Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.40
Rīgā 2017.gada 26.aprīlī (prot. Nr.16, 6.p.)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators), pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem. Pieņemtā lēmuma vai izdotā administratīvā akta pamatojumā Regulators var ņemt vērā arī Eiropas Komisijas ieteikumu attiecīgajā jautājumā.
Regulators konstatē
1. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu Regulators, ievērojot elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko dalījumu un citus valstī esošus īpašus apstākļus, kā arī Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumu 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (turpmāk - Ieteikums), nosaka konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus.
2. Ieteikumā ir norādīts, ka vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū (turpmāk - Tirgus Nr.1) ir elektronisko sakaru pakalpojums, kur var būt nepieciešams ex ante regulējums.
3. Regulators 2016.gadā veica Tirgus Nr.1 analīzi. Regulatora 2016.gada marta ziņojumā par tirgus analīzi par Eiropas Komisijas 2014.gada 9.oktobra Ieteikumā 2014/710/ES par konkrētajiem produktu un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešams ex ante regulējums saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (2014/710/ES) par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem, minētā tirgus Nr.1 - Vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos (turpmāk - Ziņojums) ir norādījis Tirgus Nr.1 analīzes veikšanas gaitu, konstatētās problēmas šajā tirgū un risinājumus konstatēto problēmu novēršanai.
4. No Ziņojuma izriet, ka vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas pakalpojums publiskajā fiksētā elektronisko sakaru tīklā (turpmāk - savienojumu pabeigšanas pakalpojums) ir elektronisko sakaru komersanta sniegts vairumtirdzniecības pakalpojums, kas nodrošina ienākošās noslodzes maršrutēšanu uz pieslēguma punktiem elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā no pēdējās komutatīvās iekārtas pirms pieslēguma punkta, kuru var izmantot starpsavienojumam, līdz pieslēguma punktam. Elektronisko sakaru pakalpojuma lietotāji ir citi elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina publisko fiksēto telefonu tīklu.
5. Ziņojumā ir norādīts, ka būtiska ietekme Tirgū Nr.1 ir tiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir visi nepieciešamie elementi - noslēgts starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumu un tam ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā fiksētā telefonu tīkla numuriem. Ja elektronisko sakaru komersants atbilst iepriekš minētajiem kritērijiem, tam tiek noteikta būtiska ietekme Tirgū Nr.1 un samērīgas, adekvātas saistības.
6. Regulators 2014.gada 28.maijā pieņēma lēmumu Nr.151 "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk - Lēmums Nr.151), ar kuru noteica elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu EUR 0,00083 par izsaukumu un EUR 0,00076 par izsaukuma minūti.
7. Regulators 2016.gada 30.jūnijā pieņēma lēmumu Nr.107 "Par savienojuma pabeigšanas publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk - Lēmums Nr.107), ar kuru no 2016.gada 1.jūlija atcēla Lēmuma Nr.151 lemjošās daļas 1.punktu daļā par savienojumu pabeigšanu katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā, ja savienojums saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.
8. Šā lēmuma ietvaros ar savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, saprot tādu savienojumu, kur izsaucošā numura valsts kods (turpmāk - valsts kods), kas noteikts Starptautiskās telekomunikāciju savienības (ITU) rekomendācijai E.164 pievienotajam valstu sarakstam, atbilst kādas Eiropas Ekonomiskās zonas valsts kodam.
9. Savienojums, kurš neatbilst šā lēmuma konstatējošās daļas 8.punktā noteiktajam kritērijam, ir uzskatāms par savienojumu, kas saņemts no valsts ārpus Eiropas Ekonomiskās zonas.
10. Regulators 2017.gada 26.aprīlī pieņēma lēmumu Nr.39 "Par savienojuma pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" (turpmāk - Lēmums Nr.39), ar kuru noteica no 2018.gada 1.janvāra elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu augšējo robežu EUR 0,000766 par izsaukumu un EUR 0,000701 par izsaukuma minūti.
