Tiesību akts: spēkā esošs
Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2023/9

2023. gada 30. martā
Par koku ciršanu ārpus meža Dienvidkurzemes novada teritorijā
APSTIPRINĀTI
ar Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
30.03.2023. sēdes lēmumu Nr. 280 (prot. Nr. 5 93. §)

Izdoti saskaņā ar Meža likuma 8. panta otro daļu un
Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309
"Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 22. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi "Par koku ciršanu ārpus meža Dienvidkurzemes novada teritorijā" (turpmāk – Noteikumi) nosaka kārtību, kādā ar pašvaldību saskaņojama koku ciršana ārpus meža ciemu un pilsētu Dienvidkurzemes novada administratīvajā teritorijā, koku ciršanas publiskas apspriešanas kārtību un gadījumus, kad rīko publisko apspriešanu, kā arī zaudējumu atlīdzības aprēķināšanas kārtību par dabas daudzveidības samazināšanu (turpmāk – zaudējumu atlīdzība).

2. Noteikumi ir saistoši visiem zemes īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem neatkarīgi no tā, vai īpašums ir vai nav reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā vai zemesgrāmatā.

3. Iesniegumus par koku ciršanu izskata Dienvidkurzemes novada pašvaldības Apstādījumu pārraudzības komisija (turpmāk – Komisija).

4. Noteikumu ievērošanu atbilstoši kompetencei kontrolē Dienvidkurzemes novada pašvaldības policija.

5. Zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs kokus ārpus meža savā īpašumā vai valdījumā esošajā teritorijā cērt, ievērojot Meža likumu un Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumus Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža".

6. Ja kokus cērt, pārkāpjot Noteikumos noteikto kārtību, tā ir uzskatāma par patvaļīgu darbību un Noteikumu pārkāpējs normatīvajos aktos noteiktā kārtībā saucams pie administratīvās atbildības.

II. Koku ciršanas izvērtēšanas kārtība

7. Attiecīgās zemes īpašnieks (vai visi kopīpašnieki) vai tiesiskais valdītājs vai to pilnvarotās personas (turpmāk – Iesniedzējs), kurš vēlas veikt koka ciršanu, iesniedz Dienvidkurzemes novada pašvaldībā iesniegumu (pielikums) kurā jānorāda:

7.1. dati par koku ciršanas ierosinātāju: vārds, uzvārds, personas kods, deklarētā adrese, tālruņa numurs, elektroniskā pasta adrese (fiziskai personai), nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, tālruņa numurs, elektroniskā pasta adrese (juridiskai personai);

7.2. zemes vienības, kurā plāno cirst kokus, adresi un kadastra numuru;

7.3. nocērtamo koku skaitu, sugu un stumbra apkārtmēru (cm) 1,3 m augstumā no sakņu kakla;

7.4. koku ciršanas pamatojumu.

8. Iesniegumam pievieno šādus dokumentus:

8.1. zemesgabala robežu vai situācijas plāna kopiju ar atzīmētiem cērtamajiem kokiem. Gadījumā, ja plānota vairāku koku ciršana, zemesgabala robežu vai situācijas plāns papildināms ar informāciju par cērtamo koku numerāciju, to sugu un stumbra apkārtmēru 1,3 m augstumā no sakņu kakla;

8.2. dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu par piekrišanu koku ciršanai, ja koks atrodas daudzdzīvokļu dzīvojamajai mājai piesaistītā zemesgabala teritorijā;

8.3. koka foto fiksācijas dokumentus, ja cērt kokus, kuri apdraud infrastruktūras darbību, cilvēka veselību, dzīvību vai īpašumu.

9. Komisija ir tiesīga Iesniedzējam pieprasīt būveksperta slēdzienu gadījumos, kad koka ciršanas pamatojums ir kaitējums ēku, būvju īpašumam.

10. Pirms atļaujas izsniegšanas par koku ciršanu ārpus meža – ciema (pilsētas) teritorijā Komisija apseko objektu dabā, aprēķina zaudējumu atlīdzību, ņemot vērā 25. punktā noteiktos koeficientus un pieņem lēmumus par atļaujas izsniegšanu koku ciršanai ārpus meža vai par atteikumu izsniegt atļauju. Atļauju paraksta Apstādījumu pārraudzības Komisijas vadītājs.

11. Gadījumā, ja tiek rīkota publiskā apspriešana par koku ciršanu ārpus meža, tad lēmumu par tās izsniegšanu vai atteikumu to izsniegt pieņem Komisija.

12. Ja koks atrodas ciema (pilsētas) teritorijā, Komisija aprēķina un nosūta iesniedzējam rēķinu par zaudējumu atlīdzību. Komisija koku ciršanas atļauju izsniedz pēc zaudējumu atlīdzības samaksas, Iesniedzējam iesniedzot maksājuma dokumentu kopiju Dienvidkurzemes novada pašvaldībā.

