Tiesību akts: spēkā esošs
Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2023/24

Aizkrauklē 2023. gada 21. decembrī
Par Aizkraukles novada pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību
APSTIPRINĀTI
ar Aizkraukles novada domes 2023. gada 21. decembra
sēdes lēmumu Nr. 832 (prot. Nr. 19, 6. p.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Aizkraukles novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) piešķir stipendiju studentam vai rezidentam, stipendijas piešķiršanas apmēru, kritērijus, kā arī līguma noslēgšanas kārtību.

2. Pašvaldības stipendija tiek piešķirta ar mērķi veicināt augsti kvalificētu speciālistu piesaisti Pašvaldībā, lai ilgtermiņā nodrošinātu Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanu un Aizkraukles novada attīstību.

3. Pašvaldības dome, pamatojoties uz pašvaldības iestāžu, aģentūru vai kapitālsabiedrību, vai privātpersonām, kuras sniedz sabiedrībai nozīmīgus pakalpojumus iesniegumu, par nepieciešamajiem speciālistiem, kā arī, plānojot pašvaldības funkciju nodrošināšanas attīstību, ar lēmumu nosaka stipendiju piešķiršanai atbalstāmās profesionālās studiju specialitātes un nepieciešamo speciālistu skaitu, kuriem plānots piešķirt stipendijas.

4. Pašvaldības budžetā paredzēto līdzekļu ietvaros stipendiju piešķir:

4.1. studentam, kurš studē Latvijas valsts akreditētās izglītības iestādēs, apgūstot akreditētu izglītības programmu kādā no Pašvaldības domes lēmumā noteiktajām atbalstāmajām specialitātēm;

4.2. rezidentam, kurš iegūst izglītību saskaņā ar akreditētām rezidentūras izglītības programmām medicīnā kādā no Pašvaldības domes lēmumā noteiktajām atbalstāmajām specialitātēm un ir noslēdzis līgumu ar Pašvaldību vai tās administratīvajā teritorijā esošu veselības aprūpes iestādi/kapitālsabiedrību.

II. Stipendijas piešķiršanas kritēriji un apmērs

5. Pretendents ir tiesīgs pretendēt uz stipendiju, ja viņš atbilst vienam no šādiem kritērijiem:

5.1. pretendents ir īsā cikla profesionālās augstākās izglītības (koledžas līmeņa studiju), vai pirmā cikla augstākās izglītības studiju (bakalaura līmeņa studiju) programmu pēdējā kursa students;

5.2. rezidents medicīnā.

6. Saistošo noteikumu 5. punktā noteiktie kritēriji nav piemērojami tiem pretendentiem, ar kuriem līdz 2023. gada 31. decembrim ir noslēgts un spēkā esošs līgums par stipendiju izmaksu.

7. Stipendija tiek piešķirta tikai tādam pretendentam, kurš atbilst šajos saistošajos noteikumos noteiktajiem stipendiju piešķiršanas kritērijiem, Pašvaldības domes noteiktajām atbalstāmajām profesionālajām studiju specialitātēm un ir iesniedzis visus saistošo noteikumu 16. punktā noteiktos pretendenta izvērtēšanai nepieciešamos dokumentus.

8. Gadījumā, ja Pašvaldībai nav pieejams finansējums, lai piešķirtu stipendijas visiem pretendentiem, kas atbilst saistošajos noteikumos noteiktajiem kritērijiem, Pašvaldība var noteikt prioritārās specialitātes, priekšroku dodot tam pretendentam, kuram ir augstāks vidējais sekmju vērtējums iepriekšējā studiju gadā.

9. Pretendentam mēnesī tiek piešķirta stipendija šādā apmērā:

9.1. īsā cikla profesionālās augstākās izglītības un pirmā cikla augstākās izglītības studiju programmās studējošajiem – līdz 50 % (piecdesmit procentiem) no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas stipendijas piešķiršanas brīdī;

9.2. rezidentūrā studējošajiem – līdz 100 % (simts procentiem) no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas stipendijas piešķiršanas brīdī;

9.3. kā papildus atbalstu stipendiātam var piešķirt novada darbinieka veselības apdrošināšanas polisi Pašvaldības noteiktajā apjomā.

