Tiesību akts: spēkā esošs
Olaines novada domes saistošie noteikumi Nr. SN2/2023

Olainē 2023. gada 22. februārī
Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" nolikums
Apstiprināti ar Olaines novada domes
2023. gada 22. februāra sēdes lēmumu (2. prot., 8.1. p.)


Izdoti saskaņā ar Publisko aģentūru likuma
16. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Olaines novada pašvaldības aģentūra "Olaines sociālais dienests" (turpmāk – Aģentūra) ir Olaines novada domes (turpmāk – Dome) izveidota, budžeta finansēta Olaines novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) iestāde.

2. Aģentūras kompetenci nosaka un tās darbību regulē šie saistošie noteikumi.

3. Aģentūra izveidota ar mērķi nodrošināt sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu sniegšanu un pakalpojumu administrēšanu personām, kuras savu pamatdzīvesvietu deklarējušas Olaines novada pašvaldības teritorijā.

4. Aģentūras juridiskā adrese ir: Zemgales iela 33, Olaine, Olaines novads, LV-2114.

II. Aģentūras kompetence

5. Aģentūras uzdevumi ir:

5.1. realizēt Pašvaldību likumā, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un citos normatīvajos aktos pašvaldībai noteiktos pienākumus sociālās palīdzības, sociālā darba, sociālās aprūpes un rehabilitācijas jomā;

5.2. izstrādāt sociālās jomas attīstības plānus Olaines novadā;

5.3. sadarbojoties ar nevalstiskajām organizācijām veicināt Olaines novada iedzīvotāju aktīvu līdzdarbošanos sabiedrības dzīves kvalitātes paaugstināšanai;

5.4. piedalīties projektu izstrādē papildfinansējuma piesaistei, kā arī veikt citas darbības sociālajā jomā.

6. Aģentūrai ir tiesības:

6.1. normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasīt no fiziskām personām, privātām un publiskām juridiskām personām nepieciešamo informāciju savu uzdevumu veikšanai;

6.2. atbilstoši Domes apstiprinātajiem publisko pakalpojumu izcenojumiem saņemt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem;

6.3. budžeta līdzekļu ietvaros veikt personu anketēšanu un aptaujas par pakalpojumu kvalitātes novērtējumu un iekļaut aptaujas rezultātus gada pārskatā.

7. Aģentūrai ir pienākumi:

7.1. sniegt personai informāciju par tiesībām saņemt sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un to sniegšanas kārtību, kā arī sniegt konsultācijas personai saprotamā veidā;

7.2. nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību;

7.3. novērtēt personu vajadzības, materiālos un personiskos apstākļus (motivācija, nepieciešamās zināšanas un prasmes, izglītība, profesija, u.c.);

7.4. sniegt personai psihosociālu vai psiholoģisku vai materiālu palīdzību, lai sekmētu krīzes situācijas pārvarēšanu un veicinātu šīs personas iekļaušanos sabiedrībā;

7.5. nodrošināt aprūpi mājās veciem ļaudīm, personām ar kustību traucējumiem un citām iedzīvotāju grupām, kurām tā nepieciešama;

7.6. nodrošināt personu, kurām tas nepieciešams, ievietošanu valsts vai pašvaldības specializētajās sociālās aprūpes un rehabilitācijas iestādēs;

7.7. rakstveidā informēt personu, kura pieprasījusi sociālo pakalpojumu vai sociālo palīdzību, par pieņemto lēmumu vai atteikuma gadījumā norādīt atteikuma iemeslus un lēmuma apstrīdēšanas termiņus un kārtību;

7.8. ievērot savā darbībā Latvijas Republikā spēkā esošās tiesību normas un tiesību principus;

7.9. izmantot savas pilnvaras un tiesības tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim;

7.10. ievērot savā darbībā labas pārvaldības principu, kas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai Aģentūra ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses;

7.11. pastāvīgi pārbaudīt un uzlabot sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti, vienkāršot un uzlabot pakalpojuma sniegšanas kārtību.

7.12. Budžeta līdzekļu ietvaros Aģentūra nodrošina savlaicīgu un pieejamu informāciju (presē, bukletos, ziņojumu stendos, Pašvaldības interneta tīmekļvietnē, informatīvajā izdevumā "Olaines Domes Vēstis") par sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības saņemšanas iespējām, personu tiesībām un citu svarīgu informāciju.

