1. Saistošie noteikumi nosaka Rīgas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) pabalsta mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti (turpmāk – Pabalsts) pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību.
2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:
2.1. ģimenes locekļi – personas laulātais, vecāki (adoptētāji), brāļi, māsas, bērni, mazbērni un vecvecāki;
2.2. mājoklis – personas īpašumā vai lietojumā esošs nekustamais īpašums, kurā persona ir deklarējusi dzīvesvietu un faktiski dzīvo;
2.3. mājokļa pielāgošana – mājokļa pārbūve vai atjaunošana un aprīkošana ar nepieciešamajām palīgierīcēm, uzlabojot vides pieejamību personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti. Daudzdzīvokļu dzīvojamās ēkās vides pielāgošana neietver koplietošanas telpu pielāgošanu.
3. Mājokļa pielāgošanas mērķis ir padarīt mājokļa vidi pieejamu personai ar invaliditāti, nodrošināt iespēju pārvietoties mājoklī, paaugstināt aktivitāšu veikšanas spējas un mazināt atkarību no citu personu palīdzības.
4. Tiesības saņemt Pabalstu ir šādām pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušām personām (turpmāk – Persona):
4.1. personai ar I vai II grupas invaliditāti, kas pārvietojas riteņkrēslā;
4.2. bērnam ar invaliditāti, kas pārvietojas riteņkrēslā;
4.3. personai ar I vai II grupas redzes invaliditāti;
4.4. bērnam ar redzes invaliditāti.
5. Pabalsts ir paredzēts mājokļa pielāgošanas darbu, tostarp nepieciešamo dokumentu – tāmes, mājokļa pārbūves vai atjaunošanas projekta vai vienkāršotās pārbūves vai atjaunošanas apliecinājuma kartes izstrādes un tās saskaņošanas Rīgas domes Pilsētas attīstības departamentā, apmaksai, izņemot gadījumu, ja mājoklī iepriekš veikta patvaļīga būvniecība. Mājokļa pielāgošanas darbus veic komercreģistrā reģistrēts komersants vai Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēts komersants (turpmāk – Komersants).
6. Pabalsts nav paredzēts tehnisko palīglīdzekļu, kas tiek apmaksāti no valsts budžeta līdzekļiem, iegādei.
8. Pabalstu piešķir, ja mājoklis ir Personas vai tās ģimenes locekļa īpašumā, kā arī, ja mājoklis ir valsts, pašvaldības vai citas personas īpašumā un Personai ir noslēgts īres līgums uz termiņu, kas nav īsāks par pieciem gadiem no Pabalsta pieprasīšanas dienas.
9. Pabalstu nepiešķir, ja mājoklis ir ieķīlāts, izņemot gadījumu, ja Personai vai tās likumiskajam pārstāvim ir hipotekārais kredīts pielāgojamā mājokļa iegādei.
11. Pabalstu var saņemt atkārtoti, ja:
11.1. iepriekš pielāgotā mājoklī dzīvojošā Persona, saņemot pašvaldības palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā, maina dzīvesvietu uz pašvaldības īpašumā esošu dzīvokli, t. sk. servisa dzīvokli;
11.2. mājoklī pastāv apstākļi, kas ierobežo Personas aktivitāšu spējas un rada atkarību no citas personas palīdzības, ko apliecina Dienesta ergoterapeita atzinums. Šajā gadījumā Pabalsts tiek piešķirts ne biežāk kā reizi piecos gados.
12. Lai saņemtu Pabalstu, Persona vai tās likumiskais pārstāvis vēršas Dienestā un iesniedz:
12.1. iesniegumu Pabalsta saņemšanai;
12.2. izrakstu no ambulatorās slimnieka medicīniskās kartes (veidlapa Nr. 027/u) vai ārstējošā ārsta atzinumu, kas satur nepieciešamo medicīnisko informāciju Dienesta ergoterapeita atzinuma sagatavošanai;
12.3. īres līguma kopiju (uzrādot oriģinālu), ja Persona nav mājokļa īpašnieks;
12.4. mājokļa īpašnieka rakstisku piekrišanu mājokļa pielāgošanai, ja Persona nav mājokļa īpašnieks.
13. Pēc saistošo noteikumu 12. punktā minēto dokumentu saņemšanas Dienests:
13.1. izvērtē Personas atbilstību saistošo noteikumu 4. punktā noteiktajām prasībām, kā arī šajos saistošajos noteikumos noteikto Pabalsta piešķiršanas nosacījumu izpildi;
13.2. novērtē Personas individuālās vajadzības un nepieciešamību veikt mājokļa pielāgošanu;
13.3. pieņem lēmumu par Pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt Pabalstu;
13.4. rakstiski paziņo Personai par pieņemto lēmumu.
