1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā biedrība "Resursu centrs cilvēkiem ar garīgiem traucējumiem "ZELDA"" (turpmāk – biedrība) pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte, nodrošina valsts budžeta finansētu pakalpojumu, ko sniedz atbalsta personas lēmumu pieņemšanā (turpmāk – pakalpojums);
1.2. pakalpojuma sniegšanas jomas, atbalsta intensitātes līmeņus un apjomu, kā arī pakalpojuma piešķiršanas, saņemšanas, finansēšanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību.
2. Pakalpojuma nodrošināšanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus biedrībai piešķir Labklājības ministrija (turpmāk – ministrija).
3. Lai nodrošinātu šajos noteikumos biedrībai noteikto uzdevumu izpildes pārraudzību, ministrija slēdz ar biedrību deleģēšanas līgumu, kurā iekļauj pakalpojuma pārraudzības un informācijas aprites kārtību, finanšu un statistikas pārskatu iesniegšanas nosacījumus, kā arī citus pakalpojuma sniegšanai būtiskus nosacījumus.
4. Pakalpojuma administrēšanas izdevumu apmēru biedrībai nosaka ministrija, un šim mērķim paredzētos finanšu līdzekļus biedrība var izlietot:
4.1. pakalpojuma administrēšanā iesaistīto darbinieku:
4.1.1. atlīdzībai;
4.1.2. transporta izdevumiem;
4.2. telpu īres, apsaimniekošanas izdevumu un komunālo pakalpojumu apmaksai, biroja, kancelejas preču, tehnikas un aprīkojuma iegādei;
4.3. citiem izdevumiem, kas saistīti ar pakalpojuma administrēšanu.
5. Biedrība:
5.1. ministrijas pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā normatīvajos aktos par Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu noteiktajā kārtībā un apjomā izveido un uztur datubāzi par personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas pakalpojumu, kā arī par tām sniegto pakalpojumu;
5.2. sagatavo un, izmantojot Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmu, iesniedz ministrijai pārskatus par sniegto pakalpojumu;
5.3. savā tīmekļvietnē ievieto informāciju par pakalpojumu un tā saņemšanas kārtību, kā arī informē iedzīvotājus par pakalpojumu.
6. Ja biedrība nav nodrošinājusi šajos noteikumos noteikto uzdevumu vai šo noteikumu 3. punktā minētajā līgumā paredzēto saistību izpildi, ministrija aptur valsts budžeta finansējuma pārskaitīšanu biedrībai. Finansējuma pārskaitīšanu atjauno piecu darbdienu laikā pēc attiecīgo saistību izpildes.
7. Pakalpojumu sniedz atbilstoši personas vajadzību izvērtējumam (pielikums) vienā vai vairākās no šādām jomām:
7.1. tiesību un interešu aizstāvība;
7.2. finanses;
7.3. ikdienas dzīve;
7.4. veselības aprūpe;
7.5. sociālā aprūpe;
7.6. atbalsta loka veidošana.
8. Atbalsta intensitāti iedala pirmajā, otrajā un trešajā līmenī un atbilstoši tam pakalpojumu sniedz šādā apjomā:
8.1. pirmajam līmenim – līdz 8 stundām mēnesī;
8.2. otrajam līmenim – līdz 20 stundām mēnesī;
8.3. trešajam līmenim – līdz 35 stundām mēnesī.
9. Pakalpojumu sniedz 12 mēnešus. Izbeidzoties biedrības lēmumā norādītajam pakalpojuma sniegšanas termiņam, pakalpojumu var piešķirt atkārtoti, izvērtējot personas vajadzības (pielikums).
10. Ja personai ir ierobežota rīcībspēja, tajā rīcībspējas ierobežojuma apjomā, kas skar šo noteikumu 7. punktā minētās jomas, pakalpojumu sniedz tikai ar aizgādņa rakstveida piekrišanu.
11. Biedrība var sniegt personai atbalstu lēmumu pieņemšanā cita veida pakalpojuma izmantošanas laikā, izņemot gadījumu, ja līdzvērtīga atbalsta sniegšana ir ietverta tā saturā.
12. Lai saņemtu pakalpojumu, persona iesniedz biedrībā iesniegumu. Iesniegumā norāda vārdu, uzvārdu, personas kodu, faktiskās dzīvesvietas adresi, kontaktinformāciju un pazīmi par personai noteikto invaliditāti.
13. Lai sagatavotu šo noteikumu 12. punktā minēto iesniegumu, persona var izmantot biedrības tīmekļvietnē pieejamo iesnieguma veidlapu.