III. Aģentūras struktūra un pārvalde

8. Aģentūras sastāvā ir struktūrvienības – Atbalsta nodaļa ģimenēm ar bērniem, Saimniecības nodaļa, Sociālo pakalpojumu nodaļa, Sociālās palīdzības un sociālā darba nodaļa un Sociālās aprūpes nodaļa (skat. 1. pielikumu). Struktūrvienības darbojas saskaņā ar konkrēto struktūrvienību nolikumiem. Struktūrvienību nolikumus apstiprina Aģentūras direktors.

9. Aģentūras darbu vada tās direktors.

10. Aģentūras direktoru ieceļ amatā Dome. Darba līgumu ar Aģentūras direktoru noslēdz, groza vai izbeidz Pašvaldības izpilddirektors.

11. Aģentūras direktors pilda ārējos normatīvajos aktos un šajā nolikumā noteiktos uzdevumus.

12. Aģentūras direktors:

12.1. izstrādā Aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģijas un budžeta projektu;

12.2. nodrošina Aģentūras vidēja termiņa darbības stratēģijas, budžeta un kārtējā gada darba plāna izpildi;

12.3. sniedz Domei pārskatu par vidēja termiņa darbības stratēģijas un kārtējā gada darba plāna izpildi;

12.4. sniedz Domei nepieciešamo informāciju un priekšlikumus pašvaldības aģentūras darbības jautājumos;

12.5. bez īpaša pilnvarojuma rīkojas ar Aģentūras mantu un finanšu līdzekļiem, pārstāv Aģentūru tās kompetencē esošajos jautājumos attiecībās ar valsts un pašvaldību institūcijām, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), ārvalstu un starptautisko institūciju pārstāvjiem, fiziskām un juridiskām personām;

12.6. nodrošina Aģentūras personāla vadību un attīstību, pieņem darbā un atbrīvo no darba Aģentūras darbiniekus, nosaka viņu kompetenci un atbildību;

12.7. nosaka Aģentūras darbinieku atalgojumu Domes apstiprinātā aģentūras budžeta darba samaksas fonda ietvaros, atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam;

12.8. iesniedz Domei pārskatus par Aģentūras darbību, sniedz Domes priekšsēdētājam, Pašvaldības izpilddirektoram nepieciešamo informāciju un priekšlikumus jautājumos, kas saistīti ar Aģentūras darbību un Aģentūras kompetencē esošo jautājumu risināšanu, nodrošina Aģentūras gada publisko pārskatu sagatavošanu un publicēšanu;

12.9. atbilstoši savai kompetencei izdod rīkojumus, kas ir saistoši Aģentūras darbiniekiem;

12.10. slēdz darba un saimnieciskos līgumus, izsniedz pilnvaras un izziņas,

12.11. normatīvajos aktos noteiktā kārtībā nodrošina sabiedrības informēšanu par Aģentūras darbību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu jautājumos;

12.12. veic citus uzdevumus, kas noteikti Pašvaldības darbību reglamentējošos normatīvajos aktos.

13. Aģentūras direktors ir atbildīgs par Aģentūras finanšu līdzekļu racionālu izlietošanu atbilstoši veicamajiem pārvaldes uzdevumiem.

14. Uz Aģentūras direktora amatu Pašvaldība izsludina atklātu konkursu Olaines novada informatīvajā izdevumā "Olaines Domes Vēstis" un Pašvaldības interneta tīmekļvietnē.

15. Aģentūras direktoru amatā ieceļ Dome uz pieciem gadiem. Novērtējot Aģentūras darbības rezultātus, Aģentūras direktoru var apstiprināt amatā atkārtoti vai atbrīvot no amata pirms noteiktā termiņa.

IV. Aģentūras pieņemto administratīvo aktu izdošanas un apstrīdēšanas kārtība

16. Aģentūra izdod administratīvos aktus saskaņā ar attiecīgajām spēkā esošajām tiesību normām, kurās ir paredzētas tiesības un pienākums izdot administratīvos aktus.

