Tiesību akts: spēkā esošs
Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 28/2023

Ādažos 2023. gada 28. septembrī
Par pašvaldības līdzfinansējumu privātām vispārējās izglītības iestādēm
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 28. septembrī lēmumu (prot. Nr. 24 § 22)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
I. Vispārīgais jautājums

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts Ādažu novada pašvaldības līdzfinansējums privātām vispārējās izglītības iestādēm (turpmāk – Iestādes) licencētās vispārējās izglītības programmas apguvei.

II. Līdzfinansējuma apmērs un piešķiršanas nosacījumi

2. Līdzfinansējuma apmēru vienam skolēnam mēnesī nosaka pašvaldības dome katru budžeta gadu.

3. Līdzfinansējumu piešķir, ja izpildās visi šādi nosacījumi:

3.1. Iestāde reģistrēta izglītības iestāžu reģistrā;

3.2. Iestāde īsteno Latvijā akreditētu vispārējās pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu;

3.3. skolēna un vismaz viena no viņa likumiskajiem pārstāvjiem deklarētā dzīvesvieta ir pašvaldības administratīvajā teritorijā;

3.4. skolēns reģistrēts programmas apguvei Iestādē;

3.5. Iestādei ir līgums ar skolēna likumisko pārstāvi par programmas apgūšanu;

3.6. Iestāde nav nodokļu parādnieks Publisko iepirkumu likumu izpratnē.

4. Pašvaldība un Iestāde slēdz līgumu par līdzfinansējuma piešķiršanu (turpmāk – līgums), kam tiek pievienota izmaksu tāme. Līgumā iekļauj nosacījumu par skolēna likumiskā pārstāvja veicamās maksas par programmas īstenošanu samazināšanu pašvaldības līdzfinansējuma apmērā. Pašvaldības priekšsēdētāja vietnieks pašvaldības funkciju jautājumos slēdz līgumu Pašvaldības vārdā uz periodu, kādā Iestāde īsteno vispārējās izglītības programmu attiecībā uz skolēnu.

5. Lai pamatotu pašvaldības līdzfinansējuma izlietojumu atbilstoši līdzfinansējuma mērķim, pirms līguma noslēgšanas Iestāde iesniedz pašvaldībai tāmi (pielikumā), kas sagatavota atbilstoši normatīvajiem aktiem par izmaksu ekonomisko klasifikāciju kodiem, pamatojoties uz Iestādē apstiprinātiem iepriekšējā gada naudas plūsmas uzskaitītiem izdevumiem, ņemot vērā skolēnu skaitu uz saimnieciskā gada 1. janvāri, vai gadījumā, ja tiek dibināta jauna Iestāde - atbilstoši dibinātāja apstiprinātajai plānoto izdevumu tāmei.

6. Ja Iestādes tāme par vispārējās izglītības ieguvi ir mazāka, nekā pašvaldības noteiktais līdzfinansējums, faktisko līdzfinansējumu piešķir Iestādes tāmē norādītajā apmērā.

7. Līdz katra gada 10. janvārim un 10. septembrim pašvaldības Centrālās pārvaldes izglītības un jaunatnes struktūrvienība (turpmāk – Izglītības nodaļa) informē Iestādi par iespēju saņemt līdzfinansējumu, balstoties uz Valsts izglītības informācijas sistēmas datu bāzes (turpmāk – VIIS) iekļauto informāciju, izņemot, ja starp pašvaldību un Iestādi līgums jau noslēgts.

8. Iestāde, ar kuru ir noslēgts līgums un ko turpina apmeklēt Ādažu novadā deklarētie skolēni, līdz katra gada 15. februārim iesniedz pašvaldībai 5. punktā noteikto tāmi.

9. Pašvaldība oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv publicē informāciju par tām Iestādēm, ar kurām ir spēkā esoši līgumi.

III. Līdzfinansējuma apmaksa un pārtraukšanas kārtība

10. Līdzfinansējuma apmaksu uzsāk ar dienu, kad skolēns uzsāk izglītības apguvi, bet ne agrāk kā tā mēneša pirmajā datumā, kurā noslēgts līgums.

11. Iestāde iesniedz pašvaldībai grāmatvedības attaisnojuma dokumentus elektroniskā formātā (turpmāk – eRēķins) līdz katra mēneša 7. datumam, atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektroniskā rēķina iesniegšanu.