14. Pēc personas iesnieguma saņemšanas biedrība:
14.1. Fizisko personu reģistrā iegūst ziņas par personas vārdu, uzvārdu, personas kodu, dzimšanas datumu, valstisko piederību un tās veidu, deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi, Latvijā saņemto uzturēšanās dokumentu, par personas rīcībspējas ierobežošanu vai rīcībspējas ierobežojuma pārskatīšanu, miršanas datumu, kā arī ziņas par aizgādni;
14.2. Invaliditātes informatīvajā sistēmā pārliecinās par personai noteikto invaliditātes grupu un pazīmi par garīga rakstura traucējumu esību.
15. Ja Invaliditātes informatīvajā sistēmā nav pazīmes par garīga rakstura traucējumu esību un Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas rīcībā nav datu par personas funkcionēšanas ierobežojuma veidu, persona pēc biedrības pieprasījuma iesniedz psihiatra izziņu, kas apliecina, ka personai ir garīga rakstura traucējumi.
16. Biedrība izskata iesniegtos dokumentus, pārbauda personas atbilstību pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem, izvērtē personas vajadzības (pielikums) un pieņem vienu no šādiem lēmumiem:
16.1. par pakalpojuma piešķiršanu personai, nosakot pakalpojuma sniegšanas termiņu, atbalsta jomas, intensitātes līmeni un apjomu;
16.2. par personas uzņemšanu rindā pakalpojuma saņemšanai, ja persona atbilst pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem, bet ir beidzies pakalpojuma nodrošināšanai piešķirtais finansējums;
16.3. par atteikumu piešķirt pakalpojumu, ja persona neatbilst pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem.
17. Ja persona pakalpojuma saņemšanai ir uzņemta rindā, biedrība:
17.1. pienākot pakalpojuma saņemšanas rindai, pārbauda, vai personai ir tiesības saņemt pakalpojumu;
17.2. uz personas deklarētās, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adresi nosūta informāciju par pakalpojuma saņemšanas rindas pienākšanu un sazinās ar personu, izmantojot šo noteikumu 12. punktā minētajā iesniegumā norādīto kontaktinformāciju;
17.3. izslēdz personu no pakalpojuma saņēmēju rindas, ja persona neatbilst pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem vai atsakās saņemt pakalpojumu, vai arī mēneša laikā no uzaicinājuma nosūtīšanas dienas nesazinās ar biedrību.
18. Pēc lēmuma par pakalpojuma piešķiršanu pieņemšanas biedrība slēdz līgumu ar personu un atbalsta personu lēmumu pieņemšanā (turpmāk – atbalsta persona). Līgumā nosaka līdzēju tiesības, pienākumus, atbildību un citus būtiskus jautājumus, kas saistīti ar pakalpojuma sniegšanu.
19. Pakalpojumu var pārtraukt, ja persona nonākusi ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē, atrodas ieslodzījuma vietā vai cita iemesla dēļ pakalpojumu faktiski nodrošināt nav iespējams.
20. Pakalpojumu izbeidz pirms lēmumā noteiktā termiņa beigām, ja:
20.1. persona izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstī;
20.2. persona ir iesniegusi iesniegumu par to, ka nevēlas saņemt pakalpojumu;
20.3. persona apdraud atbalsta personas veselību vai dzīvību, izturas pret atbalsta personu necienīgi vai aizskaroši vai atbalsta personai nav drošas darba vides darbā ar personu;
20.4. persona nav sasniedzama vismaz četrus mēnešus.
21. Personas iesniegumu, personas vajadzību izvērtējumu un biedrības lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu biedrība glabā piecus gadus no pakalpojuma sniegšanas izbeigšanas dienas.
22. Biedrības amatpersonas izdoto administratīvo aktu un faktisko rīcību var apstrīdēt biedrības direktoram. Biedrības direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā.
23. Personām ar garīga rakstura traucējumiem un III invaliditātes grupu pakalpojumu atbilstoši šiem noteikumiem piešķir no 2026. gada 1. janvāra.
24. Līdz dienai, kad stājas spēkā grozījumi Invaliditātes likuma 3.1 pantā, kas ļauj biedrībai apstrādāt Invaliditātes informācijas sistēmā iekļautos datus par invaliditāti, biedrībai ir tiesības izprasīt no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas informāciju par personu, kura biedrībā iesniegusi šo noteikumu 12. punktā minēto iesniegumu, lai pārliecinātos par tās atbilstību invaliditātes statusam un garīga rakstura traucējumu esību.
25. Šo noteikumu 5. punktā minētos uzdevumus biedrība veic pēc Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas attiecīgās sadaļas darbības uzsākšanas. Līdz tam biedrība attiecīgo informāciju sniedz šo noteikumu 3. punktā minētajā līgumā noteiktajā kārtībā.