13. Koku ciršanas atļauja ir derīga vienu gadu no izsniegšanas brīža.

14. Ja koku ciršana ir paredzēta būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izstrādātā un akceptētā būvniecības ieceres dokumentācijā, tad atļauja ir derīga uz būvniecības ieceres realizācijas termiņa laiku.

15. Komisijas lēmums par atļauju koku ciršanai ārpus meža vai motivēts atteikums ir apstrīdams Dienvidkurzemes novada pašvaldības domē Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes lēmums ir pārsūdzams Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

III. Publiskās apspriešanas procedūra

16. Publiskās apspriešanas procedūru rīko, ja Dienvidkurzemes novada administratīvajā teritorijā ārpus meža paredzēta koku izciršana publiski pieejamos objektos (izņemot ielu, ceļu un meliorācijas objektu nodalījumu joslās, kur koki apdraud ēkas un infrastruktūras objektus). Atsevišķu publisko apspriešanu nerīko, ja koku ciršana ir nepieciešama pirms būvniecības, kura ir paredzēta spēkā esošā detālplānojumā, vai par kuru tiek rīkota publiskā apspriešana gadījumos, kad tas noteikts citos normatīvajos aktos.

17. Publiskā apspriešana nav nepieciešama, ja sabiedriskajos apstādījumos cērt nokaltušus vai bīstamus kokus.

18. Komisija izvērtē publiskās apspriešanas nepieciešamību.

19. Lēmumu par publiskās apspriešanas rīkošanu pieņem Komisija. Publisko apspriešanu nodrošina Dienvidkurzemes novada pašvaldības Centrālā administrācija.

20. Publiskai apspriešanai nepieciešamos aprakstus, plānus un foto fiksācijas sagatavo ciršanas ierosinātājs. Pašvaldība nodrošina informācijas par publisko apspriešanu izvietošanu pašvaldības tīmekļa vietnē, redzamā vietā Dienvidkurzemes novada pašvaldības attiecīgās pārvaldes ēkās, publicē Dienvidkurzemes novada pašvaldības informatīvajā izdevumā "Dienvidkurzeme" un tīmekļvietnē www.dkn.lv.

21. Publiskās apspriešanas sākuma datumu norāda publikācijas paziņojumā. Publiskās apspriešanas ilgums nedrīkst būt mazāks par 10 darba dienām. Publiskā apspriešanas procedūra uzskatāma par notikušu arī tad, ja pēc publiskās apspriešanas beigām nav saņemts neviens sabiedrības ierosinājums. Publiskās apspriešanas rezultātus izvērtē un apstiprina Komisija.

22. Komisija pieņem lēmumu saskaņā ar Noteikumu 19. punktu.

23. Ja notikusi būvniecības ieceres, kurā paredzēta arī koku ciršana, publiskā apspriešana, tad papildu publiskā apspriešana saistībā ar koku ciršanu nav nepieciešama.

IV. Zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtība

24. Papildus Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 3. pielikuma koeficientiem tiek noteikts Dienvidkurzemes novada koeficients:

24.1. 1 – koks būtiski ietekmē pilsētas vai ciema ainavu, tās vērtība tiks samazināta;

24.2. 0,5 – koks būtiski ainavu neietekmē;

24.3. 0 – koks aizsedz vizuāli augstvērtīgu vai unikālu ainavu, vai kultūrvēsturisku objektu, ar koku nociršanu tiks sakārtota vide, ainavas kvalitāte tiks uzlabota.

25. Zaudējumu atlīdzība jāiemaksā saskaņā ar izrakstīto rēķinu, ieskaitot to Dienvidkurzemes novada pašvaldības pamatbudžeta kontā.

26. Personām, kuras patvaļīgi veikušas koku ciršanu, jāatlīdzina zaudējumu atlīdzība trīskāršā apmērā, piemērojot 24.1. punktā noteikto koeficientu.

V. Noslēguma jautājumi

27. Noteikumi stājas spēkā nākošajā dienā pēc to publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis
1. pielikums
Dienvidkurzemes novada pašvaldības
saistošajiem noteikumiem Nr. 2023/9
"Par koku ciršanu ārpus meža Dienvidkurzemes novada teritorijā"
IESNIEGUMS
koku ciršanai ārpus meža
Zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs:
Vārds, uzvārds/
Juridiskās personas nosaukums
 
 
Personas kods / Reģistrācijas Nr. 
Kontakttālrunis, e-pasts
elektroniskai saziņai:
 
Īpašuma, kurā paredzēta koku ciršana adrese,
vai zemes vienības kadastra apzīmējums:
 
  
 
Cērtamie koki: Nr.p.k.Cērtamā koka sugaKoka stumbra diametrs (cm)
   
   
   
  
Koku ciršanas pamatojums: 
 
 
 

Pievienotie dokumenti (atzīmēt vajadzīgo):

 Zemes gabala robežplāna kopija ar iezīmētiem cērtamiem kokiem;

 Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par koku ciršanu;

 Valsts institūciju saskaņojumu, ja koki atrodas īpaši aizsargājamajās dabas teritorijās, kultūras pieminekļu aizņemtās platībās un to aizsargjoslās;

 Pilnvaras kopija (ja koka ciršanu pieprasa pilnvarotā persona).

