Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 31.10.2024. - ... / Spēkā esošā
Saulkrastu novada domes saistošie noteikumi Nr. SN 2/2024

Saulkrastos 2024. gada 31. janvārī
Par sociālās palīdzības pabalstiem Saulkrastu novadā
Apstiprināti Saulkrastu novada domes
2024. gada 31. janvāra sēdē (prot. Nr. 2/2024 § 36)

Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro daļu, 33. panta ceturto daļu un 36. panta piekto un sesto daļu,
likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā"
14. panta sesto daļu
(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Saulkrastu novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, pabalstu veidus, pabalstu apmēru, pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību mājsaimniecībām, kuras ir tiesīgas saņemt šos pabalstus, kā arī lēmumu par pabalstiem apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtību (turpmāk – Noteikumi).

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

2. Noteikumos lietotie termini:

2.1. ienākumus un materiālo stāvokli apliecinošs dokuments – dokuments, kas apliecina klienta ienākumus, īpašumu, uzkrājumu vai likumisko apgādnieku esamību, izsniegtos aizdevumus, kā arī noslēgtie uztura un dāvinājuma līgumi;

2.2. izdevumus apliecinošs dokuments – elektroniskā kases aparāta čeks, kredītiestādes apliecināts maksājuma uzdevums, stingrās uzskaites kvīts vai faktūrrēķins, kurā norādīts klienta vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis un samaksas apmērs, un kas ir izsniegts laika periodā, kad klientam ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;

2.3. klients –persona mājsaimniecībā un tās locekļi, kuri personīgi vai ar likumiskā pārstāvja palīdzību vēršas Saulkrastu novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Dienests) un pieprasa sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību;

2.4. līdzdarbības pienākumi – pienākumi patstāvīgu sociālo funkcionēšanas spēju uzlabošanai, kurus veic klients, savstarpēji vienojoties ar sociālo darbinieku;

2.5. maznodrošināta mājsaimniecība mājsaimniecība, kurai piešķirts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, saskaņā ar šo Noteikumu 5., 6. punktā noteikto;

2.6. trūcīga mājsaimniecība – mājsaimniecība, kurai Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma un Ministru kabineta noteiktā kārtībā Dienests ir piešķīris trūcīgas mājsaimniecības statusu un par to ir izsniedzis noteikta parauga izziņu;

2.7. pabalsts – naudas vai mantiskais pabalsts, ko piešķir mājsaimniecībai, kurai trūkst līdzekļu pamatvajadzību nodrošināšanai, izvērtējot personas un tās ģimenes locekļu materiālos resursus;

2.8. pamatvajadzības – ēdiens, apģērbs, mājoklis, veselības aprūpe, obligātā izglītība;

2.9. ienākumu mediāna – minimālo ienākumu sliekšņi sociālās palīdzības sniegšanai, ko nosaka procentuālā apmērā noapaļotus līdz veseliem euro no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

3. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt pašvaldības sociālās palīdzības sistēmu, kas nodrošina finansiālu atbalstu Saulkrastu novadā deklarētām un faktiski dzīvojošām mājsaimniecībām ar zemiem ienākumiem mājsaimniecībām, lai apmierinātu viņu pamatvajadzības un veicinātu viņu līdzdarbību savas situācijas uzlabošanā.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

4. Vienojoties ar klientu, pabalstu, izņemot garantētā minimālā ienākuma pabalstu (turpmāk – GMI pabalsts), var izmaksāt naudā vai pabalsta summas apmērā apmaksāt pakalpojumus (preces), kas nepieciešami, lai apmierinātu mājsaimniecības personu pamatvajadzības.

5. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 70 procenti no ienākumu mediānas, piemērojot koeficientu "1" pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un "0,7" pārējām personām.

6. Trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu nosaka atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" noteiktajam.

7. Mājsaimniecības atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam Dienests novērtē pēc iesnieguma saņemšanas, izvērtējot personas ienākumus un materiālos resursus, atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu.

