Ministru kabineta rīkojums Nr. 235

Rīgā 2023. gada 8. maijā (prot. Nr. 22 21. §)
Par atļauju Edgaram Mekšam savienot amatus

1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050), izskatot Edgara Mekša 2022. gada 16. septembra un 2023. gada 20. februāra lūgumus atļaut savienot Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes (turpmāk – padome) locekļa amatu ar Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amatu, biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" padomes priekšsēdētāja vietnieka amatu, biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amatu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amatu, konstatēja:

1.1. saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā''  (turpmāk – likums) 4. panta otro daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem padomes locekļa amatu. Saskaņā ar likuma 7. panta sesto daļu 4. panta otrajā daļā minētā amatpersona papildus likuma 6. panta ceturtajā daļā minētajiem nosacījumiem var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar amatu arodbiedrībā vai citu amatu, uzņēmuma līguma, pilnvarojuma izpildi vai saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā vai reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās publiskas personas iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja;

1.2. saskaņā ar likuma 8.1 panta trešo daļu personai, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms amatu savienošanas (uzņēmuma līguma noslēgšanas vai pilnvarojuma uzņemšanās) uzsākšanas rakstveidā iesniegt attiecīgajai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu;

1.3. Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma 7. panta sestās daļas 2. punktu ir kompetenta izsniegt atļauju padomes locekļa amatu savienot ar citu amatu;

1.4. saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 11. panta pirmo daļu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzībai Ministru kabinets izveido padomi. Padomes kompetenci nosaka Ministru kabineta 2016. gada 12. janvāra noteikumi Nr. 25 "Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomes nolikums (turpmāk – noteikumi Nr. 25);

1.5. saskaņā ar noteikumu Nr. 25 1. punktu padome nodrošina pašvaldību finanšu izlīdzināšanas un pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzību;

1.6. saskaņā ar  noteikumu Nr. 25 6. punktu padomei ir noteikti šādi pienākumi:

1.6.1. pārraudzīt Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma izpildi;

1.6.2. pārraudzīt saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 9. panta otro daļu izdoto normatīvo aktu izpildi;

1.6.3. saskaņā ar Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 12. panta otro daļu pieņemt lēmumu par pašvaldību savstarpējo norēķinu parādiem un septiņu darbdienu laikā nosūtīt to Valsts kasei izpildei;

1.6.4. izskatīt un apkopot valsts un pašvaldību institūciju priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumā, kā arī ar to saistītajos normatīvajos aktos un sniegt atzinumus par tiem;

1.6.5. ja nepieciešams, izstrādāt priekšlikumus Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma un ar to saistīto normatīvo aktu piemērošanas uzlabošanai;

1.7. E. Mekšs pilda Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar Reģionālās attīstības likuma 5. panta pirmo daļu plānošanas reģions ir atvasināta publiska persona. Tās lēmējorgāns ir plānošanas reģiona attīstības padome. Saskaņā ar Reģionālās attīstības likuma 16.1 panta pirmo daļu plānošanas reģions atbilstoši kompetencei nodrošina reģiona attīstības plānošanu, koordināciju, pašvaldību un citu valsts pārvaldes iestāžu sadarbību. Atbilstoši Reģionālās attīstības likuma 16.1 panta otrajai daļai plānošanas reģiona attīstības padome apstiprina plānošanas reģiona nolikumu un budžetu, var izveidot, reorganizēt un likvidēt plānošanas reģiona iestādes un kapitālsabiedrības, var lemt par dalību biedrībās un nodibinājumos, var noteikt atlīdzību par padomes priekšsēdētāja, padomes locekļu un administrācijas darbinieku pienākumu pildīšanu un tās izmaksāšanas kārtību, var noteikt plānošanas reģiona sniegto maksas pakalpojumu veidus un samaksas apmēru;

1.8. E. Mekšs pilda politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" (turpmāk – zemnieku savienība) statūtiem zemnieku savienības valdes pienākumi ir:

1.8.1. organizēt zemnieku savienības programmas, kongresa un padomes lēmumu un nolikumu izpildi;

1.8.2. sniegt zemnieku savienības padomei pārskatu par zemnieku savienības darbību padomes sēžu starplaikos;

1.8.3. rast līdzekļus, lai pēc iespējas pilnīgāk sasniegtu statūtos noteiktos zemnieku savienības mērķus, vest nodaļu reģistrus un pilnvarot personas veikt ierakstus partijas biedru reģistrā, nodrošināt partijas lietvedības un darbības atbilstību Politisko partiju likumam;

1.8.4. pārstāvēt partijas intereses;

1.8.5. pieņemt darbā darbiniekus;

