1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka Balvu novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, to apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību, personu loku, kurām ir tiesības saņemt Noteikumos minēto palīdzību, kā arī lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
2. Brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus ir tiesības saņemt personai, kura savu dzīvesvietu ir deklarējusi un faktiski dzīvo Balvu novada administratīvajā teritorijā un kura atbilst Noteikumos noteiktajiem brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu piešķiršanas kritērijiem.
4. Lēmumus par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu piešķiršanu vai atteikumu pieņem Balvu novada Sociālā pārvalde (turpmāk – Pārvalde), bet par VIII nodaļā "Bērna piedzimšanas pabalsts" noteikto pabalstu Balvu novada Dzimtsarakstu nodaļa, savā darbībā ievērojot spēkā esošo likumdošanu, normatīvo aktu prasības un Noteikumus.
5. Brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus piešķir atbilstoši Pārvaldes budžeta iespējām, ja ir nodrošināta pašvaldības saistošo noteikumu par sociālo palīdzību Balvu novadā izpilde.
6. Lai saņemtu brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu, izņemot par Noteikumu VIII nodaļā "Bērna piedzimšanas pabalsts" noteikto pabalstu, persona iesniedz rakstveida iesniegumu Pārvaldei. Iesniegumu var iesniegt:
6.1. klātienē (vēlams dzīvesvietai tuvākajā Pārvaldes teritoriālajā centrā/attālinātajā klientu apkalpošanas punktā);
6.2. sūtot pa pastu uz adresi Raiņa iela 52, Balvi, Balvu novads, LV-4501;
6.3. nosūtot uz e-adresi vai e-pasta adresi socparvalde@balvi.lv parakstītu ar drošu elektronisko parakstu.
7. Iesniegumā norāda pabalsta izmaksas veidu:
7.1. pabalsta pieprasītāja kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontā;
7.2. pakalpojuma sniedzēja kredītiestādes kontā;
7.3. skaidras naudas maksājums (izņēmuma gadījumā), Pārvaldes, Viļakas pilsētas vai pagasta pārvaldes kasē atbilstoši pabalsta saņēmēja dzīvesvietai.
8. Persona, parakstot iesniegumu, dod atļauju iegūt, uzkrāt, apstrādāt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai.
9. Pārvalde, pēc iesnieguma saņemšanas, viena mēneša laikā pieņem lēmumu par brīvprātīgās iniciatīvas pabalsta piešķiršanu, tā apmēru un izmaksas veidu, vai atteikumu piešķirt pabalstu, ja Noteikumos nav noteikta cita lēmuma pieņemšanas kārtība.
10. Par izdevumus attaisnojošiem dokumentiem uzskatāmi: maksājumu apliecinošie dokumenti – kases čeki, stingrās uzskaites kvītis, kredītiestāžu maksājumu uzdevumi un grāmatvedības uzskaites dokumenti – rēķini, pavadzīmes u.tml., kuros norādīts pakalpojuma saņēmēja vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis vai pakalpojuma nosaukums un cena. Mājsaimniecībai jāiesniedz izdevumus attaisnojošos dokumentus vai to kopijas.
11. Brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu izmaksā 10 darbdienu laikā no lēmuma par pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas.
12. Pašvaldība piešķir šādus brīvprātīgās iniciatīvas pabalstus:
12.1. pabalsts veselības aprūpei;
12.2. pabalsts sociālās rehabilitācijas plāna mērķu sasniegšanai;
12.3. pabalsts mājsaimniecībai ar bērniem;
12.4. pabalsts brīvības atņemšanas sodu izcietušai personai;
12.5. bērna piedzimšanas pabalsts;
12.6. apbedīšanas pabalsts.
