Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 23.10.2020. - ... / Spēkā esošā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 244

Rīgā 2016. gada 19. aprīlī (prot. Nr. 19 17. §)
Noteikumi par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla pārskata saturu
Izdoti saskaņā ar Dzelzceļa likuma
28. panta trešo daļu

1. Noteikumi nosaka publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras tīkla pārskata (turpmāk – tīkla pārskats) saturu.

2. Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs (turpmāk – pārvaldītājs) publicē tīkla pārskatu par plānotajiem pakalpojumiem nākamajam vilcienu kustības grafika periodam, lai dotu iespēju sagatavot jaudas pieprasījumu attiecīgajam periodam un nodrošinātu pārredzamību un nediskriminējošu piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un pakalpojumiem apkalpes vietās, kā arī nepieciešamo informāciju piekļuves tiesību izmantošanai.

3. Pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs un apkalpes vietas operators iesniedz iekļaušanai tīkla pārskatā nepieciešamo informāciju pārvaldītājam vismaz 30 dienas pirms tīkla pārskata vai tā grozījumu publicēšanas termiņa, par kuru informē pārvaldītājs.

4. Pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs un apkalpes vietas operators nodrošina, ka iekļaušanai tīkla pārskatā nepieciešamā informācija pārvaldītājam tiek iesniegta noteiktajā termiņā un tā ir pilnīga un patiesa.

5. Tīkla pārskatā norāda:

5.1. pārvaldītāja un pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja nosaukumu, reģistrācijas numuru, juridisko adresi un veicamās funkcijas;

5.2. vispārīgu informāciju par pārskata periodu, teritoriju, dokumenta struktūru;

5.3. publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras raksturojumu, kas atbilst Valsts dzelzceļa administrācijas pārziņā esošā dzelzceļa infrastruktūras reģistra datiem, un piekļuves nosacījumus šādai infrastruktūrai:

5.3.1. infrastruktūras tīkla shēma, dzelzceļa iecirkņu caurlaides spēja, kustības intensitātes nosacījumi, tehniskais aprīkojums ar signalizācijas un bloķēšanas sakaru sistēmām, staciju, vagonu tehniskās apkopes punktu, drošības posteņu un vilcienu kontroliekārtu izvietojuma saraksts, valsts robežkontroles un muitas kontroles stacijas un robežšķērsošanas vietas;

5.3.2. infrastruktūras tehniskās ekspluatācijas nosacījumi un ierobežojumi;

5.3.3. tīmekļvietne, kur ir pieejami Dzelzceļa likuma 5. panta 2.1 daļā minētie pārvaldītāja dokumenti par dzelzceļa infrastruktūras lietošanu;

5.3.4. pārrobežu pārvadājumu un vagonu uzskaites kārtība;

5.4. pārvadātāja licences un drošības sertifikāta saņemšanas nosacījumus vai tīmekļvietni, kur šāda informācija ir pieejama elektroniskā formātā bez maksas;

5.5. pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja iesniegto informāciju:

5.5.1. maksas apmērs par piekļuvi publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai;

5.5.2. maksas aprēķināšanas shēma un maksas iekasēšanas shēma;

5.5.3. to dzelzceļa pārvadājumu pakalpojumu tirgus segmentu saraksts, kuros piemēro uzcenojumus;

5.5.4. informācija par izmaiņām maksas apmērā par piekļuvi publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai, par kurām jau ir pieņemts lēmums vai kas ir paredzamas nākamajos piecos gados, ja tādas ir;

5.5.5. pārvadātājiem pieejamās publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras vispārīgie jaudas raksturlielumi un ierobežojumi, kas saistīti ar šīs infrastruktūras izmantošanu, ietverot iespējamās jaudas prasības apkopes darbiem;

5.5.6. jaudas sadales procedūras un ar tām saistītie termiņi, kā arī jaudas sadales shēma, ja tāda ir;

5.5.7. kritēriji, ko pielieto jaudas sadales procesā, jo īpaši:

5.5.7.1. procedūras, saskaņā ar kurām pieteikuma iesniedzējs var pieprasīt jaudu;

5.5.7.2. pieteikuma iesniedzējiem piemērojamās prasības, tajā skaitā prasības, lai nodrošinātu pārvaldītājam pamatoti gaidāmos ieņēmumus nākotnē un infrastruktūras izmantošanu, ja tādas izvirzītas;

