Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot šo vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk.
Tiesību akts: spēkā esošs
Citi ar Covid-19 izplatības pārvaldību un seku pārvarēšanu saistīti tiesību akti pieejami tematiskajā atvērumā "Covid-19" un "Covid-19 pašvaldībās". Tiesību aktu skaidrojumi pieejami LV portāla tematiskajā atvērumā un žurnāla "Jurista Vārds" tematiskajā atvērumā (bezmaksas brīvpieeja).
Ministru kabineta noteikumi Nr. 676

Rīgā 2020. gada 10. novembrī (prot. Nr. 70 24. §)
Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai
Izdoti saskaņā ar Covid-19 infekcijas izplatības
seku pārvarēšanas likuma
2. pantu un
15. panta trešo daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kritērijus un kārtību granta piešķiršanai Covid-19 krīzes skartajiem nodokļu maksātājiem (turpmāk – uzņēmumi) apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai.

2. Par grantu (turpmāk – atbalsts) šo noteikumu izpratnē uzskata valsts atbalstu, ko piešķir Covid-19 krīzes skartam uzņēmumam apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai, lai pārvarētu Covid-19 infekcijas otro izplatīšanās vilni. Atbalsts pieejams par laikposmu no 2020. gada 1. novembra līdz 2020. gada 31. decembrim (turpmāk – atbalsta periods).

3. Atbalsta pasākuma ietvaros pieejamais valsts budžeta finansējums ir 30 000 000 euro.

4. Šo noteikumu ietvaros atbalstu var saņemt tāds uzņēmums:

4.1. kas atbilst sīkā (mikro), mazā un vidējā uzņēmuma definīcijai, kura noteikta Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), I pielikuma 2. pantā;

4.2. kas atbilst lielā uzņēmuma definīcijai, kura noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktā;

4.3. kas veic saimniecisko darbību šo noteikumu pielikumā minētajās atbalstāmajās nozarēs;

4.4. kas reģistrēts Valsts ieņēmumu dienestā kā nodokļu maksātājs;

4.5. kuram atbalsta periodā ir apgrozījuma kritums vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā.

5. Šo noteikumu izpratnē saistītās personas ir saimnieciskās darbības veicēji, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punktā noteiktajai saistīto uzņēmumu definīcijai.

II. Atbalsta piešķiršanas kritēriji un pieprasīšanas kārtība

6. Atbalstu nosaka 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro un ne vairāk kā 800 000 euro saistītu personu grupaiAtbalstu piešķir vienreiz par visu atbalsta periodu.

7. Uzņēmumiem, kuru darbības veids atbilst NACE 2. red. C sadaļas grupai 10.2 "Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana", atbalstu nosaka 30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro un ne vairāk kā 120 000 euro saistītu personu grupai. Atbalsts uzņēmumiem, kuri darbojas zvejniecības un akvakultūras nozarē, neattiecas ne uz vienu no atbalsta kategorijām, kas minētas Eiropas Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē 1. panta 1. punkta "a", "b", "c", "d", "e", "f", "g", "h", "i", "j" vai "k" apakšpunktā. Atbalstu piešķir vienreiz par visu atbalsta periodu.

8. Lai pieteiktos atbalstam par atbalsta periodu, uzņēmums līdz 2021. gada 15. janvārim elektroniski iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā attiecīgu iesniegumu, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

9. Iesniegumā norāda šādu informāciju:

9.1. uzņēmuma nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas numurs, e-pasta adrese, NACE 2. red. klasifikācijas kods un konts, kas atvērts kredītiestādē vai pie maksājumu pakalpojuma sniedzēja;

9.2. atbalstam pieprasītā summa (30 % apmērā no uzņēmuma bruto darba algas kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī, bet ne vairāk kā 50 000 euro un ne vairāk kā 800 000 euro vai 120 000 euro saistītu personu grupai atbilstoši šo noteikumu 6. un 7. punktam) un uzņēmuma bruto darba algas kopsumma, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī;

9.3. apliecinājums, ka uzņēmumam atbalsta periodā ir apgrozījuma kritums vismaz par 20 %, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī kopā, un atbalsts tiks izlietots, lai kompensētu apgrozāmo līdzekļu plūsmas kritumu, kas saistīts ar Covid-19 infekcijas otro izplatīšanās vilni, no iesnieguma iesniegšanas brīža līdz 2021. gada 31. martam;

9.4. viens no šādiem apliecinājumiem:

