1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Jēkabpils novada pašvaldībai piederošajās kapsētās iekšējās kārtības noteikumus, kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, nekoptas kapavietas nosacījumus, kā arī kapličas izmantošanas kārtību.
2. Noteikumos lietotie termini:
2.1. aktēšana – darbību kopums, kurā ietilpst nekoptas kapavietas apsekošana, brīdinājuma zīmes uzstādīšana un akta par nekoptu kapavietu sastādīšana;
2.2. aktēta kapavieta – kapavieta, kas 5 (piecus) gadus pēc kārtas ir atzīta par nekoptu kapavietu;
2.3. atvērta kapsēta – kapsētas daļa, kurā mirušo apbedīšanai tiek ierādītas jaunas kapavietas;
2.4. daļēji slēgta kapsēta – kapsētas daļa, kurā mirušos apbedī ģimenes kapavietās;
2.5. slēgta kapsēta – kapsētas daļa, kurā mirušo apbedīšana nenotiek;
2.6. kapavieta – noteikta izmēra zemes gabals kapsētā mirušo apbedīšanai, kapavietas izveidošanai un kopšanai, apzaļumošanai, kapa aprīkojuma uzstādīšanai;
2.7. ģimenes kapavieta – noteikta izmēra zemes gabals kapsētā, kas paredzēts apbedīšanai;
2.8. kapavietas aprīkojums – kapavietā uzstādīta piemiņas plāksne, piemineklis, apmales, sēta, soliņš u.tml.;
2.9. kapavietas uzturētājs – fiziska persona, kurai tiek piešķirts zemes gabals kapavietas izveidošanai un kopšanai;
2.10. kapliča – ēka kapsētā mirušo novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei;
2.11. kapsētas apsaimniekotājs – SIA "Jēkabpils pakalpojumi", reģistrācijas numurs: 45403006010 Jēkabpils pilsētā, vai attiecīgā pagasta pārvalde, kuras teritorijā kapsēta atrodas, kas pārrauga un kontrolē šo noteikumu ievērošanu, uzrauga kapsētu arhitektūras un ainavas veidošanu, uztur kārtībā kapsētas teritoriju, nodrošina kapu grāmatu (vai cita veida reģistru) veidošanu, saglabāšanu un citu aktuālo dokumentu uzskaiti, Jēkabpils novada pašvaldības vārdā pieņem lēmumu piešķirt kapavietu vai atteikt, izdodot administratīvo aktu;
2.12. kapsētas pārzinis – kapsētas apsaimniekotāja nozīmēta persona, kura pilda šajos noteikumus paredzētos pienākumus;
2.13. kapavietu komisija – Jēkabpils novada pašvaldības Attīstības pārvaldes vadītāja izveidota komisija – Jēkabpils pilsētā vai attiecīgās pagasta pārvaldes, kuras teritorijā kapsēta atrodas izveidota komisija, kas nodrošina nekoptas kapavietas aktēšanu;
2.14. kultūrvēsturisks objekts – atsevišķas kapsētas teritorijas, atsevišķas kapavietas, piemiņas vietas, pieminekļi, kuriem ir mākslinieciska, vēsturiska, zinātniska vai citāda kultūras vērtība un kuru saglabāšana nākamajām paaudzēm atbilst Jēkabpils novada sabiedrības, Latvijas valsts un tautas, kā arī starptautiskajām interesēm;
2.15. pašvaldības pilnvarota persona – Jēkabpils novada domes priekšsēdētājs, domes priekšsēdētāja vietnieks, pašvaldības izpilddirektors vai pagasta pārvaldes vadītājs;
2.16. virsapbedījums – mirušā vai urnas ar kremēta mirušā pelniem apbedīšana virs esošā apbedījuma.
