Tiesību akts: spēkā esošs
Ogres novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 11/2023

Ogrē 2023. gada 25. maijā (prot. Nr. 7; 21.)
Par ēdināšanas pabalstu
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma
17. panta trešās daļas 11. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Ogres novada administratīvajā teritorijā (turpmāk – novads) deklarētajiem (izņemot izglītojamie, kas ievietoti audžuģimenē vai nodoti aizbildnībā, pamatojoties uz Ogres novada bāriņtiesas lēmumu) izglītības iestāžu izglītojamajiem, kuri apgūst vispārējo pirmsskolas, pamata vai vidējās izglītības programmu (turpmāk – izglītojamie), piešķir Ogres novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) pabalstu izglītības iestāžu nodrošinātā ēdināšanas pakalpojuma apmaksai (turpmāk – pabalsts), pabalsta apmēru, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību.

2. Pabalstu piešķir, ja ēdināšanas pakalpojumu pilnībā neapmaksā valsts, pašvaldība vai cita novada pašvaldība citos tiesību aktos noteiktajā kārtībā.

3. Izglītojamajiem, kuri apgūst izglītības programmu ārpus izglītības iestādes un mācību saturu apgūst neklātienē, tālmācībā, pašizglītībā vai ģimenē, pabalstu nepiešķir.

II. Pabalsta apmērs

4. Pabalstu 100 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas ir tiesības saņemt pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam, uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem:

4.1. izglītojamajam noteikta invaliditāte;

4.2. izglītojamā mājsaimniecībai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss.

5. Pabalstu 50 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās ēdināšanas maksas ir tiesības saņemt pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam, uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem:

5.1. izglītojamā mājsaimniecība atbilst daudzbērnu ģimenes statusam Bērnu tiesību aizsardzības likuma izpratnē, visi mājsaimniecības locekļi ir deklarēti novadā, dzīvo vienā mājsaimniecībā un pilngadību sasniegušais bērns, kas nav sasniedzis 24 gadu vecumu, iegūst vispārējo vai profesionālo izglītību, vai apgūst augstāko izglītību pilna laika studiju programmā un nav darba attiecībās;

5.2. izglītojamais ir ievietots audžuģimenē vai nodots aizbildnībā, adoptētāju aprūpē un uzraudzībā, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu.

6. Pabalstu 100 procentu apmērā no pašvaldības noteiktās pusdienu maksas ir tiesības saņemt izglītojamajam, kurš apgūst vispārējās pamatizglītības vai vidējās izglītības programmu, un uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem:

6.1. izglītojamajam ir noteikta invaliditāte;

6.2. izglītojamā mājsaimniecībai noteikts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;

6.3. izglītojamā mājsaimniecība atbilst daudzbērnu ģimenes statusam Bērnu tiesību aizsardzības likuma izpratnē, visi mājsaimniecības locekļi ir deklarēti novadā, dzīvo vienā mājsaimniecībā un pilngadību sasniegušais bērns, kas nav sasniedzis 24 gadu vecumu, iegūst vispārējo vai profesionālo izglītību, vai apgūst augstāko izglītību pilna laika studiju programmā un nav darba attiecībās;

6.4. izglītojamais ir ievietots audžuģimenē vai nodots aizbildnībā, adoptētāju aprūpē un uzraudzībā, pamatojoties uz bāriņtiesas lēmumu;

6.5. izglītojamais apgūst izglītības programmu izglītības iestādē, tās struktūrvienībā vai filiālē, kurā kārtējā gada 31. maijā ir mazāk nekā 150 izglītojamie un, kura atrodas novada pagastā, kura deklarēto iedzīvotāju blīvums saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem ir mazāks nekā 10 iedzīvotāji uz kvadrātkilometru.

7. Izglītojamie, kuri atbilst kādam no noteikumu 4., 5., 6. punktos (izņemto 6.5. punktu) noteiktajiem kritērijiem, bet izglītības programmu apgūst izglītības iestādē ārpus novada, pabalstu piešķir 30,00 euro mēnesī.