9.4.1. uzņēmums atbilst sīkā (mikro) vai mazā uzņēmuma definīcijai Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 2. un 3. punkta izpratnē. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 2. un 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 17. punktā minētajām prasībām;

9.4.2. uzņēmums ir vidējs uzņēmums, kas nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. pielikuma 2. panta 1. punktā noteiktos kritērijus. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajām prasībām;

9.4.3. uzņēmums ir liels uzņēmums saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 24. punktu. Vienlaikus uzņēmums Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē iesniedz informāciju, kas ļauj pārliecināties par tā atbilstību šo noteikumu 16.2. apakšpunktā minētajām prasībām;

9.5. iepriekš saņemtā un plānotā atbalsta apmērs, kas izsniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – Pagaidu regulējums), tā piešķiršanas datums, atbalsta sniedzēja nosaukums un Ministru kabineta noteikumi, ar kuriem saskaņā atbalstu piešķir vai plāno piešķirt, lai Valsts ieņēmumu dienests varētu pārliecināties, ka atbalsts saistītu personu grupai nepārsniedz 800 000 euro vai 120 000 euro atbilstoši šo noteikumu 6. un 7. punktam;

9.6. aizpildīta mazo un vidējo uzņēmumu deklarācija;

9.7. apliecinājums, ka uzņēmums iepriekš nav saņēmis, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām;

9.8. apliecinājums, ka lauksaimniecības produktu pārstrādes vai tirdzniecības nozares uzņēmums atbilst Pagaidu regulējuma 22. punkta "e" apakšpunktā minētajiem kritērijiem;

9.9. informācija par apgrozījuma procentuālo kritumu atbalsta periodā pret 2020. gada vidējo apgrozījumu augustā, septembrī un oktobrī kopā.

III. Atbalsta piešķiršanas un uzraudzības kārtība

10. Valsts ieņēmumu dienests, pamatojoties uz uzņēmuma iesniegumā norādīto informāciju, pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un 20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas izmaksā atbalstu, ieskaitot to iesniegumā norādītajā uzņēmuma kontā. Valsts ieņēmumu dienests minēto lēmumu paziņo, izmantojot Elektroniskās deklarēšanas sistēmu.

11. Valsts ieņēmumu dienests atbalstu piešķir pieejamā finansējuma ietvaros, ievērojot uzņēmumu iesniegumu iesniegšanas secību.

12. Valsts ieņēmumu dienests publicē savā tīmekļvietnē uzņēmumu sarakstu, kuri saņēmuši atbalstu.

13. Ja mēneša laikā pēc šo noteikumu 10. punktā minētā lēmuma pieņemšanas uzņēmums, pamatojoties uz iesniegumu, labprātīgi atmaksā Valsts ieņēmumu dienestam visu uzņēmumam piešķirto atbalstu, informējot par apstākļiem, kas ir par pamatu piešķirtā atbalsta pilnīgai atmaksai, Valsts ieņēmumu dienests soda sankcijas nepiemēro.

IV. Ierobežojumi atbalsta saņemšanai

14. Atbalstu nepiešķir lauksaimniecības produktu primārās ražošanas nozarei atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 9. punktam. Atbalstu lauksaimniecības produktu pārstrādes vai tirdzniecības nozares uzņēmumiem piešķir ar nosacījumu, ka to daļēji vai pilnībā nenodod primārajiem ražotājiem un atbalsts nav balstīts uz tādu produktu cenu vai daudzumu, kuri iegādāti no primārajiem ražotājiem vai kurus attiecīgie uzņēmumi laiduši tirgū.

15. Ja krīzes skartais uzņēmums vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības, kas neietilpst šo noteikumu pielikumā minētajās nozarēs, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu. Ja uzņēmums darbojas vairākās nozarēs, kurām saskaņā ar šo noteikumu 6. un 7. punktu piemēro dažādas maksimālās atbalsta summas, tad uzņēmums, izmantojot grāmatvedības uzskaites nodalīšanu, nodrošina, ka attiecībā uz katru no minētajām darbībām tiek ievēroti maksimālie apjomi. Šo noteikumu 6. punktā minētajiem atbalsta saņēmējiem maksimālā kopējā atbalsta summa nepārsniedz 800 000 euro saistītu personu grupai Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē. Ja uzņēmums darbojas nozarēs, uz kurām attiecas šo noteikumu 7. punkts, maksimālā kopējā atbalsta summa nepārsniedz 120 000 euro saistītu personu grupai Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta izpratnē.

