izvirzīts pēc citu iedzīvotāju iniciatīvas, tad jābūt pievienotai izvirzītā iedzīvotāja piekrišanai.

12.8. Padomes vēlēšanas notiek pagasta iedzīvotāju kopsapulcē un vēl 7 (septiņas) darba dienas pēc kopsapulces norises dienas, Pašvaldības noteiktajā kārtībā, kas tiek publicēta saskaņā ar šo noteikumu 12.5.4. apakšpunktu, un iesūtot balsošanas veidlapu ar elektronisko parakstu. Padome tiek ievēlēta, ja vēlēšanās ir piedalījušies ne mazāk kā 2% no kopējā pagasta iedzīvotāju skaita, saskaņā ar Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes datiem uz tā gada 1. janvāri, kad notiek Padomes vēlēšanas.

12.9. Padomi ir tiesīgas vēlēt fiziskās personas, kuras sasniegušas 16 gadu vecumu un ir Latvijas Republikas pilsoņi vai tādi Eiropas Savienības pilsoņi, kuri nav Latvijas Republikas pilsoņi, bet ir reģistrēti Fizisko personu reģistrā un ir deklarējušas savu dzīvesvietu Padomes darbības teritorijā.

12.10. Kopsapulces dalībnieki uzrāda personu apliecinošu dokumentu un Pašvaldības pārstāvis pārliecinās par kopsapulces dalībnieka tiesībām vēlēt saskaņā ar šī nolikuma 12.9. apakšpunktu.

12.11. Kopsapulces sākumā tiek ievēlēts kopsapulces vadītājs, protokolists un balsu skaitīšanas komisija.

12.12. Kandidātu pieteikumu veidlapu (pielikums) un balsu apkopošanu veic ar izpilddirektora rīkojumu izveidota balsu skaitīšanas komisija.

12.13. Kopsapulcē Padomes locekļu kandidāti iepazīstina iedzīvotājus ar savu viedokli par Padomes darba organizēšanu un Padomes sēdēs prioritāri izskatāmajiem jautājumiem.

12.14. Par Padomes locekļu kandidātiem balso aizklātā balsošanā, izdarot atzīmes balsošanas sarakstā pie Padomes locekļa kandidāta vārda un uzvārda. Balsošanas sarakstā jābūt atzīmētam vismaz vienam Padomes locekļa kandidātam.

12.15. Padomē ir ievēlēti tie kandidāti, kuri balsošanā saņēmuši lielāko balsu skaitu.

12.16. Ja balsošanā vairāki kandidāti saņēmuši vienādu balsu skaitu, tad Padomes sastāvā var iekļaut vairāk dalībnieku kā maksimāli noteiktais Padomes locekļu skaits, kas minēts šī nolikuma 3. punktā.

12.17. Pēc balsošanas termiņa beigām Pašvaldības tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv tiek publicēts apstiprinātais Padomes sastāvs un informācija par to, cik balsis saņēmis katrs Padomes locekļa kandidāts.

12.18. Ja Padomes locekļu skaits Padomes darbības laikā kļūst mazāks kā 3. punktā minimāli noteiktais, Padomes darbība tiek izbeigta. Atkārtotas Padomes vēlēšanas organizē ja tiek saņemti iedzīvotāju ierosinājumi saskaņā ar šī nolikuma 8. punktu.

12.19. Padomes pilnvaru termiņš ir 3 (trīs) gadi.

IV. Padomes darba organizācija

13. No Padomes locekļiem tiek ievēlēts Padomes priekšsēdētājs, priekšsēdētāja vietnieks un sekretārs.

14. Padomi vada tās priekšsēdētājs un viņa prombūtnes laikā – priekšsēdētāja vietnieks.

15. Padomes sēdes sasauc Padomes priekšsēdētājs ne retāk kā divas reizes gadā, vai biežāk, ja to pieprasa padomes vairākums.

16. Padomes sēdes gaitu protokolē Padomes sekretārs un to paraksta Padomes priekšsēdētājs. Padomes sēdes protokoli tiek nosūtīti Pašvaldībai 5 (piecu) darba dienu laikā pēc Padomes sēdes norises dienas ievietošanai Pašvaldības tīmekļvietnē.

