Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta rīkojums Nr. 45

Rīgā 2023. gada 25. janvārī (prot. Nr. 4 19. §)
Par 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pases apstiprināšanu

1. Apstiprināt 2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" (turpmāk – projekts) pasi (​pielikums) un projekta izmaksas – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 2 436 000 euro apmērā (bez pievienotās vērtības nodokļa) un valsts budžeta finansējumu 460 404 euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa segšanai.

2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.1.1.i. investīcijas "Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide" ietvaros.

3. Projektu finansēt 2.1.1.1.i. investīcijas "Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide" ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.

4. Noteikt Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 45
2.1.1.1.i. investīcijas projekta "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" pase

Investīcijas

2.1.1.1.i.

projekta

Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija

pase

 

(numurs)

 

(projekta nosaukums)

 

1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu

1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija)Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs (turpmāk – Reģistrs)
1.2. Projekta īstenošanas partneriSadarbības partneru piesaiste projektā "Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija" (turpmāk – projekts) nav plānota

2. Saistīto projektu programma

2.1. Programmas nosaukumsValsts pakalpojumu platformu attīstības programma
2.2. Savstarpējās saistības ar citiem projektiem

"Uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumu digitālā transformācija un pārrobežu pieejamība" – 1. kārta (turpmāk – 1. kārta) (finansējuma avots: "Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai laikposmam no 2020. līdz 2022. gadam", īstenošanas laikposms: 2021. gada 2. jūlijs–2023. gada 9. jūlijs).

Projekta ietvaros tiek attīstītas Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) daļas, kas netika skartas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina, ka projektam nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1. kārtu. Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts tikai projekta īstenošanai, un ieguldījumi 1. kārtas aktivitātēs netiks veikti

3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi

3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs

Projekts turpina sistēmas attīstību, kas tika aizsākta 1. kārtas ietvaros, un tā mērķis ir Reģistra uzraudzības, analīzes, izplatīšanas un datu pieejamības procesu pilnveide.

Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās 1. kārtas ietvaros izstrādātās sistēmas attīstības darbības:

Nr.
p. k.

Darbības nosaukums

Darbības apraksts

1.

Vienota klientu darba vieta (reģistrācijai un meklēšanai)Darbības ietvaros tiks izveidota klienta pakalpojumu saņemšanas darba vieta, kas apvienos šobrīd neatkarīgi izmantojamās lietotnes – informācijas izplatīšanas lietotnes un reģistrācijas lietotnes. Klienta profila uzglabāšana un integrācija tiks saskaņota ar portāla latvija.lv izstrādēm. Vienlaikus tiek ieviesta cita pakalpojuma piegādes arhitektūra, mainot vēsturisko "pakalpojuma groza" principu uz "maini, ko redzi" principu, lai būtiski vienkāršotu lietotāja pieredzi, samazinātu kļūdas un neskaidrību apjomu. Aktivitātes rezultātā visu Reģistrā vesto reģistru informācijas atrādīšana un meklēšana tiks īstenota vienā vietā, analīzes laikā izpētot portāla latvija.lv risinājumu, lai izmantotu iespējas, kas būs pieejamas pirms šā projekta uzsākšanas

2.

Informācijas pakalpojumu attīstībaAtbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem reģistrācijas servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti informācijas izplatīšanas servisi (lietojumprogrammatūras saskarnes (turpmāk – API) līmenis), kā arī nodrošinātas nepieciešamās transformācijas normalizētai informācijas attēlošanai.

Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās vārtejas darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu automatizētai atjaunošanai, Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas (turpmāk – DAGR) datu nodošanas risinājuma ieviešanai augstas pieejamības (angļu val. "high availability") datu apmaiņai starp sistēmu un DAGR

3.

