Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta instrukcija Nr. 1

Rīgā 2022. gada 1. februārī (prot. Nr. 5 6. §)
Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu
Izdota saskaņā ar Ministru kabineta
2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737
"Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un
ietekmes izvērtēšanas noteikumi
" 55. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Instrukcija nosaka tiešās pārvaldes institūciju (turpmāk – institūcija) darbības stratēģijas (turpmāk – stratēģija) saturu, darbības periodu, publicēšanu un komunikāciju par stratēģiju, kā arī kārtību, kādā to izstrādā, aktualizē un novērtē tās ieviešanu.

2. Instrukcija neattiecas uz Aizsardzības ministriju un Ārlietu ministriju, kā arī to padotības iestādēm un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, izņemot šīs instrukcijas 5.8. un 5.9. apakšpunktā minēto informāciju, kuru iekļauj nozares dokumentos.

3. Darbības stratēģija ir institūcijas kapacitātes attīstības un pārvaldības instruments.

4. Institūcijas vadītājs nosaka stratēģijas darbības periodu, kas nav īsāks par četriem gadiem un nav garāks par septiņiem gadiem. Padotības institūcijas saskaņo stratēģijas darbības termiņu ar attiecīgu augstāko institūciju, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

II. Stratēģijas saturs

5. Stratēģijas saturu veido attiecīgās institūcijas vadītājs, iekļaujot tajā vismaz šādu informāciju:

5.1. institūcijas misija – institūcijas izveidošanas un darbības pamatmērķis;

5.2. institūcijas vīzija – institūcijas vēlamais nākotnes stāvoklis ilgtermiņā;

5.3. institūcijas vērtības, kas izriet no valsts pārvaldes kopīgajām vērtībām;

5.4. institūcijas mērķgrupas, to intereses un vajadzības. Mērķgrupa ir gan institūcijas klienti – pakalpojuma, procesa, politikas vai jebkuras citas darbības lietotājs vai saņēmējs –, gan sadarbības partneri, institūcijas nodarbinātie un citas iesaistītās puses;

5.5. informācija par galvenajiem politikas mērķiem, kuri ir aktuāli stratēģijas darbības periodā;

5.6. attiecīgajam stratēģijas darbības periodam noteiktās prioritātes, kurām tiks koncentrēti institūcijas resursi;

5.7. no prioritātēm izrietoši mērķi, kuri nodrošinās attiecīgo prioritāšu attīstību;

5.8. sasniedzamie rezultāti jeb pārmaiņas, kuras raksturos noteiktā mērķa sasniegšanas pakāpi, un to snieguma rādītāji, tai skaitā tādi, kuri ir kopīgi visām tiešās pārvaldes institūcijām un ir definēti valsts pārvaldes attīstības plānošanas dokumentos;

5.9. galvenie snieguma rādītāji, kuri demonstrēs institūcijas darbības progresu un raksturos svarīgākos institūcijas sasniedzamos rezultātus;

5.10. institūcijai pieejamo resursu (piemēram, cilvēkresursu, finanšu, tehnisko, organizatorisko resursu) un to plānotā izlietojuma, kā arī institūcijas darbības spēju un risku analīze;

5.11. augstākās institūcijas noteiktie citi papildus sasniedzamie rezultāti, ja tādi ir, un to snieguma rādītāji, kuri iekļaujami tās padotībā esošās institūcijas stratēģijā, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

6. Augstākā institūcija un tās padotībā esošā institūcija nodrošina stratēģiju savstarpēju saskaņotību, pamatojoties uz galvenajiem snieguma rādītājiem, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

7. Stratēģijā norādītos sasniedzamos rezultātus un to snieguma rādītājus budžeta plānošanā izmanto atbilstoši normatīvajiem aktiem budžeta un finanšu vadības jomā.

III. Stratēģijas izstrādāšana, aktualizēšana un novērtēšana

8. Stratēģiju nākamajam darbības periodam izstrādā, ņemot par pamatu iepriekšējā perioda stratēģijas novērtēšanas rezultātus un nodrošinot institūcijas darbības pēctecību.

9. Stratēģiju aktualizē pēc institūcijas vadītāja vai augstākās institūcijas iniciatīvas vai ja kādas institūcijas izveidošanas, reorganizācijas vai likvidācijas dēļ ir nepieciešams precizēt institūcijas darbības pilnvarojumu (mandātu).

10. Institūcija publicē stratēģiju savā tīmekļvietnē.

11. Institūcija veic informācijas un komunikācijas pasākumus, lai informētu institūcijas mērķgrupas par tās darbību un prioritātēm.

12. Šīs instrukcijas 10. un 11. punkts neattiecas uz operatīvās darbības subjektiem, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

13. Stratēģijas ieviešanu novērtē stratēģijas darbības perioda pēdējā gadā. Informāciju par novērtēšanas rezultātiem sniedz gada publiskajā pārskatā pēc stratēģijas darbības perioda beigām. Informāciju par stratēģijas īstenošanas gaitu sniedz gada publiskajā pārskatā katru gadu.

IV. Noslēguma jautājumi

14. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa instrukciju Nr. 3 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 90. nr.).

15. Institūcijas, kurām izstrādātas stratēģijas atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 28. aprīļa instrukcijai Nr. 3 "Kārtība, kādā izstrādā un aktualizē institūcijas darbības stratēģiju un novērtē tās ieviešanu", līdz 2022. gada 1. jūlijam ietver stratēģijā šīs instrukcijas 5.8. un 5.9. apakšpunktā minēto informāciju, bet šo instrukciju piemēro, izstrādājot stratēģiju nākamajam darbības periodam.

16. Ārlietu ministrija un Aizsardzības ministrija, kā arī to padotības iestādes un Nacionālie bruņotie spēki šīs instrukcijas 5.8. un 5.9. apakšpunktā minēto informāciju ietver nozares dokumentos līdz 2022. gada 1. jūlijam.

17. Instrukcija stājas spēkā 2022. gada 8. februārī.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Ministru prezidenta vietā ‒
vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs A. T. Plešs
08.02.2022