1. Noteikumi nosaka:
1.1. izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un to filiāles) reģistrācijas kārtību;
1.2. koledžas darbības uzsākšanas kritērijus.
2. Izglītības iestādes reģistrē Izglītības iestāžu reģistrā (turpmāk – reģistrs), kas ir Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) sastāvdaļa. Izglītības iestāžu reģistru kārto pilnvarota Izglītības kvalitātes valsts dienesta (turpmāk – dienests) atbildīgā amatpersona (turpmāk – amatpersona).
3. Amatpersona, izvērtējot izglītības iestādes dibinātāja vai tā pilnvarotas personas (turpmāk – iesniedzējs) iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, pieņem lēmumu:
3.1. par izglītības iestādes reģistrāciju reģistrā;
3.2. par izglītības iestādes reģistrācijas atteikumu;
3.3. par atteikumu izdarīt grozījumus reģistrā;
3.4. par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra.
4. Citus šo noteikumu 3. punktā neminētus amatpersonas lēmumus, ar kuriem tiek izdarīti grozījumi reģistrā bez lēmuma izdošanas rakstveidā, amatpersona ievada sistēmā.
5. Amatpersonas lēmumu var apstrīdēt, iesniedzot attiecīgu iesniegumu dienesta vadītājam. Dienesta vadītāja lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
6. Šajos noteikumos minētos iesniegumus iesniedz, izmantojot dienesta oficiālo elektronisko adresi vai elektroniskos pakalpojumus. Visa rakstveida saziņa ar izglītības iestādēm un to dibinātājiem notiek, izmantojot dienesta oficiālo elektronisko adresi vai elektroniskos pakalpojumus.
8. Iesniedzējs mēneša laikā pēc izglītības iestādes dibināšanas vai mēneša laikā pēc tam, kad pieņemts lēmums par izglītojošas darbības uzsākšanu, iesniedz dienestā iesniegumu par izglītības iestādes reģistrāciju.
9. Iesniegumam par izglītības iestādes reģistrāciju pievieno Izglītības likuma 24. panta trešajā daļā minētos dokumentus, kas izstrādāti atbilstoši Ministru kabineta noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām.
10. Iesniegumam par koledžas reģistrāciju pievieno dokumentus, kas apliecina tās atbilstību šādiem koledžas darbības uzsākšanas kritērijiem:
10.1. koledža īstenos studiju virzienu, kurā būs vismaz viena īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programma;
10.2. koledžas dibinātāja īpašumā, valdījumā vai lietošanā ir telpas kvalitatīvai īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanai uz vismaz astoņiem gadiem;
10.3. koledžas telpu plānojums atbilst prasībai, ka īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanā vienlaikus notiekoša studiju procesa laikā telpu platība būs ne mazāka par 7 m2 uz vienu studējošo, ieskaitot akadēmiskā personāla individuālajam darbam paredzētās telpas;
10.4. koledža spēj nodrošināt saistības pret tās studējošajiem vismaz 711 435 euro apmērā, un to apliecina bankas vai apdrošināšanas sabiedrības izsniegta garantija;
10.5. koledžai nošķirtās kustamās un nekustamās mantas vērtība ir ne mazāka par 2 845 743 euro, un to apliecina sertificēta vērtētāja vērtējums, kā arī šī manta nav ieķīlāta vai citādi apgrūtināta ar lietu tiesībām un tai nav uzlikts aizliegums;
10.6. nevienam no koledžas dibinātājiem nav nodokļu vai valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, nevienam no koledžas dibinātājiem nav uzsākts vai pasludināts maksātnespējas process, neviens no koledžas dibinātājiem neatrodas likvidācijas procesā, neviena dibinātāja saimnieciskā darbība nav apturēta vai pārtraukta, nedz arī uzsākta tiesvedība par kāda dibinātāja darbības izbeigšanu;
10.7. koledžas telpas ir apdrošinātas uz laiku, ne mazāku par gadu;
10.8. koledžas tehniskais aprīkojums atbilst īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas īstenošanas nosacījumiem un sanitāri higiēniskajām prasībām, koledžai ir studējošo vajadzībām atbilstošs datoraprīkojums;
10.9. koledžā ir bibliotēka ar plānotās īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programmas apguvei nepieciešamajiem mācību līdzekļiem, un tajā ir nodrošināta pieeja Latvijas un starptautiskajiem elektroniskajiem literatūras un periodikas krājumiem, kurus izmanto patstāvīgajam, zinātniskajam un pētniecības darbam.