Uzraudzības un analīzes pakalpojumiTiks izveidots biznesa inteliģences risinājums. Darbības ietvaros tiks ieviesti apsteidzošie pakalpojumi automatizētai saziņai ar Reģistra subjektiem, tiks nodrošināta apsteidzošo uzraudzības pakalpojumu automatizēšana, tiks ieviests reģistra darbības efektivitātes monitoringa risinājums, kā arī tiks veikta publisko datu kopu papildināšana un automatizācija

Projekts un tajā plānotās darbības sekmē Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.1.1.i. investīcijas "Pārvaldes modernizācija un pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā uzņēmējdarbības vide" mērķa sasniegšanu, proti, pārveidot publiskās pārvaldes pakalpojumus un to sniegšanas procesus, lai efektīvi īstenotu ekonomikas digitālo transformāciju, izmantojot inovatīvas tehnoloģijas un pieejas, tai skaitā mākslīgā intelekta un mašīnmācīšanās risinājumus, kā arī ieviešot uz datiem balstītu prognozēšanas un lēmumu pieņemšanas pieeju pakalpojumu un procesu pārvaldībai un nodrošinot vienreizējas iesniegšanas principa pilnīgu īstenošanu, un sekmē tās rezultatīvo rādītāju sasniegšanu (sk. šīs pases 5. sadaļu)

3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma)

Digitālās transformācijas ietvaros Reģistrs ir sācis pārveidot savus biznesa procesus, lai nodrošinātu gandrīz reāla laika pakalpojumu izpildi (atsevišķos gadījumos) un pārceltu izpildes kapacitāti no reaktīviem uz apsteidzošiem pakalpojumiem.

Tā kā digitālās transformācijas 1. kārtas ietvaros tiek digitāli transformēts uzņēmumu reģistrācijas process, tad visi no tā izrietošie procesi – uzraudzības, analīzes, izplatīšanas, datu pieejamības procesi – ir atbilstoši jāmaina, lai nodrošinātu to veiktspēju un līdzvērtīgu lietotāja pieredzi, kā arī jānodrošina transformācijas rezultātam atbilstoša integrēta lietotāja pieredze, integrējot gan reģistrācijas, gan datu izplatīšanas pakalpojumus vienotā risinājumā.

Projekta īstenošanas nepieciešamību pamato vismaz šādi pieņemtie normatīvie akti:

Normatīvais akts (statuss)

Pamatojums

Izpildes termiņš

Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra rīkojums Nr. 122 "Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2022. gadam"1 (spēkā esošs)MONEYVAL 5.1. rekomendācija:

Nodrošināt bezmaksas piekļuvi Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vesto reģistru informācijai

Pastāvīgi
Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojums Nr. 490 "Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam"2 (spēkā esošs), no minētā rīkojuma izriet 22-TA-1399 "Par Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānu"3 (spēkā esošs)Pilnībā digitalizēts uzņēmumu/
organizāciju reģistrācijas process
2026.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2018/1724 (2018. gada 2. oktobris), ar ko izveido vienotu digitālo vārteju, lai sniegtu piekļuvi informācijai, procedūrām un palīdzības un problēmu risināšanas pakalpojumiem, un ar ko groza Regulu (ES) Nr. 1024/2012 (dokuments attiecas uz EEZ)"4 (spēkā esošs)Nodrošināt informācijas, pakalpojumu pārrobežu (ES) pieejamību atbilstoši regulas prasībāmNodrošināt turpmāku vārtejas attīstību līdz ar tehnoloģiju attīstību un izmaiņām normatīvajā regulējumā
2022. gada 14. jūlija Ministru kabineta noteikumi Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi"5 (spēkā esošs)Uzņēmumu reģistra datu apstrādes un pakalpojumu modernizācija31.05.2026.
3.3. Projekta ieguvumi6

Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs7

Vērtība

Sasniegšanas laiks (gads)

3.3.1. Kļūdaino pieteikumu skaits ne vairāk kā (gadā)

Reģistra ieguvums

Samazinās nepieciešamā atkārtotā darba apjoms, atkārtoti izskatot pieteikumus, kam ir bijis atlikšanas lēmums (esošajā risinājumā līdz 30 % no kopējiem pieteikumiem). Rezultāti tiek mērīti kā kopējais atlikto lēmumu skaits pret kopējo pieteikumu skaitu, kas iesniegti kalendāra gada laikā

