Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Preiļu novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2023/9

2023. gada 25. maijā
Prasības regulējamā Rušona ezera hidrotehniskās būves ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai un administratīvā atbildība par šo prasību pārkāpšanu
APSTIPRINĀTI
Preiļu novada domes
2023. gada 25. maija sēdē (prot. Nr. 6; 12. §)

Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 12. jūlija noteikumu
Nr. 549 "Noteikumi par ūdens objektiem, kuru hidroloģiskais režīms
ir regulējams ar hidrotehniskajām būvēm
" 7. un 9. punktu

1. Saistošie noteikumi apstiprina Rušonas ezera ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumus (Pielikums Nr. 1) un nosaka prasības regulējamā Rušona ezera hidrotehniskās būves ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai, kā arī administratīvo atbildību par šo prasību pārkāpšanu.

2. Regulējamā Rušona ezera hidrotehnisko būvju apsaimniekotājam plūdu draudu novēršanai jāievēro šādas noteiktās hidrotehnisko būvju ekspluatācijas režīma prasības:

2.1. nodrošināt normāla ūdens līmeņa uzturēšanu Rušona ezerā 149,98 m LAS 2000,5, atbilstoši Rušona ezera ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumiem;

2.2. nodrošināt hidrotehniskās būves pārgāznes uzturēšanu ūdens līmeņa regulēšanai atbilstošā tehniskā stāvoklī;

2.3. veikt hidrotehniskās būves stāvokļa regulārus novērojumus, tos dokumentējot, Rušona ezera ūdens līmeņu nostrādes palu un plūdu caurplūdumu novadīšanas laikā;

2.4. nepieļaut hidrotehniskās būves ailu nosprostošanos ar peldošiem sanešiem, t.sk. ledus gabaliem, niedrēm, koka zariem, u.tml.;

2.5. palu laikā nodrošināt diennakts dežūru hidrotehniskajā būvē;

2.6. noskaidrojot Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" prognozi par pavasara paliem vai vasaras – rudens plūdiem ar noteci lielāku par 10 % varbūtību, veikt Rušona ezera līmeņa nostrādi līdz atzīmei 149,75m LAS 2000,5;

2.7. nekavējoties informēt Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta Latgales reģiona brigādes Preiļu daļu, Valsts policijas Latgales reģiona pārvaldi, Neatliekamās medicīniskās palīdzības Latgales reģionālo centru, Valsts vides dienesta Latgales reģionālās vides pārvaldi, Dabas aizsardzības pārvaldes Latgales reģionālo administrāciju, Preiļu novada pašvaldību, Rēzeknes novada pašvaldību, Krāslavas novada pašvaldību par situāciju, ka ūdens līmenis sasniedz augstāko plūdu līmeni, avārijas draudiem vai jau par notikušu avāriju;

2.8. nodrošināt ekoloģisko caurplūdumu Tartaka augštecē 0,15 m3/sek.;

2.9. mazūdens periodā nodrošināt ekoloģisko caurplūdumu, manevrējot Jaunaglonas HES aizvaru vai sprostsiju pārgāzni Kameņecas HES;

2.10. strauji nepazemināt ūdens līmeni zivju nārsta periodā (01.03.–01.06.), jo tas var novest pie piekrastē iznērsto zivju ikru bojāejas.

3. Administratīvā pārkāpuma procesu par prasību regulējamā Rušona ezera hidrotehniskās būves ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai pārkāpumiem, līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic:

3.1. Preiļu novada Pašvaldības policija (turpmāk – Pašvaldības policija);

3.2. Preiļu novada pašvaldības Centrālas administrācijas Attīstības, investīciju un inženiertehniskās daļas Vides pārvaldības vecākais speciālists.

4. Vides pārvaldības vecākais speciālists un Pašvaldības policija ir tiesīgi uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu, pamatojoties arī uz kompetentu valsts institūciju (amatpersonu) akta par Rušona ezera ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu pārkāpumiem pamata.

5. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Preiļu novada pašvaldības Administratīvā komisija.

6. Par regulējamā Rušona ezera hidrotehnisko būvju ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai prasību pārkāpumiem piemēro naudas sodu no 14 (četrpadsmit) līdz 70 (septiņdesmit) naudas soda vienībām.