11. Pirms izglītības iestādes reģistrēšanas dienests pārliecinās, vai izglītības programmas īstenošanas vietas telpas atbilst higiēnas un drošības prasībām, tai skaitā būvēm noteiktajām prasībām:
11.1. iesniedzējs ir saņēmis Veselības inspekcijas atzinumu par objekta atbilstību higiēnas prasībām un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta atzinumu par objekta atbilstību ugunsdrošības prasībām;
11.2. izglītības programmas īstenošanas būves vai telpu grupas lietošanas veids atbilst plānotajai darbībai, un tas ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā;
11.3. būve vai telpu grupa, kur tiks īstenota izglītības programma, ir pieņemta ekspluatācijā un nav atzīta par bīstamu;
11.4. izglītības programmas īstenošanas vietas adrese un juridiskā adrese atbilst Valsts adrešu reģistra informācijas sistēmas datiem.
12. Par izglītības programmas īstenošanas vietas adresi nav uzskatāma vieta, kur tiek īstenotas darba vidē balstītās mācības, praktiskās mācības un prakse ārpus izglītības iestādes telpām, kā arī citos mācību procesa īstenošanas pasākumos ārpus izglītības iestādes telpām, piemēram, īstenojot individuālu darba vidē balstītu mācību plānu, praktiskās mācības, praksi, starpdisciplināru kursu "Projekta darbs" (veicot pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu), izglītojamo interesēm atbilstošu specializētu kursu, iesaistot partnerus, lai nodrošinātu atsevišķu izglītojamam plānoto rezultātu sasniegšanu vai kursu apgūšanu, vai īstenojot vienreizējus mācību un audzināšanas pasākumus.
13. Šajos noteikumos minēto uzdevumu veikšanai dienests no Valsts zemes dienesta saņem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus par kadastra objektiem un kadastra subjektiem. Amatpersonai, pamatojoties uz iegūto informāciju, ir tiesības, nepieņemot atsevišķu lēmumu, aktualizēt reģistrā ziņas par izglītības iestāžu adresēm. Citu valsts informācijas sistēmu rīcībā esošos datus šajos noteikumos minēto dienesta uzdevumu veikšanai dienests iegūst patstāvīgi.
14. Amatpersona izvērtē, vai šo noteikumu 8., 9. un 10. punktā minētais iesniegums un dokumenti atbilst normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām.
15. Amatpersona, pieņemot lēmumu par izglītības iestādes reģistrāciju reģistrā, piešķir tai reģistrācijas numuru un izdara ierakstu reģistrā. Lēmumu par izglītības iestādes reģistrāciju dienests triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē sistēmā (www.viis.gov.lv). Ierakstam reģistrā par izglītības iestādi ir publiska ticamība.
16. Informāciju par izglītības iestādi reģistrā norāda atbilstoši Izglītības likumam, Profesionālās izglītības likumam un Ministru kabineta noteikumiem par sistēmas saturu.
17. Izglītības iestādei ir pienākums 10 darbdienu laikā pēc reģistrā norādāmās informācijas izmaiņām rakstiski informēt par to amatpersonu, iesniedzot iesniegumu, kā arī attiecīgās izmaiņas vai veiktos grozījumus apliecinošus dokumentus. Citu valsts informācijas sistēmu rīcībā esošos datus dienests iegūst patstāvīgi.
18. Ja mainījusies reģistrā norādāmā informācija, izņemot šo noteikumu 19. un 20. punktā minēto informāciju, amatpersona triju darbdienu laikā pēc šo noteikumu 17. punktā minēto dokumentu saņemšanas to aktualizē, nepieņemot atsevišķu lēmumu.
19. Izglītības iestāde aktualizē sistēmā izglītības iestādes nolikumu, pievienojot to sistēmā un ievadot tā apstiprināšanas datumu.
20. Izglītības iestādei ir pienākums aktualizēt reģistrā norādāmo informāciju par izglītības iestādes vadītāju un izglītības programmas īstenošanas vietas adresi. Pēc izglītības programmas īstenošanas vietas adreses ievadīšanas dienests to aktivizē, kad tiek izvērtēta telpu atbilstība drošības un higiēnas prasībām.