Sabiedrības ieguvums

Samazinās administratīvais slogs, atkārtoti iesniedzot dokumentus vai iesniedzot labojumus iesniegtajiem dokumentiem. Rezultāti tiek mērīti kā kopējais atlikto lēmumu skaits pret kopējo pieteikumu skaitu, kas iesniegti kalendāra gada laikā

Ieguvuma mērīšanas metode – kopējais valsts notāra lēmumu skaits par reģistrācijas/izmaiņu pieteikumiem, kur lēmuma būtība ir atlikšana, pret kopējo klientu iesniegto reģistrācijas/izmaiņu pieteikumu skaitu kalendāra gada ietvaros

Mērāmais rādītājs – procenti

Sākotnējā vērtība – līdz 30 % no kopējiem pieteikumiem

10 %

2026.

3.3.2. Neatkarīgi informācijas meklēšanas pieprasījumi reģistrācijas pakalpojumu iesniegumu sagatavošanai ne vairāk kā (gadā)

Sabiedrības ieguvums

Laika ietaupījums Reģistra klientiem informācijas meklēšanai

Ieguvuma mērīšanas metode – to informācijas meklēšanas pieprasījumu skaita samazinājums Infoportālā https://info.ur.gov.lv/ (turpmāk – Infoportāls), kas ir saistīti ar nepieciešamās informācijas atrašanu reģistrācijas pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai

Mērāmais rādītājs – procenti

Sākotnējā vērtība – vidēji 10 % no informācijas meklēšanas pieprasījumiem

1 %

2026.

3.3.3. Sabiedrības ieguvums

Sabiedrība un Reģistra subjekti ir informēti par aktuālajiem reģistrācijas datiem

Vietnē pieejamās informācijas apjoma, kvalitātes un atrādīšanas iespēju pilnveides rezultātā informācijas izmantotājam nepieciešams mazāk laika vajadzīgās informācijas atlasei un izgūšanai.

Mērāmais rādītājs – laiks, kas nepieciešams informācijas atlasei un izgūšanai (min.)

Sākotnējā vērtība – vidēji 2 minūtes informācijas atlasei un izgūšanai

1 min.

2026.

4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem

4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā)4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apjoms (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana8, un avansa apjoms, ja plānots to pieprasīt9
2 436 000,00 EUR bez PVN460 404,00 EURn/a, jo Reģistrs ir valsts tiešās pārvaldes institūcija
   

Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums

Izmaksu apjoms (indikatīvi)

Maksimālais apjoms10

Darbības iznākums

4.3. Projekta pārvaldība un īstenošana

243 600,00 EUR

292 320,00 EUR

Īstenots projekts – 1 gab.
4.4. Izstrādes un ieviešanas projektu kvalitātes kontroles un atbalsta pakalpojumi

487 200,00 EUR

584 640,00 EUR

Dokumentācijas komplekts, kas ietver tehnisko specifikāciju un dokumentāciju, kas apliecina, ka pilnveidotā sistēma atbilst tehniskajai specifikācijai, sistēmas izstrādes un ieviešanas laikā fiksētajiem precizējumiem, iteratīvās (Agile) metodoloģijas prasībām un ka sistēmas dokumentācija atbilst standartiem un tehniskajai specifikācijai – 1 gab.
4.5. Sistēmas izstrāde un ieviešana

1 705 200,00 EUR

2 046 240,00 EUR

Ieviesta sistēma atbilstoši tehniskās specifikācijas prasībām, tai skaitā piegādāta sistēmas dokumentācija un veiktas lietotāju apmācības, – 1 gab.