14. Pamatojoties uz saistošo noteikumu 13.3. apakšpunktā minēto lēmumu, Dienests, Persona, mājokļa īpašnieks (ja Persona nav mājokļa īpašnieks) un Komersants slēdz līgumu par mājokļa pielāgošanu (turpmāk – Līgums).
15. Ja mājokļa pielāgošana nav uzsākta sešu mēnešu laikā pēc Līguma abpusējas parakstīšanas, Pabalsts netiek izmaksāts. Atkārtoti pieteikties Pabalstam Persona var ne ātrāk kā pēc viena gada pēc tiesību uz Pabalstu zaudēšanas.
16. Ja Personu pieprasījums pēc Pabalsta pārsniedz pašvaldības budžeta gadā plānoto finansējumu, Dienests veido rindu Pabalsta saņemšanai.
17. Pabalsta apmērs ir līdz 6000 euro Personai, kura pārvietojas riteņkrēslā, un līdz 2250 euro Personai ar redzes invaliditāti.
19. Ja mājokļa pielāgošanu nevar pabeigt sakarā ar Personas nāvi, Dienests pēc darbu pieņemšanas samaksā par faktiski izpildītajiem darbiem. Šajā gadījumā ģimenes locekļi, atbalsta personas vai citas pilnvarotās personas, kā arī Komersants, kurš parakstīja Līgumu, nekavējoties ziņo Dienestam par mājokļa pielāgošanas darbu pārtraukšanu.
20. Mājokļa pielāgošanas darbu pieņemšanā piedalās un darbu pieņemšanas un nodošanas aktu paraksta:
20.1. Persona; ja iestājusies Personas nāve, darbu pieņemšanas un nodošanas aktam pievieno informāciju no Iedzīvotāju reģistra;
20.2. mājokļa īpašnieks, ja Persona nav mājokļa īpašnieks;
20.3. Komersanta pārstāvis;
20.4. Dienesta pārstāvis.
21. Ja Persona atsakās vai objektīvu iemeslu dēļ nespēj parakstīties, bet spēj paust savu gribu, Personas vietā darbu pieņemšanas un nodošanas aktā parakstās Dienesta pārstāvis, šo faktu ar parakstu apliecinot diviem lieciniekiem atbilstoši Dokumentu juridiskā spēka likuma 5. panta otrajā daļā noteiktajam.
22. Pielāgotā mājokļa nodošanu ekspluatācijā veic mājokļa īpašnieks normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
23. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2020. gada 3. aprīļa saistošos noteikumus Nr. 10 "Par Rīgas pilsētas pašvaldības pabalstu mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti" (Latvijas Vēstnesis, 2020, Nr. 10; 2021, Nr. 138).
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi Saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Tika konstatēts, ka ir nepieciešams veikt grozījumus Rīgas domes 2020. gada 3. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 10 "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības pabalstu mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 10), taču pašvaldība pēc Pašvaldību likuma stāšanās spēkā nav tiesīga veikt grozījumus saistošajos noteikumos, kas izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata, jo atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām grozījumu saistošajos noteikumus izdod uz to pašu augstāka juridiskā spēka tiesību normu pamata, uz kāda izdoti grozāmie saistošie noteikumi (izdošanas tiesiskais pamats). Tādējādi uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoti saistošie noteikumi nav grozāmi, jo likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku 2023. gada 1. janvārī. Attiecīgi ir sagatavoti jauni saistošie noteikumi "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības pabalstu mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti" (turpmāk – Saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kas paredz, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu autonomo funkciju izpildi, tostarp Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā norādītās pašvaldības funkcijas – nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus – izpildi. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldībā piešķir pabalstu mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti, proti, tiek noteikta pabalsta pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtība. Atšķirībā no Saistošajos noteikumos Nr. 10 noteiktā Saistošajos noteikumos paredzēts palielināt pašvaldības pabalsta apmēru mājokļa pielāgošanai personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un personām ar redzes invaliditāti, proti, līdz 6000 euro personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un līdz 2250 euro personām ar redzes invaliditāti. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus (šo informāciju neiekļauj saistošajiem noteikumiem par pašvaldības nodevām) Saistošie noteikumi nosaka lielāku pašvaldības pabalsta apmēru mājokļa pielāgošanai, jo sakarā ar inflāciju ir palielinājušās mājokļa pārbūves un mājokļa atjaunošanas materiālu izmaksas un pakalpojumu cenas. Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā plānotā finansējuma 160 000 euro apmērā pabalsta pieauguma līdz 6000 euro gadījumā var veikt mājokļa pielāgošanu ap 27 personu mājokļos (160 000 euro : 6000 euro). Rīgas Sociālā dienesta redzeslokā 2022. gada nogalē bija 27 personas, kurām nepieciešama mājokļa pielāgošana. Tā kā praksē ne vienmēr mājokļa pielāgošanā tiek izlietota visa pabalstam paredzētā maksimālā summa, var prognozēt, ka, pabalstu palielinot līdz 6000 euro, to varēs pieķirt lielākam cilvēku skaitam nekā 27. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Personām ar funkcionāliem traucējumiem nodrošināti pēc iespējas no citu personu palīdzības neatkarīgi dzīves apstākļi – pārvietošanās iespējas un aktivitāšu, t. sk. pašaprūpes (atbilstoši personas funkcionālajam stāvoklim), veikšana mājoklī. Tādējādi daļai šo cilvēku būs nepieciešams mazāks citu personu atbalsts mājoklī, kas tiek nodrošināts arī ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības finansētiem sociālās aprūpes pakalpojumiem personas dzīvesvietā. Saistošajos noteikumos Nr. 10 pabalsta apmērs noteikts līdz 4000 euro personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un līdz 1500 euro personām ar redzes invaliditāti, bet saistībā ar strauji augošajām preču un pakalpojumu cenām nav pietiekams, lai veiktu mājokļa pielāgošanu plānotajā apjomā. Līdz šim Rīgas Sociālais dienests ir sadarbojies ar vairākiem būvkomersantiem, piemēram, sabiedrību ar ierobežotu atbildību "BAS Būve", SIA "ALMAX", kuri Rīgas valstspilsētas pašvaldības iedzīvotāju mājokļos veica mājokļa pielāgošanas darbus. Būvkomersanti Rīgas Sociālajam dienestam ir norādījuši, ka turpmāk ar Rīgas Sociālo dienestu nevarēs sadarboties, jo pabalsta apmērs ir pārāk mazs, tas neatbilst pašreizējai tirgus situācijai. Apzinot Pierīgas pašvaldībās noteiktos pabalsta mājokļa pielāgošanai apmērus, konstatēts, ka, piemēram, Salaspils novadā pabalsta apmērs ir līdz 10 000 euro, bet Mārupes novadā – līdz 6000 euro. Ņemot vērā, ka Latvijas Republikā pēdējos mēnešos ir vērojams inflācijas pieaugums – patēriņa cenas precēm un pakalpojumiem strauji pieaugušas (saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2022. gadā salīdzinājumā ar 2021. gadu izmaksu līmenis Latvijā palielinājies par 20,2 %, piemēram, būvmateriālu cenas palielinājušās par 26,6 %), kā arī no 2023. gada 1. janvāra minimālā alga valstī palielināta no 500 euro uz 620 euro, kas vēl vairāk ietekmē preču un pakalpojumu cenu palielinājumu, Saistošajos noteikumos pabalsta apmērs tiek palielināts par 50 %, t. i., no 4000 euro līdz 6000 euro personām, kuras pārvietojas riteņkrēslā, un no 1500 euro līdz 2250 euro personām ar redzes invaliditāti. Palielinot pabalsta apmēru atbilstoši reālajām tirgus cenām, lielāks skaits būvkomersantu būs ieinteresēti iesaistīties mājokļa pielāgošanas darbu veikšanā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām Tiek atslogoti Rīgas Sociālā dienesta darbinieki no atteikumu par pabalsta piešķiršanu gatavošanas, ja persona atbilst šī pabalsta saņemšanai, bet nav pakalpojuma sniedzēja, kurš esošās zemās cenas ietvaros varētu veikt mājokļa pielāgošanu. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Neietekmē. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Rīgas Sociālais dienests. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ietver minimālas prasības personai iesniegt nepieciešamos dokumentus, vienlaikus lēmuma pieņēmēja – Rīgas Sociālā dienesta – rīcībā jau var būt dokumenti, ko persona iesniegusi un kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai. Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības dokumentu noformēšanai ir samērīgas attiecībā pret to, ka personai būs nepieciešams mazāks citu personu atbalsts mājoklī, kas tiek nodrošināts arī ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības finansētiem sociālās aprūpes pakalpojumiem personas dzīvesvietā. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija Saistošie noteikumi izstrādāti sadarbībā ar Rīgas Sociālo dienestu un konsultējoties ar līdzšinējiem mājokļa pielāgošanas pakalpojuma sniedzējiem, kā arī saskaņoti ar Rīgas domes Personu ar invaliditāti nevalstisko organizāciju konsultatīvo padomi. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 21. februāra līdz 2023. gada 8. martam tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti, nosakot, ka viedoklis jāsniedz Rīgas domes Labklājības departamentam e-pastā: dl@riga.lv. Publikācijā norādītajā laika periodā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri netika saņemti. |