Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra rīkojums Nr.72
Rīgā 2013.gada 11.februārī
1. Rīgas pilsētas dome 2012.gada 18.decembrī pieņēma saistošos noteikumus Nr.200 "Grozījumi Rīgas domes 2012.gada 28.februāra saistošajos noteikumos Nr.165 "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu"" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr.200).
Saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunkts paredz papildināt Rīgas pilsētas domes 2012.gada 28.februāra saistošos noteikumus Nr.165 "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr.165) ar 33.1punktu šādā redakcijā: "33.1 Īpašos apstākļos (masu pasākumi, laika apstākļi u.c.) Rīgas pilsētas pašvaldība var paredzēt īslaicīgu izņēmumu no šo saistošo noteikumu 9.punktā paredzētās kārtības, publicējot informāciju Rīgas pilsētas pašvaldības portālā www.riga.lv un citos plašsaziņas līdzekļos.".
Saistošo noteikumu Nr.165 9.punkts nosaka, ka pasažiera braukšanas tiesības apliecina derīga vienreizējā braukšanas biļete, abonementa biļete, vienreizējā pārsēšanās biļete vai cits braukšanas tiesības apliecinošs dokuments, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem pasažierim dod tiesības lietot sabiedrisko transportu bez maksas.
2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - ministrija) saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 45.panta otro daļu izvērtēja saistošo noteikumu Nr.200 tiesiskumu un 2013.gada 17.janvāra atzinumā Nr.17-1e/645 Rīgas pilsētas domei nosūtīja atzinumu, kurā pamatoja saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunkta prettiesiskumu un lūdza tos pārskatīt un nodrošināt to atbilstību augstāka spēka normatīvo aktu prasībām.
Rīgas pilsētas dome 2013.gada 22.janvāra domes ārkārtas sēdē, izskatot ministrijas atzinumu par saistošajiem noteikumiem Nr.200, pieņēma lēmumu (Nr.104, 2.§.) atstāt negrozītus saistošos noteikumus Nr.200 un noraidīt ministrijas 2013.gada 17.janvāra atzinumu Nr.17-1e/645, pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" 15.panta pirmās daļas 19.punktu un 43.panta pirmās daļas 8.punktu, Ministru kabineta 2012.gada 28.augusta noteikumu Nr.599 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība" (turpmāk - Ministru kabineta noteikumi Nr.599) 35.punktu un Ministru kabineta 2010.gada 13.jūlija noteikumu Nr.634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršrutu tīklā" 52.punktu.
Rīgas pilsētas dome 2013.gada 22.janvāra ārkārtas sēdes lēmumā (Nr.104, 2.§) un Rīgas pilsētas domes priekšsēdētāja p.i. A.Amerika 2013.gada 25.janvāra vēstulē Nr.RD-13-238-nd norāda, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešā daļa paredz pašvaldībām tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. Īstenojot minētās tiesības, Rīgas pilsētas domes 2010.gada 24.augustā ir pieņēmusi saistošos noteikumus Nr.89 "Par braukšanas maksas atvieglojumiem Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr.89), kas noteic pasažieru kategorijas, kam ir pastāvīgas tiesības saņemt braukšanas maksas atvieglojumus Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta maršrutu tīklā. Savukārt saistošie noteikumi Nr.200 neparedz pastāvīgus braukšanas maksas atvieglojumus kādai noteiktai pasažieru kategorijai, bet paredz pašvaldības tiesības īpašos apstākļos grozīt sabiedriskā transporta lietošanas kārtību (noteikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos), ieviešot tajā pagaidu izmaiņas, tajā skaitā nosakot īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumus. Ņemot vērā iepriekšminēto saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunkta pamatmērķi un to, ka ar šīs normas palīdzību netiek noteikti pastāvīgi atvieglojumi kādai noteiktai pasažieru kategorijai, jo katrā konkrētā ārkārtas gadījumā šī pasažieru kategorija var būt cita, kā arī var tikt noteikti kādi īpaši noteikumi sabiedriskā transporta lietošanas kārtībā, Rīgas pilsētas domes ieskatā nav pamata šo normu iekļaut saistošajos noteikumos Nr.89, bet gan saistošajos noteikumos Nr.165. Saistošie noteikumi nav pretrunā arī ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma trešo daļu, kas paredz pašvaldības tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus, jo šī norma neierobežo pašvaldības tiesības, paredzot, ka šīs tiesības iekļaujamas vienos saistošajos noteikumos, ka atvieglojumi piešķirami konkrētām pasažieru kategorijām vai arī, ka tās nebūtu tiesības, kas izmantojamas ārkārtas gadījumos kā pagaidu regulējums, paredzot arī sabiedriskā transporta lietošanas noteikumu īslaicīgas izmaiņas.