1.8.6. apstiprināt partijas simboliku;

1.8.7. apstiprināt komisiju un darba grupu vadītājus, kā arī izskatīt komisiju un darba grupu ierosinājumus;

1.8.8. nodaļu, citu institūciju likvidēšanas gadījumā pārņemt attiecīgās institūcijas naudas līdzekļus, īpašumu un arhīvu;

1.8.9. apstiprināt jaunu biedru uzņemšanu un lemt par biedru izslēgšanu no partijas;

1.8.10. uzraudzīt statūtu ievērošanu;

1.9. E. Mekšs pilda biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" (turpmāk – aģentūra) padomes priekšsēdētāja vietnieka amata pienākumus. Aģentūras padomes priekšsēdētāja prombūtnes laikā aģentūras padomes priekšsēdētāja vietnieks veic šādas funkcijas: noslēdz darba līgumu ar aģentūras direktoru, sasauc un vada aģentūras padomes sēdes, paraksta aģentūras padomes lēmumus un sēžu protokolus, veic aģentūras darbības uzraudzību.  Aģentūras padome saskaņā ar aģentūras statūtiem:

1.9.1. nodrošina kopsapulču lēmumu izpildi;

1.9.2. pārrauga aģentūras darbību un lemj par tās uzlabošanu;

1.9.3. uzņem aģentūras biedrus un lemj par biedru izslēgšanu;

1.9.4. apstiprina aģentūras štatu sarakstu;

1.9.5. pārbauda direktora iesniegto aģentūras darbības plānu un budžetu un kopā ar savu atsauksmi iesniedz to apstiprināšanai kopsapulcē;

1.9.6. pirms kopsapulces izskata visus jautājumus, kas iesniedzami kopsapulcei, un pārbauda aģentūras gada pārskatu;

1.10. E. Mekšs pilda biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amata pienākumus. Saskaņā ar biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" (turpmāk – apvienība) nolikumu apvienības darbu apvienības sapulces starplaikos vada apvienības valde. Apvienības valde:

1.10.1. pārstāv apvienības pašvaldību intereses un aizstāv to tiesības Latvijas Pašvaldību savienības valdē, komitejās, kā arī valsts pārvaldes institūcijās, Eiropas Reģionu komitejā un Eiropas Vietējo un reģionālo pašvaldību kongresā;

1.10.2. veicina sadarbību starp apvienības pašvaldībām;

1.10.3. nodrošina informācijas apriti par apvienības valdē risinātajiem jautājumiem saistībā ar katru plānošanas reģionu un informē Novadu apvienības valdi par aktualitātēm novados;

1.10.4. sagatavo apvienības pašvaldību viedokli un iesniedz priekšlikumus Latvijas Pašvaldību savienības domei, valdei vai priekšsēdim;

1.11. E. Mekšs pilda Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amata pienākumus. Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas (turpmāk – komiteja) reglamentu komiteja ir koleģiāla institūcija, kas pārrauga Eiropas Savienības fondu ieviešanas gaitu un veic citus Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai un Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likumā noteiktos komitejas pienākumus.

2. Izvērtējot noteikumu Nr. 25 6. punktā noteiktos padomes pienākumus kopsakarā ar Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amata pienākumiem, politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amata pienākumiem, biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" padomes priekšsēdētāja vietnieka amata pienākumiem, biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amata pienākumiem, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amata pienākumiem, secināms, ka padomes locekļa amata savienošana ar Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amatu, biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" padomes priekšsēdētāja vietnieka amatu, biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amatu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amatu interešu konfliktu nerada, netiks ierosināti un pieņemti lēmumi vai veiktas citas darbības, kas varētu skart E. Mekša kā valsts amatpersonas personiskās un mantiskās intereses, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.

3. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma 8.1 panta piekto daļu, atļaut E. Mekšam savienot Padomes locekļa amatu ar Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amatu, biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" padomes priekšsēdētāja vietnieka amatu, biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amatu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amatu.

4. Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas atļauju savienot amatus, E. Mekšam ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot Padomes locekļa amatu vai Latgales plānošanas reģiona attīstības padomes locekļa amatu, politiskās partijas "Latvijas Zemnieku savienība" valdes locekļa amatu, biedrības "Latgales reģiona attīstības aģentūra" padomes priekšsēdētāja vietnieka amatu, biedrības "Reģionālo attīstības centru apvienība" valdes locekļa amatu, Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas balsstiesīgā pārstāvja amatu, pastāv iespēja, ka E. Mekšs var nonākt interešu konflikta situācijā.

5. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Finanšu ministrs A. Ašeradens
11.05.2023