1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka Jelgavas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) sniegto un valsts nodrošināto sociālo pakalpojumu veidus Pašvaldībā, to pieprasīšanas, saņemšanas un samaksas kārtību.
2. Pakalpojumu sniegšanas mērķis ir uzlabot personas, ģimenes, personu grupas un sabiedrības dzīves kvalitāti un uzlabot personu spējas sociāli funkcionēt un iekļauties sabiedrībā.
3. Tiesības saņemt Pašvaldības nodrošinātos pakalpojumus ir personai:
3.1. kura deklarējusi savu pamata dzīvesvietu Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
3.2. kuras pēdējā deklarētā dzīvesvietas adrese ir bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
3.3. citām normatīvajos aktos noteiktām personām, ja tās nonākušas krīzes situācijā.
4. Pakalpojumus var saņemt personas no citām pašvaldībām, ja attiecīgā pašvaldība, pati persona vai tās likumiskais pārstāvis par saņemtajiem pakalpojumiem veic apmaksu pilnā apmērā un ja Pašvaldībai ir iespējas nodrošināt attiecīgu sociālo pakalpojumu.
5. Ja Pašvaldībai nav iespējas sniegt personas vajadzībām atbilstošu sociālo pakalpojumu, Pašvaldība slēdz līgumu ar citu sociālo pakalpojumu sniedzēju.
6. Pašvaldība sniedz vai nodrošina šādus sociālos pakalpojumus:
6.1. sociālā darba pakalpojums;
6.2. dienas aprūpes centra pakalpojums pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem;
6.3. specializētās darbnīcas pakalpojums;
6.4. grupu mājas pakalpojums;
6.5. psihologa pakalpojums;
6.6. ģimenes asistenta pakalpojums;
6.7. atbalsta un izglītojošās grupas pakalpojums;
6.8. aprūpe mājās pakalpojums;
6.9. aprūpes pakalpojums personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti;
6.10. atelpas brīža pakalpojums;
6.11. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām;
6.12. īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām;
6.13. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā bērniem;
6.14. asistenta pakalpojums pilngadīgām personām ar invaliditāti;
6.15. asistenta un pavadoņa pakalpojums bērniem ar invaliditāti;
6.16. sociālās rehabilitācijas pakalpojums personai;
6.17. patversmes pakalpojums;
6.18. higiēnas pakalpojums;
6.19. aktivitāšu centra pakalpojums;
6.20. silto smilšu nodarbību pakalpojums;
6.21. sensorās istabas nodarbību pakalpojums;
6.22. krīzes centra pakalpojums.
7. 6. punktā minētos pakalpojumus atbilstoši Noteikumos noteiktajam persona vai tās likumiskais pārstāvis pieprasa Jelgavas novada Sociālajā dienestā (turpmāk – Dienests) vai tieši pie pakalpojumu sniedzēja (turpmāk – Pakalpojuma sniedzējs).
8. Sociālā darba pakalpojums tiek sniegts ar mērķi palīdzēt personām, ģimenēm, personu grupām veicināt vai atjaunot spēju sociāli funkcionēt, kā arī veicināt sociālās atstumtības mazināšanu, attīstot personas pašas resursus un iesaistot atbalsta sistēmās.
9. Pakalpojums ietver:
9.1. sociālo gadījumu risināšanu;
9.2. individuālas sociālā darbinieka konsultācijas;
9.3. sociālo pakalpojumu organizēšanu personas sociālo problēmu risināšanai;
9.4. informācijas sniegšanu par sociālajiem pakalpojumiem un sociālo palīdzību;
9.5. uzvedības, sociālās korekcijas un sociālās palīdzības programmu izstrādi un individuālo sociālās korekcijas plānu realizēšanu nepilngadīgām personām, kuras ir izdarījušas likumpārkāpumu.
12. Pakalpojuma mērķis ir dienas laikā nodrošināt personai ar garīga rakstura traucējumiem sociālo prasmju attīstīšanas, izglītošanas, brīvā laika pavadīšanas iespējas, kā arī personas un viņu tuvinieku līdzdalību konkrētu sociālo problēmu risināšanā.
