Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 05.06.2025. - ... / Spēkā esošā
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 1/41

Rīgā 2022. gada 28. novembrī (prot. Nr. 52, 1. p.)
Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika
Izdota saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma
20. panta pirmo daļu un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu
regulatoriem
" 9. panta pirmās daļas 2. punktu un
25. panta pirmo daļu
1. Vispārīgie jautājumi

1. Elektroenerģijas sadales sistēmas (turpmāk – sadales sistēma) pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika (turpmāk – metodika) nosaka kārtību, kādā aprēķina un nosaka sadales sistēmas pakalpojumu tarifus (turpmāk – tarifi).

2. Metodikā lietoti šādi termini un mērvienības:

2.1. atļautie ieņēmumi – ieņēmumi, kuri sedz ar sadales sistēmas pakalpojumiem saistītās ekonomiski pamatotās izmaksas un kurus sadales sistēmas operators ir tiesīgs saņemt konkrētā regulatīvajā periodā;

2.2. diferencētie tarifi – specifiski, elektroenerģijas gada patēriņa, atļautās slodzes apjomam vai citam diferencēšanas kritērijam atbilstoši sadales sistēmas pakalpojumu tarifi, pēc kuriem par sadales sistēmas pakalpojumiem norēķinās sadales sistēmas lietotāji, tostarp elektroenerģijas ražotāji un elektroenerģijas uzkrātuves operatori, kuru elektroietaises tieši pieslēgtas sadales sistēmai;

2.2.1 diferencēto tarifu struktūra – sadales pakalpojumu tarifu sadalījums pēc noteikto parametru un komponenšu kopuma, pēc kura tiek aprēķināts un diferencēts tarifs;

2.3. elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām – sadales sistēmas operatora darbības tehnoloģisko procesu nodrošināšanai izlietotā elektroenerģija;

2.4. elektroenerģijas zudumi – sadales sistēmai pievadītā un no sadales sistēmas aizvadītā elektroenerģijas daudzuma starpība attiecīgā laika periodā, neskaitot elektroenerģijas patēriņu tehnoloģiskām vajadzībām;

2.5. izmaksas – sadales sistēmas operatora tehnoloģiski un ekonomiski pamatotas izmaksas, kas nepieciešamas efektīvai sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanai;

2.5.1 izmaksu efektivitāte – izmaksu ietaupījuma apmērs, kas komersantam jāsasniedz regulatīvā perioda ietvaros, uzlabojot saimnieciskās darbības efektivitāti;

2.6. izmaksu virzītājs – faktors, kas sasaista izmaksu elementus, pamatojoties uz cēloņsakarību;

2.7. plānotie ieņēmumi – uz tarifu periodu attiecināta atļauto ieņēmumu daļa;

2.8. regulatīvais periods – laika periods, kuram nosaka atļautos ieņēmumus;

2.9. regulatīvais rēķins – rēķins, kurā ietver nepietiekami vai pārmērīgi atgūtos sadales sistēmas pakalpojumu ieņēmumus un šajā metodikā noteikto plānoto un faktisko izmaksu atšķirību;

2.10. tarifu periods – laika periods, kurā ir piemērojami diferencētie tarifi.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

3. Saskaņā ar šo metodiku aprēķinātie tarifi ietver arī uz konkrētu sadales sistēmas lietotāju attiecinātās pārvades sistēmas izmaksas, kas nodrošina lietotājiem, kuriem ir pieeja sadales sistēmai, arī pārvades sistēmas pakalpojumu izmantošanu.

4. Regulatīvā perioda ilgums ir no diviem līdz pieciem gadiem. Tarifu perioda ilgums ir viens gads. Iesniedzot tarifu projektu, sadales sistēmas operators iesniedz pamatojumu tarifu aprēķinā izmantotajam regulatīvajam periodam un nepieciešamības gadījumā – tarifu periodam. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – regulators) ar lēmumu nosaka regulatīvo periodu un var lemt par tarifu perioda pagarināšanu.

5. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, uz katru no tarifu periodiem tiek attiecināta vienāda atļauto ieņēmumu daļa. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi un kāds no tarifu periodiem ir garāks par vienu gadu, tad uz katru tarifu periodu attiecināmais atļauto ieņēmumu apmērs tiek noteikts proporcionāli tarifu perioda ilgumam. Plānotie ieņēmumi nemainās, izņemot, ja mainās uz tarifu periodu attiecināmie ieņēmumi šīs metodikas 3.2.nodaļā minētajos gadījumos.

6. Sadales sistēmas operators lieto ar regulatoru saskaņotu izmaksu attiecināšanas modeli, kura pamatprincipus, tajā skaitā kapitāla izmaksu attiecināšanas metodi, iesniedz regulatoram vismaz trīs mēnešus pirms tarifu projekta iesniegšanas un vienlaikus publicē vienkāršā un lietotājiem saprotamā veidā savā tīmekļa vietnē vai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", publikācijā iekļaujot informāciju par iespējamo ietekmi uz sadales sistēmas pakalpojumu diferencētajiem tarifiem un ietekmi uz lietotāju maksājumiem par sadales sistēmas pakalpojumu. Sadales sistēmas operators atbilstoši sniegtajiem sadales sistēmas pakalpojumiem veido tādu izmaksu un to attiecināšanas uzskaiti, kas dod skaidru un nepārprotamu priekšstatu par izmaksu izmaiņām. Ja izmaksu attiecināšanas modelis iepriekš ir saskaņots ar regulatoru un izmaksu attiecināšanas pamatprincipi nav mainījušies, izmaksu attiecināšanas modelis atkārtoti nav jāsaskaņo.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

6.1 Sadales sistēmas operators, kura sistēmai pieslēgti mazāk par simt tūkstošiem lietotāju, 6.punktā minēto izmaksu attiecināšanas modeli iesniedz regulatoram ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms tarifu projekta iesniegšanas.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

7. (Svītrots ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

8. Sadales sistēmas operators precīzi un pārskatāmi atspoguļo sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas tūkstošos euro [tūkst. EUR] ar precizitāti līdz vienai zīmei aiz komata un elektroenerģijas daudzumu veselos skaitļos kilovatstundās [kWh].

