1. Saistošie noteikumi "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā" (turpmāk – Noteikumi) nosaka Alūksnes novada pašvaldībā (turpmāk – Pašvaldība) pieejamo sociālo pakalpojumu (turpmāk – Sociālie pakalpojumi) veidus, apjomu, piešķiršanas un saņemšanas kārtību un kārtību, kādā persona vai tās likumiskais pārstāvis, pieprasa Sociālos pakalpojumus Pašvaldībā, Sociālo pakalpojumu apmaksas kārtību, kā arī lēmuma par Sociālo pakalpojuma piešķiršanu, pārtraukšanu, atteikšanu vai izbeigšanu un pārsūdzēšanas kārtību.
2. Sociālo pakalpojumu persona pieprasa Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldē (turpmāk – Pārvalde). Iesniedzot iesniegumu par Sociālā pakalpojuma pieprasīšanu, persona, personas likumiskais pārstāvis vai audžuģimene dod atļauju iegūt un izmantot pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par sevi un/vai personu, kurai pieprasa Sociālo pakalpojumu, kā arī veikt personas datu apstrādi sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā (turpmāk – SOPA).
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025)
3. Pieprasot Sociālo pakalpojumu, persona (mājsaimniecība) deklarē visus savus ienākumus un materiālo stāvokli, ja Noteikumos vai augstāka juridiskā spēka normatīvajos aktos nav noteikta cita kārtība.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025)
4. Tiesības saņemt Sociālos pakalpojumus ir personai, kura savu pamata dzīvesvietu deklarējusi Alūksnes novada administratīvajā teritorijā un citām šajos Noteikumos un citos normatīvajos aktos noteiktajām personām, ja tās nonākušas krīzes situācijā.
6. Maksu par Noteikumu 9.2.1, 9.2.3., 9.2.4., 9.2.7., 9.2.10., 9.3.2. apakšpunktā noteiktajiem sociālajiem pakalpojumiem apstiprina Alūksnes novada pašvaldības dome.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
7. Personas tiesības un pienākumi, pieprasot un saņemot Sociālos pakalpojumus, noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā.
8. Personai ir pienākums ar Pārvaldi slēgt līgumu par Sociālā pakalpojuma saņemšanas un apmaksas kārtību.
9. Pašvaldība sniedz vai nodrošina šādus Sociālos pakalpojumus:
9.1. Sociālā darba pakalpojums;
9.2. sociālie pakalpojumi dzīvesvietā:
9.2.1. (svītrots ar Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025);
9.2.2. asistenta pakalpojums;
9.2.3. atbalsta grupas pakalpojums;
9.2.4. dienas aprūpes centra pakalpojums;
9.2.5. ģimenes asistenta pakalpojums;
9.2.6. sociālās aprūpes pakalpojums dzīvesvietā;
9.2.7. veļas mazgāšanas un higiēnas pakalpojums;
9.2.8. krīzes istabas pakalpojums;
9.2.9. grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums;
9.2.10. Specializēto darbnīcu pakalpojums.
9.3. Sociālie pakalpojumi institūcijā:
9.3.1. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums bērnam;
9.3.2. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums pilngadīgai personai;
9.3.3. sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā vai dzīvesvietā personai, kura cietusi no prettiesiskām darbībām;
9.3.4. sociālās rehabilitācijas pakalpojums personai sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanai.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 25.01.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 1/2024; 29.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 29/2024)
10. Sociālā darba pakalpojums ir profesionāla darbība, lai palīdzētu personai, ģimenei, personu grupām un sabiedrībai kopumā veicināt vai atjaunot savu spēju sociāli funkcionēt, radīt šai funkcionēšanai labvēlīgus apstākļus, kā arī veicināt sociālās atstumtības un riska faktoru mazināšanu, attīstot pašas personas resursus un iesaistot atbalsta sistēmās.
11. Pārvalde, neizvērtējot mājsaimniecības materiālo situāciju, nodrošina:
11.1. sociālā darbinieka konsultācijas, sociālpsiholoģisko atbalstu ģimenei ar bērniem, bez vecāku gādības palikušam bērnam, audžuģimenei, atbalsta ģimenei, uzticības personai, ģimenei, kura audzina bērnu ar invaliditāti, bērnam, kurš izdarījis likumpārkāpumu, bārenim un bez vecāku gādības palikušam bērnam pēc ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās, personai pēc brīvības atņemšanas soda izciešanas, personai ar invaliditāti, vecuma pensijas saņēmējam un citām personām, kurām ir sociālās problēmas;
11.2. nepieciešamos pasākumus bērna un vecāku atkal apvienošanai, bērna ārpusģimenes aprūpes laikā;
11.3. izglītojošu, sociālo un citu palīdzību bērna vecākiem bērna ārpusģimenes aprūpes laikā, lai radītu apstākļus bērna aprūpes atjaunošanai ģimenē;
11.4. likumpārkāpumu profilakses darbu ar bērniem sadarbībā ar bērnu vecākiem, izglītības iestādēm, Valsts policiju un citām iestādēm.
12. Pārvaldes sociālais darbinieks:
12.1. palīdz personai noteikt, risināt vai mazināt sociālās problēmas un risināt personiskās, savstarpējās attiecības;
12.2. katrai sociāli rehabilitējamajai personai izstrādā un īsteno sociālās rehabilitācijas plānu;
12.3. atbalsta personas attīstības iespējas, motivē patstāvīgi pieņemt lēmumus un tos īstenot;
12.4. piesaista nepieciešamos resursus un organizē Pakalpojumus personas sociālo problēmu risināšanai;
12.5. sniedz informāciju par Pakalpojumiem, sociālo palīdzību un veido sadarbību starp personu un citiem valsts un pašvaldības Pakalpojumu sniedzējiem personas interesēs;
12.6. veic sociālās situācijas izvērtēšanu.
(Nodaļa svītrota ar Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025)
17. Asistenta pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir sniegt atbalstu personām ar invaliditāti un ļoti smagas vai smagas pakāpes funkcionēšanas ierobežojumiem, tādu darbību veikšanai ārpus mājokļa, kuras tā invaliditātes dēļ nevar veikt patstāvīgi – nokļūt uz darbu, izglītības iestādi, dienas aprūpes centru, specializēto darbnīcu, brīvprātīgā darba veikšanas vietu, uz regulārām ārstnieciskām procedūrām un citiem sociāliem un sabiedriskiem pasākumiem.
19. Pakalpojumu piešķir, nodrošina un izbeidz saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumiem Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti".