5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā

5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi

Skaits

IKT risinājuma nosaukums

Īss apraksts11

Valsts mākonī

(jā/nē)

Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai12 (gads, ceturksnis)

Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis)

Risinājuma lietotāji (skaits)

1

5.1.1. Uzņēmumu reģistra informācijas sistēma

Projekta ietvaros tiks veiktas šādas būtiskākās 1. kārtas ietvaros izstrādātās sistēmas attīstības darbības:

1. Vienota klientu darba vieta (reģistrācijai un meklēšanai)

Darbības ietvaros tiks izveidota klienta pakalpojumu saņemšanas darba vieta, kas apvienos šobrīd neatkarīgi izmantojamās lietotnes – informācijas izplatīšanas lietotnes un reģistrācijas lietotnes. Klienta profila uzglabāšana un integrācija tiks saskaņota ar portāla latvija.lv izstrādēm. Vienlaikus tiek ieviesta cita pakalpojuma piegādes arhitektūra, mainot vēsturisko "pakalpojumu groza" principu uz "maini, ko redzi" principu, lai būtiski vienkāršotu lietotāja pieredzi, samazinātu kļūdas un neskaidrību apjomu. Aktivitātes rezultātā visu Reģistrā vesto reģistru informācijas atrādīšana un meklēšana tiks īstenota vienā vietā, analīzes laikā izpētot portāla latvija.lv risinājumu, lai izmantotu iespējas, kas būs pieejamas pirms šā projekta uzsākšanas.

2. Informācijas pakalpojumu attīstība

Atbilstoši 1. kārtas ietvaros pārveidotajiem reģistrācijas servisiem darbības ietvaros tiks pielāgoti informācijas izplatīšanas servisi (API līmenis), kā arī nodrošinātas nepieciešamās transformācijas normalizētai informācijas attēlošanai.

Darbība skar nepieciešamās izmaiņas digitālās vārtejas darbības nodrošināšanai un atvērto datu kopu automatizētai atjaunošanai, DAGR datu nodošanas risinājuma ieviešanai augstas pieejamības (angļu val. "high availability") datu apmaiņai starp sistēmu un DAGR.

3. Uzraudzības un analīzes pakalpojumi

Tiks izveidots biznesa inteliģences risinājums. Darbības ietvaros tiks ieviesti apsteidzošie pakalpojumi automatizētai saziņai ar Reģistra subjektiem, tiks nodrošināta apsteidzošo uzraudzības pakalpojumu automatizēšana, tiks ieviests reģistra darbības efektivitātes monitoringa risinājums, kā arī tiks veikta publisko datu kopu papildināšana un automatizācija

01.2023.

IKT risinājums saskaņots 07.11.2022.

2026. gada I ceturksnis

100 000

5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi

Skaits

Pakalpojums (pakalpojumu grupa)

Koplietošanas pakalpojuma lietotāji (institūcijas)

Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu13

Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis)

0

5.2.1. Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 435) 4. pielikumam projekta ietvaros netiek plānots attīstīt centralizētas funkcijas un koplietošanas pakalpojumus

n/a

n/a

n/a

5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas

Skaits

Saturu raksturojošs nosaukums

Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis)

1

5.3.1. Reģistra vestajos reģistros reģistrēto tiesību subjektu un juridisko faktu datu kopa2026. gada I ceturksnis

6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte14

Plānots, ka projekta pārvaldības un īstenošanas komandas kodolu veidos projekta vadības personāls (projekta vadītājs un finansists (grāmatvedis)) un projekta īstenošanas personāls (sistēmanalītiķis, vecākais eksperts un datubāzu administrators). Attiecīgos darbiniekus projektam plānots piesaistīt no esošajiem Reģistra darbiniekiem uz daļēju darba slodzi, pārskatot to darba pienākumus. Plānotās izmaksas projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanai norādītas šīs pases 4.3. punktā.