2. Sadales sistēmas elektroenerģijas bilance

9. Ja sadales sistēmas operators izmaksu attiecināšanu pa sprieguma pakāpēm veic saskaņā ar šīs metodikas 36.punktu, tad sadales sistēmas operatora elektroenerģijas bilance ir sadales sistēmai no pārvades sistēmas pievadītā elektroenerģijas daudzuma atbilstība lietotājiem piegādātajam elektroenerģijas daudzumam un tehnoloģiskām vajadzībām un elektroenerģijas zudumu segšanai nepieciešamajam elektroenerģijas daudzumam. Elektroenerģijas bilanci nosaka saskaņā ar šādu formulu:

ESSOnod liet = EPSOpārv SSO + ESSOESSOzudESSOtehn ,

kur

ESSOnod liet – prognozējamais uz elektroietaišu piederības robežas visiem lietotājiem piegādātais elektroenerģijas daudzums [kWh];

EPSOpārv SSO – prognozējamais sadales sistēmai no pārvades sistēmas pievadītais elektroenerģijas daudzums [kWh];

ESSO – prognozējamais sadales sistēmas operatoram no citas sadales sistēmas operatora pievadītais elektroenerģijas daudzums [kWh];

ESSOzud – sadales sistēmas elektroenerģijas zudumi, neņemot vērā elektroenerģijas zudumu apjomu, kas radies no elektroenerģijas neto norēķinu sistēmas darbības [kWh];

ESSOtehn – elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām [kWh].

10. Ja sadales sistēmas operators izmaksu attiecināšanu pa sprieguma pakāpēm veic saskaņā ar šīs metodikas 36.punktu, tad lietotājiem nodoto elektroenerģiju sadala pa šādām sprieguma pakāpēm:

ESSOnod liet = ESSOnod liet 6‒20 kV kopn + ESSOnod liet 6‒20 kV līn + ESSOnod liet 0,4 kV kopn + ESSOnod liet 0,4 kV līn ,

kur:

ESSOnod liet (6-20 kV kopn, 6-20kV līn, 0,4kV kopn, 0,4kV līn) – prognozētais no 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm, 6-20 kV sadales punktiem, 6-20 kV līnijām, 6-20/0,4 kV transformatoru punktiem un 0,4 kV līnijām lietotājiem nodotās elektroenerģijas daudzums [kWh].

11. Ja sadales sistēmas operators izmaksu attiecināšanu pa sprieguma pakāpēm veic saskaņā ar šīs metodikas 46.punktu, tad sadales sistēmas operatora elektroenerģijas bilanci veido sadales sistēmai no pārvades sistēmas pievadītais elektroenerģijas daudzums un elektroenerģijas ražotāju, kuru elektroietaises pieslēgtas sadales sistēmai, saražotais elektroenerģijas daudzums, kas atbilst lietotājiem piegādātajam elektroenerģijas daudzumam un tehnoloģiskām vajadzībām, un elektroenerģijas zudumu segšanai nepieciešamajam elektroenerģijas daudzumam. Elektroenerģijas bilanci aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

ESSOnod liet = EPSO pārv SSO + ESSO + ESSOpieslESSOzudESSOtehnESSOnod PSOESSOnodSSO,

kur

ESSO piesl – prognozējamais elektroenerģijas ražotāju, kuru elektroietaises pieslēgtas sadales sistēmai, saražotais elektroenerģijas daudzums [kWh];

ESSOnod PSO – prognozējamais uz pārvades sistēmu transportētais elektroenerģijas daudzums [kWh];

ESSOnod SSO – prognozējamais citam sadales sistēmas operatoram transportētais elektroenerģijas daudzums [kWh].

3. Atļauto ieņēmumu noteikšana

12. Atļautie ieņēmumi sedz tarifu aprēķinā iekļautās izmaksas, kas sastāv no kapitāla izmaksām, ekspluatācijas izmaksām, nodokļiem, izmaksu efektivitātes un ieņēmumu korekcijas:

 

kur:

AISSO – atļautie ieņēmumi [EUR];

ISSO – tarifu aprēķinā iekļautās izmaksas [EUR];

Ikap – kapitāla izmaksas [EUR];

Iekspl – ekspluatācijas izmaksas [EUR];

Inod – nodokļu izmaksas [EUR];

ISSO ef – izmaksu efektivitāte [EUR];

Ikor – ieņēmumu korekcija, kas saistīta ar iepriekšējā regulatīvā perioda izmaksu un ieņēmumu prognožu novirzēm [EUR].

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

13. Sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitāti nosaka, izmantojot šādu formulu:

,

kur:

Kef – izmaksu efektivitātes koeficients, kas tiek noteikts 50 procentu apmērā no nākamā kalendārā gada, kas seko efektivitātes noteikšanas gadam, prognozētā patēriņa cenu indeksa (inflācijas). Efektivitātes koeficienta vērtība nevar būt mazāka par nulli un lielāka par 1,5 procentiem.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

14. Ja tarifu periods ir garāks par gadu, uz katru tarifu periodu tiek attiecināta vienāda sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitāte. Pēc sadales sistēmas operatora pamatota lūguma regulators var atļaut piemērot atšķirīgu sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu efektivitāti attiecināšanai uz katru tarifu periodu regulatīvā perioda ietvaros.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

15. Ja sadales sistēmas operators sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanai izmanto nomātus aktīvus, uz tarifu attiecināmā nomas maksa nedrīkst pārsniegt pamatotu nomas maksas apmēru. Pamatotas nomas maksas aprēķinā ietverto kapitāla atdevi iznomātājam, kurš ir saistītais komersants (valdošais uzņēmums vai atkarīgā sabiedrība Koncernu likuma izpratnē), nosaka, izmantojot kapitāla atdeves likmi atbilstoši šai metodikai.

16. Kapitāla izmaksu un to sastāvdaļu uzskaiti un aprēķināšanu veic saskaņā ar regulatora noteikto kapitāla izmaksu uzskaites un aprēķināšanas metodiku.

17. Nekustamā īpašuma nodokli aprēķina saskaņā ar normatīvajiem aktiem tikai no regulējamo aktīvu bāzes sastāvā iekļautiem aktīviem un aktīviem, kas ierīkoti par trešo pušu līdzekļiem.

17.1 Ja sadales sistēmas operators nodarbojas arī ar citu komercdarbību, kas nav regulēta, bet ieņēmumi no sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanas kopējos sadales sistēmas operatora ieņēmumos veido vairāk nekā 75 procentus, sadales sistēmas operators var neveikt atsevišķu izmaksu nodalīšanu starp sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanu un citu pakalpojumu sniegšanu, nosakot ar sadales sistēmas pakalpojumiem saistītās ekonomiski pamatotās izmaksas, no tām izslēdzot izmaksu daļu, ko aprēķina, no attiecīgās komercdarbības gūtos ieņēmumus reizinot ar koeficientu, kas nav mazāks par 0,93. Ja attiecīgajam komercdarbības veidam tiek nodrošināta atsevišķa izmaksu uzskaite, kas iepriekš ir saskaņota saskaņā ar šīs metodikas 6.punktu, no attiecīgās komercdarbības gūto ieņēmumu daļa, kas pārsniedz uz attiecīgo komercdarbību attiecināmās sadales sistēmas operatora izmaksas, netiek ņemta vērā, nosakot ar sistēmas pakalpojumiem saistītās ekonomiski pamatotās izmaksas.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

3.1. Ekspluatācijas izmaksas

18. Sadales sistēmas ekspluatācijas izmaksas aprēķina:

18.1. ja sadales sistēmas operatora elektroietaises ir tieši pieslēgtas pārvades sistēmai:

Iekspl = IPSO + Itehn proc + Ipers + Irem + Isaimn ,

kur:

IPSO – konkrēta sadales sistēmas operatora pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksas [EUR];

Itehn proc – elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas [EUR];

Ipers – personāla un sociālās izmaksas [EUR];

Irem – kārtējo īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un citu komersantu veikto ekspluatācijas remontu izmaksas [EUR];

Isaimn – pārējās saimnieciskās darbības izmaksas [EUR];

18.2. ja sadales sistēmas operatora elektroietaises ir pieslēgtas citai sadales sistēmai:

Iekspl = Isad + Itehn proc + Ipers + Irem + Isaimn ,

kur:

Isad – konkrēta sadales sistēmas operatora citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas [EUR].

19. Pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksas nosaka saskaņā ar pārvades sistēmas diferencētajiem tarifiem atbilstoši lietotāja elektroietaises piederības robežai, ņemot vērā pārvades sistēmas lietotāja pieslēguma vai sistēmas pakalpojuma līgumā noteikto tehnisko jaudu un pārvadīto elektroenerģijas daudzumu attiecīgā laika periodā un aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

IPSO = IPSOfiksētās + IPSOmainīgās ,

kur:

IPSOfiksētās – konkrēta sadales sistēmas operatora pārvades sistēmas pakalpojumu fiksētās izmaksas [EUR];

IPSOmainīgās – konkrēta sadales sistēmas operatora pārvades sistēmas pakalpojumu mainīgās izmaksas [EUR].

20. Citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas nosaka saskaņā ar cita sadales sistēmas operatora diferencētajiem tarifiem atbilstoši lietotāja elektroietaises piederības robežai, ņemot vērā lietotājam prognozētās atļautās jaudas un pārvadīto elektroenerģijas daudzumu attiecīgā laika periodā, un aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Isad = Isad fiksētās + Isad mainīgās ,

kur:

Isad fiksētās – konkrēta sadales sistēmas operatora cita sadales sistēmas pakalpojumu fiksētās izmaksas [EUR];

Isad mainīgās – konkrēta sadales sistēmas operatora cita sadales sistēmas pakalpojumu mainīgās izmaksas [EUR].

21. Tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas un elektroenerģijas zudumu izmaksas aprēķina saskaņā ar šādu formulu:

Itehn proc = (Etehn + Ezud) × Czud SSO ,

kur:

Ezud – prognozētie elektroenerģijas zudumi sadales sistēmā [kWh];

Etehn – prognozētais elektroenerģijas patēriņš tehnoloģiskām vajadzībām [kWh];

Czud SSO – prognozētā vidējā elektroenerģijas zudumu cena [EUR/kWh].

21.1 Ja sadales sistēmas operators slēdz elektroenerģijas mainīgas cenas līgumu elektroenerģijas iepirkšanai, komersants pamatoto izmaksu aprēķināšanai, kas saistāma ar elektroenerģijas cenas prognozi un ar to saistīto pamatoto izmaksu aprēķinu, izmanto regulatora vadlīnijas elektroenerģijas cenas prognozēšanai. Ja tiek izmantoti citi elektroenerģijas cenas prognozēšanas principi vai slēgts līgums par elektroenerģijas iepirkšanu par fiksētu elektroenerģijas cenu, sadales sistēmas operators sniedz regulatoram pamatojumu šādas pieejas izvēlei.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

22. Personāla un sociālās izmaksas aprēķina saskaņā ar Darba likumu un sociālās apdrošināšanas jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem. Personāla un sociālo izmaksu vērtēšanas principi noteikti regulatora personāla izmaksu aprēķināšanas vadlīnijās.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

23. Īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas, darbu, kuri nepieciešami sadales sistēmas operatora grāmatvedības bilancē esošo un nomāto elektroenerģijas sadales aktīvu un administrēšanas aktīvu pamatlīdzekļu (ēku, būvju, iekārtu u.c.) uzturēšanai darba kārtībā un saglabāšanai un kurus veic citi komersanti, izmaksas noraksta un iegrāmato pārskata periodā, kurā tās radušās. Šajā pozīcijā iekļauj krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas atbilstoši plānotajam krājumu aprites ciklam, piemērojot sadales sistēmas operatora faktisko aizņēmuma likmi. Krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas tiek novērtētas, ņemot vērā nepārtrauktu un drošības prasībām atbilstošu sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanai nepieciešamo krājumu apjomu. Ja faktiskā aizņēmuma likme, ko piemēro krājumu finansēšanas izmaksu novērtēšanai, pārsniedz pēdējo sešu mēnešu vidējo Latvijas Bankas publicēto nefinanšu sabiedrībām izsniegto īstermiņa kredītu (euro) mainīgo procentu likmi (jaunajiem darījumiem) atbilstoši krājumu apjomiem, krājumu uzturēšanas finansēšanas izmaksas tiek novērtētas, piemērojot pēdējo sešu mēnešu vidējo Latvijas Bankas publicēto nefinanšu sabiedrībām izsniegto īstermiņa kredītu (euro) mainīgo procentu likmi (jaunajiem darījumiem) atbilstoši krājumu apjomiem. Šajā pozīcijā neuzskaita ar kapitalizētu remontu un jaunu pamatlīdzekļu izveidi saistītās izmaksas un to veikšanai uzturēto krājumu finansēšanas izmaksas.

24. Pārējās saimnieciskās darbības izmaksas ir ar sadales sistēmas operatora saimniecisko darbību saistītās izmaksas, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanu, un nav iekļautas citās izmaksu pozīcijās.

24.1 Izmaksas, kas saistītas ar sadales sistēmas pētījumiem un konsultācijām, nevar pārsniegt vienu procentu no tarifu projektā iekļautajām vidējām ekspluatācijas izmaksām.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

3.2. Ieņēmumu un lietotājiem nodotās elektroenerģijas daudzuma korekcija

25. Sadales sistēmas operators atbilstoši pielikumam izveido regulatīvo rēķinu, kurā atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1, 27., 31., 32. un 33.punktam uzskaita starpību starp atļautajiem (plānotajiem) un faktiskajiem ieņēmumiem un starpību starp plānotajām un faktiskajām izmaksām un kura atlikumu attiecina uz nākamajiem tarifu un regulatīvajiem periodiem atbilstoši šīs metodikas 29. un 34.punktam. Uzsākot jaunu regulatīvo periodu, regulatīvā rēķina atlikums tiek noteikts vienāds ar nulli euro.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā, kas grozīta ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

26. Sadales sistēmas operators ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām regulatīvajā rēķinā uzskaita:

26.1. starpību starp faktiskajiem (prognozētajiem) un plānotajiem ieņēmumiem tarifu periodā, ko nosaka, summējot faktisko starpību par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozēto starpību aprēķina veikšanas brīdī par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem;

