1. Apstiprināt Organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas plānu 2023.–2025. gadam (turpmāk – plāns).
3. Plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām plāna pasākumus 2023. un 2024. gadā īstenot no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plānā paredzēto pasākumu nodrošināšanai Iekšlietu ministrijai 2025. gadā 3 434 386 euro apmērā, 2026. gadā 2 579 026 euro apmērā, 2027. gadā 674 026 euro apmērā, 2028. gadā un turpmāk katru gadu 665 026 euro apmērā, Finanšu ministrijai 2025. gadā 196 200 euro apmērā, 2026. gadā 151 200 euro apmērā un 2027. gadā 174 200 euro apmērā un Tieslietu ministrijai 2025. gadā 170 000 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk katru gadu 70 000 euro apmērā izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta finansējums plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirts vai tiek piešķirts daļēji, plāna izpildē iesaistītajām institūcijām nodrošināt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kuriem valsts budžeta līdzekļu finansējums ir pietiekams. Ja nepieciešams, iesaistītajām ministrijām izskatīt iespēju iesniegt pieteikumus Tieslietu ministrijas pamatbudžeta programmas "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu konfiskācijas fonds" finanšu līdzekļu izmantošanai.
4. Plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām līdz 2026. gada 31. martam iesniegt Iekšlietu ministrijā informāciju par plānā paredzēto pasākumu izpildi.
5. Iekšlietu ministrijai, ņemot vērā plāna īstenošanā iesaistīto institūciju iesniegto informāciju, sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2026. gada 31. maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par plānā paredzēto pasākumu izpildi.
Izmantotie saīsinājumi
AFCOS – Eiropas Savienības finanšu interešu aizsardzības koordinācijas dienests
ARO – Noziedzīgi iegūtu līdzekļu atguves dienests – starptautiski "Asset recovery office"
EMPACT – Eiropas daudznozaru platforma pret noziedzības draudiem
ES – Eiropas Savienība
FIB – Federālais izmeklēšanas birojs
FID – Finanšu izlūkošanas dienests
FIDR – Valsts policijas īstenotais projekts "Inovatīvu proaktīvu instrumentu izstrāde un pielietošana, apkarojot narkotiku kontrabandas organizācijas ES Dalībvalstīs"
ĢP – Latvijas Republikas Ģenerālprokuratūra
IeM – Iekšlietu ministrija
IDB – Iekšējās drošības birojs
IeM IC – Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
IeVP – Ieslodzījuma vietu pārvalde
IT – Informāciju tehnoloģijas
Moneyval – Eiropas Padomes noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas ekspertu komiteja
KAIS – Kriminālizlūkošanas atbalsta informācijas sistēma
KNAB – Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
MP – Militārā policija
NATO – Ziemeļatlantijas Līguma organizācija
NILL – Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija
NKIM – Nacionālais kriminālizlūkošanas modelis
NKIM TAI Vadības grupa – Tiesībaizsardzības iestāžu vadības darba grupa1
NNP – Noziedzības novēršanas padome
nSOCTA – nacionāla līmeņa smagās un organizētās noziedzības draudu izvērtējums
NVO – Nevalstiskās organizācijas
OECD – Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija
OLAF – Eiropas birojs krāpšanas apkarošanai
ONG – organizēta noziedzīga grupa
SAB – Satversmes aizsardzības birojs
SOCTA – Smagās un organizētās noziedzības draudu izvērtējums
SRAP 1 – Eiropas Komisijas Strukturālo reformu atbalsta programmas projekta "Iekšlietu nozares iestāžu darbības efektivitātes paaugstināšana Latvijā" pirmais posms
SSEG – specializētā starpinstitūciju ekspertu grupa
TAI – tiesībaizsardzības iestādes (VID, VP, VRS, VDD, ĢP, KNAB, SAB)
TM – Tieslietu ministrija
VDD – Valsts drošības dienests
VID – Valsts ieņēmumu dienests
VP – Valsts policija
VP GKrPP – Valsts policijas Galvenā kriminālpolicijas pārvalde
VP GKrPP ENAP – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Ekonomisko noziegumu apkarošanas pārvalde
VP GKrPP KIP – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālizmeklēšanas pārvalde
VP GKrPP KVP – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālizlūkošanas vadības pārvalde
VP GKrPP ONAP – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Organizētās noziedzības apkarošanas pārvalde
VP GKrPP ONSSNAP – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Organizētās noziedzības smago un sērijveida noziegumu apkarošanas pārvalde
VPK – Valsts policijas koledža
VPK IMC – Valsts policijas koledžas Izmeklētāju mācību centrs
VRS – Valsts robežsardze
VTEB – Valsts tiesu ekspertīžu birojs
I. Plāna kopsavilkums
Organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas plāns 2023.–2025. gadam (turpmāk – Plāns) izstrādāts atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 70, 31. § 2. punktā dotajam uzdevumam. Plāna izstrāde un turpmāka izpilde ir aktuāla organizētās noziedzības novēršanā un apkarošanā, jo paredz pasākumus ar mērķi paaugstināt iestāžu kapacitāti un uzlabot esošos mehānismus atbilstoši secinājumiem, kas izdarīti, īstenojot iepriekšējo organizētās noziedzības apkarošanas plānu, un atbilstoši esošajai un prognozētajai noziedzības situācijai. Plāna izstrādes nepieciešamība ir cieši saistīta ar potenciālajiem apdraudējumiem uz ārējās robežas, kā arī Krievijas izraisīto karu Ukrainā un šī kara sekām, kas rada konsekvences ne tikai migrācijas jomā, bet arī noziedzības apkarošanas jomā, it sevišķi, ja vērtē organizētās noziedzības tendences ekspluatēt globāla rakstura problēmas, lai virzītu un turpinātu noziedzīgu darbību.
Plāns ir īstermiņa politikas plānošanas dokuments, kuru izstrādājusi Iekšlietu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju, Finanšu ministriju, kā arī TAI.
Plāna mērķis ir padarīt efektīvāku ar organizēto noziedzību saistītu noziedzīgo nodarījumu novēršanu un apkarošanu, samazinot to negatīvo ekonomisko ietekmi, un radīt pilnvērtīgus apstākļus TAI cīņai ar organizēto noziedzību, tai skaitā palielināt TAI spējas novērst un atklāt organizēto noziedzīgo grupu izdarītos noziegumus un radīt instrumentus, ar kuru palīdzību tiktu samazināta organizēto noziedzīgo grupu interese un spējas īstenot noziedzīgo darbību Latvijā.
Mērķa īstenošanai noteiktais darbības virziens ir padarīt efektīvāku TAI darbību organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas prioritārajās jomās, t.sk. pilnveidojot sadarbību ar citām institūcijām un sabiedrību, atbilstoši secinājumiem, kas izdarīti, īstenojot iepriekšējo organizētās noziedzības apkarošanas plānu un atbilstoši esošajām un prognozējamām aktualitātēm.
Plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām plānotos pasākumus 2023. un 2024. gadā paredzēts īstenot tām piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2025. gadā un turpmākajos gados plānā paredzēto pasākumu nodrošināšanai izskatāms Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Vienlaikus paredzēts, ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta finansējums plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiks piešķirts vai tiks piešķirts daļēji, tad plāna izpildē iesaistītajām institūcijām jānodrošina, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
Iekšlietu ministrija kā atbildīgā institūcija par Plāna īstenošanu līdz 2026. gada 31. maijam iesniegs Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Plānā paredzēto pasākumu izpildi.
II. Esošās situācijas raksturojums
Ar Ministru kabineta 2018. gada 28. februāra rīkojumu Nr. 90 tika apstiprināts Organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas plāns 2018.–2020. gadam. Ministru kabineta rīkojumā tika noteikts šā Plāna īstenošanā iesaistītajām institūcijām plāna pasākumus 2018. gadā īstenot atbilstoši tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, bet jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Plāna īstenošanai 2019. gadā un 2020. gadā izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem papildu finansējuma pieprasījumiem gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Vairāku Plāna pasākumu īstenošanai papildu nepieciešamais finansējums netika piešķirts, līdz ar to šos pasākumus atbildīgajām iestādēm nebija iespējas īstenot.
Ministru kabineta rīkojuma 6. punktā Iekšlietu ministrijai bija uzdots, ņemot vērā plāna īstenošanā iesaistīto institūciju iesniegto informāciju, sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2021. gada 31. maijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par Plānā paredzēto pasākumu izpildi.
Attiecīgais informatīvais ziņojums par Plāna izpildi tika izskatīts Ministru kabineta 2021. gada 19. oktobra sēdē, un šīs sēdes protokollēmuma (Nr. 70, 31. §) 2. punkts paredz līdz 2021. gada 30. decembrim izstrādāt Organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas plānu 2023.–2025. gadam.
2017. gada 24. janvārī tika pieņemta Ministru kabineta instrukcija Nr. 1 "Tiesībaizsardzības iestāžu sadarbības kārtība noziedzības novēršanā un apkarošanā" (turpmāk – Instrukcija), un saskaņā ar to tika uzsākta NKIM īstenošana.
