Attēlotā redakcija: 03.05.1994. - ... / Spēkā esošā
Ministru Padomes lēmums Nr.280

Rīgā 1993.gada 3.jūnijā

Latvijas Republikas Ministru Padome n o l e m j :

1. Apstiprināt pievienoto Ekonomisko reformu ministrijas sagatavoto valsts uzņēmuma "Latvijas nafta" privatizācijas projektu.

2. (Svītrots ar MK 03.05.1994. rīkojumu Nr.189-r)

3. (Svītrots ar MK 03.05.1994. rīkojumu Nr.189-r)

4. (Svītrots ar MK 03.05.1994. rīkojumu Nr.189-r)

Latvijas Republikas Ministru Padomes priekšsēdētājs I.Godmanis

Latvijas Republikas ekonomisko reformu ministrs A.Kreituss
APSTIPRINĀTS
ar Latvijas Republikas Ministru Padomes
1993.gada 3.jūnija lēmumu Nr.280
Valsts naftas produktu apgādes uzņēmuma "Latvijas nafta" privatizācijas projekts

Valsts naftas produktu apgādes uzņēmuma "Latvijas nafta" (turpmāk tekstā - "VU "Latvijas nafta"") privatizācijas projekts izstrādāts saskaņā ar 1993.gada 8.marta Latvijas Republikas Ministru Padomes sēdē (protokols Nr.12) doto uzdevumu Ekonomisko reformu ministrijai organizēt VU "Latvijas nafta" privatizāciju. Projektu izstrādājot, ņemts vērā Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 2.aprīļa lēmums Nr.171 "Par valsts uzņēmumu "Latvijas nafta"", kā arī priekšlikumi, kurus izteikušas privātfirmas pēc 1993.gada 21.marta tikšanās Ekonomisko reformu ministrijā.

Privatizācijas projekts 1) atbilst Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 30.decembra lēmumā Nr.562 "Par privatizācijas projektiem, to apstiprināšanas, grozīšanas un papildināšanas kārtību" izvirzītajām prasībām. Likumā paredzēto privatizējamo VU "Latvijas nafta" objektu turpmākās saimnieciskās darbības plānu iesniedz pretendenti uz attiecīgo objektu.

I. Privatizācijas mērķi

Privatizācijas mērķis ir demonopolizēt valsts uzņēmumu "Latvijas nafta" un radīt Latvijā stabilu naftas produktu tirgu, kas balstīts uz godīgas konkurences principiem un būtu neatkarīgs no politiskiem pavērsieniem gan Austrumos, gan Rietumos.

II. Informācija par uzņēmumu

Uzņēmuma nosaukums: Valsts naftas produktu apgādes uzņēmums "Latvijas nafta".

Uzņēmums atrodas Latvijas Republikas Rūpniecības un enerģētikas ministrijas pārziņā.

Juridiskā adrese: Rīga, LV - 1821, Brīvības bulvāris 21, tel. 332502.

Reģistrēts Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā 1991.gada 8.maijā ar Nr.000300317.

Pamatkapitāls: 492088 tūkst.rbļ. (pēc bilances datiem uz 01.01.93).

Uzņēmuma ieguldījumi citās uzņēmējsabiedrībās:

1. Akciju sabiedrība "Latvian Traffic Service"

Adrese: Rīga, Pērnavas iela 78

Reģistrācijas nr.000302255

Ieguldījuma apjoms: 133.33 tūkst. LVR

Ieguldījums izdarīts mantiskā veidā (3 DUS) 2)

DUS nr.5 - Rīga, Brīvības iela 386;

DUS nr.6 - Rīga, Pērnavas iela 78

DUS nr.159 - Saulkrasti, Tallinas šosejas 41.km

2. SIA "Zemgales nafta"

Adrese: Jelgava, Aviācijas iela 10

Reģistrācijas nr.170300207

Ieguldījuma apjoms: 5 tūkst.LVR

3. Latvijas - Azerbaidžānas tirdzniecības nams AS "Aipara"

Adrese: Rīga, Elizabetes iela 2

Reģistrācijas nr.000307988

Ieguldījuma apjoms: 250 tūkst.LVR

4. Rīgas kopuzņēmums SIA "Lat-West-East"

Adrese: Rīga, Palasta iela 8

Reģistrācijas nr.000300404

Ieguldījuma apjoms: 1 tūkst.LVR

5. SIA "Baltic Petrol Company Ltd."

Adrese: Rīga, Brīvības bulvāris 21

Reģistrācijas nr.000306498

Ieguldījuma apjoms: 250 tūkst.LVR

6. SIA "Atlantic Service"

Adrese: Rīga, Brīvības bulvāris 21

Reģistrācijas nr.010302661

Ieguldījuma apjoms: 40 tūkst.LVR

Uzņēmuma statūtos noteiktie galvenie darbības virzieni:

- Latvijas tautsaimniecības un iedzīvotāju apgāde ar naftas produktiem, pakalpojumu sniegšana individuālā autotransporta īpašniekiem degvielas uzpildes stacijās.