12. Izglītības nodaļa atbild par skolēnu atbilstības pārbaudi līdzfinansējuma saņemšanas nosacījumiem un saskaņo eRēķinus iesniegšanai Centrālās pārvaldes grāmatvedības struktūrvienībā līdzfinansējuma apmaksai.

13. Pašvaldība veic norēķinus ar Iestādi katru mēnesi 10 darbdienu laikā no eRēķina saņemšanas, ņemot vērā, ka jūnija, jūlija un augusta izmaksas attiecina uz visu skolēnu skaitu, t.sk., arī absolventiem, kuri izmantoja Iestādes pakalpojumus līdz mācību gada beigām, izņemot tos, kuri šajos mēnešos deklarēja dzīvesvietu citas pašvaldības administratīvajā teritorijā. Ja skolēns uzņemts Iestādē jūnijā, jūlijā vai augustā, norēķinus veic sākot ar kārtējā gada 1. septembri.

14. Ja līdzfinansējumu maksā par nepilnu mēnesi, to aprēķina proporcionāli Iestādes apmeklējumam.

15. Pašvaldība pārtrauc līdzfinansējumu, ja:

15.1. skolēns vai neviens no viņa likumiskajiem pārstāvjiem nav deklarēti pašvaldības administratīvajā teritorijā;

15.2. VIIS datu bāzē skolēns nav reģistrēts Iestādē;

15.3. Iestādei apturēta saimnieciskā darbība, vai uzsākts maksātnespējas vai likvidācijas process;

15.4. Iestādei beidzies akreditētās programmas darbības termiņš, vai anulēta Iestādes licence;

15.5. Iestāde nav iesniegusi 5. punktā noteikto tāmi 8. punktā noteiktajā kārtībā.

16. Lēmumu par līdzfinansējuma pārtraukšanu pieņem Izglītības nodaļa, informējot Vecākus rakstveidā par lēmumu.

17. Līgums automātiski zaudē spēku, ja VIIS sistēmā vairāk nekā gadu nav reģistrēts neviens skolēns, kas apmeklē Iestādi, izņemot laika periodu, kurā izglītības programma netiek īstenota.

18. Ja līdzfinansējuma pārmaksa izveidojusies Iestādes vainas dēļ (piemēram, sniedzot nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nepaziņojot par apstākļiem, kas ietekmē tiesības uz līdzfinansējumu), Iestāde ieskaita pārmaksātos līdzekļus pašvaldības norādītajā kredītiestādes kontā mēneša laikā pēc pašvaldības rakstiska paziņojuma saņemšanas.

19. Izglītības nodaļas pieņemto lēmumu var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā.

20. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 12/2021 "Par pašvaldības līdzfinansējuma privātām vispārējām izglītības iestādēm".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Pielikums
Ādažu novada pašvaldības domes 28.09.2023.
saistošajiem noteikumiem Nr. 28/2023
"Par pašvaldības līdzfinansējumu
privātām vispārējās izglītības iestādēm"
(Izglītības iestādes nosaukums) izdevumu tāme 20___. gadam.
EKK kodsIzmaksu veidiIzmaksu tāme pēc iepriekšējā gada faktiskajām izmaksām (pēc naudas plūsmas principa)
1100Atalgojums no izglītības iestādes budžeta līdzekļiem 
1100Atalgojums no valsts mērķdotācijas 
1200Darba devēja soc.apdrošināšanas iemaksas no izglītības iestādes budžeta līdzekļiem 
1200Darba devēja soc.apdrošināšanas iemaksas no mērķdotācijas 
2110Iekšzemes mācību, darba un dienesta komandējumi, dienesta, darba braucieni 
2200Pakalpojumi0.00
2210Pasta, telefona un citi sakaru pakalpojumi 
2220Izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem 
2230Iestādes administratīvie izdevumi un ar iestādes darbības nodrošināšanu saistītie izdevumi 
2240Remontdarbi un telpu uzturēšana 
2250Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi 
2260Īres un nomas maksa (izņemot transportlīdzekļu nomas maksu (EKK 2262)) 
2300Materiāli (neieskaitot mērķdotāciju mācību materiāliem)0.00
2310Biroja preces un inventārs 
2320Kurināmais un enerģētiskie materiāli (izņemot degvielas izdevumus (EKK 2322)) 
2340Zāles, ķimikālijas, laboratorijas preces, medicīniskās ierīces, medicīniskie instrumenti, laboratorijas dzīvnieki un to uzturēšana 
2350Kārtējā remonta un iestāžu uzturēšanas materiāli 
2360Valsts un pašvaldību aprūpē un apgādē esošo personu uzturēšana (izņemot ēdināšanas izdevumus (EKK 2363)) 
2370Mācību līdzekļi un materiāli 
5233Bibliotēku krājumi (neieskaitot mērķdotāciju mācību materiāliem) 
 Kopā izdevumi:0.00
   