17. Padome ir lemttiesīga, ja Padomes sēdē piedalās vismaz puse no Padomes locekļiem.

18. Padomes lēmumi tiek pieņemti, Padomes locekļiem atklāti balsojot. Ja balsu skaits ir vienāds, noteicošā ir Padomes priekšsēdētāja balss.

19. Padomes sēdes ir atklātas. Informācija par plānoto Padomes sēdi tiek ievietota Pašvaldības tīmekļvietnē vismaz 5 (piecas) darba dienas pirms Padomes sēdes, norādot Padomes sēdes norises vietu, laiku un izskatāmos jautājumus.

20. Padomes locekli var atbrīvot no pienākumu pildīšanas Padomē gadījumos, ja Padomes loceklis pats izteicis šādu vēlmi, vai arī 3 (trīs) reizes pēc kārtas nav piedalījies Padomes sēdēs bez attaisnojoša iemesla. Par Padomes locekļa atbrīvošanu lēmumu pieņem Padome.

21. Padomes sēžu organizēšanai Padome var izmantot Pašvaldības īpašumā esošās telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš saskaņojot to ar pagasta pārvaldes vadītāju.

22. Padomes locekļiem ir tiesības pārstāvēt Padomi valsts un pašvaldību institūcijās un uzņēmumos, ja tas ir saistīts ar Padomes kompetences jautājumu.

V. Kārtībā, kādā Pašvaldība izskata Padomes iesniegumus

23. Pašvaldībai ir pienākums 30 (trīsdesmit) dienu laikā izskatīt iesniegumus, kā arī tiem pievienotos lēmumprojektus, ko iesniegusi Padome, un lemt par iesnieguma tālāku virzību, nosakot par to atbildīgo Pašvaldības institūciju.

Jelgavas novada domes priekšsēdētājs M. Lasmanis
Pielikums
Jelgavas novada pašvaldības
2024. gada 11. marta 
saistošajiem noteikumiem Nr. 3
"Jelgavas novada iedzīvotāju padomes nolikums"
 
 
 
 

 

(teritorijas vienības nosaukums)

 

 

IEDZĪVOTĀJU PADOMES LOCEKĻA
KANDIDĀTA PIETEIKUMS

Vārds (vārdi)

 

Uzvārds
Personas kods

 

Izglītība (vidējā, augstākā)Latviešu valodas prasme
Dzīvesvietas adrese

 

Tālruņa numurs

 

E-pasta adrese:
Darbavieta un profesija (nodarbošanās)

 

 
Iedzīvotāju padomes kandidāta apliecinājums

Es, _________________________________________ (vārds, uzvārds), apliecinu, ka:

1) atbilstu Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem;

2) esmu iepazinies(-usies) ar Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 11. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 3 "Jelgavas novada iedzīvotāju padomes nolikums" un izprotu, ka manas kandidatūras izvērtējumam ir nepieciešama manu personas datu apstrāde, kas tiek veikta atbilstoši Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunkta prasībām, saskaņā ar Pašvaldību likuma 58. panta trešās daļas nosacījumiem;

3) ievēlēšanas gadījumā godprātīgi pildīšu iedzīvotāju padomes locekļa pienākumus saskaņā ar Pašvaldību likums un Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 11. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 3 "Jelgavas novada iedzīvotāju padomes nolikums".
  
202__.gada ________________Paraksts __________________________________
Paskaidrojuma raksts
Jelgavas novada pašvaldības 2024. gada 11. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 3 "Jelgavas novada iedzīvotāju padomes nolikums"
Paskaidrojuma raksta sadaļasNorādāmā informācija
1. Saistošo noteikumu mērķis un nepieciešamības pamatojumsSaistošo noteikumu (turpmāk – Nolikums) mērķis veicināt vietējo iedzīvotāju līdzdalību Jelgavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) funkciju īstenošanā, nodrošinātu vietējo kopienu iedzīvotāju interešu pārstāvību un Pašvaldības teritorijas attīstību, veicinot iedzīvotāju savstarpējo sadarbību un saskaņotu rīcību kopējam labumam ar Pašvaldību.