10. No piešķirtās stipendijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Pašvaldība ietur noteiktos obligātos nodokļu un nodevu maksājumus.

11. Pretendents var saņemt tikai vienu Pašvaldības finansējuma atbalsta veidu – pretendentam Pašvaldības stipendiju nepiešķir, ja pretendents jau saņem Pašvaldības finansējumu studiju maksas segšanai.

12. Pašvaldība piešķir un izmaksā stipendiju neatkarīgi no tā, vai pretendents saņem valsts piešķirto stipendiju.

13. Stipendija pretendentam tiek piešķirta uz atlikušo studiju laiku.

14. Stipendijas izmaksa tiek pārtraukta uz laiku, kad pretendents atrodas akadēmiskajā atvaļinājumā.

III. Stipendijas piešķiršanas kārtība

15. Ar Pašvaldības domes lēmumu apstiprināta Aizkraukles novada pašvaldības komisija (turpmāk – komisija) izvērtē pretendentu pieteikumus un tiem pievienotos dokumentus un sagatavo lēmuma projektu par stipendiju piešķiršanu.

16. Pretendents personiski iesniedz Aizkraukles novada Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā (Lāčplēša ielā 1, Aizkrauklē, Aizkraukles novadā) vai iesūta elektroniska dokumenta veidā (ar drošu elektronisko parakstu parakstītu) uz oficiālo elektronisko adresi vai e-pasta adresi: dome@aizkraukle.lv šādus dokumentus:

16.1. pieteikums (1. pielikums), kurā norādīts pretendenta vārds, uzvārds, adrese, e-pasta adrese un tālrunis, izglītības iestāde, tās adrese, e-pasta adrese un tālrunis, fakultāte, tās adrese, e-pasta adrese un tālrunis, studiju programmas nosaukums, tās ietvaros iegūstamās specialitātes (kvalifikācijas, profesijas) nosaukums, studiju programmas uzsākšanas un paredzamais beigšanas datums;

16.2. iepriekšējās izglītības dokumenta kopija un sekmju izraksts, ja Pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati;

16.3. izziņa no izglītības iestādes, kas apliecina, ka pretendents apgūst studiju programmu šajā izglītības iestādē, norādot specialitāti (kvalifikāciju, profesiju), kuru pretendents apgūst studiju programmas ietvaros, studiju programmas uzsākšanas un paredzamo beigšanas datumu, ja Pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati;

16.4. izziņa no izglītības iestādes par pretendenta sekmju vērtējumu katrā mācību priekšmetā pēdējā pabeigtajā studiju gadā, ja Pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati;

16.5. izglītības iestādes un citu institūciju rekomendācijas vai raksturojumus;

16.6. pretendenta parakstīts apliecinājums (2. pielikums), ka stāsies darba tiesiskajās attiecībās studiju laikā vai pēc studiju pabeigšanas ar Pašvaldību vai tās izraudzīto darba devēju un veiks noteikto darbu specialitātē vismaz 3 (trīs) gadus pēc studiju programmas pabeigšanas, un darba devēja apliecinājums par darba tiesisko attiecību nodibināšanu ar stipendiātu studiju laikā vai pēc studiju pabeigšanas.

17. Visiem iesniedzamajiem dokumentiem jābūt sagatavotiem latviešu valodā vai svešvalodās iesniegtiem dokumentiem jābūt pievienotam normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā apliecinātam tulkojumam valsts valodā.