26.2. starpību starp faktiskajām (prognozētajām) un plānotajām vai paredzamajām (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas plānotās izmaksas) elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksām, ko nosaka, ņemot vērā faktisko elektroenerģijas cenu noslēgtajos tarifu perioda mēnešos un aprēķina brīdī prognozēto elektroenerģijas cenu pārējiem tarifu perioda mēnešiem. Nosakot elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksu starpību, aprēķinos izmanto faktisko elektroenerģijas zudumu daudzumu, kas nepārsniedz apstiprināto uz attiecīgo tarifu periodu attiecināmo elektroenerģijas zudumu apmēru. Sadales sistēmas operatoram ir tiesības ņemt vērā elektroenerģijas zudumu daudzumu faktiskajā apmērā, ja sadales sistēmas operators iesniedz attiecīgu pamatojumu un daudzuma izmaiņas ir saistītas ar tehnoloģisko procesu nodrošināšanu;

26.3. starpību starp plānoto inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un prognozēto vai paredzamo (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas prognozētās izmaksas) inflācijas radīto izmaksu pieaugumu, ko aprēķina šādi:

,

kur:

IIPt pr – prognozētā starpība starp plānoto inflācijas radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un prognozētās inflācijas radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā [EUR];

Ipers,t – tarifu aprēķinā iekļautās personāla un sociālās izmaksas, kas aprēķinātas, izmantojot inflācijas prognozi, un attiecināmas uz konkrēto tarifu periodu [EUR];

Irem,t – tarifu aprēķinā iekļautās īpašuma uzturēšanai nepieciešamo un citu komersantu veikto kārtējo ekspluatācijas remontu izmaksas, kas attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Isaimn,t – tarifu aprēķinā iekļautās pārējās saimnieciskās darbības izmaksas, kas attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

Ine,t – tarifu aprēķinā iekļautās ekspluatācijas izmaksas, kuras attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu un uz kurām inflācijas radītas izmaksu izmaiņas regulatīvajā periodā nav plānotas [EUR];

PCIpl – tarifu aprēķinā izmantotās plānotās patēriņa cenu inflācijas kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

PCIpr – prognozētās patēriņa cenu inflācijas kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

26.4. starpību starp plānoto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā un prognozēto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu, ko aprēķina šādi:

,

kur:

PIPt pr – prognozētā starpība starp plānoto nominālās bruto algas izmaiņu radīto izmaksu pieaugumu regulatīvajā periodā un faktiskās nominālās bruto algas izmaiņas radīto izmaksu pieaugumu tarifu periodā [EUR];

Ipers BAI,t – tarifu aprēķinā iekļautās personāla izmaksas, kas aprēķinātas, izmantojot nominālās bruto algas izmaiņas prognozi, un attiecināmas uz attiecīgo tarifu periodu [EUR];

BAIpl – tarifu aprēķinā izmantotās plānotās nominālās bruto algas izmaiņu kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

BAIpr – prognozētās nominālās bruto algas izmaiņu kumulatīvais rādītājs attiecīgajam tarifu periodam;

26.5. starpību starp faktiskajām (prognozētajām) un plānotajām vai paredzamajām (ja iepriekšējā tarifu periodā ir pārskatītas plānotās izmaksas) pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksām, ko nosaka, summējot faktisko starpību par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozēto starpību aprēķina veikšanas brīdī, par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem. Nosakot sadales sistēmas operatora pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu starpību, aprēķinos izmanto elektroenerģijas jaudu, kas nepārsniedz apstiprināto uz attiecīgo tarifu periodu attiecināmo faktisko jaudas apmēru;

26.6. starpību starp faktiskajām (prognozētajām) un plānotajām sadales sistēmas operatora citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksām, ko nosaka, summējot faktisko starpību par noslēgtajiem mēnešiem attiecīgajā tarifu periodā un prognozēto starpību aprēķina veikšanas brīdī, par pārējiem attiecīgā tarifu perioda mēnešiem. Nosakot sadales sistēmas operatora citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu starpību, aprēķinos izmanto elektroenerģijas jaudu, kas nepārsniedz apstiprināto uz attiecīgo tarifu periodu attiecināmo faktisko jaudas apmēru;

26.7. pamatotās faktiskās neparedzētās izmaksas ārējo normatīvo aktu izmaiņu vai ārkārtas situāciju novēršanas dēļ, kas radušās attiecīgā regulatīvā perioda iepriekšējā vai esošajā tarifu periodā un nav atgūstamas citādi;

26.8. starpību starp šīs metodikas 26.1., 26.2., 26.3., 26.4., 26.5., 26.6. un 26.7.apakšpunktā minētajām faktiskajām un prognozētajām izmaksām un ieņēmumiem par iepriekšējā tarifu perioda mēnešiem, tajā skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējo tarifu perioda mēnešiem, par kuriem, veicot regulatīvā rēķina aprēķinu iepriekšējā tarifu periodā, tajā skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējā tarifu periodā, tika izmantotas izmaksu prognozes;

26.9. regulatīvajā rēķinā par pirmo tarifu periodu sadales sistēmas operators uzskaita starpību starp prognozētajām un faktiskajām kapitāla izmaksām par iepriekšējā regulatīvā perioda pēdējo tarifu periodu.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

26.1 Sadales sistēmas operatoram ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms tarifu perioda beigām regulatīvajā rēķinā ir tiesības uzskaitīt paredzamo nākamo tarifu periodu izmaksu starpību, ko nosaka kā izmaksu starpību starp tarifu projektā plānotajām nākamo tarifu periodu izmaksām un regulatīvā rēķina sagatavošanas brīdī prognozējamām nākamo tarifu periodu izmaksām šādās pozīcijās:

1) elektroenerģijas zudumu un tehnoloģiskā procesa nodrošināšanas izmaksas;

2) pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksas;

3) citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksas;

4) prognozētās kumulatīvās inflācijas ietekmes izmaksas apstiprinātajā tarifā un prognozēto inflāciju nākamajiem regulatīvā perioda gadiem.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

27. Šīs metodikas 26. un 26.1punktā minētā starpība tiek noteikta uz šādu periodu:

27.1. šīs metodikas 26.1., 26.2., 26.3., 26.4., 26.5. un 26.6.apakšpunktā minētā starpība tiek noteikta uz tarifu perioda pēdējo dienu;

27.2. šīs metodikas 26.7.apakšpunktā un 26.1punktā minētās izmaksas tiek noteiktas uz aprēķinu iesniegšanas brīdi;

27.3. šīs metodikas 26.8. un 26.9.apakšpunktā minētās izmaksas tiek noteiktas uz iepriekšējā tarifu perioda, tajā skaitā iepriekšējā regulatīvā perioda, pēdējā tarifu perioda pēdējo dienu.