5.5.7.3. pieprasījumu iesniegšanas un jaudas sadales laika grafiks un procedūras, kuras ievēro, pieprasot informāciju par kustības grafika plānošanu, kā arī procedūras plānoto un neplānoto apkopes darbu grafika sastādīšanai;

5.5.7.4. principi, kas reglamentē koordinēšanas procesu un domstarpību izšķiršanas sistēmu, kas ir šā procesa daļa;

5.5.7.5. kārtība, kādā rīkojas, un kritēriji, kurus izmanto, ja infrastruktūra ir pārslogota, tostarp vilcienu ceļa izmantošanas robežkvota vienā mēnesī;

5.5.7.6. informācija par infrastruktūras izmantošanas ierobežojumiem, tai skaitā, ja piemēro jaudas pagaidu ierobežojumu kritērijus, kas noteikti saistībā ar dzelzceļa infrastruktūras apkopes darbiem, informācija par šo jaudas ierobežojumu plānoto dienu, diennakts daļu un, tiklīdz to iespējams noteikt, stundu, kad sākas un beidzas jaudas ierobežojums, ierobežojuma ietekmēto dzelzceļa līnijas posmu un attiecīgajā gadījumā to līniju jaudu, pa kurām novirzīta vilcienu satiksme, vai tīmekļvietni, kur šāda informācija ir pieejama;

5.5.7.7. nosacījumi, ar kādiem tiek ņemta vērā infrastruktūras iepriekšējā noslogotība, nosakot jaudas sadales prioritātes;

5.5.7.8. kritēriji, pēc kuriem katra veida pārvadājumus veicošos vilcienus novirza pa citu maršrutu, un atlikušās jaudas provizoriskais sadalījums dažādu veidu pārvadājumiem ar vilcienu, ja jaudas pagaidu ierobežojumi, piemērojot attiecīgus to kritērijus, noteikti saistībā ar dzelzceļa infrastruktūras apkopes darbiem;

5.5.7.9. saistībā ar dzelzceļa infrastruktūras apkopes darbiem noteikto jaudas pagaidu ierobežojumu stingrākas sliekšņvērtības nekā norādītas normatīvajos aktos publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales jomā, ja tādas piemēro, un šādu ierobežojumu kritēriji, ja tos piemēro papildus tādiem attiecīgajiem kritērijiem, kas norādīti normatīvajos aktos publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales jomā;

5.5.8. pasākumi, kas veikti, lai nodrošinātu pienācīgu attieksmi pret kravas pārvadājumiem, starptautiskiem pārvadājumiem un pēc kustības grafika izstrādāšanas pieejamās neizmantotās jaudas pieprasījumiem;

5.5.9. jaudas pieprasījuma veidlapa;

5.5.10. starptautisko vilcienu ceļu sadales procedūra;

5.5.11. infrastruktūrai piešķirtais specializētās infrastruktūras statuss, ja tāds ir;

5.5.12. kritēriji, saskaņā ar kuriem konstatē, ka vilcienu ceļi netiek izmantoti;

5.5.13. domstarpību izšķiršanas un sūdzību izskatīšanas procedūras saistībā ar jautājumiem par piekļuvi dzelzceļa infrastruktūrai un pakalpojumiem un saistībā ar tīkla darbības uzlabošanas shēmu;

5.6. apkalpes vietas operatora iesniegto informāciju:

5.6.1. apkalpes vietas operatora nosaukumu, reģistrācijas numuru, juridisko adresi;

5.6.2. apkalpes vietu, kas ir savienota ar pārvaldītāja tīklu;

5.6.3. nosacījumus piekļuvei apkalpes vietai un pakalpojumu sniegšanai šajā vietā, maksu par piekļuvi apkalpes vietai un tajā sniegtajiem pakalpojumiem un apkalpes vietas tehnisko raksturojumu vai tīmekļvietni, kur šāda informācija ir pieejama elektroniskā formātā bez maksas;

5.7. līguma paraugu pamata vienošanās noslēgšanai starp pārvaldītāja būtisko funkciju veicēju, kā arī pārvaldītāju, ja tiek skarta tā darbības joma, un pieteikuma iesniedzēju.

(Grozīts ar MK 20.10.2020. noteikumiem Nr. 638)

6. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2006. gada 6. jūnija noteikumus Nr. 461 "Noteikumi par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārskata (tīkla pārskata) saturu un publicēšanas kārtību" (Latvijas Vēstnesis, 2006, 90. nr.; 2015, 130. nr.).

Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Noteikumos iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvas 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu.

Ministru prezidents Māris Kučinskis

Satiksmes ministrs Uldis Augulis
23.10.2020