Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 22.12.2023. - ... / Spēkā esošā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 101

Rīgā 2020. gada 18. februārī (prot. Nr. 7 18. §)
Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.1. pasākuma "Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu atjaunošana" īstenošanas noteikumi

(Noteikumu nosaukums MK 21.09.2021. noteikumu Nr. 649 redakcijā)

Izdoti saskaņā ar
Eiropas Savienības struktūrfondu
un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada
plānošanas perioda vadības likuma
20. panta 6. un 13. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Vides aizsardzība un resursu izmantošanas efektivitāte" 5.4.3. specifiskā atbalsta mērķa "Pasākumi biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga statusa atjaunošanai" 5.4.3.1. pasākumu "Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu atjaunošana" (turpmāk – specifiskais atbalsts);

1.2. specifiskā atbalsta mērķi;

1.3. specifiskajam atbalstam pieejamo finansējumu;

1.4. prasības Kohēzijas fonda projekta iesniedzējam (turpmāk – projekta iesniedzējs) un projekta sadarbības partnerim (turpmāk – sadarbības partneris);

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. vienkāršoto izmaksu piemērošanas nosacījumus un kārtību;

1.7. vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – vienošanās) vienpusēja uzteikuma nosacījumus.

(Grozīts ar MK 21.09.2021. noteikumiem Nr. 649)

2. Specifiskā atbalsta mērķis ir veicināt Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu labvēlīga aizsardzības stāvokļa sasniegšanu un radīt piemērotus apstākļus ilgtspējīgai biotopu un sugu dzīvotņu pastāvēšanai īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijās un tām piegulošajās teritorijās, kur to aizsardzības stāvoklis ir novērtēts kā nelabvēlīgs vai tas pasliktinās.

3. Specifiskā atbalsta mērķa grupa ir valsts tiešās pārvaldes iestādes, kas nodrošina dabas, biotopu un sugu aizsardzību, uzraudzību un kontroli, kā arī pašvaldības, komersanti un iedzīvotāji, kas gūst tiešu vai netiešu labumu no biotopu un sugu dzīvotņu stāvokļa uzlabošanās.

4. Specifiskā atbalsta ietvaros ir sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:

4.1. iznākuma rādītājs – to dzīvotņu platība, kas saņem atbalstu, lai panāktu labāku aizsardzības pakāpi, – 13 800 hektāri;

4.2. rezultāta rādītājs – nodrošināts labvēlīgs aizsardzības statuss 60 procentiem Eiropas Savienības nozīmes biotopu;

4.3. rezultāta rādītājs – nodrošināts labvēlīgs aizsardzības statuss 60 procentiem Eiropas Savienības nozīmes sugu;

4.4. horizontālā principa "Ilgtspējīga attīstība" uzraudzības rādītāji un to sasniedzamā vērtība – atbilstoši šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.3. apakšpunktam.

5. Specifiskā atbalsta īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas īpaši aizsargājamas dabas teritorijas un mikroliegumi, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijas un tām piegulošās teritorijas, kurās saskaņā ar dabas aizsardzības plānu, sugu un biotopu aizsardzības plānu vai sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vai kokkopja (arborista) atzinumu ir nepieciešama Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošana.

6. Specifisko atbalstu īsteno ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā.

7. Specifiskā atbalsta ietvaros atbildīgās iestādes funkcijas pilda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk – atbildīgā iestāde).

8. Specifiskā atbalsta pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz 3 529 411 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 3 000 000 euro un valsts budžeta finansējums – vismaz 529 411 euro.

9. Maksimālais attiecināmais Kohēzijas fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma, un valsts budžeta līdzfinansējums ir vismaz 15 procentu apmērā no projektā plānotā kopējā attiecināmā finansējuma.

II. Prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim

10. Projekta iesniedzējs specifiskā atbalsta ietvaros ir tiešās pārvaldes iestāde – Dabas aizsardzības pārvalde, kuras kompetencē ir dabas aizsardzības politikas īstenošana sugu un biotopu aizsardzības jomā un aizsargājamo teritoriju pārvaldīšana.

11. Projekta iesniedzējs, iesaistoties projekta īstenošanā, nodrošina, lai funkcijas, kuras tas pilda saistībā ar projekta īstenošanu, tiktu nodalītas no iestādes pamatfunkcijām.

12. Projekta iesniedzējs saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikuma prasībām projekta iesniegumu sagatavo un sadarbības iestādē iesniedz elektroniski, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu 2014.–2020. gadam. Pēc tam kad ir stājusies spēkā ar sadarbības iestādi noslēgtā vienošanās, projekta iesniedzējs ir arī finansējuma saņēmējs (turpmāk – finansējuma saņēmējs).