13. Pakalpojums ietver uzraudzību un individuālu atbalstu, palīdzību pašaprūpē atbilstoši nepieciešamībai, kognitīvo spēju uzturēšanu vai attīstīšanu, nodarbinātību veicinošo prasmju attīstīšanas nodarbības, brīvā laika, mākslinieciskās pašdarbības un relaksējošās nodarbības atbilstoši dienas ritmam, sociālā darba un citu speciālistu konsultācijas atbilstoši nepieciešamībai, klientu informēšanas un izglītošanas pasākumus atbilstoši nepieciešamībai, fiziskās aktivitātes un pastaigas svaigā gaisā, ēdināšanu.
14. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
17. Specializētās darbnīcas pakalpojuma mērķis ir nodrošināt prasmes veicinošas aktivitātes un speciālistu atbalstu pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem.
18. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
21. Grupu mājas pakalpojums nodrošina mājokli un individuālu atbalstu sociālo problēmu risināšanā pilngadīgai personai ar garīga rakstura traucējumiem, kurai ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav nepieciešams ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojums.
22. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
24. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un klienta līdzfinansējuma atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu līdzfinansēšanu.
25. Psihologa pakalpojums nodrošina individuālas psihologa konsultācijas personām, kuras nonākušas krīzes situācijās vai kurām sociālā darba speciālists noteicis psihologa pakalpojuma nepieciešamību saskaņā ar personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu.
26. Psihologa pakalpojumu sniedz Dienests saskaņā ar sociālā darba speciālistu izsniegtu nosūtījumu (vai atzinumu) psihologa pakalpojuma saņemšanai vai cits pakalpojuma sniedzējs, pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts ar Dienestu.
28. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt ģimenei atbalstu un apmācību sociālo prasmju apgūšanā, bērnu aprūpē, audzināšanā un mājsaimniecības vadīšanā.
29. Ģimenes asistenta pakalpojumu Dienests piešķir uz laika periodu no trīs līdz sešiem mēnešiem saskaņā ar individuāli izstrādātu sociālās rehabilitācijas plānu.
31. Pakalpojuma mērķis ir uzlabot personas sociālās funkcionēšanas spējas, veicināt personas izglītošanos psihiskās veselības uzturēšanā un stiprināšanā, radīt priekšnoteikumus labvēlīgai sociālajai videi bērnu audzināšanai ģimenē, kā arī novērst disfunkciju ģimenē.
32. Izglītojošo un atbalsta grupu nodarbības Dienests nodrošina ģimenēm ar bērniem, kurām šis pakalpojums iekļauts sociālās rehabilitācijas plānā, atbilstoši sociālās rehabilitācijas plānā noteiktam apjomam, kā arī audžuģimenēm un aizbildņiem.
34. Aprūpe mājās ir sociālās aprūpes pakalpojums dzīvesvietā, nodrošinot personas palīdzību mājas darbu veikšanā un personīgajā aprūpē personai, kura vecuma vai funkcionālo traucējumu dēļ nespēj sevi aprūpēt.
35. Aprūpes mājās pakalpojums personai tiek piešķirts uz noteiktu laiku atbilstoši klienta vajadzībām, situācijai un izvērtējot klienta apstākļus. Izvērtēšana un aprūpes līmeņa noteikšana notiek Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
36. Pakalpojumu par Pašvaldības budžeta līdzekļiem var saņemt:
36.1. persona, kurai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas personas (ģimenes) statuss;
36.2. pilngadīga persona, kuras ienākumi mēnesī nepārsniedz minimālo darba algu valstī.
37. Ja personas ienākumi pārsniedz minimālo darba algu mēnesī, tad persona veic maksājumu par summu, kas pārsniedz minimālās darba algas apmēru, nepārsniedzot faktiskās pakalpojuma izmaksas. Gadījumos, kad klienta maksājums nenosedz pakalpojuma faktiskās izmaksas, starpību starp klienta maksājumu un pilnu pakalpojuma maksu sedz Pašvaldība.
38. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
40. Aprūpes pakalpojumu personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, kurām ir izteikti un smagi funkcionēšanas ierobežojumi, piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:
40.1. Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (turpmāk – VDEĀVK) ir izsniegusi atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību;
40.2. personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ nevar nodrošināt šīs personas aprūpi un uzraudzību nepieciešamajā apjomā un Dienests ir konstatējis šādas aprūpes nepieciešamību.
41. Pakalpojums tiek izbeigts:
41.1. ja persona atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā;
41.2. ja persona saņem sociālās aprūpes pakalpojumu vai aprūpes mājās pakalpojumu, kas tiek nodrošināts Eiropas Savienības politiku instrumentu projektu ietvaros, par to pieņemot lēmumu;
41.3. beidzoties apstākļiem, kuri bijuši par pamatu pakalpojuma piešķiršanai, vai pārtraukts līdz brīdim, kad beidzas apstākļi, kuri bijuši par pamatu pakalpojuma pārtraukšanai, par to pieņemot lēmumu.
42. Aprūpes pakalpojumu ir tiesīga sniegt fiziska persona (izņemot ar aprūpējamo vienā mājsaimniecībā dzīvojošie), kurai ir darba vai personiskā pieredze saskarsmē ar personu ar invaliditāti, vai sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts aprūpes mājās pakalpojuma sniedzējs.
43. Aprūpes pakalpojuma sniegšanas maksimālais apjoms vienam aprūpējamajam ir 80 stundas mēnesī, kur no kopējā stundu skaita ne vairāk par 10 stundām nedēļā var būt tam, lai aprūpējamā likumiskais pārstāvis var apmeklēt vienreizējus pasākumus un saturīgi pavadīt brīvo laiku.
44. Finansējums par vienu aprūpes pakalpojuma sniegšanas stundu tiek noteikts atbilstoši Ministru kabineta noteikumos par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti noteiktajam. Pakalpojums tiek finansēts no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
45. Lai saņemtu aprūpes pakalpojumu, aprūpējamā likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu, kurā norāda:
45.1. aprūpējamā vārdu, uzvārdu, personas kodu un dzīvesvietas adresi, kurā nepieciešams sniegt pakalpojumu;
45.2. likumiskā pārstāvja vārdu, uzvārdu, personas kodu, deklarētās dzīvesvietas adresi, tālruņa numuru vai e-pasta adresi;
45.3. pakalpojuma veidu, pakalpojuma saņemšanas apjomu, norādot vēlamo kopējo stundu skaitu mēnesī un konkrētu nedēļas dienu vai dienas, kad aprūpes pakalpojums būs nepieciešams (ja tas ir zināms);
45.4. vēlamā aprūpes pakalpojuma sniedzēja vārdu un uzvārdu, un kontaktinformāciju vai nosaukumu un reģistrācijas numuru (ja tas ir zināms).
46. Iesniegumam papildus pievieno:
46.1. likumiskā pārstāvja pārstāvības tiesības apliecinošu dokumenta kopiju, uzrādot oriģinālu, ja dokumenti tiek iesniegti klātienē un šāda informācija nav sociālā dienesta vai citas pašvaldības institūcijas rīcībā;
46.2. dokumentus, kas apliecina aprūpējamā likumiskā pārstāvja nodarbinātību vai citus objektīvus iemeslus (formālās vai neformālās izglītības iegūšana, brīvprātīgais darbs, dalība rehabilitācijas pasākumos u.tml.), kuru dēļ ir nepieciešams atbalsts un palīdzība aprūpējamā aprūpei un uzraudzībai.
47. Dienests mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas novērtē:
47.1. aprūpes pakalpojuma nepieciešamību, izvērtējot, vai aprūpējamā likumiskajam pārstāvim nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ ir nepieciešams atbalsts un palīdzība aprūpējamā aprūpei un uzraudzībai;
47.2. nepieciešamā aprūpes pakalpojuma atbalsta intensitāti un aprūpes pakalpojuma apjomu, ņemot vērā iesniegumā minēto informāciju un pamatojošos dokumentos norādīto pasākumu apmeklēšanas laiku un intensitāti.