Projekta īstenošanas komandā tiks iekļauti Reģistra departamentu pārstāvji un biznesa atbildīgie darbinieki (attiecībā uz projekta ietvaros pilnveidojamiem biznesa procesiem un pakalpojumiem), kā arī piesaistītie pakalpojumu sniedzēji (konsultanti un izstrādātāji). Projekta komanda projekta īstenošanas laikā strādās vairākās tematiskajās darba grupās atbilstoši risināmā jautājuma specifikai (piemēram, tehniskās specifikācijas sagatavošanas darba grupa, lietojamības analīzes darba grupa, IKT nodrošinājuma darba grupa, izstrādes darba grupa, biznesa procesu pārkārtošanas darba grupa u. c.). Projekta komandas darbu vadīs projekta vadītājs.

Lai nodrošinātu sekmīgu projekta īstenošanu, Reģistrs atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 22. punktam izveidos projekta uzraudzības padomi, kurā tiks iekļauti Reģistra vadības, Tieslietu ministrijas, programmas "Valsts pakalpojumu platformu attīstības programma" padomes vadības un IKT pārvaldības organizācijas pārstāvji. Projekta uzraudzības padomes sanāksmes tiks sasauktas ne retāk kā reizi sešos mēnešos.

Projekta uzraudzības padome ir atbildīga par projekta rezultātiem, tā uzraudzīs projekta aktivitāšu īstenošanu un projekta rezultātu atbilstību galalietotāju un iesaistīto pušu vajadzībām, kā arī apstiprinās ārēju faktoru ietekmē radušos izmaiņu nepieciešamību projektā.

Projekta ietvaros tiks izveidota projekta vadības darba grupa, kurā tiks iekļauti Reģistra atbildīgie darbinieki, projekta vadītājs, piesaistītā konsultanta un izstrādātāja projekta vadītāji u. c. speciālisti un eksperti atbilstoši nepieciešamībai. Projekta vadības darba grupa organizē projekta īstenošanu, veicot nepieciešamos organizatoriskos un tehniskos pasākumus, veic projekta risku pārvaldību, veido sadarbību ar projektā iesaistītajām pusēm, sagatavo vai apstiprina un iesniedz projekta uzraudzības padomei nepieciešamās atskaites un pārskatus par projekta virzību, ievēro projekta uzraudzības padomes norādījumus attiecībā uz projekta īstenošanu, kā arī sadarbojas ar projekta komandas pārstāvjiem.

Projektā atbilstoši nepieciešamībai plānotas iekšējās sanāksmes ar Reģistra vadību un tematisko darba grupu ietvaros, lai pārrunātu projekta aktivitāšu īstenošanas gaitu, sasniegtos rezultātus un turpmāk veicamās darbības.

Projekta vadītājs sadarbībā ar projekta uzraudzības padomi un iesaistītajām struktūrvienībām veiks nepieciešamos organizatoriskos darbus sekmīgas projekta īstenošanas, vadības un uzraudzības nodrošināšanai. Projekta īstenošanas laikā projekta vadītājs nodrošinās projekta iznākuma rādītāju un noteikto līgumsaistību izpildes pārraudzību, veiks projekta īstenošanas gaitas kontroli, risku identifikāciju un eskalāciju

7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu

Atbilstoši projektā plānotajam ar sistēmas izstrādi un ieviešanu saistītās izmaksas veido 2,436 milj. EUR. Papildus katru gadu ir izmaksas sistēmas uzturēšanai 0,497 milj. EUR apmērā, kas projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā veido 6,461 milj. EUR. Kopā projekta dzīves cikla (13 gadu) laikā izstrādes, ieviešanas un uzturēšanas izmaksas veido 8,897 milj. EUR.

Attiecīgos ieguldījumus atsver turpmāk minētie būtiskākie sociālekonomiskie ieguvumi, kuri tiks sasniegti līdz ar projekta īstenošanu:

1. Šobrīd īstenotais risinājums paredz pilnībā nodalītus procesus informācijas izgūšanai un informācijas reģistrēšanai. Turklāt informācijas izgūšana šobrīd tiek īstenota dažādos atšķirīgos portālos, kas Reģistra klientiem prasa papildu laiku nepieciešamās informācijas atrašanai, kā arī bieži rada kļūdas pareizu reģistrācijas pieprasījumu sagatavošanā.