20. Pakalpojumu piešķir uz Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – VDEĀVK) noteikto invaliditātes periodu, bet ne ilgāk par trim gadiem.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
(Nodaļas nosaukums grozīts ar Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 29/2024)
22. Atbalsta grupas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir palīdzēt uzlabot personas (ģimenes) sociālās funkcionēšanas spējas, novērst disfunkciju personai (ģimenei) veicinot personas (ģimenes) izglītošanu, jaunu prasmju apgūšanu, palīdzēt radīt priekšnoteikumus labvēlīgas sociālās vides nodrošināšanai bērnu audzināšanai.
23. Pakalpojumu var saņemt pilngadīga persona, bērns, bērna vecāki, bērna likumiskie pārstāvji un persona ar multifunkcionāliem traucējumiem.
24. Pakalpojumu var saņemt persona:
24.1. kura deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
24.2. kura deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā.
25. Pakalpojums ietver šādas nodarbības:
25.1. bērnu emocionāla audzināšana – 10 nodarbības;
25.2. ceļvedis, audzinot pusaudzi – 10 nodarbības;
25.3. nepilngadīgo likumpārkāpumu profilakses darbs – 10 nodarbības.
26. Ja Pakalpojumu pieprasa persona, kura deklarēta vai dzīvo citas pašvaldības administratīvajā teritorijā, tad ar attiecīgo pašvaldību tiek slēgts līgums par Pakalpojuma sniegšanas un apmaksas kārtību.
27. Persona, kuras dzīvesvieta deklarēta Alūksnes novada administratīvajā teritorijā, ir atbrīvota no maksas par Pakalpojumu un tā izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
28. Ja persona, kura deklarēta un dzīvo citas pašvaldības administratīvajā teritorijā, nepiesakoties sociālajā dienestā pēc savas dzīvesvietas, vēlas saņemt Pārvaldes organizēto Pakalpojumu, tā apmaksā Alūksnes novada pašvaldības domes apstiprināto Pakalpojuma maksu.
29. Pakalpojuma izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un no ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem.
30. Dienas aprūpes centra pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir sniegt atbalstu sociālo prasmju veidošanā, nodrošināt sociālo aprūpi, organizēt saturīgu brīvā laika pavadīšanu, nodrošināt sociālo integrāciju sabiedrībā, attīstīt komunikācijas prasmes.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
31. Pakalpojuma ietvaros nodrošināt sociālo aprūpi un/vai sociālo rehabilitāciju, izglītošanu par sociālo integrāciju, vispārpieņemto uzvedības un ētikas normu apguvi, dažādas aktivitātes brīvā laika aizpildīšanai, personas tuvinieku informēšanu par līdzdalību personas sociālo problēmu risināšanā, atbalsta saņemšanas iespējām.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
32. Pārvaldes vai cita sociālo pakalpojumu sniedzēja sniegto Pakalpojumu var saņemt:
32.1. pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kurai noteikta invaliditāte un 1. vai 2. aprūpes līmenis;
32.2. nepilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kurai noteikta invaliditāte.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
33. Pakalpojumu persona pieprasa, iesniedzot Pārvaldē iesniegumu, ģimenes ārsta izziņu, psihiatra atzinumu. Pārvalde personas atbilstību Pakalpojuma saņemšanai veic Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
34. Pakalpojumu piešķir uz vienu gadu.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
35. Pakalpojuma izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un klienta līdzekļiem.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
36. Pakalpojumu pie cita sociālo pakalpojumu sniedzēja piešķir, ja personai ar Pārvaldes lēmumu piešķirts grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums, un cits sociālo pakalpojumu sniedzējs var nodrošināt Pakalpojumu tuvāk personas grupu mājas (dzīvokļa) atrašanās vietai.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
37. Ģimenes asistenta pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir veicināt prasmju apguvi, pilnveidi un apgūto prasmju nostiprināšanu, kā arī nodrošināt konsultatīvu, praktisku, izglītojošu asistējošu un emocionālu atbalstu dzīvesvietā un sociālajā vidē.
38. Pakalpojums tiek sniegts ģimenēm ar bērniem, pilngadību sasniegušiem jauniešiem pēc ārpusģimenes aprūpes pakalpojuma izbeigšanas un personām ar garīga rakstura traucējumiem.
39. Lai saņemtu Pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz Pārvaldē iesniegumu, norādot problēmu un tās vēlamo risinājumu.
40. Pakalpojumu piešķir, pamatojoties uz personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu, un sociālā darbinieka (gadījuma vadītāja) atzinumu par asistenta pakalpojuma nepieciešamību.
41. Pakalpojums tiek piešķirts uz laiku līdz sešiem mēnešiem. Nepieciešamības gadījumā pēc Pārvaldes sociālā darbinieka (gadījuma vadītāja) Pakalpojuma nepieciešamības atkārtota novērtējuma, Pakalpojuma saņemšanas periodu var pagarināt uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
42. Pakalpojumu izbeidz, ja beidzies Pakalpojuma piešķiršanas periods vai sasniegti sociālā darbinieka (gadījuma vadītāja) noteiktie sadarbības plāna mērķi.
43. Pakalpojums ir izveidots Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.1.1/15/I/001 "Profesionālā sociālā darba attīstība pašvaldībās" ietvaros un tā izmaksas tiek segtas no Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.1.1/15/I/001 "Profesionālā sociālā darba attīstība pašvaldībās" un Pašvaldības budžeta līdzekļiem.
(Nodaļa svītrota ar Alūksnes novada domes 25.01.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 1/2024)
51. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir nodrošināt personām ar funkcionāliem traucējumiem un personām ar invaliditāti, kuras objektīvu apstākļu dēļ nespēj sevi aprūpēt, pašaprūpes un aprūpes vajadzību apmierināšanu, nezaudējot drošo vidi – mājas.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
