1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka pabalstu veidus, to apmēru, saņemšanas kārtību Alūksnes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušai personai vai personai, kura ir bez mājokļa un atrodas Alūksnes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī pieņemto lēmumu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību.
2. Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde (turpmāk – Pārvalde) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā paziņo palīdzības pieprasītājam lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu.
3. Alūksnes novada pašvaldība piešķir šādus pabalstus:
3.1. pabalstu mazgāšanās pakalpojuma apmaksai;
3.2. pabalstu veļas mazgāšanas pakalpojuma apmaksai;
3.3. pabalstu sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai;
3.4. apbedīšanas pabalstu.
4. Pabalstu mazgāšanās pakalpojuma apmaksai (turpmāk šajā nodaļā – Pabalsts) piešķir ne vairāk par četrām mazgāšanās reizēm mēnesī, nepārsniedzot 5 euro vienai mājsaimniecības personai par vienu mazgāšanās reizi, ja personai nav iespējas ievērot personīgo higiēnu savā dzīvesvietā:
4.1. personai ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti;
4.2. personai bez patstāvīgās dzīvesvietas;
4.3. personai, kura nonākusi krīzes situācijā, kuras dēļ tai nav bijis iespēju ievērot personīgo higiēnu.
(Alūksnes novada domes 30.06.2022. saistošo noteikumu Nr. 15/2022 redakcijā)
5. Pabalstu piešķir laika periodam:
5.1. līdz trīs mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir darbspējīgas personas;
5.2. līdz sešiem mēnešiem – ja mājsaimniecībā nav darbspējīgu personu;
5.3 (svītrots ar Alūksnes novada domes 30.06.2022. saistošajiem noteikumiem Nr. 15/2022).
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 24/2021)
6. Pabalstu pārskaita pakalpojumu sniedzējam pēc rēķina saņemšanas, ņemot vērā pakalpojuma sniedzēja noteikto pakalpojuma maksu un klientam faktiski sniegtā pakalpojuma reižu skaitu, bet nepārsniedzot noteikumu 4. punktā minēto pabalsta summu par vienu mazgāšanās reizi.
7. Pabalstu veļas mazgāšanas pakalpojuma apmaksai piešķir mājsaimniecībai, ne vairāk kā četriem veļas mazgāšanas cikliem mēnesī, ņemot vērā pakalpojuma sniedzēja noteikto maksu, bet nepārsniedzot 8,25 euro par vienu mazgāšanas ciklu 5 kg veļai, ja tai nav iespējams veikt veļas mazgāšanu savā dzīvesvietā:
7.1. personai ar pirmās vai otrās grupas invaliditāti;
7.2. personai bez patstāvīgas dzīvesvietas;
7.3. personai, kura nonākusi krīzes situācijā, kuras dēļ tai nav bijis iespējas.
(Alūksnes novada domes 30.06.2022. saistošo noteikumu Nr. 15/2022 redakcijā)
8. Pabalstu piešķir laika periodam:
8.1. līdz trīs mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir darbspējīgas personas;
8.2. līdz sešiem mēnešiem – ja mājsaimniecībā nav darbspējīgu personu;
8.3. (svītrots ar Alūksnes novada domes 30.06.2022. saistošajiem noteikumiem Nr. 15/2022).
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 24/2021)
9. Pabalstu pārskaita pakalpojuma sniedzējam pēc rēķina saņemšanas par faktiski sniegtajiem pakalpojumiem, bet nepārsniedzot noteikumu 7. punktā minēto pabalsta summu par vienu mazgāšanas ciklu 5 kg veļai.
10. Pabalsts sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai (turpmāk šajā nodaļā – Pabalsts) ir Pabalsts, kuru piešķir personai individuālās sociālās rehabilitācijas procesā, lai nodrošinātu pasākumu kopumu, kas vērsts uz sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā vai nepilngadīgai personai, kurai ir sastādīta uzvedības sociālās korekcijas programma.
11. Pabalstu ir tiesīga saņemt persona, ja tās mājsaimniecības ienākumi mēnesī nepārsniedz maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu līmeni.
(Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošo noteikumu Nr. 24/2021 redakcijā)
12. Sociālā darba speciālists pēc personas individuālo vajadzību un resursu izvērtēšanas izstrādā individuālo sociālās rehabilitācijas plānu vai uzvedības sociālās korekcijas plānu.