48. Dienests mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas pieņem lēmumu par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu, nosakot aprūpes pakalpojuma apjomu – stundas mēnesī un pakalpojuma saņemšanas periodu atbilstoši personai noteiktajam invaliditātes periodam, bet ne ilgāk par vienu gadu, vai, ja aprūpējamā vai viņa likumiskā pārstāvja situācija neatbilst noteikumos noteiktajiem kritērijiem, atteikumu piešķirt aprūpes pakalpojumu.
49. Pēc lēmuma pieņemšanas par aprūpes pakalpojuma piešķiršanu Dienests slēdz līgumu ar aprūpes pakalpojuma pieprasītāju un pakalpojuma sniedzēju par aprūpes pakalpojuma nodrošināšanu.
50. Aprūpējamā likumiskajam pārstāvim, kurš ir pieprasījis aprūpes pakalpojumu, ir pienākums piecu darbdienu laikā informēt Dienestu par:
50.1. savu un/ vai aprūpējamā deklarētās un/ vai faktiskās dzīvesvietas maiņu;
50.2. aprūpējamā ievietošanu stacionārā ārstniecības iestādē, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai ieslodzījuma vietā;
50.3. citiem apstākļiem, kas varētu būt par pamatu izmaiņām aprūpes pakalpojumā vai pakalpojuma sniedzēja maiņai.
51. Aprūpējamā likumiskais pārstāvis ne biežāk kā divas reizes kalendārajā gadā ir tiesīgs atteikties no pakalpojuma sniedzēja un izvēlēties citu pakalpojuma sniedzēju, iesniedzot Dienestam pamatotu iesniegumu.
52. Aprūpes pakalpojuma sniegšanu izbeidz, ja:
52.1. aprūpējamā likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu par atteikšanos no piešķirtā aprūpes pakalpojuma;
52.2. aprūpējamā dzīvesvieta deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;
52.3. beidzies Dienesta lēmumā noteiktais pakalpojuma saņemšanas periods;
52.4. Dienests konstatē, ka aprūpes pakalpojums faktiski netiek izmantots.
53. Aprūpes pakalpojuma sniegšana personai tiek pārtraukta uz laiku, kamēr pakalpojuma saņēmējs atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, stacionārā ārstniecības iestādē vai ieslodzījuma vietā.
54. Atelpas brīža pakalpojuma institūcijā mērķis ir bērna invalīda, kuram nepieciešama kopšana un kurš dzīvo ģimenē, ģimenei nodrošināt atpūtas laiku līdz 30 (trīsdesmit) diennaktīm kalendārajā gadā, bērnam nodrošinot diennakts vai dienas uzraudzību un aprūpi, speciālistu konsultācijas un rehabilitāciju.
55. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
58. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā ir sociālais pakalpojums institūcijā pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti no 18 gadu vecuma, kuri vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, un personai nepieciešamo pakalpojumu apjoms pārsniedz aprūpi mājās pakalpojumu, ko apliecina sociālā darba speciālista novērtējums atbilstoši normatīvos aktos noteiktajam.
59. Ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija institūcijā nodrošina personu ar mājokli, sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju.
60. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām sniegšanu nodrošina Pašvaldības iestāde vai cits ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzējs saskaņā ar noslēgto līgumu.
61. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
63. Persona, kurai piešķirts pakalpojums, un viņa likumiskais apgādnieks par pakalpojumu maksā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta noteikumos par sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtību noteiktajā apmērā. Pārējo pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma samaksai sedz Pašvaldība.
64. Īslaicīgas sociālās aprūpes pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām nodrošina personas pamatvajadzību apmierināšanu, diennakts sociālo aprūpi institūcijā, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpes mājās pakalpojuma noteikto apjomu, personas atveseļošanās periodā vai līdz pakalpojuma saņemšanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā pilngadīgām personām.