Uzņēmuma struktūrvienības:

Naftas bāzes:

1) Cēsu naftas bāze - Cēsis, Birzes iela 2;

2) Daugavpils naftas bāze - Daugavpils-1, Seredas iela 2a;

3) Gulbenes naftas bāze - Gulbene, Miera iela 17;

4) Jelgavas naftas bāze - Jelgava, Aviācijas iela 10;

5) Jēkabpils naftas bāze - Jēkabpils, Artilērijas iela 7;

6) Liepājas naftas bāze - Liepāja, Upmales iela 21;

7) Madonas naftas bāze - Madona, Gogoļa iela 62;

8) Mīlgrāvja naftas bāze - Rīga, Tvaika iela 68;

9) Rēzeknes naftas bāze - Rēzekne, Komunālā iela 6;

10) Rīgas naftas bāze - Olaine, Rīgas-Jelgavas šosejas 16.km;

11) Saldus naftas bāze - Saldus pagasta "Torņi";

12) Stendes naftas bāze - Talsu rajons, Stende;

13) Tukuma naftas bāze - Tukums, Pļavas iela 10;

14) Valkas naftas bāze - Valka, Tālavas iela 35a;

15) Valmieras naftas bāze - Valmiera, Gagarina iela 13;

16) Ventspils naftas bāze - Ventspils, Kuldīgas iela 131;

110 DUS, kas ietilpst naftas bāzu sastāvā

Autotransporta un materiālās apgādes uzņēmums - Rīga, Maskavas iela 453

Remontu mehāniskā bāze - Rīga, Bauskas iela 3

Centrālais pārvaldes aparāts - Rīga, Brīvības bulvāris 21

Ziņas par nomniekiem:

VU "Latvijas nafta" ir iznomājusi 40 DUS atsevišķām juridiskām personām. Nomas līgumi ir noslēgti uz termiņu, kas nepārsniedz vienu gadu (pašlaik - līdz 30.jūnijam). Ir noslēgti ilgtermiņa nomas līgumi par Mīlgrāvja un Jelgavas naftas bāzu nomu (līdz 2001. un 2002. gadam). Mīlgrāvja naftas bāzi nomā SIA "LAT-WEST-EAST", Jelgavas naftas bāzi - SIA "Zemgales nafta".

Saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 2.aprīļa lēmumu Nr.171 "Par valsts uzņēmumu "Latvijas nafta"" nomas līgumos jāparedz, ka nomas līgums var tikt pārtraukts, ja privatizācijas komisija 3) pieņem lēmumu par attecīgo DUS vai naftas bāzu tilpņu privatizāciju.

III. Uzņēmuma reorganizācijas un privatizācijas principi

VU "Latvijas nafta" tiek reorganizēts un privatizēts pakāpeniski.

Atsevišķi tiek privatizētas naftas bāzes un DUS.

Naftas bāzes un DUS vienlaicīgi tiek privatizētas dažādos reģionos, lai nodrošinātu vienmērīgu privātīpašumā esošo DUS sadalījumu Latvijas teritorijā. Privatizācija notiek vairākos posmos.

Katru naftas bāzi paredzēts pārveidot atsevišķā akciju sabiedrībā, kuras akciju daļa tiek rezervēta sertifikātu 4) īpašniekiem, pensiju fondam, pašvaldībām, kuru teritorijā attiecīgā naftas bāze veic savu pamatdarbību, bet 50% akciju tiek realizētas izsolē privātuzņēmējiem (fiziskām un juridiskām personām).

DUS tiek pārdotas izsolē privātuzņēmējiem, kuri apņemas izpildīt privatizācijas komisijas izvirzītos noteikumus. Pirmajā posmā paredzēts atlasīt pa vienai DUS no katras naftas bāzes (no Rīgas naftas bāzes - 3) un pārdot tās atklātā izsolē bez pretendentu atlases. Tas tiek darīts, lai noskaidrotu DUS tirgus vērtību, kas tiktu ņemta vērā, nosakot sākumcenu izsolēs ar pretendentu atlasi.

Lai radītu valsts kontrolētas neaizskaramas naftas produktu rezerves, kuras varētu sākt izmantot, ja naftas produktu importā rastos nestabila situācija, kā arī lai apgādātu valsts ātrās reaģēšanas dienestus (ātrā palīdzība, policija, ugunsdzēsības dienests u.c.), izveidojama valsts kontrolēta akciju sabiedrība, kuras 1/6 akciju piederētu komercstruktūrām, kas nodrošinātu kapitāla efektīvu izmantošanu.

Reorganizējot VU "Latvijas nafta", jārada neatkarīga struktūra (valsts institūcija), kas izstrādātu valsts politiku naftas produktu importā-eksportā un veiktu regulējošās funkcijas degvielas tirgū:

- veiktu naftas produktu tirdzniecības licencēšanu;

- iesniegtu Muitas tarifu padomē priekšlikumus par izmaiņām naftas produktu ievedmuitas un izvedmuitas tarifos;

- kontrolētu, kā tiek ievēroti naftas produktu tirdzniecības noteikumi, un izstrādātu priekšlikumus par izmaiņām šajos noteikumos.