11. Regulators ir piešķīris numerācijas lietošanas tiesības uz publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem šādiem elektronisko sakaru komersantiem:
11.1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "BALTNET", vienotais reģistrācijas numurs: 40103968743, juridiskā adrese: Aleksandra Bieziņa iela 9 - 96, Rīga, LV-1029;
11.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "HIG Serviss Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003374682, juridiskā adrese: Sesku iela 63 - 59, Rīga, LV-1082;
11.3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "LUTOR", vienotais reģistrācijas numurs: 40003643134, juridiskā adrese: Pavasara gatve 4 - 53, Rīga, LV-1082;
11.4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Nord Connect", vienotais reģistrācijas numurs: 40103763797, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 41 - 10, Rīga, LV-1010;
11.5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Nordic Technologies", vienotais reģistrācijas numurs: 40003542000, juridiskā adrese: Rūpnīcu iela 4, Olaine, Olaines novads, LV-2114;
11.6. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ULSI", vienotais reģistrācijas numurs: 44103015443, juridiskā adrese: Brīvības iela 180, Rīga, LV-1012;
11.7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Vājstrāvas tīkli", vienotais reģistrācijas numurs: 40003893156, juridiskā adrese: Dzelzavas iela 117, Rīga, LV-1021;
11.8. ārvalsts komersanta filiāle "Voxbone SA Latvijas filiāle", vienotais reģistrācijas numurs: 40003945513, juridiskā adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 21, Rīga, LV-1010 (turpmāk šā lēmuma konstatējošās daļas 11.1.-11.8.punkts - Komersanti).
12. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 37.panta ceturto daļu divi elektronisko sakaru komersanti slēdz publisko elektronisko sakaru piekļuves vai starpsavienojuma līgumu, kurā tiek iekļauti visi tehniskie, komerciālie un citi piekļuves vai starpsavienojuma noteikumi, tajā skaitā vienošanās, kuras attiecas uz numerācijas atvēršanu izsaukumu maršrutēšanai, izsaukumu uzsākšanas, pabeigšanas un tranzīta tarifiem. Starpsavienojuma līgumu vai tā grozījumu noformē trijos eksemplāros. Desmit darba dienu laikā pēc starpsavienojuma līguma noslēgšanas vai grozīšanas vienu tā eksemplāru iesniedz Regulatoram.
13. Saskaņā ar Komersantu sniegto informāciju Regulatoram katram no Komersantiem ir noslēgts vismaz viens starpsavienojuma līgums ar citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumu.
14. Komersanti ir ienākuši un uzsākuši savu darbību Tirgū Nr.1 pēc pēdējās tirgus analīzes veikšanas šajā tirgū. Šiem Komersantiem šobrīd nav noteikta būtiska ietekme Tirgū Nr.1 un nav piemērotas adekvātas un samērīgas saistības. Ņemot vērā, ka Komersantiem ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem un tiem ir noslēgts vismaz viens starpsavienojuma līgums ar citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem, Komersanti atbilst kritērijiem, pēc kuriem tie ir nosakāmi kā komersanti ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1.
15. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta otro daļu Regulators var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir ekonomiska spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no citiem elektronisko sakaru komersantiem, lietotājiem vai galalietotājiem. Izvērtējot, vai viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Regulators pēc iespējas ievēro Eiropas Komisijas izstrādātās tirgus analīzes un būtiskas ietekmes novērtēšanas vadlīnijas - Eiropas Komisijas apstiprinātās 2002.gada 11.jūlija Vadlīnijas 2002/C165/03 tirgus analīzei un būtiskas ietekmes novērtēšanai saskaņā ar Eiropas Kopienas pamatnoteikumiem elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem.
16. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Regulators var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Regulators konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai arī uzdodot koriģēt tarifus, tos nebalsta uz tāda elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru pakalpojuma sniegšanas izmaksām un rentabilitāti, kuram nav piemērotas izmaksu aprēķināšanas saistības un šā panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ja mainās visefektīvākajā veidā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma izmaksas, Regulators var pārskatīt tarifu augšējo robežu vai uzdot koriģēt tarifu.
17. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, ja Regulators uzskata, ka ir steidzama vajadzība rīkoties, lai nodrošinātu konkurenci un aizsargātu lietotāju intereses, var, atkāpjoties no šā panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā noteiktās procedūras, nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, paziņojot Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādei (turpmāk - BEREC) lēmumā minētos pasākumus un izklāstot to pamatojumu. Ja Regulators nolemj pagaidu lēmumu padarīt par pastāvīgu vai pagarināt laikposmu, kurā tas ir piemērojams, tas rīkojas saskaņā ar šā panta pirmās daļas 13.punktu.
18. Uz šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdi ir uzaicināti Komersantu pārstāvji. Uz šā lēmuma izskatīšanas padomes sēdi Komersantu pārstāvji neieradās.
Regulators secina
1. Katrs individuālais publiskais telefonu tīkls veido atsevišķu savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgu, jo nav iespējama situācija, kad elektronisko sakaru komersanti ar sev pieejamiem resursiem un elektronisko sakaru tīkliem varētu aizvietot savienojumu pabeigšanas pakalpojumus cita elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā. Tāpēc var secināt, ka tas ir monopoltirgus un attiecīgajam elektronisko sakaru komersantam, kurš nodrošina publisko telefonu tīklu, tirgus daļa ir 100% katrā individuālajā tirgū. Saskaņā ar to var noteikt, ka visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, ir būtiska ietekme tirgū, sava publiskā fiksētā telefona tīkla ģeogrāfiskās teritorijas ietvaros.
2. Konkrētajā tirgū vairumtirdzniecībā pārdotais pakalpojums izmantojams elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Vairumtirdzniecības pārdošanas līmeņa regulēšana, neskatoties uz monopolstāvokli konkrētajā tirgū, ierobežo elektronisko sakaru komersanta iespējas izmantot tirgus varu saistītā elektronisko sakaru tirgū.
3. Komersanti ir uzsākuši darbību Tirgū Nr.1 kopš pēdējās Tirgus Nr.1 analīzes veikšanas un Ziņojuma publicēšanas. Komersantiem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumu un numerācijas lietošanas tiesības uz publisko fiksēto telefonu tīkla numuriem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojumu pabeigšanas pakalpojumus. Ņemot vērā iepriekš minēto, Komersanti pēc būtības ir uzskatāmi par Tirgus Nr.1 dalībniekiem un ar savām darbībām ietekmē konkurenci.
4. Kopš pēdējās Tirgus Nr.1 analīzes diviem no šā lēmuma konstatējuma daļas 11.punktā minētajiem Komersantiem ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā fiksētā telefonu tīkla numuriem, un tiem ar citiem elektronisko sakaru komersantiem ir noslēgti starpsavienojuma līgumi, kuros ir norādīti savienojumu pabeigšanas tarifi, kas pārsniedz Regulatora Lēmumā Nr.151 noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
5. Kopš pēdējās Tirgus Nr.1 analīzes sešiem no šā lēmuma konstatējuma daļas 11.punktā minētajiem Komersantiem ir piešķirtas numerācijas lietošanas tiesības uz publiskā fiksētā telefonu tīkla numuriem, un tiem ir noslēgti starpsavienojuma līgumi ar citiem elektronisko sakaru komersantiem par savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem. Šie elektronisko sakaru Komersanti nodrošina citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojumu pabeigšanas pakalpojumus par tarifiem, kas nepārsniedz Regulatora Lēmumā Nr.151 noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu. Tomēr, tā kā šiem Komersantiem nav noteikta būtiska ietekme Tirgū Nr.1 un nav noteiktas tarifu regulēšanas saistības, šie Komersanti šobrīd var noteikt tādus savienojumu pabeigšanas tarifus, kas pārsniedz citiem elektronisko sakaru komersantiem noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
6. Ņemot vērā iepriekš minēto, Komersanti var izmantot savu tirgus varu, lai kropļotu konkurenci gan Tirgū Nr.1, gan citos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgos. Turklāt tas var aizskart galalietotāju intereses, jo galalietotājiem par balss telefonijas pakalpojumiem ir jāmaksā vairāk, ja Komersants savienojumu pabeigšanas tarifu nosaka lielāku, nekā tas ir noteikts ar Regulatora Lēmumu Nr.151. Regulatora ieskatā, ņemot vērā pastāvošos tiesiskos un faktiskos apstākļus, šajā situācijā ir nepieciešams steidzami rīkoties, lai nodrošinātu efektīvu konkurenci konkrētajā tirgū un aizsargātu lietotāju intereses. Regulatora ieskatā, ir pamats atkāpties no Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā noteiktās procedūras un nekavējoties pieņemt samērīgu pagaidu lēmumu par veicamajiem pasākumiem, t.i., Komersantiem noteikt būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 un piemērot samērīgas un adekvātas saistības. Ņemot vērā situāciju Tirgū Nr.1 un to, ka Komersantiem ir visi nepieciešamie elementi, lai nodrošinātu citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, Regulatoram ir nepieciešams steidzami rīkoties saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 19.punktu, un tas neveic Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 un 13.punktā minētos pasākumus, t.i., neveic konsultācijas ar tirgus dalībniekiem, Konkurences padomi, Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem.