18. Komisija vērtē tikai tos pretendentu pieteikumus, kuru iesniegtie dokumenti pilnībā atbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām. Tie pretendentu iesniegumi, kuri neatbilst šajos saistošajos noteikumos noteiktajām prasībām, netiek izskatīti un Komisija informē pretendentu par tā iesnieguma neizskatīšanas iemesliem un nosaka termiņu trūkumu novēršanai

19. Komisijai ir tiesības nepieciešamības gadījumā uzaicināt pretendentu uz Komisijas sēdi.

20. Lēmumu par stipendijas piešķiršanu un/vai atmaksāšanu pieņem Pašvaldības Dome.

21. Par stipendijas piešķiršanu pretendents slēdz līgumu ar pašvaldību un potenciālo darba devēju – iestādi vai kapitālsabiedrību, līgumā nosakot piešķirtās stipendijas apmēru un izmaksas kārtību, līdzēju atbildību un saistības, tai skaitā nostrādāt konkrētajā pašvaldības iestādē/kapitālsabiedrībā vismaz 3 (trīs) gadus pēc studiju pabeigšanas, līguma izbeigšanas kārtību.

22. Pretendents, kuram piešķirta stipendija, ne retāk kā reizi 6 (sešos) mēnešos iesniedz Pašvaldībā izziņu no izglītības iestādes, kas apliecina, ka Pretendents sekmīgi turpina apgūt studiju programmu un izpildījis studiju plānu, ja Pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati. Attiecīga izziņa jāiesniedz sākoties 2. semestrim par studiju turpināšanu, savukārt gada beigās jāiesniedz apliecinājums par mācību gada noslēgšanos.

23. Stipendijas piešķiršanai atkārtoti nevar pretendēt, ja students no izglītības iestādes ir atskaitīts par nesekmību.

24. Pretendentam izmaksātā stipendija ir jāatmaksā pilnā apmērā, ja:

24.1. pretendents izbeidz studijas studiju programmā, neiegūstot noteikto specialitāti;

24.2. pretendents pārtrauc studijas studiju programmā uz laiku, kas ir ilgāks par 2 (diviem) gadiem;

24.3. pretendents nepilda ar Pašvaldību noslēgtā līguma par stipendijas piešķiršanu noteikumus;

24.4. pretendents sniedzis Pašvaldībai nepatiesas ziņas;

24.5. pretendents kādā no Pašvaldības iestādēm vai kapitālsabiedrībām nav faktiski veicis darbu specialitātē, kura norādīta saistošo noteikumu 16.1. apakšpunktā noteiktajā iesniegumā, vismaz 3 (trīs) gadus pēc studiju programmas pabeigšanas. Laikā, kurā faktiski ir veikts darbs, netiek ieskaitīts laiks, kurā pretendents ilgāk kā divus mēnešus neveic darbu, tostarp arī kādu attaisnojošu iemeslu dēļ, piemēram, bērna kopšanas atvaļinājums, pārejoša darbnespēja u.tml.

25. Pieteikšanās uz iespēju saņemt stipendiju tiek izsludināta ar atsevišķu domes lēmumu, ņemot vērā nepieciešamību pēc speciālistu piesaistes Pašvaldībā.

IV. Noslēguma jautājumi

26. Saistošie noteikumi stājas spēkā 2024. gada 1. martā.

27. Ar saistošo noteikumu spēkā stāšanos atzīt par spēku zaudējušiem Aizkraukles novada domes 2022. gada 20. oktobra saistošos noteikumus Nr. 2022/32 "Par Aizkraukles novada pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību".

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums
1. pielikums
Aizkraukles novada pašvaldības
2023. gada 21. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/24
PIETEIKUMS

Aizkraukles novada pašvaldībai

Informācija par pretendentu
Vārds 
Uzvārds 
Personas kods: 
Deklarētās dzīvesvietas adrese un adrese, uz kuru paziņojams (ja atšķiras no deklarētās) 
Tālrunis 
E-pasts 
Bankas konta numurs stipendijas izmaksai 
Informācija par studijām 
Iegūstamā kvalifikācija 
Zinātniskais grāds 
Studiju programmas nosaukums 
Augstākās izglītības iestāde, fakultāte
(Iestādes adrese, valsts, kontakti)
 
Studiju uzsākšanas gads augstākās izglītības iestādē 
Paredzamais studiju ilgums 
Pievienojamie dokumenti
Iepriekšējās izglītības dokumenta kopiju un sekmju izraksts
Izglītības iestādes izziņa par studiju faktu
Sekmju izraksts par iepriekšējo studiju periodu (izņemot 1. studiju gada 1. semestra studentiem)
Apliecinājums (2. pielikums) par stāšanos darba vai citās nodarbinātības tiesiskajās attiecībās pēc studiju pabeigšanas ar saistošo noteikumu 3. punktā minētajām institūcijām, kapitālsabiedrībām, privātpersonām.
Saistošo noteikumu 3. punktā minētās institūcijas, kapitālsabiedrības vai privātpersonas izsniegts dokuments, kas apliecina darba vai citu tiesisko attiecību nodibināšanu par stipendiāta nodarbinātību studiju laikā vai pēc studiju pabeigšanas.

Informācija par datu apstrādi:

Aizkraukles novada pašvaldība veiks Jūsu norādītās personas datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti.

Ar Aizkraukles novada datu privātuma politiku var iepazīties pašvaldības tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv.

Jūsu personas datu apstrādes mērķis ir pašvaldības stipendijas speciālistu piesaistei pieteikumu izvērtēšana un stipendiju piešķiršana, un stipendiju līguma noslēgšana un izpilde.

 
(paraksts un paraksta atšifrējums)
  
20__. gada ___ . _____________ 
 (vietas nosaukums)
2. pielikums
Aizkraukles novada pašvaldības
2023. gada 21. decembra
saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/24
APLIECINĀJUMS
Es 
 (personas vārds, uzvārds)
  
 (personas kods)

 ar savu parakstu apliecinu, ka esmu iepazinusies/-ies ar visu informāciju, kas attiecas uz Aizkraukles novada pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību. Stipendijas piešķiršanas gadījumā pēc kvalifikācijas iegūšanas apņemos stāties darba vai citās līgumiskās attiecībās ar pašvaldību vai citu saistošajos noteikumos minēto publisko vai privāto tiesību juridisko personu, vai uzsākt saimniecisko vai uzņēmējdarbību vai privātpraksi, nodrošinot savas specialitātes pakalpojumu pieejamību Aizkraukles novada pašvaldības administratīvajā teritorijā. Minēto saistību neizpildes gadījumā, apņemos atmaksāt pašvaldības budžetā man izmaksāto stipendiju.

 
(paraksts un paraksta atšifrējums)
  
20__. gada ___ . _____________ 
 (vietas nosaukums)
Aizkraukles novada domes 2023. gada 21. decembra saistošo noteikumu Nr. 2023/24 "Par Aizkraukles novada pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums: 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir sekmēt Aizkraukles novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) noteikto speciālistu piesaisti un to sniegto pakalpojumu pieejamību pašvaldības institūcijās un kapitālsabiedrībās, kurās pašvaldībai pieder kapitāldaļas vai kurām deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšana, vai pie citām privātpersonām, kuras sniedz sabiedrībai nozīmīgus pakalpojumus.

1.2. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai piesaistītu kvalificētus speciālistus, vienlaikus sekmējot saimnieciskās darbības attīstību un ar pašvaldības autonomajām funkcijām saistītu pakalpojumu, īpaši veselības aprūpes pieejamību un ilgtspējīgu attīstību Aizkraukles novadā. Tādēļ, noslēdzot stipendijas līgumu, stipendiāts pēc kvalifikācijas iegūšanas apņemas nodibināt nodarbinātības vai cita veida tiesiskās attiecības, vai jebkādā citā saimnieciskās vai uzņēmējdarbības formā nodrošināt savas specialitātes pakalpojumus Aizkraukles novada iedzīvotājiem.