2. Reģistrs gadā saņem apmēram 1,2 milj. pieprasījumu informācijas izgūšanai no Infoportāla un apmēram 0,12 milj. pieprasījumu informācijas reģistrēšanai, no kuriem apmēram 30 % netiek reģistrēti ar pirmo reizi, līdz ar to radot administratīvo slogu gan klientiem, gan Reģistra darbiniekiem.

3. Ieviešot vienotu risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumiem, kļūdaino reģistrācijas pieteikumu skaitu plānots samazināt līdz ne vairāk kā 10 % jeb par 24 000 pieteikumiem gadā attiecībā pret pašreizējo situāciju. Tā rezultātā radīsies:

3.1. izmaksu samazinājums Reģistram pieteikumu apstrādei. Valsts notāram vidēji dienā jāapstrādā 10 pieteikumi. Vienas stundas darbaspēka izmaksas grupā M69 Juridiskie un grāmatvedības pakalpojumi 2021. gadā Latvijā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk – CSP) datiem ir 12,06 EUR/h15 jeb 96,48 EUR par 8 stundu darba dienu. Līdz ar to viena pieteikuma apstrāde indikatīvi izmaksā 9,65 EUR. Samazinoties kļūdaino reģistrācijas pieteikumu skaitam par 24 000, kopējais izmaksu ietaupījums Reģistram veidojas 231 552 EUR gadā jeb ~2,32 milj. EUR 10 gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā;

3.2. laika ietaupījums Reģistra klientiem pieteikumu sagatavošanai. Reģistra klienti pieteikuma sagatavošanai vidēji patērē trīs stundas. Vienas stundas darbaspēka izmaksas Latvijā 2021. gadā atbilstoši CSP datiem ir 10,72 EUR/h15. Samazinoties kļūdaino reģistrācijas pieteikumu skaitam par 24 000, kopējais laika ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot to naudas izteiksmē, veidojas 771 840 EUR gadā jeb ~7,72 milj. EUR 10 gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā.

4. Esošajā situācijā vidēji 10 % no informācijas meklēšanas pieprasījumiem Infoportālā ir saistīti ar nepieciešamās informācijas atrašanu reģistrācijas pakalpojumu pieteikumu sagatavošanai un kopumā veido 120 000 informācijas meklēšanas pieprasījumu gadā. Viena informācijas pieprasījuma izveidošana, apstrāde un analīze aizņem 2 minūtes Reģistra klienta laika. Ieviešot vienotu risinājumu uzņēmumu reģistrācijas un informācijas pakalpojumiem, plānots, ka šādu informācijas meklēšanas pieprasījumu skaits samazināsies līdz ne vairāk kā 1 % jeb par 108 000 informācijas meklēšanas pieprasījumiem gadā. Tā rezultātā veidosies laika ietaupījums Reģistra klientiem informācijas meklēšanai 3600 h gadā. Vienas stundas darbaspēka izmaksas 2021. gadā Latvijā atbilstoši CSP datiem ir 10,72 EUR/h15, līdz ar to laika ietaupījums Reģistra klientiem, novērtējot to naudas izteiksmē, veidojas 38 592 EUR gadā jeb ~0,39 milj. EUR 10 gadu periodā pēc sistēmas papildinājumu ieviešanas produktīvā lietošanā.