IV. Uzņēmuma privatizācija

1. Valsts kontrolē atstājamā VU "Latvijas nafta" daļa:

Naftas bāzes un DUS:

1.1. Rīgas naftas bāze;

1) DUS nr.1 - Rīga, Rumbula;

2) DUS nr.4 - Rīga, Skaistkalnes iela 1;

3) DUS nr.9 - Rīga, Uriekstes iela 3;

4) DUS nr.12 - Rīgas rajons, Berģi, Pleskavas šosejas labā puse;

5) DUS nr.13 - Rīga, Vienības gatve;

6) DUS nr.57 - Babīte, Jūrmalas šosejas kreisā puse;

7) DUS nr.81 - Rīga, Jūrmalas gatve;

8) DUS nr.137 - Ogrē;

1.2. Cēsu naftas bāze;

1) DUS nr.18 - Cēsis, Ļebeģeva iela 36;

2) DUS nr.56 - Mālpils;

3) DUS nr.50 - Sigulda;

1.3. Rēzeknes naftas bāze;

1) DUS nr.24 - Rēzekne, Jupatovkas iela 4;

2) DUS nr.61 - Ludza, Latgales iela 119;

3) DUS nr.63 - Dagda, Daugavpils iela 18;

1.4. Ventspils naftas bāze;

1) DUS nr.23 - Ventspils, Kurzemes iela 75;

2) KDUS 5) nr.123 - Ventspils, Durbes iela 25;

1.5. Liepājas naftas bāze;

1) DUS nr.66 - Liepāja;

2) DUS nr.67 - Aizpute.

Reorganizēts VU "Latvijas nafta" pārvaldes aparāts

Autotransporta un materiālās apgādes uzņēmums - Rīga, Maskavas iela 453;

Remontu mehāniskā bāze - Rīga, Bauskas iela 3.

Atklāts pagaidām paliek jautājums par autotransporta uzņēmuma un remontu mehāniskās bāzes atstāšanu valsts kontrolē.

Privatizācijas komisija pēc iepazīšanās ar konkrētajiem apstākļiem var ieteikt veikt VU "Latvijas nafta" reorganizāciju, izveidojot no minētajām strukturām patstāvīgus valsts uzņēmumus (vai valsts akciju sabiedrības) un iekļaujot privatizējamo valsts īpašuma objektu sarakstā. Šo uzņēmumu privatizācijas metodi nosaka Rūpniecības un enerģētikas ministrija. Autotransporta uzņēmuma sastāvā ietilpst arī pārvietojamās autouzpildes stacijas, kuras iespējams pārdot privātuzņēmējiem saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 6.novembra lēmumu Nr.465 "Par Valsts uzņēmumu atsevišķu nekustamo un kustamo pamatlīdzekļu izsoles organizēšanas noteikumiem", ja to nolemj privatizācijas komisija.

Privatizācijas metode: Iepriekš minētās struktūras apvienot akciju sabiedrībā (jaukta kapitāla sabiedrībā) ar šādu akciju sadalījumu:

60% - valsts īpašums;

20% - pašvaldībām realizējamā akciju daļa (realizē visu līmeņu pašvaldībām, kuru teritorijā atrodas minētās naftas bāzes);

20% - realizē privātuzņēmējiem tikai par latiem un bez sertifikātu izmantošanas izsolē ar pretendentu atlasi paketēs, katrā paketē pa 5% akciju. Viena firma ir tiesīga iegādāties vienu akciju paketi. Atlases kritērijus nosaka privatizācijas komisija.

2. Naftas bāzu privatizācija

Privatizētas tiek šādas bāzes:

1) Daugavpils naftas bāze;

2) Gulbenes naftas bāze;

3) Jēkabpils naftas bāze;

4) Madonas naftas bāze;

5) Saldus naftas bāze;

6) Stendes naftas bāze;

7) Tukuma naftas bāze;

8) Valkas naftas bāze;

9) Valmieras naftas bāze.

Privatizācijas metode: katras naftes bāzes pārveidošana akciju sabiedrībā ar šādu kapitāla daļu sadalījumu:

25% - realizācijai par sertifikātiem rezervējamā kapitāla daļa;

no tiem 20% - naftas bāzes darbiniekiem par sertifikātiem ar likumos paredzētajām atlaidēm rezervējamā kapitāla daļa (Ja darbinieki nespej izpirkt visu šo kapitāla daļu, neizpirktā kapitāla daļa tiek realizēta citiem sertifikātu īpašniekiem);

5% - pensiju fondam rezervējamā kapitāla daļa;

20% - nodot visu līmeņu vietējām pašvaldībām (ja naftas bāze apkalpo vairākus rajonus, tad dot iespēju akcijas iegādāties visām pašvaldībām, kuru teritorijā darbojas naftas bāze) ar noteikumu, ka pārdošanas gadījumā nauda ieskaitāma valsts īpašuma privatizācijas fondā.

50% - pārdot privātuzņēmējiem izsolē ar pretendentu atlasi paketēs, katrā paketē pa 5% akciju, ar nosacījumu, ka viens privātuzņēmējs iegūst ne vairāk kā 10% akciju (2 akciju paketes). Privatizācijas komisija var palielināt viena privātuzņēmēja akciju daļas maksimālo lielumu, ja tas iesniedzis dokumentālu apstiprinājumu par gatavību investēt ievērojamus līdzekļus privatizētajā naftas bāzē 6). Minētie noteikumi paredzami akciju pirkuma līgumā, nosakot attiecīgas sankcijas, ja plānotie līdzekļi netiek investēti.

Naftas bāzu privatizācija notiek vairākos posmos:

1.posmā: Valmieras, Daugavpils un Tukuma naftas bāzes;

2.posmā: Gulbenes, Jēkabpils un Saldus naftas bāzes;

3.posmā: Valkas, Madonas un Stendes naftas bāzes.

