Ministru kabineta rīkojums Nr. 196
Rīgā 2018. gada 25. aprīlī (prot. Nr. 21 50. §)
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1050), izskatot Džinetas Innusas lūgumu atļaut savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatu, konstatēja:
1.1. saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" (turpmāk - likums) 4. panta 2.3 daļu par valsts amatpersonām ir uzskatāmas arī personas, kuras ieņem Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu. Saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu likuma 4. panta 2.3 daļā minētā amatpersona papildus likuma 6. panta ceturtajā daļā noteiktajam var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi, ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta tās valsts amatpersonas vai koleģiālās institūcijas rakstveida atļauja, kura attiecīgo personu iecēlusi amatā;
1.2. Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma 7. panta piekto daļu ir kompetenta izsniegt atļauju savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatu;
1.3. saskaņā ar likuma 8.1 panta trešo daļu valsts amatpersona, kura vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu (uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma pildīšanu) un kurai šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot likuma 7. panta piektajā daļā, sestajā daļā vai astotajā daļā minētās amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, iesniedz rakstveidā minētajai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu (uzņēmuma līguma vai pilnvarojuma izpildi). Saskaņā ar likuma 7. panta ceturto daļu, ja valsts amatpersona ieņem vairākus valsts amatpersonas amatus, rakstveida atļauja saņemama katram amatam, kura savienošanai ar citu amatu saskaņā ar likumu ir nepieciešama atļauja;
1.4. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 3. pantā noteikts, ka Liepājas speciālā ekonomiskā zona izveidota, lai attīstītu un veicinātu tirdzniecību, rūpniecību, kuģniecību un gaisa satiksmi, kā arī starptautisku preču apmaiņu caur Latviju. Tās uzdevums ir piesaistīt ieguldījumus ražošanas un infrastruktūras attīstībai un jaunu darbavietu radīšanai Liepājā, kā arī veicināt Liepājas reģiona attīstību. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valde saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 10. pantu:
1.4.1. apstiprina Liepājas speciālās ekonomiskās zonas attīstības plānu saskaņā ar šo likumu, valsts, pašvaldību un sabiedrības interesēm;
1.4.2. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas ieguldītājiem par ieguldījumiem un komercsabiedrību darbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā;
1.4.3. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par to komercdarbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā;
1.4.4. izsniedz Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām apliecības par tiesībām piemērot likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" paredzētos nodokļu atvieglojumus;
1.4.5. nosaka brīvās zonas un to robežas, saskaņojot ar Valsts ieņēmumu dienestu šo zonu atbilstību brīvās zonas režīma ieviešanai;
1.4.6. slēdz līgumus par Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā esošās zemes iznomāšanu vai atsavināšanu, izņemot ostas zemes atsavināšanu, kā arī šajā likumā norādītos gadījumus, kad zemes un cita nekustamā īpašuma privatizāciju Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā veic citas institūcijas;
1.4.7. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par atsevišķu saimniecisko funkciju vispārēju nodošanu tām atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas apkalpošanas jomās vai atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijas daļās;
1.4.8. kontrolē noslēgto līgumu izpildi;
1.4.9. apstiprina perspektīvo un nākamā gada finanšu līdzekļu izlietojuma budžetu;
1.4.10. ieceļ, vada un kontrolē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izpildaparātu;
1.4.11. veic normatīvajos aktos noteiktos brīvās zonas administrācijas pienākumus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā;
1.4.12. izlemj citus jautājumus, kuri ietilpst tās kompetencē saskaņā ar šo likumu, Likumu par ostām, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes nolikumu, Liepājas ostas noteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem;
1.4.13. var pārņemt savā kompetencē jebkuru Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izpildaparāta kompetencē nodoto jautājumu;
1.5. ar Satiksmes ministrijas 2013. gada 18. jūlija rīkojumu Nr. 01.2-03/139 "Par izmaiņām ministrijas struktūrā" Dž. Innusa ar 2013. gada 22. jūliju ir iecelta Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatā;
1.6. Dž. Innusa veic šādus valsts sekretāra vietnieka amata pienākumus:
1.6.1. aizvieto valsts sekretāru;
1.6.2. pārrauga jautājumus saistībā ar ministrijas darbības tiesisko nodrošinājumu, valsts kapitāla daļu pārvaldi, personāla vadību, ministrijas darbības nodrošināšanu, dokumentu pārvaldību (izņemot klasificētās informācijas apriti un aizsardzību), darba un civilo aizsardzību, ministrijas informācijas tehnoloģiju pārvaldību un ar grāmatvedības darbu saistītos jautājumus, kā arī pārrauga un kontrolē valstij piederošā un piekrītošā nekustamā īpašuma uzskaites un izmantošanas uzraudzības jautājumus;
1.6.3. pārrauga tieši pakļauto ministrijas patstāvīgo struktūrvienību darbību;
1.6.4. uzrauga Ministru kabineta, Ministru kabineta komitejas un Valsts sekretāru sanāksmes sēdes protokolos, kā arī Ministru prezidenta un Valsts kancelejas direktora rezolūcijās minēto ministrijas kompetencē esošo uzdevumu izpildi;
1.6.5. valsts sekretāra prombūtnes laikā paraksta atzinumus par citu institūciju izstrādātajiem tiesību aktu projektiem;
1.6.6. valsts sekretāra prombūtnes laikā vai valsts sekretāra uzdevumā pārstāv ministrijas intereses valsts sekretāra līmenī Ministru kabineta sēdēs, Ministru kabineta komitejas sēdēs un Valsts sekretāru sanāksmēs;