3. Jēkabpils novada administratīvajā teritorijā ir šādas pašvaldības kapsētas:
3.1. Kapsētas pilsētu teritorijā:
3.1.1. Jēkabpils pilsētas kapsēta;
3.1.2. Kapeles kapsēta;
3.1.3. Tatāru (ebreju) kapsēta;
3.1.4. Jaunie kapi, Vecie kapi (Viesīte);
3.1.5. Aknīstes pilsētas kapsēta;
3.2. Kapsētas ārpus pilsētu teritorijas:
3.2.1. Atašienes pagastā – Atašienes, Steķu, Steķu jaunie, Steķu vecie, Trošku un Senkapi;
3.2.2. Krustpils pagastā – Grīvas, Irbenieku, Melderu, Ķaupu kapsēta;
3.2.3. Kūku pagastā – Asotes, Catlakšu, Dēļdruvu, Dreimaņu, Kondrātu, Ķikuru, Ķuncu, Pilskalna, Pupenu, Skramānu, Smanu, Sūnu, Trepmuižas kapsēta;
3.2.4. Mežāres pagastā – Gobiņu, Liepsalas, Ratīšu I, Ratīšu II, Kozuļovkas kapsēta;
3.2.5. Variešu pagastā – Antūžu, Baltgalvju, Bauru, Rusuļu, Silabebru, Trākšu kapi;
3.2.6. Vīpes pagastā – Ezerķiķauku, Māsānu, Kūrānu, Ļovānu, Smalu kapsēta, Landzānu kapi;
3.2.7. Leimaņu pagastā – Leimaņu kapi;
3.2.8. Zasas pagastā – Zasas kapi, Staģu kapi;
3.2.9. Ābeļu pagastā – Nagļu kapi, Ābeļu kapi, Piļķu kapi, Dūņenieku kapi;
3.2.10. Kalna pagastā – Ērgļu kapi, Ūdenānu kapi, Vagulānu kapi, Ķiocu kapi, Minsteru kapi;
3.2.11. Rubenes pagastā – Rubeņu kapi, Izabelinas kapi, Muktānu kapi, Ezerpurva kapi, Červonkas kapi, Bērza kapi, Ļūcānu kapi, Dronku kapi, Rubiķu kapi, Sēļu kapi;
3.2.12. Dunavas pagastā – Daugavas kapi, Dunavas kapi, Skudru kapi, Vuškānu kapi, Līču kapi, Kriškinānu kapi, Celminieku kapi;
3.2.13. Dignājas pagastā – Slīterānu kapi, Meņķa kapi, Dignājas kapi;
3.2.14. Salas pagasts – Biržu kapi, Dzelznavas kapi, Auzānu kapi;
3.2.15. Sēlpils pagasts – Zaķēnu kapi, Tilpu kapi, Sēlpils kapi;
3.2.16. Viesītes pagasts – Ausulāru kapi, Cīrulīšu kapi, Dešu kapi, Ikšķilu kapi, Rāviņu kapi, Stauģu kapi, Sunākstes kapi, Šūšānu kapi, Veckapi, Vēžinieku kapi, Ziedānu kapi, Būbenānu kapi, Ozoliņu kapi, Zalaku kapi, Ulģu kapi;
3.2.17. Elkšņu pagasts – Klauces kapi, Kristūžu kapi, Svaru kapi, Kundzānu kapi, Ūzānu kapi;
3.2.18. Rites pagasts – Pormaļu kapi, Tiltiņu kapi, Ilzu kapi, Melderišķu kapi;
3.2.19. Saukas pagasts – Galvānu kapi, Smiltaines kapi;
3.2.20. Aknīstes pagasts– Vecie Vilkupes kapi, Jaunie Vilkupes kapi, Vecie Tuņķeļu kapi, Tuņķeļu kapi;
3.2.21. Asares pagasts– Emsiņu kapsēta, Ancenes kapsēta, Asares muižas kapi;
3.2.22. Gārsenes pagasts–Aleju kapsēta.
5. Mirušo piemiņas dienā un citās oficiālās mirušo atceres dienās kapsētu darba laiku nosaka kapsētas apsaimniekotājs, saskaņojot to ar pašvaldības pilnvarotu personu. Kapsētas apsaimniekotājs nodrošina aktuālās informācijas pieejamību pie kapličām un attiecīgajās pagastu pārvaldēs.
6. Jēkabpils pilsētā valsts svētku dienās (izņēmuma gadījumā vienojoties ar kapsētas pārzini) un svētdienās kapsētas apbedīšanai ir slēgtas.
7. Kapsētas apmeklētājiem kapsētas teritorijā jāpārvietojas pa tam paredzētiem ceļiem un celiņiem. Piekļuve pie kapavietas ir pieļaujama no tam paredzēto ceļu un celiņu puses.
8. Kapsētas apmeklētājiem kapsētās aizliegts:
8.1. rakt smiltis un zemi kapsētu un to aizsargjoslu teritorijās;
8.2. kāpt, staigāt vai sēdēt uz kapavietām;
8.3. sniegt apbedīšanas un kapavietu kopšanas komercpakalpojumus bez kapsētas pārziņa saskaņojuma par darbu veikšanu;
8.4. ievest kapsētas teritorijā dzīvniekus vai apglabāt tos, izņemot tam īpaši paredzētās un ierādītās vietās. Ierobežojums ievest dzīvniekus neattiecas uz suņiem, kas apmācīti atbalsta sniegšanai cilvēkiem ar funkcionāliem ierobežojumiem (suņi pavadoņi, suņi asistenti, suņi terapeiti);
8.5. patvaļīgi aizņemt kapavietas vai palielināt ierādītās kapavietas robežās;
8.6. pārvietoties ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, izņemot gadījumus, kad ir saņemta kapsētas apsaimniekotāja atļauja.
9. Kapavietu piešķir vai atsaka kapsētas apsaimniekotājs vienas darba dienas laikā, izdodot administratīvo aktu, pamatojoties uz:
9.1. personas vai sociālās aprūpes institūcijas amatpersonas rakstveida iesniegumu par kapavietas piešķiršanu un ierādīšanu;
9.2. dzimtsarakstu nodaļas izsniegtu miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu).
10. Kapsētas apsaimniekotājs ir pilnvarots ierādīt kapavietu Jēkabpils novada pašvaldības vārdā, pamatojoties uz izdoto administratīvo aktu.
11. Piešķirot kapavietu, norāda šādu informāciju:
11.1. Kapavietas uzturētāja kontaktinformāciju;
11.2. kapavieta ir aktēta vai nav aktēta;
11.3. kapavietas precīza atrašanās vieta (sektors, rinda) kopējā platība;
11.4. cita informācija, kas ļauj identificēt kapavietu;
11.5. kapavietas uzturētāja – kapavietas pārņēmēja (laulātā, radinieka vai citas personas) kontaktinformācija.
12. Kapsētās jauns zemes gabals apbedīšanai tiek ierādīts un piešķirts tā, lai nodrošinātu attiecīgās sektora daļas izmantošanu apbedīšanas secībā.
13. Jauns zemes gabals apbedīšanai tiek piešķirts un ierādīts ne lielāks kā divvietīga kapavieta Jēkabpils pilsētas kapsētā. Ārpus Jēkabpils pilsētas ne lielāks kā astoņvietīga kapavieta, (kapavietas lielums tiek noteikts saskaņā ar pielikumu).
14. Atsevišķos gadījumos Jēkabpils pilsētā var tikt piešķirta vairāk kā divvietīga kapavieta un ārpus Jēkabpils pilsētas vairāk kā astoņvietīga kapavieta:
14.1. ja nelaimes gadījuma rezultātā bojā gājuši vairāki vienas ģimenes locekļi;
14.2. ja noziedzīga nodarījuma rezultātā bojā gājuši vairāki vienas ģimenes locekļi;
14.3. daļēji slēgtajā kapsētas daļā, ja to atļauj pieejamā teritorija.
15. Daļēji slēgtā kapsētā, ja ģimenes kapavietā ir brīva vieta, bet tajā nav iespējams veikt apbedījumu tehnisku iemeslu dēļ, personai piešķir jaunu kapavietu, pamatojoties uz rakstveida iesniegumu.
16. Atvērtā un daļēji slēgtā kapsētā ģimenes kapavietā, kurā ir brīva vieta vai kurā var veikt virsapbedījumu, atļauju apbedīt mirušo dod pašvaldības pilnvarota persona, pamatojoties uz rakstveida iesniegumu par atļauju apbedīt mirušo, kam pievienota dzimtsarakstu nodaļas izsniegta miršanas apliecības kopija (uzrādot oriģinālu).
17. Ja par kapavietas iegūšanu piederīgie nevar vienoties, priekšroka ir pirmajam, kurš iesniedzis kapsētas apsaimniekotājam rakstveida iesniegumu par kapavietas pārņemšanu.
18. Kapavieta pāriet pašvaldības valdījumā, ja:
18.1. kapavieta tiek atbrīvota sakarā ar pārapbedīšanu;
18.2. tā atzīta par aktētu kapavietu.
19. Gadījumā, kad kapavieta pāriet pašvaldības valdījumā, kapavieta var tikt piešķirta un ierādīta jaunu apbedījumu veikšanai.
20. Kapavieta, kas noteikumos noteiktā kārtībā atzīta par aktētu, var tikt piešķirta un ierādīta jaunu apbedījumu veikšanai, ja pagājuši 20 (divdesmit) gadi pēc pēdējā apbedījuma.