7. Ņemot vērā pastāvošos tiesiskos un faktiskos apstākļus un Administratīvā procesa likuma 6., 10. un 13.pantu, Komersantiem ir jānosaka tādas pašas saistības, kādas ir noteiktas citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1. Regulators ņem vērā principu, ka Regulatora darbībai ir jābūt konsekventai un Regulatora rīcībai ir jāatbilst iepriekš veiktai praksei. Nosakot Komersantiem adekvātas un samērīgas saistības, Regulators ņem vērā citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 noteikto saistību apjomu - tiem noteikta caurredzamības, piekļuves un tarifu regulēšanas saistības. Regulators nosaka Komersantiem minimālās saistības, kas tiek noteiktas elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1, un tādējādi Komersantiem netiek uzlikts lielāks ierobežojums kā citiem Tirgus Nr.1 dalībniekiem. Regulators veiks Tirgus Nr.1 analīzi un vērtēs Komersantu darbību un to, vai nepieciešams noteikt citas saistības. Regulators ir izvērtējis samērīgumu un labumu, kas tiks iegūts, nosakot Komersantiem tādas pašas saistības (caurredzamības, piekļuves un tarifu regulēšanas saistību), kādas ir noteiktas citiem elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1.
8. Caurredzamības saistība vairumtirdzniecības pakalpojumiem ierobežo elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū iespējas izmantot dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū un mazina strukturālās barjeras ienākšanai ar to saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Tādā veidā elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piemērotā saistība nodrošinās elektronisko sakaru komersantam, kurš plāno ienākt elektronisko sakaru tirgū, skaidru priekšstatu par plānotajām izmaksām.
9. Regulators, piemērojot piekļuves saistību Komersantiem, var nodrošināt, ka piekļuves atteikums vai nepamatoti piekļuves noteikumi nekavēs ilglaicīga un konkurētspējīga mazumtirdzniecības tirgus izveidi.
10. Starpsavienojuma tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam - gan fiksētās izmaksas (elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas izmaksas), gan mainīgās izmaksas (starpsavienojuma tarifi). Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū situācijā, kad starpsavienojuma tarifi nav regulēti, varētu radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma tirgos. Pastāvot šādai situācijai, papildus elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū varētu izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.
11. Regulatora ieskatā, ir lietderīgi un samērīgi Komersantiem piemērot tarifu regulēšanas saistības, nepiemērojot izmaksu aprēķināšanas saistības un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu.
12. Regulatora ieskatā, piemērot citas saistības Komersantiem nav nepieciešams, jo tas būtu pārlieku liels slogs un varētu veidot jaunus šķēršļus ienākšanai tirgū. Elektronisko sakaru komersantam ir lielākas publiskā fiksētā telefonu tīkla izmaksas par vienu maršrutēto minūti, jo maziem elektronisko sakaru komersantiem pietrūkst mēroga un apjoma ekonomikas.