Turpmākos jautājumus personai uzdod, lai palīdzētu tai apzināt savu lemtspējas kapacitāti
un vajadzību pēc atbalsta personas lēmumu pieņemšanā pakalpojuma
(biedrības pārstāvis tabulā atzīmē personas sniegtās atbildes):
Nr. p. k. | Lēmumu pieņemšanas joma | Grūtību pakāpe |
Komentāri
| ||
es varu pieņemt lēmumu pats bez papildu atbalsta | man nepieciešams atbalsts, lai pieņemtu lēmumu | man nepieciešams, lai kāds pieņemtu lēmumu manā vietā | |||
1. | Tiesību un interešu aizstāvība | ||||
1.1. | Vai es pats izvēlos vērsties pēc palīdzības, ja manas tiesības ir pārkāptas vai ja pret mani izturas slikti (piemēram, aizskar fiziski, emocionāli, seksuāli)? | ||||
1.2. | Vai es pats izlemju, kurš pārstāvēs manas intereses juridiski? | ||||
1.3. | Vai es varu izvēlēties, kā labāk komunicēt ar policiju vai tiesu, ja tas ir nepieciešams? | ||||
1.4. | Vai es pats pieņemu lēmumus, kas saistīti ar manu bērnu aprūpes tiesībām (jautājums vecākiem)? | ||||
1.5. | Vai es pats izlemju, kā rīkoties, lai neveiktu noziegumu? | ||||
1.6. | Vai es pats izlemju slēgt līgumus un citas oficiālas vienošanās, piemēram, dot pilnvaru? | ||||
1.7. | Vai es pats izlemju, ar ko es vēlos dalīties ar informāciju (ģimeni, draugiem, citiem cilvēkiem)? | ||||
1.8. | Cits
| ||||
2. | Finanses, tai skaitā budžeta plānošana un īpašumu pārvaldīšanas jautājumi | ||||
2.1. | Vai es pats plānoju savus nedēļas/mēneša izdevumus? | ||||
2.2. | Vai es pats pieņemu lēmumus par rēķinu apmaksu (par dzīvokli, telefonu, internetu, elektrību, gāzi u. c.)? | ||||
2.3. | Vai es pats pieņemu lēmumus par ikdienas pirkumiem veikalā un internetā (pārtiku, higiēnas precēm u. c.)? | ||||
2.4. | Vai es pats izlemju, kā veidot naudas uzkrājumu, veikt lielus pirkumus u. c.? | ||||
2.5. | Vai es pats izlemju, kā rīkoties ar savu īpašumu (pirkt, pārdot, samainīt u. c.)? | ||||
2.6. | Vai es zinu, kādas sekas būs tam, ja paņemšu kredītu vai ātro aizdevumu, un vai es pats varu pieņemt lēmumu to ņemt vai neņemt? | ||||
2.7. | Vai es pats izlemju, kā komunicēt ar citiem par savu naudu (piemēram, ar tuviniekiem, banku, parādu piedzinējiem vai tiesu izpildītājiem)? | ||||
2.8. | Vai es pats izlemju, kā atdot parādus (piemēram, atmaksāt kredītus vai vienoties par parādu atmaksas grafiku)? | ||||
2.9. | Vai es pats izlemju, kam un kāpēc dot savu naudu? | ||||
2.10. | Cits
| ||||
3. | Ikdienas dzīve | ||||
3.1. | Vai es pats izlemju, vai un kur es gribu strādāt? | ||||
3.2. | Vai es pats izvēlos, kur un kā meklēt darbu (izskatīt sludinājumus, sagatavot CV un pieteikumu, sazināties ar darba devēju, sagatavoties darba intervijai u. c.)? | ||||
3.3. | Vai es pats izlemju, kā veidot attiecības ar kolēģiem un darba devēju? | ||||
3.4. | Vai es pats izlemju, ka vēlos mācīties kaut ko jaunu un kā to vislabāk darīt (iestāties skolā, apmeklēt kursus u. c.)? | ||||
3.5. | Vai es pats izvēlos, ko ēst un kā to pagatavot? | ||||
3.6. | Vai es pats izlemju, kā labāk rūpēties par savu personīgo higiēnu (regulāri tīru zobus, eju dušā vai vannā, mazgāju veļu u. c.)? | ||||
3.7. | Vai es pats izlemju, kā labāk rūpēties par savas mājas /dzīvokļa /istabas tīrību? | ||||
3.8. | Vai es pats izlemju, kur un ar ko kopā dzīvot? | ||||
3.9. | Vai es pats izlemju, kā plānot savu dienu (kur braukt, iet, ko darīt)? | ||||
3.10. | Vai es pats izvēlos, kā nokļūt nepieciešamajās vietās (kājām, ar sabiedrisko transportu u. c.)? | ||||
3.11. | Vai es pats izvēlos, ar ko un kā komunicēt sabiedrībā, lai justos tajā vairāk pieņemts? | ||||
3.12. | Vai es pats pieņemu lēmumus, kā rūpēties par savu bērnu (attīstīt, audzināt, izglītot, ārstēt u.c.) (jautājums vecākiem)? | ||||
