1. Noteikumi nosaka aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap civilās aviācijas gaisa kuģu lidojumu drošībai paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem (turpmāk – aeronavigācijas iekārtas).
2. Aizsargjoslas nosaka ap šādām esošām, projektējamām un rekonstruējamām aeronavigācijas iekārtām:
2.1. riņķa darbības aeronavigācijas iekārtas:
2.1.1. tāluma mērīšanas aprīkojums (DME);
2.1.2. ļoti augstas frekvences riņķa darbības radiobāka (VOR);
2.1.3. radiopeilētājs (DF);
2.1.4. radiomarķieris;
2.1.5. nevērstas darbības radiobāka (NDB);
2.1.6. satelītu papildinājuma zemes sistēma (GBAS):
2.1.6.1. ar ļoti augstas frekvences pārraides (VDB) staciju;
2.1.6.2. ar ļoti augstas frekvences pārraides (VDB) stacijas novērošanas staciju;
2.1.7. ļoti augstas frekvences (VHF) aeronavigācijas nodrošinājuma sakaru stacija;
2.1.8. primārās novērošanas radiolokators (PSR);
2.1.9. sekundārās novērošanas radiolokators (SSR);
2.2. virziena darbības aeronavigācijas iekārtas:
2.2.1. instrumentālā nosēšanās sistēma (ILS):
2.2.1.1. ar vienas frekvences kursa radiobāku (LLZ);
2.2.1.2. ar divu frekvenču kursa radiobāku (LLZ);
2.2.1.3. ar glisādes radiobāku M-Tips (divas frekvences);
2.2.2. mikroviļņu nosēšanās sistēma (MLS):
2.2.2.1. ar azimuta bāku;
2.2.2.2. ar augstuma bāku;
2.2.3. tāluma mērīšanas aprīkojums (DME).
3. Ap šo noteikumu 2.punktā minētajām aeronavigācijas iekārtām ir nosakāma iekārtu darbības tuvās ietekmes zona un iekārtu darbības tālās ietekmes zona.
4. Aizsargjoslu likumā un šajos noteikumos noteikto aizsargjoslu aizsardzības prasību ievērošanu kontrolē valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra".
5. Aizsargjoslu ap aeronavigācijas iekārtām veido zeme zem iekārtām un iekārtu darbības tuvās ietekmes zonas.
6. Aizsargjoslas platību ap šo noteikumu 2.1.apakšpunktā minētajām aeronavigācijas iekārtām nosaka, ņemot vērā šo iekārtu darbības grafisko attēlu (1.pielikums) un to darbības tuvās ietekmes parametrus (2.pielikums).
7. Aizsargjoslas platību ap šo noteikumu 2.2.apakšpunktā minētajām aeronavigācijas iekārtām nosaka, ņemot vērā šo iekārtu darbības grafisko attēlu (3.pielikums) un to darbības tuvās ietekmes parametrus (4.pielikums).
8. Aizsargjoslas platību ap aeronavigācijas iekārtu darbības tuvās ietekmes zonu nosaka aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs saskaņā ar šo noteikumu 2. un 4.pielikumā noteiktajiem parametriem.
9. Aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs:
9.1. aizsargjoslu saskaņo ar valsts aģentūru "Civilās aviācijas aģentūra";
9.2. aizsargjoslas robežas ap iekārtas darbības tuvās ietekmes zonu saskaņo ar pašvaldību, kuras administratīvo teritoriju tā ietekmē;
9.3. par aeronavigācijas iekārtas darbības tālās ietekmes zonu informē pašvaldību, kuras administratīvo teritoriju tā ietekmē.
10. Vairākas aeronavigācijas iekārtas var izvietot vienā darbības ietekmes zonā, ja to atļauj attiecīgās aeronavigācijas iekārtas ražotāja noteiktie tehniskie ekspluatācijas noteikumi, nosakot katrai aeronavigācijas iekārtai atsevišķu aizsargjoslu.
11. Aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs par saviem līdzekļiem nodrošina aizsargjoslas robežu attēlošanu apgrūtinājuma plānos, kā arī nekustamā īpašuma objekta apgrūtinājumu reģistrē Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un nostiprina zemesgrāmatā.
12. Aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs aizsargjoslu uztur un apzīmē atbilstoši katras aeronavigācijas iekārtas ražotāja noteiktajām tehniskajām prasībām.
13. Aizsargjoslu likuma 35.pantā un 50.pantā noteiktie aprobežojumi attiecas uz aeronavigācijas iekārtu darbības tuvās ietekmes zonas aizsargjoslu.
14. Aeronavigācijas iekārtas darbības tuvās ietekmes zonā drīkst veikt darbus, kas nav aizliegti Aizsargjoslu likumā, ja tie ir saskaņoti ar aeronavigācijas iekārtas īpašnieku vai valdītāju. Ja aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs uzskata par nepieciešamu, darbus veic aeronavigācijas iekārtas īpašnieka, valdītāja vai tā pilnvarotas personas uzraudzībā.
15. Šo noteikumu 14.punktā minētais saskaņojums nav nepieciešams glābšanas darbiem, avāriju novēršanas vai to seku likvidēšanas darbiem visā aizsargjoslā, kā arī valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" inspektoru iekļūšanai aizsargjoslā, lai veiktu tās kontroli. Aeronavigācijas iekārtas īpašnieks vai valdītājs informē valsts aģentūru "Civilās aviācijas aģentūra" par aizsargjoslā veiktajiem glābšanas darbiem, avāriju novēršanas vai to seku likvidēšanas darbiem.