Pagasta iedzīvotāju padome (turpmāk – Padome) tiek izveidota katrā Jelgavas novada administratīvi teritoriālajā vienībā: Cenu pagastā, Elejas pagastā, Glūdas pagastā, Jaunsvirlaukas pagastā, Kalnciema pagastā, Lielplatones pagastā, Līvbērzes pagastā, Platones pagastā, Salgales pagastā, Ozolnieku pagastā, Sesavas pagastā, Svētes pagastā, Valgundes pagastā, Vilces pagastā, Vircavas pagastā un Zaļenieku pagastā, pēc brīvprātības principa un sastāv no pagasta iedzīvotājiem.

2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums, kura 58. pants paredz pašvaldībām iespēju izveidot iedzīvotāju padomes. Pašvaldību likuma 58. panta sestā daļa nosaka, ka dome izdod padomes nolikumu – saistošos noteikumus, kuros nosaka padomes izveidošanas un darbības nosacījumus, tostarp, padomes darbības teritoriju, padomes locekļu skaitu un kandidātu izvirzīšanas kārtību, padomes locekļu ievēlēšanas kārtību, termiņu, darba organizāciju un kārtību, kādā institūcijas izskata iedzīvotāju padomes iesniegumus.

2. Informācija par plānoto fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetuPadome ir sabiedriski aktīvu cilvēku grupa, kas pārstāv pagasta iedzīvotāju intereses un darbojas uz brīvprātības principiem, kā arī veido sabiedrisko domu pagastā. Padomes locekļu darbs nav algots. Padomes sēžu organizēšanai padome izmanto pašvaldības īpašumā esošas telpas, iekārtas un aprīkojumu, iepriekš to saskaņojot ar pagasta pārvaldes vadītāju. Tādējādi tiek izmantoti pašvaldības rīcībā esošie resursi un netiek radītas papildu izmaksas.
3. Informācija par plānoto sociālo ietekmi, ietekmi uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi, konkurenci pašvaldības teritorijāPozitīva sociālā ietekme, sabiedrībai tiek dota iespēja iesaistīties pašvaldības darbā.

Kandidēt padomes locekļu vēlēšanās var jebkura persona, kura atbilst Pašvaldību likuma 58. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajām prasībām.

Iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir vieglāk iesaistīties un izteikt savus ierosinājumus Pašvaldības darbā. Nolikuma pieņemšana labvēlīgi ietekmēs apkārtējo vidi – tiks gādāts par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitārās tīrības uzturēšanu, pilsētvides ainavas un esošā kultūras mantojuma saglabāšanu. Tiks dota iespēja Padomēm iesaistīties dokumentu izstrādes darba grupās attīstības plānošanas jautājumos, kas skar attiecīgo pagasta/pilsētas teritoriju.

4. Informācija par administratīvajām procedūrāmAdministratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. Pašvaldība par saviem līdzekļiem organizē padomes locekļu vēlēšanas un nodrošina padomes locekļus ar darbam nepieciešamajām telpām un iekārtām.
5. Informācija par plānoto ietekmi uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemPašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi:

1. gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu;

2. sniegt iedzīvotājiem daudzveidīgu kultūras piedāvājumu un iespēju piedalīties kultūras dzīvē, sekmēt pašvaldības teritorijā esošā kultūras mantojuma saglabāšanu un sniegt atbalstu kultūras norisēm;

3. sekmēt saimniecisko darbību pašvaldības administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu.

Padomes darbības nodrošināšanā tiek iesaistīti Pašvaldības administrācijas darbinieki, attiecīgā pagasta pārvaldes vadītājs un darbinieki. Netiek veidotas jaunas darba vietas.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuIzpildes nodrošināšanai papildu resursi nav nepieciešami. Padome sniedz pārskatu par Padomes darbu.
7. Informācija par prasību un izmaksu samērīgumu pret paredzētajiem ieguvumiem, ko

sniedz mērķa

sasniegšana

Nolikums ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
8. Informācija par veiktām konsultācijām ar privātpersonām un institūcijāmNolikums izstrādāts sadarbībā ar iedzīvotājiem, uzklausot viņu viedokļus. Notikušas darba grupas tikšanās, kurās tika vērtēti un sniegti priekšlikumi. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Jelgavas novada pašvaldības tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas. Laiks viedokļa izteikšanai bija noteikts no 2024. gada 2. februāra līdz 2024. gada 15. februārim.

Publicēšanas laikā par saistošo noteikumu projektu netika saņemti sabiedrības viedokļi.

Jelgavas novada domes priekšsēdētājs M. Lasmanis
15.03.2024