21. Kapsētas apsaimniekotājs piešķir kapavietu virs esoša apbedījuma virsapbedījuma veikšanai, ja pēc pēdējā apbedījuma šajā vietā pagājis ne mazāk kā 20 (divdesmit) gadi un ir saņemta Veselības inspekcijas atļauja. Šo termiņu drīkst samazināt līdz 15 (piecpadsmit) gadiem, ja virsapbedījums tiek lūgts ģimenes kapavietā un ir iesniegta Veselības inspekcijas atļauja.
23. Apbedīšanu organizē kapavietas uzturētājs vai apbedīšanas pakalpojumu pasūtītāja izvēlēts apbedīšanas pakalpojumu sniedzējs, par to informējot kapsētas pārzini ne vēlāk kā 48 stundas pirms apbedīšanas.
25. Kapam jābūt izraktam un sagatavotam mirušā apbedīšanai ne vēlāk kā vienu stundu pirms apbedīšanas ceremonijas sākuma. Kapa rakšana jāsaskaņo ar kapsētas pārzini.
27. Mirstīgās atliekas var pārapbedīt ne agrāk kā gadu pēc apbedīšanas, saņemot kapsētas apsaimniekotāja un Veselības inspekcijas atļauju.
28. Mirstīgo atlieku ekshumāciju var veikt tiesību aktos noteiktajā kārtībā, saskaņojot to ar pašvaldības pilnvaroto personu un informējot kapsētas apsaimniekotāju.
29. Katrs mirušais tiek apbedīts atsevišķā kapā. Kapa garumam jābūt ne lielākam par 3 m, dziļumam 1,7 m līdz zārka vākam. Apglabājot bērnus, izmēri var attiecīgi mainīties, izņemot kapa dziļumu.
31. Kapavieta ierādīšanas brīdī nedrīkst būt tuvāk par 0,5 m no koka stumbra un 0,3 m no pieminekļa.
32. Urna ar mirušā pelniem var tikt apglabāta kapsētā esošajā ģimenes kapavietā vai jaunā kapavietā, ne mazāk kā viena metra dziļumā. Vienā kapavietā ir pieļaujama vairāku urnu apbedīšana, uzstādot kopēju piemiņas zīmi.
33. Mirušās personas apbedīšana notiek atbilstoši tās gribai, tas ir, atbilstoši tās reliģiskai pārliecībai vai vispārpieņemtām kultūras tradīcijām.
34. Kapličas ceremoniju zāli (mirušā novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei) apbedīšanas pakalpojumu pasūtītājam iznomā kapsētas apsaimniekotājs.
35. Saldējamā telpa kapličā, uzrādot dokumentu par nāvi, tiek izmantota mirušo novietošanai līdz apbedīšanas brīdim. Piederīgie mirušo drīkst apmeklēt kapsētas pārziņa darba laikā, saskaņojot to ar kapsētas pārzini. Pārējā laikā saldējamā telpa ir slēgta.
37. Kapavietas uzturētājs var kopt un uzturēt kapavietu pati vai arī vienoties par kapavietas kopšanu un uzturēšanu ar trešo personu, kura savu darbību saskaņojusi ar kapsētas pārzini.
38. Jautājumus, kas saistīti ar šo noteikumu ievērošanu pēc iesnieguma saņemšanas, izskata kapsētas apsaimniekotāja izveidota komisija, kuras sastāvā ir Jēkabpils novada pašvaldības un kapsētu apsaimniekotāja pārstāvji, pieaicinot ieinteresētās puses.
39. Kapavietas uzturētājam ir pienākums:
39.1. mēneša laikā paziņot kapsētas pārzinim par dzīvesvietas jauno adresi;
39.2. trīs mēnešu laikā pēc apbedīšanas sakopt kapavietu (novākt ziedus, vainagus, zarus, izveidot kapa kopiņu u.tml.);
39.3. regulāri kopt un uzturēt kārtībā ierādīto kapavietas teritoriju (novākt kritušas lapas, zarus, gružus, nopļaut zāli u.tml.);
39.4. nogādāt kapavietas kopšanas laikā radušos atkritumus savākšanas vietās novietotajos konteineros;
39.5. saņemt kapsētas pārziņa rakstisku saskaņojumu kapavietas aprīkojuma uzstādīšanai, demontāžai, izvešanai, rekonstrukcijai, restaurācijai. Nesaņemot kapsētas pārziņa saskaņojumu, kapsētas apsaimniekotājs var atjaunot iepriekšējo stāvokli. Kapsētas apsaimniekotājs ir pilnvarots izteikt rakstisku brīdinājumu, norādot termiņu kaitējuma novēršanai. Kapavietas aprīkojums jāuzstāda tā, lai netraucētu citiem, ievērojot kapsētas arhitektūras un ainavas veidošanas koptēlu;
39.6. koku stādīšanu kapavietā un ārpus tās veikt tikai ar rakstveida kapsētas pārziņa saskaņojumu;
39.7. nepalielināt ierādītās kapavietas robežas.