Rīgas pilsētas domes norāda, ka saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunktā iekļautā norma atbilst arī Ministru kabineta 2010.gada 13.jūlija noteikumu Nr.634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršruta tīklā" 52.punktam, saskaņā ar kuru pasūtītājs (Rīgas pilsētas pašvaldība), ņemot vērā īpašus apstākļus (piemēram, svētku dienas, pasažieru plūsma, laikapstākļi, autoceļa, ielas vai sliežu ceļa remonts), var paredzēt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, neveicot izmaiņas maršrutu tīklā.
Vienlaikus Rīgas pilsētas dome norāda, ka saistošie noteikumi Nr.200 nav pretrunā ar spēkā esošām tiesību normām, kas uzliek par pienākumu pārvadātājam veikt pasažieru uzskaiti, kā arī pasažieriem, pārvietojoties ar sabiedrisko transportu, kā braukšanas tiesības apliecinošo dokumentu uzrādīt braukšanas biļeti vai citu braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu. Saistošie noteikumi Nr.200 paredz izņēmumus no saistošo noteikumu Nr.165 9.punktā noteiktās kārtības, taču tie pēc būtības negroza normatīvajos aktos noteiktās prasības attiecībā pret pasažieru uzskaiti un braukšanas tiesību apliecinošiem dokumentiem. Arī situācijās, kurās atbilstoši saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunktā minētajam tiks noteikti izņēmumi no saistošo noteikumu Nr.165 9.punktā noteiktās kārtības, pasažieriem būs pienākums uzrādīt braukšanas tiesības apliecinošu dokumentu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Rīgas pilsētas dome norāda, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.599 35.punkts, kas noteic, ka braukšanai pilsētas nozīmes maršruta sabiedriskajā transportlīdzeklī attiecīgās pilsētas pašvaldība var noteikt citus biļetes derīguma un tās izmantošanas nosacījumus, paredz pašvaldībai tiesības atkāpties no minēto Ministru kabineta noteikumu 19. un 22.punktu, kas noteic, ka, izmantojot sabiedrisko transportu, ir jāiegādājas braukšanas biļete un, ja tiek izmantota biļete ar braukšanas maksas atvieglojumiem, pārbaudē šī biļete ir jāuzrāda kopā ar dokumentu, kas apliecina pasažiera tiesības uz braukšanas maksas atvieglojumiem, prasībām. Rīgas pilsētas dome ieskatā minētais pilnvarojums paredz pašvaldībai tiesības noteikt ne tikai biļetes derīguma un izmantošanas nosacījumus, bet arī to neizmantošanas nosacījumus.
Rīgas pilsētas dome norāda, ka bezmaksas biļešu ieviešanas mērķis bija saistīts ar nepieciešamību veikt precīzu aprēķinu par valsts dotācijas apmēru, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir jākompensē pārvadātājiem par pasažieru pārvadāšanu ar valsts noteiktajiem braukšanas maksas atvieglojumiem. Gadījumos, kad pašvaldība paredz pasažieriem braukšanas tiesības pilsētas sabiedriskajā transportā bez maksas, valsts finansējums netiek prasīts un saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma normām zaudējumi pārvadātājam pilnībā jākompensē no pašvaldības budžeta. Līdz ar to gadījumos, kad iestāsies īpašie apstākļi, pamatojoties uz kuriem tiks paredzēti īslaicīgi izņēmumi no vispārējās kārtības, tiks izvērtēts nepieciešamais zaudējumu kompensācijas apmērs pārvadātājam.
3. Rīgas pilsētas dome saistošos noteikumus Nr.200 2013.gada 23.janvārī ir publicējusi oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" (Nr.16 (4822)) un atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 45.panta sestajai daļai tie ir stājušies spēkā.