3.13. | Vai es zinu, kas man jādara un kur varu vērsties ārkārtas gadījumos (piemēram, ja notiek ugunsgrēks, ceļu satiksmes negadījums, netieku iekšā dzīvoklī, notikusi ūdens noplūde mājās u. c.)? | ||||
3.14. | Cits
| ||||
4. | Veselības aprūpe (līdz ārsta kabinetam) | ||||
4.1. | Vai es pats zinu un izvēlos, kad jāiet pie ārsta? | ||||
4.2. | Vai es pats izvēlos, kādus ārstus, slimnīcas vai citus veselības aprūpes sniedzējus izmantot? | ||||
4.3. | Vai es pats varu saprast, ko ārsts man saka, un izvēlēties, kā labāk komunicēt ar ārstu? | ||||
4.4. | Vai es pats spēju pieņemt lēmumu, ko darīt nopietnās situācijās (ja man nepieciešama operācija, ir nopietna trauma, esmu ļoti uztraukts vai ir sākusies trauksme u. c.)? | ||||
4.5. | Vai es saprotu, kāpēc un kā jālieto zāles, un pats pieņemu lēmumu par zāļu lietošanu? | ||||
4.6. | Vai es spēju brīdināt citus un pats izlemju izsaukt medicīnisko palīdzību, ja man ir slikti? | ||||
4.7. | Vai es pats izlemju par kontracepciju un iespējamo grūtniecību? | ||||
4.8. | Vai es pats izlemju, ko un kā darīt, lai dzīvotu veselīgi? | ||||
4.9. | Cits
| ||||
5. | Sociālā aprūpe | ||||
5.1. | Vai es zinu nepieciešamo informāciju un pats pieņemu lēmumus par pakalpojumiem, kurus es varu izmantot? | ||||
5.2. | Vai es izvēlos, vai un kā kārtot trūcīgās vai maznodrošinātās personas statusu? | ||||
5.3. | Vai es zinu nepieciešamo informāciju un pats pieņemu lēmumus par pabalstiem un citu sociālo un materiālo palīdzību, kuru es varētu saņemt (piemēram, pabalsti, malka, pārtikas vai higiēnas pakas, apmaksāti ārstniecības pakalpojumi u. c.)? | ||||
5.4. | Vai es pats izvēlos, kā labāk komunicēt ar sociālo darbinieku vai citiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem? | ||||
5.5. | Cits
| ||||
6. | Atbalsta loka veidošana | ||||
6.1. | Vai es pats izvēlos, ar kuriem cilvēkiem es gribu draudzēties un kopā pavadīt laiku? | ||||
6.2. | Vai es pats izvēlos, kā un kur atrast jaunus draugus? | ||||
6.3. | Vai es pats izvēlos, ko darīt savā brīvajā laikā? | ||||
6.4. | Vai es pats izlemju, ko mīlēt un kā veidot attiecības ar šo cilvēku? | ||||
6.5. | Vai es pats izvēlos cilvēkus, kuri varētu mani atbalstīt? | ||||
6.6. | Cits
| ||||
7. | Papildu jautājumi personai: | ||||
7.1. | Vai kopumā Jums piedāvātās iespējas un izvēles atbilst Jūsu vecumam, pieredzei un spējām? ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ | ||||
7.2. | Vai Jūsu ģimenei vai citiem atbalstītājiem ir nepieciešamā informācija par to, kā Jūs saprast un atbalstīt Jūsu lēmumos? ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________ |
Ieteikumi pakalpojuma piešķiršanai par atbalsta jomām, intensitātes līmeni un apjomu
1. Provizoriskās pakalpojuma piešķiršanas jomas:
□ tiesību un interešu aizstāvības joma
□ finanšu joma
□ ikdienas dzīves joma
□ veselības aprūpes joma (līdz ārsta kabinetam)
□ sociālās aprūpes joma
□ atbalsta loka veidošana
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
2. Vēlamais atbalsta intensitātes līmenis un stundu apjoms:
□ 1. līmenis – __ stundas mēnesī (nepārsniedzot 8 stundas mēnesī)
□ 2. līmenis – __ stundas mēnesī (nepārsniedzot 20 stundas mēnesī)
□ 3. līmenis –__ stundas mēnesī (nepārsniedzot 35 stundas mēnesī)
_________________________________________________________________
__________________________________________________________________
3. Apsvērumi, kas jāņem vērā pakalpojuma atteikumam:
□ persona pieņem lēmumus pati bez papildu atbalsta
□ persona nav vērsta uz sadarbību
□ persona nevēlas saņemt pakalpojumu
□ cits iemesls ______________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Datums
Biedrības darbinieka paraksts