52. Pakalpojuma saņemšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu".
53. Pakalpojumu ir tiesīga saņemt:
53.1. pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kuras vecuma, garīgu vai fizisku traucējumu dēļ nevar veikt ikdienas mājas darbus un savu personisko aprūpi un, kurām nav likumīgu apgādnieku, vai tie objektīvu apstākļu dēļ nespēj sniegt nepieciešamo palīdzību (turpmāk – pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem);
53.2. bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti, kuram ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību;
53.3. pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, kurai ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
53.1 Pakalpojumu var saņemt bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, bez mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanas, ja, likumiskie pārstāvji vai audžuģimene ir nodarbināti vai apgūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu un bērns no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīga persona līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti dzīvo ģimenē vai audžuģimenē.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
53.2 Pieprasot Pakalpojumu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, iesniegumā jānorāda:
53.21. informāciju par personu (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, Pakalpojuma saņemšanas adrese), kurai nepieciešams Pakalpojums;
53.22. informāciju par personas pārstāvi vai audžuģimeni (vārds, uzvārds, personas kods, dzīvesvieta, kontaktinformācija);
53.23. Pakalpojuma pieprasīšanas mērķi un vēlamo apjomu.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
53.3 Pieprasot Pakalpojumu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, iesniegumam pievieno šādus dokumentus:
53.31. izglītības iestādes vai tālākizglītības vai pilnveides izglītības organizētāja apliecinājumu par izglītības apgūšanu attiecīgajā izglītības iestādē, izglītības ieguves formu, studiju vai mācību dienām un sesijas laiku, ka likumiskais pārstāvis apgūst kādu izglītības programmu;
53.32. pārstāvības tiesību apliecinoša dokumenta kopiju;
53.33. izziņu no darba devēja vai apliecinājumu par saimniecisko darbību, par algota darba vai saimnieciskās darbības veikšanu un darba laiku, ja likumiskais pārstāvis strādā.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
53.4 Pakalpojuma nepieciešamību un apjomu bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, Pārvalde izvērtē pēc Sociālās aprūpes pakalpojuma, bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti dzīvesvietā nepieciešamības novērtēšanas un apjoma noteikšanas veidlapas (pielikums) un nosaka:
53.41. Pakalpojuma apjomu līdz 40 stundām mēnesī, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene ir nodarbināti nepilnu darba laiku vai iegūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu tiešsaistes, tālmācības vai nepilna laika klātienes formā;
53.42. Pakalpojuma apjomu līdz 80 stundām mēnesī, ja likumiskais pārstāvis vai audžuģimene ir nodarbināti uz normālu darba laiku vai iegūst vispārējo, profesionālo, pamata, vidējo, augstāko izglītību vai profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides izglītības programmu, tālākizglītības programmu pilna laika klātienes formā.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
54. Pakalpojumu piešķir uz šādu periodu:
54.1. pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem uz vienu gadu;
54.2. bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti uz laika periodu, kas nepārsniedz VDEĀVK atzinumā norādīto periodu par īpašas kopšanas nepieciešamību.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
55. Pakalpojuma izmaksas sedz:
55.1. pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējiem un/vai tās apgādnieki un/vai Pašvaldība;
55.2. Pašvaldība pilnā apmērā pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem, ja tai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un tai nav apgādnieku;
55.3. Pašvaldība pilnā apmērā bērnam no piecu gadu vecuma ar invaliditāti un pilngadīgai personai līdz 24 gadu vecumam ar invaliditāti, ja tām ir VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
55.2 Pakalpojumu sniedz sociālo pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēts sociālo pakalpojumu sniedzējs ar kuru Pārvaldei ir noslēgts līgums par Pakalpojuma sniegšanu.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
(Nodaļa svītrota ar Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 29/2024)
62. Veļas mazgāšanas un higiēnas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir sniegt palīdzību personai, kurai nav iespējams nodrošināt higiēnas prasību ievērošanu savā dzīvesvietā.
64. Pakalpojumu var saņemt:
64.1. personas, kurām piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss;
64.2. (svītrots ar Alūksnes novada domes 24.11.2022. saistošajiem noteikumiem Nr. 27/2022).
65. Persona Pakalpojumu bez maksas var saņemt:
65.1. ne vairāk kā četrus veļas mašīnas mazgāšanas ciklus mēnesī;
65.2. ne vairāk kā četras higiēnas pakalpojuma izmantošanas reizes mēnesī.
(Grozīts ar Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošajiem noteikumiem Nr. 3/2025)
66. Ja persona ir izmantojusi Pakalpojuma bezmaksas reizes, bet tā vēlas attiecīgajā mēnesī saņemt Pakalpojumus papildus, tā maksā par Pakalpojumu saskaņā ar Alūksnes novada pašvaldības domes apstiprināto maksu.
67. Lai saņemtu Pakalpojumu, persona iesniedz Pārvaldē iesniegumu, kurā norāda iemeslu, kāpēc higiēnas prasības nav iespējams ievērot savā dzīvesvietā.
69. Krīzes istabas pakalpojuma (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir īslaicīgi nodrošināt personu (ģimeni) ar mājokli.
70. Pakalpojumu var saņemt persona (ģimene), kura nonākusi īslaicīgā sociālās krīzes situācijā, kas saistīta ar problēmām, kuru rezultātā personai nav patstāvīgas dzīvesvietas vai patstāvīgā dzīvesvieta nav izmantojama dzīvošanai un personai nepieciešama īslaicīga palīdzība.
71. Lai saņemtu Pakalpojumu persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz Pārvaldē iesniegumu, norādot problēmu un tās vēlamo risinājumu.
73. Ja personai (ģimenei), pamatojoties uz objektīviem apstākļiem, ir nepieciešams Pakalpojums pēc viena mēneša perioda beigām, Pārvalde Pakalpojuma sniegšanas periodu var pagarināt uz laiku līdz vienam mēnesim. Šajā gadījumā personai (ģimenei) ir jāmaksā noteiktā Pakalpojuma maksa.