4. Rīgas pilsētas dome ar saistošo noteikumu Nr.200 1.1.apakšpunktu ir paredzējusi, ka saistošie noteikumi Nr.165 tiek izdoti pamatojoties uz Ministru kabineta Nr.599 35. un 68.punktu. Ministru kabineta Nr.599 35.punkts noteica, ka braukšanai pilsētas nozīmes maršruta sabiedriskajā transportlīdzeklī attiecīgās pilsētas pašvaldība var noteikt citus biļetes derīguma un tās izmantošanas nosacījumus. Savukārt Ministru kabineta noteikumu Nr.599 68.punkts noteic, ka pašvaldība pilsētas nozīmes maršrutu sabiedriskajos transportlīdzekļos var noteikt citu bagāžas pārvadāšanas kārtību.
Saistošo noteikumu Nr.165 9.punkts noteic, ka pasažiera braukšanas tiesības apliecina derīga vienreizēja braukšanas biļete, abonementa biļete, vienreizēja pārsēšanas biļete vai cits braukšanas tiesības apliecinošs dokuments, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem pasažieriem dod tiesības lietot sabiedrisko transportu bez maksas. Saistošo noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunkts (saistošo noteikumu Nr.165 33.1punkts) noteic, ka īpašos apstākļos pašvaldība var paredzēt īslaicīgu izņēmumu no saistošo noteikumu 9.punktā paredzētās kārtības.
Satiksmes ministrija 2013.gada 6.februāra vēstulē Nr.06-02/606 norāda, ka Ministru kabineta Nr.599 35.punktā pašvaldībai nav dotas tiesības noteikt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumi var tikt izmantoti bez biļetes, bet gan deleģētas tiesības noteikt citus biļetes derīguma termiņus, kā arī citus biļetes izmantošanas nosacījumus. Vienlaikus atzīmējams, ka minētajā Ministru kabineta noteikumu Nr.599 35.punktā nav vārda "neizmantošanas", līdz ar to Rīgas pilsētas dome paplašināti tulko Ministru kabineta noteikumu Nr.599 35.punktā noteikto pilnvarojumu. Kaut gan pašvaldība var atkāpties no normatīvajos aktu noteiktās kārtības attiecībā uz biļešu derīgumu un izmantošanas nosacījumiem, taču attiecīgais pilnvarojums nav interpretējams kā pašvaldības tiesības īpašos gadījumos noteikt pasažieru kategorijas, kuras var braukt bez biļetes.
Saskaņā ar Ministru kabineta Nr.599 19.punktu pasažiera braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina biļete. Elektroniski vai pa tālruni iegādātajām biļetēm braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina autorizācijas vai rezervācijas kods. Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr.599 22.punktu, ja pasažieris braukšanai sabiedriskajā transportlīdzeklī izmanto biļeti ar braukšanas maksas atvieglojumu, pasažiera pienākums ir uzrādīt pārbaudei biļeti kopā ar normatīvajos aktos par pasažieru kategorijām, kuras ir tiesīgas izmantot braukšanas maksas atvieglojumus, noteiktu dokumentu, kas apliecina pasažiera tiesības uz braukšanas maksas atvieglojumu. Satiksmes ministrija 2013.gada 6.februāra vēstulē Nr.06-02/606 norāda, ka Ministru kabineta noteikumu Nr.599 19.punkta norma ir imperatīva tiesību norma, kas uzliek par pienākumu visiem pasažieriem, kas izmanto sabiedriskā transporta pakalpojumus iegādāties biļeti, t.i., faktiski noslēgt regulāro pasažieru pārvadājumu līgumu. Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 13.panta septīto daļu regulāro pasažieru pārvadājumu līgums stājas spēkā brīdī, kad pasažieris uzsāk sabiedriskā transporta pakalpojumu izmantošanu (iekāpj sabiedriskajā transportlīdzeklī). Biļete apliecina, ka pasažieris ir samaksājis par pārvadātāja sniegto sabiedriskā transporta pakalpojumu. Ministru kabineta noteikumu Nr.599 19.punktā nav paredzēti izņēmumi attiecībā uz pasažieru kategorijām, kam būtu tiesības izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus, neievērojot minētajā normā noteikto kārtību, t.i. izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus bez biļetes. Līdz ar to braukšanas tiesības apliecinošais dokuments var būt tikai tāds, kas ir noteikts spēkā esošajos normatīvajos aktos, nevis transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība, pasākuma dalībnieka karte u.tml.