16. Atbalstu nepiešķir:

16.1. uzņēmumam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums;

16.2. vidējam vai lielam uzņēmumam, kurš 2019. gada 31. decembrī bija nonācis finanšu grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai;

16.3. ja uzņēmums ir izslēgts vai pēdējo divu gadu laikā ir bijis izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra vai tam ir vai ir bijusi apturēta saimnieciskā darbība;

16.4. ja uzņēmums iepriekšējo sešu mēnešu laikā pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas Valsts ieņēmumu dienesta administrētos nodokļus vidēji mēnesī aprēķinājis mazāk nekā 200 euro apmērā;

16.5. publiskas personas kapitālsabiedrībai, publiskas personas kontrolētai kapitālsabiedrībai, publiski privātai kapitālsabiedrībai, privātai kapitālsabiedrībai, meitas sabiedrībai, atvasinātas publiskas personas kapitālsabiedrībai vai pašvaldības kapitālsabiedrībai Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē.

17. Sīkajam (mikro) vai mazajam uzņēmumam nevērtē, vai tas 2019. gada 31. decembrī bija nonācis finanšu grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai. Atbalstu var piešķirt sīkajiem (mikro) vai mazajiem uzņēmumiem, kas atbalsta piešķiršanas brīdī ir nonākuši finanšu grūtībās atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteiktajai definīcijai, ja vien atbalsta piešķiršanas brīdī tiem nav īstenots tiesiskās aizsardzības process vai pasludināts maksātnespējas process, vai tie nav saņēmuši glābšanas vai pārstrukturēšanās atbalstu, ievērojot Pagaidu regulējuma 22. punkta "ca" apakšpunktu. Šajā punktā minētie uzņēmumi, kas ir saņēmuši glābšanas atbalstu, var saņemt atbalstu saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tie līdz atbalsta piešķiršanas brīdim ir atmaksājuši aizdevumu vai atsaukuši garantiju. Šajā punktā minētie uzņēmumi, kas ir saņēmuši pārstrukturēšanas atbalstu, var saņemt atbalstu saskaņā ar šiem noteikumiem, ja tā piešķiršanas brīdī uz tiem vairs neattiecas pārstrukturēšanas plāns.

18. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, uzņēmumam ir pienākums atmaksāt Valsts ieņēmumu dienestam visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem, kuru likmi publicē Eiropas Komisija saskaņā ar Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas Nr. 794/2004, ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (turpmāk – Komisijas regula Nr. 794/2004), 10. pantu, tiem pieskaitot 100 bāzes punktus, no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts uzņēmumam, līdz tā atgūšanas dienai, ievērojot Komisijas regulas Nr. 794/2004 11. pantā noteikto procentu likmes piemērošanas metodi.

19. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas uzskaiti par sniegto atbalstu. Minēto informāciju Valsts ieņēmumu dienests glabā 10 gadus no pēdējā atbalsta piešķiršanas dienas un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā.

20. Valsts ieņēmumu dienests nodrošina informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības.

21. Uzņēmums nodrošina dokumentu glabāšanu 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros tam piešķirts atbalsts.

22. Šo noteikumu ietvaros sniegto atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar citu valsts atbalstu.

23. Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu.

V. Noslēguma jautājumi

24. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2021. gada 30. jūnijam saskaņā ar Pagaidu regulējumu.