II. Pabalstu veidi

8. Normatīvajos aktos noteiktie pašvaldības pamata sociālās palīdzības pabalsti:

8.1. GMI pabalsts;

8.2. mājokļa pabalsts;

8.3. (svītrots ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024).

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

9. Dienests ir tiesīgs izmaksāt papildus sociālās palīdzības pabalstus:

9.1. pabalsts medicīnas pakalpojumu apmaksai;

9.2. pabalsts bērna izglītībai un audzināšanai;

9.3. pabalsts krīzes situācijā.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

III. Garantētā minimālā ienākuma pabalsts

10. Pašvaldībā noteiktais garantētais minimālais ienākumu slieksnis vienai personai mājsaimniecībā atbilst Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajam slieksnim.

11. Pabalstu piešķir mājsaimniecībai, kurai piešķirts trūcīgas mājsaimniecības statuss, kurai trūkst līdzekļu pamatvajadzību nodrošināšanai un kura pilda šajos Noteikumos noteiktos līdzdarbības pienākumus.

12. GMI pabalstu aprēķina, piešķir Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

13. (Svītrots ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

IV. Mājokļa pabalsts

14. Pabalstu piešķir mājsaimniecībai, kura deklarēta Saulkrastu novadā un dzīvo atbilstoši deklarētajai adresei, vai kura ir noslēgusi īres līgumu par dzīvojamās platības īri Saulkrastu novadā un ir deklarējusi dzīvesvietu Saulkrastu novadā.

15. Mājokļa pabalsts ietver šādas izdevumu pozīcijas:

15.1. dzīvojamo telpu īre,

15.2. apsaimniekošana,

15.3. apkure,

15.4. kurināmais (malka, ogles, briketes, granulas u.c.),

15.5. aukstais un karstais ūdens,

15.6. ūdens zudumi,

15.7. gāze,

15.8. elektroenerģija,

15.9. kanalizācija,

15.10. atkritumu izvešana,

15.11. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas energoefektivitātes pasākumu veikšana,

15.12. zemes nomas maksa,

15.13. nekustamā īpašuma nodokļa samaksa normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ņemot vērā personai noteiktos nodokļu atvieglojumus,

15.14. izdevumi par mājokļa apdrošināšanu,

15.15. asenizācijas pakalpojumi,

15.16. ūdens skaitītāju uzstādīšana vai pārbaude,

15.17. gāzes balonu iegāde,

15.18. telekomunikācijas (internets, televīzija, telefons),

15.19. dūmvadu tīrīšana.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

16. Mājokļa pabalsta saņemšanas, aprēķināšanas un piešķiršanas kārtība ir noteikta Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un 2020. gada 17. decembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 809 "Par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu".

17. Mājokļa pabalstu kurināmā iegādei pārskaita uz pakalpojuma sniedzēja norādīto bankas kontu vai izmaksā personai, vienā vai vairākās reizēs kalendārā gada laikā, pārskaitot pabalstu uz personas norādīto kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

V. Vienreizējs pabalsts krīzes situācijā

18. Pabalstu krīzes situācijā piešķir, neizvērtējot mājsaimniecības ienākumus, bet, novērtējot situāciju, kurā mājsaimniecība katastrofas vai citu no mājsaimniecības gribas neatkarīgu apstākļu dēļ pati saviem spēkiem nespēj nodrošināt savas pamatvajadzības un tai ir nepieciešama psihosociāla vai materiāla palīdzība.

19. Pabalstu piešķir, ja personas iesniegums saņemts ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc krīzes situācijas rašanās.

20. Pabalstu krīzes situācijā, ja persona palikusi bez iztikas līdzekļiem, izmaksā nekavējoties pārtikas talonu veidā (līdz 10 taloniem vienā reizē). Viena pārtikas talona vērtība ir 5 (pieci) euro.