Atsevišķi tiek privatizēta Mīlgrāvja naftas bāze un Jelgavas naftas bāze. Pašlaik ir noslēgti ilgtermiņa nomas līgumi par šo bāzu nomu (līdz 2001. un 2002.gadam). Mīlgrāvja naftas bāzi nomā SIA "LAT-WEST-EAST", Jelgavas naftas bāzi - SIA "Zemgales nafta".

Abas naftas bāzes pārveidojamas par akciju sabiedrībām, kuru akciju paketes tiek pārdotas izsolē ar pretendentu atlasi tikai par latiem un bez sertifikātu izmantošanas. Katrā paketē ietilpst 25% akciju, vienam privātuzņēmējam ir tiesības iegādāties vienu akciju paketi. Jaunie akcionāri pārņem valsts saistības par līgumu laušanas rezultātā radušos nomnieku zaudējumu kompensēšanu.

3. DUS privatizācija

DUS privatizācija tiek veikta 3 posmos.

1.posms. Atklātā izsolē tiek pārdota pa vienai DUS no katras naftas bāzes, bet no Rīgas naftas bāzes - 3 DUS. Arī rīkojot atklātu izsoli, tās dalībniekiem nepieciešams iesniegt privatizācijas komisijas pieprasītos dokumentus (sk. 2.posmu). Izvēlētas tās DUS, kuras netiek iznomātas. Privatizē šādas DUS:

1) DUS nr.3 - Rīga, Rumbula;

2) DUS nr.10 - Rīgas rajons, Berģi, Pleskavas šosejas kreisā puse;

3) DUS nr.15 - Rīga, Bolderāja, Daugavgrīvas šoseja;

4) DUS nr.90 - Rēzekne, Varoņu iela 6;

5) DUS nr.52 - Inciems;

6) DUS nr.72 - Ērgļi;

7) DUS nr.65 - Liepāja, Klaipēdas šoseja;

8) DUS nr.54 - Jūrmala, Sloka;

9) DUS nr.53 - Jēkabpils, Neretas/Zaļā iela 197;

10) DUS nr.39 - Balvi, Vidzemes iela 6;

11) DUS nr.40 - Dobele, Brīvības iela;

12) DUS nr.49 - Roja;

13) DUS nr.26 - Rūjiena;

14) DUS nr.28 - Daugavpils, 18.novembra iela 19;

Privatizācijas komisijai ir tiesības, izmainoties privatizācijas procesa apstākļiem, atlasīt 1.posma privatizācijai citas DUS.

2.posms. Privatizē visas pārējās DUS, izņemot tās, kuras iekļautas valsts kontrolētās a/s sastāvā, un tās, kuras kā rezerve tiek atstātas valsts pārziņā un kuras privatizējamas pašas pēdējās (sk. DUS uzskaitījumu 3.posmā).

Privatizācijas metode: izsole ar pretendentu atlasi

Privatizācija notiek vairākās kārtās, katrā no tām privatizējot DUS dažādos rajonos.

Pretendentu atlases kritēriji (pēc to svarīguma):

1. Apņemšanās izpildīt prasības, kuras izvirza privatizācijas komisija:

1.1. vides aizsardzības garantijas (privatizācijas komisija nepieciešamos vides aizsardzības noteikumus saskaņo ar Vides aizsardzības komiteju);

1.2. pakalpojumu kompleksa ieviešanas garantijas (sanitārtehniskie mezgli, tehniskā palīdzība, apkope u.c. - privatizācijas komisija šos noteikumus saskaņo ar Satiksmes ministriju, kura nosaka katrai DUS minimālo šādu pakalpojumu apjomu);

1.3. investīciju garantijas;

1.4. tehniskās drošības standartu ievērošanas garantijas (privatizācijas komisija tehniskās drošības standartus precizē sadarbībā ar Nacionālo standartizācijas metroloģijas centru);

1.5. piedāvātais serviss papildus 1.2.punktā minētajam;

1.6. īpašumā vai lietošanā nododamās teritorijas labiekārtošana;

1.7. darba vietu skaita saglabāšana vai jaunu darba vietu radīšana.

2. Nepieļaut atsevišķa uzņēmēja vai uzņēmējsabiedrības 7) monopolstāvokli uz šādām Latvijas automaģistrālēm:

1) A-1 - Rīga (Baltezers) - Igaunijas robeža (Ainaži);

2) A-2 - Rīga - Sigulda - Igaunijas robeža (Veclaicene);

3) A-4 - Rīgas apvedceļš (Baltezers-Saulkalne);

4) A-5 - Rīgas apvedceļš (Salaspils-Babīte);

5) A-6 - Rīga - Daugavpils - Krāslava - Baltkrievijas robeža (Paternieki);

6) A-7 - Rīga - Bauska - Lietuvas robeža (Grenctāle);

7) A-8 - Rīga - Jelgava - Lietuvas robeža (Meitene);

8) A-9 - Rīga - Skulte - Liepāja;

9) A-10 - Rīga - Ventspils;

10) A-12 - Jēkabpils - Rēzekne - Ludza - Krievijas robeža (Terehova);

11) A-13 - Krievijas robeža (Grebneva) - Rēzekne - Daugavpils - Lietuvas robeža (Medumi).

Lai veicinātu konkurenci, vienam uzņēmējam vai uzņēmējsabiedrībai pārdot ne vairāk kā 3 DUS.

