Tiesību akts: spēkā esošs
Bauskas novada domes saistošie noteikumi Nr. 13

Bauskā 2023. gada 27. jūlijā (prot. Nr. 8, 7. p.)
Par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa vai par atmestu nolietotu transportlīdzekli

1. Noteikt, ka Bauskas novada administratīvajā teritorijā transportlīdzeklis tiek atzīts par ilgstoši atstātu uz ceļa, ja tas novietots stāvēšanai uz ceļa un netiek izmantots ilgāk par 45 diennaktīm, ko apliecina brīdinājuma uzlīme uz transportlīdzekļa.

2. Noteikt, ka gadījumā, lai transportlīdzekli atzītu par atmestu nolietotu transportlīdzekli, brīdinājuma uzlīmi, kas apliecina, ka transportlīdzeklis atrodas ārpus ceļa, vietā, kas nav paredzēta transportlīdzekļu novietošanai, kā arī ārpus transportlīdzekļa īpašnieka nekustamā īpašuma ilgāk par 30 diennaktīm, ir tiesīgas piestiprināt Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas novada pašvaldības policija" amatpersonas.

3. Noteikt, ka lēmumu par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa vai lēmumu par nolietota transportlīdzekļa atzīšanu par atmestu ir pilnvarotas pieņemt Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas novada pašvaldības policija" amatpersonas.

Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks
Paskaidrojuma raksts
Bauskas novada domes 2023. gada 27. jūlija saistošajiem noteikumiem Nr. 13 "Par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa un par atmestu nolietotu transportlīdzekli"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsPašvaldība nereti saskaras ar gadījumiem, kad uz ceļa vai kādā citā publiskā vietā ir atstāts transportlīdzeklis, kuru acīmredzamu defektu dēļ nav iespējams izmantot un transportlīdzekļa īpašnieks nenodrošina tā savākšanu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam. Šādi gadījumi rada gan satiksmes drošības apdraudējumu, kā arī ietekmē gan cilvēku veselību, gan dzīvību, kā arī var radīt negatīvu ietekmi uz vidi.

Lai rastu risinājumu šādos gadījumos, likumdevējs ir izdevis normatīvos aktus, kas paredz kārtību, kā šādās situācijās rīkoties.

Viens no gadījumiem, kad likumdevējs ir pieļāvis iespēju rīkoties, ir gadījumi, kad transportlīdzeklis ir ilgstoši atstāts uz ceļa.

Ceļu satiksmes likuma 2. pants nosaka, ka šā likuma viens no mērķiem ir noteikt ceļu satiksmes norises un ceļu satiksmes drošības organizatoriskos un tiesiskos pamatus Latvijā, lai aizsargātu cilvēku dzīvību un veselību, vidi, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām piederošu mantu. Likuma 4. panta pirmā daļa nosaka, ka ceļu satiksmes vispārējo pārvaldi realizē Ministru kabinets un pašvaldības atbilstoši savai kompetencei.

Savukārt, lai nodrošinātu Ceļu satiksmes likumā ietvertā mērķa izpildi par satiksmes drošības nodrošināšanu, likuma 43.3 pants nosaka gadījumus, kuros transportlīdzekli var pārvietot piespiedu kārtā, tai skaitā, gadījumā, kad transportlīdzeklis Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atzīstams par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Pamatojoties uz minēto Ceļu satiksmes likuma tiesību normu, ir izdoti Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumi Nr. 767 "Noteikumi par transportlīdzekļa piespiedu pārvietošanu un transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa" (turpmāk – Noteikumi Nr. 767), kuri nosaka kārtību, kādā Ceļu satiksmes likumā noteiktajos gadījumos transportlīdzekli piespiedu kārtā pārvieto uz speciālu stāvvietu vai uz citu – stāvēšanai atļautu – vietu, un kārtību, kādā transportlīdzeklis atzīstams par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Noteikumu Nr. 767 20.2. apakšpunktā ietvertas pašvaldības tiesības noteikt laiku, kuru pārsniedzot transportlīdzeklis ir atzīstams par ilgstoši atstātu uz ceļa, savukārt 23. punkts nosaka pašvaldības tiesības noteikt personu, kura var pieņemt lēmumu par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa.

Pašvaldība, izvērtējot šādu noteikumu lietderību, konstatē, ka saistošie noteikumi ir nepieciešami, lai pašvaldība varētu Noteikumos Nr. 767 paredzētajā kārtībā nodrošinātu ceļu satiksmes drošību, gan nosakot laiku, kad transportlīdzeklis atzīstams par ilgstoši atstātu uz ceļa, gan pilnvaroto personu, šādā veidā veicot Noteikumos Nr. 767 paredzētas darbības satiksmes apdraudējuma novēršanai.

Pašvaldība, nosakot laiku, kuru pārsniedzot transportlīdzeklis ir atzīstams par ilgstoši atstātu uz ceļa, ir ņēmusi vērā Noteikumos Nr. 767 noteikto minimālo laiku – 45 diennaktis un šo minimālo laiku iekļāvusi saistošajos noteikumos. Tiesības pieņemt lēmumu par transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa ar saistošajiem noteikumiem tiek piešķirtas Bauskas novada pašvaldības iestādes "Bauskas novada pašvaldības policija" (turpmāk – Pašvaldības policija) amatpersonām.

Otrs gadījums, kad pieļaujama transportlīdzekļa pārvietošana, ir brīdī, kad transportlīdzeklis tiek atzīts par atmestu nolietotu transportlīdzekli.