21. Amatpersonai ir tiesības pārliecināties par izglītības iestādes reģistrā ievadītās informācijas atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un sazināties ar informācijas ievadītāju, norādot uz nepieciešamību precizēt vai labot ievadīto informāciju, ja tā ir kļūdaina vai nepilnīga.
22. Ja, izvērtējot reģistram iesniegtos dokumentus, tajos konstatēti trūkumi, amatpersona Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanas termiņa pagarināšanu.
23. Lēmumu par atteikumu reģistrēt izglītības iestādi vai lēmumu par atteikumu izdarīt grozījumus amatpersona pieņem, ja:
23.1. konstatē, ka reģistram iesniegtie dokumenti neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas prasībām, nav ievērotas normatīvajos aktos noteiktās dibināšanas prasības vai darbības uzsākšanas kritēriji un konstatētie trūkumi nav novēršami;
23.2. iesniedzējs sniedzis nepatiesas vai maldinošas ziņas vai dienestam likti šķēršļi reģistra ziņu pārbaudē;
23.3. iesniedzējs noteiktajā termiņā nav novērsis lēmumā par administratīvā akta izdošanas termiņa pagarināšanu norādītos trūkumus.
24. Amatpersona pieņem lēmumu par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra, ja:
24.1. izglītības iestādes dibinātājs ir iesniedzis iesniegumu par izglītības iestādes slēgšanu (likvidāciju) vai par izglītojošas darbības izbeigšanu;
24.2. dienests ir konstatējis, ka izglītības iestādes reģistrācijas procesā ir sniegtas nepatiesas vai maldinošas ziņas, kas bijušas par pamatu izglītības iestādes iekļaušanai reģistrā;
24.3. izglītības iestāde normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav akreditēta;
24.4. kompetentas kontroles institūcijas atkārtoti konstatējušas normatīvo aktu pārkāpumus izglītības iestādes darbībā un par to informējušas dienestu;
24.5. ir apliecinājums, ka izglītības iestāde savu darbību, tai skaitā izglītojošu darbību, vairs neveic (piemēram, tiesas spriedums, oficiālos reģistros konstatēts, ka izglītības iestādes dibinātājs, izglītības iestāde ir likvidēta, anulētas visas licences);
24.6. iesniedzējs triju mēnešu laikā pēc dienesta pieprasījuma nav sniedzis pieprasīto informāciju.
25. Papildus šo noteikumu 24. punktā minētajiem gadījumiem amatpersona var pieņemt lēmumu par koledžas svītrošanu no reģistra, ja:
25.1. gada laikā pēc koledžas reģistrēšanas nav saņemta licence studiju programmas īstenošanai;
25.2. gada laikā pēc licences saņemšanas nav uzsākta paredzēto studiju programmu īstenošana.
26. Ja konstatēti būtiski normatīvo aktu pārkāpumi, kas var radīt vai ir radījuši ievērojamas nelabvēlīgas sekas, reģistra atbildīgā amatpersona var lemt par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra. Šādā gadījumā nav nepieciešams konstatēt normatīvo aktu pārkāpumu atkārtotību.
27. Šo noteikumu 24.5. apakšpunktā minētajā gadījumā, ja oficiālā reģistrā ir informācija par izglītības iestādes vai tās dibinātāja likvidāciju, dienests negatavo rakstveida lēmumu, bet veic reģistrā ierakstu par izglītības iestādes svītrošanu no reģistra.
28. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2015. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 397 "Izglītības iestāžu un citu Izglītības likumā noteikto institūciju reģistrācijas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 139. nr.; 2018., 68. nr.; 2019, 12. nr.; 2020, 112. nr.).
29. Šo noteikumu 20. punktā minēto izglītības programmas īstenošanas vietas adreses aktivizēšanu dienests uzsāk līdz ar attiecīgās sistēmas funkcionalitātes nodrošināšanu, bet ne vēlāk kā līdz 2023. gada 1. septembrim.
30. Iesniegumus, kas iesniegti pirms šo noteikumu spēkā stāšanās, izskata atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas bija spēkā iesnieguma iesniegšanas dienā. Lēmumi, kas pieņemti līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai, ir spēkā arī pēc šo noteikumu stāšanās spēkā.