13. Projektu var īstenot kopā ar šādiem sadarbības partneriem:

13.1. valsts tiešās pārvaldes iestādi, kuras valdījumā vai turējumā ir zeme, kurā neveic saimniecisko darbību un kas atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijās un tām piegulošajās teritorijās, kurās projekta ietvaros paredzētas Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbības;

13.2. pašvaldību, kuras teritorijā ietilpst un īpašumā, valdījumā vai turējumā ir zeme, kurā neveic saimniecisko darbību un kas atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai mikroliegumā, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijās un tām piegulošajās teritorijās, kurās projekta ietvaros paredzētas Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbības, vai pašvaldības iestādi, kuras uzdevumos ietilpst šo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju un mikroliegumu apsaimniekošana, pārvaldība vai aizsardzība;

13.3. valsts vai pašvaldības kapitālsabiedrību, kuras īpašumā vai valdījumā ir zeme, kas atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā un mikroliegumā, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijās un tām piegulošajās teritorijās, kurās projekta ietvaros paredzētas Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbības, ja kapitālsabiedrības pārvaldes deleģētajās funkcijās ietilpst šo īpaši aizsargājamo dabas teritoriju un mikroliegumu apsaimniekošana, pārvaldība vai aizsardzība;

13.4. fizisku personu, kuras īpašumā ir zeme, kas atrodas īpaši aizsargājamā dabas teritorijā un mikroliegumā, tai skaitā Natura 2000 tīkla teritorijās un tām piegulošajās teritorijās, kurās projekta ietvaros paredzēti Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbi, ja šī persona nenodarbojas ar saimniecisko darbību, tai skaitā nekādu primāro lauksaimniecisko ražošanu.

14. Projekta iesniedzējs ar sadarbības partneri slēdz rakstveida sadarbības līgumu, nosakot pušu pienākumus, tiesības un atbildību par projekta mērķa, rezultātu un rādītāju sasniegšanu, šo noteikumu 25. punktā (izņemot šo noteikumu 25.10. apakšpunktu) un 26. punktā minēto prasību nodrošināšanu un Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas rezultātu uzturēšanu un apsaimniekošanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020. gada plānošanas periodā.

15. Sadarbības partneris iesaistās projekta īstenošanā ar tā īpašumā, valdījumā vai turējumā esošu nekustamo īpašumu.

16. Specifiskā atbalsta ietvaros netiek atbalstītas projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

III. Atbalstāmās darbības un izmaksas

17. Specifiskā atbalsta ietvaros pasākumiem biotopu un sugu aizsardzības labvēlīga stāvokļa atjaunošanai atbalstāmās darbības ir:

17.1. biotehnisku un hidrotehnisku pasākumu veikšana, tai skaitā inženierbūvju, labiekārtojuma elementu un mazo arhitektūras formu ar dabā balstītiem risinājumiem izveide vai atjaunošana Eiropas Savienības nozīmes biotopos un sugu dzīvotnēs, kuru statuss saskaņā ar pašreizējo aizsardzības stāvokli ir novērtēts kā "nelabvēlīgs/nepietiekams" vai "nelabvēlīgs/slikts", kas noteikts 2019. gadā Eiropas Komisijas apstiprinātajos pārskatos par Padomes 1992. gada 21. maija Direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Direktīvas 2009/147/EK par savvaļas putnu aizsardzību ieviešanu Latvijā 2013.–2018. gadā. Atjaunošanas darbības tiks veiktas saskaņā ar paredzētajām aktivitātēm spēkā esošā īpaši aizsargājamas teritorijas dabas aizsardzības plānā un apstiprinātajā sugu un biotopu aizsardzības plānā vai sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vai kokkopja (arborista) sagatavotu atzinumu;

17.2. atjaunojamo teritoriju apsekošana, ko veic sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēts eksperts vai kokkopis (arborists), atzinuma sagatavošanai par atjaunošanas un uzturēšanas darbībām un projekta rezultātu izvērtēšanai;

17.3. apsekojuma veikšana par 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijā" īstenošanas rezultātiem Natura 2000 tīklā un tā ietekmi uz Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokļa statusu;

17.4. kopīga izvērtējuma ziņojuma sagatavošana par specifiskā atbalsta un 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās" īstenošanas rezultātiem Natura 2000 tīklā un ietekmi uz Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokļa statusu;

17.5. projekta vadība un uzraudzība. 

