Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 26/2023
Alūksnē 2023. gada 31. augustā (prot. Nr. 10, 17. p.)
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 3. panta otro un trešo
daļu,
Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu
Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta"
6. punktu
Izdarīt Alūksnes novada pašvaldības domes 2022. gada 2. maija saistošajos noteikumos Nr. 11/2022 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā" šādus grozījumus:
1. Izteikt XI nodaļu "Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra pakalpojumi" šādā redakcijā:
"56. Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra mērķis ir sniegt atbalstu, nodrošinot sociālo aprūpi, organizējot saturīgu brīvā laika pavadīšanu, nodrošinot sociālo integrāciju, prasmju attīstīšanu, funkcionālo spēju uzlabošanu, komunikācijas prasmju attīstīšanu, tādējādi veicinot personu integrāciju sabiedrībā.
57. Daudzfunkcionālajā sociālo pakalpojumu centrā var saņemt šādus pakalpojumus:
57.1. Dienas aprūpes centrs "Saules zaķi";
57.2. Dienas aprūpes centrs "Saules stars";
57.3. Specializētās darbnīcas pieaugušām personām.
58. Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra pakalpojumus var saņemt šādas mērķgrupas:
58.1. Dienas aprūpes centra "Saules zaķi" pakalpojumu - nepilngadīgas personas ar funkcionāliem traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte;
58.2. Dienas aprūpes centra "Saules stars" un Specializēto darbnīcu pakalpojumu - pilngadīgas personas ar funkcionāliem traucējumiem, kurām noteikta invaliditāte un 1. vai 2. aprūpes līmenis.
59. Lai saņemtu Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Pārvaldē iesniedz iesniegumu, norādot vēlamo pakalpojumu. Iesniegumam jāpievieno ārsta izziņa un psihiatra atzinums, ja tas nepieciešams.
60. Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra pakalpojumu piešķir uz vienu gadu.
61. Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra pakalpojumu izmaksas tiek segtas no Pašvaldības budžeta līdzekļiem un klienta līdzekļiem."
2. Papildināt ar 82.1 punktu šādā redakcijā:
"82.1 Pārvalde organizē personas nogādāšanu no personas dzīvesvietas vai slimnīcas uz Pakalpojuma saņemšanas vietu, ja personai nav radinieku, vai tās radinieki objektīvu iemeslu dēļ nevar nogādāt klientu uz Pakalpojuma saņemšanas vietu".
3. Papildināt ar 94.1 punktu šādā redakcijā:
"94.1 Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra klientam piemēro 80 % atlaidi Pakalpojuma maksai stundā".
4. Papildināt ar 95.1 punktu šādā redakcijā:
"95.1 Personai, kura tiek ievietota Pašvaldības ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un tās apgādniekam/apgādniekiem pakalpojuma maksa tiek aprēķināta ar nākamo dienu pēc iestāšanās dienas. Pakalpojuma pārtraukšanas gadījumā personai un tās apgādniekam/apgādniekiem par pēdējo uzturēšanās dienu Pašvaldības ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā tiek aprēķināta maksa par pilnu dienu".
5. Grozījumu XI nodaļas jaunā redakcija un 94.1 punkts tiek piemēroti nākamajā dienā pēc Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.2.1./I/15/003 "Vidzeme iekļauj" beigām.
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Informācija |
1. Projekta mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Projekta izdošanas mērķis - sekmēt Daudzfunkcionālā
sociālo pakalpojumu centra apmeklētību.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešams projekts - Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centra klienti dzīvo ģimenēs, un viņu ienākumi tiek vērtēti kopā ar visu mājsaimniecību, līdz ar to viņi neatbilst Alūksnes novada pašvaldības domes 2022. gada 2. maija saistošo noteikumu Nr. 11/2022 "Par sociālajiem pakalpojumiem Alūksnes novadā" 97. punkta un Ministru kabineta 2003. gada 27. maija noteikumu Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta" 4. punkta nosacījumiem. Ņemot vērā, ka klienta ienākumi ir nepietiekami pilnai pakalpojuma apmaksai, klientu likumiskie pārstāvji aptaujā norādīja, ka pēc Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 9.2.2.1./15/I/003 "Vidzeme iekļauj" beigām klienti neapmeklēs Daudzfunkcionālā sociālo pakalpojumu centru, finansiālu apsvērumu dēļ vai turpinās apmeklēt, ja būs pakalpojumu maksas atvieglojums ne zemāks par 50 % no pakalpojuma cenas. |
2. Projekta fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Pašvaldības atvieglojuma apmērs, kas tiks segts no
pašvaldības budžeta līdzekļiem:
2.1. Dienas aprūpes centrs "Saules zaķi" - 8,29 euro (pakalpojuma maksa stundā) - 80 % (pašvaldības atlaide) = 1,66 euro (pakalpojuma maksa stundā ar atlaidi klientam). 8,29 euro -1,66 euro = 6,63 euro (starpība starp pakalpojuma maksu un klienta maksu stundā) *apmeklējuma vidējais stundu skaits mēnesī 166 stundas *12 mēneši = 13206,96 euro (Pašvaldības atvieglojums euro gadā). 2.2. Dienas aprūpes centrs "Saules stars" - 4,56 euro (pakalpojuma maksa stundā) - 80 % (pašvaldības atlaide) = 0,91 euro (pakalpojuma maksa stundā ar atlaidi klientam). 4,56 euro -0,91 euro = 3,65 euro (starpība starp pakalpojuma maksu un klienta maksu stundā) *apmeklējuma vidējais stundu skaits mēnesī 798 stundas *12 mēneši = 34 952,40 euro (Pašvaldības atvieglojums euro gadā). 2.3. Specializētās darbnīcas - 5,93 euro (pakalpojuma maksa stundā) - 80 % (pašvaldības atlaide) = 1,19 euro (pakalpojuma maksa ar atlaidi stundā klientam) 5,93 euro -1,19 euro = 4,74 euro (starpība starp pakalpojuma maksu un klienta maksu stundā) *apmeklējuma vidējais stundu skaits mēnesī 291 stundas *12 mēneši = 16552,08 euro (Pašvaldības atvieglojums euro gadā). Pašvaldības atvieglojums (pakalpojuma līdzfinansējums) gadā provizoriski sastāda 64 711,44 euro. |
3. Projekta sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, ietekme uz konkurenci |
3.1. sociālā ietekme - klienta atrašanās dienas aprūpes
centrā vai specializētajās darbnīcās pilnu darba dienu, dod
iespēju klienta ģimenes locekļiem strādāt algotu darbu,
studēt, apmeklēt seminārus un tml. Savukārt, darbs ar
klientu veicina viņa pašaprūpes spējas, tādējādi palielina
viņa patstāvību dažādos sadzīves jautājumos, samazinot viņa
līdzatkarību no ģimenes locekļiem.
3.2. ietekme uz vidi - Projekts šo jomu neskar. 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību - klientu atrašanās sabiedrībā, piepildīts dienas ritms, komunikācija ar Pārvaldes darbiniekiem, nodarbību vadītājiem un citiem klientiem nomierina klientu, uzlabo viņa garastāvokli un patīkami nogurdina, rezultātā klients atgriežoties savā dzīvesvietā ir mierīgāks un nosvērtāks, kas savukārt, labvēlīgi ietekmē klienta ģimenes locekļu labsajūtu un atvieglo viņiem ikdienas rūpes par klientu, tādējādi samazinot klientu ģimenes locekļu pieprasījumu pēc psiholoģiskās palīdzības. 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības - Projekts šo jomu neskar. 3.5. ietekme uz konkurenci - Alūksnes novada pašvaldības administratīvajā teritorijā nav komersanta/biedrības, kas sniedz šāda veida sociālos pakalpojumus. Alūksnes novada Sociālo lietu pārvalde ir veikusi divas tirgus izpētes par šo sociālo pakalpojumu pirkšanu no komersanta/biedrības, abas tirgus izpētes izbeigtas bez rezultāta. Ņemot vērā minēto Projektam nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Projekta ietekme uz administratīvajām procedūrām |
4.1. Visas personas, kuras skar šo noteikumu piemērošana,
var vērsties Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldē,
Uzvaras ielā 1, Alūksnē, Alūksnes novadā vai Alūksnes
novada valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas
centrā, Dārza ielā 11, Alūksnē, Alūksnes novadā vai
pašvaldības klientu apkalpošanas centros Alūksnes novada
bibliotēkās.
4.2. Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes lēmumu var apstrīdēt Alūksnes novada pašvaldības domē viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas, savukārt, Alūksnes novada pašvaldības domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no tā spēkā stāšanās. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un ievietoti Alūksnes novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv. 4.3. paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - administratīvo procedūru izmaksu nav. |
5. Projekta ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldības autonomā funkcija ir nodrošināt
iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī
nodrošināt normatīvajos aktos noteikto sociālo pakalpojumu
pieejamību.
5.2. Projekta realizācijai papildus cilvēkresursi nav nepieciešami. |
6. Informācija par projekta izpildes nodrošinājumu | Projekta izpilde ir Alūksnes novada pašvaldības struktūrvienības - Alūksnes novada Sociālo lietu pārvaldes - kompetencē. |
7. Projekta prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Projekts atbilst šī paskaidrojuma raksta
1. punktā noteiktajam mērķim.
7.2. Pašvaldības rīcība ir atbilstoša normatīvo aktu prasībām. |
8. Projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
30.06.2023. rakstiski lūgts Invalīdu biedrībai izteikt
viedokli, bet viedoklis nav saņemts.
Ievērojot Pašvaldību likuma 46. panta trešās daļas nosacījumus, saistošo noteikumu projekts un to paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 31. jūlija līdz 2023. gada 13. augustam publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.aluksne.lv sadaļā Sabiedrība/Sabiedrības līdzdalība/Viedokļa izteikšana par saistošo noteikumu projektiem. Sabiedrības viedoklis par saistošo noteikumu projektu un to paskaidrojuma rakstu nav saņemts. |
Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers