Jēkabpils pilsētas domes lēmums Nr.309
Jēkabpilī 2019.gada 4.jūlijā (prot. Nr.20, 6.§)
Adresāts: būves - Zaļā iela 32A, Jēkabpilī (kadastra apzīmējums 56010022650001, turpmāk - Būve), tiesiskajam valdītājam - Akciju sabiedrība "Latvijas nafta", reģistrācijas numurs 40003003174, juridiskā adrese: Lubānas iela 66, Rīga, LV-1073.
Nolūkā nodrošināt Jēkabpils pilsētas iedzīvotājiem un tās viesiem drošu un sakārtotu pilsētvidi, kā arī panākt vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēku drošību apdraudošu būvju Jēkabpils pilsētā sakārtošanu vai nojaukšanu, Jēkabpils pilsētas dome aktīvi risina jautājumus par Jēkabpils pilsētā esošo nekustamo īpašumu sakārtošanu un uzturēšanu atbilstoši tiesību aktu prasībām.
Izvērtējusi situāciju saistībā ar nekustamā īpašuma Zaļā ielā 32A, Jēkabpilī, (kadastra numurs 56015022619, turpmāk - Nekustamais īpašums), sastāvā ietilpstošās Būves tehnisko un vizuālo stāvokli, Jēkabpils pilsētas dome konstatē:
1. Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamais ēku (būvju) īpašums Zaļā ielā 32A, kadastra numurs 56015022619, sastāv no vienas būves Zaļā ielā 32A, Jēkabpilī, kadastra apzīmējums 56010022650001. Būve atrodas uz citām personām piederošiem zemes gabaliem ar kadastra apzīmējumiem 56010022650 un 56010022617. Būves nosaukums - degvielas uzpildes stacija, Būves esošais galvenais un paredzētais galvenais lietošanas vieds - vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības ēkas, kods 1230.
2. Atbilstoši Valsts zemes dienesta un Nekustamo īpašumu nodokļu administrēšanas sistēmas datiem tiesiskā valdījuma/lietošanas tiesības uz Nekustamo īpašumu pieder akciju sabiedrībai "Latvijas nafta", reģistrācijas numurs 40003003174, juridiskā adrese Lubānas iela 66, Rīga, LV-1073 (turpmāk - Valdītājs). Īpašuma tiesības zemesgrāmatā uz Nekustamo īpašumu nav nostiprinātas.
3. 2015.gada 19.oktobrī Jēkabpils pilsētas būvvalde sastādījusi Būves vizuālās apsekošanas aktu, kur konstatētas sekojošas vidi degradējošas, sagruvušas būves cilvēku drošību apdraudošas būves pazīmes; Būve saimnieciskai darbībai neizmantota, daļēji sabrukusi, nav novērsta pilsētas ainavu degradējošā ietekme; nav veiktas darbības daļēji sagruvušas būves sakārtošanai, bezdarbības dēļ būve zaudējusi savu sākotnējo izskatu un funkcionalitāti, bezdarbības rezultātā daļēji sagrautas nesošās konstrukcijas, ēkas ziemeļu pusē sagruvusi siena, pārseguma paneļiem nav atbalsta, nav veikta būves konservācija, negatīvi ietekmē pilsētas ainavu, ir atklātas logu ailas visās četrās ēkas sienās, nav nodrošināta pret svešu personu iekļūšanu ēkā.
4. 2015.gada 23.oktobrī ar pavadvēstuli Nr.6.1/97 "Par ierašanos paskaidrojuma sniegšanai", Jēkabpils pilsētas būvvalde Būves Valdītājam nosūtījusi uzaicinājumu līdz 2015.gada 23.novembrim ierasties Jēkabpils pilsētas būvvaldē, lai sniegtu paskaidrojumu par būves sakārtošanu.
5. 2015.gada 23.novembrī Jēkabpils pilsētas būvvalde pieņēmusi lēmumu Nr.34 "Par būves atzīšanu kā sagruvušu, vidi degradējošu un cilvēku drošību apdraudošu" ar kuru Būve atzīta kā vidi degradējoša, sagruvusi un cilvēku drošību apdraudoša. Saskaņā ar Jēkabpils pilsētas domes 27.08.2015. saistošo noteikumu Nr.19 "Par likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" normu piemērošanu Jēkabpils pilsētas administratīvajā teritorijā" 4.punktu, Būvei tiek piemērota paaugstināta nekustamā īpašuma nodokļa likme, kas ir 3% apmērā no lielākās būvei piekritīgās zemes vai būves kadastrālās vērtības.