Grafiskais attēls
1.attēls
Šķērsgriezums
2.attēls
1. Ministru kabineta 2012.gada 19.jūnija noteikumu Nr.415 "Noteikumi par ekspluatācijas aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap civilās aviācijas drošībai paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem" (turpmāk – noteikumi) 2.1.1., 2.1.2., 2.1.3., 2.1.4., 2.1.5. un 2.1.6.apakšpunktā minēto aeronavigācijas iekārtu aizsargjoslas platību aprēķina pēc šādiem parametriem:
1.tabula
Aeronavigācijas iekārtas tips | Tuvās ietekmes zonu parametri | Tālās ietekmes zonu parametri | ||||
rādiuss | alfa | rādiuss | rādiuss | cilindra (j) augstums | konusa pamati un cilindra asis | |
Tāluma mērīšanas aprīkojums (DME) | 300 | 1,0 | 3000 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
Ļoti augstas frekvences riņķa darbības radiobāka (VOR) | 600 | 1,0 | 3000 | 15000 | 52 | Antenas sistēmas centrs zemes līmenī |
Radiopeilētājs (DF) | 500 | 1,0 | 3000 | 10000 | 52 | Antenas pamati zemes līmenī |
Radiomarķieri | 50 | 20,0 | 200 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
Nevērstas darbības radiobāka (NDB) | 200 | 5,0 | 1000 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
Satelītu papildinājuma zemes sistēma (GBAS) | 400 | 3,0 | 3000 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
Satelītu papildinājuma zemes sistēmas (GBAS) ļoti augstas frekvenču pārraides (VDB) stacija | 300 | 0,9 | 3000 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
Satelītu papildinājuma zemes sistēmas (GBAS) ļoti augstas frekvences pārraides (VDB) stacijas novērošanas stacija | 400 | 3,0 | 3000 | – | – | Antenas pamati zemes līmenī |
2. Noteikumu 2.1.7.apakšpunktā minēto aeronavigācijas iekārtu aizsargjoslas platību aprēķina pēc šādiem parametriem:
2.tabula
Aeronavigācijas iekārtas tips | Tuvās ietekmes zonu parametri | Tālās ietekmes zonu parametri | ||
rādiuss | alfa | rādiuss | konusa pamati | |
Ļoti augstas frekvences (VHF) aeronavigācijas nodrošinājuma sakaru stacija (primārās novērošanas radiolokators (PSR) un sekundārās novērošanas radiolokators (SSR)) | 300 | 1,0 | 2000 | Antenas augstums virs zemes līmeņa |
3. Noteikumu 2.1.8. un 2.1.9.apakšpunktā minēto aeronavigācijas iekārtu aizsargjoslas platību aprēķina pēc šādiem parametriem:
3.tabula
Aeronavigācijas iekārtas tips | Tuvās ietekmes zonu parametri | Tālās ietekmes zonu parametri | ||
rādiuss | alfa | rādiuss | konusa pamati | |
Primārās novērošanas radiolokators (PSR) | 500 | 0,25 | 15000 | Antenas augstums virs zemes līmeņa |
Sekundārās novērošanas radiolokators (SSR) | 500 | 0,25 | 15000 | Antenas augstums virs zemes līmeņa |
Grafiskais attēls
Tuvās ietekmes zonu parametri:
a – attālums (m);
b – attālums (m);
Tālās ietekmes zonu parametri:
h – augstums (m);
r – rādiuss (m);
D – attālums (m);
H – augstums (m);
L – attālums (m);
φ – leņķis (0)
Ministru kabineta 2012.gada 19.jūnija noteikumu Nr.415 "Noteikumi par ekspluatācijas aizsargjoslu noteikšanas metodiku ap civilās aviācijas drošībai paredzētajiem navigācijas tehniskajiem līdzekļiem" 2.2.1., 2.2.2. un 2.2.3.apakšpunktā minēto aeronavigācijas iekārtas aizsargjoslas platību aprēķina pēc šādiem parametriem:
Aeronavigācijas iekārtas tips | Tuvās ietekmes zonu parametri | Tālās ietekmes zonu parametri | ||||||
a attālums (m) | b attālums (m) | h attālums (m) | r rādiuss (m) | D attālums (m) | H augstums (m) | L attālums (m) | Ø leņķis (0) | |
Instrumentālās nosēšanās sistēma (ILS) (vienas frekvences kursa radiobāka (LLZ)) | Attālums līdz skrejceļa slieksnim | 500 | 70 | a+6000 | 50 | 10 | 2300 | 30 |
Instrumentālās nosēšanās sistēmas (ILS) (divu frekvenču kursa radiobāka (LLZ)) | Attālums līdz skrejceļa slieksnim | 500 | 70 | a+6000 | 500 | 20 | 1500 | 20 |
Instrumentālās nosēšanās sistēmas (ILS) glisādes radiobāka M-Tips (divas frekvences) | 800 | 50 | 70 | 6000 | 250 | 5 | 325 | 10 |
Mikroviļņu nosēšanās sistēmas (MLS) azimuta bāka | Attālums līdz skrejceļa slieksnim | 20 | 70 | a+6000 | 600 | 20 | 1500 | 40 |
Mikroviļņu nosēšanās sistēmas (MLS) augstumu bāka | 300 | 20 | 70 | 6000 | 200 | 20 | 1500 | 40 |
Tāluma mērīšanas aprīkojums (DME) | Attālums līdz skrejceļa slieksnim | 20 | 70 | a+6000 | 600 | 20 | 1500 | 40 |