1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un noteikt finansējuma saņēmēju par atbildīgo par projekta pasē norādīto plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 435) 28. punktam, kā arī apstiprināt projekta izmaksas – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 890 000 euro apmērā (bez pievienotās vērtības nodokļa) un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa segšanai 159 600 euro apmērā.
2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" (turpmāk – 2.1.2.1.i. investīcija) ietvaros. Projekta finansējuma saņēmējs ir Latvijas Republikas prokuratūra.
3. Projektu finansēt 2.1.2.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta noteikumos Nr. 435 iekļautajiem nosacījumiem.
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Latvijas Republikas prokuratūra (turpmāk – Prokuratūra) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Tieslietu ministrijas resors: Tiesu administrācija, Ieslodzījuma vietu pārvalde, Valsts probācijas dienests, Juridiskās palīdzības administrācija |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | "E-lietas programma" Investīcijas nolūks: sabiedriskās kārtības un drošības procesu, izmeklēšanas un tiesvedības procesu, kā arī soda izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā e-lietas attīstība |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Atbilstoši Iekšlietu ministrijas Informācijas centra ieviestā projekta "Jaunās paaudzes Iekšlietu integrētā informācijas sistēma" grafikam sasaiste datu savstarpējā apmaiņā. Plānotie projekti: 1) Jaunās paaudzes Integrētā Iekšlietu informācijas sistēma 2 (IIIS2) – ERAF finansējums, 14.04.2020.–13.04.2023.; 2) Tiesu administrācijas E-lietas 2. posma ietvaros īstenotais projekts "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" 2023. gada I cet.–2026. gada I cet. Īstenotie ERAF projekti: - Tiesu informatīvās sistēmas attīstība; 15.03.2018.–30.11.2021.; - Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība (ID Nr. 2.2.1.1/17/I/010 "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība") 16.03.2018.–30.11.2021.; - Probācijas klientu uzskaites sistēmas pilnveidošana 23.04.2018.–30.11.2021.; - Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas pilnveidošana 03.2018.–30.11.2021. Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nepastāv dubultā finansējuma risks ar plānotajiem un īstenotajiem projektiem, tai skaitā ar projektu, kurā līdz šim tika izstrādāta/attīstīta Prokuratūras informācijas sistēma, kurai tiek plānota turpmāka attīstība/pilnveide šajā investīcijas projektā |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Prokuratūras informācijas sistēmas (turpmāk – ProIS) pilnveidojumi: - lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā un ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes; - lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | ProIS attīstība, izveidojot integrāciju ar izmeklēšanas iestādēm, tai skaitā ekspertiem, izmantojot IIIS2 un E-lietas platformu. Nepieciešams, lai dati elektroniskā formā, kurus rada izmeklēšanas iestādes, tiktu vienveidīgi saņemti pirmstiesas procesa posmā, kā arī lai ProIS radītie dati tiktu nodoti IIIS2, izmantojot Elektronisko lietu katalogu (ELK). Pirmās kārtas ietvaros izveidotā ProIS veidlapu izveides rīka funkcionalitātes pilnveidošana un koplietošanas izstrāde (elektronisko veidlapu rīks). Dežurējošo prokuroru elektroniska kalendāra izveide un datu koplietošana E-lietas platformā, lai veicinātu ātrāku un efektīvāku sadarbību ar izmeklēšanas iestādes pārstāvjiem. ProIS attīstība, uzlabojot, automatizējot un pilnveidojot sadarbības procesus ar tiesu un sodu izpildes iestādēm (pirmstiesas procesā un ar sodu izpildi saistīto jautājumu izskatīšanā, procesuālo darbību saskaņošanā, ar sodu izpildes jautājumiem saistīto dokumentu aprites automatizācija). E-lietas platformā integrētajās informācijas sistēmās izvietoto lielapjoma materiālu atskaņošanas funkcionalitātes integrācija ProIS, izmantojot E-lietas platformu. Audio-video rīka (AVR) ieviesto pilnveidojumu integrācija ProIS. Integrācija ar E-lietas platformas vienoto krimināllietu mantu un dokumentu reģistru. ProIS integrācija ar Eiropas prokuratūras informācijas sistēmu (EPPO). ProIS integrācija ar E-lietas platformas koplietošanas anonimizācijas risinājumu. TIS un ProIS savstarpējās dokumentu plūsmas efektivizācija, pilnveidojot vienotu mehānismu pierādījumu numerācijai katrā no pamatdarbības sistēmām, tai skaitā ietverot numerāciju veidojamos dokumentos. ProIS pilnveidojumi, nodrošinot integrāciju ar E-lietas platformas koplietošanas ārzemnieku autentifikācijas risinājuma komponenti, kas nodrošinās īslaicīgo piekļuvi E-lietas portāla autorizētajam saturam | ||
3.3. Projekta ieguvumi1 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2 | Vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
Institūcijas ieguvums 1. Elektroniska procesuālo dokumentu aprite pirmstiesas procesā ar izmeklēšanas iestādēm un tiesu. 2. Ietaupīti institūciju resursi saistībā ar datu un dokumentu elektronisku apriti un pieejamību. 3. Koplietojamā automatizētā anonimizācijas risinājuma integrācija ProIS, samazinot manuālu anonimizēto nolēmumu apstrādi | Papīra materiālu pievienošana krimināllietai, dokumentu aprites nodrošināšana krimināllietās pret pilnībā elektronizētu lietu īpatsvaru. Digitalizētas 1 057 404 datnes | 70 % ar tiesām | 2026. |
Sabiedrības ieguvums 1. Nolēmumu ātrāka anonimizācija, izmantojot E-lietas platformas anonimizācijas risinājumu, ar iespēju ātrāk iepazīties ar anonimizētiem gala nolēmumiem. 2. Paplašināta iespēja iepazīties ar paplašinātām atvērtu datu kopām | Pabeigto lietu skaits prokuratūrā pret manuālu anonimizāciju un lietas materiālu izsniegšanu papīra formātā. Aptuveni 10 000 gadījumu gadā Pašlaik anonimizācija tiek veikta pēc pieprasījuma un izsniegta papīra versijā | 70 % | 2026. |
Nozares ieguvums 1. Pilna pirmstiesas, tiesvedības un sodu izpildes procesa elektronizācija, kas ļauj radīt, saskaņot un virzīt dažādu kategoriju lietu materiālus (datnes un metadati) elektroniski | Prokurors sniedz aptuveni 23 000 norādījumus par pirmstiesas kriminālprocesa virzību. Veicot pilnu elektronizāciju, tiek aizstāti papīra dokumenti | 70 % (16 100 dokumentu saskaņošana veikta elektroniski) | 2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā) | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4 | |
890 000,00 euro | 159 600,00 euro | Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts |
Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums | Izmaksu apmērs (indikatīvi) | Maksimālais apmērs5 | Darbības iznākums |
4.3. ProIS pilnveidojumu izstrāde | 760 000,00 euro | 760 000,00 euro | Tiks veikti nepieciešamie papildinājumi Prokuratūras informācijas sistēmā (ProIS) |
4.4. Projekta administrēšanas izmaksas (projekta ieviešanas personāla izmaksas) | 130 000,00 euro | 130 000,00 euro | Īstenots projekts |
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts6 | Valsts mākonī (jā/nē) | Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7 (gads, ceturksnis) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
Prokuratūras informācijas sistēma (ProIS) | Informācijas sistēma, kas nodrošina visu pamatdarbības procesu un administratīvā atbalsta procesu elektronizāciju un automatizāciju (tai skaitā integrāciju ar E-lietas platformu, e-pakalpojumiem, Latvijas Atvērto datu portālu, portālu latvija.lv, E-adreses platformu un citām būtiskajām valsts IT infrastruktūras komponentēm) | Nē Prokuratūras resurss ir izvietots Iekšlietu ministrijas Informācijas centrā (IeM IC) atbilstoši IeM IC mākoņdatošanas pakalpojumu attīstībai | 31.12.2022. | 2026. gada I cet. | 866 |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz Ministru kabineta lēmumu par attīstības plānu8 | Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis) |
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 435) 4. pielikumam projekta ietvaros netiek plānots attīstīt centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus, jo Tiesu administrācija ir atbildīgā par E-lietas platformas izstrādi. Prokuratūra veido savas informācijas sistēmas pielāgojumus, lai tie būtu sadarbspējīgi ar E-lietas platformu | n/a | n/a | n/a |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
1 | Anonimizēto nolēmumu statistika un pieejamība | 2026. gada I cet. |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9
Projekta īstenošana un uzraudzība tiks īstenota saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 435. Projekta ieviešanas pārvaldībai tiks izveidota projekta ieviešanas grupa, kura jau šobrīd ir nodarbināta prokuratūrā, – administratīvais direktors, projekta vadītājs, administratīvā direktora vietnieks informācijas tehnoloģiju jautājumos, prokurori, kuri atbild par biznesa procesu analīzi, grāmatvedis, jurists, kā arī tiks pieaicināti citi nepieciešamie speciālisti. Projekta ieviešanas grupas pienākums būs pārraudzīt projekta ieviešanas gaitu prokuratūrā, precizējot nepieciešamo detalizāciju izstrādes gaitā un organizējot sanāksmes ar sadarbības partneriem. Projekta kopējai pārvaldībai tiks izveidota projekta uzraudzības padome, kura tiks informēta par projekta īstenošanas gaitu, kā arī, ja nepieciešams, tiks