40. Kapsētas apsaimniekotājam ir tiesības apsekot ierādīto kapavietu tādā apjomā, lai pārliecinātos par kapavietas izmantošanu.
41. Kapsētas apsaimniekotājs nav atbildīgs par kapavietas aprīkojuma nolaupīšanu vai bojājumu, kuru izdarījušas trešās personas.
42. Kapsētas apsaimniekotājs tikai pārrauga teritorijas uzkopšanu Jēkabpils novada administratīvajā teritorijā esošās atsevišķās kapavietas, pasaules karos un Latvijas atbrīvošanas cīņās kritušo Latvijas karavīru un nacionālo partizānu, Jēkabpils novada administratīvajā teritorijā apbedīto citu valstu karavīru kapus un kara upuru kapus, kas atrodas Jēkabpils novada domes īpašumā vai valdījumā esošā īpašumā.
43. Nekopto kapavietu aktēšanas periodā ieskaita aktēšanas visu periodu, kas izveidojies pirms šo noteikumu spēkā stāšanās brīža.
44. Lai atzītu kapavietu par nekoptu un aktualizētu kapsētās saglabājamos kultūrvēsturiskos objektus, reizi gadā tiek izveidota kapavietu komisija, kuras sastāvā ir Jēkabpils novada pašvaldības, kapsētas apsaimniekotāja un nevalstisko organizāciju pārstāvji, nepieciešamības gadījumā tiek pieaicināti speciālisti no Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas.
45. Kapavietu komisija sniedz priekšlikumus par kapsētās saglabājamiem kultūrvēsturiskajiem objektiem.
46. Kapavietu komisija apseko nekoptās kapavietas, sastāda aktu par katru nekopto kapavietu un marķē to ar brīdinājuma zīmi. Brīdinājuma zīmes paraugs un informācija, kur vērsties, redzot šādu zīmi kapavietā, tiek izvietota uz informācijas stenda pie kapličām.
47. Kapavietu komisija aktu par nekoptu kapavietu ar uzaicinājumu sakopt kapavietu un ierasties pie kapsētas pārziņa nosūta kapavietas uzturētājam vai zināmajiem radiniekiem.
48. Ja kapavietu komisija ir sastādījusi aktu par nekoptu kapavietu un nav iespējams identificēt kapavietas uzturētāju, kapavietu komisija publicē Jēkabpils novada portālā www.jekabpils.lv, Jēkabpils novada pašvaldības informatīvajā izdevumā "Jēkabpils Novada Vēstis", kapličas un izvieto pie attiecīgās pagasta pārvaldes ēkas aicinājumu atsaukties apbedītā piederīgajiem un ierasties pie kapsētas pārziņa.
49. Pamatojoties uz to, ka 5 (piecus) gadus pēc kārtas kapavieta tiek atzīta par nekoptu, persona var lūgt atjaunot kapavietas tiesības, izņemot gadījumu, ja kapavietā ir veikts virsapbedījums.
51. Fiziskas un juridiskas personas, kuras profesionāli nodarbojas ar kapavietu kopšanu var veikt kapavietu kopšanu un amatnieku pakalpojumus kapsētā pēc kapavietas uzturētāja pasūtījuma, saskaņojot savu darbību ar kapsētas pārzini.
52. Jebkādu profesionālu darbību, tajā skaitā kapavietas kopšanu, kapavietas aprīkojuma uzstādīšanu un amatnieka pakalpojumu sniegšanu, drīkst veikt tikai kapsētas darba laikā, izņemot gadījumus, kad darbu veikšana ir iepriekš saskaņota ar kapsētas pārzini.
53. Personām, kas kapsētās sniedz pakalpojumus, mehānismi un materiāli jānovieto tā, lai netraucētu kustību kapsētā. Beidzot darbus vai darba dienas beigās ir pienākums sakārtot darba vidi. Ja darbu veikšanai nepieciešams transports, amatnieki un kapavietu kopēji drīkst izmantot tikai tos celiņus, kuri atbilst transportlīdzekļu izmēriem.
