1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Gulbenes novada pašvaldība izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un piešķir sociālo palīdzību, sociālās palīdzības pabalstu veidus un aprēķināšanas kārtību.
2. Pabalstus piešķir personām, kuras atbilst noteikumu nosacījumiem, savu dzīvesvietu ir deklarējušas un faktiski dzīvo Gulbenes novada administratīvajā teritorijā.
5. Sociālās palīdzības saņemšanas kārtību un atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam nosaka atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam un Ministru kabineta noteikumiem par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu (turpmāk – MK noteikumi).
6. Mājsaimniecību atzīst par maznodrošinātu, ja tās ienākumu slieksnis nepārsniedz 60 % no Centrālās statistikas pārvaldes pārskata gadā publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju, piemērojot šādus koeficientus:
6.1. pirmajai un vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficients 1 (noapaļots līdz pilniem euro);
6.2. pārējām personām mājsaimniecībā – koeficients 0,7 (noapaļots līdz pilniem euro).
7. Trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa atbilstības noteikšanai un noteikumu 10.1. un 10.2. apakšpunktā noteiktā pabalsta saņemšanai viena no mājsaimniecības personām vēršas dienestā ar iesniegumu, papildus iesniedzot MK noteikumos paredzētos dokumentus. Iesniedzot iesniegumu klātienē, persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu, kā arī sniedz apliecinājumu par atļauju izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par sevi un mājsaimniecības locekļiem, ko parakstījušas mājsaimniecības pilngadīgās personas.
8. Noteikumu 10.3.1. un 10.3.3. apakšpunktā noteiktā pabalsta saņemšanai persona vēršas dienestā ar iesniegumu, papildus iesniedzot maksājumu apliecinoša dokumenta (kases čeki, stingrās uzskaites kvītis, faktūrrēķinu oriģināli, kā arī internetbankas konta pārskata izdrukas, kurās norādīts personas vārds, uzvārds, personas kods, maksājuma mērķis, samaksas summa un datums) oriģinālu, kas noformēts atbilstoši normatīvo aktu prasībām (turpmāk – maksājumu apliecinošs dokuments). Iesniedzot iesniegumu klātienē, persona uzrāda personu apliecinošu dokumentu.
9. Saņemot iesniegumu 7. punkta gadījumā, dienesta darbinieks elektroniski sagatavo normatīvajos aktos noteikto iztikas līdzekļu deklarāciju, pamatojoties uz personas sniegto un dienestam pieejamo informāciju par personu no valsts un pašvaldības datu reģistriem sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā (SOPA). Persona var sagatavot un iesniegt deklarāciju, arī izmantojot vienoto valsts un pašvaldību pakalpojumu portālu (www.latvija.gov.lv).
10. Dienests piešķir šādus pabalstus:
10.1. garantētā minimālā ienākuma pabalstu (turpmāk – GMI pabalsts);
10.2. mājokļa pabalstu;
10.3. pabalstu atsevišķu izdevumu apmaksai trūcīgām un maznodrošinātām personām;
10.3.1. veselības aprūpei;
10.3.2. skolas piederumu iegādei;
10.3.3. sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai;
10.4. pabalstu krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radīto seku novēršanai vai mazināšanai (turpmāk – pabalsts krīzes situācijā).
11. GMI pabalsts tiek piešķirts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un MK noteikumos noteiktajā kārtībā un apmērā un izmaksāts vienu reizi mēnesī.
12. Mājokļa pabalsts tiek piešķirts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un MK noteikumos noteiktajā kārtībā un apmērā, izņemot 13. punktā noteikto gadījumu.
13. Mājokļa pabalsta apmērs cietā kurināmā iegādei tiek aprēķināts, ņemot vērā MK noteikumu nosacījumus, kā arī pārējo ar mājokļa lietošanu saistīto maksājumu rēķinos norādīto faktisko izdevumu summu, un piešķirts vienu reizi kalendāra gadā. Ja mājokļa kopējā platība ar krāsns apkuri ir mazāka par 32 m2, aprēķinam piemēro minimālo mājokļa platību 32 m2.
14. Dienests lēmumu par mājokļa pabalsta piešķiršanu pieņem attiecībā uz periodu, kas atbilst ienākumu deklarācijas periodam. Mājokļa pabalsta aprēķins un izmaksa, izņemot 13. punktā noteikto gadījumu, tiek veikta vienu reizi mēnesī atbilstoši iesniegtajiem maksājumus apliecinošiem dokumentiem, kas apliecina izdevumus par mājokļa lietošanu.
15. Pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai trūcīgām un maznodrošinātām personām tiek piešķirts:
15.1. medikamentiem, nepārsniedzot 50 euro gadā;
15.2. ārstēšanās izdevumu (ieskaitot zobārstniecības, zobu protezēšanas un vakcīnu izdevumus) segšanai, nepārsniedzot 100 euro gadā;
15.3. optisko briļļu iegādei nepilngadīgajam, nepārsniedzot 50 euro gadā;
15.4. skolas piederumu iegādei izglītojamajam, kurš mācās Gulbenes novada pašvaldības izglītības iestādē no 1. līdz 9. klasei, 30 euro apmērā, pabalstu piešķirot dāvanu kartes veidā personas norādītajā kancelejas preču veikalā (pabalsts tiek piešķirts un izmaksāts no 1. jūlija līdz 31. augustam);
15.5. sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai līdz 20 % gadā no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas, pamatojoties uz personas individuālo rehabilitācijas plānu un sociālās situācijas izvērtējumu.
16. Pabalsts izglītojamā ēdināšanai tiek piešķirts saskaņā ar Gulbenes novada domes saistošajiem noteikumiem par ēdināšanas maksas atvieglojumiem.
17. Pabalsts krīzes situācijā personai vai mājsaimniecībai tiek piešķirts šādā apmērā:
17.1. katastrofas, stihiskas nelaimes gadījumos (ugunsgrēks, plūdi, vētras postījumi, u.c.) līdz vienai valstī noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, nepārsniedzot faktiskos zaudējumus;
17.2. iepriekš neparedzamos gadījumos (zādzība, smaga saslimšana, ceļu satiksmes negadījums, ilgstoša ārstēšanās u.c.) līdz 40 % no valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas, nepārsniedzot faktiskos izdevumus.
18. Persona pabalstu krīzes situācijā pieprasa 3 mēnešu laikā no brīža, kad radies tiesisks pamats pabalsta pieprasīšanai, norādot nepieciešamā pabalsta apmēru un iesniedzot maksājumu apliecinošu dokumentu vai kompetentās iestādes izziņu, kas apliecina krīzes situācijas faktu. Pabalsts krīzes situācijā tiek pārskaitīts uz pakalpojumu sniedzēja vai personas kontu kredītiestādē.
19. Atzīt par spēku zaudējušiem Gulbenes novada domes 2021. gada 26. augusta saistošos noteikumus Nr. 19 "Par sociālo palīdzību Gulbenes novadā".
20. Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Gulbenes novada domes 2023. gada 29. jūnija saistošo noteikumu Nr. 11 "Par sociālo palīdzību Gulbenes novada pašvaldībā" (turpmāk – saistošie noteikumi) izdošanas mērķis ir noteikt kārtību, kādā Gulbenes novada pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un piešķir sociālo palīdzību, sociālās palīdzības pabalstu veidus un aprēķināšanas kārtību. Saistošo noteikumu izdošanas nepieciešamība pamatojama ar to, ka, lai mazinātu patēriņa preču cenu straujā pieauguma ietekmi uz sociāli mazaizsargāto iedzīvotāju dzīves līmeni un sniegtu sociālo palīdzību plašākam pašvaldības iedzīvotāju lokam, saistošajos noteikumos nepieciešams noteikt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. pantam, kas jaunā redakcijā stājas spēkā 2023. gada 1. jūlijā. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. panta ceturtajā un piektajā daļā noteikts: "(4) Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 80 procentiem no ienākumu mediānas, bet ne zemāku par šā panta trešajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni. (5) Minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai aprēķina, piemērojot attiecīgajam ienākumu slieksnim šādus koeficientus: 1) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā – koeficientu 1; 2) pārējām personām mājsaimniecībā – koeficientu 0,7." Minimālo ienākumu mediāna (turpmāk – ienākumu mediāna) ir statistikas rādītājs, kas raksturo novērojumu, kas sagrupēti no zemākās vērtības līdz augstākajai, centra vērtību (sadalījuma viduspunktu). Tādējādi ienākumu mediāna nozīmē ienākumu, kas sagrupēti no zemākajiem līdz augstākajiem, viduspunktu (nevis vidējos ienākumus). Ienākumu mediāna uz vienu ekvivalento patērētāju ir kā atskaites punkts minimālo ienākumu sliekšņu noteikšanai sociālās aizsardzības jomā. Saistošie noteikumi paredz, ka mājsaimniecību atzīst par maznodrošinātu, ja tās ienākumu slieksnis nepārsniedz 60 % no ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju, pirmajai un vienīgajai personai mājsaimniecībā piemērojot koeficientu 1 (376,00 