13. Lēmumu par Pabalsta piešķiršanu pieņem, pamatojoties uz individuālo sociālās rehabilitācijas plānu, izvērtējot personas sociālo un materiālo situāciju un paredzamos rehabilitācijas rezultātus, personas iesniegumu, izdevumus apliecinošus dokumentus vai nepieciešamo izdevumu aprēķinu, par ko, pēc pabalsta saņemšanas, tiek iesniegti apliecinoši dokumenti, un sociālā darbinieka atzinumu.
14. Pabalstu piešķir Pārvalde paredzot, ka vienai personai piešķiramā Pabalsta kopējais apmērs, kalendāra gadā laikā, ir ne vairāk kā valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apjomā.
16. Apbedīšanas pabalstu personas nāves gadījumā, kuras pēdējā dzīvesvieta bija deklarēta Alūksnes novada administratīvajā teritorijā, piešķir mirušās personas ģimenes locekļiem vai personai, kura uzņemas apbedīšanu.
17. Ja mirusi persona, kurai nav ģimenes locekļu un tās apbedīšanu neuzņemas cita persona, Pārvalde slēdz vienošanos ar juridisku personu, kura sniedz apbedīšanas pakalpojumu, par šī pakalpojuma organizēšanu un sedz ar apbedīšanu saistītos izdevumus.
19. Apbedīšanas pabalsta apmēru samazina par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras vai citas institūcijas izmaksātā apbedīšanas pabalsta apmēru.
20. Pabalstu piešķir, ja pieprasītāja iesniegums saņemts ne vēlāk kā mēneša laikā no personas nāves gadījuma, lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem divu darba dienu laikā.
22. Pabalstu piešķir Noteikumos minētajai personai vai tās likumiskajam pārstāvim, vai mājsaimniecībai, kura savu dzīvesvietu deklarējusi Alūksnes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā, izņemot personas, kuras pieprasa apbedīšanas pabalstu.
(Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošo noteikumu Nr. 24/2021 redakcijā)
23. Nepieciešamā pašvaldības palīdzība personai vai mājsaimniecībai tiek sniegta pēc iespējas tuvāk tās deklarētajai dzīvesvietai.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 24/2021)
24. Piešķirto pabalstu izmaksā:
24.1. ieskaitot pabalsta pieprasītāja norādītajā kontā;
24.2. pārskaitot pakalpojuma sniedzējam;
24.3. Alūksnes novada pašvaldības Grāmatvedībā (izņēmuma gadījumā).
25. Pabalsta saņemšanai personai jāiesniedz:
25.1. iesniegums, norādot problēmu un vēlamo pašvaldības palīdzības pabalsta veidu;
25.2. iztikas līdzekļu deklarācija, kurā mājsaimniecība sniedz informāciju par saviem ienākumiem, līdzekļu uzkrājumiem un materiālo stāvokli. Iztikas līdzekļu deklarācija nav jāiesniedz, ja tiek pieprasīts 3.4. apakšpunktā minētais pabalsts un 4.1. un 7.1. apakšpunktā minētajām personām. Iztikas līdzekļu deklarācija atkārtoti nav jāiesniedz, ja pabalsts tiek pieprasīts laika posmā, kad mājsaimniecībai ir noteikta atbilstība trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, vai, ja mājsaimniecības ienākumi jau ir vērtēti un ir spēkā esošā iztikas līdzekļu deklarācija.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 24/2021)
26. Pārvaldes sociālā darba speciālisti, veicot personas sniegto datu apstrādi pašvaldības Sociālās palīdzības administrēšanas informācijas sistēmā (SOPA) un izmantojot valsts vienotās informācijas sistēmas, pārbauda personas sniegtās ziņas, novērtē mājsaimniecības ienākumu un materiālā stāvokļa līmeni un sadarbībā ar iesniedzēju elektroniski sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju. Ja nepieciešams, Pārvaldes sociālā darba speciālists pirms lēmuma pieņemšanas, pārbauda sniegto ziņu patiesumu, apsekojot mājsaimniecību dzīvesvietā un sastāda aktu par mājsaimniecības apsekošanu dzīvesvietā.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 23.09.2021. saistošajiem noteikumiem Nr. 24/2021)
27. Pārvalde desmit darba dienu laikā no iesnieguma, iztikas līdzekļu deklarācijas un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas dienas pieņem lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai par atteikumu piešķirt pabalstu, ja šajos noteikumos nav noteikts cits lēmuma pieņemšanas termiņš.
28. Pabalstu izmaksā viena mēneša laikā no lēmuma par pabalsta piešķiršanu pieņemšanas dienas, ja šajos Noteikumos nav noteikts cits izmaksas termiņš.
32. Ar šo noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Alūksnes novada domes 2017. gada 24. augusta saistošie noteikumi Nr. 15/2017 "Par pabalstiem Alūksnes novadā".