1.3. Šobrīd spēkā ir Aizkraukles novada domes saistošie noteikumi Nr. 2022/32 "Par Aizkraukles novada pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību". Saskaņā ar Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Izvērtējot saistošo noteikumu saturu, izstrādāta jauna saistošo noteikumu redakcija, kas noteic pašvaldības stipendiju piešķiršanas kārtību.

1.4. Saistošos noteikumos noteikts, ka dome, ar lēmumu nosaka stipendiju piešķiršanai atbalstāmās profesionālās studiju specialitātēs un nepieciešamo speciālistu skaitu, kā arī izsludina pieteikšanos uz iespēju saņemt stipendiju .

1.5. Saistošos noteikumos tāpat noteikti kritēriji, kuri tiek ņemti vērā piešķirot stipendiju.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu: Saistošo noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros, plānojot izdevumus iepriekšējā gada apmērā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci: 3.1. Ar saistošajiem noteikumiem tiek veicināta studējošo atgriešanās pēc studijām Aizkraukles novadā, uzlabota veselības aprūpes un citu sabiedrībai nozīmīgu pakalpojumu pieejamība un kvalitāte iedzīvotājiem.

3.2. Prognozējams, ka jauno speciālistu piesaiste uzlabos cilvēku veselību, ņemot vērā, ka ilgtermiņā paaugstināsies kvalificētu speciālistu pieejamība, kā arī tiks nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā – stipendiātiem tiek nodrošinātas vienlīdzīgas tiesības un iespējas stipendijas saņemšanā.

3.3. Ar saistošiem noteikumiem netiks radītas jaunas tiesības vai uzlikti jauni pienākumi iedzīvotājiem. Saistošie noteikumi uzliek pienākumu stipendiju saņēmējiem nodrošināt veselības u.c. pakalpojumu pieejamību Aizkraukles novadā.

3.4. Saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa ir izglītojamie. Saistošie noteikumi netiešā veidā skar arī pašvaldības kapitālsabiedrības un citas privātpersonas, kuras sniedz sabiedriski nozīmīgus pakalpojumus pašvaldības atbalstītajās jomās, neuzliekot tām jaunus pienākumus, neierobežojot pakalpojumu sniegšanu un nodrošinot vienādas tiesības un iespējas. Speciālistu piesaiste veicina kvalificētu speciālistu atgriešanos Aizkraukles novadā un cilvēkresursu pieejamību kapitālsabiedrībām, kas sniedz pakalpojumus pašvaldības autonomo funkciju jomās.

3.5. Saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības vidi un neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām: Saistošie noteikumi nosaka studējošo kategorijas, kurām ir tiesības pretendēt uz Aizkraukles novada pašvaldības stipendijām, tās apmēru, stipendijas piešķiršanas un izmaksāšanas nosacījumus, stipendijas izmaksas apturēšanas un atmaksāšanas nosacījumus, kā arī līguma noslēgšanas kārtību.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem: 5.1. Saistošie noteikumi ir izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 6. un 12. punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju – veselības aprūpes nodrošināšanas un saimnieciskās darbības sekmēšanas īstenošanai.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā – Stipendiju piešķiršanas un vērtēšanas komisijas locekļi. Komisijai jauni pienākumi un uzdevumi netiek uzlikti, jaunas darba vietas netiek veidotas.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu: 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas ir Aizkraukles novada pašvaldības dome, pašvaldības iestādes, kapitālsabiedrības un citas atbilstošās nozares institūcijas, kuru kompetencē ietilpst pašvaldībai nepieciešamo speciālistu piesaiste.

6.2. Papildu resursi saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, un tās rīcība ir atbilstoša.

7.3. Saistošie noteikumi neuzliek indivīdam pamattiesību ierobežojošus pienākumus.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2023. gada 27. novembra līdz 2023. gada 11. decembrim publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aizkraukle.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.

Par saistošo noteikumu projektu netika saņemti viedokļi.

Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs L. Līdums
01.03.2024