54. Kapavietu komisijas lēmumu par kapavietas aktēšanu un kapsētas pārziņa lēmumu vai faktisko rīcību likumā noteiktajā kārtībā var apstrīdēt Jēkabpils novada domē.
56. Par noteikumu 8.1 –8.4. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām un juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no četrām līdz septiņdesmit naudas soda vienībām.
57. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu 8.1.–8.4. apakšpunktā minētajiem pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jēkabpils novada pašvaldības policija. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jēkabpils novada domes Administratīvā komisija.
58. Mirušo, kura pēdējā deklarētā dzīvesvieta ir bijusi Jēkabpils novada administratīvajā teritorijā, un kuram nav laulātā, radinieku vai citu personu, vai tie ir atteikušies organizēt mirušā apbedīšanu, apbedī atsevišķā sektorā vai atsevišķā kapu rindā.
59. Iesniegumu par kapavietas ierādīšanu noteikumu 58. punkta gadījumā iesniedz apbedīšanas pakalpojuma sniedzējs ar kuru Jēkabpils novada Sociālajam dienestam noslēgts līgums.
60. Noteikumu 58. punktā minētajā gadījumā kapavietu saglabā 25 gadus. Pēc minētā termiņa notecēšanas kapavietu var nolīdzināt un, ja nav pieteicies kapavietas uzturētājs, kapsētas apsaimniekotājs var pieņemt lēmumu par virsapbedījuma veikšanu minētajā kapavietā.
61. Ja pēc noteikumu 58. punktā minētā mirušā apbedīšanas ir pieteicies laulātais, radinieks vai jebkura cita persona, kura vēlas mirušo pārapbedīt vai arī, neveicot pārapbedīšanu, labiekārtot un kopt šo kapavietu, kā arī uzņemties noteikumu 2.9. apakšpunktā minētās personas saistības.
62. Kapsētas statusu nosaka Jēkabpils novada dome. Kapsētu vai tās daļu var slēgt saskaņā ar Jēkabpils novada domes lēmumu.
63. Kapsētas apsaimniekotājs četru gadu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās izdod lēmumus par kapavietas lietošanas tiesību piešķiršanu attiecībā uz personām, kuras nav saņēmušas lēmumus par kapavietas lietošanas tiesību piešķiršanu un nebija noslēgušas līgumu par kapavietas uzturēšanu, bet ir vai nav ierakstīti kapu grāmatā (vai cita veida reģistrā) par kapavietas uzturētāju, kā arī uzrādot dokumentus, kuri pierāda tiešo radniecību ar šajā kapavietā apglabātajām personām. Kapavietas, kurām četru gadu laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās dienas nav pieteikušies uzturētāji, pāriet pašvaldības valdījumā.
64. Piekritīgajā teritorijā, kurā nav kapsētas pārziņa, tā funkcijas nodrošina kapsētas apsaimniekotājs.
65. Kapsētas apsaimniekotājs par katru kapsētu izveido un uztur vienotu kapsētu apbedījumu reģistru, integrējot informāciju ar noteikumu 63. punktā minētajiem avotiem, kas satur vismaz:
65.1. kapavietu izvietojuma shēmu;
65.2. ziņas par apbedīto;
65.3. personas vārdu, uzvārdu, kontaktinformāciju, kura ir kapavietas uzturētājs.
66. Iestājoties noteikumu 59. punktā minētajiem apstākļiem, netiek aizpildīta 65.3. apakšpunktā minētā informācija. Šādā gadījumā kapavieta piekrīt Jēkabpils novada pašvaldībai un kapavietu apsaimnieko kapsētas apsaimniekotājs.
67. Kapsētas apsaimniekotājs gada laikā no šo noteikumu spēkā stāšanās sagatavo un iesniedz sarakstu Jēkabpils novada pašvaldībai par kapsētām, ievērojot noteikumu 62. punkta noteikumus.
68. Noteikumu 3.2.20. apakšpunktā minētajiem Tuņķeļu kapiem šos noteikumus piemēro ar nākamo dienu, kad atbilstoši Zemesgrāmatu nodaļas tiesneša lēmumam Jēkabpils novada pašvaldība ir šo kapu īpašnieks.
69. Atzīt par spēku zaudējušiem Jēkabpils novada domes 2022. gada 24. februāra saistošos noteikumus Nr. 8 "Jēkabpils novada pašvaldības kapsētu darbības un uzturēšanas saistošie noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 64. nr.).