3. Ja pretendentu piedāvātie noteikumi ir līdzīgi, priekšroka tiek dota pašreizējam nomniekam vai attiecīgajā reģionā reģistrētajiem uzņēmējiem vai uzņemējsabiedrībām.

Privātuzņēmējiem, kuri vēlas piedalīties izsolē, privatizācijas komisijā jāiesniedz šādi dokumenti:

- reģistrācijas dokumenti;

- 1992.gada bilance, 1993.gada 1.ceturkšņa bilance;

- dokumenti, kas apliecina pretendenta maksātspēju;

- pretendenta īpašumā jau esošu DUS un naftas bāzu akciju uzskaitījums;

- DUS izmantošanas biznesa plāns, kurā ietvertas atbildes uz privatizācijas komisijas izvirzītajiem nosacījumiem;

- dokumenti, kas paredzēti Valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles noteikumos (apstiprināti ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmumu Nr.382 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 16.marta lēmumu Nr.136 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles noteikumu papildināšanu").

3.posms. Privatizē šādas DUS:

1) DUS nr.20 - Jēkabpils, Rīgas iela 108;

2) DUS nr.30 - Saldus, Kuldīgas iela 53;

3) DUS nr.32 - Gulbene, Miera iela 13a;

4) DUS nr.34 - Madona, Gogoļa iela 46;

5) DUS nr.60 - Valka, Rīgas iela 80;

6) DUS nr.68 - Tukums, Rīgas-Ventspils šoseja;

7) DUS nr.70 - Valmiera, Kocēnu pagasts, "Ābelītes";

8) DUS nr.73 - Daugavpils, Vizbules iela (Mežciemā).

Privatizācijas noteikumi identiski 2.posma noteikumiem.

V. Privatizācijas pasākumu realizācijas secība, termiņi

1. VU "Latvijas nafta" privatizācijas pasākumi:

1.1. VU "Latvijas nafta" privatizācijas komisijas izveidošana;

1.2. VU "Latvijas nafta" saimnieciskās darbības revīzija, kreditoru, debitoru un citu saistību uzskaite (saistību sadalīšanas principus sk. XI punktā). Saistību sadalīšana starp jaunveidojamām statūtsabiedrībām, ko apstiprina privatizācijas komisija.

Pēc šīs revīzijas pabeigšanas tiek noteikts, ka VU "Latvijas nafta" nav tiesīgs turpmāk saņemt un izmantot ilgtermiņa un lielu summu īstermiņa kredītus. Par katru saņemto kredītu, tā ņemšanas lietderību, atmaksāšanas avotiem un termiņiem jāinformē privatizācijas komisija;

1.3. juridisko firmu konkurss par tiesībām izvērtēt īpašumtiesību stāvokli 1.posmā privatizējamās DUS un naftas bāzēs.

Tiek veikta īpašumattiecību juridiskā ekspertīze privatizācijas komisijas norādītajos objektos;

1.4. auditorfirmu konkurss par tiesībām veikt 1.posmā privatizējamo DUS un naftas bāzu inventarizāciju un novērtēšanu.

Auditorfirmas veic privatizācijas komisijas norādīto objektu inventarizāciju un novērtēšanu.

1.5. izsoļu organizētājfirmu konkurss par tiesībām organizēt izsoles.

Privatizācijas komisija kopā ar atlasītajām specializētajām uzņēmējsabiedrībām izstrādā nolikumu atklātajai izsolei un izsolei ar pretendentu atlasi.

Nolikumos tiek detalizēts mehānisms, kā ievērot pretmonopolu principus;

1.6. tiek izstrādāts pirkuma-pārdevuma līgums un izveidojamo akciju sabiedrību dibināšanas dokumentu pakete;

1.7. valsts institūciju reorganizācija, izveidojot naftas produktu tirgu regulējošu departamentu;

1.8. DUS izsoles (1.posms);

1.9. Jelgavas naftas bāzes un Mīlgrāvja naftas bāzes pārveidošana par akciju sabiedrībām. Akciju izsoles organizēšana;

1.10. naftas bāzu pārveidošana akciju sabiedrībās (1.posms);

1.11. DUS izsoles (2.posms);

1.12. naftas bāzu pārveidošana akciju sabiedrībās (2. un 3.posms);

1.13. DUS izsoles (3.posms);

1.14. VU "Latvijas nafta" neprivatizētā īpašuma pārveidošana valsts kontrolētā akciju sabiedrībā.

2. Privatizācijas pasākumu realizācijas termiņi un secība (sk. grafiku pielikumā)

VI. Priekšlikumi specializētu uzņēmējsabiedrību iesaistīšanai

Privatizācijas komisija ir tiesīga VU "Latvijas nafta" privatizācijas organizēšanā un veikšanā iesaistīt specializētas sabiedrības, konsultatīvas firmas un atsevišķus ekspertus. Noteikumus, kādi izvirzāmi firmām, izstrādā privatizācijas komisija. Kritēriji varētu būt:

- samaksas lielums;

- veicamo darbu augstas kvalitātes un nevainojama juridiskā nodrošinājuma garantijas;

- darbu izpildes termiņš.

Darbības virzieni, kuros iespējams iesaistīt privātfirmas un ekspertus:

- īpašumtiesību juridiskā ekspertīze;

- nepieciešamo pirkuma-pārdevuma līgumu projekta izstrāde;

- privatizējamo objektu inventarizācijas veikšana, novērtēšana, nosacītās cenas noteikšana;

- revīzijas, saimnieciskās darbības, pretendentu iesniegto biznesa plānu analīze;

- informācijas sagatavošana izsolēm (apkopošana, speciālu brošūru, citu materiālu sagatavošana u.tml.);

- izsoļu organizēšana;

- reklāmas organizēšana Latvijā un ārzemēs.