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns
Ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumi
Rušona ezeram
Paskaidrojuma raksts
Preiļu novada pašvaldības saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/9 "Prasības regulējamā Rušona ezera hidrotehniskās būves ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai un administratīvā atbildība par šo prasību pārkāpšanu"

Sadaļas nosaukums

Sadaļas paskaidrojums

1. Projekta nepieciešamības pamatojumsRušonas ezera ekspluatācijas noteikumi izstrādāti, ievērojot:

1. Ūdens apsaimniekošanas likuma;

2. Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumu Nr. 1014 "Ūdens objektu ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu izstrādāšanas kārtība";

3. Ministru kabineta 2011. gada 12. jūlija noteikumu Nr. 549 "Noteikumi par ūdens objektiem, kuru hidroloģiskais režīms ir regulējams ar hidrotehniskajām būvēm";

4. citu normatīvo aktu prasības.

Noteikumos iekļaujamā informācija:

1. noteikumu saistība ar citiem politikas un plānošanas dokumentiem;

2. apkopojums par ūdeņu izmantošanu un to izmantošanas plānošanu reglamentējošiem tiesiskajiem aktiem;

3. ezera ūdens līmeņa regulēšanas nepieciešamības pamatojums un priekšlikumi.

Saistošie noteikumi

1. palīdzēs kvalitatīvāk apsaimniekot Rušonas ezera ūdeņus, kā arī pasargāt publisko ūdenstilpni no plūdu draudiem un applūšanas platības ap ūdenskrātuvēm, palīdzēs veikt ūdens objekta hidroloģisko režīmu regulēšanu Kameņecas HES un Jaunaglonas HES.

2. noteiks prasības regulējamā Rušonas ezera hidrotehniskās būves ekspluatācijas režīmam plūdu draudu novēršanai un administratīvo atbildību par šo prasību pārkāpšanu.

3. Saglabās Rušonas ezera un ar to saistīto sugu un biotopu daudzveidību, teritorijas kultūrvēsturiskās un ainaviskās vērtības, kā arī, veicināt teritorijas nenoplicinošu saimniecisko attīstību, dabas tūrismu un ekoloģisko izglītību ilgtermiņā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošo noteikumu īstenošana neietekmē pašvaldības budžetu.

Lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas vai radīt jaunas darba vietas.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSaistošie noteikumi attiecināmi uz Rušonas ezera hidrotehnisko būvju īpašnieku vai tiesisko valdītāju.

Uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā Saistošie noteikumi neskars.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmPersonas Saistošo noteikumu projekta piemērošanas jautājumos var griezties Preiļu novada pašvaldības Attīstības, investīciju un inženiertehniskās daļā.

Saistošie noteikumi neskar administratīvās procedūras.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemAtbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta 1. daļas 20. punktam viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir "veicināt dabas kapitāla ilgtspējīgu pārvaldību un apsaimniekošanu, kā arī noteikt publiskā lietošanā esoša pašvaldības īpašuma izmantošanas kārtību, ja likumos nav noteikts citādi", tāpēc pašvaldības funkcijas ietver.
6. Izpildes nodrošināšanaUzraudzību veiks Preiļu novada pašvaldība, savas kompetences ietvaros Valsts vides dienests un Dabas aizsardzības pārvalde.
7. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmNoteikumi saskaņoti ar MK noteikumos Nr. 1014 un Ministru kabineta 2011. gada 12. jūlija noteikumos Nr. 549 "Noteikumi par ūdens objektiem, kuru hidroloģiskais režīms ir regulējams ar hidrotehniskajām būvēm" norādītajām institūcijām:

1. Valsts vides dienesta reģionālo vides pārvaldi;

2. Dabas aizsardzības pārvaldi;

3. VAS "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi";

4. Valsts zinātnisko institūtu "Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts";

5. citiem ūdens objekta kopīpašniekiem.

Sabiedrības līdzdalība Saistošo noteikumu projekta izstrādāšanā tika nodrošināta informējot iedzīvotājus ar Preiļu novada pašvaldības mājaslapas, lūdzot izteikt viedokļus un priekšlikumus par grozījumiem Saistošo noteikumu projektā.

Viedokļi par Saistošo noteikumu projektu _________saņemti.

Precizējums "Ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu Rušona ezeram" šādos punktos:

1.2., 3.4., 4., 5.4., 5.5.

Preiļu novada pašvaldība atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 6. punktam ir Preiļu novadā iekļauto pašvaldību (Preiļu novads, Aglonas novada Aglonas pagasts, Riebiņu novads, Vārkavas novads) institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.

Krāslavas novada pašvaldība atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 6. punktam ir Krāslavas novadā iekļautās pašvaldības (Aglonas novada Kastuļinas pagasts) institūciju, finanšu, mantas, tiesību un saistību pārņēmēja.

Preiļu novada domes priekšsēdētājs Ā. Vucāns
03.06.2023