65. Īslaicīgas sociālās aprūpes pakalpojumu ir tiesīgas saņemt personas, kuras nonākušas situācijā, kad vecuma, funkcionālo traucējumu vai veselības stāvokļa dēļ ir objektīvas grūtības nodrošināt savas pamatvajadzības, pašām sevi aprūpējot, un kurām ārstēšanās stacionārā nav pamatota ar medicīniskām indikācijām.
66. Ja īslaicīgas sociālās aprūpes pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izmaksas daļēji vai pilnībā tiek segtas no Pašvaldības budžeta, kalendārā gada ietvaros minētais pakalpojums personai tiek nodrošināts līdz 90 dienām. Dienestam atsevišķos gadījumos ir tiesības pagarināt pakalpojuma saņemšanas termiņu, ja personai nepieciešama sociālā aprūpe un to nav iespējams aizstāt ar citu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā vai institūcijā.
67. Pakalpojuma pieprasīšanai persona vai tās likumiskais pārstāvis Dienestā iesniedz iesniegumu un Ministru kabineta noteikumos par sociālo pakalpojumu saņemšanu noteiktos dokumentus.
69. Persona, kurai piešķirts pakalpojums, un viņa likumiskais apgādnieks par pakalpojumu maksā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā un Ministru kabineta noteikumos par sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtību noteiktajā apmērā. Pārējo pakalpojuma samaksas daļu līdz pilnai pakalpojuma samaksai sedz Pašvaldība.
70. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā bāreņiem vai bez vecāku gādības palikušiem bērniem nodrošina mājokli, sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju ģimeniski pietuvinātā vidē.
71. Tiesības saņemt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā bāreņiem vai bez vecāku gādības palikušiem bērniem ir bārenim vai bez vecāku gādības palikušam bērnam, par kura ārpusģimenes aprūpi lēmumu ir pieņēmusi Jelgavas novada Bāriņtiesa, ja viņa ārpusģimenes aprūpi nav iespējams nodrošināt pie aizbildņa vai audžuģimenē.
73. Asistenta pakalpojums tiek sniegts pilngadīgām personām, kurām ar VDEĀVK lēmumu ir noteikta 1. vai 2. grupas invaliditāte, un, veicot asistenta pakalpojuma nepieciešamības un atbalsta intensitātes novērtējumu, Dienests ir pieņēmis lēmumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu, lai nodrošinātu socializāciju ārpus mājas.
75. Pakalpojuma piešķiršanas un saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti.
77. Asistenta pakalpojums tiek sniegts bērniem no 5 līdz 18 gadu vecumam, kuriem ar VDEĀVK lēmumu ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, lai nodrošinātu socializāciju ārpus mājas.
78. Pavadoņa pakalpojums tiek sniegts bērniem no 5 līdz 18 gadu vecumam, kuriem ar VDEĀVK lēmumu ir noteikta invaliditāte un izsniegts atzinums par pavadoņa nepieciešamību, lai nodrošinātu socializāciju ārpus mājas.
80. Pakalpojuma piešķiršanas un saņemšanas kārtību nosaka Ministru kabineta noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti.
82. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas vērsts uz personas sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, lai nodrošinātu sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā, un ietver sevī pakalpojumus personas dzīvesvietā un sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
83. Tiesības saņemt šo Pakalpojumu ir:
83.1. dzīvesvietā bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām;
83.2. no vardarbības cietušām pilngadīgām personām;
83.3. vardarbību veikušām pilngadīgām personām;
83.4. no psihoaktīvām vielām atkarīgām pilngadīgām personām;
83.5. personai ar funkcionāliem traucējumiem darbspējīgā vecumā vai pēc darbspējīgā vecuma, kura ir nodarbināta;
83.6. personai, kura atbilst likuma "Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem" 2. un 4. pantā noteiktajām prasībām;
83.7. personai, kura atbilst Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu sociālās aizsardzības likuma 15. pantā noteiktajām prasībām.
84. Pakalpojums tiek finansēts no valsts budžeta līdzekļiem un to piešķir Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.
85. Patversmes pakalpojums institūcijā personām bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušām personām nodrošina uzturēšanās iespējas, uzturu, personiskās higiēnas iespējas un sociālā darba speciālistu pakalpojumus.
89. Veļas mazgāšanu un žāvēšanu ar 100 % Pašvaldības atbalstu var izmantot:
89.1. katra persona no trūcīgas mājsaimniecības vienu reizi mēnesī, bet mājsaimniecībai nepārsniedzot četras reizes mēnesī. Ja mājsaimniecībā ir seši un vairāk ģimenes locekļi, pakalpojumu papildus var izmantot divas reizes;
89.2. katra persona no maznodrošinātas mājsaimniecības vienu reizi mēnesī, bet mājsaimniecībai nepārsniedzot trīs reizes mēnesī. Ja mājsaimniecībā ir seši un vairāk mājsaimniecības locekļi, pakalpojumu papildus var izmantot vienu reizi.
89.3. pilngadīga persona ar invaliditāti vienu reizi mēnesī.
90. Dušu ar 100 % Pašvaldības atbalstu var izmantot vienu reizi nedēļā:
90.1. katra persona no trūcīgas mājsaimniecības;
90.2. katra persona no maznodrošinātas mājsaimniecības;
90.3. pilngadīga persona ar invaliditāti.
91. Dušu ar 50 % Pašvaldības atbalstu var izmantot vienu reizi nedēļā katra pensijas vecumu sasniegusi persona.
94. Pakalpojums 88.1. un 88.2. apakšpunktā noteiktajos gadījumos tiek nodrošināts:
94.1. Upes ielā 10, Zemgalē, Glūdas pagastā, LV-3040;
94.2. Jelgavas ielā 19, Līvbērzē, Līvbērzes pagastā, LV-3014;
94.3. Ceriņu ielā 2, Vārpā, Līvbērzes pagastā, LV-3014;
94.4. Celtnieku iela 12, Ānē, Cenu pagastā, LV-3018;
94.5. Rīgas ielā 20, Tīreļos, Valgundes pagastā, LV-3017;
94.6. Jelgavas iela 4, Vircavā, Vircavas pagastā, LV- 3020;
94.7. Milleru ceļš 4-31, Zaļeniekos, Zaļenieku pagastā, LV-3011.
95. Pakalpojums 88.1. apakšpunktā noteiktajā gadījumā tiek nodrošināts Skolas iela 8, Vilcē, Vilces pagastā, LV-3026.
96. Pakalpojums 88.2. apakšpunktā noteiktajā gadījumā tiek nodrošināts Skolas iela 14a k-6, Nākotnē, Glūdas pagastā, LV-3040.
97. Personām, kuras neatbilst 89.–91. punktā noteiktajiem kritērijiem, maksa par pakalpojumu tiek noteikta atbilstoši Jelgavas novada domes apstiprinātajam maksas pakalpojuma cenrādim.
98. Pakalpojuma mērķis ir īstenot mērķtiecīgu darbību kopumu, kas veicina dažāda vecuma grupu, vietējo iedzīvotāju līdzdalību sabiedriskajās aktivitātēs, nodrošina sociālo prasmju attīstību, izglītošanu un kvalitatīvu brīvā laika pavadīšanas iespējas.
101. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt sociālās rehabilitācijas procesu funkcionēšanas uzlabošanai – ķermeņa un sīkās muskulatūras stimulācijai, organisma pašregulācijas attīstīšanai, sasprindzinājuma, pārāk lielas aktivitātes, nedrošības un bailīguma mazināšanai, kognitīvo (izziņas) procesu un koncentrēšanās spēju sekmēšanai, jaunu prasmju veidošanai un esošo prasmju nostiprināšanai.
102. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vēršas pie Pakalpojuma sniedzēja, iesniedzot ārsta izziņu vai speciālista atzinumu par pakalpojuma nepieciešamību. Pakalpojums tiek nodrošināts Jelgavas novada Daudzfunkcionālajā sociālo pakalpojumu centrā "Zīle", Celtnieku iela 12, Āne, Cenu pagasts, Jelgavas novads.
104. Pakalpojuma mērķis ir veicināt personu ar atbalsta vajadzībām attīstību, labsajūtu, uzturēt vai attīstīt pašorganizācijas spējas, stiprināt nervu sistēmu, radīt prieku un patīkamas emocijas.
105. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vēršas pie Pakalpojuma sniedzēja. Pakalpojums tiek nodrošināts Jelgavas novada Dienas aprūpes centrā "UPE", Lielplatones skola, Lielplatones pag., Jelgavas novads.
107. Pakalpojuma mērķis ir nodrošināt naktsmītni un sociālo rehabilitāciju krīzes situācijā nonākušiem bērniem un krīzes situācijā nonākušām ģimenēm ar bērniem.
109. Krīzes centrā personas uzņem, pamatojoties uz:
109.1. Dienesta lēmumu, ja pakalpojums nepieciešams bērnam, kura vecāks sava veselības stāvokļa dēļ nespēj viņu aprūpēt;
109.2. personas iesniegumu;
109.3. policijas aktu par veselībai un dzīvībai bīstamos apstākļos pamestu bērnu.
111. Pašvaldības pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt Jelgavas novada pašvaldības administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā.
112. Ar Noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē:
112.1. Ozolnieku novada 2019. gada 30. maija saistošie noteikumi Nr. 14/2019 "Par aprūpes mājās pakalpojuma organizēšanu Ozolnieku novadā";
112.2. Ozolnieku novada domes 2020. gada 25. jūnija saistošie noteikumi Nr. 11/2020 "Par sociālajiem pakalpojumiem Ozolnieku novada pašvaldībā";
112.3. Jelgavas novada 2021. gada 26. maija saistošie noteikumi Nr. 7 "Par aprūpes pakalpojumu bērniem ar invaliditāti".
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta nepieciešamības pamatojums | Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma Pārejas noteikumu 17. punktu 2021. gada pašvaldību vēlēšanās ievēlētā Jelgavas novada pašvaldības dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus. Izvērtējot novadu veidojošo pašvaldību saistošos noteikumus par pašvaldības sniegtajiem sociālajiem pakalpojumiem, lai apmierinātu iedzīvotāju pamatvajadzības pēc sociālajiem pakalpojumiem, izstrādāti jauni saistošie noteikumi "Par sociālajiem pakalpojumiem Jelgavas novadā", kas paredz vienotus sociālos pakalpojumus Jelgavas novada iedzīvotājiem pēc administratīvi teritoriālās reformas. |
2. Īss projekta satura izklāsts | Noteikumi nosaka Jelgavas novada pašvaldības sniegto un valsts nodrošināto sociālo pakalpojumu veidus pašvaldībā, to pieprasīšanas, saņemšanas un samaksas kārtību. Saistošo noteikumu ietvaros paredzēts nodrošināt: sociālā darba pakalpojumu, dienas aprūpes centra pakalpojumu pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem, specializētās darbnīcas pakalpojumu, grupu mājas pakalpojumu, psihologa pakalpojumu, ģimenes asistenta pakalpojumu, atbalsta un izglītojošās grupas pakalpojumu, aprūpe mājās pakalpojumu, aprūpes pakalpojumu personām no 5 līdz 18 gadu vecumam ar invaliditāti, atelpas brīža pakalpojumu, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām, īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā bērniem, asistenta pakalpojumu pilngadīgām personām ar invaliditāti, asistenta pakalpojumu pilngadīgām personām ar invaliditāti, asistenta un pavadoņa pakalpojumu bērniem ar invaliditāti, sociālās rehabilitācijas pakalpojumu personai, higiēnas pakalpojumu, aktivitāšu centra pakalpojumu, silto smilšu nodarbību pakalpojumu, sensorās istabas nodarbību pakalpojumu, krīzes centra pakalpojumu. |
3. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz pašvaldības budžetu | Noteikumos minētie sociālie pakalpojumi tiks nodrošināti pieejamo budžeta resursu ietvaros. |
4. Informācija par plānoto projekta ietekmi uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā | Nav attiecināms. |
5. Informācija par administratīvajām procedūrām | Nav ietekmes. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām | Konsultācijas ar privātpersonām nav veiktas. |