 Kopā iestādes līdzekļi0.00
 Skolēnu skaits 01.01.202_. 
 Izmaksas 1 audzēknim (gadā)#DIV/0!
 Izmaksas 1 audzēknim (mēnesī)#DIV/0!
   
 Iestādes apstiprinātā maksa mēnesī, kas jāsedz skolēna likumiskajam pārtsāvim 

Izmaksu aprēķinā par vienu audzēkni iekļauti šādi izdevumi: atalgojumi (EKK 1100) (izņemot prēmijas un naudas balvas (EKK 1148) un darba devēja piešķirtos labumus un maksājumus (EKK 1170)); darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, pabalsti un kompensācijas (EKK 1200) (izņemot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas no prēmijām un naudas balvām (EKK 1148) un darba devēja piešķirtajiem labumiem un maksājumiem (EKK 1170));

mācību, darba un dienesta komandējumi, dienesta, darba braucieni (EKK 2100) (izņemot ārvalstu mācību, darba un dienesta komandējumus, darba braucienus (EKK 2120)); pasta, telefona un citi sakaru pakalpojumi (EKK 2210); izdevumi par komunālajiem pakalpojumiem (EKK 2220); iestādes administratīvie izdevumi un ar iestādes darbības nodrošināšanu saistītie izdevumi (EKK 2230); remontdarbi un iestāžu uzturēšanas pakalpojumi (izņemot kapitālo remontu (EKK 2240)); informācijas tehnoloģiju pakalpojumi (EKK 2250); īres un nomas maksa (EKK 2260) (izņemot transportlīdzekļu nomas maksu (EKK 2262));

izdevumi par precēm iestādes darbības nodrošināšanai (EKK 2310); kurināmais un enerģētiskie materiāli (EKK 2320) (izņemot degvielas izdevumus (EKK 2322)); zāles, ķimikālijas, laboratorijas preces, medicīniskās ierīces, medicīniskie instrumenti, laboratorijas dzīvnieki un to uzturēšana (EKK 2340); kārtējā remonta un iestāžu uzturēšanas materiāli (EKK 2350); valsts un pašvaldību aprūpē un apgādē esošo personu uzturēšanas izdevumi (EKK 2360) (izņemot ēdināšanas izdevumus (EKK 2363); mācību līdzekļi un materiāli (EKK 2370); izdevumi periodikas iegādei (EKK 2400); bibliotēku krājumi (EKK 5233).

    
Iestādes vadītājs /___________________/ 
 parakstsVārds Uzvārds 

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 28. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. 28/2023 "Par pašvaldības līdzfinansējumu privātām vispārējās izglītības iestādēm"
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nodrošina tiesisko regulējumu kārtībai, kādā Ādažu novada pašvaldība sedz licencētas vispārējās izglītības programmas izmaksas privātajām izglītības iestādēm.

1.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta 1. daļas 4. punktam pašvaldības funkcija ir gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību. Izglītības likuma 17. panta trešās daļas 5. punkts nosaka, ka pašvaldība uz savstarpēja līguma pamata var piedalīties privāto izglītības iestāžu finansēšanā.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo atbilstoši Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktam, dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

1.4. Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

1.5. Tā kā norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad tiesiskā regulējuma neesamība radīs problēmas nodrošināt līdzfinansējumu par vispārējās izglītības programmas izmaksas privātajām izglītības iestādēm.

1.6. Līdz šim kārtību, kādā pašvaldība sedz licencētas vispārējās izglītības programmas izmaksas privātajām izglītības iestādēm, reglamentēja Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 12/2021 "Par pašvaldības līdzfinansējuma privātām vispārējām izglītības iestādēm" (turpmāk – SN Nr. 12/2021).