Esmu informēts/a par manu fizisko personas datu apstrādi, ko veic Dienvidkurzemes novada pašvaldība, ievērojot Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasības un tam, ka dati tiks apstrādāti tādā apjomā, kādā tas nepieciešams iesniegumā pieprasītās informācijas izskatīšanai un atbildes sniegšanai. Apliecinu, ka sniedzu patiesu un faktiskajai situācijai atbilstošu informāciju. Savukārt, iesniedzot iesniegumu, kas saistīts ar trešo personu datiem, apliecinu, ka esmu tiesīgs lūgt šo trešo personu datu apstrādi

20___. gada "____".________________

 /  
/paraksts/ /atšifrējums/ 

Pašrocīgs datums un paraksts nav nepieciešams, ja dokuments parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, kas satur laika zīmogu.

Datu pārzinis ir Dienvidkurzemes novada  pašvaldība, reģistrācijas Nr. 90000058625, adrese: Lielā iela 76, Grobiņa, Dienvidkurzemes novads, LV-3430, tālr. 63490458, 29447641; e-pasta adrese: pasts@dkn.lv, kas veiks personas datu apstrādi ar nolūku izskatīt un atbildēt uz šo iesniegumu. 

Papildus informāciju par minēto personas datu apstrādi var iegūt Dienvidkurzemes novada pašvaldības tīmekļa vietnē www.dkn.lv, sadaļā – Pašvaldība / Personas datu aizsardzība vai  iepazīstoties klātienē Dienvidkurzemes  novada pašvaldības klientu apkalpošanas centrā. 

Saistošo noteikumu paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saskaņā ar Meža likuma 8. panta otro daļu vietējā pašvaldība savos saistošajos noteikumos par koku ciršanu ārpus meža pilsētas un ciema teritorijā nosaka zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu, kā arī šo zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību. Zaudējumu atlīdzību ieskaita vietējās pašvaldības budžetā. Atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 22. punktam pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus par koku ciršanu ārpus meža, nosakot koku ciršanas izvērtēšanas kārtību un publiskās apspriešanas procedūras kārtību, kā arī sabiedrībai nozīmīgus gadījumus, kad rīko publisko apspriešanu.

1.2. Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvotu vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktu, 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus.

1.3. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams izveidot jaunu tiesisko regulējumu, kas atbilst jaunizveidotās pašvaldības interesēm, nodrošinot vienotu koku ciršanu ārpus meža kārtību, kā arī atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu Dienvidkurzemes novada administratīvajā teritorijā.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu ir neitrāla, jo izdevumu un ieņēmumu bilance izriet no Ministru kabineta noteikumu Nr. 309 normām.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. sociālā ietekme – neietekmē sociālās atstumtības riskam pakļautās sabiedrības grupas, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību;

3.2. ar saistošo noteikumu īstenošanu tiks labvēlīgi ietekmēta bioloģiskā daudzveidība, gaisa kvalitāte, klimats, ainava, kultūras un dabas mantojums,

3.3.1. īpaša ietekme uz iedzīvotāju veselību nav paredzama, kā vien pozitīva dabas vide un patīkama sakopta ainava,

3.3. neplānojas ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā,

3.4.1. Nemainīga uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī to konkurētspēja;

3.4.2. tiesiskais regulējums nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un uzņēmumu iespējas.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Noteikumu ievērošanu atbilstoši kompetencei kontrolē Dienvidkurzemes novada pašvaldības policija; 

4.2. Saistošo noteikumu projekts neparedz pilnīgi jaunu kārtību līdzšinējā procesa nodrošināšanā; 

4.3. paredzētās administratīvo procedūru izmaksas nenosaka atšķirīgas dažādām personu grupām. 

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi, neradot jaunu cilvēkresursu piesaisti saistošo noteikumu īstenošanā
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. saistošo noteikumu izpildē iesaistīta Apstādījumu pārraudzības komisija, neparedzot jaunu institūciju izveidi vai esošo likvidāciju.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai; 

7.2.1. izlietotie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai; 

7.2.2. pašvaldības rīcība ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Saņemti atsevišķu sabiedrības pārstāvju ieteikumi un viedokļi saistošo noteikumu regulējuma precizēšanai; (piemēram regulējums, kad nocirsta koka vietā ir stādāms jauns (cits) koks).

8.2. Tie ņemti vērā.

8.3. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par projektu un dotu iespēju izteikt viedokli, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Dienvidkurzemes novada pašvaldības mājaslapā www.dkn.lv zem sadaļas Normatīvie akti. Saistošo noteikumu projekti laikā no 03.02.2023.–17.02.2023. Ierosinājumi, priekšlikumi no privātpersonām, institūcijām netika saņemti.

Dienvidkurzemes novada pašvaldības domes
priekšsēdētāja vietnieks
tautsaimniecības jautājumos A. Galeckis
15.04.2023