1.6.7. pārrauga ministrijas kompetencē esošo tiesību aktu projektu izstrādi un virzību;
1.6.8. valsts sekretāra prombūtnes laikā vizē (paraksta) Valsts kancelejā iesniedzamos tiesību aktu projektus;
1.6.9. pārrauga dokumentu sagatavošanu un juridisko izvērtēšanu;
1.6.10. valsts sekretāra uzdevumā atbilstoši viņa kompetencei pārstāv ministrijas un tās kompetencē esošo nozaru intereses (atsevišķos gadījumos - valsts intereses) valsts institūcijās, pašvaldībās un attiecībās ar fiziskām un juridiskām personām;
1.6.11. atbilstoši kompetencei sniedz konsultācijas (tai skaitā juridiskas) ministrijas, tās padotībā esošo iestāžu un to kapitālsabiedrību nodarbinātajiem, kurās ministrija ir kapitāla daļu turētāja;
1.6.12. saskaņā ar valsts sekretāra pilnvarojumu pārstāv valsts un ministrijas intereses tiesā (tai skaitā piedalās jautājumu izvērtēšanā saistībā ar valsts interešu pārstāvību tiesvedības procesos un valsts interešu pozīcijas sagatavošanā), kā arī uzrauga ar pārstāvību tiesvedības procesos saistītos jautājumus;
1.6.13. veicina ministrijas kompetencē esošo nozaru un jomu tiesību aktu sistēmas attīstību un tiesību aktu jaunradi, ņemot vērā nozaru un jomu darbības specifiku;
1.6.14. atbilstoši valsts sekretāra uzdevumam veic citus ar valsts sekretāra vietnieka darbības specifiku saistītus pienākumus;
1.7. saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12. pantu Dž. Innusa pilda valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumus valsts akciju sabiedrībā "Starptautiskā lidosta "Rīga"", valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Gaisa satiksme", valsts akciju sabiedrībā "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs", valsts akciju sabiedrībā "Latvijas dzelzceļš" un valsts akciju sabiedrībā "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrības). Akcionāru sapulces kompetence noteikta Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 66. pantā un 94. pantā;
1.8. atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12. panta pirmajai daļai, ja valsts kapitāla daļu turētājs ir ministrija, šajā likumā paredzētos kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem ministrijas valsts sekretārs vai ar valsts sekretāra rīkojumu noteikta cita ministrijas amatpersona, kurai ir visas normatīvajos aktos paredzētās kapitāla daļu turētāja pārstāvja tiesības, pienākumi un atbildība. No minētā izriet, ka kapitāla daļu turētāja pārstāvis piedalās kapitālsabiedrības akcionāru/dalībnieku sapulcē un pārstāv kapitāla daļu turētāju. Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12. panta ceturtajai daļai kapitāla daļu turētāja pārstāvis savus pienākumus pilda atbilstoši viņam noteiktajiem amata pienākumiem attiecīgajā ministrijā un atlīdzību par šo pienākumu pildīšanu saņem attiecīgajam amatam noteiktās mēnešalgas ietvaros;
1.9. minētajās Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrībās Satiksmes ministrija ir 100 % valsts kapitāla daļu turētāja. Līdz ar to kapitāldaļu turētāja pārstāvja amats nav uzskatāms par citu amatu likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" izpratnē.
2. Izvērtējot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 10. pantā noteiktās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes funkcijas kopsakarā ar Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka pienākumiem un kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumiem, secināms, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amata savienošana ar Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatu interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai. Netiks ierosināti un pieņemti lēmumi vai veiktas citas darbības, kas varētu skart Dž. Innusas kā valsts amatpersonas personiskās un mantiskās intereses.
3. Dž. Innusa, pildot Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amata pienākumus un valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumus Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrībās, pieņem lēmumus, kas nav saistīti ar ostu darbību, un neveic tādas ar amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kas ietekmē vai varētu ietekmēt ostu politikas veidošanu un īstenošanu.
4. Ņemot vērā, ka Dž. Innusas veicamie pienākumi Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatā un valsts kapitāla daļu turētāja pārstāvja pienākumi Satiksmes ministrijas kapitālsabiedrībās nav savstarpēji saistāmi ar pienākumiem Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatā, tiks nodrošināta Dž. Innusas kā valsts amatpersonas pieņemto lēmumu un darbību objektivitāte un neitralitāte.
5. Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma 8.1 panta trešo, ceturto un piekto daļu, kā arī to, ka saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 12. panta ceturto daļu kapitāla daļu turētāja pārstāvis kapitāla daļu turētāja pienākumus pilda atbilstoši viņam noteiktajiem amata pienākumiem attiecīgajā ministrijā un atlīdzību par šo pienākumu pildīšanu saņem attiecīgajam amatam noteiktās mēnešalgas ietvaros, atļaut Dž. Innusai savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieka amatu.
6. Atbilstoši likuma vispārīgajam regulējumam amatpersona pati ir atbildīga par interešu konflikta nepieļaušanu un valsts amatpersonas ētikas normu ievērošanu, tāpēc, neraugoties uz kompetentās institūcijas doto atļauju savienot amatus, Dž. Innusai ir pienākums jebkurā brīdī izvērtēt interešu konflikta iespējamību un rīcības atbilstību amatpersonas ētikas normām, ja, pildot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu vai pārējos minētos amatus, pastāv iespēja, ka Dž. Innusa var nonākt interešu konflikta situācijā.
7. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu un 188. panta otro daļu, kā arī Administratīvā procesa likuma 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvās rajona tiesas attiecīgajā tiesu namā mēneša laikā no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas.
Ministru prezidents Māris Kučinskis
Satiksmes ministrs Uldis Augulis