III. Pabalsta pieprasīšanas kārtība

8. Izglītojamā likumiskais pārstāvis iesniedz iesniegumu par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu tuvākajā sociālā dienesta klientu apkalpošanas vietā (turpmāk – Dienests) vai elektroniski, atbilstoši elektronisko dokumentu aprites kārtībai. Iesnieguma par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu veidlapa pieejama pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.ogresnovads.lv.

9. Ja izglītojamais atbilst 5.2. vai 6.4. apakšpunktā noteiktajam kritērijam, izglītojamā likumiskais pārstāvis Dienesta darbiniekiem uzrāda bāriņtiesas lēmumu.

10. Ja izglītojamais atbilst 6.5. apakšpunktā noteiktajam kritērijam, izglītojamā likumiskajam pārstāvim nav jāiesniedz iesniegums par ēdināšanas pabalsta piešķiršanu.

11. Beidzoties termiņam, uz kādu izglītojamajam piešķirts pabalsts, izglītojamā likumiskajam pārstāvim noteikumos noteiktajā kārtībā ir tiesības pieprasīt pabalstu atkārtoti.

IV. Pabalsta piešķiršanas kārtība

12. Dienests desmit darba dienu laikā pēc iesnieguma un visu lēmuma pieņemšanai nepieciešamo dokumentu saņemšanas no izglītojamā likumiskā pārstāvja:

12.1. pārbauda iesniegto dokumentu atbilstību šajos noteikumos noteiktajām prasībām;

12.2. nepieciešamības gadījumā iegūst pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju lēmuma pieņemšanai;

12.3. pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu, ja izglītojamais atbilst noteikumos noteiktajiem nosacījumiem pabalsta saņemšanai, vai atteikumu piešķirt pabalstu, ja izglītojamais neatbilst noteikumos noteiktajiem nosacījumiem pabalsta saņemšanai.

13. Ja Dienests konstatē, ka iesniegtie dokumenti neatbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām vai lēmuma pieņemšanai nepieciešama papildus informācija, vai dokumenti un lēmuma pieņemšanai nepieciešamā informācija Dienestam nav pieejama pašvaldības un valsts datu reģistros, Dienests par to nekavējoties informē iesniedzēju.

14. Iesnieguma iesniedzējs piecu darba dienu laikā pēc šo noteikumu 13. punktā minētās informācijas saņemšanas iesniedz Dienestam nepieciešamo informāciju/dokumentus lēmuma pieņemšanai.

15. Pabalstu piešķir no lēmuma pieņemšanas dienas:

15.1. noteikumu 4., 5., kā arī 7. noteiktajā gadījumā pirmsskolas izglītības iestādes izglītojamajam līdz kārtējā gada 31. augustam;

15.2. noteikumu 6. un 7. punktā noteiktajā gadījumā vispārējās pamatizglītības vai vidējās izglītības programmas izglītojamajam līdz kārtējā mācību gada beigām.

16. Izglītojamā likumiskajam pārstāvim ir pienākums nekavējoties informēt Dienestu, ja mainās faktiskie vai tiesiskie apstākļi, pamatojoties uz kuriem piešķirts pabalsts.

17. Ja izglītības iestāde atbilst noteikumu 6.5. punktam, lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem pašvaldības izpilddirektors.

18. Dienests pieņem lēmumu par pabalsta izmaksas pārtraukšanu, ja:

18.1. faktisko un tiesisko apstākļu izmaiņu rezultātā izglītojamā mājsaimniecība neatbilst noteikumos noteiktajiem pabalsta saņemšanas nosacījumiem;

18.2. izglītojamais pārtrauc mācības attiecīgajā izglītības iestādē un neturpina mācības nevienā no izglītības iestādēm.