Atbilstoši Instrukcijai tika izveidota tiesībaizsardzības iestāžu vadības darba grupa, kuras uzdevums ir nodrošināt nepieciešamās informācijas apmaiņu starp tiesībaizsardzības iestādēm un saskaņot to rīcību, lai sekmētu tiesībaizsardzības iestāžu koordinētu un optimālu darbību atbilstoši noteiktajām noziedzības apkarošanas prioritātēm. Tāpat tika izveidota tiesībaizsardzības iestāžu ekspertu darba grupa, kuras uzdevums ir koordinēt tiesībaizsardzības iestāžu pastāvīgu sadarbību kriminālizlūkošanas, kriminālizlūkošanas informācijas apkopošanas un analīzes, kriminālizlūkošanas analītisko ziņojumu sagatavošanas un metodiskās vadības jomā, kā arī sniegt priekšlikumus par veicamajiem uzdevumiem un pasākumiem noziedzības novēršanai un apkarošanai.
Atbilstoši Instrukcijai tiesībaizsardzības iestāžu ekspertu darba grupa kopā ar tiesībaizsardzības un drošības iestādēm divas reizes gadā veic situācijas novērtējumu un sagatavo TAI kriminālizlūkošanas analītiskos ziņojumus, kas attiecīgi tiek izskatīti TAI vadības darba grupas sanāksmēs. Līdz šim sagatavoti TAI kriminālizlūkošanas analītiskie ziņojumi par 2018., 2019., 2020., 2021. un 2022. gadu, kuros ir izvērtēta noziedzības situācija un konstatētas noziedzības attīstības tendences salīdzinājumā ar iepriekšējo laika periodu, identificēti problēmjautājumi, sniegti to iespējamie risinājumi un šo risinājumu izpildes gaitas apraksts, kā arī atbilstoši TAI ekspertu sniegtajam viedoklim noteikts noziedzības jomu radītais apdraudējuma līmenis, pastiprinātu uzmanību pievēršot prioritāro noziedzīgo nodarījumu apkarošanai. TAI kriminālizlūkošanas analītiskie ziņojumi nosūtīti kompetentajām institūcijām un iestādēm, t.sk. izskatīti NNP.
TAI kriminālizlūkošanas analītiskais ziņojums par 2021. gadu tika izskatīts 2022. gada septembra NNP sēdē, nolemjot kā prioritārus atbalstīt virkni tiesībaizsardzības iestāžu izvirzītos noziedzības apkarošanas virzienus (noziedzīgi nodarījumi pret dabas vidi, nonāvēšana, cilvēktirdzniecība, noziedzīgi nodarījumi pret nepilngadīgo tikumību un dzimumneaizskaramību, starptautisko organizēto grupu izdarītās zādzības un laupīšanas, krāpšanas un piesavināšanās (ES fondi un ārvalstu finanšu palīdzība), noziedzīgi nodarījumi tautsaimniecībā, kibernoziegumi, noziedzīgi iegūtas mantas identificēšana, arests un konfiskācija), un nepieciešamību atbilstoši apdraudējuma līmenim plānot un īstenot noziedzības apkarošanas pasākumus.
Tā kā NKIM paredzēts stiprināt un attīstīt kā NNP stratēģisko noziedzības analīzes un monitoringa rīku, t.sk. veicot analīzi par noziedzību valstī, tās tendencēm, veicinošiem un mazinošiem faktoriem, ir būtiski turpmāk saskaņot NKIM darbību ar NNP darbību.
2022. gadā NKIM ietvaros darbību turpināja šādas SSEG:
1. SSEG saistībā ar nSOCTA un organizēto grupu bīstamības izvērtējuma metodoloģijas izstrādi (vada – VP);
2. SSEG saistībā ar starpinstitūciju sadarbības modeļa izveidi (EMPACT integrēšana NKIM) (vada – VP);
3. SSEG saistībā ar prezumēto noziedzīgi iegūto mantu un kompetento iestāžu sadarbības efektivitātes paaugstināšanu NILL un terorisma finansēšanas novēršanas un apkarošanas jautājumos (vada – ĢP un VP);
4. SSEG informācijas apritei un analīzei NILL metožu, tipoloģiju un fenomenu jautājumos (vada – FID);
5. SSEG tiesībaizsardzības iestāžu kapacitātes stiprināšanai finanšu analīzes jomā (vada – FID);
6. SSEG starptautiskās sadarbības jomas pilnveidošanas jautājumos finanšu noziegumu izmeklēšanās (vada – ĢP). 2022. gada 21.oktobra Tiesībaizsardzības iestāžu vadības darba grupas sanāksmē tika pieņemts lēmums pārtraukt minētās SSEG darbību.
2019. gada 29. aprīlī Valsts policija sadarbībā ar Iekšlietu ministrijas Informācijas centru un Valsts robežsardzi uzsāka Eiropas Savienības Iekšējās drošības fonda 2014.–2020. gada Nacionālās programmas projekta Nr. VP/IDF/2019/1 "Nacionālās kriminālizlūkošanas infrastruktūras un sistēmas izveide" (NKIM projekts) īstenošanu. Minētā projekta ietvaros 2020. gadā tika izstrādātas divas metodoloģijas, t.i., metodoloģija, kas nosaka galvenos principus informācijas vākšanai un analīzei saistībā ar nacionāla līmeņa organizētās noziedzības grupām (nSOCTA) un metodoloģija organizētās noziedzības grupu prioritizēšanai atkarībā no to bīstamības. Šīs metodoloģijas ļauj attīstīt NKIM operatīvā līmeņa sadarbību starp TAI, kā arī uzlabot NKIM TAI kriminālizlūkošanas analītiskā ziņojuma kvalitāti, jo rada iespēju sniegt padziļinātu un vienota formāta noziedzības situācijas izvērtējumu ar organizētās noziedzības grupu novērtējumu pēc apdraudējuma līmeņa.
Papildus saistībā ar abām iepriekš minētajām metodoloģijām 2022. gadā VP ir izstrādāta arī Noziedzīgu grupējumu klasifikācijas un uzskaites metodoloģija ar mērķi noteikt precīzu noziedzīgu grupējumu klasifikācijas un uzskaites standartu Valsts policijā, kas ļaus efektivizēt noziedzīgu grupējumu monitoringu, kontroli un apkarošanu.
TAI analītiskās kapacitātes uzlabošanai NKIM projekta ietvaros ir uzsākta KAIS izstrāde, kas t.sk. nodrošinās ar mūsdienīgām informācijas analīzes iespējām.
SRAP 1 rekomendāciju ieviešanas pasākumu īstenošanai un nolūkā paaugstināt VP GKrPP kapacitāti un efektivitāti organizētās noziedzības, kibernoziedzības un noziedzības kopumā apkarošanā ar 2022. gada 1. augustu ir veiktas šādas izmaiņas VP GKrPP struktūrā un funkcijās:
1. apvienojot VP GKrPP ONAP un VP GKrPP KIP kompetences, ir izveidota VP GKrPP ONSSNAP ar četrām nodaļām;
2. precizētas VP GKrPP ENAP kompetences;
3. izveidota Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde ar trīs nodaļām;
4. precizējot VP GKrPP KVP nodaļu kompetenci, izveidota 1. nodaļa (Informācijas analīzes nodaļa) un 4. nodaļa – ARO;
5. VP GKrPP sastāvā iekļauta VP Kriminālistikas pārvalde.
Ieguvumi:
1. Nodrošināta efektīvāka smagās un organizētās noziedzības apkarošana;
a. uzlabojas sarežģītu slepkavību izmeklēšana;
b. uzlabojas akcīzes preču nelegālās aprites apkarošana un ir lielākas iespējas identificēt organizētas noziedzīgas grupas, jo būtiskāko daļu no nelegālās akcīzes preču aprites kontrolē personas, kas darbojas organizētās noziedzības ietvaros;
c. uzlabojas tādu noziegumu apkarošana, kas vērsti pret bērnu tikumību un dzimumneaizskaramību. Tādi noziegumi cieši saistās ar cilvēktirdzniecību, kas ir viena no organizētās noziedzības darbības jomām.
2. Izveidota centrālā specializētā struktūrvienība, kuras kompetencē ietilpst kibernoziegumu un noziegumu augsto tehnoloģiju jomā novēršana un apkarošana, kā arī zināšanu un iemaņu akumulēšana par jaunatklātiem fenomeniem informācijas tehnoloģiju jomā.
3. Kriminālistika un ekspertīzes ir neatņemama pirmstiesas izmeklēšanas sastāvdaļa, līdz ar ko ir loģisks struktūras modelis GKrPP sastāvā.
4. Nodrošināta efektīva kriminālizlūkošanas procesa vadība un pilnveidošana Valsts policijā un kriminālizlūkošanas procesa nacionālā līmeņa koordinācija visām Latvijas tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī Eiropas Savienības līmeņa kriminālizlūkošanas aktivitāšu koordinācija Latvijas Republikas uzņemto saistību ietvaros.