veikti saskaņojumi, lai projekta ieviešana tiktu sinhronizēta ar sadarbības iestādēm |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Projekta īstenošanas rezultātā Prokuratūrai: • samazināsies nolēmumu anonimizēšanai nepieciešamie resursi. Projekta ietvaros īstenotais koplietojamais anonimizācijas risinājums nodrošinās daļēji automatizētu Kriminālprocesa likuma 375. panta otrās daļas izpildi, publicējot anonimizētus nolēmumus procesiem, kuri ir pabeigti prokuratūrā; • lēmumu anonimizācija un elektroniska publikācija ļaus efektivizēt procesu par 90 %, samazinot to dokumentu skaitu, kas tiek izsniegti personām papīra formā; • samazināsies administratīvais slogs saistībā ar lietu meklēšanu, kopēšanu un izsniegšanu (aptuveni 10 000 gadījumi gadā) – lietu elektronizācija radīs lietā iesaistītajiem dalībniekiem iespēju iepazīties ar lietas materiāliem elektroniski, neapmeklējot Prokuratūras telpas. Ja īstenosies prognoze, ka līdz 2038. gadam to gadījumu īpatsvars, kad ar lietas materiāliem iepazīstina elektroniski, palielināsies līdz 90 %, tad projekta pārskata periodā būs iespējams ietaupīt 1,1 milj. euro (diskontētā vērtība); • samazināsies papīra dokumentu aprite, tai skaitā ar izmeklēšanas iestādēm, veicinot efektīvāku apriti kriminālprocesā. Tiks ekonomēts laika resurss informācijas nodošanai starp iestādēm, kā arī tiks samazināts laika patēriņš manuālo darbību veikšanai attiecībā uz informācijas turpmāku elektronizāciju; • potenciālie izdevumi var rasties saistībā ar ārējo datu nesēju iegādi, projekta ietvaros radot lielapjoma video un audio straumēšanas rīku, jo pašreizējais risinājums nesniedz iespējas E-lietas projektā iesaistītajām pusēm veikt efektīvu lielapjoma datu apmaiņu un rada papildu izmaksas saistībā ar datu ielādi ārējos datu nesējos; • netiks palielināts personāla skaits projekta ietvaros paredzēto uzlabojumu izmantošanai. Papildus ieguvumiem Prokuratūrai lietu elektronizācija radīs arī ietaupījumu lietā iesaistītajām personām, jo tām būs iespēja ar lietas materiāliem iepazīties elektroniski, samazinot ceļā pavadītā laika un degvielas izmaksas. Ja pieņem, ka lietā iesaistītie dalībnieki ceļā uz Prokuratūru un atpakaļ kopā pavada stundu un patērē degvielu 2,19 euro vērtībā, tad, elektroniski apskatītu lietu un to materiālu īpatsvaram palielinoties līdz 90 %, Projekta pārskata perioda ietvaros lietā iesaistīto darbinieku laika resursu ekonomija radītu ieguvumu 469 000 euro (diskontētā vērtība) apmērā (aprēķins veikts, vērtējot vidējās algas un patērētā laika attiecību). Projekta ietvaros tiks pilnveidota E-lietas platforma, veicinot E-lietas programmas mērķa sasniegšanu – efektīvāks izmeklēšanas un tiesvedības process, samazinoties izmeklēšanas un tiesvedības procesu norises ilgumam un izmaksām un palielinoties sabiedrības uzticēšanās līmenim izmeklēšanas un tiesvedības sistēmām |
8. Cita būtiska informācija
Projekta īstenošanas gaitā jāņem vērā šādu iespējamo vispārīgo risku iestāšanās varbūtība un nepieciešamība laikus novērst minētos riskus: 1) nepietiekami efektīva programmas un tajā ietilpstošo projektu pārvaldības nodrošināšana, ņemot vērā iesaistīto partneru skaitu un īstenojamo risinājumu apjomu; 2) netiek veikta savstarpēji integrēta biznesa vajadzību identifikācija un prioritizēšana, datu un biznesa procesu modeļu saskaņošana starp biznesa procesa īpašniekiem (procesos, kur iesaistīta vairāk nekā viena biznesa informācijas sistēma); 3) laikus netiek veikta normatīvajos aktos nepieciešamo grozījumu identifikācija un likumdošanas iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājumu ekspluatāciju; 4) IIIS2 projekta īstenošanas gaita var ietekmēt projekta īstenošanas termiņus un izstrādes prioritātes; 5) ģeopolitiskā situācija. Projekta atbalsta mērķis ir veicināt prokuratūras funkciju izpildi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu kopīgajā elektronisko lietu katalogā un ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes, kā arī lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā izmeklēšanas un tiesvedības procesu ietvaros, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti. Atbalsts komercdarbībai netiks sniegts |
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
ERAF – Eiropas Reģionālās attīstības fonds
1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.
4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".
6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tā sauktā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
7 Tā sauktajā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.
9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.