19. Pabalstam piešķirtie līdzekļi tiek pārskaitīti:

19.1. ēdināšanas pakalpojuma sniedzējam, kas nodrošina ēdināšanu attiecīgajā izglītības iestādē, pamatojoties uz tā sagatavotu rēķinu;

19.2. pašvaldības pilsētu un pagastu pārvaldēm, ja izglītības iestāde ēdināšanu nodrošina, nepiesaistot ēdināšanas pakalpojuma sniedzēju, pamatojoties uz pilsētas un pagasta pārvaldes sagatavotu atskaiti;

19.3. reizi mēnesī izglītojamā pārstāvim uz viņa iesniegumā norādīto kredītiestādes kontu, ja izglītojamais mācās izglītības iestādē ārpus novada.

20. Noteikumu 19.1. un 19.2. punktā minētajam rēķinam vai atskaitei pievieno izglītības iestādes vadītāja apstiprinātu pabalstu saņēmēju sarakstu, kurā norādīts pabalsta saņēmēja izmantoto saņemto ēdienreižu skaits un apmeklējums pārskata periodā.

21. Dienesta amatpersonas lēmumu par pabalsta piešķiršanu, atteikumu piešķirt pabalstu vai pabalsta izmaksas pārtraukšanu var apstrīdēt Dienesta vadītājam, bet Dienesta vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

V. Noslēguma jautājums

22. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Ogres novada pašvaldības 2021. gada 26. augusta saistošie noteikumi Nr. 16/2021 "Par ēdināšanas pabalstu".

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis
Ogres novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 11/2023 "Par ēdināšanas pabalstu "
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsOgres novada pašvaldības 2021. gada 26. augustā pieņēma saistošos noteikumus Nr. 16/2021 "Par ēdināšanas pabalstu" (turpmāk – Saistošie noteikumi). Piemērojot Saistošos noteikumus tika konstatēta nepieciešamība precizēt ēdināšanas pabalsta nosacījumus, pabalsta piešķiršanas termiņus un izdarītu redakcionālus labojumus. Tāpat, nepieciešams paredzēt, ka bez vecāku gādības palikušie un ar Ogres novada bāriņtiesas lēmumu ārpusģimenes aprūpē ievietotie izglītojamie ir tiesīgi saņemt pašvaldības atbalstu saistībā ar bērna izglītošanu un uzturēšanos izglītības iestādē, nesaistīti ar bērna deklarēto dzīvesvietu, lai novērstu nevienlīdzīgu attieksmi, realizētu Bērnu tiesību aizsardzības likuma 67. panta ceturtajā daļā noteikto, kā arī izpildītu Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 6. punktā noteiktās normas.

Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām saistošo noteikumu grozījumus izdod uz tā paša vai augstāka juridiskā spēka tiesību normas pamata, uz kā izdoti grozāmie saistošie noteikumi. Taču Saistošie noteikumi tika izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, kurš 2023. gada 1. janvārī zaudēja spēku un stājās spēkā Pašvaldību likums.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta pašreizējā budžeta ietvaros.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – Noteikumu tiesiskais regulējums neradīs mērķgrupām jaunas tiesības, bet nodrošinās vienlīdzīgas iespējas;

3.2. Ietekme uz vidi – nav;

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav;

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – nav;

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām Privātpersonas jautājumos par Saistošo noteikumu projekta piemērošanu var vērsties Ogres novada Sociālajā dienestā.

Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas Saistošo noteikumu projektā.

Administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā ir noteikts, ka pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumu.

Savukārt 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas un/vai jaunas darba vietas. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības noteiktas saistošo noteikumu projektā.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākiem normatīviem aktiem.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai 2023. gada 20. aprīlī saistošo noteikumu projekts tika publicēts pašvaldības mājaslapā www.ogresnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļus un priekšlikumus par saistošo noteikumu projektu rakstveidā varēja iesniegt līdz 2023. gada 4. maijam.

Noteiktajā termiņā viedokļi netika saņemti.

Ogres novada domes priekšsēdētājs E. Helmanis
13.06.2023