1.7. Izvērtējot SN Nr. 12/2021, konstatēts, ka tajos noteiktā kārtība atbilst Pašvaldību likumam un Izglītības likumam, un jauna regulējuma pieņemšana vai iekļaušana nav lietderīga un nav nepieciešama.

1.8. Papildus, Noteikumos atšķirībā no iepriekšējā regulējuma, tiek precizēts, Līgums automātiski zaudē spēku, ja VIIS sistēmā vairāk nekā gadu nav reģistrēts neviens skolēns, kas apmeklē privāto vispārējo izglītības iestādi. Nepieciešams pagarināt termiņu no trīs mēnešiem uz gadu, jo ir situācijas, kad bērns izglītības iestādi neapmeklē pavasara un vasaras periodā vai ģimene uz ilgāku periodu izbrauc no valsts un līgums automātiski zaudē spēku.

1.9. Noteikumi, atšķirībā no iepriekšējā regulējuma, neparedzēs, ka pašvaldība vienpusēji var lauzt Līgumu ar privāto vispārējo izglītības iestādi, ja tiek konstatēts Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu parāds vairāk par 1500 EUR apmērā, jo tas ir sarežģīti administrējams. Nodokļu parāda neesamība atbilstoši Publisko iepirkumu likuma prasībām tiek pārbaudīta līguma slēgšanas brīdī, un nav nepieciešams atkārtoti veikt pārbaudes līguma darbības laikā.

2. Fiskālā ietekme un pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošanai netiek prognozēta papildu finansiālā ietekme uz pašvaldības budžetu, jo tā paliek nemainīga.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Sociālā ietekme būs šāda – Noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms tiesiskais regulējums: privātpersonām, kuru bērna un vismaz viena no viņa vecākiem vai likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta ir Ādažu novada administratīvajā teritorijā un bērni apgūst licencētu vispārējās izglītības programmu privātās vispārējās izglītības iestādēs.

3.2. Ietekme uz vidi – nav tiešas ietekmes uz vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – neietekmēs cilvēku veselību. 

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – ar Noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja.

3.5. Ietekme uz konkurenci – šādi uzņēmēji ir Noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa – paredzams, ka Noteikumi uzlabos uzņēmējdarbības vidi Ādažu novadā, jo radīs iespēju vecākiem izvēlēties skolēnam piemērotāko izglītības iestādi.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā Noteikumu piemērošanā var vērsties privātpersona, ir Centrālās pārvaldes Izglītības un jaunatnes nodaļa.

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – pašvaldība pati iegūst ziņas no VIIS sistēmas par skolēniem, kuri apmeklē privāto vispārējās izglītības iestādi licencētās vispārējās izglītības programmas apguvei un informē par to iestādi. Privātā izglītības iestāde ar pašvaldību slēdz līgumu par līdzfinansējuma piešķiršanu, kam tiek pievienota izmaksu tāme. Līgumā iekļauj nosacījumu par skolēna likumiskā pārstāvja veicamās maksas par programmas īstenošanu samazināšanu pašvaldības līdzfinansējuma apmērā. Līgums tiek slēgts uz periodu, kādā izglītības iestāde īsteno vispārējās izglītības programmu attiecībā uz skolēnu. Noteikumu projekts neskar administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.

4.3. Līdzfinansējumu izmaksā saskaņā ar līgumu uz pakalpojuma sniedzēja norādīto kredītiestādes kontu.

4.4. Izglītības un jaunatnes nodaļas pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.5. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti Noteikumu īstenošanā, ir Ādažu novada Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (veicot saņemto dokumentu apstrādi līguma slēgšanai), Izglītības un jaunatnes nodaļas darbinieki (organizējot Noteikumu izpildi, pieņemot lēmumu), Juridiskās un iepirkumu nodaļas darbinieki (sagatavojot līgumus) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot līdzfinansējumu). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai. 

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība atbilst augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Noteikumu izstrādes procesā nenotika atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.).

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālā tīkla Facebook pašvaldības kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 7. septembra līdz 21. septembrim iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu netika saņemti.

8.4. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
06.10.2023