Lai novērstu iespējamo privātuzņēmējsabiedrību ieinteresētības ietekmi uz darbības rezultātiem, katra objekta privatizācijas dokumentācijas izstrāde tiek nodota dažādām specializētajām sabiedrībām.

VII. Bijušo īpašnieku jautājuma risinājums

1. Bijušo īpašnieku īpašumtiesību atjaunošana uz DUS vai naftas bāzēm kā saimnieciskiem objektiem notiek saskaņā ar Latvijas Republikas 1993.gada 30.marta likumu "Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem". Uz saimnieciskajiem objektiem bijušajiem īpašniekiem pieteikums bija jāiesniesz līdz 1992.gada 20.jūnijam.

Ja pieteikums iesniegts pēc 1992.gada 20.jūnija, tad, ievērojot to, ka uz minētā likuma spēkā stāšanās brīdi VU "Latvijas nafta" bija iekļauts privatizējamo uzņēmumu sarakstos, bijušajam īpašniekam nav tiesību pieprasīt īpašuma atjaunošanu natūrā.

2. Attiecības ar zemes bijušajiem īpašniekiem.

Nepieciešams noskaidrot, vai zemes bijušais īpašnieks ir vietējā pašvaldībā iesniedzis pieteikumu uz zemi (lauku apvidos - līdz 31.12.92., pilsētās - līdz 20.06.92.):

1) ja nav pieteicies īpašnieks, DUS pircējam - fiziskai personai, Latvijas Republikas pilsonim būs iespējams zemi iegādāties īpašumā saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem, bet pārējiem - iegūt zemes nomas tiesības, ārvalstu investoriem - uz laiku līdz 99 gadiem;

2) ja zemes īpašnieks ir pieteicies, jānoskaidro viņa pieteikuma pamatotība. Privatizācijas komisija uzsāk sarunas ar zemes īpašnieku. Ja zemes īpašnieks piekrīt atteikties no savām pirmpirkuma tiesībām, viņš noformē notariāli apstiprinātu atteikumu.

Ja zemes īpašnieks vēlas pirkt objektu, notiek sarunas par noteikumiem un cenu.

Naftas bāzes privatizācijas gadījumā zemes īpašniekam pret zemes lietojuma tiesību nodošanu var piedāvāt daļu akciju jaunveidojamajā akciju sabiedrībā. Uz šo akciju rēķina tiek samazināta pašvaldībām pārdodamā akciju daļa.

VIII. Attiecības ar pašvaldībām
 

1. Pašvaldības pārstāvji piedalās (ar balsstiesībām) privatizācijas komisiju darbā, izlemjot jautājumus par attiecīgās pašvaldības teritorijā esošajiem objektiem.

2. Pašvaldībām saskaņā ar spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un šo privatizācijas projektu ir tiesības iegādāties privatizējamā VU "Latvijas nafta" īpašuma daļu:

2.1. pašvaldībai, kuras īpašumā ir zeme, uz kuras atrodas privatizējamais īpašuma objekts (DUS, naftas bāze), ir pirmpirkuma tiesības uz šo objektu. Pašvaldība realizē pirmpirkuma tiesības, pieņemot attiecīgu pašvaldības institūciju lēmumu. Ja pašvaldība neatsakās no pirmpirkuma tiesībām, notiek sarunas par objekta cenu un pirkšanas noteikumiem, kas nav atšķirīgi no tiem, kādi šajā privatizācijas projektā noteikti attiecībā uz pircējiem - privātuzņēmējiem.

Apmaiņai pret zemes lietojuma tiesību nodošanu pašvaldībai tiek piedāvāta jaunveidojamās akciju sabiedrības akciju pakete (naftas bāzes privatizācijas gadījumā). Konkrētu akciju daudzumu nosaka privatizācijas komisija, bet ne lielāku par 10%. Šī akciju pakete tiek nodota pašvaldībai bez maksas;

2.2. pašvaldībai, kuras teritorijā atrodas privatizējamais īpašuma objekts, ir pirmpirkuma tiesības, ja tās nav realizējis zemes īpašnieks (sk. 2.1.punktu);

2.3. visu līmeņu pašvaldībām, kuru teritorijā atrodas naftas bāze vai kuru teritoriju šī naftas bāze apkalpo, ir tiesības iegādāties uz naftas bāzes pamata izveidotās akciju sabiedrības akcijas.

Pašvaldībām šādas tiesības tiek dotas neatkarīgi no tā, vai tās realizējušas 2.1. un 2.2. punktos noteiktās tiesības saņemt akcijas bez maksas.

Pašvaldībām rezervētās akcijas tiek realizētas, organizējot parakstīšanos uz tām. Parakstīšanos organizē privatizācijas komisija.

Parakstīšanos uzsāk reizē ar pretendentu pieteikumu pieņemšanu uz privātuzņēmējiem paredzēto akciju daļas izsoli. Parakstīšanos pabeidz ne vēlāk kā 10 dienas pēc privātuzņēmēju akciju daļas izsoles.

