Tiesību akts: zaudējis spēku
Attēlotā redakcija: 08.04.2014. - 31.12.2020. / Vēsturiskā
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta rīkojums Nr.518

Rīgā 2012.gada 30.oktobrī (prot. Nr.60 26.§)
Par koncepciju "Par azartspēļu automātu saslēgšanu vienotā tīklā"

1. Atbalstīt koncepcijas "Par azartspēļu automātu saslēgšanu vienotā tīklā" kopsavilkumā ietverto risinājuma 2.variantu.

2. Finanšu ministrijai sadarbībā ar Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekciju izstrādāt un finanšu ministram iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā šādus normatīvo aktu projektus, kas nepieciešami šā rīkojuma 1.punktā minētā risinājuma 2.varianta īstenošanai:

2.1. likumprojektu "Azartspēļu un izložu likums", ietverot tajā pilnvarojumu Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par vienotas azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanas un uzturēšanas kārtību, kā arī pārejas noteikumos nosakot minētās sistēmas ieviešanas termiņu;

2.2. Ministru kabineta noteikumi par vienotas azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas ieviešanas un uzturēšanas kārtību – mēneša laikā pēc jaunā Azartspēļu un izložu likuma stāšanās spēkā;

2.3. Ministru kabineta noteikumu projektu par vienotu azartspēļu un izložu organizācijas grāmatvedības uzskaites kārtību, nosakot prasības inkasācijas procesā lietotajiem skaitītājiem un izmaiņām azartspēļu automātu un izdevumu uzskaitē, − mēneša laikā pēc jaunā Azartspēļu un izložu likuma stāšanās spēkā;

2.4. Ministru kabineta noteikumu projektu par kārtību, kādā tiek veikta kontrole un uzraudzīta azartspēļu un izložu organizēšana Latvijas Republikā, nosakot prasības spēļu zāles pārbaudes kārtībai un metodēm, – mēneša laikā pēc jaunā Azartspēļu un izložu likuma stāšanās spēkā;

2.5. Ministru kabineta noteikumu projektu par azartspēļu automāta, azartspēļu iekārtas un azartspēļu automāta spēles programmas atbilstības pārskatā iekļaujamo informāciju, nosakot prasības attiecībā uz azartspēļu automātu pieslēgšanu vienotajai azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmai, – mēneša laikā pēc jaunā Azartspēļu un izložu likuma stāšanās spēkā.

(Grozīts ar MK 08.04.2014. rīkojumu Nr.153)

Ministru prezidents V.Dombrovskis

Finanšu ministrs A.Vilks
(Ministru kabineta
2012.gada 30.oktobra
rīkojums Nr.518)
Koncepcijas
"Par azartspēļu automātu saslēgšanu vienotā tīklā"
kopsavilkums

Koncepcija "Par azartspēļu automātu saslēgšanu vienotā tīklā" (turpmāk – koncepcija) ir izstrādāta saskaņā ar Pasākumu plāna ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.–2013.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2010.gada 26.augusta rīkojumu Nr.513) 46.punktu.

Koncepcijas izstrādes mērķi ir šādi:

1) pastiprināt spēlētāja interešu aizsardzību un spēles drošumu;

2) pilnveidot azartspēļu automātu darbības uzraudzību un ieņēmumu plūsmas pārskatāmību;

3) nodrošināt ar šo komercdarbības veidu saistīto risku mazināšanu – noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, izvairīšanos no nodokļu maksāšanas un citas nelikumīgas darbības.

No valsts viedokļa vienotas azartspēļu automātu kontroles un uzraudzības sistēmas (turpmāk – vienotā sistēma (AKUS)) ieviešana saistīta tikai ar pozitīviem faktoriem, jo tiks pilnveidota esošā azartspēļu nozares uzraudzības sistēma, nodrošinot iespēju operatīvi sekot līdzi azartspēļu automātu darbībai un naudas plūsmai. Tas ļaus samazināt spēļu vietās veicamo pārbaužu laiku, nodrošināt spēlētāju interešu aizsardzību, kā arī samazināt nelikumīgo darbību iespējamību azartspēļu organizēšanā.

Risinājuma varianti

Risinājuma 1.variants. Neveidot vienoto sistēmu (AKUS) un saglabāt esošo azartspēļu nozares uzraudzības sistēmu.

Risinājuma 2.variants. Uzsākt vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanu:

1) izdarīt grozījumus Azartspēļu un izložu likumā – pilnvarot Ministru kabinetu izstrādāt noteikumus par vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas un uzturēšanas kārtību, kā arī papildināt pārejas noteikumus ar vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas termiņu (ne agrāk kā piecus gadus pēc Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas par vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas un uzturēšanas kārtību), nosakot, kad azartspēļu organizētājam būs jāpāriet uz elektronisko skaitītāju lietošanu (atceļot mehānisko skaitītāju lietošanu) un jānodrošina visu azartspēļu automātu un spēļu vietu pieslēgums vienotajai sistēmai (AKUS) – Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcijas (turpmāk – inspekcija) datorsistēmai, izmantojot telekomunikāciju sakarus, kā arī nepieļaujot neautorizētu piekļuvi un ievērojot visas inspekcijas norādītās prasības un kritērijus (azartspēļu organizētajiem tiek dotas iespējas pašiem izvēlēties programmas izveidotāju un piegādātāju);

2) nosakot vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas termiņu, ievērot Pasākumu plāna ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.– 2013.gadam 46.punktā minēto nosacījumu – vienotā sistēma (AKUS) tiek ieviesta, ja inspekcijas un azartspēļu organizētāju rīcībā ir šim nolūkam pietiekami finanšu līdzekļi.