25. Valsts ieņēmumu dienests iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu.

26. Valsts ieņēmumu dienests pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu un izmaksā atbalstu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos paredzētā komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Ekonomikas ministrs J. Vitenbergs
Pielikums
Ministru kabineta
2020. gada 10. novembra
noteikumiem Nr. 676
Atbalstāmās nozares
Nr.
p. k.
Nozares kods (atbilstoši NACE 2. red. klasifikācijai) Darbības veida nosaukums
1. C 10.2 Zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana
2. G 47.19 Pārējā mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos
3. G 47.29 Citur neklasificēta pārtikas mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
4. G 47.41 Datoru, to perifēro iekārtu un programmatūras mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
5. G 47.43 Audio un video ierīču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
6. G 47.51 Tekstilizstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
7. G 47.52 Metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
8. G 47.53 Paklāju, grīdsegu, tapešu un grīdas segumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
9. G 47.54 Mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
10. G 47.59 Mēbeļu, apgaismes ierīču un cita veida mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
11. G 47.63 Audio un video ierakstu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
12. G 47.64 Sporta preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
13. G 47.65 Spēļu un rotaļlietu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
14. G 47.71 Apģērbu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
15. G 47.72 Apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
16. G 47.74 Medicīnas un ortopēdisko preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
17. G 47.75 Kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
18. G 47.76 Ziedu, augu, sēklu, mēslošanas līdzekļu, istabas dzīvnieku un to barības mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
19. G 47.77 Pulksteņu un juvelierizstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
20. G 47.78 Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos
21. G 47.79 Lietotu preču mazumtirdzniecība veikalos
22. G 47.81 Pārtikas, dzērienu un tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība stendos un tirgos
23. G 47.82 Tekstilizstrādājumu, apģērbu un apavu mazumtirdzniecība stendos un tirgos
24. G 47.89 Citu preču mazumtirdzniecība stendos un tirgos
25. H 51.10 Pasažieru aviopārvadājumi
26. I 55.10 Izmitināšana viesnīcās un līdzīgās apmešanās vietās
27. I 55.20 Izmitināšana viesu mājās un cita veida īslaicīgas apmešanās vietās
28. I 55.30 Kempingu, atpūtas transportlīdzekļu laukumu un apdzīvojamo autopiekabju laukumu darbība
29. I 56.10 Restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumi
30. I 56.29 Cita veida ēdināšanas pakalpojumi
31. I 56.30 Bāru darbība
32. J 59.11 Kinofilmu, video filmu un televīzijas programmu producēšana
33. J 59.12 Darbības pēc kinofilmu, video filmu un televīzijas programmu producēšanas
34. J 59.13 Kinofilmu, video filmu un televīzijas programmu izplatīšana
35. J 59.14 Kinofilmu demonstrēšana
36. J 59.20 Skaņu ierakstu producēšana
37. L 68.2 Sava vai nomāta nekustamā īpašuma izīrēšana un pārvaldīšana
38. M 74.10 Specializētie projektēšanas darbi
39. M 74.20 Fotopakalpojumi
40. M 74.90 Citur neklasificēti profesionālie, zinātniskie un tehniskie pakalpojumi (tikai tad, ja sekundārais kods ir vai nu R 90, vai R 93.29 apakšsadaļā)
41. N 77.11 Automobiļu un citu vieglo transportlīdzekļu iznomāšana un ekspluatācijas līzings
42. N 77.21 Atpūtas un sporta priekšmetu iznomāšana un ekspluatācijas līzings
43. N 77.39 Citur neklasificētu pārējo mašīnu, iekārtu un materiālo līdzekļu iznomāšana un ekspluatācijas līzings (tikai tad, ja sekundārais kods ir vai nu R 90, vai R 93.29 apakšsadaļā)
44. N 79.11 Ceļojumu biroju pakalpojumi
45. N 79.12 Tūrisma operatoru pakalpojumi
46. N 79.90 Citi rezervēšanas pakalpojumi un ar tiem saistītas darbības
47. N 82.30 Sanāksmju un tirdzniecības izstāžu organizatoru pakalpojumi
48. P 85.31 Vispārējā vidējā izglītība
49. P 85.32 Vidējā tehniskā un profesionālā izglītība
50. P 85.51 Sporta un ārpusskolas izglītība
51. P 85.52 Kultūras izglītība
52. P 85.59 Citur neklasificēta izglītība
53. P 85.60 Izglītības atbalsta pakalpojumi
54. R 90.01 Mākslinieku darbība
55. R 90.02 Mākslas palīgdarbības
56. R 90.03 Mākslinieciskā jaunrade
57. R 90.04 Kultūras iestāžu darbība
58. R 91.02 Muzeju darbība
59. R 91.03 Vēsturisku objektu un līdzīgu apmeklējuma vietu darbība
60. R 92.0 Azartspēles un derības
61. R 93.11 Sporta objektu darbība
62. R 93.12 Sporta klubu darbība
63. R 93.13 Fitnesa centru darbība
64. R 93.19 Citas sporta nodarbības
65. R 93.21 Atrakciju un atpūtas parku darbība
66. R 93.29 Cita izklaides un atpūtas darbība
67. S 96.02 Frizieru un skaistumkopšanas pakalpojumi
68. S 96.04 Fiziskās labsajūtas uzlabošanas pakalpojumi
69. S 96.09 Citur neklasificēti individuālie pakalpojumi (tikai tetovēšanas un caurduršanas salonu darbība)
Ekonomikas ministrs J. Vitenbergs
17.11.2020