Kapavieta | Platums, m | Garums, m | Laukums, kvadrātmetri |
Kapavietas zārkiem: | |||
Vienvietīga kapavieta | 2,00 | 3,00 | 6,00 |
Divvietīga kapavieta | 3,00 | 3,00 | 9,00 |
Trīsvietīga kapavieta | 4,00 | 3,00 | 12,00 |
Četrvietīga kapavieta | 5,00 | 3,00 | 15,00 |
Kapavietas urnām: | |||
Vienvietīga | 1,5 | 1,5 | 2,25 |
Divvietīga | 2,5 | 1,5 | 3,75 |
Trīsvietīga | 3,5 | 1,5 | 5,25 |
Četrvietīga | 4,5 | 1,5 | 6,75 |
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – noteikt Jēkabpils novada pašvaldībai piederošajās kapsētās kultūrvēsturiskajām tradīcijām atbilstošu vienotu, ilgtermiņa kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, rīcību ar nekoptu kapavietu, kā arī kapličas izmantošanas kārtību, nodrošinot ikviena cilvēka tiesības uz kapavietu un cieņpilnu attieksmi pēc nāves. 1.2. Latvijas Republikā nav tiesību aktu, kas tieši reglamentētu ar kapsētu izveidošanu un uzturēšanu un ar mirušo apbedīšanu saistītus jautājumus, un nodrošinātu vienotu tiesisko regulējumu šajos jautājumos. Piemēram, Aizsargjoslu likumā noteiktas aizsargjoslas ap kapsētām, lai nepieļautu tām pieguļošo teritoriju sanitāro apstākļu pasliktināšanos un aprobežojumi ap tām. Savukārt likums "Par kultūras pieminekļu aizsardzību" paredz, ka kultūras pieminekļu aizsardzība ir pasākumu sistēma, kas nodrošina kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu un ietver tā uzskaiti, izpēti, praktisko saglabāšanu, kultūras pieminekļu izmantošanu un to popularizēšanu. Jēkabpils novada pašvaldība veic pastāvīgu kapsētu teritorijas labiekārtošanu, apzinot iedzīvotāju vajadzības un pašvaldības iespējas kontekstā ar sabalansētu attīstību, nodrošina kapsētu apsaimniekošanas formas izvēli un atbilstošu uzraudzību, kā arī pārdomātu jomas attīstību, ievērojot šādus principus: problēmu apzināšana, prioritāšu definēšana un labākās risinājuma alternatīvas izvēle. Kapsētu izveide un uzturēšana ir uzdota pašvaldībām un valstiskā līmenī nav reglamentēta, tāpēc pašvaldības atbilstoši savai izpratnei reglamentē kapsētu izmantošanu un kapavietu iegūšanu, kā arī nosaka ar to saistītus maksājumus. Kapsētas ir publiskā lietošanā nodots pašvaldības īpašums, kas kalpo sabiedrības vajadzībām. Interpretējot Satversmes 115. pantu, Satversmes tiesa ir atzinusi, pirmkārt, ka minētais pants ietver divus būtiskus satura elementus: valsts konstitucionālu pienākumu aizsargāt vidi un personu subjektīvās tiesības dzīvot labvēlīgā vidē. (Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Autora kolektīvs prof. R. Baloža zinātniskajā vadībā. Rīga: Latvijas vēstnesis, 2011, 727. lpp.) Vienlaikus, ar šo interešu aizsardzību, tiek veicināta sabiedrības labklājība un aizsargāta sabiedrības drošība. Sabiedrības drošība ir viena no konstitucionālajām vērtībām, kuras labad var ierobežot Latvijas Republikas Satversmē noteiktās pamattiesības (Latvijas Republikas Satversmes 116. pants). Tiesību zinātnē norādīts, ka sabiedrības drošība kā leģitīmais mērķis tradicionāli orientējas uz nepieciešamību nodrošināt pamattiesībās konkretizētās piecas pamatvērtības – cilvēka dzīvību, brīvību, veselību, godu un īpašumu. Sabiedrības drošība nodrošināma nevis atsevišķu personu interesēs, bet gan publisko interešu aizsardzībai (Pleps J. Satversmes 116. panta komentārs. Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Autoru kolektīvs prof. R. Baloža zinātniskā vadībā. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011, 119.–776. lpp.). 1.3. Saistošajos noteikumos 8.4. apakšpunktā ir paredzēts aizliegums ievest kapsētas teritorijā dzīvniekus vai apglabāt tos, izņemot tam īpaši paredzētās un ierādītās vietās. Šāds aizliegums ir nepieciešams ētisku apsvērumu dēļ, lai mājas (istabas) dzīvnieku īpašnieki vai turētāji nevestu šos dzīvniekus nokārtot dabiskās vajadzības kapsētās publiski pieejamajā teritorijā vai uz kapu kopas. Saistošajos noteikumos paredzēts izņēmums, ka ievest kapsētā drīkst servisa suņus, lai personas ar invaliditāti, kurām ir servisa suns, netiktu ierobežotas kapu apmeklēšanā. 