17. Aģentūras izdotos administratīvos aktus paraksta Aģentūras direktors.

18. Aģentūras izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var apstrīdēt Domē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

V. Aģentūras maksas pakalpojumi

19. Aģentūra savas kompetences ietvaros un saskaņā ar normatīvajiem aktiem sniedz maksas pakalpojumus.

20. Aģentūras sniegtos maksas pakalpojumus un to cenrādi apstiprina Dome ar saistošajiem noteikumiem.

VI. Aģentūras darbības pārraudzības un pakļautības kārtība

21. Aģentūras darbību pārrauga Dome, kura veic Publisko aģentūru likumā noteiktos pienākumus pārraudzības īstenošanai.

22. Aģentūra darbojas Pašvaldības izpilddirektora pakļautībā.

VII. Nekustamā īpašuma pārvaldīšana

23. Aģentūra nolikumā noteiktā izpildei izmanto Pašvaldības īpašumā esošo nekustamo mantu, kas atrodas Aģentūras valdījumā:

23.1. ēku ar kopējo platību 1553.50 kv.m. un tai piesaistīto zemes gabalu 1796 kv.m platībā (kadastra Nr. 8009 004 1801) Zeiferta ielā 8, Olainē, Olaines novadā, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas – "Olaines sociālās aprūpes centrs" pakalpojumu sniegšanai;

23.2. telpas pirmajā stāvā ar kopējo platību 407.6 kv.m. un otrajā stāvā ar kopējo platību 280.60 kv.m, saskaņā ar nekustamā īpašuma tehniskās pases-arhīva lietu Nr.104, Zemgales ielā 33, Olainē, Olaines novadā, Aģentūras pakalpojumu sniegšanai un nodrošināšanai;

23.3. telpas trešajā stāvā ar kopējo platību 159.74 kv.m, saskaņā ar nekustamā īpašuma tehniskās pases – arhīva lietu Nr.113, Zemgales ielā 31, Olainē, Olaines novadā, sabiedrisko organizāciju izvietošanai un ēkas pagrabstāvā ar kopējo platību 102.99 kv.m Higiēnas centra pakalpojumu sniegšanai un nodrošināšanai;

23.4. ēku ar kopējo platību 551.50 kv.m. un ēkai piesaistīto zemesgabalu (kadastra Nr. 8009 501 0329) Stacijas ielā 38A, Olainē, Olaines novadā, Bērnu un jauniešu sociālā atbalsta centra "’OLAKS" pakalpojumu sniegšanai un nodrošināšanai;

23.5. nedzīvojamās telpas pirmajā stāvā ar kopējo platību 91.60 kv.m. platībā (ēkas kadastra numurs 8080 501 0009) saskaņā ar nekustamā īpašuma tehniskās pases – arhīva lietu Nr. 476, Gaismas ielā 6, Stūnīšos, Olaines pagastā, Olaines novadā, Dienas centra "Gaismas" pakalpojuma sniegšanai un nodrošināšanai;

23.6. nedzīvojamās telpas ēkā ar kadastra apzīmējumu 8009 001 0215 001, Zemgales ielā 57, Olainē, Olaines novadā, HIV profilakses punkta izvietošanai;

23.7. ēku ar kopējo platību 526.09 kv.m. un tai piesaistīto zemes gabalu (kadastra Nr. 80090041818) Zeiferta ielā 6B, Olainē, Olaines novadā, Dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu centra "KASTANIS" pakalpojumu sniegšanai.

24. Aģentūra pārvalda nodoto īpašumu, nodrošinot īpašuma saglabāšanu, apkopi, remontu un uzlabošanu, sedzot izdevumus, kas saistīti ar īpašuma pārvaldīšanu un lietošanu, tai skaitā arī kārtējo remontu un ar apkārtnes tīrīšanas un labiekārtošanas darbiem saistītās izmaksas, ugunsdzēsības un citu dienestu prasību izpildei nepieciešamos izdevumus. Nodrošina ēkām Zeiferta ielā 6B, Zeiferta ielā 8 un Stacijas ielā 38A, Olainē piesaistītās teritorijas uzkopšanu, labiekārtošanu, apsaimniekošanu, ievērojot saistošos noteikumos noteiktās prasības.

25. Aģentūra patstāvīgi slēdz saimnieciskus līgumus un norēķinās tieši ar attiecīgo pakalpojumu sniedzējiem līgumos noteiktajā kārtībā. Izdevumus, kuri saistīti ar komunālo pakalpojumu un telefonsakaru izmantošanu telpās Zemgales ielā 33, Olainē, apmaksā Pašvaldība, iegrāmatojot kā Aģentūras izdevumus.