Ja pašvaldības nav parakstījušās uz visām tām rezervētajām akcijām, privatizācijas komisija pieņem lēmumu par atlikušo akciju atstāšanu valsts īpašumā un informē par to Rūpniecības un enerģētikas ministriju valsts kapitāla daļas pilnvarnieka (pārstāvja) norīkošanai.

Ja pašvaldības parakstījušās uz vairāk akcijām, nekā tām paredzēts, privatizācijas komisija ir tiesīga pieņemt lēmumu par katra pircēja (pašvaldības) kapitāla daļas proporcionālu samazināšanu.

IX. Attiecības ar uzņēmuma darbiniekiem

Lai pēc iespējas saglabātu speciālistu kolektīvu, kāds izveidojies VU "Latvijas nafta", privatizācijas procesā nepieciešams ievērot viņu intereses, piemērojot Latvijas likumdošanas aktos paredzētās garantijas un atvieglojumus.

Privatizējot vai reorganizējot atsevišķas VU "Latvijas nafta" struktūrvienības, to darbinieki saglabā savas darba vietas. Darbinieku attiecības ar jauno darba devēju regulē Latvijas darba likumu kodekss.

Privatizējot DUS izsolē ar pretendentu atlasi, viens no pretendentam izvirzītajiem nosacījumiem ir esošo darba vietu skaita saglabāšana. Pretendentam jāiesniedz turpmākās saimnieciskās darbības plāns, kurā jāparāda darba vietu skaita izmaiņas tuvākajos 3 - 5 gados.

Naftas bāzu darbiniekiem saskaņā ar privatizācijas projekta IV nodaļas 2.punktu tiek dota iespēja iegādāties 20% akciju sabiedrības akcijas par sertifikātiem.

Lai naftas bāzu darbinieki varētu realizēt savas tiesības, privatizācijas komisija organizē parakstīšanos uz akcijām.

X. Nosacītās cenas noteikšana

Katra privatizējamā objekta novērtēšana tiek veikta atsevišķi. Mantas inventarizācija un objekta nosacītās cenas noteikšana notiek saskaņā ar to regulējošiem normatīvajiem aktiem.

Nosakot DUS nosacīto cenu, jāņem vērā pirmā posma izsoļu rezultāti.

Nosacītā cena tiek izteikta latos.

XI. VU "Latvijas nafta" saistību sadalījums starp jaunizveidotajām statūtsabiedrībām

VU "Latvijas nafta" saistības tiek sadalītas atbilstoši privatizācijas komisijas noteiktajam un apstiprinātajam tiesību un saistību sadalījumam. Nošķirot katru naftas bāzi no VU "Latvijas nafta" un pārveidojot to par akciju sabiedrību, tiek noteikta jaunās akciju sabiedrības daļa no kopējām VU "Latvijas nafta" saistībām. Realizējot akciju sabiedrības akcijas, to pircēji jāiepazīstina ar a/s saistībām.

VU "Latvijas nafta" saistības tiek attiecinātas arī uz privatizējamām DUS.

VU "Latvijas nafta" sastāvā esošās naftas bāzes ir realizējušas uz parāda zemnieku saimniecībām, paju sabiedrībām un citām lauksaimnieciska rakstura organizācijām - juridiskām personām - dīzeļdegvielu un mazutu, bet VU "Latvijas nafta" nav šo parādnieku saraksta, līgumu kopiju vai citu dokumentu, lai šo bāzu privatizācijas gadījumā varētu šos parādus piedzīt. 8) Pēc privatizācijas komisijas lēmuma pieņemšanas par konkrētās naftas bāzes privatizācijas uzsākšanu auditorfirmai, kas novērtē uzņēmumu, jānosaka arī iepriekšminēto parādu apmērs. Tiesības piedzīt parādus tiek nodotas uz attiecīgās naftas bāzes izveidotajai akciju sabiedrībai. Konkrētu lēmumu katrā gadījumā pieņem privatizācijas komisija.

Saistības saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 13.jūlija rīkojumu Nr.249-r un 1992.gada 9.septembra rīkojumu Nr.304-r paliek VU "Latvijas nafta" un turpmāk pāriet uz valsts kontrolēto akciju sabiedrību.

XII. Maksāšanas līdzekļi, samaksas kārtība

Samaksai par a/s akcijām un DUS tiek pieņemti lati.

Par sertifikātiem rezervētā daļa akciju sabiedrībās tiek realizēta par sertifikātiem.

Pirmā iemaksa, iegādājoties a/s akcijas, ir 75% no nosolītās akciju cenas. Tā veicama termiņā, kādu nosaka Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.382 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem" īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem. Pārējie 25% sedzami sešu mēnešu laikā pēc a/s reģistrēšanas Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā. Ja privātuzņēmējs to vēlas, viņš var samaksāt visu summu uzreiz.

Iegādājoties izsolē DUS, 10 dienu laikā pēc izsoles dienas ir jānomaksā 100% no izsolē nosolītās cenas.

No privatizācijas iegūtie līdzekļi ieskaitāmi Valsts īpašuma privatizācijas fondā, Latvijas Republikas 1992.gada 9.decembra likumā "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem" noteiktajā kārtībā.

XIII. Privatizācijas juridiskā bāze

VU "Latvijas nafta" privatizāciju regulē šādi likumdošanas u.c. normatīvie akti:

1. Vispārējo VU "Latvijas nafta" privatizācijas procesu regulē Latvijas Republikas 1992.gada 16.jūnija likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) privatizācijas kārtību".