5. Noziedzīgi iegūtu līdzekļu atguves (ARO) nodaļa efektīvi nodrošina visplašāko starptautisko sadarbību saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un ar to saistīto predikatīvo noziedzīgo nodarījumu un terorisma finansēšanas novēršanu un apkarošanu. ARO nodrošina aktīvu meklēšanu kriminālprocesu un operatīvo procesu ietvaros visām Latvijas Republikā reģistrētajām tiesībaizsardzības iestādēm. Realizējot aktīvu meklēšanu, ARO veic arī kriminālprocesuālās darbības no Latvijā reģistrētām kredītiestādēm, iegūstot ziņas par banku kontiem un darbībām tajos. Iestāžu uzdevumā ARO veic samērīguma izvērtējumus ar mērķi novērtēt personu mantiskā stāvokļa atbilstību personu likumīgo ienākumu apmēram.
ES dalībvalstīs no 2011. gada tiek realizēts ES Politikas cikls organizētās un smagās starptautiskās noziedzības apkarošanas jomā, pamatojoties uz ES Padomes secinājumiem par ES Politikas cikla izveidi un īstenošanu organizētās un smagās starptautiskās noziedzības jomā (pieņemti ES Padomē 2010. gada 8.–9. novembrī; 2010. gada 25. oktobra dokuments Nr. 15358/10).
ES Politikas cikls smagās un organizētās noziedzības apkarošanas jomā tiek īstenots, balstoties uz Smagās un organizētās noziedzības apdraudējuma novērtējuma (SOCTA) secinājumiem, Eiropas daudznozaru platformas pret noziedzības draudiem (EMPACT) ietvarā.
2022. gadā VP GKrPP pārstāvis piedalījās Eiropola organizētajās SOCTA izstrādes un metodoloģijas pilnveidošanas darba grupas sanāksmēs, kurās tika veikta SOCTA 2021 novērtēšana, sniegta informācija par stratēģisko analīzi (sasniegumi un izaicinājumi) gan Eiropolā, gan ES dalībvalstīs, plānoto SOCTA 2023 starpziņojumu, kā arī SOCTA 2025 sagatavošanu.
EMPACT platformā piedalās Latvijas Valsts policijas, Valsts robežsardzes un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes eksperti.
2021. gada 26. februārī tika pieņemti jauni ES Padomes secinājumi par ES politikas cikla organizētās un smagās starptautiskās noziedzības apkarošanai pastāvīgu turpināšanu: EMPACT 2022+ (dok. Nr. 6481/21). Tāpat 2021. gada 26. maijā tika pieņemti ES Padomes secinājumi, ar ko nosaka ES prioritātes cīņā pret smagu un organizētu noziedzību attiecībā uz EMPACT 2022.–2025. gadam (dok. Nr. 9184/21). Ar tiem ir apstiprinātas 15 prioritārās jomas ES smagās un organizētās noziedzības apkarošanā no 2022.–2025. gadam:
1) augsta riska kriminālie tīkli (HRCN);
2) kiberuzbrukumi (CAIS);
3) cilvēku tirdzniecība (THB);
4) bērnu seksuāla izmantošana tiešsaistē un bezsaistē (CSE/CSA);
5) migrantu kontrabanda (FII);
6) marihuāna, heroīns un kokaīns (CCH);
7) sintētiskās narkotikas un jaunas psihoaktīvās vielas (SYD/NPS);
8) tiešsaistes krāpšanas (OFS);
9) krāpšanās ar akcīzi (Excise Fraud);
10) karuseļveida vai PVN krāpšanas (MTIC);
11) intelektuālā īpašuma noziegumi, preču un naudas viltošana (IPRC);
12) organizētā īpašuma noziedzība (OPC);
13) vides noziegumi (EnviCrime);
14) šaujamieroču kontrabanda (FIA);
15) noziedzīgi iegūtas finanses, NILL, līdzekļu atguve (CF/ML/AR).
Katrā no 15 apstiprinātajām prioritārajām jomām tika izstrādāti un īstenoti operacionālie rīcības plāni 2022. gadam. Latvijas dalības ietvars EMPACT ir apstiprināts ar ES Padomes 2022. gada 27. jūnijā izdoto EMPACT cikla 2022–2025 dalībnieku sarakstu (dok. Nr. 7236/1/22).
Latvija 2022. gadā piedalījās 14 operacionālo rīcības plānu īstenošanā (visās prioritārajās jomās, izņemot intelektuālā īpašuma noziegumi, preču un naudas viltošana). Prioritārajās noziedzības apkarošanas jomās tika īstenotas 293 operacionālās aktivitātes, no kurām 160 piedalījās arī Latvija.
Latvijas pārstāvji vadīja trīs operacionālās aktivitātes, vienu prioritātē CFMLAR par labdarības iestāžu un NVO izmantošanas mērogu atklāšanu un izpēti nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas jomā un divas prioritātē HRCN saistībā ar VP projektu "Inovatīvu proaktīvu instrumentu izstrāde un pielietošana, apkarojot narkotiku kontrabandas organizācijas ES Dalībvalstīs" (FIDR) Nr. 952819, izmantojot ES fondu līdzekļus iekšējās drošības stiprināšanai, un ES DV Slepkavību izmeklēšanas nodaļu tīkla izveide un attīstīšana. Tāpat Latvijas pārstāvji pildīja operacionālās aktivitātes vadītāja uzdevumus kā līdzvadītāji prioritātē "Akcīzes preces" par ONG darbības apkarošanu akcīzes preču jomā Baltijas jūras reģionā un prioritātē "MTIC krāpšanas" par Baltijas jūras reģiona valstu mērķtiecīgu rīcību ONG darbības apkarošanai nodokļu krāpšanas jomā.
Vienlaikus 2022. gadā tika turpināta dalība kopīgo rīcības dienu (Joint Action Days (JAD)) pasākumu plānošanā, kā arī atsevišķu šādu aktivitāšu īstenošanā (prioritātēs: cilvēku tirdzniecība, organizētā īpašuma noziedzība, krāpšana akcīzes jomā). Tāpat Latvijas eksperti piedalījās vairākās starptautiskās operācijās un izmeklēšanās.
Kibernoziegumi joprojām saglabā savu aktualitāti noziedzīgo nodarījumu struktūrā – informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstība gan Latvijā, gan ārvalstīs ir sasniegusi nebijušu ātrumu un tvērumu. Līdz ar mūsdienu straujās digitālās vides attīstību pieaug arī noziegumu skaits, kas tiek izdarīti interneta vidē. 2021. gadā bija identificēti vairāki fenomeni, kas saistīti ar kibernoziegumiem un krāpšanām internetā, un tie joprojām nezaudē savu aktualitāti. Analizējot kriminogēno situāciju valstī, secināms, ka t.s. "ielu noziedzība" pamazām atkāpjas, pārejot uz kibervidi, līdz ar to internetā izdarīto noziegumu skaits turpina pieaugt. Pēdējos gados palielinājies krāpšanas gadījumu skaits digitālajā vidē, t.sk. telefonkrāpniecība. Konstatēti šādi krāpšanu gadījumi: krāpnieki mēģina iegūt banku attālināto pieslēgumu rīkus vai maksājumu karšu datus, stādoties priekšā par banku darbiniekiem; krāpnieki jeb tā saucamie "viltus brokeri" aicina investēt finanšu līdzekļus dažādās brokeru/ieguldījumu platformās; krāpnieki mēģina izkrāpt klientu maksājumu karšu datus, izmantojot loģistikas uzņēmumu "DPD Latvija" un "OMNIVA" logo; krāpnieki izvieto sludinājumus sociālajos tīklos vai sludinājumu portālos par dažādu preču iegādi un pasūtīšanu; viltus zvani, SMS, e-pasti iestāžu un uzņēmumu vārdā, kā arī citi krāpšanas veidi.
2021. gadā identificēti vairāki fenomeni, kas saistīti ar kibernoziegumiem un krāpšanām internetā:
– telefonkrāpniecības gadījumi:
– "phishing" ;
– "viltus brokeri";
– krāpšanas gadījumi, kad krāpnieki, stādoties priekšā par banku darbiniekiem, cenšas iegūt personu banku attālināto pieslēgumu rīkus vai maksājumu karšu datus;
– krāpšanas gadījumi, kad krāpnieki mēģina izkrāpt klientu maksājumu karšu datus, izmantojot loģistikas uzņēmumu "DPD Latvija" un "Omniva" logo;
– krāpšanas gadījumi, kad krāpnieki aizklāj datus un pieprasa izpirkuma maksu (savu aktualitāti nav zaudējuši divi fenomeni moderno IT risinājumu jomā, t.i., nelikumīga piekļuve AS "Citadele banka" bankas kontam un krāpšana, kas vērsta pret Smart-ID lietotājiem);
– krāpšanas gadījumi, kad krāpnieki mēģina iegūt personu datus un bankas kontu piekļuves datus un izkrāpt naudas līdzekļus, zvanot, nosūtot īsziņu vai e-pastu pazīstama uzņēmuma vārdā, piemēram, "Latvijas Pasts", "CityBee", AS "Sadales tīkls", SIA "Rīgas namu pārvaldnieks", "Lidl", "PayPal" u.c.