13. Tarifu ieteikumi pamato simetrisku tarifu ieviešanu, norādot, ka tirgos, kur tirgus operatoru starpā ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojumu pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstas mazumtirdzniecības cenas par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi - mazāku lietošanas apjomu, tā mazinot lietotāju labklājību.
14. Regulators elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 ar Lēmumu Nr.151 ir noteicis savienojumu pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,00083 par izsaukumu un EUR 0,00076 par izsaukuma minūti.
15. Regulators ar Lēmumu Nr.39 no 2018.gada 1.janvāra elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 ir noteicis savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu EUR 0,000766 par izsaukumu un EUR 0,000701 par izsaukuma minūti.
16. Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmo un sesto daļu un Administratīvā procesa likuma 11.pantu, kas noteic, ka, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem lietas apstākļiem, iestāde pieņem vienādus lēmumus, Regulators piemēro Komersantiem starpsavienojuma tarifu regulēšanas saistību un nosaka savienojumu pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu tādā pašā apmērā, kādā tas ir noteikts Lēmumā Nr.151 un Lēmumā Nr.107.
17. Ņemot vērā Elektronisko sakaru likuma 42.panta pirmo un sesto daļu un Administratīvā procesa likuma 11.pantu, kas noteic, ka, pastāvot vienādiem faktiskajiem un tiesiskajiem lietas apstākļiem, iestāde pieņem vienādus lēmumus, Regulators no 2018.gada 1.janvāra piemēro Komersantiem starpsavienojuma tarifu regulēšanas saistību un nosaka savienojumu pabeigšanas publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu tādā pašā apmērā, kādā tas ir noteikts Lēmumā Nr.39.
18. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu, simetriski tuvinot Komersantu savienojumu pabeigšanas publiskos fiksētos telefonu tīklos tarifus efektīva pakalpojumu sniedzēja izmaksām, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums un tiks veicināta elektronisko sakaru tirgus attīstība.
19. Savienojumu pabeigšanas Komersantu publiskos fiksētos telefonu tīklos tarifu samazinājums padarīs šos tarifus pieejamākus citiem elektronisko sakaru komersantiem, veicinot elektronisko sakaru tirgus attīstību.
20. Nosakot savienojumu pabeigšanas Komersantu publiskos fiksētos telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, nodrošinot prognozējamu komercdarbības vidi.
21. Ņemot vērā iepriekš minēto, nosakot savienojumu pabeigšanas Komersantu publiskos fiksētos telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais - labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Līdz ar to ir nepieciešams noteikt Komersantiem ar būtisku ietekmi Tirgū Nr.1 caurredzamības saistību, starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību, piekļuves saistību. Ar šo lēmumu tiks veicināta konkurence, galalietotājiem noteikto tarifu samazinājums, elektronisko sakaru komersantu un elektronisko sakaru tirgus attīstība, kā arī komercdarbības vides prognozējamība.
22. Izdarot Administratīvā procesa likuma 66.pantā noteiktos lietderības apsvērumus attiecībā uz administratīvā akta izdošanu, Regulators secina, ka šis administratīvais akts ir nepieciešams, piemērots un vajadzīgs attiecīgā mērķa - aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt elektronisko sakaru komersantu attīstību - sasniegšanai. Regulators, pieņemot šo lēmumu, vadās no privātpersonu (šajā gadījumā - visu galalietotāju un elektronisko sakaru komersantu) tiesību un tiesisko interešu ievērošanas principa, to samērojot ar citiem Administratīvā procesa likumā nostiprinātajiem administratīvā procesa principiem, tajā skaitā samērīguma principu. Regulatora ieskatā, šā administratīvā akta mērķi nav iespējams sasniegt ar citiem samērīgiem, ekonomiski un tiesiski pamatotiem līdzekļiem.
23. Regulators, lai veicinātu un nodrošinātu konkurenci Tirgū Nr.1, aizsargātu lietotāju intereses un sasniegtu šajā lēmumā minēto, pieņem šo lēmumu Komersantu tirgus varas ierobežošanai, nosakot Komersantiem adekvātas un samērīgas saistības.
24. Regulators Elektronisko sakaru likuma 31.panta otrajā un sestajā daļā noteiktajā kārtībā novēros, vai kādas saistības, pienākuma piemērošana vai nepiemērošana neveido problēmas konkrētajā tirgū un tādējādi netiek ierobežota konkurences attīstība. Ņemot vērā tirgus attīstību, Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.panta panta otro un trešo daļu var piemērot Komersantiem jaunas, atcelt vai grozīt esošās saistības.
25. Regulators uzskata, ka šā lēmuma spēkā stāšanās termiņš ir samērīgs, lai Komersanti ieviestu caurredzamības un piekļuves saistības no 2017.gada 27.aprīļa, kā arī starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību no 2017.gada 7.jūnija. Šādā veidā tiktu nodrošināta komercdarbības vides prognozējamība.
26. Šis lēmums ir pagaidu lēmums, kas būs spēkā līdz brīdim, kamēr Regulators saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 12.1 punktā un 13.punktā noteiktajām procedūrām pieņems lēmumu, kā rezultātā šis lēmums kļūst par patstāvīgu vai zaudēs spēku.
Saskaņā ar Regulatora 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto kārtību "Kārtība par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem", pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.panta 1., 2., 6. un 8.punktu, 8.panta pirmās daļas 2., 5. un 19.punktu un otro daļu, 9.panta pirmo daļu, 39.panta pirmo daļu, 42.panta pirmo un sesto daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu un otro daļu, 10.panta pirmo daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, 25.panta pirmo daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo un ceturto daļu, 66.panta pirmo daļu,
padome nolemj:
1. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantus par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi vairumtirdzniecības līmeņa savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālos publiskos telefonu tīklos tirgū;
2. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantiem caurredzamības saistību - publiskot spēkā esošos tarifus par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
2.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai katra Komersanta publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;
2.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;
3. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantiem caurredzamības saistību - publiskot tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
3.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai katra Komersanta publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;
3.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu;
4. uzdot no 2017.gada 27.aprīļa Komersantiem iesniegt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai šā lēmuma lemjošās daļas 2.punktā minētos tarifus;
5. uzdot Komersantiem iesniegt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai šā lēmuma lemjošās daļas 3.punktā minētos tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā;
6. noteikt Komersantiem starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību:
6.1. noteikt no 2017.gada 7.jūnija Komersantiem savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu - EUR 0,00083 par izsaukumu un EUR 0,00076 par izsaukuma minūti;
6.2. noteikt no 2017.gada 7.jūnija Komersantiem pienākumu piemērot savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.punktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
6.3. apturēt no 2017.gada 7.jūnija Komersantiem savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.1.punktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
6.4. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantiem savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu - EUR 0,000766 par izsaukumu un EUR 0,000701 par izsaukuma minūti;
6.5. noteikt no 2018.gada 1.janvāra Komersantiem pienākumu piemērot savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.4.punktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
6.6. apturēt no 2018.gada 1.janvāra Komersantiem savienojumu, kas saņemts no Eiropas Ekonomiskās zonas valsts, pabeigšanas savā publiskā fiksētā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.4.punktā noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
7. noteikt no 2017.gada 27.aprīļa Komersantiem piekļuves saistību - nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem starpsavienojumu un piekļuvi elektronisko sakaru tīklam vai ar to saistītiem elementiem tā, lai citiem elektronisko sakaru komersantiem būtu iespēja saņemt savienojumu pabeigšanas Komersanta publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā pakalpojumus un vismaz šādus pakalpojumus:
7.1. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas ierīkošana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.2. elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas abonēšana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.3. kopēja izvietošana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.4. ieejas atvēršana vai slēgšana uz numuru vai numuru diapazonu savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.5. signalizācija savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.6. tehnisko iespēju novērtēšana savienojumu pabeigšanas nodrošināšanai;
7.7. tehniskā ierīkošana, lai nodrošinātu savienojumu pabeigšanu Komersanta publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā;
7.8. savienojuma ierīkošana savienojumu pabeigšanai Komersanta publiskā individuālā fiksētā telefonu tīklā.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas
komisijas
padomes priekšsēdētājs R.Irklis