74. Pakalpojuma izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un ieņēmumiem no maksas pakalpojumiem.
(Nodaļa Alūksnes novada domes 25.01.2024. saistošo noteikumu Nr. 1/2024 redakcijā)
74.11. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu var pieprasīt pilngadīga persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, vidējiem vai smagiem garīga rakstura traucējumiem, ja persona neatbilst citam sociālās aprūpes un/vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumam un, ja persona:
74.11.1. ar Sociālās integrācijas valsts aģentūras lēmumu ir uzņemta gaidītāju rindā uz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem saņemšanu;
74.11.2. atrodas ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem;
74.11.3. ir vienīgā persona mājsaimniecībā vai citas personas, ar kurām persona dzīvo vienā mājsaimniecībā, nespēj sniegt tai nepieciešamo palīdzību un atbalstu pašaprūpes nodrošināšanā un sadzīves organizēšanā.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.12. Persona grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojumu pieprasa, iesniedzot Pārvaldē iesniegumu, norādot vēlamo grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniedzēju, ģimenes ārsta izziņu, psihiatra atzinumu. Pārvalde personas atbilstību grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma saņemšanai veic Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.13. Persona patstāvīgi vai ar asistenta palīdzību nokļūst uz grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma sniegšanas vietu.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.14. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un klienta līdzekļiem.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
(Nodaļa Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.21. Specializēto darbnīcu pakalpojuma mērķis ir attīstīt prasmes, uzlabot funkcionālās spējas, veicināt personas iekļaušanos darba tirgū.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.22. Specializēto darbnīcu ietvaros nodrošina dažādas nodarbības, kuru laikā persona tiek apmācīta izgatavot dažādas lietas no koka, auduma, keramikas un citiem materiāliem.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.23. Specializēto darbnīcu pakalpojumu var saņemt pilngadīga persona ar funkcionāliem traucējumiem, kurai noteikta invaliditāte un 1. vai 2. aprūpes līmenis.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.24. Specializēto darbnīcu pakalpojumu persona pieprasa, iesniedzot Pārvaldē iesniegumu, ģimenes ārsta izziņu, psihiatra atzinumu. Pārvalde personas atbilstību Specializēto darbnīcu pakalpojuma saņemšanai veic Ministru kabineta noteikumos noteiktajā kārtībā.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.25. Specializēto darbnīcu pakalpojumu piešķir uz vienu gadu.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
74.26. Specializēto darbnīcu pakalpojuma izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un klienta līdzekļiem.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
74.27. Specializēto darbnīcu pakalpojumu pie cita sociālo pakalpojumu sniedzēja piešķir, ja personai ar Pārvaldes lēmumu piešķirts grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums, un cits sociālo pakalpojumu sniedzējs var nodrošināt Specializēto darbnīcu pakalpojumu tuvāk personas grupu mājas (dzīvokļa) atrašanās vietai.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
75. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma bērnam institūcijā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) mērķis ir radīt bērnam aizsargātības sajūtu, nodrošināt apstākļus viņa attīstībai un labklājībai, sagatavot bērnu patstāvīgai dzīvei sabiedrībā, pēc iespējas respektējot viņa individualitāti un ievērojot viņa spējas un intereses.
77. Pakalpojumu saņemšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu".
78. Pakalpojumu sociālu apstākļu dēļ no dzimšanas līdz divu gadu vecumam nodrošina par valsts budžeta līdzekļiem, no divu gadu vecuma – Pašvaldības finansētā institūcijā.
79. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pilngadīgai personai institūcijā (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums) piešķir pensijas vecuma personai, personai ar invaliditāti, ja tās pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību funkcionālo traucējumu smaguma pakāpe atbilst fizisko un garīgo spēju izvērtēšanai, kā arī aprūpes līmeņa noteikšanas kritērijiem personai ar funkcionāliem traucējumiem, kuras funkcionālā stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, un nepieciešamais Pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājā noteikto apjomu.
80. Pakalpojuma saņemšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 138 "Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu".
81. Pakalpojumu var nodrošināt uz laiku līdz sešiem mēnešiem personai atveseļošanās periodā, kura smagu funkcionālo traucējumu dēļ sevi nevar aprūpēt un kurai ārstēšanās stacionārā nav pamatota ar medicīniskajām indikācijām, ja personas pašaprūpes, mobilitātes un ar mājas dzīvi saistīto darbību funkcionālo traucējumu smaguma pakāpe ir atbilstoša normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem. Pēc Pakalpojuma nepieciešamības atkārtota novērtējuma, Pārvalde var pagarināt Pakalpojuma saņemšanas periodu uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
82. Ja personai ar smagiem garīga rakstura traucējumiem nepieciešams valsts finansēts Pakalpojums institūcijā, Pārvalde normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā izvērtē personas atbilstību Pakalpojuma saņemšanai, pieņem lēmumu par Pakalpojuma nepieciešamību un dokumentus iesniedz Sociālās integrācijas valsts aģentūrai.
82.1 Pārvalde organizē personas nogādāšanu no personas dzīvesvietas vai slimnīcas uz Pakalpojuma saņemšanas vietu, ja personai nav radinieku, vai tās radinieki objektīvu iemeslu dēļ nevar nogādāt klientu uz Pakalpojuma saņemšanas vietu.
(Alūksnes novada domes 31.08.2023. saistošo noteikumu Nr. 26/2023 redakcijā)
84. Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā personai, kura cietusi no prettiesiskām darbībām (turpmāk šajā nodaļā – Pakalpojums), mērķis ir nodrošināt psihosociālu palīdzību, novērtēt apdraudējumu un plānot drošības pasākumus, motivēt personu sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanai vai uzlabošanai, kā arī nostiprināt vai atjaunot personas sociālās funkcionēšanas spējas, lai atgūtu fizisko un psihisko veselību, un integrētos sabiedrībā.
85. Pakalpojumu sniedz personai, kura ir prettiesisku darbību vai jebkādas citas nelikumīgas, cietsirdīgas vai cieņu aizskarošas darbības upuris.
86. Pakalpojuma sniegšanas kārtība pilngadīgām personām noteikta Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām". Pakalpojuma sniegšanas kārtība nepilngadīgām personām noteikta Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1613 "Kārtība, kādā nepieciešamo palīdzību sniedz bērnam, kurš cietis no prettiesiskām darbībām".
87. Ja saskaņā ar psihologa vai sociālā darbinieka (gadījuma vadītāja) atzinumu nepieciešams, lai kopā ar nepilngadīgu personu rehabilitācijas institūcijā uzturas kāds no ģimenes locekļiem vai persona, kas nepilngadīgo personu aprūpē, šīs personas uzturēšanos attiecīgajā institūcijā apmaksā no valsts budžeta līdzekļiem.
88. Pārvalde, ja nepieciešams, organizē personas nokļūšanu pie Pakalpojuma sniedzēja. Transporta izdevumus sedz Pašvaldība.
90. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sociālās rehabilitācijas institūcijā ir tiesīga saņemt:
90.1. persona ar funkcionāliem traucējumiem darbspējas vecumā, ja funkcionālie traucējumi atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem;
90.2. likuma "Par politiski represētās personas statusa noteikšanu komunistiskajā un nacistiskajā režīmā cietušajiem" 2. un 4. pantā minētās personas;
90.3. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieku un Černobiļas atomelektrostacijas avārijas rezultātā cietušo personu aizsardzības likuma 15. pantā minētās personas;
90.4. citas normatīvajos aktos noteiktās personas.
91. Pārvalde atbilstoši normatīvajiem aktiem pieņem dokumentus un veic personas pašaprūpes un mobilitātes spēju novērtējumu.
92. Pakalpojuma piešķiršanas, sniegšanas un pārtraukšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 578 "Noteikumi par sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu no valsts budžeta līdzekļiem sociālās rehabilitācijas institūcijā".
94. Persona un/vai viņas apgādnieks/apgādnieki maksā par Sociālajiem pakalpojumiem, ko sniedz vai nodrošina Pārvalde, atbilstoši noslēgtajam līgumam, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
94.1 Persona saņem 80 % atvieglojumu maksai par faktiski saņemto dienas aprūpes centra un/vai specializēto darbnīcu pakalpojumu.