Interneta ēnu sektors ("DarkNet") tiek izmantots nelikumīgu darbību veikšanai, t.sk. jau izstrādātu ļaunatūru un citu uzbrukumu veidu izplatīšanai.
Kibernoziegumu izdarīšanā organizēto noziedzīgo grupu dalībnieki plaši izmanto inovācijas un jaunus risinājumus IT jomā. Novērots straujš interneta ātruma un savienojuma kvalitātes pieaugums Latvijā, kā arī šī pakalpojuma starptautiskā konkurētspēja, kā rezultātā pieaug to gadījumu skaits, kad tiek nodrošināti savienojumi Latvijā ārvalstu noziedzīgās infrastruktūras uzturēšanai. Turklāt viens no galvenajiem faktoriem, kas atvieglo noziedzības jomu, ir vīrusu (piemēram, "Trojas zirgs"), ļaunprātīgas programmatūras un izpirkuma programmatūras pieejamība tiešsaistes tirgos un specializētos forumos. Tāpat arī, ņemot vērā "DarkNet" tirgu attīstību un dažādus specializētos forumus, iespēja iegūt maksājumu karšu datus ir kļuvusi daudz vienkāršāka. Turklāt kriptovalūtu attīstība un to pieejamība sabiedrībai ir ievērojami vienkāršojusi naudas darījumus starp noziedzniekiem.
Kopējais noziedzīgo nodarījumu kibervidē apdraudējuma līmenis ir augsts, jo kiberapdraudējumi nav nodalāmi no politiskajiem, ekonomiskajiem, militārajiem un sociālajiem notikumiem un ģeopolitiskās situācijas kopumā un tie ir vērtējami nedalīti no vispārējā apdraudējuma, ko Latvijai rada citas valstis, kā arī ar apdraudējumu Latvijai kā starptautisko organizāciju (ES un NATO) un starptautisko misiju dalībniecei. Apdraudējumu rada arī tehnoloģiskā attīstība, kā arī pieaugošā kriptovalūtas popularitāte iedzīvotāju vidū, kas veicina kibervidē izdarīto noziegumu skaitu. Turklāt noziedznieku pielietotās metodes kļūst aizvien modernākas, veidojot sarežģītas shēmas, kas noziegumu atklāšanu un izmeklēšanu padara sarežģītāku. Kibernoziegumu skaits un intensitāte nākotnē pieaugs līdz ar digitālās vides attīstību.
Lai efektivizētu kibernoziegumu novēršanu un atklāšanu, VP ar 2022. gada 1.augustu ir izveidota centralizēta kibernoziedzības apkarošanas struktūrvienība VP GKrPP sastāvā – Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde.
VP ir organizējusi aptaujas un IeM ir uzsākusi darbu pie sabiedrisko aptauju izstrādes par sabiedrības pieredzi ar noziedzību un tās apkarošanu, tajā skaitā arī jautājumos par sabiedrības iesaisti noziedzības apkarošanā, kas ļauj monitorēt sabiedrības vēlmi sniegt savu atbalstu noziedzības apkarošanā un identificēt faktorus, kas ļautu panākt plašāku sabiedrības iesaisti.
Tāpat dažādos sadarbības formātos ir veicināta sadarbība un risināti aktuālie problēmjautājumi dažādās iekšējās drošības jomās ar NVO, komersantiem, kā arī valsts pārvaldes un pašvaldību iestādēm, lai paplašinātu un efektivizētu sadarbību organizētās noziedzības, smago un sevišķi smago noziegumu samazināšanas procesā.
VP ir aktīvi sadarbojusies regulārās darba tikšanās un informācijas apmaiņā ar ārvalstu partneriem, piemēram, OLAF, FIB atašeju Baltijas valstīs, Moneyval pārstāvjiem, OECD pārstāvjiem, AFCOS pārstāvjiem u.c., nevalstisko organizāciju pārstāvjiem.
Plāna sasaiste ar citiem attīstības plānošanas dokumentiem, nacionālajiem tiesību aktiem un Latvijai saistošajiem starptautiskajiem tiesību aktiem:
– Nacionālās drošības koncepcija (apstiprināta Saeimā 2023. gada 28. septembrī);
– Latvijas Nacionālais attīstības plāns 2021.–2027. gadam (pieņemts Saeimā 2020. gada 2.jūlijā);
– Cilvēku tirdzniecības novēršanas plāns 2021.–2023. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra rīkojumu Nr. 690);
– Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 940);
– Noziedzības novēršanas padomes rīcības plāns laikposmam no 2021. līdz 2026. gadam, kuru padome apstiprināja 2021. gada 3. jūnijā;
– Noziedzības novēršanas padomes 2021. gada 15. aprīlī apstiprinātais "Valsts kontroles lietderības revīzijā "Noziedzīgu nodarījumu ekonomikas un finanšu jomā izmeklēšanas un iztiesāšanas efektivitāte" ietverto priekšlikumu ieviešanas plāns";
– Finanšu sektora attīstības padomes 2020. gada 27. novembrī atbalstītais Pasākumu plāns samērīgas pieejas nostiprināšanai, izpildot noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasības;
– Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra Instrukcija Nr. 1 "Tiesībaizsardzības iestāžu sadarbības kārtība noziedzības novēršanā un apkarošanā". Līdz ar minētās instrukcijas spēkā stāšanos ir noteikts tiesiskais regulējums tiesībaizsardzības iestāžu vienotai sadarbības kārtībai;
– Apvienoto Nāciju Organizācijas Konvencija pret transnacionālo organizēto noziedzību (ratificēta 2001. gada 17. maijā) – mērķis ir veicināt sadarbību, lai efektīvāk novērstu un apkarotu transnacionālo organizēto noziedzību;
– Konvencija par Eiropas Policijas biroja izveidi, kuras pamatā ir Līguma par Eiropas Savienību K3. pants (Eiropola konvencija, ratificēta 2004. gada 7. aprīlī) – Eiropola mērķis ir, sadarbojoties ar dalībvalstīm saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienību K1. panta 9. punktu, ar šajā Konvencijā minētajiem līdzekļiem uzlabot dalībvalstu kompetento iestāžu efektivitāti un sadarbību, novēršot un apkarojot terorismu, nelegālu narkotisko vielu apriti un citus smagus starptautiskās noziedzības veidus, ja ir faktiskas norādes, ka ir iesaistīta kāda organizētās noziedzības struktūra un minētais noziedzīgais nodarījums ietekmē divas vai vairākas dalībvalstis, un attiecīgo noziedzīgo nodarījumu lielums, nozīmīgums un sekas prasa dalībvalstu kopīgu rīcību;
– ES Drošības savienības stratēģija (COM(2020) 605 final), kurā viena no prioritātēm ir noteikta arī organizētās noziedzības apkarošana;
– ES Organizētās noziedzības novēršanas stratēģija 2021.–2025. gadam (COM(2021) 170 final);
– ES Stratēģija cilvēku tirdzniecības apkarošanai 2021.–2025. gadam (COM(2021) 171 final);
– ES Narkomānijas apkarošanas programma un rīcības plāns 2021.–2025. gadam (COM(2020) 606 final).