Iespējamās izmaksas

Lai nodrošinātu vienotās sistēmas (AKUS) izveidošanu un datu saņemšanu no azartspēļu organizētājiem, inspekcijai nepieciešams tehniskais nodrošinājums: serveris, darbstacija, rūteris, printeris. Tas nozīmē, ka inspekcijas dotāciju 2018.gadā nepieciešams palielināt par 10000 latu. Pēc vienotās sistēmas (AKUS) izveidošanas inspekcijai tās uzturēšanai katru gadu (sākot no 2019.gada) būs nepieciešami 3600 latu.

Azartspēļu organizētājam vienotās sistēmas (AKUS) ieviešana izmaksātu aptuveni 700 (un vairāk) latu uz vienu azartspēļu automātu (biedrības "Latvijas Spēļu biznesa asociācija" pārstāvju 2012.gada 11.aprīļa sanāksmē sniegtā informācija). Vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas kopējās izmaksas azartspēļu organizētājam būs atkarīgas no tam piederošo azartspēļu iekārtu skaita un esošā tehniskā nodrošinājuma spēļu zālēs (Latvijā vidēji vienam azartspēļu organizētājam ir 25 spēļu zāles un katrā ir 25 azartspēļu automāti, līdz ar to vienotās sistēmas (AKUS) vidējās iespējamās ieviešanas izmaksas uz 625 azartspēļu automātiem būtu 473,5 tūkst. latu), kā arī no specifiskajām tehniskajām prasībām, kas tiks definētas Ministru kabineta noteikumos.

Attiecībā uz izmaiņām valsts un pašvaldību budžetu ieņēmumos – ieviešot risinājuma 2.variantu, nav plānots azartspēļu nodokļa ieņēmumu pieaugums, jo koncepcija neparedz mainīt ar azartspēļu nodokli apliekamo objektu. Šobrīd ar azartspēļu nodokli apliekamais objekts ir azartspēļu automāts vai azartspēļu iekārta. Pēc vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas tās veiksmīgas darbības rezultātā, iespējams, varētu tikt mainīts azartspēļu nodokļa aprēķināšanas mehānisms un noteikts azartspēļu nodoklis no azartspēļu automātiem procentos no to neto ieņēmumiem (ieņēmumi, ko veido azartspēļu automātu bruto ieņēmumi, no kuriem atskaitīti izmaksātie laimesti) līdzīgi kā bingo, totalizatoram vai izlozēm. Tas novērsīs šobrīd pastāvošo pretrunu, ka azartspēļu nodokļu ieņēmumi valsts un pašvaldību budžetos ir atkarīgi no azartspēļu automātu skaita – jo vairāk automātu, jo vairāk ieņēmumu nodokļu veidā. Ja pēc vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas tiks nolemts mainīt ar azartspēļu nodokli apliekamo objektu (mainot to no azartspēļu automātu skaita uz azartspēļu automātu neto ieņēmumiem), tad, ņemot vērā faktiskos azartspēļu organizētāju (kapitālsabiedrību) ieņēmumus, tiks izvērtēts, kāda būs ietekme uz azartspēļu nodokļa ieņēmumiem.

Vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas prasībās tiks norādīti visi nepieciešamie parametri, lai situācijā, ja tiks mainīts ar azartspēļu nodokli apliekamais objekts, azartspēļu organizētājiem nebūtu nepieciešami papildu izdevumi vienotās sistēmas (AKUS) pilnveidošanai atbilstoši jaunajam azartspēļu nodokļa aprēķināšanas mehānismam.

Izvēloties risinājuma 2.variantu, vienotā sistēma (AKUS) būs jāievieš 13 azartspēļu organizētājiem. Šobrīd no šiem azartspēļu organizētājiem daži ir daļēji ieviesuši vienoto sistēmu (AKUS) sev piederošajās spēļu zālēs un kazino (biedrība "Latvijas Spēļu biznesa asociācija" 2012.gada 11.aprīļa sanāksmē informēja, ka azartspēļu organizētāji, kuri ir daļēji ieviesuši vienoto sistēmu (AKUS) savās spēļu zālēs, nav pārliecināti, ka šīs iekārtas atbildīs Ministru kabineta noteikumu prasībām). 2012.gada 1.jūnijā Latvijas teritorijā tika ekspluatēti 7913 azartspēļu automāti, kas izvietoti 322 spēļu zālēs un piecos kazino.

Lai īstenotu risinājuma 2.variantu, tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi par vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas un uzturēšanas kārtību, kā arī izdarīti grozījumi šādos normatīvajos aktos:

1) Azartspēļu un izložu likumā, papildinot to ar pilnvarojumu Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus par vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas un uzturēšanas kārtību, kā arī pārejas noteikumos nosakot vienotās sistēmas (AKUS) ieviešanas termiņu;

2) Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos Nr.1043 "Azartspēļu un izložu organizācijas vienotā grāmatvedības uzskaites kārtība", atceļot prasību inkasācijas procesā lietot mehāniskos skaitītājus un nosakot izmaiņas azartspēļu automātu un izdevumu uzskaitē;

3) Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija noteikumos Nr.512 "Azartspēļu un izložu organizēšanas un uzturēšanas uzraudzības un kontroles kārtība", mainot spēļu zāļu pārbaudes kārtību un metodes;

4) Ministru kabineta 2007.gada 20.novembra noteikumos Nr.786 "Azartspēļu automāta, iekārtas un azartspēļu automāta spēles programmas atbilstības sertifikātā iekļaujamā informācija", papildinot tehniskās prasības attiecībā uz azartspēļu automāta pieslēgšanu vienotajai sistēmai (AKUS).

Finanšu ministrs A.Vilks
08.04.2014