euro), pārējām personām mājsaimniecībā piemērojot koeficientu 0,7 (264,00 euro). Ienākumu mediāna 2020. gadā ir 626,57 euro un tā tiek piemērota ar 2023. gada 1. jūliju. Centrālās statistikas pārvaldes publicētā ienākumu mediāna 2021. gadā, ko piemēros ar 2024. gada 1. janvāri, ir 685,78 euro, līdz ar to no 2024. gada 1. janvāra Gulbenes novadā maznodrošinātas personas ienākumu slieksnis būs 411,00 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 288,00 euro katrai nākamajai personai mājsaimniecībā. Līdz šim kārtību, kādā pašvaldība piešķīra sociālo palīdzību iedzīvotājiem, noteica Gulbenes novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 19 "Par sociālo palīdzību Gulbenes novadā", kas izdoti saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām", Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu un likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā". 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās jaunais Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām", kā rezultātā Gulbenes novada domes 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 19 "Par sociālo palīdzību Gulbenes novadā" zaudējuši spēku. Iespējamā alternatīva, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi – nav. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu
| Saistošajiem noteikumiem ir tieša ietekme uz pašvaldības budžetu. Pašvaldības budžetā 2023. gadā saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai paredzēti 811 950,00 euro, kas veidojas no šādiem pabalstiem: 1. garantētā minimālā ienākuma pabalsts – 460 600,00 euro; 2. mājokļa pabalsts – 319 500,00 euro; 3. pabalsts atsevišķu izdevumu apmaksai trūcīgām un maznodrošinātām personām: 3.1. pabalsts veselības aprūpei – 26 000,00 euro; 3.2. pabalsts skolas piederumu iegādei – 2 050,00 euro; 3.3. pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai – 1 000,00 euro; 4. pabalsts krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radīto seku novēršanai vai mazināšanai – 2 800,00 euro. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. sociālā ietekme – maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņa noteikšana sniegs tiešu atbalstu sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām (personām ar invaliditāti, pensionāriem, zemu ienākumu mājsaimniecībām, ģimenēm ar bērniem u.c.). Saistošie noteikumi nodrošinās plašākam iedzīvotāju lokam tiesības saņemt pamata un papildu sociālo palīdzību – garantētā minimālā ienākuma pabalstu, mājokļa pabalstu, pabalstu atsevišķu izdevumu apmaksai trūcīgām un maznodrošinātām personām, pabalstu krīzes situācijā operatīvai ārēju notikumu radīto seku novēršanai vai mazināšanai, tādējādi palielinot iedzīvotāju sociālo aizsardzību un mazinot nabadzības risku; 3.2. ietekme uz vidi – nav; 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – maznodrošinātas mājsaimniecības statuss nodrošinās plašākam iedzīvotāju lokam tiesības saņemt pabalstu veselības aprūpei, kā rezultātā tiks veicināta iedzīvotāju vēlme vērsties medicīnas iestādē, uzlabojot savu veselības stāvokli un nepasliktinot mājsaimniecības materiālo situāciju; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav; 3.5. ietekme uz konkurenci – nav. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. saistošo noteikumu piemērošanā privātpersona var vērsties Gulbenes novada sociālajā dienestā; 4.2. saistošie noteikumi precizē sociālās palīdzības pabalstu veidus un līdzšinējo kārtību, kādā pašvaldība izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju, nosakot ienākumu sliekšņa apmēru, lai mājsaimniecību atzītu par maznodrošinātu, un piemērojamos koeficientus, un piešķir sociālo palīdzību; 4.3. saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Gulbenes novada sociālais dienests. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanai – nodrošināt pašvaldības autonomās funkcijas izpildi, nodrošinot iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts no 2023. gada 31. maija līdz 2023. gada 13. jūnijam tika publicēts Gulbenes novada pašvaldības mājaslapā https://www.gulbene.lv/lv sadaļā "Saistošie noteikumi – projekti". Ierosinājumi, priekšlikumi no privātpersonām vai institūcijām nav saņemti. |