1. Saistošie noteikumi nosaka ienākumu slieksni pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un ienākumu slieksni pārējām personām mājsaimniecībā, kas tiek atzīta par maznodrošinātu un kuras deklarētā dzīvesvieta ir Limbažu novada administratīvā teritorija.
2. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa noteikšanu, tajā skaitā ienākumu un materiālā stāvokļa izvērtēšanu mājsaimniecībām veic Limbažu novada sociālais dienests (turpmāk – sociālais dienests) Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
3. Limbažu novadā Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 70 % no Centrālās Statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī jeb 439,00 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un tiek piemērots koeficients 0,7 jeb 307,00 euro pārējām personām mājsaimniecībā.
4. Atbilstību maznodrošinātas mājsaimniecības statusam izvērtē pamatojoties analoģiski trūcīgās mājsaimniecības statusa noteikšanas kritērijiem saskaņā ar spēkā esošo normatīvo aktu nosacījumiem, ņemot vērā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 36. panta pirmās daļas nosacījumus.
5. Lai novērtētu ienākumus un materiālo stāvokli, viena no mājsaimniecības personām Sociālajā dienestā iesniedz dokumentus, kas noteikti 2020. gada 17. decembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" 2. punktā.
6. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
7. Atzīt par spēku zaudējušiem Limbažu novada pašvaldības 2021. gada 28. oktobra saistošos noteikumus Nr. 15 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa noteikšanu Limbažu novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt minimālos ienākumu sliekšņus sociālās palīdzības sniegšanai procentuālā apmērā atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk – Likums) 33. panta ceturtajai daļai. Likuma 33. panta ceturtajā daļā noteikts, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 80 procentiem no ienākumu mediānas, bet ne zemāku par šā panta trešajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni. Saistošo noteikumu izmaiņas paredz Limbažu novadā maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis paredzēts 70 procenti no ienākumu mediānas. Likuma 33. panta piektajā daļā noteikts, ka minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai aprēķina, piemērojot attiecīgajam ienākumu slieksnim šādus koeficientus: 1) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficientu 1; 2) pārējām personām mājsaimniecībā – koeficientu 0,7. Lai saistošie noteikumi būtu vieglāk piemērojami un uztverami, saistošo noteikumu 3. punktā tiek minēti gan procenti no ienākumu mediānas, gan procentiem atbilstoši ienākumu sliekšņi ciparos pirmajai, kā arī pārējām personām mājsaimniecībā, proti, saistošajos noteikumos tiek noteikts, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 70 % no Centrālās Statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī jeb 439,00 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un tiek piemērots koeficients 0,7 jeb 307,00 euro pārējām personām mājsaimniecībā. 439,00 euro atbilst 70 % no ienākumu mediānas pirmajai personai, savukārt 307,00 euro atbilst ienākumu slieksnim piemērojot koeficientu 0,7 atbilstoši Likuma 33. panta piektās daļas nosacījumiem. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Prognozējams, ka mājsaimniecību skaits, kurām tiks noteikts maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, paaugstinot maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, būtiski nemainīsies. Lai īstenotu saistošos noteikumus, pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – pozitīva ietekme uz iedzīvotājiem un mājsaimniecībām ar zemiem un ļoti zemiem ienākumiem, kuri ir atbalsta saņēmēji. Ar saistošiem noteikumiem tiks paaugstināts trūcīgas un maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis. Ietekme uz vidi – nav paredzēta. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav paredzēta. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav paredzēta. Ietekme uz konkurenci – nav paredzēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana, var vērsties Limbažu novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Sociālais dienests). Saistošie noteikumi nemaina līdzšinējo kārtību kā personas vēršas pēc šā pakalpojuma saņemšanas. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt Limbažu novada pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) pašvaldības nolikumā noteiktā kārtībā. Pašvaldības nolikumā noteiktā kārtībā pieņemtu lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis " un ievietoti pašvaldības tīmekļvietnē. Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktajai pašvaldības funkcijai nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Sociālais dienests. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija, reorganizācija, vai jaunu darba vietu izveide. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. Ņemot vērā, ka Likuma 3. panta trešajā daļā noteikts, ka kārtību, kādā saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka pašvaldību saistošajos noteikumos, pašvaldībai tai nav citu iespēju kā tikai caur saistošiem noteikumiem, šo slieksni noteikt. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projektu izstrādājis Sociālais dienests. Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 17. augusta līdz 2023. gada 8. septembrim. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas laikā netika saņemts neviens viedoklis. |