Viens no Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likuma mērķiem, saskaņā ar minētā likuma 2. pantu, ir nodrošināt nolietotu transportlīdzekļu apstrādi un apglabāšanu cilvēka veselībai un videi drošā veidā, ievērojot normatīvos aktus, kas reglamentē darba drošību, piesārņojuma novadīšanu vidē un vides kvalitāti. Saskaņā ar likuma 7. panta pirmo daļu, pašvaldībai piederošās publiskai lietošanai paredzētās teritorijās pašvaldība organizē ārpus ceļa novietota transportlīdzekļa pārvietošanu piespiedu kārtā, novietojot to speciālā stāvvietā, ja tas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atzīstams par atmestu nolietotu transportlīdzekli.

Minēto kārtību, kādā transportlīdzeklis atzīstams par atmestu nolietotu transportlīdzekli, nosaka Ministru kabineta 2005. gada 4. oktobra noteikumi Nr. 748 "Noteikumi par nolietotu transportlīdzekļu atzīšanu par atmestiem un kārtību, kādā atmestus nolietotus transportlīdzekļus nodod apstrādes uzņēmumam" (turpmāk – Noteikumi Nr. 748). Noteikumu Nr. 748 5. un 7. punkts nosaka pašvaldības tiesības noteikt personu loku, kuras gadījumā, lai transportlīdzekli atzītu par atmestu nolietotu transportlīdzekli, ir tiesīgas piestiprināt brīdinājuma uzlīmi, kas apliecina, ka transportlīdzeklis atrodas ārpus ceļa, vietā, kas nav paredzēta transportlīdzekļu novietošanai, kā arī ārpus transportlīdzekļa īpašnieka nekustamā īpašuma ilgāk par 30 diennaktīm, kā arī personas, kuras ir tiesīgas pieņemt lēmumu par transportlīdzekļa atzīšanu par atmestu.

Pašvaldība, izvērtējot šādu noteikumu nepieciešamību, arī secina, ka saistošie noteikumi ir nepieciešami, lai pašvaldība varētu Noteikumos Nr. 748 paredzētajā kārtībā nodrošinātu ceļu satiksmes drošību. Tiesības piestiprināt brīdinājuma uzlīmi un pieņemt lēmumu par transportlīdzekļa atzīšanu par atmestu ar saistošajiem noteikumiem tiek piešķirtas Pašvaldības policijas amatpersonām.

Ņemot vērā iepriekš minēto, secināms, ka līdz ar šo saistošo noteikumu esamību būs iespējama transportlīdzekļu evakuācija un tā ir nepieciešama, lai uzlabotu satiksmes drošību, kā arī nodrošinātu transportlīdzekļu vienmērīgu kustību, ko nevar noorganizēt, ja ceļi tiek nepamatoti nobloķēti ar transportlīdzekļiem, kas stāv neatļautās vietās.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošajiem noteikumiem nav fiskālās ietekmes uz pašvaldības budžetu.

Saistošo noteikumu īstenošana ietekmēs pašvaldībai pieejamos resursus, t.i., ar saistošajos noteikumos ietvertajām tiesību normām tiek paplašināta Pašvaldības policija kompetence, lai nodrošinātu Noteikumu Nr. 767 un Noteikumu Nr. 748 izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSaistošo noteikumu regulējums nerada tiešu ietekmi uz vidi, taču saistošajos noteikumos esošās tiesību normas netieši dod iespēju uzlabot esošo vidi, tai skaitā, cilvēka veselību un drošību, jo ar saistošajiem noteikumiem Pašvaldības policijas amatpersonām tiek dots pilnvarojums rīkoties ar nolietotiem atmestiem vai neizmantotiem transportlīdzekļiem, kas nereti rada vides apdraudējumu.

Sociālā ietekme, ietekme uz iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un ietekme uz konkurenci – nav attiecināms.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmJautājumos, kas skar saistošo noteikumu piemērošanu, persona ir tiesīga vērsties Pašvaldības policijā.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemŅemot vērā, ka saistošie noteikumi skar satiksmes drošības jomu, tie ir izstrādāti, lai nodrošinātu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 14. punktā minēto autonomo funkciju – piedalīties sabiedriskās kārtības un drošības nodrošināšanā, tostarp izveidojot un finansējot pašvaldības policiju.

Saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti pašvaldības cilvēkresursi – ar saistošajiem noteikumiem Pašvaldības policijas amatpersonām tiek paplašinātas pilnvaras, tās ir tiesīgas gan piestiprināt transportlīdzeklim brīdinājuma zīmi, kas nepieciešama, lai transportlīdzekli atzītu par atmestu nolietotu transportlīdzekli, gan pieņemt lēmumu ar transportlīdzekļa atzīšanu par ilgstoši atstātu uz ceļa vai lēmumu par nolietota transportlīdzekļa atzīšanu par atmestu.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuAtbildīgā iestāde par saistošo noteikumu izpildi ir Pašvaldības policija. Saistošo noteikumu izpildei jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija nav paredzēta.

Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešami papildu resursi.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, t.i., satiksmes drošības nodrošināšanai.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši mērķa sasniegšanai.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmSaistošo noteikumu izstrādes laikā tika veiktas konsultācijas ar pašvaldības speciālistiem.

Saistošo noteikumu projekts un paskaidrojuma raksts ir publicēts pašvaldības mājaslapā www.bauskasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Noteiktajā publiskās apspriešanas termiņā neviens ieteikums nav saņemts.

Bauskas novada domes priekšsēdētāja vietnieks A. Mačeks
12.08.2023