Plāna mērķis | Palielināt TAI spējas novērst un atklāt organizēto noziedzīgo grupu izdarītos noziegumus un radīt instrumentus, ar kuriem samazināt organizēto noziedzīgo grupu interesi un iespējas īstenot noziedzīgo darbību Latvijā. | |||||
Politikas rezultāts/-i un rezultatīvais rādītājs/-i | Palielinājušās TAI spējas novērst un atklāt organizēto noziedzīgo grupu izdarītos noziegumus. Rezultatīvie rādītāji: 1. Attiecībā pret 2022. gadu par 5% ik gadu palielinājies TAI atklāto organizētā grupā izdarīto noziegumu skaits. 2. Attiecībā pret 2022. gadu par 5% ik gadu palielinājies tādu TAI atklāto organizētā grupā izdarīto noziegumu skaits, par kuriem TAI ziņas ieguvušas savas resoriskās vai kriminālprocesuālās darbības rezultātā. 3. Attiecībā pret 2022. gadu par 5% ik gadu palielinājies lietās par organizētā grupā izdarītiem noziegumiem līdzekļu apmērs, kam uzlikts arests kriminālprocesa ietvaros. | |||||
1. Rīcības virziens | TAI darbības efektivizēšana organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas prioritārajās jomās atbilstoši secinājumiem, kas izdarīti īstenojot iepriekšējo organizētās noziedzības apkarošanas plānu un atbilstoši esošajām un prognozējamām aktualitātēm. | |||||
Nr. | Pasākums | Darbības rezultāts | Rezultatīvais rādītājs | Atbildīgā institūcija | Līdzatbildīgās institūcijas | Izpildes termiņš |
1.1. | Sagatavota metodoloģija noziedzīgo nodarījumu jomu apdraudējuma līmeņa noteikšanai un prioritāro noziedzīgo nodarījumu jomu noteikšanai. | Izstrādāt kritērijus, lai noteiktu prioritārās noziedzīgo nodarījumu jomas, vadoties no draudu rādītājiem, noziedzīgo nodarījumu ietekmes un prognozējamās jomas attīstības nākotnē. | Izstrādāta, saskaņota un apstiprināta 1 metodika. | VP | VRS, VID, KNAB, ĢP, VDD, IeVP, IDB, MP, FID | 2025.gada decembris |
1.2. | Sagatavot TAI un prokuratūrai mācību plānu organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. | Pastāv vienots mācību plāns visiem organizētās noziedzības, tai skaitā ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomā strādājošajiem. | Sagatavots un aktualizēts katras iestādes mācību plāns, kas ietver konkrētas tēmas mācību vajadzībām TAI un prokuratūrai. | VPK IMC, VP, VRS, VID, ĢP, KNAB, FID, IDB | 2024.gada decembris | |
1.3. | Veikt TAI nodarbināto pastāvīgu profesionālo apmācību, kvalifikācijas paaugstināšanu organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. | Organizētās noziedzības, tai skaitā ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomā strādājošie regulāri paaugstina kvalifikāciju. | Veiktas apmācības saskaņā ar mācību plānu. Reizi gadā organizētas 1 visaptverošas apmācības visiem TAI nodarbinātajiem, kas strādā ar organizētās noziedzības novēršanu vai apkarošanu. | VPK IMC, VP, VRS, VID, ĢP, KNAB, FID, IDB | Katru gadu sākot no 2025.gada | |
1.4. | Veikt TAI nodarbināto pieredzes apmaiņu ar citām TAI un prokuratūru organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. | Organizētās noziedzības, tai skaitā ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomā strādājošie regulāri līdzdarbojas pieredzes apmaiņas aktivitātēs. | Veiktas 10 pieredzes apmaiņas aktivitātes. | VP, VRS, VID, ĢP, KNAB, FID, IDB | Katru gadu sākot no 2024.gada | |
1.5. | Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros – "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | Visas tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonas saistošajā profesionālajā jomā apguvušas neformālās izglītības programmas "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | Īstenotas apmācības tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonām (turpmāk – TAI), kuru dienesta pienākumos ietilpst pirmstiesas kriminālprocesa nodrošināšana izmeklēšanā, operatīvās darbības īstenošana un izmeklēšanas atbalsts. Apmācīti 80 VP darbinieki un 40 citu TAI darbinieki. | VP, VPK, VRS, IDB, FID, VID, KNAB, VDD, IeVP | 2024.gada decembris. | |
1.6. | Nodrošināt iespējas analītiķiem paaugstināt kvalifikāciju līdzīgos dienestos ārvalstīs un starptautisko organizāciju, t.sk. Eiropola, piedāvātajos apmācības kursos, lai nodrošinātu ārvalstu labākās prakses pārņemšanu un analītiķu kvalifikācijas atbilstību Eiropola un citu ES dalībvalstu vispārējam līmenim analītiskā darba jomā. | Starptautiskā līmenī kvalifikāciju paaugstinājuši visi TAI vadošie analītiķi. | 1) īstenots 1 starpvalstu analītiķu pieredzes apmaiņas pasākums. 2) īstenots 1 apmācības pasākums, iesaistot starptautisku ekspertu dalību. | VPK IMC, VP, VRS, IDB, FID, ĢP, VID, KNAB, VDD, IeVP, MP | Katru gadu | |
1.7. | Apzināt jaunākos sasniegumus analītiskajā darbā un metodikā, veicināt to ieviešanu TAI darbā, turpināt uzsāktos projektus TAI analītisko spēju kapacitātes celšanai un sniegt priekšlikumus kriminālizlūkošanas pilnveidošanai. | 1) Ieviesti aktuālie risinājumi analītiskā darba uzlabošanai un sagatavoti priekšlikumi turpmākai attīstībai. | Sagatavots un TAI vadības darba grupā izskatīts pusgada un gada ziņojums ar priekšlikumiem kriminālizlūkošanas procesa pilnveidošanai. | VP | NKIM TAI Vadības grupā pārstāvētās institūcijas | Katru gadu |
2) Veiktas apmācības darbam ar Kriminālizlūkošanas atbalsta informācijas sistēmu (KAIS) un tās risinājumiem. | Darbam ar KAIS apmācītas 250 VP un VRS amatpersonas. | VP | NKIM TAI Vadības grupā pārstāvētās institūcijas | 2025.gada decembris | ||
1.8. | Paaugstināt VP spējas novērst un apkarot organizētās noziedzības īstenotos kibernoziegumus, kas rada būtisku kaitējumu sabiedrībai, kā arī apsteidzoši un sistemātiski pielāgot VP spējas potenciāli iespējamo jauno kibernoziegumu veidu novēršanai un apkarošanai. Attīstīt un stiprināt VP materiāli tehnisko kapacitāti cīņā ar kibernoziegumiem. | Veikta tirgus izpēte par jauniem tehnoloģiskiem un programmnodrošinājuma risinājumiem un nodrošināta iepirkuma procedūra. Veikta digitālās infrastruktūras uzlabošana. Veiktas nepieciešamās apmācības un realizētas starptautiskās pieredzes apmaiņas programmas. | Attīstīta VP GKrPP KiAP kapacitāte infotehniskā darba veikšanā. Ar paaugstinātas jaudas darba stacijām aprīkotas 20 darba vietas. Iegādāta specializēta programmatūra infotehnisko apskašu efektivizācijai, vismaz 15 vienības. Darbam ar tehniku un programmām, atbilstoši starptautiskajai pieredzei un praksei, apmācītas 30 amatpersonas. | VP | 2025. gada decembris | |
1.9. | Izveidot un attīstīt Kiberpatrulēšanas koncepciju kā inovatīvu kibernoziegumu apkarošanas metodoloģisku rīku. | Darbam interneta izlūkošanas jomā nodarbinātajiem ieviests kibernoziegumu apkarošanas metodoloģisks rīks. | 1) Praksē ieviesta koncepcija, ar specializētu tehniku un programmatūru aprīkotas 10 darbavietas. | VP | 2025.gada decembris | |
2) Darbam interneta izlūkošanas jomā apmācītas 10 amatpersonas. | Katru gadu | |||||
1.10. | Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | Operatīvās darbības personāls nodrošināts ar atbilstošām tehniskajām vienībām | Uzlabotas spējas operatīvo pasākumu nodrošināšanā. Veikts izvērtējums līdzekļu atbilstībai un saskaņā ar šo izvērtējumu izstrādāts 1 plāns atbilstošu tehnisku vienību iegādei. | VP, VRS, IDB, VID, KNAB, IeVP, VDD, SAB | Katru gadu sākot ar 2025.gadu | |