(Grozīts ar SPRK padomes 16.11.2023. lēmumu Nr. 1/11; SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

28. Sadales sistēmas operators ne vēlāk kā četrus mēnešus un divas nedēļas pirms tarifu perioda beigām iesniedz regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1 un 27.punktam.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

29. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, šīs metodikas 53. un 54.punktā noteikto uz tarifu periodu attiecināmo ieņēmumu korekcijas daļu uz nākamo tarifu periodu nosaka šādi:

29.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, sadales sistēmas operatoram ir tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un palielināt šīs metodikas 53. un 54.punktā noteiktos nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ievērojot šādus nosacījumus:

29.1.1. regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu aprēķinā iekļautajām vidējām tarifu perioda ekspluatācijas izmaksām;

29.1.2. šīs metodikas 53. un 54.punktā minētā uz tarifu periodu attiecināmā ieņēmumu korekcijas daļa nepārsniedz 10 procentus no tarifu aprēķinā iekļautajām vidējām tarifu perioda ekspluatācijas izmaksām. 10 procentu ierobežojums neattiecas uz izmaksu starpību, kas veidojas elektroenerģijas zudumu un tehnoloģisko izmaksu noviržu rezultātā, ja vidējā faktiskā elektroenerģijas cena attiecīgajā tarifu periodā bijusi par septiņiem vai vairāk euro/MWh lielāka nekā plānotā elektroenerģijas cena, un pārvades sistēmas pakalpojumu izmaksu un citas sadales sistēmas pakalpojumu izmaksu noviržu rezultātā;

29.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, sadales sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu un samazināt šīs metodikas 53. un 54.punktā noteiktos nākamā tarifu perioda plānotos ieņēmumus, ja regulatīvā rēķina atlikums pārsniedz vienu procentu no tarifu perioda plānotajām ekspluatācijas izmaksām;

29.3. regulatīvā rēķina atlikumu, kas netiek attiecināts uz nākamo tarifu periodu atbilstoši šīs metodikas 29.1. vai 29.2.apakšpunktam, sadales sistēmas operators ņem vērā, nosakot uz tarifu periodu attiecināmo ieņēmumu korekcijas daļu uz aiznākamo tarifu periodu vai nākamo regulatīvo periodu.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

30. Ja regulatīvajā periodā ir vairāki tarifu periodi, tad, piemērojot šīs metodikas 29.punktā noteikto plānoto ieņēmumu korekciju uz nākamo tarifu periodu, sadales sistēmas operatoram ir tiesības veikt lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un lietotājiem atļautās patēriņa jaudas korekciju. Koriģēto lietotājiem nodoto elektroenerģijas daudzumu nosaka atbilstoši trīs iepriekšējo kalendāro gadu gada vidējam lietotāju patēriņam, ņemot vērā sistēmas lietotāju tīklā nodotās un no tīkla saņemtās elektroenerģijas daudzuma izmaiņas regulatīvajā periodā, un atļauto patēriņa jaudu korekciju, ņemot vērā sistēmas lietotāju atļauto patēriņa jaudu izmaiņas regulatīvajā periodā. Būtisku sistēmas lietotāju paradumu izmaiņu gadījumā sadales sistēmas operators, to pamatojot, var papildus koriģēt elektroenerģijas daudzumu, kas nepārsniedz sešus procentus. Ja būtisku sistēmas lietotāju paradumu maiņas dēļ plānots veikt elektroenerģijas daudzuma korekciju, sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram precizētu elektroenerģijas daudzuma prognozi ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms šīs metodikas 62.punktā noteiktās atļaujas izmantošanas.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

30.1 Sadales sistēmas operators, kura sistēmai pieslēgti mazāk par simt tūkstošiem lietotāju, precizētu elektroenerģijas daudzuma prognozi iesniedz regulatoram ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms šīs metodikas 62.punktā noteiktās atļaujas izmantošanas.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

30.2 Ja regulatīvā rēķina aprēķina un/vai lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un atļauto patēriņa jaudu izmaiņu rezultātā diferencēto tarifu vērtības 12 mēnešu periodā sadales sistēmas pakalpojumu tarifu komponentei, kas nav saistīta ar patērētās elektroenerģijas apjomu, pārsniedz 30 procentus, salīdzinot ar spēkā esošo diferencēto tarifu vērtībām, kas nav saistīts ar patērētās elektroenerģijas apjomu, sadales sistēmas operatoram, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, ir pienākums attiecināt uz nākamo tarifu periodu regulatīvā rēķina atlikumu pilnā apmērā un/vai veikt lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un/vai atļauto patēriņa jaudu izmaiņu korekciju.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

31. Sadales sistēmas operators līdz ar jauna tarifu projekta iesniegšanu atbilstoši pielikumam iesniedz regulatoram informāciju par regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu. Nosakot regulatīvā rēķina atlikumu, sadales sistēmas operators uzskaita:

31.1. līdz tarifu projekta iesniegšanai uz plānotajiem ieņēmumiem neattiecināto regulatīvā rēķina atlikumu, kas uzskaitīts saskaņā ar šīs metodikas 26. un 27.punktu;

31.2. izmaksu ietaupījumu pa izmaksu grupām, kas noteikts kā starpība starp faktiskajām izmaksām un atbilstošajā regulatīvajā periodā plānotajām izmaksām, tām izmaksu grupām, kuru faktiskās izmaksas regulatīvā perioda laikā bijušas mazākas par plānotajām un kuras nav ieskaitītas regulatīvajā rēķinā saskaņā ar šīs metodikas 26. un 27.punktu;

31.3. kapitāla izmaksu korekciju, kas tiek aprēķināta atbilstoši regulatora noteiktajai kapitāla izmaksu uzskaites un aprēķināšanas metodikai.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

32. Ja sadales sistēmas operators regulatīvā perioda ietvaros, īstenojot efektivitātes uzlabošanas pasākumus, ir sasniedzis efektivitātes apmēru, kas pārsniedz atbilstoši šīs metodikas 13.punktam aprēķināto izmaksu efektivitātes apmēru, iesniedzot regulatoram pamatojumu, sadales sistēmas operatoram ir tiesības samazināt šīs metodikas 31.punkta minētajā kārtībā noteikto regulatīvā rēķina atlikumu par faktisko izmaksu ietaupījuma apmēru, kas pārsniedz noteikto izmaksu efektivitātes līmeni.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

33. Šīs metodikas 31. un 32.punktā minētie lielumi tiek noteikti uz attiecīgā regulatīvā perioda pēdējā tarifu perioda pēdējo dienu.