Atbilstoši veiktajiem indikatīvajiem projekta ieguvumu un izdevumu analīzes aprēķiniem visā projekta dzīves ciklā (13 gadi) tā ieguvumu un izmaksu attiecība (B/C) veido 7,13. Tas nozīmē, ka katrs ieguldītais (ar fiskālo korekciju koriģētais) 1 EUR projekta rezultātā spēs ģenerēt sociālekonomisko efektu 7,13 EUR vērtībā, un tas liecina par projekta sociālo nozīmīgumu un tā ekonomisko vērtību

8. Cita būtiska informācija

Būtiskākie priekšnosacījumi, kas nosaka projekta īstenošanas darbību uzsākšanu, ir sekmīga 1. kārtas īstenošana. Līdz ar to, ja aizkavējas 1. kārtas īstenošana atbilstoši plānam, pastāv risks projekta uzsākšanai un var būt nepieciešams īstenot paralēlus izstrādes pasākumus gan 1. kārtas pabeigšanai, gan 2. kārtas izstrādei.

Projekta ietvaros tiek attīstītas sistēmas daļas, kas netika skartas 1. kārtā, līdz ar to Reģistrs apliecina, ka projektam nepastāv dubultā finansējuma risks ar 1. kārtu. Atveseļošanas fonda finansējums tiks ieguldīts tikai projekta īstenošanā, un ieguldījumi 1. kārtas aktivitātēs netiks veikti.

Projekta ietvaros tiks attīstīts un laikus ieviests tiesiskais regulējums (ja tāds būs nepieciešams) projekta ietvaros attīstāmās sistēmas ieviešanai vai darbībai.

Pēc projekta pabeigšanas ik gadu sistēmas uzturēšanas izdevumi 497 000 EUR apmērā tiks segti programmai 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" piešķirto līdzekļu ietvaros.

Projektā tiks nodrošināti tā komunikācijas pasākumi, kā arī publicitātes un vizuālās identitātes prasību izpilde atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. panta 2. punktam un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam.

Atbilstoši MK noteikumu Nr. 435 13.20. apakšpunktam tiks nodrošināts projekta rezultātu audits, ko veiks Reģistrs kā finansējuma saņēmējs, neatkarīgs revidents vai iekšējais auditors, lai pārliecinātos par projekta ietvaros veikto izmaksu pamatotību, atskaites punktu un mērķu sasniegšanu un atbilstību investīcijas īstenošanas nosacījumiem (tai skaitā pārliecinātos, ka projektā nav konstatējamas interešu konflikta, dubultfinansējuma, korupcijas un krāpšanas situācijas pazīmes), kā arī par sasniegto rezultātu atbilstību projektā plānotajam.

Reģistram sniegtā atbalsta ietvaros tiks veikti pasākumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" un citos normatīvajos aktos noteikto Reģistra mērķu sasniegšanai un valsts noteikto funkciju veikšanai. Preču piegādātāju un pakalpojumu sniedzēju piesaistē tiks ievēroti publiskos iepirkumus regulējošie normatīvie akti, tostarp ievērojot atklātu, caurspīdīgu un konkurenci nodrošinošu procedūru, līdz ar to projekta ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts.

Projekta komunikācijas pasākumu un projekta rezultātu audita izmaksas tiks nodrošinātas, izmantojot Reģistra budžeta līdzekļus

Lietotie saīsinājumi:

IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas;

VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.


1 Sk. Par pasākumu plānu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2022. gadam (likumi.lv) (rīkojuma jaunākā versija šobrīd ir izstrādē).

2 Sk. Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam (likumi.lv).

3 Sk. Par Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānu (mk.gov.lv).

4 Sk. EUR-Lex - 32018R1724 - EN - EUR-Lex (europa.eu) un Latvijas Republikas Ministru kabinets: Tiesību aktu projekti (līdz 08.09.2021) (mk.gov.lv).

5 Sk. Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi (likumi.lv).

6 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā punktā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet NAV JĀNORĀDA iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda šīs pases 5. sadaļā.

7 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026.

8 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apjomu un saskaņojot ar Finanšu ministriju.

9 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apjoms, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.

10 Apjoms, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".

11 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.

12 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.

13 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno attiecīgu norādi.

14 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.

15 Sk. Vienas stundas darbaspēka izmaksas pa darbības veidiem (eiro) – Darbības veids (NACE 2.red.), Laika periods un Rādītāji. PxWeb (stat.gov.lv).

25.01.2023