1.11. | Uzlabot un efektivizēt tiesu ekspertīžu iestāžu personāla un tehnisko kapacitāti, lai saīsinātu tiesu ekspertīžu atzinumu sagatavošanas laiku un ieviestu nepieciešamos jaunākos spridzināšanas ierīču izpētes veidus. | Iegādāts aprīkojums ķīmiskajām ekspertīzēm (sēra satura noteikšanai degvielā) un programmatūra IT ekspertīzēm. Uzlabota/palielināta personāla kapacitāte. | 1) Panākts lietisko pierādījumu izpētes paātrinājums un ir pieejami jaunākie izpētes veidi. Ieviesti 2 jauni pierādījumu izpētes veidi. 2) Nodrošināta savlaicīga un kvalitatīva tiesu ekspertīžu veikšana ķīmiskajās un IT ekspertīzēs. Uzlaboti tiesu ekspertīzes termiņi. 3) Iegādāts aprīkojums ķīmiskajām ekspertīzēm (sēra satura noteikšanai degvielā) un programmatūra IT ekspertīzēm. Uzlabota/palielināta personāla kapacitāte | VTEB | TM | Katru gadu sākot ar 2025.gadu |
1.12. | Uzlabot VP tehnisko kapacitāti, ieviešot nepieciešamos jaunākos spridzināšanas ierīču izpētes veidus. | Iegādāts hidrauliskais uzspridzināšanas ekstraktors ar aprīkojumu sprāgstvielu un spridzināšanas ierīču izpētei. Uzlabota sprāgstvielu un spridzināšanas ierīču izpētes kapacitāte, t.sk. veicot notikuma vietas apskates, pielietojot mūsdienīgas analīzes iespējas. It īpaši ir aktuāli veicināt jomas attīstību ņemot vērā ģeopolitisko situāciju un agresora valsts īstenoto karu Ukrainā. | Iegādāts hidrauliskais uzspridzināšanas ekstraktors ar aprīkojumu sprāgstvielu un spridzināšanas ierīču izpētei. Uzlabota sprāgstvielu un spridzināšanas ierīču izpētes kapacitāte, t.sk. veicot notikuma vietas apskates, pielietojot mūsdienīgas analīzes iespējas. | VP | 2024. gada decembris | |
1.13. | Nodrošināt nacionālā SOCTA izstrādi un iesniegt to Eiropolā noteiktajos termiņos ES SOCTA 2025 izstrādei. | Izstrādāta nacionālā SOCTA un iesniegta ES SOCTA izstrādei. Dalība Eiropola pastāvīgajā SOCTA darba grupā. | ES SOCTA izstrādāta, izmantojot Latvijas nacionālo SOCTA. | VP, VRS, VDD VID, KNAB, IeVP, MP, FID, IDB | 2025.gada decembris | |
1.14. | Piedalīties Eiropola pastāvīgajā darba grupā SOCTA metodoloģijas pilnveidošanā un SOCTA izvērtēšanā. | Nodrošināta dalība pēc uzaicinājuma Eiropola pastāvīgajā darba grupā, lai pilnveidotu SOCTA metodoloģiju. | Pilnveidota SOCTA metodoloģija. | VP | Katru gadu | |
1.15. | Īstenot dalību Eiropas daudznozaru platformas pret noziedzības draudiem (EMPACT) aktivitātēs, turpinot pilnveidot vienotu sadarbības modeli starp iesaistītajām TAI. | Nodrošināta pastāvīgas SSEG darbība saistībā ar starpinstitūciju sadarbības modeļa izveidi NKIM ietvaros (EMPACT integrēšana NKIM), pieņemtos lēmumus nostiprinot NKIM TAI vadības darba grupu sanāksmju protokolos. | Visi ar EMPACT saistītie TAI kompetencē esošie nacionāla līmeņa lēmumi pieņemti un nostiprināti NKIM TAI vadības darba grupu sanāksmju protokolos. | VP, VRS, VID | Katru gadu | |
1.16. | Piedalīties Operacionālo rīcības plānu īstenošanā, prioritātēs, kurās Latvija ir iesaistījusies, kā arī atbilstoši nepieciešamībai citu prioritāšu Operacionālo rīcības plānu īstenošanā. | Īstenotas Operacionālo rīcības plānu operacionālās aktivitātes atbilstoši TAI kompetencei un ES Padomes izdotajam EMPACT cikla 2022–2025 dalībnieku sarakstam. | Nodrošināta Latvijas TAI dalība Operacionālo rīcības plānu īstenošanā, atbilstoši Operacionālajos rīcības plānos paredzētajai Latvijas TAI lomai. | VP, VRS, VID | Katru gadu | |
1.17. | EMPACT aktivitātēs iesaistītajām un potenciāli iesaistāmajām TAI amatpersonām organizēt apmācības angļu valodas prasmju pilnveidei un apmācības par EMPACT darbību, operacionālo aktivitāšu plānošanu, pieejamā finansējuma apgūšanu, operacionālo aktivitāšu vadīšanu un administrēšanu. | Paaugstinātas EMPACT operacionālajās aktivitātēs iesaistīto TAI ekspertu spējas piedalīties operacionālajās aktivitātēs un tās vadīt, kā arī apmācītas papildu TAI amatpersonas, kuras var tikt iesaistītas EMPACT aktivitātēs, lai efektīvāk īstenotu Latvijas intereses EMPACT platformā. | Apmācīti visi EMPACT operacionālajās aktivitātēs iesaistītie TAI eksperti un papildu 2 amatpersonas katrā no 15 EMPACT prioritātēm. | VPK, VP, VRS, VID | 2025.gada decembris | |
1.18. | Turpināt īstenot pasākumus starpvalstu vienošanos un starptautisku sadarbības līgumu ietvaros personu speciālās aizsardzības darba pilnveidošanas jomā. | Turpināt pilnveidot darbu personu speciālās aizsardzības jomā starpvalstu vienošanos ietvaros. | Nodrošināta starptautiskā sadarbība speciālās aizsardzības jomā. | VP | 2025.gada decembris | |
1.19. | Informēt sabiedrību par pašreizējo situāciju cīņā ar organizēto noziedzību, smagiem un sevišķi smagiem noziegumiem un aicināt sniegt atbalstu TAI konkrētos formātos. | Sabiedrībai dažādos formātos regulāri ir sniegta informācija un piedāvāts sniegt savu atbalstu TAI, sniedzot informāciju un sadarbojoties konkrētos formātos. | Sabiedrība ir informēta par aktuālo situāciju, organizētās noziedzības radīto kaitējumu un iesaistes iespējam sniegt savu atbalstu noziedzības novēršanā un apkarošanā. Katra iestāde veikusi vismaz 1sabiedrības informēšanas aktivitāti (ziņa, presese relīze vai cits formāts), skaidrojot organizētās noziedzības, smagu un sevišķi smagu noziegumu apdraudētās jomas, kaitējumu valstij un sabiedrības iespējas ietekmēt organizētās noziedzības apkarošanu | VP, VRS, IDB, FID, ĢP, KNAB, VID | Katru mēnesi | |
1.20. | Pilnveidot Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas ar mērķi izveidot Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēmu Valsts ieņēmumu dienestā kā vienotu izlūkdatu vidi, tādējādi paaugstinot ekonomisko noziegumu apkarošanas un novēršanas efektivitāti. | Izveidota un ieviesta Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēma | Projekta Nr.EEZ/VID/2020/3 "Tiesībsargājošo iestāžu sadarbības veicināšana ekonomisko noziegumu novēršanā un apkarošanā Latvijā" ietvaros izveidota 1 Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēma Valsts ieņēmumu dienestā, paredzot datu apmaiņu ar Valsts policiju un iekšlietu resora informācijas sistēmām, kā arī nodrošināta datu pieejamība analītikas vajadzībām. | VID | VP, IeM IC, SAB | 2025.gada decembris. |
1.21. | Apzināt metodiskos un tehnoloģiskos risinājumus IKS pilnveidošanai, lai efektīvi fiksētu amatpersonu pretlikumīgas rīcības, kas saistīta ar noziegumu piesegšanu, līdzdalību tajos, risku iestāšanos. | TAI ir pieejama efektīva IKS, kas nodrošina amatpersonu saistības ar noziedzīgo vidi fiksēšanu un ātra reaģēšanas kārtība. | 1) Ieviests vienots sadarbības modelis IKS (t.sk. risku vadībā) visām TAI. | VP, IDB, KNAB, VID | Pārējās NKIM TAI Vadības grupā pārstāvētās institūcijas | 2024.gada marts |
2) Apzināta situācija TAI par IKS elementiem un to nepieciešamo pilnveidošanu efektīvai ar noziedzīgo vidi saistīto amatpersonu identificēšanai un reaģēšanai uz šādiem draudiem. | 2024.gada decembris | |||||
3) Izstrādāts ziņojums par tehnoloģiskiem risinājumiem un/vai priekšlikumiem IKS pilnveidošanai amatpersonu saistības ar noziedzīgo vidi identificēšanai un reaģēšanai uz to. | 2025.gada decembris |
III. Teritoriālā perspektīva
Aptver visu Latvijas Republikas teritoriju.