34. Šīs metodikas 12.punktā noteikto atļauto ieņēmumu korekciju nākamajam regulatīvajam periodam nosaka šādi:

34.1. ja regulatīvā rēķina atlikums ir negatīvs, sadales sistēmas operatoram ir tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu pilnā vai daļējā apmērā uz nākamo regulatīvo periodu, attiecīgi palielinot šīs metodikas 12.punktā noteiktos atļautos ieņēmumus nākamajam regulatīvajam periodam;

34.2. ja regulatīvā rēķina atlikums ir pozitīvs, sadales sistēmas operatoram ir pienākums attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo regulatīvo periodu un samazināt šīs metodikas 12.punktā noteiktos atļautos ieņēmumus.

4. Sadales sistēmas operatora atļautie ieņēmumi pa sprieguma pakāpēm

35. Ja sadales sistēmas operators, iesniedzot tarifu projektu, pamatotu apsvērumu dēļ nav piedāvājis noteikt cita veida sadalījumu sprieguma pakāpēs, sadales sistēmas operators gūst atļautos ieņēmumus, sniedzot sadales sistēmas pakalpojumus četrās dažādās sprieguma pakāpēs, un aprēķina diferencētos tarifus katrai no sprieguma pakāpēm:

35.1. 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnes;

35.2. 6-20kV sadales punktiem, 6-20kV līnijas;

35.3. 6-20/0,4kV transformatoru 0,4kV kopnes;

35.4. zemsprieguma 0,4kV līnijas.

36. Sadales sistēmas operators atļautos ieņēmumus pa sprieguma pakāpēm nosaka saskaņā ar šīs metodikas 37. līdz 45.punktā minēto.

37. Sadales sistēmas operatora atļautos ieņēmumus nosaka vienādā apmērā ar izmaksām, kas attiecināmas uz regulatīvo periodu un iekļaujamas tarifu aprēķinā. Atļautos ieņēmumus sadales sistēmas operators atgūst, sniedzot sadales sistēmas pakalpojumus par tarifiem, kurus veido fiksētā un mainīgā daļa. Atļautos ieņēmumus no minētajiem pakalpojumiem sadales sistēmas operators nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

,
kur

AI(6-20kV kopn, 6-20kV līn, 0,4kV kopn, 0,4kV līn) – atļautie ieņēmumi atbilstoši no 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm, 110/6-20 kV transformatoru 6-20kV līnijām, 6-20/0,4 kV transformatoru kopnēm un 0,4 kV līnijām.

38. Sadales sistēmas operators veic uz izmaksu virzītājiem pamatotu izmaksu attiecināšanu uz katru sprieguma pakāpi saskaņā ar šādu formulu:
 

,
kur:

I(6-20kVkopn, 6-20kVlīn, 0,4kVkopn, 0,4kVlīn) – izmaksas, kas attiecināmas uz 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm, 6-20kV sadales punktiem, 6-20kV līnijām, 6-20/0,4 kV transformatoru punktiem un 0,4 kV līnijām [EUR].

39. Atļautos ieņēmumus no 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēm nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

 

40. Atļautos ieņēmumus no 6-20kV sadales punktiem, 6-20kV līnijām nosaka saskaņā ar šādu formulu:

41. Atļautos ieņēmumus no 6-20/0,4kV transformatoru 0,4kV kopnēm nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

42. Atļautos ieņēmumus no zemsprieguma 0,4kV līnijām nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

43. Sadales sistēmas operatora atļautos ieņēmumus nosaka vienādā apmērā ar izmaksām, kas attiecināmas uz regulatīvo periodu un iekļaujamas tarifu aprēķinā. Atļautos ieņēmumus sadales sistēmas operators atgūst, sniedzot sadales sistēmas pakalpojumus par tarifiem, kurus veido fiksētā un mainīgā daļa. Atļautos ieņēmumus no minētajiem pakalpojumiem nosaka saskaņā ar šādu formulu:

AISSO = AImainīgā + AIfiksētā ,

kur

AImainīgā – regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu mainīgās daļas [EUR];

AIfiksētā – regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksētās daļas [EUR].

44. Atļautos ieņēmumus no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu mainīgās daļas nosaka šādi:

AImainīgā = AImainīgā 6‒20 kV kopn + AImainīgā 6‒20 kV līn + AImainīgā 0,4 kV kopn + AImainīgā 0,4 kV līn ,

kur

AImainīgā (6-20kV kopn, 6-20kV līn, 0,4kV kopn, 0,4kV līn) – regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi no sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanas, ko sniedz 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēs, 6-20 kV sadales punktos, 6-20kV līnijās, 6-20/0,4 kV transformatoru punktos un 0,4 kV līnijās tarifa mainīgās daļas [EUR].

45. Atļautos ieņēmumus no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksētās daļas nosaka šādi:

AIfiksētā = AIfiksētā 6‒20 kV kopn + AIfiksētā 6‒20 kV līn + AIfiksētā 0,4 kV kopn + AIfiksētā 0,4 kV līn ,

kur

AIfiksētā (6-20kV kopn, 6-20kV līn, 0,4kV kopn, 0,4kV līn) – regulatīvā perioda atļautie ieņēmumi no sadales sistēmas pakalpojumu sniegšanas, ko sniedz 110/6-20kV transformatoru 6-20kV kopnēs, 6-20 kV sadales punktos, 6-20kV līnijās, 6-20/0,4 kV transformatoru punktos un 0,4 kV līnijās tarifa fiksētās daļas [EUR].

46. Sadales sistēmas operatoram, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, atļautos ieņēmumus pa sprieguma pakāpēm nosaka saskaņā ar šīs metodikas 47. līdz 49.punktā minēto. Ja sadales sistēmas operatora sistēmā atļautās ražošanas jauda ir vismaz trīs procenti no visas atļautās jaudas, sadales sistēmas operators atļautos ieņēmumus pa sprieguma pakāpēm var noteikt saskaņā ar šīs metodikas 47. līdz 49.punktā minēto.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

47. Sadales sistēmas operatora atļautos ieņēmumus nosaka vienādā apmērā ar izmaksām, kas attiecināmas uz regulatīvo periodu un iekļaujamas tarifu aprēķinā. Atļautos ieņēmumus sadales sistēmas operators atgūst, sniedzot sadales sistēmas pakalpojumus par tarifiem, ko veido fiksētā un mainīgā daļa. Atļautos ieņēmumus no minētajiem pakalpojumiem nosaka saskaņā ar šādu formulu:

AISSO = AImainīgā + AIfiksētā

48. Atļauto ieņēmumu daļu, kuru atgūst no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu mainīgās daļas, nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

49. Atļauto ieņēmumu daļu, kuru atgūst no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksētās daļas, nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

50. Atļauto ieņēmumu daļu, kas atkarīga no sadales sistēmas pakalpojumu mainīgajām izmaksām, pa sprieguma pakāpēm nosaka:

50.1. pārvades un citu sadales sistēmas operatoru sistēmas pakalpojumu izmaksas sadalot proporcionāli sadalītās elektroenerģijas daudzumam pa sprieguma pakāpēm;

50.2. elektroenerģijas zudumus sadalot pēc tehnisko sadales sistēmas elektroenerģijas zudumu īpatsvara sprieguma pakāpēs.