21. Dabas katastrofas vai cilvēku izraisītās (antropogēnās) katastrofas gadījumā, pamatojoties uz faktu apliecinošiem dokumentiem (izziņa, lēmums u.c.) pabalstu piešķir divu valstī noteikto minimālo mēnešalgu apmērā, ņemot vērā iepriekš neparedzamo apstākļu radīto zaudējumu sekas, un tikai tajos gadījumos, ja klientam nepienākas cits valsts noteiktais pabalsts, apdrošināšanas atlīdzība vai tas ir nepietiekams minimālo nepieciešamo izdevumu segšanai.

22. Citos no personas gribas neatkarīgu apstākļu radītos krīzes gadījumos pirms lēmuma pieņemšanas Dienesta sociālā darba speciālists veic mājsaimniecības spēju nodrošināt pamatvajadzības izvērtējumu un sagatavo atzinumu, Dienests pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu. Pabalsta apmēru nosaka atbilstoši valstī noteiktajam trūcīgas mājsaimniecības statusa līmenim, nepārsniedzot faktiskos izdevumus. Pabalstu izmaksā pārskaitījuma veidā pabalsta saņēmējam vai pārskaita pakalpojuma sniedzējam, pamatojoties uz krīzes situāciju apliecinošiem dokumentiem (piemēram, izziņas, rēķini u.c.).

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

23. Pabalsts personas sociālās funkcionēšanas spēju saglabāšanai ietver tehniskā palīglīdzekļa iegādi, ja tehniskais palīglīdzeklis nav iekļauts valsts apmaksāto tehnisko palīglīdzekļu sarakstā. Pabalstu piešķir valstī noteiktās minimālās darba algas apmērā, bet nepārsniedzot faktiskos izdevumus. Pabalstu izmaksā pārskaitījuma veidā pabalsta saņēmējam vai pārskaita pakalpojuma sniedzējam, pamatojoties uz krīzes situāciju apliecinošiem dokumentiem (piemēram, izziņas, rēķini u.c.).

VI. Pabalsts medicīnas pakalpojumu samaksai

23.1 Pabalstu medicīnas pakalpojumu samaksai piešķir trūcīgām un maznodrošinātām mājsaimniecībām.

(Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošo noteikumu Nr. SN 16/2024 redakcijā)

24. Pabalstu medicīnas pakalpojumu samaksai piešķir kopsummā līdz 200 euro gadā vienai personai mājsaimniecībā. Pabalstu piešķir par: ārstēšanās izdevumiem, medikamentiem, optiskajām brillēm, zobu protezēšanu, zobārstniecības pakalpojumiem (tikai pilngadību sasniegušām personām).

25. Pabalstu medicīnas pakalpojumu samaksai par endoprotezēšanas operācijas izdevumiem piešķir ne biežāk kā vienu reizi divos gados, nepārsniedzot 700,00 euro apmēru vienai personai mājsaimniecībā. Šajā punktā noteiktais pabalsts netiek summēts ar 24. un 26. punktā noteiktajiem pabalstiem.

26. Pabalstu medicīnas pakalpojumu samaksai par ārstēšanos no alkohola, narkotisko vielu vai azartspēļu atkarības piešķir, nepārsniedzot 250,00 euro gadā vienai personai mājsaimniecībā. Šajā punktā noteiktais pabalsts netiek summēts ar 24. un 25. punktā noteiktajiem pabalstiem.

27. Lai saņemtu pabalstu medicīnas pakalpojumu samaksai, personai vai tās likumiskajam pārstāvim jāiesniedz šādi dokumenti:

27.1. iesniegums;

27.2. ārstniecības iestādes pēdējo sešu mēnešu laikā izsniegts rēķins vai stingrās uzskaites maksājuma kvīts, kurā ir norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods;

27.3. aptiekas pēdējo sešu mēnešu laikā izsniegts izdevumus apliecinošs dokuments, kurā norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

VII. Pabalsts bērna izglītībai un audzināšanai

28. Saulkrastu novadā deklarēto trūcīgo un maznodrošināto mājsaimniecībām piešķir pabalstu bērna izglītībai un audzināšanai:

28.1. uzsākot mācību gadu līdz 50,00 euro apmēram par katru bērnu, kas apmeklē izglītības iestādi pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpē. Pabalstu izmaksā vienu reizi gadā, pamatojoties uz personas iesniegumu, kas iesniegts Dienestā ne vēlāk kā līdz katra gada 30. septembrim. Iesniegumam pievieno skolas piederumu un apģērba iegādes izdevumu apliecinošu dokumentu, kas ir izsniegts pēdējo trīs mēnešu laikā, un kurā ir norādīts personas vārds, uzvārds un personas kods;

28.2. brīvpusdienām vispārizglītojošā skolā. Brīvpusdienas ar Dienesta lēmumu piešķir uz vienu mācību gadu. Lēmums stājas spēkā ar nākamo dienu pēc Dienesta sēdes. Apmaksa tiek veikta katru mēnesi saskaņā ar ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja rēķinu;

28.3. ēdināšanas izdevumiem bērnam pirmskolas izglītības iestādē 100 % apmērā, laika periodam, kurā personai ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

VIII. Pabalstu piešķiršanas kārtība

29. Pabalstu piešķir, pamatojoties uz klienta iesniegumu, kuru parakstot, pilngadīgā persona mājsaimniecībā atļauj Dienestam izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par sevi un mājsaimniecības locekļiem.

30. Mutvārdos izteiktu iesniegumu darbinieks privātpersonas klātbūtnē noformē rakstveidā, un klients to paraksta. Iesniegumā norāda vēlamās palīdzības vai pabalsta veidu. Klients kopā ar sociālā darba speciālistu aizpilda iztikas līdzekļu deklarāciju un iesniedz visu mājsaimniecības personu ienākumu un materiālo stāvokli apliecinošus dokumentus, ja Dienestam šīs ziņas nav pieejamas.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

31. Dienests pārbauda sniegto ziņu patiesumu, izskatot iesniegtos dokumentus, novērtējot klienta dzīves apstākļus, pieprasot ziņas no valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī citām juridiskām vai fiziskām personām.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

32. Dienests viena mēneša laikā pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu. Ja pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt pabalstu, Dienests par pieņemto lēmumu rakstiski informē klientu.

(Grozīts ar Saulkrastu novada domes 25.09.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. SN 16/2024)

IX. Klienta pienākumi, atbildība un līdzdarbība

33. Klientam ir pienākums aktīvi iesaistīties savas problēmas risināšanā.

34. Dienests, noslēdzot vienošanos ar klientu, var noteikt šādus līdzdarbības pienākumus:

34.1. ziņot par apstākļu, kuri nosaka sociālās palīdzības pabalstu saņemšanu vai par kuriem iepriekš sniegtas ziņas, maiņu;

34.2. uzrādīt pieprasītos dokumentus īpašuma, naudas uzkrājumu un ienākumu esamības novērtēšanai;

34.3. personīgi ierasties Dienestā, lai vienotos par pasākumiem, kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai par sociālās palīdzības sniegšanu;

34.4. apmeklēt ārstu, lai veiktu medicīnisko izmeklēšanu, ja tas nepieciešams lēmuma pieņemšanai;

34.5. piekrist ārstēšanai un atveseļošanās pasākumiem, ja persona vēlas saņemt sociālo palīdzību sakarā ar slimību vai invaliditāti, un, ja paredzams, ka tas uzlabos minētās personas veselības stāvokli vai novērsīs tā pasliktināšanos;

34.6. iesaistīties individuālā sociālā rehabilitācijas plāna izpildē.

35. Ja klients ir sniedzis nepatiesas ziņas par savu materiālo stāvokli vai atsakās veikt līdzdarbības pasākumus, klientam var tikt atteikta sociālās palīdzības pabalsta piešķiršana.

X. Lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzības kārtība

36. Dienesta pieņemto lēmumu var apstrīdēt Saulkrastu novada domē.

37. Saulkrastu novada domes pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

XI. Noslēguma jautājumi

38. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Saulkrastu novada domes 2021. gada 28. jūlija saistošie noteikumi Nr. SN 5/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Saulkrastu novadā".

Saulkrastu novada domes priekšsēdētājs N. Līcis
31.10.2024