IV Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu
1. tabula
Uzdevums | Pasākums* | Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums | Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums | Nepieciešamais papildu finansējums | Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | |||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | turpmākajā laikposmā līdz pasākuma pabeigšanai (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde nav terminēta) | ||||
Finansējums plāna realizācijai kopā | 934 766 | 1 007 141 | 110 300 | 3 800 586 | 2 800 226 | 918 226 | 0 | 735 026 | x | |||
Iekšlietu ministrija | 06.01.00 "Valsts policija" | 3 258 886 | 2 570 026 | 665 026 | 0 | 665 026 | x | |||||
Iekšlietu ministrija | 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība"" | 175 500 | 9 000 | 9 000 | 0 | 0 | x | |||||
Iekšlietu ministrija | 42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 75 325 | 75 800 | 76 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | x | ||
Tieslietu ministrija*** | 03.04.00 "Tiesu ekspertīžu veikšana" | 0 | 0 | 0 | 170 000 | 70 000 | 70 000 | 0 | 70 000 | x | ||
Finanšu ministrija | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 34 000 | 34 000 | 34 000 | 196 200 | 151 200 | 174 200 | 0 | 0 | x | ||
Finanšu ministrija | 71.07.00 "Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu finansētie projekti" | 825 441 | 201 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Finanšu ministrija | 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" | 0 | 696 071 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
1.4. Veikt TAI nodarbināto pieredzes apmaiņu ar citām TAI un prokuratūru organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. 1.5. Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros – "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | ||||||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 3 325 | 3 800 | 4 300 | |||||||||
13. Finanšu ministrija | ||||||||||||
33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 30 000 | 30 000 | 30 000 | |||||||||
1.5. Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros - "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | ||||||||||||
13. Finanšu ministrija | ||||||||||||
33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |||||||||
1.6. Nodrošināt iespējas analītiķiem paaugstināt kvalifikāciju līdzīgos dienestos ārvalstīs un starptautisko organizāciju, t.sk. Eiropola, piedāvātajos apmācības kursos, lai nodrošinātu ārvalstu labākās prakses pārņemšanu un analītiķu kvalifikācijas atbilstību Eiropola un citu ES dalībvalstu vispārējam līmenim analītiskā darba jomā. | ||||||||||||
13. Finanšu ministrija | ||||||||||||
33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |||||||||
1.8. Paaugstināt VP spējas novērst un apkarot organizētās noziedzības īstenotos kibernoziegumus, kas rada būtisku kaitējumu sabiedrībai, kā arī apsteidzoši un sistemātiski pielāgot VP spējas potenciāli iespējamo jauno kibernoziegumu veidu novēršanai un apkarošanai. Attīstīt un stiprināt VP materiāli tehnisko kapacitāti cīņā ar kibernoziegumiem. | ||||||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
06.01.00 "Valsts policija" | 724 526 | 424 526 | 424 526 | 424 526 | ||||||||
1.9. Izveidot un attīstīt Kiberpatrulēšanas koncepciju kā inovatīvu kibernoziegumu apkarošanas metodoloģisku rīku. | ||||||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
06.01.00 "Valsts policija" | 388 500 | 240 500 | 240 500 | 240 500 | ||||||||
1.10. Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | ||||||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
06.01.00 "Valsts policija" | 1 945 000 | 1 905 000 | ||||||||||
10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība" | 175 500 | 9 000 | 9 000 | |||||||||
42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 70 000 | 70 000 | 70 000 | |||||||||
13. Finanšu ministrija | ||||||||||||
33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 196 200 | 151 200 | 174 200 | 2027 | ||||||||
1.11. Uzlabot un efektivizēt tiesu ekspertīžu iestāžu personāla un tehnisko kapacitāti, lai saīsinātu tiesu ekspertīžu atzinumu sagatavošanas laiku un ieviestu nepieciešamos jaunākos spridzināšanas ierīču izpētes veidus. | ||||||||||||
14. Iekšlietu ministrija | ||||||||||||
06.01.00 "Valsts policija" | 200 860 | |||||||||||
19. Tieslietu ministrija | ||||||||||||
03.04.00 "Tiesu ekspertīžu veikšana" | 170 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | ||||||||
1.20. Pilnveidot Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas ar mērķi izveidot Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēmu Valsts ieņēmumu dienestā kā vienotu izlūkdatu vidi, tādējādi paaugstinot ekonomisko noziegumu apkarošanas un novēršanas efektivitāti. | ||||||||||||
13. Finanšu ministrija | ||||||||||||
71.07.00 "Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu finansētie projekti" | 825 441 | 201 270 | ||||||||||
80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" | 696 071 |
Piezīme: * detalizēti aprēķini sadalījumā pa pasākumiem pievienoti pielikumā.
** Finanšu izlūkošanas dienestam papildu finansējums nav nepieciešams. Plānā iekļautie pasākumi, kuru izpildē iesaistīts Finanšu izlūkošanas dienests, tiks īstenoti Finanšu izlūkošanas dienestam piešķirtā finansējuma ietvaros atbilstoši MK 13.12.2022. rīkojumam Nr. 940 "Par Pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam".
1 Izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 24. janvāra instrukciju Nr. 1 "Tiesībaizsardzības iestāžu sadarbības kārtība noziedzības novēršanā un apkarošanā", kuras sastāvā ir Valsts policijas priekšnieks; Valsts robežsardzes priekšnieks; Valsts drošības dienesta priekšnieks; Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes direktors; Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes direktors; Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks; Militārās policijas komandieris; Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieks; Ģenerālprokurors vai viņa pilnvarots prokurors; Finanšu izlūkošanas dienesta priekšnieks; Iekšējās drošības biroja priekšnieks.
1. tabula
Iekšlietu ministrija
1. Valsts policija
budžeta apakšprogramma 06.01.00 "Valsts policija"
papildu nepieciešamo izdevumu aprēķins
EKK | Apraksts | Aprēķins | 2025. gadā | 2026. gadā | 2027. gads | 2028. gads un turpmāk katru gadu | Pamatojums |
PAVISAM: | 3 258 886 | 2 570 026 | 665 026 | 665 026 | |||
EKK 1000 | Atlīdzība | ||||||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 2 610 026 | 2 570 026 | 665 026 | 665 026 | ||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 648 860 | 0 | 0 | 0 | ||
EKK 7000 | Transferti, starptautiskā sadarbība | ||||||
1.8. Paaugstināt VP spējas novērst un apkarot organizētās noziedzības īstenotos kibernoziegumus, kas rada būtisku kaitējumu sabiedrībai, kā arī apsteidzoši un sistemātiski pielāgot VP spējas potenciāli iespējamo jauno kibernoziegumu veidu novēršanai un apkarošanai. Attīstīt un stiprināt VP materiāli tehnisko kapacitāti cīņā ar kibernoziegumiem. | |||||||
1.8. KOPĀ: | 724 526 | 424 526 | 424 526 | 424 526 | |||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 424 526 | 424 526 | 424 526 | 424 526 | ||
EKK2250 | Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi | 2024.gada un turpmāk katru gadu: Cellebrite UFED Premium,Cellebrite UFED Ultimate, Magnet AXIOM, Recon ITR, Recon LAB, UFS Explorer Professional Recovery, XRY, Oxygen, EnCase forensic, Passware, Osforensic, ShadowDragon SocialNet, Chainalysis "Reactor" u.c. licenču atjaunošana = 424 526 euro | 424 526 | 424 526 | 424 526 | 424 526 | |
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 300 000 | 0 | 0 | |||
EKK5238 | Datortehnika, sakaru un cita biroja tehnika | 2024.gads Serveris un dzesēšanas iekārtas, to uzstādīšana 1.gab = 100 000 euro; Paaugstinātas jaudas darba staciju uzstādīšana un darbības nodrošināšana, t.sk. serveri, maršrutētāji 20.gab. x 10 000 = 200 000 euro | 300 000 | ||||
1.9. Izveidot un attīstīt Kiberpatrulēšanas koncepciju kā inovatīvu Kibernoziegumu apkarošanas rīku | |||||||
1.9. KOPĀ: | 388 500 | 240 500 | 240 500 | 240 500 | |||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 240 500 | 240 500 | 240 500 | 240 500 | ||
EKK2250 | Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi | 2024.gada un turpmāk katru gadu: Paliscope (Discovery + Yose), OIMonitor, SocialNet, Pipl, Cellebrite OSINT, NordVPN, Maltego PRO u.c. licenču atjaunošana = 240 500 euro | 240 500 | 240 500 | 240 500 | 240 500 | |
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 148 000 | 0 | 0 | |||
EKK5238 | Datortehnika, sakaru un cita biroja tehnika | 2024.gads Darba vietu aprīkošanai: 148 000 euro. tajā skaitā: Portatīvie datori 10.gab x 3 000 = 30 000 euro; Monitori 20.gab.x 1500 = 30 000 euro; Darba stacijas 10.gab x 3 500 = 35 000 euro; Interaktīvās tāfeles 2.gab x 7 000 = 14 000 euro; Serveris 1.gab = 39 000 euro. | 148 000 | ||||
1.10. Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo speciālo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | |||||||
1.10. KOPĀ: | 1 945 000 | 1 905 000 | 0 | ||||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 1 945 000 | 1 905 000 | 0 | |||
EKK2250 | Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi | ||||||
EKK2271 | Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību | 2024.gads 1 945 000 euro 2025.gads 1 905 000 euro Informācija klasificēta | 1 945 000 | 1 905 000 | |||
1.11. Uzlabot un efektivizēt tiesu ekspertīžu iestāžu personāla un tehnisko kapacitāti, lai saīsinātu tiesu ekspertīžu atzinumu sagatavošanas laiku un ieviestu nepieciešamos jaunākos spridzināšanas ierīču izpētes veidus. | |||||||
