Ministru kabineta rīkojums Nr. 82
Rīgā 2019. gada 26. februārī (prot. Nr. 10 37. §)
1. Ministru kabinets (adrese - Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1520), izskatot finanšu ministra izvirzītā pārstāvja Ventspils ostas valdē Ģirta Valda Kristovska 2019. gada 7. februāra iesniegumu un lūgumu atļaut savienot Ventspils ostas valdes locekļa amatu ar valdes locekļa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting", produkta mārketinga stratēģa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Entangle" un Ventspils pilsētas domes deputāta amatu, konstatēja:
1.1. likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 4. panta 2.3 daļā ir noteikts, ka par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem ostas valdes locekļa amatu;
1.2. saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7. panta piekto daļu ostas valdes loceklim ir atļauts savienot valsts amatpersonas amatu ar:
1.2.1. amatu, kuru tā ieņem saskaņā ar likumu, Saeimas apstiprinātajiem starptautiskajiem līgumiem, Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem, ja tas neapdraud šai valsts amatpersonai vai institūcijai, kurā tā nodarbināta, normatīvajos aktos noteikto patstāvību;
1.2.2. pedagoga, zinātnieka, ārsta, profesionāla sportista vai radošo darbu, arī veicot šo darbu kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli";
1.2.3. saimniecisko darbību individuālā komersanta statusā vai kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šīs darbības ietvaros tiek gūti ienākumi tikai no lauksaimnieciskās ražošanas, mežizstrādes, zvejniecības, lauku tūrisma vai prakses ārsta profesionālās darbības;
1.2.4. saimniecisko darbību, kura tiek veikta, pārvaldot šai valsts amatpersonai piederošo nekustamo īpašumu kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli";
1.2.5. tāda pilnvarojuma izpildi, uz kura pamata šī amatpersona rīkojas sava radinieka vārdā, ja tas nerada interešu konfliktu;
1.2.6. amatu Valsts prezidenta izveidotā komisijā, padomē vai Ordeņu kapitulā, ja tas nerada interešu konfliktu;
1.2.7. dienestu Zemessardzē, ja likumā nav noteikts citādi;
1.2.8. citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;
1.3. saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta pirmo daļu personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu. Par amatu šajā pantā uzskatāma arī saimnieciskās darbības veikšana, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpilde. Minētā panta ceturtajā daļā ir noteikts - ja valsts amatpersona ieņem vairākus valsts amatpersonas amatus, rakstiska atļauja saņemama katram amatam, kura savienošanai ar citu amatu saskaņā ar likumu "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" ir nepieciešama atļauja;
1.4. saskaņā ar Likuma par ostām 8. panta trešo daļu Ventspils ostas valdē ir astoņi valdes locekļi: četri attiecīgās pašvaldības pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo ar attiecīgās pilsētas domes lēmumu, un četri ministru (ekonomikas ministra, finanšu ministra, satiksmes ministra un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra) izvirzīti pārstāvji, kurus amatā ieceļ un no amata atbrīvo Ministru kabinets;
1.5. ņemot vērā šā rīkojuma 1.4. apakšpunktu, Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7. panta piekto daļu ir kompetenta izsniegt atļauju savienot Ventspils ostas valdes locekļa amatu ar citu amatu, tai skaitā ar sabiedrības ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting" valdes locekļa amatu, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Entangle" produkta mārketinga stratēģa amatu un Ventspils pilsētas domes deputāta amatu;