13. Pabalstu veselības aprūpes izdevumu apmaksai (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) ir tiesības saņemt bērnam:
13.1. redzes korekcijas briļļu iegādei līdz 25,00 euro kalendāra gadā. Iesniegumam jāpievieno recepte un izdevumus attaisnojoši dokumenti;
13.2. ar invaliditāti un bērnam, kurš slimo ar celiakiju, līdz 150,00 euro kalendāra gadā. Iesniegumam jāpievieno izdevumus attaisnojoši dokumenti par speciālistu konsultācijām, rehabilitācijas, zobārstniecības pakalpojumiem, speciālā uztura, medicīnas preču un medikamentu iegādes izdevumiem un citu ar veselības aprūpi saistītu izdevumu apmaksai, kuri saņemti/apmaksāti pēdējo sešu mēnešu laikā.
14. Pabalstu ir tiesības saņemt personai, kura slimo ar tuberkulozi 3,00 euro dienā, aktīvajā slimības periodā, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus, iesniedzot ftiziatra atzinuma kopiju.
15. Pabalstu ir tiesības saņemt Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas un Afganistānas kara dalībniekam līdz 95,00 euro kalendāra gadā. Iesniegumam jāpievieno attiecīgo statusu apliecinoša dokumenta kopija un izdevumus attaisnojoši dokumenti.
16. Pabalsts sociālās rehabilitācijas plāna mērķu sasniegšanai ir paredzēts, lai novērstu vai mazinātu invaliditātes, darbnespējas, veselības traucējumu, atkarības, vardarbības vai citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas personas dzīvē un veicinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts).
17. Pabalstu ir tiesības saņemt mājsaimniecībai:
17.1. kurā ir bērna attīstībai nelabvēlīgi apstākļi;
17.2. ja materiālās situācijas izvērtēšanas laikā, tiek konstatēts, ka mājsaimniecības ienākumi nepārsniedz noteikto trūcīgas vai maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu slieksni, bet pastāv citi šķēršļi mājsaimniecībai piešķirt trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusu.
18. Iesniegumam, pēc sociālā darbinieka pieprasījuma, pievieno dokumentus, kas nepieciešami sociālās situācijas izvērtēšanai un izdevumus attaisnojošos dokumentus.
20. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem, pamatojoties uz mājsaimniecības sociālās situācijas izvērtējumu un sociālā darbinieka sniegto atzinumu.
21. Pabalsts mājsaimniecībai ar bērniem ir paredzēts ēdināšanas izdevumu apmaksai.
(Balvu novada domes 27.06.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
25. Pabalstu ēdināšanas izdevumu apmaksai ir tiesības saņemt daudzbērnu ģimenes bērnam vai bērnam ar invaliditāti un tā apmērs:
25.1. bērnam, kurš apmeklē Balvu novada pirmskolas izglītības iestādi vai cita novada pirmsskolas izglītības iestādi, programmā, kura netiek nodrošināta Balvu novadā, 100 % apmērā no faktiskajām izmaksām. Pabalsts tiek pārskaitīts izglītības iestādei vai izmaksāts pabalsta pieprasītājam saskaņā ar iesniegtajiem izdevumus attaisnojošiem dokumentiem;
25.2. izglītojamajam, kurš apgūst arodizglītību vai profesionālo vidējo izglītību Balvu novada izglītības iestādē vai cita novada izglītības iestādē, programmā, kura netiek nodrošināta Balvu novada izglītības iestādēs līdz 2,50 euro dienā par faktiskajām apmeklējuma dienām. Pabalsts tiek pārskaitīts pakalpojuma sniedzējam pēc rēķina saņemšanas. Ja izglītības iestādē netiek nodrošināts ēdināšanas pakalpojums, pabalsts 2,50 euro apmērā dienā par faktiskajām apmeklējuma dienām, pamatojoties uz izglītības iestādes izsniegto izziņu, tiek izmaksāts pabalsta pieprasītājam.
26. Noteikumu 25. punktā noteiktais pabalsts tiek piešķirts ar to mēnesi, kurā pieņemts lēmums par pabalsta piešķiršanu līdz kārtējā mācību gada beigām. Pārvalde, sākoties mācību gada otrajam semestrim, pārbauda valsts un pašvaldību informācijas sistēmās vai nav zudis tiesiskais pamats pabalsta saņemšanai.