(Alūksnes novada domes 29.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 29/2024 redakcijā)
95. Ja persona, kura saņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu pilngadīgai personai institūcijā no savas pensijas un piemaksas pie pensijas vai atlīdzības, vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta, pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai personām ar invaliditāti, kurām ir apgrūtināta pārvietošanās, vai pabalsta personai ar invaliditāti, kurai nepieciešama kopšana, nesedz pilnu pakalpojuma mēneša maksu, tad persona no citiem saviem ienākumiem, un/vai tās apgādnieks/apgādnieki, proporcionāli apgādnieku skaitam, veic līdzmaksājumu līdz 50 % apmērā no noteiktās pakalpojuma maksas mēnesī, piemērojot normatīvajos aktos paredzētos atvieglojumus.
95.1 Personai, kura tiek ievietota Pašvaldības ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un tās apgādniekam/apgādniekiem pakalpojuma maksa tiek aprēķināta ar nākamo dienu pēc iestāšanās dienas. Pakalpojuma pārtraukšanas gadījumā personai un tās apgādniekam/apgādniekiem par pēdējo uzturēšanās dienu Pašvaldības ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā tiek aprēķināta maksa par pilnu dienu
(Alūksnes novada domes 31.08.2023. saistošo noteikumu Nr. 26/2023 redakcijā)
96. Vecākiem ir pienākums maksāt par sniegto ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu bērnam atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
97. Persona tiek atbrīvota no maksas par Sociālo pakalpojumu, ja:
97.1. personai piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss. Persona tiek atbrīvota no maksas par Sociālo pakalpojumu uz trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa periodu;
97.2. persona ir patvēruma meklētājs, kura pagaidu dzīvesvieta ir Alūksnes novada administratīvajā teritorijā.
98. Personas apgādnieks tiek atbrīvots no maksas, ja:
98.1. apgādnieks pēc pilngadības iestāšanās līdz 24 gadu vecumam turpina pilna laika klātienes formā iegūt vispārējo, profesionālo, vidējo vai augstāko izglītību;
98.2. apgādnieks pats ir ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma saņēmējs un Pārvaldes rīcībā ir informācija par apgādnieka materiālo situāciju.
99. Ja apgādnieka ienākumi nav pietiekami, lai segtu personai sniegtā Sociālā pakalpojuma maksu atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumiem Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta", tad Pārvalde atbrīvo apgādnieku no maksas:
99.1. uz laiku līdz sešiem mēnešiem, ja apgādnieks ir darbspējas vecumā;
99.2. uz laiku līdz 12 mēnešiem, ja apgādnieks ir persona ar invaliditāti vai pensionārs.
100. Sociālo pakalpojumus izbeidz sniegt, ja tiek konstatēts vismaz viens no šādiem apstākļiem:
100.1. persona rakstiski lūdz izbeigt Sociālā pakalpojuma sniegšanu;
100.2. ir beidzies lēmumā noteiktais Sociālā pakalpojuma sniegšanas periods, un tas nav pagarināts;
100.3. personai pēc atkārtota fizisko un garīgi spēju izvērtējuma piešķirto Sociālo pakalpojumu var aizstāt ar citu Sociālo pakalpojumu;
100.4. ir sasniegts sociālās rehabilitācijas plāna mērķis;
100.5. ir beidzies Sociālā pakalpojuma sniegšanas periods;
100.6. persona apdraud citu personu veselību vai dzīvību vai pārkāpj institūcijas iekšējos kārtības noteikumus;
100.7. persona ļaunprātīgi pārkāpj vai nepilda līgumā noteiktās saistības;
100.8. persona maina savu dzīvesvietu uz citas pašvaldības administratīvo teritoriju;
100.9. persona bez attaisnojoša iemesla neizmanto Sociālo pakalpojumu vairāk kā vienu mēnesi.
101. Sociālā pakalpojuma sniegšanu uz laiku pārtrauc, ja iestājas vismaz viens no šādiem apstākļiem:
101.1. persona rakstiski lūdz pārtraukt pakalpojuma sniegšanu, norādot objektīvus iemeslus;
101.2. personas veselības stāvoklis neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem vērtēšanas kritērijiem.
102. Sociālā pakalpojuma sniegšanu pārtrauc uz laiku līdz brīdim, kamēr beidzas apstākļi, kas bijuši Sociālā pakalpojuma pārtraukšanas pamatā, bet ne ilgāk par vienu mēnesi. Ja apstākļi turpinās ilgāk par mēnesi, Pārvalde, pamatojoties uz objektīviem iemesliem, var pagarināt Sociālā pakalpojuma pārtraukšanas periodu.
103. Pārvaldes amatpersonu izdotos lēmumus var apstrīdēt Pārvaldes vadītājam.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
103.1 Pārvaldes vadītāja izdotos lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
(Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
105. Ar Noteikumu spēkā stāšanās dienu spēku zaudē Alūksnes novada pašvaldības domes 2020. gada 30. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 15/2020 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novada pašvaldībā".
