Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta noteikumi Nr. 67

Rīgā 2023. gada 14. februārī (prot. Nr. 8 18. §)
Noteikumi par ritošā sastāva vienībām, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, un kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu

1. Noteikumi nosaka to ritošā sastāva vienību veidus, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā (turpmāk – nereģistrējamas vienības), prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija (turpmāk – inspekcija) atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu.

2. Nereģistrējamo vienību veidi ir:

2.1. vēsturiskā mantojuma dzelzceļa ritošais sastāvs;

2.2. ritošais sastāvs, kas nepārvietojas kā vilciens un nav paredzēts tā uztveršanai ar vilcienu vadības sistēmas palīdzību:

2.2.1. vadāmie pašgājējvagoni;

2.2.2. dzelzceļa celtņi;

2.2.3. sliežu ceļa remonta mašīnas;

2.2.4. mašīnas un mehānismi, kuri savu tehnisko īpašību dēļ spēj pārvietoties vai pārvietojas pa sliedēm:

2.2.4.1. manevrēšanas iekārtas;

2.2.4.2. autoceļa–dzelzceļa kombinētās gaitas mašīnas;

2.2.4.3. noceļamās mašīnas;

2.2.4.4. piekabes;

2.2.4.5. mobilās darba platformas.

3. Manevrēšanas iekārta ir konstruēta un paredzēta manevru veikšanai noslēgtā teritorijā.

4. Autoceļa–dzelzceļa kombinētās gaitas mašīna ir autotransporta līdzeklis, kas pielāgots kustībai arī pa dzelzceļu, vai īpaši konstruēta ritošā sastāva vienība, kas var pārvietoties arī pa autoceļiem. Šādai mašīnai var būt izmantošanas ierobežojumi, tai skaitā izmantošanai uz koplietošanas autoceļiem.

5. Noceļamā mašīna var pārvietoties un strādāt tikai uz dzelzceļa sliežu ceļa. Noceļamo mašīnu var novietot uz sliežu ceļa ar pašas mašīnas tehniskajiem līdzekļiem vai ar citu pacelšanas aprīkojumu.

6. Piekabe ir  mašīna, kas nav pašgājēja un kas ir paredzēta pārvietošanai pa sliežu ceļu ar dzelzceļa riteņiem, uz kuras ir vai nav uzmontēts aprīkojums dzelzceļa infrastruktūras apkalpošanai.

7. Mobilā darba platforma paredzēta cilvēku pacelšanai darba pozīcijā, lai personas uzkāptu uz darba platformas un nokāptu no tās vienā noteiktā piekļuves pozīcijā. Mobilā darba platforma sastāv vismaz no darba platformas ar vadības ierīcēm, pacelšanas konstrukcijas un šasijas ar dzelzceļa riteņiem.

8. Nereģistrējamās vienības atbilst šādām prasībām:

8.1. vispārīgās prasības drošībai un darbspējai:

8.1.1. drošību ietekmējošu elementu konstrukcija, izgatavošana un montāža, apkope un pārraudzība garantē tādu drošību, kas atbilst dzelzceļa tīkla uzdevumam, tostarp ekspluatācijai traucētā režīmā;

8.1.2. riteņa un sliedes saskares parametri nodrošina stabilitātes prasības, kādas vajadzīgas, lai garantētu drošu kustību maksimāli atļautajā ātrumā. Pārvietojoties maksimāli atļautajā ātrumā, bremzēšanas iekārtu parametri nodrošina iespēju apstāties noteiktā bremzēšanas ceļa garumā;

8.1.3. izmantotie elementi iztur jebkuru normālas vai ārkārtas ekspluatācijas slodzi visā darbības laikā. Nejaušu defektu ietekme uz drošību tiek attiecīgi ierobežota;

8.1.4. nereģistrējamās vienības konstrukcija ir izveidota un izmantojamie materiāli ir izvēlēti tā, lai ugunsgrēka gadījumā uguns un dūmu rašanās, izplatība un ietekme tiktu ierobežota;

8.1.5. visas ierīces projektē tā, lai netiktu apdraudēta šo ierīču droša ekspluatācija vai personāla veselība un drošība, ja tās izmanto iepriekš paredzamā veidā, nodrošinot aizsardzību pret kļūdainu izmantošanu;

8.1.6. nereģistrējamo vienību uzraudzību un apkopi organizē, veic un izvērtē tā, lai nodrošinātu to darbību paredzētajos apstākļos;

8.2. vispārīgās prasības veselības aizsardzībai:

8.2.1. nereģistrējamajās vienībās aizliegts izmantot materiālus, kas paredzētajā izmantošanas veidā apdraud to personu veselību, kuras nonāk ar tiem saskarē;

8.2.2. materiālus izvēlas, izvieto un izmanto tā, lai ierobežotu kaitīgu vai bīstamu dūmu vai gāzu emisiju, it īpaši ugunsgrēka gadījumā;

8.3. vispārīgās prasības vides aizsardzībai:

8.3.1. nereģistrējamajās vienībās izmanto materiālus, kuri nerada videi kaitīgu vai bīstamu dūmu un gāzu veidošanos, it īpaši ugunsgrēka gadījumā;

8.3.2. nereģistrējamās vienības projektē un izgatavo tā, lai nodrošinātu to elektromagnētisko savietojamību ar iekārtām, aprīkojumu un publiskām vai privātām komunikāciju sistēmām, kurās tās varētu radīt traucējumus;

8.3.3. nereģistrējamās vienības izveido un izmanto tā, lai neradītu nepieļaujamu trokšņu līmeni;

8.3.4. nereģistrējamo vienību ekspluatācija normālos uzturēšanas apstākļos nedrīkst radīt nepieļaujamu zemes vibrācijas līmeni sliežu ceļa tuvumā, kas traucē citu darbību veikšanu.