27. Pabalstu brīvības atņemšanas sodu izcietušai personai (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) ir tiesības saņemt personai, kura atbrīvota no ieslodzījuma vietas un viņas deklarētā dzīvesvieta pirms brīvības atņemšanas bijusi pašvaldības administratīvajā teritorijā.
28. Pabalstu nepiešķir personai, kurai bijusi piemērota īslaicīga brīvības atņemšana (līdz trim mēnešiem).
29. Iesniegums pabalsta saņemšanai un izziņa no Ieslodzījuma vietu pārvaldes jāiesniedz viena mēneša laikā pēc atbrīvošanās no ieslodzījuma vietas.
31. Bērna piedzimšanas pabalsts (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) ir paredzēts, lai sniegtu vienreizēju materiālu atbalstu jaundzimušā bērna vajadzību nodrošināšanai.
32. Pabalstu ir tiesības saņemt vienam no bērna vecākiem, ja bērna vecākam ne mazāk kā pēdējos sešus mēnešus pirms bērna piedzimšanas, kā arī jaundzimušajam no dzimšanas reģistrēšanas brīža, pamata dzīvesvieta ir deklarēta Balvu novada administratīvajā teritorijā.
34. Pirmajam kalendāra gadā dzimušajam bērnam, papildus Noteikumu 33. punktā noteiktajam pabalstam, tiek piešķirts pabalsts 150,00 euro apmērā.
36. Iesniegumu par pabalsta piešķiršanu, kam pievienota bērna dzimšanas apliecības kopija, ja šī informācija nav pašvaldības rīcībā un pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati, iesniedz klātienē Balvu novada Dzimtsarakstu nodaļā vai sūtot pa pastu uz adresi Sporta iela 1, Balvi, Balvu novads, LV-4501, vai nosūtot uz e-adresi vai e-pasta adresi dzimtsaraksti@balvi.lv parakstītu ar drošu elektronisko parakstu.
37. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu 10 darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas pieņem Balvu novada Dzimtsarakstu nodaļa, pārbaudot valsts un pašvaldība datu reģistros pieejamās ziņas par jaundzimušo un viņa vecākiem.
38. Pabalstu nepiešķir, ja jaundzimušajam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un ir pilnā tās apgādībā.
39. Apbedīšanas pabalsts (turpmāk šajā nodaļā – pabalsts) tiek piešķirts mirušās personas, kuras pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Balvu novada administratīvajā teritorijā, tuviniekam vai personai, kura uzņēmusies apbedīšanu.
40. Pabalstu piešķir, ja par mirušo personu:
40.1. nav tiesību saņemt valsts apbedīšanas pabalstu;
40.2. piešķirtā valsts apbedīšanas pabalsta apmērs ir mazāks par Noteikumu 41. punktā noteikto pabalsta apmēru.
42. Noteikumu 40.2. apakšpunktā noteiktajā gadījumā pabalstu aprēķina kā starpību starp Noteikumu 41. punktā noteikto pabalsta apmēru un piešķirto valsts apbedīšanas pabalstu.
43. Iesniegumam jāpievieno miršanas apliecības kopija un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izziņa par piešķirtā valsts apbedīšanas pabalsta apmēru, ja šī informācija nav pašvaldības rīcībā un pašvaldība to objektīvu iemeslu dēļ nevar iegūt pati.
44. Gadījumā, ja mirusi persona, kurai nav tuvinieku vai personas, kas uzņemtos apbedīšanu, pašvaldība sedz apbedīšanas izdevumus, atbilstoši pakalpojuma sniedzēja iesniegtajiem izdevumus attaisnojošiem dokumentiem.
45. Pārvaldes vai Balvu novada Dzimtsarakstu nodaļas lēmumu var apstrīdēt Balvu novada pašvaldības Administratīvo aktu apstrīdēšanas komisijā.
47. Ar Noteikumu spēka stāšanos spēku zaudē Balvu novada domes 2021. gada 23. septembra saistošie noteikumi Nr. 7/2021 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Balvu novadā".