(Pielikums Alūksnes novada domes 27.03.2025. saistošo noteikumu Nr. 3/2025 redakcijā)
1. Klienta vārds, uzvārds |
2. Personas kods __/__/__/__/__/__/ - __/__/__/__/__/
3. Klienta dzīvesvietas adrese | |
4. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā pieprasīšana | ||||||
4.1. Sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā pieprasīšanas mērķis un apjoms (Klients vai Klienta likumiskie pārstāvji, vai audžuģimene norāda visus aktuālos iemeslus) | ||||||
| ||||||
Kopējais vēlamais pakalpojuma apjoms _____ stundas mēnesī. | ||||||
4.2. Klienta ikdienas aktivitātes (norādīt visas atbilstošās) | ||||||
4.2.1. apmeklē pirmsskolas izglītības iestādi _________________________________________ ____ dienas nedēļā; ____ stundas dienā; ____ stundas mēnesī | ||||||
4.2.2. apgūst izglītību:
| ||||||
4.2.3. izmanto izglītības iestādes pagarinātās dienas pakalpojumu
| ||||||
4.2.4. apgūst profesionālās ievirzes izglītības iestādes izglītības programmu
| ||||||
4.2.5. saņem sociālos pakalpojumus:
| ||||||
5. Klienta aprūpes un uzraudzības nodrošināšana (norāda ziņas par visām pilngadīgajām personām mājsaimniecībā) | ||||||
5.1. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu skaits _____ | ||||||
5.2. Mājsaimniecības pilngadīgā locekļa, kurš ikdienā pastāvīgi īsteno Klienta aprūpi un uzraudzību prombūtnes laikā Klienta aprūpi un uzraudzību pārējie mājsaimniecības pilngadīgie locekļi
| ||||||
5.3. Klients bez pilngadīgas personas klātbūtnes var palikt viens (aizpilda, ja Klienta vecums ir no 7 līdz 18 gadiem)
| ||||||
6. Klienta fizisko un garīgo spēju izvērtējums | ||||||
Pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju novērtēšanas kritēriji | spēj | prot | ||||
1. Veic patstāvīgi/funkcionalitāte nav traucēta – 3 punkti. 2. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk nav traucēta – 2 punkti. 3. Mēģina un spēj patstāvīgi ar palīdzību, funkcionalitāte biežāk ir traucēta – 1 punkts. 4. Nespēj veikt patstāvīgi/funkcionalitāte ir traucēta – 0 punktu. Piezīmes: 1. "Spēj" – novērtē personas psihiskās vai fiziskās īpašības, kas rada iespēju sekmīgi veikt konkrētu darbību, uzdevumu, uztvert un reaģēt atbilstoši situācijai un sociālai videi. 2. "Prot" – novērtē personas zināšanas, iemaņas un prasmes veikt kādu darbību, uzdevumu. (Sadaļās, kur tiek vērtētas spējas un prasmes (spēj un prot), vērtējums tiek dubultots, kur katrā ailē maksimālais punktu skaits – 6 = 3 + 3) | ||||||
6.1. Sevis apzināšanās | ||||||
6.1.1. Spēj un prot nosaukt (zina) savu vārdu un uzvārdu. Kontroljautājums: Kāds ir Jūsu vārds, uzvārds? | ||||||
6.1.2. Zina savu dzimšanas gadu un datumu, vecumu, dzimumu, dzīvesvietu. Kontroljautājums: Cik Jums gadu? Kad Jums ir dzimšanas diena? Kāda ir Jūsu adrese? | -- | |||||
6.1.3. Spēj apzināties savas stiprās un vājās puses. Kontroljautājums: Ko Jūs spējat darīt vislabāk? Ko vislabāk patīk darīt? Ko nepatīk darīt? | -- | |||||
6.1.4. Spēj izprast un apzināties savas rīcības sekas. Kontroljautājums: Izstāstiet (Klients spēj informēt), kas būs, ja Jūs kaitināsiet svešu suni? | -- | |||||
6.1.5. Spēj un prot pastāstīt (spēj informēt) par savu ģimeni, tuviniekiem. Kontroljautājums atkarīgs no tā, vai Klientam ir ģimene, tuvinieki: Kādas Jums ir attiecības ar ģimeni? | ||||||
Punktu skaits 15/6 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 21 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.2. Ēšana, ēdiena gatavošana, šķidruma uzņemšana | ||||||
6.2.1. Spēj ēst patstāvīgi. Kontroljautājums: Kur ēdat brokastis, pusdienas, vakariņas? | -- | |||||
6.2.2. Spēj sakošļāt un norīt barību. Kontroljautājums: Kas vislabāk garšo? Ko visgrūtāk apēst/norīt? | -- | |||||
6.2.3. Spēj un prot atbilstoši lietot galda piederumus. Kontroljautājums: Kādus galda piederumus parasti izmantojat, lai paēstu? | ||||||
6.2.4. Spēj un prot sevi apkalpot pie galda, ielikt ēdienu šķīvī, ieliet tēju, sagriezt maizi. Kontroljautājums: Kā ieliekat ēdienu šķīvī? Kādas sviestmaizes vislabāk garšo? | ||||||
6.2.5. Spēj un prot sagatavot uzkodas. Kontroljautājums: Kā var pagatavot, piemēram, sviestmaizes? | ||||||
6.2.6. Spēj un prot uzņemt nepieciešamo šķidruma daudzumu. Kontroljautājums: Ko Jūs labprāt dzerat – tīru ūdeni, sulu, tēju, kafiju vai kādu citu dzērienu? Cik daudz šķidruma dienā izdzerat? | ||||||
6.2.7. Spēj un prot lietot virtuves tehniku: plīti, mikroviļņu krāsni utt. Kontroljautājums: Uz kā var pagatavot ēst? Ar ko var uzvārīt ūdeni? | ||||||
6.2.8. Spēj un prot uzklāt un novākt galdu. Kontroljautājums: Kādi trauki nepieciešami, lai paēstu, piemēram, zupu? Pastāstiet (Klients zina), kā uzklājat un novācat galdu? | ||||||
6.2.9. Spēj un prot nomazgāt, noslaucīt un nolikt vietā traukus. Kontroljautājums: Kad paēdat, ko dara ar netīriem traukiem? Kur liek tīros traukus? | ||||||
6.2.10. Spēj un prot izvērtēt, ko drīkst ēst un ko nedrīkst ēst atbilstoši noteiktai diētai. Kontroljautājums: Kādi produkti ir veselīgi un kādus nav ieteicams ēst bieži un daudz? Pastāstiet (Klients zina vai spēj informēt), vai ir kādi produkti, kurus nedrīkstat lietot? Kādēļ? | ||||||
Punktu skaits 30/24 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 54 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.3. Ģērbšanās | ||||||
6.3.1. Spēj un prot apģērbties un noģērbties pats. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Cik reižu dienā Jūs pārģērbjaties? | ||||||
6.3.2. Spēj un prot aizpogāt un atpogāt apģērbu. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kādas pogas kreklam/blūzei Jums patīk vislabāk – lielas vai mazas? Cik laika paiet, kamēr aizpogājat vai atpogājat savu kreklu/blūzi? | ||||||
6.3.3. Spēj un prot tikt galā ar rāvējslēdzēju apģērbā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir rāvējslēdzējs? Cik bieži Jūs to velkat? | ||||||
6.3.4. Spēj un prot sasiet un atsiet auklas apģērbā un apavos. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kuram apģērbam ir sienamās auklas? Vai bieži to nēsājat? Kurām kurpēm vai zābakiem ir sienamās auklas? Kā Jūs tiekat galā ar auklām? | ||||||