1.6. ņemot vērā šā rīkojuma 1.2. apakšpunktu, Ventspils ostas valdes loceklim ir atļauts savienot valsts amatpersonas amatu ar sabiedrības ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting" valdes locekļa amatu, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Entangle" produkta mārketinga stratēģa amatu un Ventspils pilsētas domes deputāta amatu, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstiska atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi, ievēlējusi vai apstiprinājusi amatā;
1.7. no Ventspils brīvostas likuma 2. panta izriet, ka Ventspils brīvosta ir izveidota, lai veicinātu Latvijas līdzdalību starptautiskajā tirdzniecībā, investīciju piesaisti, ražošanas un pakalpojumu attīstību, kā arī jaunu darba vietu radīšanu;
1.8. saskaņā ar Likuma par ostām 7. panta otro daļu ostas pārvaldīšanu nodrošina ostas pārvalde, kura kā publisko tiesību subjekts veic šādas valsts pārvaldes funkcijas:
1.8.1. nosaka ostas maksu un tarifu robežlīmeņus šā likuma 15. pantā minētajiem pakalpojumiem;
1.8.2. nosaka apsardzes un caurlaižu režīmu ostā;
1.8.3. savas kompetences ietvaros kontrolē ostas noteikumu ievērošanu;
1.8.4. savas kompetences ietvaros kontrolē ostas komercsabiedrību darbības atbilstību likumiem, Ministru kabineta normatīvajiem aktiem un attiecīgās ostas pārvaldes nolikumam;
1.8.5. kontrolē ostas teritorijas aizsardzību pret piesārņojumu, nodrošina ostas teritorijā radušos piesārņojuma seku likvidēšanu, piedalās piesārņojuma seku likvidēšanā jūrā, organizē kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanu, kā arī izstrādā kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu ostās. Ministru kabinets nosaka kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanas kārtību un kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtību;
1.8.6. nodrošina ziemas navigāciju ostā;
1.8.7. nosaka Starptautiskā kuģu un ostu iekārtu aizsardzības kodeksa (ISPS) prasību izpildi ostā un kontrolē ostas teritorijā izvietoto organizāciju darbību atbilstoši ostu iekārtu aizsardzības plāniem;
1.8.8. pieņem lēmumu par atļauju uzsākt paredzēto darbību ostas teritorijā atbilstoši likumam "Par ietekmes uz vidi novērtējumu";
1.9. atbilstoši Likuma par ostām 7. panta trešajai daļai Ostas pārvalde privāto tiesību jomā veic šādas funkcijas:
1.9.1. izstrādā ostas attīstības programmas projektu atbilstoši apstiprinātajai Latvijas ostu attīstības koncepcijai un attiecīgās pašvaldības attīstības programmai un teritorijas plānojumam;
1.9.2. nodrošina Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē akceptētās ostas attīstības programmas realizāciju;
1.9.3. apsaimnieko īpašumā esošo vai valdījumā nodoto īpašumu - hidrotehniskās būves, piestātnes, kuģu ceļus, navigācijas iekārtas un ierīces ostā, akvatoriju un navigācijas ierīces Satiksmes ministrijas noteiktajos apsaimniekošanas rajonos, kā arī ar ostas darbību saistīto infrastruktūru;
1.9.4. izstrādā un apstiprina ostas pārvaldes nolikumā noteiktajā kārtībā finanšu līdzekļu izlietojuma tāmes projektu nākamajam kalendāra gadam un turpmākajiem pieciem gadiem un, ja nepieciešams, precizējumus iepriekšējā gadā iesniegtajā perspektīvajā finanšu līdzekļu izlietojuma tāmē;
1.9.5. organizē ostas izbūvi un ar ostas darbību saistītās infrastruktūras izbūvi ostas teritorijā atbilstoši ostas attīstības programmai;
1.9.6. veic ostas pakalpojumu pieprasījuma un piedāvājuma izpēti;
1.9.7. slēdz līgumus ar komercsabiedrībām par to darbību ostā, lai nodrošinātu un pilnveidotu ostas pakalpojumu kompleksu atbilstoši ostas pārvaldes nolikumam un ostas attīstības programmai;
1.9.8. savu pilnvaru ietvaros rīkojas ar ostas zemi un uz tās esošajiem valdījumā nodotajiem valsts vai pašvaldības īpašuma objektiem;