Satiksmes ministrija savā 2013.gada 6.februāra vēstulē Nr.06-02/606 norāda, ka līdz Ministru kabineta Nr.599 spēkā stāšanās dienai - 2012.gada 19.septembrim bija noteikts, ka pasažiera braukšanas tiesības sabiedriskajā transportā apliecina biļete vai cits braukšanas tiesības apliecinošs dokuments, piemēram, invalīda apliecība. Tas nenodrošināja pilnīgu pārvadāto pasažieru uzskaiti un informāciju par pasažieru plūsmām, pārvietošanās paradumiem u.tml., kas ir būtiski sabiedriskā transporta pakalpojumu plānošanā. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta noteikumu Nr.599 19.punktā ir paredzēts, ka vienīgais pasažiera braukšanas tiesības apliecinošais dokuments ir biļete.
Saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešo daļu pašvaldībām ir tiesības noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, ja ar šo braukšanas maksas atvieglojumu noteikšanu pārvadātājam radītos zaudējumus pilnībā kompensē no pašvaldības budžeta. Līdz ar to saskaņā ar minēto normu pašvaldība var noteikt braukšanas maksas atvieglojumus savā administratīvajā teritorijā, tai skaitā, arī noteikt personu kategorijas, kuras var braukt bez maksas, vienlaicīgi tomēr ir jānodrošina braucēju uzskaite un biļešu izsniegšana, kas ir vienīgais dokuments, kas apliecina pasažiera braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī. Minētās tiesības Rīgas pilsētas dome ir izmantojusi pieņemot saistošos noteikumos Nr.89, kas attiecīgi izdoti saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešo daļu. Vienlaikus atzīmējams, ka ne Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums, ne Ministru kabineta noteikumi Nr.599 vai kāds cits normatīvais akts neparedz braukšanas maksas atvieglojumus iedalīt pastāvīgos braukšanas maksas atvieglojumos un īslaicīgos braukšanas maksas atvieglojumos un neparedz atšķirīgu pilnvarojumu no Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 14.panta trešajā daļā noteiktā pilnvarojuma.
Ministru kabineta 2010.gada 13.jūlija noteikumi Nr.634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršruta tīklā" nosaka maršrutu tīkla izstrādāšanas, sabiedriskā transporta pakalpojumu pieprasījuma un maršrutu tīkla apjoma noteikšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus maršrutu tīklā. Lai veiktu izmaiņas maršrutu tīklā, atbilstoši minētajiem Ministru kabineta noteikumiem ir veicams noteikts pasākumu kopums, kas īstenojams noteiktā laika posmā. Ņemot vērā, ka īpašos apstākļos (piemēram, svētku dienas, pasažieru plūsma, laikapstākļi, autoceļa, ielas vai sliežu ceļa remonts) izmaiņas maršrutu tīklā ir veicamas nekavējoties, Ministru kabineta noteikumu Nr.634 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanas kārtība maršruta tīklā" 52.punktā pasūtītājam ir paredzētas tiesības veikt īslaicīgas izmaiņas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nosacījumos, neveicot izmaiņas maršrutu tīklā. Minētā Ministru kabineta noteikumu norma neparedz pašvaldībai tiesības noteikt īslaicīgus braukšanas maksas atvieglojumos vai paredzēt, ka sabiedriskā transporta pakalpojumus var izmantot bez biļetes.
5. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu valsts pārvalde, tai skaitā, pašvaldība ir pakļauta likumam un darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Atbilstoši likuma "Par pašvaldībām" 41.panta otrajai daļai pašvaldības lēmumiem jāatbilst Satversmei, likumiem, kā arī Ministru kabineta noteikumiem. Ievērojot iepriekšminēto tiesisko regulējumu un ministrijas un Satiksmes ministrijas norādītos argumentus, secināms, ka saistošie noteikumu Nr.200 1.3.apakšpunkts ir pretrunā ar Ministru kabineta noteikumos Nr.599 noteikto tiesisko regulējumu.
6. Līdz ar to, saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 49.panta pirmo daļu, apturu Rīgas pilsētas domes 2012.gada 18.decembra saistošo noteikumu Nr.200 "Grozījumi Rīgas domes 2012.gada 28.februāra saistošajos noteikumos Nr.165 "Par Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta lietošanu"" 1.3.apakšpunkta darbību.
7. Rīkojumu publicēt oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un nosūtīt Rīgas pilsētas domes priekšsēdētājam N.Ušakovam.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs E.Sprūdžs