51. Atļauto ieņēmumu daļu, kuru atgūst no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksētās daļas pa sprieguma pakāpēm, nosaka proporcionāli atļautajai jaudai katrā sprieguma pakāpē.

52. Attiecinot atļautos ieņēmumus pa sprieguma pakāpēm, sadales sistēmas operators var izmantot izmaksu virzītājus, kas atšķiras no šīs metodikas 50. un 51.punktā minētajiem, tos pamatojot, iesniedzot izmaksu attiecināšanas modeli šīs metodikas 6.punktā noteiktajā kārtībā.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

53. Tarifu perioda plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz sadales sistēmas pakalpojumu tarifu mainīgo daļu, aprēķina saskaņā ar šādu formulu:
 

PImainīgā = (AImainīgā× MēnTP) – AImainīgā×Itp  ,
MēnregAISSO
kur

PImainīgā – tarifu periodā plānotie ieņēmumi, kas atgūstami no sadales sistēmas pakalpojumu tarifa mainīgās daļas [EUR];

Mēnreg – mēnešu skaits regulatīvajā periodā;

MēnTP – mēnešu skaits konkrētajā tarifu periodā;

Itp – uz tarifu periodu attiecināmā ieņēmumu korekcijas daļa [EUR].

54. Tarifu periodā plānoto ieņēmumu daļu, kas tiek attiecināta uz sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksēto daļu, nosaka saskaņā ar šādu formulu:
 

PIfiksētā = (AIfiksētā× MēnTP) – AIfiksētā×Itp  ,
MēnregAISSO
kur

PIfiksētā – tarifu periodā plānotie ieņēmumi, kas izriet no sadales sistēmas pakalpojumu tarifu fiksētās daļas [EUR].

55. Ja sadales sistēmas operators konstatējis būtiskas izmaiņas elektroenerģijas patēriņa vai saražotās elektroenerģijas daudzumā pa diferencēto tarifu veidiem, sadales sistēmas operatoram ir tiesības pārskatīt sadales sistēmas pakalpojumu tarifus starp tarifu periodiem. Sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram jauno diferencēto tarifu struktūru ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms šīs metodikas 62.punktā noteiktās atļaujas izmantošanas, nosakot diferencētos tarifus nākamajam tarifu periodam. Pirms jaunās diferencēto tarifu struktūras iesniegšanas sadales sistēmas operators veic minētās tarifu struktūras publisko konsultāciju.

55.1 Sadales sistēmas operators, kura sistēmai pieslēgti mazāk par simt tūkstošiem lietotāju, šīs metodikas 55.punktā minētās tarifu struktūras izmaiņas iesniedz regulatoram ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms šīs metodikas 62.punktā noteiktās atļaujas izmantošanas.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

5. Tarifu noteikšanas procedūra
5.1. Tarifu projekta izstrādāšana un iesniegšana

56. Sadales sistēmas operators ne vēlāk kā piecus mēnešus pirms regulatīvā perioda beigām rakstveidā un elektroniskā formā iesniedz regulatoram tarifu projektu nākamajam regulatīvajam periodam. Tarifu projektu izstrādā saskaņā ar šo metodiku, nosakot izmaksas attiecībā uz sadales sistēmas pakalpojumiem. Kopā ar tarifu projektu sadales sistēmas operators iesniedz tarifu projektā minēto tarifu veidojošo izmaksu pamatojumu un minēto izmaksu pamatojošos dokumentus saskaņā ar regulatora noteikumiem par tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu. Tarifu projekts ietver:

56.1. diferencēto tarifu aprēķinu lietotāju grupām atkarībā no pieslēguma vietas sadales sistēmai pa sprieguma pakāpēm un to pamatojošās izmaksas;

56.2. diferencētos tarifus, kurus sadales sistēmas operators aprēķina tā, lai atbilstoši tiem aprēķinātā plānoto ieņēmumu kopsumma par laika periodu, kuram aprēķināts tarifu projekts, nepārsniedz attiecīgo sprieguma pakāpju plānotos kopējos ieņēmumus. Tarifus var diferencēt atkarībā no diennakts laika, nedēļas dienas un citiem rādītājiem, lai sekmētu efektīvāku sadales sistēmas izmantošanu.

56.1 Ja tarifu projektā iekļautās izmaksas sadales sistēmas operatoram, kura sistēmai pieslēgti mazāk par simt tūkstošiem lietotāju, pa izmaksu pozīcijām pārsniedz piecus procentus, salīdzinot ar spēkā esošajos tarifos iekļauto izmaksu pozīcijas apmēru, sadales sistēmas operators vienlaikus ar tarifu projektu iesniedz izmaksu detalizētu atšifrējumu. Minēto izmaksu pamatojošos dokumentus sadales sistēmas operators iesniedz gadījumos, ja attiecīgo izmaksu pozīciju palielinājums pret spēkā esošā tarifu aprēķinā iekļautajām izmaksām pārsniedz 20 procentus.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

56.2 Sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simt tūkstošiem lietotāju, izmaksas pamatojošos dokumentus iesniedz vienlaikus ar tarifu projektu, ja tarifu aprēķinā iekļautā izmaksu pozīcija ir palielinājusies vairāk nekā par 10 procentiem, salīdzinot ar spēkā esošajos tarifos iekļauto izmaksu pozīcijas apmēru.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

57. Sadales sistēmas operators var iesniegt regulatoram pamatotu pieprasījumu atļaut pašam noteikt tarifus saskaņā ar šo metodiku.

5.2. Tarifu projekta un diferencēto tarifu izvērtēšana

(Apakšnodaļas nodaukums SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

58. Tarifu projektu regulators izvērtē likumā "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" noteiktajos termiņos un kārtībā.

59. Regulators, izvērtējot tarifu projekta veidojošo izmaksu pamatojumu, apstiprina vai noraida diferencētos tarifus, vai uzdod sadales sistēmas operatoram veikt diferencēto tarifu pārrēķinu, vai groza tarifu projektu, ja sabiedrisko pakalpojumu sniedzējs tarifu projekta izvērtēšanas procesā likumā noteiktajā kārtībā un termiņā nesniedz regulatoram papildu informāciju par tarifus veidojošo izmaksu pamatojumu vai ja kāda no tarifus veidojošajām izmaksām ir ekonomiski nepamatota un regulators tarifu projekta izvērtēšanas laikā to var apliecināt citā tiesiskā ceļā.

60. Tarifu projekta izvērtēšanas laikā sadales sistēmas operators var iesniegt tarifu projekta labojumus un papildinājumus.