9. Šo noteikumu 8. punkta prasības uzskatāmas par izpildītām, ja tiek piemērotas attiecīgas dzelzceļa aprīkojumam piemērojamo standartu prasības.

10. Šo noteikumu 8. punkta prasību izpildi apliecina ar ražotāja atbilstības deklarāciju, kas ir pamatota ar attiecīgu tehnisko dokumentāciju.

11. Ja nav pieejama ražotāja atbilstības deklarācija, šo noteikumu 8. punkta prasību izpildi var apliecināt arī novērtētāja ziņojums par riska novērtēšanas kopīgās drošības metodes piemērošanu saskaņā ar Komisijas 2013. gada 30. aprīļa Īstenošanas Regulu (ES) Nr. 402/2013 par kopīgo drošības metodi riska noteikšanai un novērtēšanai un par Regulas (EK) Nr. 352/2009 atcelšanu (turpmāk – regula Nr. 402/2013), kas pamatots ar nereģistrējamās vienības tehnisko raksturlielumu atbilstības izvērtējumu.

12. Fiziska vai juridiska persona, kas izmanto nereģistrējamo vienību dzelzceļa sistēmā (turpmāk – lietotājs), sagatavo nereģistrējamās vienības ekspluatācijas rokasgrāmatu, kurā norāda tās ekspluatācijas nosacījumus un ierobežojumus, kā arī remonta un apkopes prasības.

13. Nereģistrējamās vienības lietotājs nodrošina nereģistrējamo vienību ar marķējumu, kurā identificēta nereģistrējamā vienība un tās lietotājs un norādīti izmantošanas ierobežojumi, maksimālais transportēšanas ātrums un maksimālais ātrums darba režīmā.

14. Nereģistrējamās vienības lietotājs izvērtē nereģistrējamās vienības drošu iekļaušanos lietotāja drošības pārvaldības sistēmā vai izveidotajā sistēmā, kas spēj nodrošināt tā darbību attiecīgajā komercdarbības jomā dzelzceļa nozarē, ievērojot dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumus un piemērojot regulu Nr. 402/2013.

15. Lai saņemtu atļauju nereģistrējamās vienības izmantošanai, tās lietotājs iesniedz inspekcijā iesniegumu, kurā identificē nereģistrējamo vienību un plānoto izmantošanu. Iesniegumam pievieno:

15.1. šo noteikumu 10. vai 11. punktā norādīto dokumentāciju;

15.2. šo noteikumu 12. un 14. punktā norādīto dokumentāciju;

15.3. dzelzceļa infrastruktūrā veikto pārbaužu rezultātus (ja tādas ir veiktas).

16. Inspekcija izvērtē šo noteikumu 15. punktā minēto dokumentāciju, lai pārbaudītu dokumentācijas pilnīgumu un atbilstību šo noteikumu prasībām.

17. Nereģistrējamās vienības lietotājs, iepriekš vienojoties par laiku un vietu, uzrāda inspekcijai nereģistrējamo vienību darba režīmā un transportēšanas stāvoklī. Inspekcija pārbauda nereģistrējamās vienības darbderīgumu un šo noteikumu 13. punktā minēto marķējumu.

18. Ja pirms nereģistrējamās vienības izmantošanas atļaujas saņemšanas ir nepieciešams veikt pārbaudes dzelzceļa infrastruktūrā, nereģistrējamās vienības lietotājs sagatavo pārbaužu programmu un sadarbībā ar dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāju veic pārbaudes dzelzceļa infrastruktūrā.

19. Ja nereģistrējamā vienība atbilst šo noteikumu prasībām, inspekcija izsniedz atļauju par nereģistrējamās vienības izmantošanu, kurā norāda:

19.1. nereģistrējamās vienības lietotāju;

19.2. nereģistrējamās vienības ražotāju;

19.3. nereģistrējamās vienības identifikāciju;

19.4. izmantošanas nosacījumus un ierobežojumus.

20. Ja nereģistrējamās vienības ekspluatācijas laikā, veicot uzraudzību atbilstoši Dzelzceļa likuma prasībām, inspekcija konstatē, ka nereģistrējamā vienība neatbilst kādai no piemērojamām pamatprasībām, inspekcija piemēro pagaidu drošības pasākumus, tostarp ierobežo vai aizliedz nereģistrējamās vienības izmantošanu.

21. Ja mainās šo noteikumu 19. punktā minētajā atļaujā norādītā informācija, nereģistrējamās vienības lietotājs iesniedz inspekcijā iesniegumu jaunas atļaujas saņemšanai, tam pievienojot tikai tos dokumentus, kuros ir norādītas izmaiņas. Izsniedzot jaunu atļauju, inspekcija ņem vērā iepriekš iesniegtos dokumentus un veiktās pārbaudes.

22. Šo noteikumu 2. punktā minēto veidu ritošā sastāva vienības, kuru izmantošana saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumiem  Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" ir atļauta līdz šo noteikumu spēkā stāšanās brīdim, atļauts izmantot, nesaņemot šo noteikumu 19. punktā minēto atļauju.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Satiksmes ministrs J. Vitenbergs
18.02.2023