18. Specifiskā atbalsta ietvaros plāno tiešās attiecināmās izmaksas un netiešās attiecināmās izmaksas.

19. Tiešās attiecināmās izmaksas ietver šādas izmaksu pozīcijas šo noteikumu 17. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai:

19.1. projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas šo noteikumu 17.1. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām;

19.2. būvdarbu un pakalpojumu līgumu izmaksas, kuru iepirkumu procedūras tiek veiktas saskaņā ar Publisko iepirkumu likumu, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.3. un 17.4. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām;

19.3. biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbībām paredzēto inženierbūvju, labiekārtojuma elementu un mazo arhitektūras formu bez mākslinieciskās vērtības ar dabā balstītiem risinājumiem tehnisko specifikāciju, tehnisko projektu vai būvprojektu sagatavošanas (tai skaitā ar būvniecības ieceri un būvprojekta minimālā sastāvā saistīto sagatavošanas darbu) izmaksas, būvprojekta ekspertīzes izmaksas, ja ekspertīzes veikšanu nosaka būvniecības jomu regulējošie normatīvie akti, kā arī autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas, ja to veikšanu nosaka normatīvie akti;

19.4. atlīdzības izmaksas projekta īstenošanā iesaistītajam personālam, kas projektā tiek nodarbināts vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.3. un 17.4. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām, nepārsniedzot 15 procentus no projekta attiecināmajām izmaksām;

19.5. atlīdzības izmaksas projekta vadības personālam, kas projektā tiek nodarbināts vismaz 30 procentu apmērā no normālā darba laika, tiek aprēķinātas proporcionāli nostrādātajam darba laikam, pie minimālo izmaksu bāzes 24 426 euro kalendāra gadā pieskaitot 0,64 procentus no projekta tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot tiešās projekta vadības personāla izmaksas un neparedzētos izdevumus, un summu reizinot ar projekta ilgumu gados vai proporcionāli projekta mēnešu skaitam, šo noteikumu 17.5. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām;

19.6. finansējuma saņēmēja personāla darba braucienu un iekšzemes komandējumu transporta izmaksas (maksa par degvielu, sabiedriskā transporta izmantošana), kurām piemēro Finanšu ministrijas metodiku "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" īstenošanai". Minēto metodiku nepiemēro piegādēm un pakalpojumiem, kuri iepirkti (noslēgts līgums) saskaņā ar publisko iepirkumu regulējumu, nodrošinot šo noteikumu 17.2., 17.3., 17.4. un 17.5. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību izpildi;

19.7. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju licenču iegāde vai to nomas izmaksas šo noteikumu 17.1., 17.2., 17.3. un 17.4. apakšpunktā minētajām atbalstāmajām darbībām;

19.8. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes pasākumu izmaksas, kas veiktas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana, nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām.

20. Neparedzētie izdevumi nepārsniedz trīs procentus no projekta kopējām tiešajām attiecināmajām izmaksām. Neparedzēto izdevumu izlietošanu finansējuma saņēmējs saskaņo ar sadarbības iestādi, kā to nosaka vienošanās.

21. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 19.4. un 19.5. apakšpunktā minētajām izmaksām.

22. Šo noteikumu 18. punktā minēto izmaksu pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir attiecināmas, ja tās nav atgūstamas nodokļu politiku reglamentējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

23. Projekta izmaksas ir attiecināmas no dienas, kad noslēgta vienošanās ar šo noteikumu 10. punktā minēto projekta iesniedzēju.

IV. Projekta īstenošanas nosacījumi

24. Specifiskā atbalsta ietvaros projektu īsteno saskaņā ar vienošanos, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim, izņemot gadījumus, kas minēti šo noteikumu 24.1 punktā.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

24.1 Ja finansējuma saņēmējs objektīvu apstākļu dēļ nevar pilnībā pabeigt projektā plānotās aktivitātes līdz 2023. gada 31. decembrim, piemēro vienu no šādiem risinājumiem:

24.11. finansējuma saņēmējs par saviem līdzekļiem nodrošina projekta mērķa sasniegšanu un tā funkcionalitāti līdz 2024. gada 31. oktobrim;

24.12. finansējuma saņēmējs saskaņā ar sadarbības iestādes un atbildīgās iestādes savstarpēju vienošanos pabeidz projektu, to pilnībā vai daļēji finansējot Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros, ja projektā plānotajām darbībām ir divi finansiāli nošķirami posmi, darbību otrais posms atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam nosacījumiem un tiek finansēts Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

24.2 Šo noteikumu 24.1 punktā minētajos gadījumos finansējuma saņēmējs:

24.21. ne vēlāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim iesniedz sadarbības iestādē priekšlikumus par vienošanās grozījumiem;

24.22. noslēguma maksājuma pieprasījumu sagatavo par laikposmu līdz 2023. gada 31. decembrim, tajā nodalot līdz 2023. gada 31. decembrim veiktos izdevumus, pabeigtās projekta darbības un sasniegtos iznākuma rādītājus no izdevumiem, projekta darbībām un iznākuma rādītājiem, kas tiks veikti vai sasniegti līdz 2024. gada 31. oktobrim šo noteikumu 24.11. apakšpunktā minētajā gadījumā vai kas tiks sasniegti, plānojot projekta pabeigšanu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros, šo noteikumu 24.12. apakšpunktā minētajā gadījumā.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