6. 2018.gada 21.novembrī Jēkabpils pilsētas būvvalde pieņēmusi atzinumu par būves pārbaudi Nr.BIS-BV-19.9-2018-10243 (124-6.8.), kurā būvinspektors sniedzis atzinumu par Būvi, veicis pārkāpumu un faktu konstatāciju, tas ir:
Ēka ilgstoši netiek ekspluatēta, cietusi ugunsgrēkā. Ēkas telpas piesārņotas ar sadzīves atkritumiem. Ēkai piekrītošajā teritorijā vaļējas inženierkomunikāciju skatakas. Pret dienvidrietumu pusi vērstā nesošā ārsiena ar bijušo operatora telpu bez ailu aizpildījuma, operatoru telpas pārsegums bojāts klimata faktoru ietekmē. Siena apzīmēta ar "grafiti" zīmējumiem. Pret dienvidaustrumu pusi vērstā ārsiena bez ailu aizpildījuma, dolomīta akmeņu apšuvums daļēji atslāņojies. Pret ziemeļaustrumu pusi vērstā ārsiena bez ailu aizpildījuma, mūris ar izdrupušiem ķieģeļiem. Ēkas pārseguma paneļi netiek balstīti uz vienas no nesošajām ārsienām, kura pilnībā sagruvusi. Pastāv ēkas tālākas nekontrolētas sagrūšanas draudi. Būves stāvoklis neatbilst Būvniecības likuma 9.pantā noteiktajām būtiskajām prasībām attiecībā uz būves lietošanas drošību un mehānisko stiprību un stabilitāti, vides aizsardzību un higiēnu. Būves fasādes tehniskais stāvoklis un ārējais izskats neatbilst pilsētvides ainavas prasībām, kuras ir noteiktas Jēkabpils pilsētas saistošajos noteikumos "Jēkabpils sabiedriskās kārtības noteikumi". Būve ir vidi degradējoša un bojā ainavu. Būvinspektora norādījums: nekavējoties norobežot būvi ar žogu.
7. Ņemot vērā minēto, Jēkabpils pilsētas pašvaldība 2018.gada 30.novembrī ar vēstuli Nr.7-2/244 "Par būves sakārtošanu" Būves Valdītājam lūdza sniegt rakstisku skaidrojumu par turpmākajām darbībām, veicamajiem darbiem un termiņiem, kādos Būves Valdītājs novērsīs Jēkabpils pilsētas būvvaldes Atzinumā noteikto būvinspektora norādījumu. Rakstisku skaidrojumu tika lūgts iesniegt līdz 2018.gada 14.decembrim Jēkabpils pilsētas pašvaldībā Vienas pieturas aģentūrā, Brīvības ielā 120, Jēkabpilī. 2018.gada 17.decembrī Jēkabpils pilsētas pašvaldībā tika saņemta Akciju sabiedrības "Latvijas nafta" vēstule Nr.LN/1/107, kurā tiek paskaidrots, ka Būves demontāža var aizskart kreditoru intereses, savukārt atjaunot Būvi pilnībā atbilstoši mūsdienu prasībām nevar, jo Akciju sabiedrībai "Latvijas nafta" nav naudas, tā uztur Būvi savu iespēju robežās.
8. Jēkabpils pilsētas pašvaldība 2019.gada 16.aprīlī ar vēstuli Nr.5.2.12/19/273 "Par būvju sakārtošanu" Būves Valdītājam atkārtoti lūdza sniegt rakstisku skaidrojumu par turpmākajām darbībām, veicamajiem darbiem un termiņiem, kādos Būves Valdītājs novērsīs Jēkabpils pilsētas būvvaldes Atzinumā noteikto būvinspektora norādījumu. Rakstisku skaidrojumu tika lūgts iesniegt līdz 2019.gada 17.maijam Jēkabpils pilsētas pašvaldībā Vienas pieturas aģentūrā, Brīvības ielā 120, Jēkabpilī. Noteiktajā termiņā pašvaldībā netika saņemts Būves Valdītāja rakstisks skaidrojums.
Kopumā Būve ir vērtējama kā avārijas stāvoklī esoša.
Būves tehniskais un vizuālais stāvoklis atmosfēras nokrišņu ietekmē turpina pasliktināties, Būvei piegulošā teritorija ir brīvi pieejama nepiederošām personām. Būve rada reālu apdraudējumu trešo personu veselībai un drošībai, kā arī degradē Jēkabpils pilsētas ainavu.