6.3.5. Spēj un prot izvēlēties apģērbu un apavus atbilstoši laikapstākļiem. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kurš apģērbs Jums vislabāk patīk? Ko Jūs parasti valkājat vasarā, ko ziemā? Kad jāsāk vilkt kādu siltāku jaku? | ||||||
Punktu skaits 15/15 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 30 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.4. Personīgās higiēnas uzturēšana | ||||||
6.4.1. Saprot personīgās higiēnas nepieciešamību (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet, kādēļ cilvēks mazgājas? | -- | |||||
6.4.2. Spēj un prot nomazgāties dušā, vannā. Kontroljautājums: Kur jūs parasti mazgājaties? Kur vēl var nomazgāties? | ||||||
6.4.3. Spēj un prot rūpēties par saviem matiem (mazgāt, ķemmēt, žāvēt, skūties). Kontroljautājums: Kurš Jums mazgā matus? Kad Jūs ķemmējat matus? Kad Jūs parasti skujaties – no rītiem vai vakaros? | ||||||
6.4.4. Spēj un prot iztīrīt savus zobus/kopt mutes dobumu un zobu protēzes. Kontroljautājums: Kad Jūs parasti tīrāt zobus? Ja Klientam ir zobu protēzes – kā tīrāt savas zobu protēzes? | ||||||
6.4.5. Spēj un prot lietot higiēnas procedūrām nepieciešamos līdzekļus (ziepes, sūkli, šampūnus, krēmus, kabatas lakatiņu, dezodorantu u.c.). Kontroljautājums: Kādā krāsā ir Jūsu sūklis? Kādas ziepes vai šampūns Jums vislabāk patīk? Kādus higiēnas līdzekļus pazīstat, kādus parasti lietojat? Kur Jūs tos glabājat? | ||||||
6.4.6. Spēj un prot apmeklēt tualeti pats gan pa dienu, gan naktī. Kontroljautājums: Kur atrodas tualetes telpa? Kas Jums palīdz nokļūt līdz tualetes telpai? Kā Jūs varat aiziet līdz tualetei naktī, kad ir tumšs? | ||||||
6.4.7. Spēj un prot lietot autiņbikses, ieliktņus, higiēniskās paketes. Kontroljautājums: Kad vajag lietot autiņbikses? Ja Klientam nepieciešamas autiņbikses – kurš palīdz uzlikt autiņbikses? Ja Klients ir sieviete – kad vajag lietot higiēniskās paketes? | ||||||
Punktu skaits 24/18 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 42 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.5. Veselības uzturēšana | ||||||
6.5.1. Ir izpratne par medikamentu lietošanu, ja tas nepieciešams (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kādos gadījumos ir jālieto medikamenti? Kādus medikamentus Jums ir nepieciešams lietot? | -- | |||||
6.5.2. Spēj izprast uzvedības traucējumu saistību ar medikamentu lietošanas regularitāti, ja ir vai mēdz būt uzvedības traucējumi (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kā medikamentu lietošana ietekmē Jūsu veselības stāvokli/uzvedību? | -- | |||||
6.5.3. Spēj un prot ievērot medikamentu lietošanas laikus (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kā Jūs parasti lietojat medikamentus? | ||||||
6.5.4. Spēj un prot pateikt (Klients zina vai spēj informēt), ka jūtas slikti vai par sāpēm (zobu, vēdera, galvas, muguras, kāju, roku) un spēj aprakstīt pašsajūtu. Kontroljautājums: Kā parasti stāstāt, ja Jums kaut kas sāp? | ||||||
6.5.5. Spēj un prot meklēt medicīnisko palīdzību (Klients zina vai spēj informēt), ja nepieciešams (traumas, saslimšanas u.c.). Kontroljautājums: Kam Jūs parasti stāstāt, ka kaut kas sāp vai ka jūtaties slims? | ||||||
6.5.6. Spēj atpazīt un aprakstīt maņu sajūtas (Klients spēj informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet par to, kā redzat un dzirdat? Var iedot iepriekš sagatavotus maisiņus ar zirņiem, pupām, putraimiem, miltiem un iedot Klientam aptaustīt – Kādas atšķirības sajūtat? | -- | |||||
Punktu skaits 15/12 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.6. Mobilitāte | ||||||
6.6.1. Spēj un prot mainīt pozu un sēdēt. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā: Kā jūtaties, ilgstoši sēžot? | ||||||
6.6.2. Spēj un prot apsēsties uz krēsla, piecelties no tā. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā, jautā (Klients spēj informēt): Kādas grūtības sagādā piecelšanās vai apsēšanās uz/no krēsla? | ||||||
6.6.3. Spēj un prot iekāpt un izkāpt no gultas. Kontroljautājums: Pastāstiet (Klients zina), kā parasti iekāpjat gultā? Kā tiekat ārā no gultas? | ||||||
6.6.4. Spēj un prot piecelties pēc kritiena. Kontroljautājums (Klients zina): Ko darāt, ja nejauši paklūpat un nokrītat? | ||||||
6.6.5. Spēj un prot pārvietoties telpā, lietot tehniskos palīglīdzekļus, ja ir nepieciešams. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, apmēram, cik liela ir Jūsu istaba? Ar kādām kurpēm Jūs parasti staigājat pa istabu? Kur ejat skatīties televizoru? Ja persona izmanto tehniskos palīglīdzekļus – Kurš palīdz lietot, piemēram, ratiņus, spieķi u.c. | ||||||
6.6.6. Spēj un prot pārvietoties pa kāpnēm. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kurš Jums palīdz nokāpt vai uzkāpt pa kāpnēm? | ||||||
6.6.7. Spēj uzturēties un pārvietoties svaigā gaisā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs parasti pastaigājaties? Cik ilgi Jūs staigājat ārā? | -- | |||||
Punktu skaits 21/18 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 39 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.7. Orientēšanās spējas telpā un vidē | ||||||
6.7.1. Spēj un prot orientēties telpā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kādas telpas ir tuvu Jūsu istabai. | ||||||
6.7.2. Spēj un prot orientēties apkārtnē/teritorijā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Uz kuru pusi ir parks, dīķis, u. c.? Kur Jums vislabāk patīk uzturēties, kad esat izgājis ārā? | ||||||
6.7.3. Ir izpratne par drošību uz ielas un rīcību atbilstoši situācijai (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Pastāstiet, ko zināt par to, kā pareizi uzvesties uz ielas? Kur drīkst iet pāri ielai? Kur nedrīkst iet pāri ielai? Ja stāvat ielas malā un Jums ir nepieciešams iet pāri, ko darāt vispirms? | --- | |||||