24.3 Šo noteikumu 24.11. apakšpunktā minētajā gadījumā finansējuma saņēmējs līdz 2024. gada 31. oktobrim iesniedz sadarbības iestādē pamatojošo dokumentāciju par pabeigtajām projekta darbībām un sasniegtajiem iznākuma rādītājiem.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

24.4 Sadarbības iestāde pārbauda šo noteikumu 24.22. apakšpunktā minētajā noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļauto informāciju un veic maksājumus par noslēguma maksājuma pieprasījumā iekļautajiem attiecināmajiem izdevumiem, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

24.5 Ja šo noteikumu 24.11. apakšpunktā minētajā gadījumā finansējuma saņēmējs par saviem līdzekļiem nepabeidz visas plānotās projekta darbības un nesasniedz visus plānotos projekta iznākuma rādītājus līdz 2024. gada 31. oktobrim, finansējuma saņēmējs saskaņā ar vienošanās nosacījumiem atmaksā sadarbības iestādei visu projekta ietvaros izmaksāto finansējumu.

(MK 19.12.2023. noteikumu Nr. 791 redakcijā)

25. Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs:

25.1. savā tīmekļvietnē ne retāk kā reizi sešos mēnešos ievieto aktuālu informāciju par projekta īstenošanu;

25.2. nodrošina, ka zemes vienības vai to daļas, kuru teritorijās norisinās projekta īstenošanas darbības biotopu un sugu dzīvotņu stāvokļa uzlabošanai, ir projekta iesniedzēja valdījumā vai turējumā vai tā sadarbības partnera īpašumā, valdījumā vai turējumā atbilstoši šo noteikumu 13. punktam;

25.3. nodrošina Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbību uzraudzību un kontroli;

25.4. veic biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbu fotofiksāciju pirms un pēc darbu veikšanas, kā arī to norises laikā katrā atjaunošanas darbu veikšanas posmā;

25.5. nodrošina, ka projektā plānotie darbi netiek finansēti vai līdzfinansēti, kā arī nav plānots tos finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem;

25.6. plānojot projekta laika grafiku un izstrādājot projekta darbu metodikas, ņem vērā Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu atjaunošanas darbu sezonalitāti;

25.7. nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus, kas noteikti Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (EK) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, XII pielikuma 2.2. apakšpunktā un normatīvajos aktos, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā nodrošināma komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošana;

25.8. uzkrāj datus par šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minētā rādītāja ietekmi uz horizontālā principa "Ilgtspējīga attīstība" rādītājiem, kā arī par sugām un biotopiem, uz kuriem attiecināmi projekta ieguldījumi;

25.9. līdz 2023. gada 31. decembrim apkopo un iesniedz atbildīgajai iestādei izvērtējuma ziņojumu par specifiskā atbalsta un 5.4.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt un atjaunot bioloģisko daudzveidību un aizsargāt ekosistēmas" 5.4.1.1. pasākuma "Antropogēno slodzi mazinošas infrastruktūras izbūve un rekonstrukcija Natura 2000 teritorijās" īstenošanas rezultātiem Natura 2000 tīklā un ietekmi uz Eiropas Savienības nozīmes biotopu un sugu dzīvotņu aizsardzības stāvokli un šo noteikumu 4.2. un 4.3. apakšpunktā minēto rādītāju;

25.10. slēdz vienošanos ar nekustamā īpašuma īpašnieku par zemes vienības vai tās daļas turējumu, ja ieguldījumu nepieciešams veikt īpašumā, kas nav sadarbības partnera īpašumā, valdījumā vai turējumā saskaņā ar šo noteikumu 13. punktu.

26. Finansējuma saņēmējs un tā sadarbības partneri vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas nodrošina:

26.1. projekta rezultātu uzturēšanu saskaņā ar spēkā esošu dabas aizsardzības plānu, sugu un biotopu aizsardzības plānu vai sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vai kokkopja (arborista) atzinumu;

26.2. īpašuma, valdījuma vai turējuma tiesības uz zemes vienībām vai to daļām, kurās veikti specifiskā atbalsta ieguldījumi;

26.3. līdzekļus projekta rezultātu uzturēšanai.

27. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču, pakalpojumu un būvdarbu iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums).

28. Sadarbības iestādei ir tiesības vienpusēji atkāpties no vienošanās jebkurā no šādiem gadījumiem:

28.1. finansējuma saņēmējs nepilda vienošanos, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt šo noteikumu 2. punktā minētā specifiskā atbalsta mērķa vai šo noteikumu 4. punktā minēto uzraudzības rādītāju sasniegšanu;

28.2. citos gadījumos saskaņā ar vienošanos.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs J. Pūce
22.12.2023