61. Noteiktie diferencētie tarifi ir spēkā, līdz stājas spēkā jauni diferencētie tarifi. Ja iepriekšējā tarifu periodā sadales sistēmas operators ir izmantojis tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu atbilstoši šīs metodikas 29.1.apakšpunktam, bet, aprēķinot nākamo regulatīvo rēķina atlikumu, neizmanto tiesības attiecināt regulatīvā rēķina atlikumu uz nākamo tarifu periodu, tad sadales sistēmas operators nākamajā tarifu periodā piemērojamos tarifus aprēķina, izmantojot tos pašus lielumus, kas tika ņemti vērā lēmumā, kurš ir pieņemts, ievērojot šīs metodikas 56. un 59.punktā minēto kārtību. Sadales sistēmas operatoram ir pienākums publicēt diferencētos tarifus šīs metodikas 62.1.apakšpunktā minētajā kārtībā.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

62. Ja regulators ir devis atļauju atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 20.panta pirmajai daļai, sadales sistēmas operators pats nosaka diferencētos tarifus saskaņā ar šo metodiku, ievērojot turpmāk norādīto kārtību:

62.1. sadales sistēmas operators ne vēlāk kā 30 dienas pirms jauno diferencēto tarifu spēkā stāšanās dienas publicē diferencētos tarifus oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un informē regulatoru par diferencētajiem tarifiem;

62.2. vienlaikus sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram diferencēto tarifu pamatojumu un informāciju par iepriekšējā perioda faktiskajām izmaksām, jauno diferencēto tarifu prognozētos datus, kā arī salīdzinājuma tabulas, kurās norādītas lietotāju struktūras izmaiņas, un citus dokumentus, kuri pamato jaunu diferencēto tarifu nepieciešamību;

62.3. regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas izvērtē iesniegto diferencēto tarifu atbilstību šai metodikai un iesniegto tarifu ekonomisko pamatojumu;

62.4. ja regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas nav pieņēmis lēmumu par iesniegto diferencēto tarifu neatbilstību šai metodikai vai nav noraidījis diferencēto tarifu ekonomisko pamatojumu, tad diferencētie tarifi stājas spēkā sadales sistēmas operatora noteiktajā laikā;

62.5. ja regulators 21 dienas laikā pēc diferencēto tarifu saņemšanas pieņem lēmumu par iesniegto diferencēto tarifu neatbilstību šai metodikai vai noraida diferencēto tarifu ekonomisko pamatojumu, tad diferencētie tarifi nestājas spēkā sadales sistēmas operatora noteiktajā laikā. Pieņemto lēmumu regulators septiņu dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas nosūta sadales sistēmas operatoram un publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu par pieņemto lēmumu, kurā atsauc diferencēto tarifu spēkā stāšanos;

62.5.1 Sadales sistēmas operators ne vēlāk kā 45 dienas pirms jauno diferencēto tarifu spēkā stāšanās informē regulatoru un sadales sistēmai pieslēgtos sadales sistēmas operatorus par jaunajām diferencēto tarifu vērtībām.

(Grozīts ar SPRK padomes 29.05.2025. lēmumu Nr. 1/9)

6. Noslēguma jautājumi

63. Atzīt par spēku zaudējušu Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2011.gada 15.decembra lēmumu Nr. 1/32 "Elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifu aprēķināšanas metodika" (Latvijas Vēstnesis, 2011, 200.nr.).

64. Informāciju par otrā tarifu perioda regulatīvā rēķina atlikumu atbilstoši šīs metodikas 26.punktā noteiktajam sadales sistēmas operators, kura sistēmai ir pieslēgti vairāk par simts tūkstošiem lietotāju, iesniedz regulatoram ne vēlāk kā līdz 2022.gada 1.decembrim.

64.1 Ar regulatora 2023.gada 22.maija lēmumu Nr.65 "Par akciju sabiedrības "Sadales tīkls" elektroenerģijas sadales sistēmas pakalpojumu tarifiem" apstiprinātā tarifa pirmais tarifu periods ir seši mēneši.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

64.2 Akciju sabiedrība "Sadales tīkls" līdz 2023.gada 24.novembrim iesniedz regulatoram informāciju par pirmā tarifu perioda regulatīvā rēķina atlikumu un tā pamatojumu, kas noteikts atbilstoši šīs metodikas 26., 26.1 un 27.punktam.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

64.3 Akciju sabiedrībai "Sadales tīkls", saskaņā ar šīs metodikas 30.punktu paredzot noteikto plānoto ieņēmumu korekciju no 2024.gada 1.janvāra, ir tiesības veikt lietotājiem nodotā elektroenerģijas daudzuma un atļautās jaudas korekciju, iesniedzot regulatoram precizētu elektroenerģijas daudzuma un atļautās jaudas prognozi un pamatojošo informāciju līdz 2023.gada 24.novembrim.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

64.4 Akciju sabiedrībai "Sadales tīkls" saskaņā ar šīs metodikas 55.punktu ir tiesības veikt izmaiņas diferencēto tarifu struktūrā no 2024.gada 1.janvāra, iesniedzot regulatoram jauno diferencēto tarifu struktūru ne vēlāk kā līdz 2023.gada 27.novembrim. Pirms jaunās tarifu struktūras iesniegšanas akciju sabiedrība "Sadales tīkls" veic minētās tarifu struktūras publisko konsultāciju.

(SPRK padomes 16.11.2023. lēmuma Nr. 1/11 redakcijā)

64.5 Ja sadales sistēmas operators regulatīvajā periodā, kuru regulators ir noteicis pirms 2025.gada 1.jūnija, ir īstenojis efektivitātes uzlabošanas pasākumus un saskaņā ar tiem attiecīgā regulatīvā perioda tarifu projekta aprēķinā ņēmis vērā šīs metodikas 13.punktā minēto izmaksu efektivitātes koeficientu, sadales sistēmas operatoram ir tiesības samazināt šīs metodikas 31.punkta minētajā kārtībā noteikto regulatīvā rēķina atlikumu par apmēru, kas nepārsniedz 50% no faktiskā izmaksu ietaupījuma, kurš noteikts, ņemot vērā ar efektivitātes uzlabošanas pasākumiem saistītās papildu izmaksas un gūto izmaksu ietaupījumu.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

64.6 Sadales sistēmas operatoram, kura sistēmai pieslēgti mazāk par simt tūkstošiem lietotāju, pirmo reizi aprēķinot sistēmas pakalpojumu tarifus, ir tiesības piemērot mazāku kapitāla atdeves likmi par regulatora noteikto. Ja sadales sistēmas operators tarifu projektā piemēro mazāku kapitāla atdeves likmi, tad kopā ar tarifu projektu sadales sistēmas operators iesniedz regulatoram pamatojumu mazākas likmes piemērošanai.

(SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

65. Metodika stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola
Pielikums
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
2022. gada 28. novembra lēmumam Nr. 1/41

(Pielikums SPRK padomes 29.05.2025. lēmuma Nr. 1/9 redakcijā)

05.06.2025