1.4. Izvērtējums par administratīvās atbildības nepieciešamību: Saistošo noteikumu 8. punktā noteikts, ko aizliegts darīt kapsētas apmeklētājiem kapsētās. Saistošo noteikumu 56. punktā noteikts, ka par noteikumu 8.1.–8.4. apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām un juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu no četrām līdz septiņdesmit naudas soda vienībām. Soda veids ir brīdinājums un naudas sods, gan juridiskām, gan fiziskām personām. Attiecīgi katrs gadījums ir individuāls, tāpēc ir paredzēts gan brīdinājums gan naudas sods, atkarībā no individuālā pārkāpuma rakstura, smaguma, ņemot vērā pārkāpuma sastāvu, radītās sekas. Noteikumu 8.1.–8.4. apakšpunktā paredzēta administratīvā atbildība par aktīvu darbību. Noteikumu 8.1.–8.4. apakšpunktā minētie gadījumi ir aktuāli, kas ietekmē publisko telpu un kopējo sabiedrības attieksmi pret kapiem. Šajos gadījumos ne vienmēr varētu piemērot atbildību par sīko huligānismu, par ko atbildība noteikta Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā, jo svarīgi ir ar preventīvu aizliegumu ierobežot iespējamo kaitējumu sabiedrības interesēm, pasargāt no situācijām: kad kapos izrok smiltis pēc kā tās ved uz bērnu rotaļu laukumiem; samazinātu "melno kapraču" kapavietu apgānīšanu, meklējot mirušo vērtīgas lietas; samazinātu gadījumus, kad pusaudži nodarbojas ar sporta aktivitātēm, tādā veidā apgāžot kapa pieminekļus nodrošinātu ētisku un cieņpilnu attieksmi pret mirušo; ierobežotu, lai mājas (istabas) dzīvnieki nekārtotu savas dabiskās vajadzības uz kapu kopas; ierobežotu gadījumus, kad vardarbīgi nogalinātos mājas (istabas) dzīvniekus aprok svaigā kapu kopā. Jēkabpils novada pašvaldībā ir dzīvnieku kapsēta, kur drīkst apglabāt dzīvniekus. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, ņem vērā izdarītā pārkāpuma raksturu, pie atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi – atturēt personas no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis nav administratīvi sodīt pēc iespējas vairāk personas, bet gan nodrošināt pašvaldības administratīvās teritorijas esošo kapu vides drošu un sakārtotu esību. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Grūti prognozēt. Tā kā saistošie noteikumi paredz arī administratīvo atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu, budžetā var rasties ieņēmumi no saistošajos noteikumos paredzētajiem administratīvajiem sodiem. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. sociālā ietekme – pozitīva ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā; 3.2. ietekme uz vidi – grūti prognozēt, jo cilvēki mirstība nav apstāklis, ko var ierobežot; 3.3. nav ietekmes uz iedzīvotāju veselību; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – grūti prognozēt vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja; 3.5. ietekme uz konkurenci – grūti prognozēt. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana, var vērsties pie kapsētas apsaimniekotāja – SIA "Jēkabpils pakalpojumi", reģistrācijas numurs 45403006010 Jēkabpils pilsētā, vai attiecīgā pagasta pārvaldē, kuras teritorijā kapsēta atrodas; 4.2. piedāvātais regulējums nemaina līdzšinējo kārtību; 4.3. paredzētās administratīvo procedūru izmaksas grūti prognozēt. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Privātpersona var griezties saistošo noteikumu piemērošanā Jēkabpils novada pašvaldībā vai pie kapsētas apsaimniekotāja – SIA "Jēkabpils pakalpojumi" Jēkabpils pilsētā vai pagastu pārvalžu vadītājiem, kas ir pilnvaroti izdod administratīvos aktus par kapavietas piešķiršanu tās uzturēšanai. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. 7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu projektu publicēja Jēkabpils novada pašvaldības mājaslapā laikā no 24.04.2023.-08.05.2023., privātpersonu ierosinājumi nav saņemti. 8.2. Veiktas konsultācijas ar SIA" Jēkabpils pakalpojumi". |