6.7.4. Spēj un prot lietot sabiedrisko transportu, nopirkt biļeti. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kad pēdējo reizi braucāt ar autobusu, vilcienu vai pilsētas sabiedrisko transportu? Kur Jūs parasti iekāpjat autobusā vai citā transportlīdzeklī (atkarībā no tā, ko Klients izmanto vai ir izmantojis)? Kā Jūs zināt, kur jāizkāpj? Kur pērkat biļeti? | ||||||
6.7.5. Spēj un prot atpazīt sev vajadzīgo braukšanas maršrutu, izkāpt vēlamajā pieturā. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Ar kuru autobusu Jums jābrauc, lai nokļūtu . (atbilstoši Klienta braukšanas maršrutam)? Līdz kādai pieturai Jums jābrauc? | ||||||
Punktu skaits 12/15 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.8. Drošība | ||||||
6.8.1. Izprot tādus apzīmējumus kā "gājēju pāreja", "luksofors", "autobusa pietura", "tualete" u.c. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Klientam parāda attēlus ar šiem apzīmējumiem un jautā, ko tie nozīmē? | -- | |||||
6.8.2. Ir zināšanas par ugunsdrošības noteikumiem, prot atbilstoši rīkoties. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs zināt par ugunsdrošību? Kā rīkotos, ja sajustu dūmu smaržu telpās? Kā rīkotos, ja redzētu, ka aizdedzies papīrgrozs? | -- | |||||
Punktu skaits 3/3 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 6 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.9. Orientācija laikā | ||||||
6.9.1. Sapratne par laiku (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Kas tagad ir – rīts, pusdienlaiks, pēcpusdiena vai vakars? | -- | |||||
6.9.2. Spēj saprast jēdzienus (Klients zina vai spēj informēt): datums, diena, gads, mēnesis, sezona. Kontroljautājums: Kāds šodien datums, kāda nedēļas diena? Kāds mēnesis? Kāds gads? Kāda sezona? | -- | |||||
6.9.3. Spēj izprast kalendāru (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Lūdzu, parādiet kalendārā – kā ir apzīmēta šodiena. | -- | |||||
6.9.4. Spēj un prot nosaukt pulksteņa laiku (Klients zina vai spēj informēt). Kontroljautājums: Sakiet, lūdzu, cik ir pulkstenis? | ||||||
6.9.5. Spēj un prot lietot pulksteņa modinātāju. Kontroljautājums: Parādiet, kā lieto pulksteņa modinātāju. | ||||||
6.9.6. Spēj saprast vajadzību būt laikā, nenokavēt (Klients zina). Kontroljautājums: Pastāstiet, cikos parasti ceļaties? Cikos parasti ir brokastis? | -- | |||||
Punktu skaits 18/6 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 24 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.10. Saskarsme | ||||||
6.10.1. Spēj verbāli komunicēt (Klients spēj informēt): saprotamā valodā izteikties, risināt sarunu, veidot dialogu. Novēro Klientu izvērtēšanas intervijas laikā. | -- | |||||
6.10.2. Izprot dažādus neverbālus signālus (Klients zina vai spēj informēt): sejas mīmiku, balss toņa, žestu un pozu nozīmi. Kontroljautājums: Kāds parasti izskatās, izklausās priecīgs cilvēks? Kāds skumjš? Kāds dusmīgs? | -- | |||||
6.10.3. Spēj un prot saprotami pastāstīt par savām vēlmēm un jūtām. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Pastāstiet, kas Jūs iepriecina? Ko Jūs gribētu? | ||||||
6.10.4. Spēj izprast un respektēt citu cilvēku vajadzības (Klients zina). Kontroljautājums: Kā jūs rīkojaties, ja kāds no tuviniekiem ir aizmidzis? | -- | |||||
6.10.5. Spēj un prot adekvāti uzvesties konfliktsituācijās. Kontroljautājums (Klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja esat sastrīdējies ar kādu no tuviniekiem? | ||||||
6.10.6. Spēj veidot kontaktu ar apkārtējiem. Kontroljautājums: Vai Jums ir draugi? | -- | |||||
6.10.7. Spēj atpazīt savējos, veidot kontaktu ar piederīgajiem. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Kā sauc ..? | -- | |||||
Punktu skaits 18/9 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
6.11. Uzvedība | ||||||
6.11.1. Spēj un prot uzvesties atbilstoši savam vecumam un dzimumam. Klientu novēro izvērtēšanas intervijas laikā. | ||||||
6.11.2. Spēj un prot ievērot elementārās pieklājības normas (sasveicināties, pateikties, uzrunāt utt.). Kontroljautājums (Klients zina): Kā uzvedas pieklājīgi cilvēki? Novēro Klienta uzvedību izvērtēšanas intervijas laikā | ||||||
6.11.3. Spēj un prot novērtēt un kontrolēt savu uzvedību. Kontroljautājums (Klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds Jūs lūdz pagaidīt, būt pacietīgam? | ||||||
6.11.4. Spēj rīkoties ar apdomu, nav impulsīvs. Kontroljautājums (Klients zina): Kā rīkojaties, ja nenotiek tā, kā Jūs vēlaties? Ja kāds neļauj darīt to, ko Jūs gribat? | -- | |||||
6.11.5. Spēj un prot rīkoties mērķtiecīgi, jēgpilni. Kontroljautājums (Klients zina vai spēj informēt): Vai Jūs lasāt? Kādēļ to darāt? (jautājums atbilstoši personas teiktajam par brīvā laika pavadīšanu un darītajiem darbiem) | ||||||
Punktu skaits 15/12 | ||||||
Maksimālais punktu skaits 27 | ||||||
Piezīmes | ||||||
Kopējais punktu skaits (maksimālais – 324) | ||||||
6.12. Noteiktais Klienta pašaprūpes, neatkarības un patstāvības līmeņa kopējais punktu skaits: | ||||||
Spēj: ___________ Prot: _______________ Kopā: ___________________ | ||||||
7. Kopsavilkums | ||||||
7.1. Nepieciešamais Klienta aprūpes un uzraudzības kopējais apjoms mēnesī (starpība starp 7.1.1. apakšpunktā norādīto stundu skaitu un 7.1.2., 7.1.3., 7.1.4. norādīto stundu summu) | ||||||
7.1.1. Vidējais stundu skaits kalendāra mēnesī | 730 | |||||
7.1.2. Vidējais nepieciešamais stundu skaits Klienta naktsmieram mēnesī (30 dienas x 8 stundas) | 240 | |||||
7.1.3. Mājsaimniecības pilngadīgo locekļu nodrošinātais Klienta aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī (neieskaitot 7.1.2. apakšpunktā norādītās stundas) (5. punktā norādītais kopējais stundu skaits) | ||||||
7.1.4. Iestāžu nodrošinātais bērna/personas aprūpes un uzraudzības stundu skaits mēnesī | ||||||
8. Atbilstošais aprūpes pakalpojuma apjoms: | |||
līmenis | punktu skaits | aprūpes pakalpojuma maksimālais apjoms (st./mēn.) | |
165 – 324 | 40 | ||
0 – 164 | 80 | ||
Klienta vai Klienta likumiskā pārstāvja, vai audžuvecāka paraksts un tā atšifrējums | |||
Sociālā darbinieka pilns amata nosaukums, paraksts un tā atšifrējums | |||
Datums |