1.11. KOPĀ: | 200 860 | 0 | 0 | ||||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 200 860 | 0 | 0 | |||
EKK5220 | Tehnoloģiskās iekārtas un mašīnas | 2024.gads Hidrauliskais uzspridzinātāju ekstraktors spridzināšanas ietaišu un sprāgstvielu izpētei 1.gab= 200 860 euro. | 200 860 |
2. tabula
Iekšlietu ministrija
2. Valsts robežsardze
budžeta programma 10.00.00 "Valsts robežsardzes darbība"
papildu nepieciešamo izdevumu aprēķins
EKK | Apraksts | Aprēķins | 2025. gadā | 2026. gadā | 2027. gads | 2028. gads un turpmāk katru gadu | Pamatojums |
PAVISAM: | 175 500 | 9 000 | 9 000 | ||||
EKK 1000 | Atlīdzība | ||||||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 172 500 | 6 000 | 6 000 | |||
EKK 7000 | Transferti, starptautiskā sadarbība | ||||||
1.10. Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | |||||||
1.10 KOPĀ: | 175 500 | 9 000 | 9 000 | ||||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |||
2312 | Inventārs | 2025., 2026. un 2027. gads (katru gadu) Videonovērošanas GSM kamera REOLINK (vai analoga) iegāde 10 gab x 300 euro. | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 172 500 | 6 000 | 6 000 | |||
5239 | Tehnoloģiskās iekārtas un mašīnas | 2024.gads - speciālo ierīču un tehnisko līdzekļu iegāde - 172 500 euro 2025.gads - speciālo ierīču un tehnisko līdzekļu iegāde - 6 000 euro 2026.gads-speciālo ierīču un tehnisko līdzekļu iegāde - 6 000 euro (detalizētāka informācija klasificēta) | 172 500 | 6 000 | 6 000 |
3. tabula
Informācijas par Iekšējās drošības birojam plāna ieviešanai plānoto finansējumu
Uzdevums | Pasākums | Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums | Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums | Nepieciešamais papildu finansējums | Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2024 | 2025 | 2026 | turpmākajā laikposmā līdz pasākuma pabeigšanai (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde nav terminēta) | ||||
Finansējums plāna realizācijai kopā | 75 325 | 75 800 | 76 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
tajā skaitā | |||||||||||
Iekšlietu ministrija | 1.4. un 1.5. | 42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 3 325 | 3 800 | 4 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Iekšlietu ministrija | 1.6. | 42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Iekšlietu ministrija | 1.10. | 42.00.00 "Iekšējās drošības biroja darbība" | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uzdevumi | 75 325 | 75 800 | 76 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomā strādājošie regulāri paaugstina kvalifikāciju un līdzdarbojas pieredzes apmaiņas aktivitātēs | 1.4. Veikt TAI nodarbināto pieredzes apmaiņu ar citām TAI un prokuratūru organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. 1.5.Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros - "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | 42.00.00 Iekšējās drošības biroja darbība | 3 325 | 3 800 | 4 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Starptautiskā līmenī kvalifikāciju paaugstinājuši TAI vadošie analītiķi. | 1.6 Nodrošināt iespējas analītiķiem paaugstināt kvalifikāciju līdzīgos dienestos ārvalstīs un starptautisko organizāciju, t.sk. Eiropola, piedāvātajos apmācības kursos, lai nodrošinātu ārvalstu labākās prakses pārņemšanu un analītiķu kvalifikācijas atbilstību Eiropola un citu ES dalībvalstu vispārējam līmenim analītiskā darba jomā. | 42.00.00 Iekšējās drošības biroja darbība | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Operatīvās darbības personāls nodrošināts ar atbilstošām tehniskajām vienībām | 1.10. Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | 42.00.00 Iekšējās drošības biroja darbība | 70 000 | 70 000 | 70 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. tabula
Tieslietu ministrija
Valsts tiesu ekspertīžu birojs
budžeta apakšprogramma 03.04.00 "Tiesu ekspertīžu veikšana"
papildu nepieciešamo izdevumu aprēķins
EKK | Apraksts | Aprēķins | 2025.gads | 2026.gads | 2027.gads | turpmāk katru gadu | Pamatojums |
PAVISAM: | 170 000 | 70 000 | 70 000 | 70 000 | |||
EKK 1000 | Atlīdzība | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | ||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | 150 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | ||
EKK 7000 | Transferti, starptautiskā sadarbība | ||||||
1.11. Uzlabot un efektivizēt tiesu ekspertīžu iestāžu personāla un tehnisko kapacitāti, lai saīsinātu tiesu ekspertīžu atzinumu sagatavošanas laiku un ieviestu nepieciešamos jaunākos spridzināšanas ierīču izpētes veidus. | |||||||
1.11. KOPĀ: | |||||||
EKK 2000 | Preces un pakalpojumi | ||||||
Tiesu ekspertu apmācība | 20 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 | Tiesu ekspertu darbs prasa nemitīgu kompetences paaugstināšanu, jo īpaši darbam ar jaunām iekārtām un ekspertīžu metodēm. Šāda apmācība ir ļoti dārga. | ||
EKK 5000 | Pamatkapitāla veidošana | ||||||
Aprīkojums ķīmiskajām ekspertīzēm (sēra satura noteikšanai degvielā). | 100 000 | 0 | 0 | 0 | Iekārta sēra satura noteikšanai - sēra saturs degvielā, ir viens no degvielu raksturojošiem lielumiem. Iekārta nepieciešama, lai varētu veikt pilnvērtīgu naftas produktu un viegli uzliesmojošo šķidrumu izpēti ekspertīzēs, kas saistītas ar naftas produktu kontrabandu vai zādzībām. | ||
Programmatūra informācijas tehnoloģiju ekspertīzēm | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | VTEB saskaras ar lielu mobilo telefonu un planšetdatoru daudzumu, kas tiek saņemts no VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes. Esošā viena iekārta ļauj strādāt vienlaikus tikai vienam ekspertam. Turklāt, šī esošā iekārta neļauj veikt mobilo ierīču atbloķēšanu un piekļūt sensitīvajai informācijai. Ar jaunu UFED minētajā komplektācijā var samazināt mobilo ierīču izpētes laiku palielinot efektivitāti un veikt to atbloķēšanu, nodrošinot piekļuvi sensetivajam saturam. Šodien arvien vairāk cilvēku aizsargā savas ierīces ar parolēm, īpaši, veicot noziedzīgas darbības, un minētais komplekts ļauj efektīvi risināt šo problēmu. |
5. tabula
Informācija par Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldei plāna ieviešanai plānoto un papildus nepieciešamo finansējumu
Uzdevums | Pasākums | Budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums | Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums | Nepieciešamais papildu finansējums | Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | ||||||
2023 | 2024 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | turpmākajā laikposmā līdz pasākuma pabeigšanai (ja pasākuma īstenošana ir terminēta) | turpmāk ik gadu (ja pasākuma izpilde nav terminēta) | ||||
Finansējums plāna realizācijai kopā | 859 441 | 931 341 | 34 000 | 196 200 | 151 200 | 174 200 | 0 | 0 | |||
tajā skaitā | |||||||||||
Finanšu ministrija | 1.4. un 1.5. | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Finanšu ministrija | 1.5. | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Finanšu ministrija | 1.6. | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Finanšu ministrija | 1.10. | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 0 | 0 | 0 | 196 200 | 151 200 | 174 200 | 0 | 0 | 2027 |
Finanšu ministrija | 1.20. | 71.07.00 "Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu finansētie projekti" | 825 441 | 201 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" | 0 | 696 071 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Uzdevumi | |||||||||||
Organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomā strādājošie regulāri paaugstina kvalifikāciju un līdzdarbojas pieredzes apmaiņas aktivitātēs | 1.4. Veikt TAI nodarbināto pieredzes apmaiņu ar citām TAI un prokuratūru organizētās noziedzības, ekonomisko un finanšu noziegumu, smago un sevišķi smago noziegumu apkarošanas jomās. 1.5.Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros - "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 30 000 | 30 000 | 30 000 | ||||||
Organizētās apmācības analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros - "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | 1.5.Īstenot apmācības neformālās izglītības programmās analītiska darba uzlabošanai pirmstiesas procesa ietvaros - "Operatīvā analīze" un "Stratēģiskā analīze". | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||||||
Starptautiskā līmenī kvalifikāciju paaugstinājuši TAI vadošie analītiķi. | 1.6.Nodrošināt iespējas analītiķiem paaugstināt kvalifikāciju līdzīgos dienestos ārvalstīs un starptautisko organizāciju, t.sk. Eiropola, piedāvātajos apmācības kursos, lai nodrošinātu ārvalstu labākās prakses pārņemšanu un analītiķu kvalifikācijas atbilstību Eiropola un citu ES dalībvalstu vispārējam līmenim analītiskā darba jomā. | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 3 000 | 3 000 | 3 000 | ||||||
Operatīvās darbības personāls nodrošināts ar atbilstošām tehniskajām vienībām | 1.10. Pamatojoties uz operatīvā darbībā izmantojamo līdzekļu attīstības tendencēm, nodrošināt atbilstošu tehnisko vienību kapacitāti | 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" | 196 200 | 151 200 | 174 200 | 2027 | |||||
Izdevumi, kas saistīti ar operatīvo darbību (EKK 2271; klasificēta informācija) | 196 200 | 151 200 | 174 200 | ||||||||
Izveidota un ieviesta Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēma | 1.20. Pilnveidot Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmas ar mērķi izveidot Nacionālā kriminālizlūkošanas modeļa atbalsta sistēmu Valsts ieņēmumu dienestā kā vienotu izlūkdatu vidi, tādējādi paaugstinot ekonomisko noziegumu apkarošanas un novēršanas efektivitāti. | 71.07.00 "Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas finanšu instrumentu finansētie projekti" | 825 441 | 201 270 | |||||||
80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" | 696 071 |