1.9.9. nodrošina tās īpašumā esošās vai valdījumā nodotās infrastruktūras uzturēšanu un attīstību, kā arī piedalās ar ostas darbību saistītās infrastruktūras attīstīšanā;
1.9.10. nodrošina ostas maksas un nomas (īres) maksas iekasēšanu;
1.10. atbilstoši Ventspils Brīvostas likuma 5. panta pirmajai daļai brīvostas pārvaldīšanu veic brīvostas pārvalde, kuras statuss noteikts Likumā par ostām. Brīvostas pārvaldes kompetenci nosaka šis likums, Likums par ostām, Ventspils brīvostas pārvaldes nolikums un Ventspils brīvostas noteikumi, kas reglamentē brīvostas iekšējo režīmu. Šā likuma 6. panta pirmā daļa nosaka, ka brīvostas pārvaldes augstākā lēmējinstitūcija ir brīvostas valde;
1.11. Ģ. V. Kristovskis ir sabiedrības ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting" valdes loceklis un viņa amata pienākumos ietilpst tirgus izpēte dažādu drošības industriju uzņēmumiem (piemēram, informācijas tehnoloģijas, aizsardzība, siltumtehnoloģijas), kontaktu veidošana starp ieinteresētajiem uzņēmumiem (starp saņēmējiem un galalietotājiem) un investīciju piesaiste;
1.12. Ģ. V. Kristovskis ir produkta mārketinga stratēģis sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Entangle", kas nodarbojas ar jaunu informācijas tehnoloģiju produktu izstrādi, ražošanas izveidi sadarbībā ar ieinteresētajām industrijām pasaules tirgū;
1.13. Ģ. V. Kristovskis ir Ventspils pilsētas domes deputāts. Pilsētas domes deputāta pienākumus nosaka Republikas pilsētas domes un novada domes deputāta statusa likums. Saskaņā ar minētā likuma 10. pantu deputātam ir pienākums piedalīties attiecīgās domes lēmumu izpildes kontrolēšanā, izskatīt iedzīvotāju sūdzības un iesniegumus un sniegt atbildi likumā noteiktajā kārtībā un termiņā un ne retāk kā reizi divos mēnešos rīkot iedzīvotāju pieņemšanu. Ģ. V. Kristovskis darbojas Finanšu komitejā un Pilsētas attīstības jautājumu komitejā. Saskaņā ar likumu "Par pašvaldībām" Finanšu komitejas kompetencē ir sniegt atzinumus par pašvaldības budžeta projektu, par budžeta grozījumiem, kā arī par prioritātēm līdzekļu sadalījumā, ja netiek izpildīta budžeta ieņēmumu daļa, sniegt atzinumus par projektiem, kas saistīti ar finanšu resursu izlietošanu, kā arī par domes lēmumu projektiem, ja šo lēmumu izpilde saistīta ar budžetā neparedzētiem izdevumiem vai grozījumiem budžeta ieņēmumu daļā, iesniegt priekšlikumus par pašvaldības īpašuma apsaimniekošanu un priekšlikumus, kā arī atzinumus par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu. Pilsētas attīstības jautājumu komitejas kompetencē ir jautājumu skatīšana, kas skar pilsētas attīstību.
2. Izvērtējot Likuma par ostām 7. pantā un Ventspils brīvostas likuma 2. pantā noteiktās Ventspils brīvostas pārvaldes funkcijas kopsakarā ar valdes locekļa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting", produkta mārketinga stratēģa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Entangle" un Ventspils pilsētas domes deputāta amatu, secināms, ka Ventspils brīvostas valdes locekļa amata un valdes locekļa amata sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting", produkta mārketinga stratēģa amata sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Entangle" un Ventspils pilsētas domes deputāta amata savienošana interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
3. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta piekto daļu, atļaut Ģ. V. Kristovskim savienot Ventspils ostas valdes locekļa amatu ar valdes locekļa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "GVK Consulting", produkta mārketinga stratēģa amatu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Entangle" un Ventspils pilsētas domes deputāta amatu.
4. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.
Ministru prezidents A. K. Kariņš
Finanšu ministrs J. Reirs