26. Visus Latvijas Republikā spēkā esošajās tiesību normās paredzētos nodokļus, nodevas u.c. maksājumus ar ko tiek aplikts 25. punkta apakšpunktos noteiktais nekustamais īpašums, apmaksā Pašvaldība.

27. Aģentūra ir tiesīga, saskaņojot nomas līgumu ar Pašvaldību, iznomāt pārvaldījumā nodotās un Aģentūras neizmantotās telpas trešajām personām.

28. Aģentūra pārvalda tai valdījumā nodoto mantu, nodrošinot saglabāšanu, uzturēšanu un remontu, sedzot izdevumus no Aģentūras budžeta.

VIII. Aģentūras reorganizācija un likvidācija

29. Aģentūru Publisko aģentūru likumā noteiktajā kārtībā reorganizē vai likvidē Dome. Aģentūras reorganizācijas vai likvidācijas gadījumā sastāda Aģentūras slēguma bilanci, nosaka mantas vērtību un saistību apjomu, kā arī paredz mantas un saistību nodošanu citai Pašvaldības iestādei.

IX. Noslēguma jautājums

30. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos zaudē spēku Olaines novada domes 2011. gada 27. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 7 "Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" NOLIKUMS".

Olaines novada domes priekšsēdētājs A. Bergs
1. pielikums
Olaines novada domes 2023. gada 22. februāra saistošajiem noteikumiem Nr. SN2/2023
"Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaine sociālais dienests" nolikums"
Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" struktūra

Paskaidrojuma raksts
Olaines novada domes saistošajiem noteikumiem Nr. SN2/2023 "Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" nolikums"

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. Saistošo noteikumu projekta izdošanas mērķis – izdot jaunus saistošos noteikumus, kas regulē Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" darbību un noteikt tās kompetenci sociālo pakalpojumu jomā, pamatojoties uz Publisko aģentūru likuma 16. panta otrajā daļā noteikto, ka pašvaldības aģentūras darbību regulē pašvaldības domes apstiprināts nolikums, kā arī Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteikto, ka Dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus.

1.2. Ņemot vērā iepriekšminēto, ir nepieciešams izdot jaunus Saistošos noteikumus (turpmāk – Saistošo noteikumu projekts).

1.3. Ar jaunu Saistošo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudēs Olaines novada domes 2011. gada 27. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 7 "Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" NOLIKUMS".

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav iespējams precīzi prognozēt ieņēmumus 2023. gadā;

2.1.2. palielina izdevumu daļu. Saistošo noteikumu projekta realizēšanai naudas līdzekļi tiek plānoti 2023. gada budžetā;

2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā – nav iespējams precīzi noteikt.

2.2. Uz saistošo noteikumu izdošanas brīdi nav iespējams precīzi noteikt īstenošanas finansiālās ietekmes prognozi uz 2023. gada budžetu.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci3.1. Saistošo noteikumu projektā ietvertais regulējums tiešā veidā neietekmē vidi, iedzīvotāju veselību, nav tiešas sociālās ietekmes, kā arī neierobežo konkurenci.

3.2. Tiks izveidotas jaunas darba vietas un darbā pieņemtie speciālisti nodrošinās dienas centra un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu personām ar funkcionāliem traucējumiem.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām4.1. Saistošo noteikumu projekts nemainīs līdzšinējo administratīvo procedūru kārtību.

Olaines novada pašvaldības aģentūras "Olaines sociālais dienests" pieņemto lēmumu var apstrīdēt Olaines novada domē. Olaines novada domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.

4.2. Nav paredzētās administratīvo procedūru izmaksas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem5.1. Lai realizētu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, izveidota Olaines novada pašvaldības aģentūra "Olaines sociālais dienests" un pašvaldības aģentūras darbību regulē pašvaldības domes apstiprināts nolikums.

5.2. Tiks veidotas jaunas darba vietas apstiprinātā budžeta ietvaros.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu izpildi realizēs Olaines novada pašvaldības aģentūra "Olaines sociālais dienests".
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām.Konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām netiek veiktas, pamatojoties uz Pašvaldību likuma 46. panta ceturto daļu.
Olaines novada domes priekšsēdētājs A. Bergs
03.03.2023