Civillikuma 1084.panta pirmajā daļā noteikts, ka katram būves īpašniekam, lai aizsargātu sabiedrisko drošību, jātur sava būve tādā stāvoklī, ka no tās nevar rasties kaitējums ne kaimiņam, ne garāmgājējiem, ne arī tās lietotājiem.
Būves Īpašnieks nav nodrošinājis tādus pasākumus, kas novērstu Būves konstrukciju bojāšanos, sabrukumu vai nonākšanu cilvēku veselībai, dzīvībai vai videi bīstamā stāvoklī ilgtermiņā.
Atbilstoši Būvniecības likuma 7.panta pirmās daļas 2.punktam un 8.pantam pašvaldības kompetencē ir izskatīt jautājumus par pilnīgi vai daļēji sagruvušu, bīstamu vai ainavu bojājošu būvju sakārtošanu vai nojaukšanu. Tāpat atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 7.panta otrajā daļā un 15.panta pirmās daļas 14.punktā noteiktajam, būvniecības procesa tiesiskuma nodrošināšana pašvaldības administratīvajā teritorijā ir pašvaldības autonomā funkcija, tā šajā jomā darbojas patstāvīgi un pati par to ir atbildīga.
Būvniecības likuma 21.panta devītā daļa nosaka - ja būve ir pilnīgi vai daļēji sagruvusi vai nonākusi tādā tehniskajā stāvoklī, ka ir bīstama vai bojā ainavu, šīs būves īpašniekam atbilstoši pašvaldības lēmumam tā jāsakārto vai jānojauc. Šī lēmuma izpildi nodrošina Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Savukārt Būvniecības likuma 21.panta desmitajā daļā noteikts, ka šī panta devītajā daļā minētie lēmumi (izņemot lēmumi attiecība uz būvi, kas bojā ainavu) izpildāmi nekavējoties. Būvniecības likuma 21.panta devītā un desmitā daļa pamatā ir vērstas nevis uz tās personas tiesību un tiesisko interešu aizsardzību, kuras īpašumu apgrūtina vai kaut kādā veidā skar attiecīgās būves, bet aizsargā plašāku personu loku un būtībā ir vērstas uz visas sabiedrības interešu aizsardzību. Šo lēmumu apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur to darbību. Ja kāds no attiecīgajiem lēmumiem netiek pildīts, iestāde var nodrošināt tā izpildi, piemērojot aizvietotājizpildi un citus Administratīvā procesa likumā noteiktos piespiedu izpildes līdzekļus. Papildus Administratīvā procesa likumā noteiktajiem gadījumiem, kad ar lēmuma izpildi saistītos izdevumus sedz lēmuma adresāts, izdevumus, kas saistīti ar iepriekšējā stāvokļa atjaunošanu, sedz būves īpašnieks. Atbilstoši Latvijas Republikas Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta 2016.gada 3.maija lēmumam SKA-849/2016, konstatējot, ka būve sava tehniskā stāvokļa dēļ ir kļuvusi bīstama, pašvaldībai ir jāreaģē un jāpieņem lēmums, ar kuru būves īpašniekam tiek uzdots būves sakārtot (sliktākajā gadījumā - nojaukt). Pienākums valsts pārvaldei, tostarp pašvaldībai, novērst apdraudējumu, izriet no Latvijas Republikas Satversmē nostiprinātajām tiesībām uz dzīvību un veselību. Ne lēmuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana, ne arī tā tūlītēja neizpildīšana no būves īpašnieka puses nevar būt šķērslis īpašuma sakārtošanai, lai novērstu apdraudējumu.
Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr.500 "Vispārējie būvnoteikumi" 158.1.apakšpunktā noteikts, ka būve ir jāsakārto, jāveic tās konservācija vai jānojauc (atkarībā no konkrētiem apstākļiem), ja tās stāvoklis neatbilst Būvniecības likuma 9.panta otrajā daļā noteiktajām būtiskajām prasībām attiecībā uz būves lietošanas drošību, mehānisko stiprību un stabilitāti.
Ņemot vērā Būves tehnisko un vizuālo stāvokli, to, ka Būve nav atjaunota, pilnībā iekonservēta vai nojaukta un teritorija ap Būvi ir brīvi pieejama, kā arī to, ka Īpašnieks ilgstoši nav veicis darbības, kas nodrošinātu Būves atbilstību tiesību aktu prasībām, secināms, ka Būve apdraud cilvēku veselību un drošību, degradē Jēkabpils pilsētas ainavu.