2. Privatizācijas komisijas darbību regulē Latvijas Republikas 1992.gada 17.marta likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas komisijām".

3. VU "Latvijas nafta" īpašuma daļas pārveidošanu akciju sabiedrībās regulē Latvijas Republikas 1992.gada 7.jūlija likums "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.383 "Par uzņēmējsabiedrībās pārveidojamo valsts un pašvaldību uzņēmumu minimālo kapitāla daļu, kas jānodod pensiju fonda izveidošanai".

4. VU "Latvijas nafta" DUS pārdošanu izsolēs un jaunizveidoto akciju sabiedrību akciju pakešu pārdošanu izsolēs regulē Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.septembra lēmums Nr.382 "Par valsts īpašuma un pašvaldību īpašuma izsoles organizēšanas noteikumiem".

Pārdodot akciju sabiedrību akciju paketes, par izsolāmo objektu tiek uzskatīta viena akciju pakete, bet šajā punktā minēto noteikumu 9. un 10.punktā noteiktā informācija sniedzama par akciju sabiedrību, kuras akcijas tiek pārdotas.

Izsolē iemaksājamā drošības nauda nosakāma 5% apmērā no izsolāmā objekta sākotnējās izsoles cenas.

5. VU "Latvijas nafta" privatizējamā īpašuma novērtēšanu regulē Latvijas Republikas 1992.gada 10.jūnija likums "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanas kārtību" un Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 21.septembra lēmums Nr.397 "Par nolikumu par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu (uzņēmumu) un to mantas novērtēšanu".

6. Bijušo īpašnieku un to mantinieku tiesības uz privatizējamo īpašumu reglamentē:

Latvijas Republikas 1993.gada 30.marta likums "Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem";

Latvijas Republikas Augstākās Padomes 1992.gada 31.marta lēmums "Par pieteikumu pieņemšanu no nacionalizēto un citādi nelikumīgi atņemto nekustamo īpašumu (uzņēmumu un citu īpašuma objektu) īpašniekiem - fiziskām personām";

Latvijas Republikas 1991.gada 20.novembra likums "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās";

Latvijas Republikas 1990.gada 21.septembra likums "Par zemes reformu Latvijas Republikas lauku apvidos";

Latvijas Republikas 1937.gada Civillikums;

7. Zemes iegūšanu īpašumā vai nomā nosaka:

Latvijas Republikas 1992.gada 10.jūlija likums "Par zemes privatizāciju lauku apvidos".

Latvijas Republikas 1991.gada 21.jūnija likums "Par zemes lietošanu un zemes ierīcību";

Latvijas Republikas 1991.gada 5.novembra likums "Par ārvalstu ieguldījumiem Latvijas Republikā".

8. Iespēju par sertifikātiem iegādāties akciju sabiedrību akcijas nosaka Latvijas Republikas 1992.gada 4.novembra likums "Par privatizācijas sertifikātiem" un uz tā pamata apstiprinātie normatīvie akti.

9. Pašvaldību pirmpirkuma tiesības privatizācijas gaitā nosaka:

Latvijas Republikas 1991.gada 24.aprīļa likums "Par pagasta pašvaldību".

Latvijas Republikas 1991.gada 24.aprīļa likums "Par pilsētas pašvaldību".

Latvijas Republikas 1992.gada 10.jūnija likums "Par galvaspilsētas Rīgas pašvaldību".

Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 19.jūnija lēmums Nr.239 "Par nekustamā īpašuma pirmpirkuma tiesību nodrošināšanu pašvaldībām".

10. VU "Latvijas nafta" ir iekļauts Valsts īpašuma objektu sarakstā, kas privatizējami 1993.gada (apstiprināts ar Latvijas Republikas Ministru Padomes 1993.gada 22.februāra lēmumu Nr.91 "Par grozījumiem Latvijas Republikas Ministru Padomes 1992.gada 10.augusta lēmumā Nr.317") 4.sadaļā "Uzņēmumi, kuri privatizējami, pārveidojot šos uzņēmumus statūtsabiedrībās". Apstiprinot šo privatizācijas projektu, Latvijas Republikas Ministru Padome pieņem lēmumu par privatizācijas metodes "pārdošana atklātā izsolē vai izsolē ar pretendentu atlasi" piemērošanu VU "Latvijas nafta" sastāvā esošo DUS privatizācijai.

1) Turpmāk tekstā ar jēdzienu "privatizācijas projekts" saprotams VU "Latvijas nafta" privatizācijas projekts
2) - DUS - degvielas uzpildes stacijas
3) - Turpmāk tekstā ar jēdzienu "privatizācijas komisija" jāsaprot VU "Latvijas nafta" privatizācijas komisija
4) - Turpmāk tekstā ar jēdzienu "sertifikāts" jāsaprot privatizācijas sertifikāti
5) - KDUS - konteineru degvielas uzpildes stacija
6) - Šeit domāts, ka vienam privātuzņēmējam tiek dota iespēja piedalīties 10 akciju pakešu izsolē
7) - Par uzņēmēju vai uzņēmējsabiedrību šeit uzskatīts koncerns, uzņēmējsabiedrība, atsevišķs privātuzņēmējs.
8) - Apgalvojuma pamatojums : Finansu ministrijas 24.03.93 vēstule nr.045-04/361

03.05.1994