Latvijas Republikas Satversmes 105.pants nosaka, ka īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm. Konkrētajā gadījumā Būves tehniskais stāvoklis apdraud cilvēku drošību, bet Būves vizuālais izskats ilgstoši bojā Jēkabpils pilsētas ainavu. Saskaņā ar iepriekšminētajām tiesību normām likumdevējs ir noteicis gadījumus, kad pašvaldība var pieņemt lēmumus, kas ierobežo personu īpašumu tiesības.
Pamatojoties uz likuma Latvijas Republikas Satversmes 105.pantu, Administratīvā procesa likuma 79.panta pirmo daļu, Būvniecības likuma 7.panta pirmās daļas 2.punktu, 21.panta devīto un desmito daļu, Civillikuma 1084.pantu, Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr.500 "Vispārīgie būvnoteikumi" 158.2. un 159.1.apakšpunktu, ņemot vērā Jēkabpils pilsētas būvvaldes 2015.gada 23.novembra lēmumu Nr.34, Jēkabpils pilsētas būvvaldes 2018.gada 22.novembra Atzinumu par būves pārbaudi Nr.BIS-BV-19.9-2018-10243 (124-6.8.), ņemot vērā Attīstības un tautsaimniecības komitejas 20.06.2019. lēmumu (protokols Nr.10, 2.§),
Jēkabpils pilsētas dome nolemj:
1. Lai novērstu apdraudējumu cilvēku drošībai un Jēkabpils pilsētvides ainavas degradāciju, uzdot Akciju sabiedrībai "Latvijas nafta", reģistrācijas numurs 40003003274 (turpmāk - Valdītājs) nekavējoties, bet ne vēlāk kā sešu nedēļu laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas, veikt būves Zaļā ielā 32A, Jēkabpilī, kadastra apzīmējums 56010022650001 (turpmāk - Būve), norobežošanu, lai nodrošinātu Būves nepieejamību nepiederošām personām.
2. Uzdot Būves Valdītājam veikt Būves sakārtošanu, veicot Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumos Nr.529 "Ēku būvnoteikumi" noteiktās darbības, realizējot tās secīgi.
3. Valdītājam šī lēmuma 2.punktā paredzamās darbības saskaņot ar Jēkabpils pilsētas būvvaldi, kā arī paziņot Jēkabpils pilsētas būvvaldei un Jēkabpils pilsētas pašvaldībai par paredzēto darbu izpildes termiņiem, iesniedzot darbu izpildes grafiku.
4. Šī lēmuma 2.punktā minētos Būves sakārtošanas darbus veikt ne vēlāk kā līdz 2019.gada 31.decembrim.
5. Ja Būves Īpašnieks nepilda kādu no šī lēmuma 1. un 2. punktā noteiktajām darbībām, lēmumā noteiktajos termiņos, tad Jēkabpils pilsētas pašvaldība var organizēt šī lēmuma piespiedu izpildi ar aizvietotājizpildes palīdzību, uzliekot tās izpildes izmaksas šī lēmuma adresātam.
6. Šī lēmuma piespiedu izpildes uzsākšanas gadījumā, uzdot Jēkabpils pilsētas pašvaldības Būvniecības nodaļai par to paziņot šī lēmuma adresātam ne vēlāk kā 3 (trīs) darba dienas pirms šī lēmuma piespiedu izpildes uzsākšanas.
7. Lēmumu var pārsūdzēt viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Administratīvajā rajona tiesā attiecīgajā tiesu namā pēc pieteicēja adreses (fiziskā persona - pēc deklarētās dzīvesvietas adreses, papildu adreses vai nekustamā īpašuma atrašanās vietas, juridiskā persona - pēc juridiskās adreses).
8. Jēkabpils pilsētas pašvaldības Vienas pieturas aģentūrai nodrošināt lēmuma nosūtīšanu adresātam.
9. Pašvaldības īpašumu nodaļai nodrošināt lēmuma publicēšanu oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
10. Ņemot vērā Būvniecības likuma 21.panta desmito daļu, šī lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
11. Kontroli par lēmuma izpildi veikt Jēkabpils pilsētas pašvaldības izpilddirektoram.
Sēdes vadītājs
Jēkabpils pilsētas domes priekšsēdētājs A.Kraps